Painonnostajat ja penkki.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fergie
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ironmindin videolla Creating champions Kakhi Kakhiasvilin valmentaja treenauttaa kahta huippunostajaa: Kolecki ja Azanidze, jälkimmäinen omisti sen hetkisen maailmanennätyksen painoluokassaan tempauksessa. Kyseiset herrat tekivät penkkiä kerran viikossa. Koleckin enkka penkissä oli 200kg ja Azanidzen hieman alle.

Siis asiaan. Täällä monesti vain sanotaan, että penkki jäykistää olkapäitä ja näin heikentää lajituloksia. Myös esim venakot ja kiinalaiset tekevät penkkiä säännöllisesti. Itse en kyllä näkis mitään muuta hyötyä penkistä olevan kuin ehkä minimaalinen ojentajien kautta ylöstyöntöön siirtyvä vaikutus. Silloin kun vielä punnerrus oli mukana niin silloinhan ton penkin tekemisen vielä ymmärtäisi. Vai olisiko vain niin, että tuolla pyritään siihen ettei kropassa olisi yhtä ainoaa heikkoa lenkkiä :eek:

Mitäs mieltä muut ovat. Herättääkö keskustelua ja mitkä ovat muiden mielestä syyt tohon penkin ottamiseen treeniohjelmaan?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sinä painonnostaja tiedät paremmin, niin auttaako tup penkki työntöön? Jos saa esim olkapäihin ja ojentajiin voimaa? Ja eikai se niitä jäykistä jos venyttelee kuitenkin kohtuu paljon. Jos jotkut ihan huvikseen tekevät sitä? Kuten jotkut voimanostajatkin tekevät tempausta yms..

Sinä painonnostaja tiedät paremmin, niin auttaako tup penkki työntöön? Jos saa esim olkapäihin ja ojentajiin voimaa? Ja eikai se niitä jäykistä jos venyttelee kuitenkin kohtuu paljon. Jos jotkut ihan huvikseen tekevät sitä? Kuten jotkut voimanostajatkin tekevät tempausta yms..

No en tiedä kun en sitä penkkiä tee. Enkä ymmärrä miksi joku tekis jotain liikettä ihan vaan huvikseen jos siitä ei mitään hyötyä olisi pääliikkeisiin. ;)

Ehkä halutaan se täysin läpivahvuus. Pakkohan sen vähän on heijastua johonkin. Jos se voidaan lisätä ohjelmaan muualta karsimatta niin hyvähän tuo on.

Pikkuisen asiaa sivuten:

Katzmaier kävi täällä Turussa , oliko vuonna -91 tai jotain.

Kysyin hänen senhetkistä penkkikuntoaan, mies kertoi sen olevan noin 210 kg, sanoi ettei penkkaa ollenkaan koska se haittaa tukkipunnerrusta; siis jäykistäää etuolkapäitä niin , ettei tukista tule rautaa ylös.

Vähän sama asia on nostaa tukkia tai painonnostotankoa.

Kyllähän se penkkipunnerrus vaikuttaa niin useaan lihakseen hartiarenkaan alueella, että luulisi sen olevan joissain määrin tehtynä apuliikkeenä hyvä perusvoiman lisääjä hartiarenkaan lihaksistolle.

Penkki kerran viikossa on minusta hyvä määrä, mutta oteleveys sama kuin työnnössä tai kapeampi. Leveä penkki ei ole kovin häävi liike painonnostajalle. Tarkoitus on kuitenkin treenata yläkropan lihaksia, eikä nostaa mahdollisimman kovaa tulosta.

Muistan lukeneeni sellaisesta tapauksesta, jossa nuorehko nostaja ei ollut tehnyt penkkiä ollenkaan. Hän alkoi tehdä penkkiä kerran viikossa, ja työntö parani nopeasti muistaakseni 20-30kg. Tällä nostajalla oli alunperin siis penkkimaksimi huomattavasti vähemmän kuin tempausenkka. Huippunostajilla penkki on yleensä samaa luokkaa kuin tempaus, siis nillä joilla penkki on ohjelmassa.

