Paastoaminen

Vesipaastoa haluttais koittaa. Googlettanut kuinka jotku ollu kolmekkin viikkoa vesipaastolla ja pudottanut päälle 10kg painoa. Mutta mites tollasella treenailut ja muu aktiviteetti, mimmosia treenejä pystyy ja kannattaa vetää? Vitskujen saanti tärkeetä? Miten kauan vois kituuttaan, ettei mitään haittoja tulis?

Ootko harrastellu lyhyempiä paastoja tai ketodieettiä? Paastoaminen käy hitosti helpommin kun kropan on totuttanut toimimaan rasvalla. Jos hiilariin tottuneen kropan vetää suoraan pidemmälle paastolle niin jonkun aikaa kestävä huono olo on varsin todennäköinen. Ite voin esimerkiksi milloin tahansa jättää syömättä 2-3 päivää ilman että olossa tuntuu juuri mitään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ootko harrastellu lyhyempiä paastoja tai ketodieettiä? Paastoaminen käy hitosti helpommin kun kropan on totuttanut toimimaan rasvalla. Jos hiilariin tottuneen kropan vetää suoraan pidemmälle paastolle niin jonkun aikaa kestävä huono olo on varsin todennäköinen. Ite voin esimerkiksi milloin tahansa jättää syömättä 2-3 päivää ilman että olossa tuntuu juuri mitään.
On keto kokeiluja alla vaihtelevasti. Pisin tais olla 4vk jolloin 9kg tippu paino. Armeijassa tuli oltua syömättä todella pitkiä aikoja eikä mitenkään heikottavaa ollu.

Mitat tällä hetkellä: 175cm 105kg 30% rasvat
Voinko olla 3vk tai jopa 30pv vesipaastolla?
Puhtaasti vain vettä ok? Olin muutamia viikkoja ilman suoloja eikä suonenvetoja ollu.
Mites paaston katkasu ketolle? Pari munaa keittää aamuin illoin?

Edit. Ja ikä 37v. Treeniksi venyttelyjä ok? Ja kävely?
 
On keto kokeiluja alla vaihtelevasti. Pisin tais olla 4vk jolloin 9kg tippu paino. Armeijassa tuli oltua syömättä todella pitkiä aikoja eikä mitenkään heikottavaa ollu.

Mitat tällä hetkellä: 175cm 105kg 30% rasvat
Voinko olla 3vk tai jopa 30pv vesipaastolla?
Puhtaasti vain vettä ok? Olin muutamia viikkoja ilman suoloja eikä suonenvetoja ollu.
Mites paaston katkasu ketolle? Pari munaa keittää aamuin illoin?

Edit. Ja ikä 37v. Treeniksi venyttelyjä ok? Ja kävely?

Kyllä sä kuukaudenkin voit olla tolla rasvan määrällä helposti, toki kroppaa kannattaa kuunnella siinä ja katsoa mitkä on fiilikset.

Kananmunat on hyviä paaston katkaisuun, itsekkin niillä aloittanut usein.
 
Uskaltaako paastoa kokeilla, jos rasvaprosentti on alhainen (Noin 8%)?. Esimerkiksi pari päivää lienee ok ja kehoa kuunnellen?
 
Uskaltaako paastoa kokeilla, jos rasvaprosentti on alhainen (Noin 8%)?. Esimerkiksi pari päivää lienee ok ja kehoa kuunnellen?
Voihan tulla tilanne että jäät autiolle saarelle jumiin pariksi päiväksi. tuskin siinä kuolemaan kerkeät :). Ota aluksi tavoitteeksi vaikka 24h ja jos tuntuu hyvältä niin jatka toiset 24h. En kyllä itse kiristelymielessä enää 8% rasvoilla paastoa käyttäisi työkaluna, mutta terveys ja autophagia mielessä aivan hyvin saattaisin itsekin olla pari päivää syömättä.
 
Voihan tulla tilanne että jäät autiolle saarelle jumiin pariksi päiväksi. tuskin siinä kuolemaan kerkeät :). Ota aluksi tavoitteeksi vaikka 24h ja jos tuntuu hyvältä niin jatka toiset 24h. En kyllä itse kiristelymielessä enää 8% rasvoilla paastoa käyttäisi työkaluna, mutta terveys ja autophagia mielessä aivan hyvin saattaisin itsekin olla pari päivää syömättä.
Juu ei tosiaan tarvetta kiristellä lisää, mutta tuo terveysaspekti kiinnostaa. 24h menee ok. Ehkä kokeilen lisätä siihen tuon toisen 24h. Treenit jätän suosiolla pois.
 
Minun kokemus että paastoilu sopii ketoilun kanssa erinomaisesti yhteen, ja paastoa ennen toteutettu ketoilu helpottaa huomattavasti paastoihin siirtymistä. Tämä on varmaan aika yksilöllistä kuitenkin mutta monella (pätkä)paastoavalla samansuuntainen kokemus. Itsellä sellainen homma että mitä enemmän hiilareita ravinnosta ottaa, sitä enemmän kärsii näläntunteesta. Olo ketolla aina varsin tasainen kaikin puolin eikä nälkä kasva paastoillessakaan. Hiilaripitoisella ruokavaliolla taas tekee todella usein mieli pupeltaa jotakin, on enemmän halua mielitekoihin jne. Kannattaa siis kokeilla, miten oma elimistö reagoi muutoksiin. "Hiilarikoneen" muutos ketolle vie useamman viikon ja kuukausiakin, alku on usein se hankalin vaihe, mutta jos siitä pääsee yli, helpottuu homma huomattavasti.

Treenannut olen paastojen aikana, mutta rajoittanut treenitehoa huomattavasti (kuntosali, maastopyöräily) eli semmoista stressivapaata, ei-tavoitteellista puuhailua enemmänkin kuin varsinaista treenausta. Lihasta ei olla kasvattamassa paastolla joten turha kuormittaa elimistöä liikaa. Paastotessa on kuitenkin mielestäni tärkeää olla kevyttä mutta aktiivista tekemistä, jotta ei stressaa ravintopuolen asioita turhaan. Mitä vähemmän stressaa sitä helpommin sujuu paasto :) Jos hikoilee kuin sika kesällä eli allekirjoittanut, niin kannattaa huolehtia riittävästä elektrolyyttien saamisesta ja juomisesta. Paastokokemuksen karttuessa yleinen jaksaminen minun kokemuksen mukaan paranee, alku tosiaan on vaikeinta, voi olla energian puutetta jne.
 
Itse suosin treenaamista paastojen aikana. Thomas Delauerin juttuja kuunnellut tästä. Sen pitäisi boostaa paaston vaikutusta aika huomattavasti ja auttaa säilyttämään lihasmassaa. Punttia sekä kevyttä aerobista liikkumista.
 
Itse suosin treenaamista paastojen aikana. Thomas Delauerin juttuja kuunnellut tästä. Sen pitäisi boostaa paaston vaikutusta aika huomattavasti ja auttaa säilyttämään lihasmassaa. Punttia sekä kevyttä aerobista liikkumista.

Tässäkin lienee 2 koukuntaa: toisten mukaan paasto on itsessään aika iso rasitus kropalle, eikä tartte lisää. Toisessa näkökannassa, joka lienee se suositumpi lähestyminen on, että voi ja saa jumpata, kunhan pidetään joku tolkku rasituksen määrässä ja intensiteetissä, mikä nyt on ihan maalaisjärjen mukaista muutenkin. Eli paaston aikana ei vedetä maratonia tms. vaan käydään köpöttelemässä vaikka tunnin verran tai salilla höntsäilytreeniä ja imetään ne loputkin glygot kropasta pihalle........
 
Huomenna aloitan vesipaaston, tai itseasiassa tänä iltana viimenen ruoka ennen nukkumaan menoa. Alkaa loma koulusta ja 26.6 alkas työt, että ainakin sinne asti vedän. Aioin päivittää tuntemuksia tänne, jos sopii. Otan kuviakin aloitus ja lopetus kunnosta.

Mites veden juonnin kans, onko parempi lipittää pikkuhiljaa vai kaataa kerralla esim. 0,5l x4 päivässä?
 
Kysyppä lekuriltas onko pakko ottaa mielialalääkettä jos tuntuu että olo kirkastuu ja helpottaa ihan paaston vaikutuksesta? Mä kyllä otin suoloja ihan reilusti mut samalla kyllä kävelinkin useita tunteja päivässä ja muutenkin taipumusta kramppailuun.
 
Itse suosin treenaamista paastojen aikana. Thomas Delauerin juttuja kuunnellut tästä. Sen pitäisi boostaa paaston vaikutusta aika huomattavasti ja auttaa säilyttämään lihasmassaa. Punttia sekä kevyttä aerobista liikkumista.
Itellä kans samansuuntaisia tulkintoja lukemieni juttujen ja oman kokemuksen perusteella.

Lyhytaikainen kova treeni, puntti tai hiit esim, tuntuu hyvältä paastotilassakin. Ja retkeily, koirien lenkitys, höntsäjalkapalloilu lasten kans...

Kestävyysurheilu kuten pitkän matkan juoksu tai vaikka hiihto, ne ei oo tuntunu ikinä hyvältä. 😁😀

Ja tän kauttahan tähän vois sekoittaa vaikka taannoin muodissa ollutta paleota. Kävely luonnossa saalista etsien ja sitten tilanteen tullen nopea spurtti ja pieni paini saaliin kanssa tuntuu paljon järkevämmältä, kuin yrittää väsyttää antilooppi hengiltä juoksukilpailussa.
 
Mites veden juonnin kans, onko parempi lipittää pikkuhiljaa vai kaataa kerralla esim. 0,5l x4 päivässä?
Komppaan @Dona tässä, hörppy silloin ku janottaa, toinenkin jos siltä tuntuu.

Ite normaalisti menen 8-10 tunnin työpäivät yön jäljiltä pätkäpaastoillen, vettä kuluu työpäivän aikana parisen litraa lämpötilasta jne riippuen, n. puolet suoloilla tai kivennäisvettä, loput ihan vesijohtovettä. Voisin sanoa, että ikinä en hörppää niin paljoa kerralla, että nielaisisin kesken hörpyn. Ja tää itellä ihan luontainen tapa, en oo aiemmin näin tarkkaan edes ajatellu asiaa.
 
8h: Päivittelen tässä vaan painon ja laitan kuvia. 105,1kg lähtöpaino.

20230602_054231.jpg

20230602_054244.jpg

20230602_054257.jpg
 
Itse suosin treenaamista paastojen aikana. Thomas Delauerin juttuja kuunnellut tästä. Sen pitäisi boostaa paaston vaikutusta aika huomattavasti ja auttaa säilyttämään lihasmassaa. Punttia sekä kevyttä aerobista liikkumista.

Mun mielestä ei ole järkeä hajoittaa lihasta, kun ei tule mitään ravintoa korjaamaan sitä. Autofagiaha kasvaa paastotreenissä tietenkin, koska keho alkaa polttaa proteiinia enemmän, mutta siinä aletaan polttamaan just sitä lihasta. Delauerilla on monesti vääriä päätelmiä eri mekanismeista.

Toinen syy miks en tee kovempia treenejä paastossa on jo kortisoli, mikä on paastolla jo valmiiksi korkealla. Liiallinen kortisoli on melkosen haitallista. Kävely taas laskee kortisolia ja auttaa myös säilyttämään lihoja.

Mun mielestä paastolla ei muutenkaan kannata stressata hirveesti lihojen lähtemisestä, koska sitä palaa niin vähän ja ne vähätkin tulee niin helposti takas. Veikkaan, että sitä lihaa voi palaa jopa enemmän jos lihasta hajottaa paastolla kortisolit tapissa. Liiallinen kortisoli sitten vaurioittaa metaboliaa, lisämunuaisia ja kilpirauhasta.
 
Mun mielestä ei ole järkeä hajoittaa lihasta, kun ei tule mitään ravintoa korjaamaan sitä. Autofagiaha kasvaa paastotreenissä tietenkin, koska keho alkaa polttaa proteiinia enemmän, mutta siinä aletaan polttamaan just sitä lihasta. Delauerilla on monesti vääriä päätelmiä eri mekanismeista.

Toinen syy miks en tee kovempia treenejä paastossa on jo kortisoli, mikä on paastolla jo valmiiksi korkealla. Liiallinen kortisoli on melkosen haitallista. Kävely taas laskee kortisolia ja auttaa myös säilyttämään lihoja.

Mun mielestä paastolla ei muutenkaan kannata stressata hirveesti lihojen lähtemisestä, koska sitä palaa niin vähän ja ne vähätkin tulee niin helposti takas. Veikkaan, että sitä lihaa voi palaa jopa enemmän jos lihasta hajottaa paastolla kortisolit tapissa. Liiallinen kortisoli sitten vaurioittaa metaboliaa, lisämunuaisia ja kilpirauhasta.

Tämä lienee totta. Yksi syy treenata on voimatasojen ylläpito, mutta se lisää stressiä, joten siinä pitää miettiä hyöty/haittasuhdetta. Voimatasoissa ei tosin lyhyillä paastoilla merkittäviä muutoksia tapahdu ja siitä tosiaan ei kannata stressiä ottaa. Yksi iso syy tehdä kevyttä liikuntaa on myös se, että se parantaa unen laatua. Ei tullut aiemmin mainittua mutta ainakin itselläni unentarve vähenee paastotessa. Ennen kuin paastoihin oli tottunut, unenlaatukin kärsi ja syynä varmaankin oli kortisoli, joka signaloi että nyt pitäisi lähteä ruokaa metsästämään. Nykyään ei ongelmia, ja vaikka unentarve hieman laskeekin, niin jaksaminen on kuitenkin silti hyvällä tasolla. Sama kevyen liikunnan tärkeys pätee kyllä muutenkin kuin paastotessa, ainakin jos tekee aivotyötä työkseen. On tosi tärkeä tasapainottaa sitä ehkä monelle nykyajan duunarille tuttua "aivoperäistä" stressiä että aivot surisee kierroksilla mutta kroppa on täysin levännyt eikä uni siksi tule.
 
Mun mielestä ei ole järkeä hajoittaa lihasta, kun ei tule mitään ravintoa korjaamaan sitä. Autofagiaha kasvaa paastotreenissä tietenkin, koska keho alkaa polttaa proteiinia enemmän, mutta siinä aletaan polttamaan just sitä lihasta. Delauerilla on monesti vääriä päätelmiä eri mekanismeista.

Toinen syy miks en tee kovempia treenejä paastossa on jo kortisoli, mikä on paastolla jo valmiiksi korkealla. Liiallinen kortisoli on melkosen haitallista. Kävely taas laskee kortisolia ja auttaa myös säilyttämään lihoja.

Mun mielestä paastolla ei muutenkaan kannata stressata hirveesti lihojen lähtemisestä, koska sitä palaa niin vähän ja ne vähätkin tulee niin helposti takas. Veikkaan, että sitä lihaa voi palaa jopa enemmän jos lihasta hajottaa paastolla kortisolit tapissa. Liiallinen kortisoli sitten vaurioittaa metaboliaa, lisämunuaisia ja kilpirauhasta.

Järkevän kuuloisia päätelmiä. Pitää tutkiskella aihetta lisää.
 
Back
Ylös Bottom