Näkisin että pieni määrä kapeaa penkkiä on hyväksi. Kyynerpäiden ja hartioiden lihaksilla on kuitenkin suuri merkitys painonnostossa. Kapea vinopenkki standardi 45 asteen kulmalla on myös oiva liike. Sopiva määrä penkkiä ei jäykistä, jos treenaa normaaliin tapaan tempausta ja työntöä paljon enemmän. Dippi on mielestäni penkkiä parempi liike, joka ajaa saman asian.

No, jokainen joka itse on treenannut penkkia koempaa tietaa etta olkapaat kylla jaykistyvat vaikka kuinka venyttelisi. Tosin penkki taitaa olla paras yleisvoimaliike ylavartalolle, ei liikkuvuutta lisaava liike. Joten kai noista painonnostajista jokainen henkilokohtaisesti itse tietaa kannattaako penkata vai ei.

Itse suhtaudun kyllä todella skeptisesti penkin positiiviseen vaikutukseen painonnostoon, ja ainakin omalla kohdallani ei penkillä ole mitään positiivista vaikutusta työntöön tai tempaukseen. Harvat poikkeukset ovat tietysti mahdollisia, mutta ammattimaisena painonnostajana en ottaisi penkkiä ohjelmaani, omaan kokemukseeni perustuen. Tietysti, mikäli jonkinlainen hyöty on penkin kautta saatavissa, niin onnea vaan, mutta uskoisin tämän "salaisuuden" olevan jo kaikkien ammattinostajien käytössä, jos sillä sen suurempaa merkitystä olisi. Penkin yleisen hyödyn painonnostoon puhujat menevät omissa silmissäni samaan sarjaan, kuin nämä korkeakouluttamattomien ja heikkojen yhteiskunnan pohjasakan (kuten HC76) kommentit "eroa kirkosta helposti!" threadissa.

Penkkilihakset ovat yllättävän kovassa käytössä painonnostossa, vaikka varsin erilainen liikerata antaisi toista ymmärtääkin. Sitten ehkä tärkein asia on lihastasapaino, jota haetaan rintalihaksilla. Vai mitenkäs on, kuinkas vedätte lavoilla, jos ei niitä saa eteen ollenkaan?

EDIT: Noin yleisesti muuten, jonkin liikkeen (tai oikeastaan lihasten, varsinkin suurehkojen) laiminlyönti vain siksi, ettei siitä ole merkittävää hyötyä, on ehkä typerintä mitä olen kuullut aikoihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitenkäs on ulkonäön laita? Kuka nyt ei haluaisi paksua ja lihaksikasta rintakehää, edellyttäen että sen harjoittamisesta ei lajille ole merkittävästi haittaa? Hassultahan se näyttää jos muu kroppa on lihaksikas, mutta rintakehä kuin pikkutytöllä.

Minulle on yksi valmentaja sanonut, ettei penkistä ole ainakaan haittaa painonnostossa, kunhan muistaa venytellä hieman ja tehdä lajinomaisia liikkeitä. Kannattaa myös muistaa että penkkiäkin voi treenata hyvin monella tavalla. Luulisin että hampaat irvessä loppuun asti viedyt sarjat tukkisivat lihakset ja hermoston hyvinkin tehokkaasti. Toisaalta omat kokemukseni puhuvat sen puolesta ettei suht kevyesti tehdyt irtonaiset sarjat oikeastaan kiristä rintalihaksia.

Painonnostaja tuskin vittuakaan välittää miltä hänen rintalihaksensa näyttävät. Jos kiinnostaa ni sit voi suosiolla siirtyä bodauksen puolelle. ;)

Itse väittäisin että pitää tehdä tarpeeksi usein penkkiä (jos sitä kerran tekee), ettei paikat jäykistyisi. Jos kerran kuussa ottaa, niin varmasti menee paikat jäykiksi :)

Lihastasapaino on kestävässä, fiksussa harjoittelussa IMO kova sana, eli ei se penkki ole välttämättä ihan pannassa. Toisaalta, kyllä ne rintalihakset kehittyvät jonkun verran ja vieläpä lajikohtaisesti tempaamalla. Siinä ne ovat stabilisaattoreina mukana. Mitä tekee ja mitä ei ei ole välttämättä kovin helppo valinta, mutta IMO penkki ei ole niitä tärkeimpiä liikkeitä painonnostajalle.

Pitää tässä tosin huomauttaa että muutamalla "painonnostajalla" on luvattoman heikko esim. maastaveto suhteessä työntöön, sanotaan 130/110, ja silloinhan vetoa pitäisi IMO treenata, vaikka monet puritaanit ovat sitä vastaan... Samahan se on jos tempaus on 80 ja penkki 50 niin eikun penkkiä vaan, niin että sen saa tuonne suunnilleen 100:Seen :whip:

Viimeksi muokattu:
Zone-sarja -42%
No, jos unohdetaan kaikki muut haitat/hyödyt, niin haluaisitko mieluummin kehittymättömät vai kehittyneet rintalihakset?

No jos olisin kiinnostunut lihaksen kasvatuksesta ja sen näyttävyydestä, niin vaihtasin lajia bodaukseen. Eli evvk toi rintalihaksen koko mulle :wall:

Itse asiaan. Jos itellä olis penkki ohjelmassa, niin todennäköisesti tekisin sen vinopenkissä 30 - 45 asteen kulmassa työnnön oteleveydellä. Mutta ei ole penkkiä, koska valmentajani on vihkiytynyt bulgaarialaisen treenityylin kannattaja. :D

Fergie nyt ei taida oikein suostua myöntämään asioita.

Eli saisit kehoosi lisää voimaa ja tasapainoisemman fysiikan, sen mitenkään vaikuttamatta pääliikkeisiisi, et sitä silti ottaisi? Just niin.

Niin, ja samalla 160 syväkyykky. Tietyissä tapauksissa pitäisi laittaa valmentajat siperiaan että tulokset nousisi, niin monta dorkaa on.... :) Tai silmät ei ole auki, ihmiset lukee liikaa roskaa.

Jännä juttu, että olen kiinnostunut lihaksen näyttävyydestä ja kasvatuksesta, mutten silti oo vaihtamassa bodaukseen. Kiinnostunut rinnallevedosta, enkä silti vaihtamassa painonnostoon. Kiinnostunut pikajuoksusta enkä vaihtamassa yleisurheiluun.

Minun näkökulmastani asia on sama, kuin jos voimanostoja ei treenaa leuanvetoa lainkaan. Kehittyy epätasapainoinen lihaksisto. Ja vielä ihan OT:nä, niin siinä olis hyvä liike voimanostokisoihin.

Fergie nyt ei taida oikein suostua myöntämään asioita.

Eli saisit kehoosi lisää voimaa ja tasapainoisemman fysiikan, sen mitenkään vaikuttamatta pääliikkeisiisi, et sitä silti ottaisi? Just niin.

Mitäs mä nyt en suostu myöntämään?? Sanotaan nyt sitten näin, että kaikki olisivat tyytyväisiä. Tottakai tykkään painonnostotreenien tuomasta toiminnallisesta lihasmassasta...ja se näyttää hyvältä. Mulla on luonnostaan erittäin hyvin kehittyneet rintalihakset.

Alunperin kun aloitin painonnoston niin mulla oli valmentajana henkilö kuka käytti venäläisiä treenimetodeja..erittäin asiantunteva sellainen. Silloin tehtiin penkkiäkin 2-3 krt kuukaudessa. En kyllä voi sanoa oliko siitä penkistä vaikutusta suuntaan jos toiseenkaan.

Nykyisin mulla on yks tuttu henkilö valmentajana. Hän itsekin aikoinaan kilpaili varsin menestyksekkäästi em tasolla. Kyseinen henkilö treenasi itse bulgaarityyppisesti ja valmentaa mua nyt samoin opein.

Pääpointti ainakin mun kohdalla on se, että tää bulgaarialaistyyppinen treeni on tehonnut mulle paljon paremmin...eli kehitys on ollut huomattavasti nopeampaa. Eli ei se penkkaaminen itselläni ainakaan tuonot parannuksia pääliikkeisiin.

Sitä en kiellä etteikö penkki ole varsin monipuolinen ja raskas perusliike. Mutta miksi sen ottaisin ohjelmaan kun en siitä itse mitään hyötynyt.

Bulgaarit, turkkilaiset ja kreikkalaiset esim ovat tehneet lukuisia maailmanennätyksiä koskematta ollenkaan penkkiin. :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom