Paastoaminen

@lakupekka79 Paljon tippui paino 4 viikon paastossa? Ja itsekin huomannut, että suola, kalium ja magnesium auttaa urakalla, varsinkin jos sattuu treenaaman paastolla.

Tosiaan välillä on oltu kurissa ja nuhteessa kuukausia ja välillä Possuiltu huolella, varsinkin talvella tuntuu että antaa itelleen luvan turvota.

Mutta, viime huhtikuun lopussa on ollu paino 113 ja siitä sit kesäkuun alussa oli 91..

Ton kuukauden aikana oli viikon paastoa putkeen ja sit muutamia mässypäiviä.

Ei paastoaminen ole edes vaikeeta, vaikein on se että pääkoppa pysyy mukana nopeessa laihtumisessa ja että sen tuloksen saisi pidettyä.

Varmaan alussa hyvä olisi 72 h paasto minimissään jos läskiä on paljon ja sitten ku alkaa kiristyäniin 48 h ja lopulta 24..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos tutkimuksiin on uskominen, niin yli 72 tunnin paastojen haitat aineenvaihdunnalle ovat kaikella todennäköisyydellä suuremmat kuin siitä saatavat terveyshyödyt. Muutama sivu taaksepäin postasin aiheesta videon.

Mä oon aina ihmetellyt tätä paastohommaa, itellä kyllä alkaa mässyruokavaliosta syömättömyys tuntua pahalta muutamassa tunnissa.
Jos vetää 6h ruokailuvälillä niin pystyy voimaan pahoin ihan koko päivän(ensin nälkä, heikotus, syötyä ripuli ja väsymys ja kohta uusiks), intissä tuli kokeiltua.
Jos tiukasta disipliinistä lähdetään niin sitten se on jossain siellä 9-12h kohdassa kun rupeaa hermostumaan, vähän myöhemmin jo ihan tuntuvasti kohisee verenpaineet jos vaikka tiputtaa jotain käsistä + kädet tärisee yleensä, hikoilu on runsasta.
Ja nukkumaan ei tulisi mieleenkään käydä nälkäisenä, 2 yllämainittua on parempia kuin nälkäisenä nukkumaan menon jälkeinen herätys.
Joo on sokereita mittailtu, aine sen ~4 riippumatta onko juuri syönyt vai tärinät päällä.
+ kun tässä ilmeisesti on kyse ns. näennäisitä rosenteista hormoonien kautta, niin olen sisäistänyt katabolian hitosti pahemmaksi asiaksi kuin tästä saatavat hyödyt? Onko koko katabolia unohdettu kun sitä ei kukaan nosta esille näissä hommissa? Luulisi olevan bodyforum+paasto niin yleisin sana toi bolia...

e: muistin just että oon joskust tehnyt liki 24h paastoja, mutta ne suoritin siten että jatkoin unia koko päivän. vain pakollisella virtsalla ja pieni liraus vettä suunkostukkeeksi, niistä tuli kivoja ulkonäkövaikutuksia(jotenkin ryhdikkäämpi ja jämäkämmän näköinen aina tuollaisen jälkeen). Ja nekin loppui aina siihen kun tiesi että jos nyt ei syö niin seuraava herätys on kamala. Mutta nää kyllä perustui siihen että oon todella hyvä torkkumaan 1-2h pätkiä vaikka läpi vuorokauden jos ei oo pakko nousta.

^ Paasto on eräänlainen aineenvaihdunnan treeni myös. Siinä tulee paremmaksi harjoituksen myötä. Mitä paremmin rasva-aineenvaihdunta pelaa, sitä vaivattomampaa paasto on. Nykyihmiselle paasto on lähes tuntematon asia. Siksi nämä nonsense hokemiset että ”säännöllinen ateriarytmi on tärkeä että pysyy verensokeri tasaisena ja aamiainen on päivän tärkein ateria..”

Ei ole hyvä paastoilla liikaa muttei myöskään ole hyvä olla syöttö päällä koko valveilla oloajan.

Aivan, että se nälän tunteen vastustelu tuottaa muutakin positiivista kuin vain ikävän olon sietelyä :)
Joo sokerit ei terveellä tosiaan visko, mutta tiedän mistä puhut. Ärsyttää kun jengillä "sokerit viskoo", vaikka olen varma että ne ovat n. 4.
Ja aamiaisesta hyväksyin kaverini vision aikanaan: aamiainen on niiden päivien tärkein ateria, joina aiot tehdä jotain.
Mutta tunnistan kyllä tuon että vaalealeipäpasta ruokavaliolta ei tulis kuuloonkaan paasto, ketosta vois lyhyttä vetää(noi ~24h:t ketolla)
Itse hoen tuota 3-4h ruokailuväliä(siihen laitan pitkin hampain "kevennykseksi" tuon -4) kun oletan että ihmisen(täällä, rajatulla alueella, punttifoorumilla) vakiotila on lievä bulkki jonka tavoite on saada lisää proteiinia päälle ja +-0:t ja - kcal vain erikoissyistä. (jossain määrin tiedän ettei näin ole edes enemmistöllä, mutta näin koen asian jos en erikseen mieti, en näe muussa järkeä).

Lähinnä tulee mieleen noista sun höpöttelyistä, että sulla henkilökohtaisesti on asiat pielessä ja ruokavalio jossa on hiilaria aiheuttaa ongelmia.
Sama kun mä sanoisin että voin syödä sekaruokaa mutta koska vaan skipata aamiaisen ja vaikka lounaan, voiden silti hyvin ja pystyen tekemään töitä.
Sillä eio mitään väljä koska se olen vain minä ja minun tuntemukseni.

+ kun tässä ilmeisesti on kyse ns. näennäisitä rosenteista hormoonien kautta, niin olen sisäistänyt katabolian hitosti pahemmaksi asiaksi kuin tästä saatavat hyödyt? Onko koko katabolia unohdettu kun sitä ei kukaan nosta esille näissä hommissa? Luulisi olevan bodyforum+paasto niin yleisin sana toi bolia...

Itselläni katabolian pelko oli pahin vastustaja laihtumisessa ja pätkäpaasto ketjunkin näin jo 2007, mutta ohitin sen humpuukina. Siitä 10v eteenpäin niin tajusin miten loistava väline se minulle on painon tiputtamiseen ja yksi olennainen asia on se että katabolian pelon olin heittänyt siinä vaiheessa roskiin. Kyllähän siinä kataboliaa tapahtuu, mutta onneksi suurimmaksi osaksi rasvakudoksessa.

Ihan omasta n=1 -kokemuksesta anekdoottisesti voisi todeta, että aloitettuani ketoruokavalion viime syyskuussa ruokahaluni on pienentynyt. Ateriaväli on kasvanut tunnilla tai parilla vähintään ja tarve välipaloille on pienentynyt olemattomaksi ihan itsestään. Joinain päivinä aamupala jää väliin, jos illalla on syönyt myöhään yhtään tavallista enemmän, ja voimia riittää treeniinkin ja sen jälkeiseen syömättömyyteen lounaaseen saakka.

Jotain tässä rasvavoittoisessa ateriatavassa muuttaa aineenvaihduntaa niin, että paasto on helpompi. Kokonaiskalorimääräkin tosi paastotessa tippuu, joten laihdutusmuotona varsinkin muutama päivä IF-tyyliä ja sitten normaalia ylläpitoruokailua ketoaterioilla (kolme ateriaa per päivä eikä välipaloja) toimii hyvin. Ai niin ja lihasmassa ei ole tässä olennaisesti muuttunut.

Paaston suurin haaste on psykologinen, syöminen on tapa, ja voi olla vaikea olla syömättä. Pidemmätkin paastot keskeytyy psykologisista syistä usein. Yksi hyvä tapa on syodä hedelmiä ja vihanneksia ja kasviksia paaston jälkeen yhtäkauan kuin vesipaasto kesti. Mitään niin raskasta ei paastotessa kannata tehdä, että menisi vähääkään rasituksen puolelle saatikka hapoille. Rauhalliset käveleskelyt parhautta. Paaston aikana voi myös saada vastauksia hengelliseen etsintään, ja kysymyksiin. Paastosta on paljon Raamatussa.

Taas extempore paasto menossa. Eilen ei tippaakaan nälkä 24h paaston jälkeen niin jatkoin samantien yön yli. 40h alkaa olla taulussa ja valehtelematta ei tippaakaan nälkä. Kuulostaa monelle täysin palturilta mutta näin se vaan on. Silti varmaan iltasella katkaisen tai vaihtoehtona tehdä oma ennätyspaasto yli 48h ja mennä kolmannelle päivälle.

Taas extempore paasto menossa. Eilen ei tippaakaan nälkä 24h paaston jälkeen niin jatkoin samantien yön yli. 40h alkaa olla taulussa ja valehtelematta ei tippaakaan nälkä. Kuulostaa monelle täysin palturilta mutta näin se vaan on. Silti varmaan iltasella katkaisen tai vaihtoehtona tehdä oma ennätyspaasto yli 48h ja mennä kolmannelle päivälle.

Itse en oikeastaan koskaan suunnittele paastoja. Tulee vain itsestään pidettyä niitä. En tosin juuri koskaan paljoa yli 24h mene.

Otin ex tempore paaston tähän väliin ja nyt kohta 70h täynnä. Viimeks tein 18kk sitten ja silloin katkes alisokereihin kolmantena päivänä. Taidan nyt jatkaa huomiseen kun ei tunnu juuri missään. Nälkä ei ole ollut kuin hieman ekan päivan iltana. Pari viikkoa oli lchf tyylistä tätä ennen 0.2ketotasolla ja se nousi päivässä 0.3, toinen 0.7 ja nyt kolmas päivä 3.8 eli mulla lähtee aika hitaasti täys rasvanpoltto käyntiin? Oisko tekemistä ton ykköstyypin diabeteksen kanssa?

No sokerit on olleet tosi tasaiset, parhaat ikinä ja max 6.3 joka sekin vain hetken. Tosin viime yönä oli koko ajan alle 3.5 vaikka inskaa ei mennyt yhtään. Pidin kuitenkin pääni 100milesfasted mielessä ja kyllä ne aamuun mennessä oli normalisoituneet. Insuliinimäärä on siis pienentynyt huomattavasti mikä oli tarkoituskin. Tästä vois jatkaa hetken pelkällä lihalla ja munilla. Ostin just pari naudan sisäfilettä ja kiskasen ne palkinnoksi pikimiten kuhan saa pari päivää ensin lopeteltua puljun lihaliemellä ja vaikka kanamunilla ja kaslerilla mikä pitää ensin uunissa pitkään mureuttaa.

Demos oli joitain metabolian heikentymisiä jossain videoissa havainnut mainittavan. Ite löysin tällasen vanhan paperin jossa pitkän paaston 48 päivää jälkeen oli puoleen tippunut mitattu lepokulutus ja 29 päivän jälkeen oli palautunut 1040 —> 948. Toi ei ole peruskulutus vaan oli joku spefisempi mittaus

edit: lueskelin ketjua taakseppäin ja olinhan mä just vuos sitten tehnyt 4vrk vesipaaston ja vain kilon tippu paino.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Otin ex tempore paaston tähän väliin ja nyt kohta 70h täynnä. Viimeks tein 18kk sitten ja silloin katkes alisokereihin kolmantena päivänä. Taidan nyt jatkaa huomiseen kun ei tunnu juuri missään. Nälkä ei ole ollut kuin hieman ekan päivan iltana. Pari viikkoa oli lchf tyylistä tätä ennen 0.2ketotasolla ja se nousi päivässä 0.3, toinen 0.7 ja nyt kolmas päivä 3.8 eli mulla lähtee aika hitaasti täys rasvanpoltto käyntiin? Oisko tekemistä ton ykköstyypin diabeteksen kanssa?

No sokerit on olleet tosi tasaiset, parhaat ikinä ja max 6.3 joka sekin vain hetken. Tosin viime yönä oli koko ajan alle 3.5 vaikka inskaa ei mennyt yhtään. Pidin kuitenkin pääni 100milesfasted mielessä ja kyllä ne aamuun mennessä oli normalisoituneet. Insuliinimäärä on siis pienentynyt huomattavasti mikä oli tarkoituskin. Tästä vois jatkaa hetken pelkällä lihalla ja munilla. Ostin just pari naudan sisäfilettä ja kiskasen ne palkinnoksi pikimiten kuhan saa pari päivää ensin lopeteltua puljun lihaliemellä ja vaikka kanamunilla ja kaslerilla mikä pitää ensin uunissa pitkään mureuttaa.
Oletko muuten lääkärillesi kertonut paastokokeiluista? Olis kiva kuulla miten suhtautuu asiaan. Tai näyttänyt paaston aikaisia sokerikäppyröitä ja kommentteja niihin.

Oon kertonu ja koska hoitotasapaino on hyvä niin eipä se siitä ole moksiskaan. Sain libresensorinkin kun monesti laski sokerit lenkeillä yllättäen ja sensorin kanssa ne huomaa ajoissa.

Laitoin niille linkin siihen 100milesfasted testiinkin jossa ykköstyyppi oli mukana ja ihan vesilinjalla.

Tuossa kuvaaja (viiden päivän graafit) miten on pysynyt terveen rajoissa nää paastopäivät poislukien eka ilta eli vika syöminen (hera ja turkkilaista) joka nosti inskasta huolimatta sokrut yli 14. Ei siinä juurikaan hiilaria ollut mut mun keho piikkaa sokrut rajusti proteiinistakin mikä luo haasteita tasasiin sokereihin syömisen yhteydessä. Siinä suurin syy miksi tykkään omadista kun tulee vuorokauteen vain yksi mahdollisuus yllätyskorkeisiin sokereihin.

Liitteet

• C4D990ED-43EF-43B8-9043-4985B8AC4DF9.png
    C4D990ED-43EF-43B8-9043-4985B8AC4DF9.png
    150,5 KB · Katsottu: 68
Tuossa kuvaaja (viiden päivän graafit) miten on pysynyt terveen rajoissa nää paastopäivät poislukien eka ilta eli vika syöminen (hera ja turkkilaista) joka nosti inskasta huolimatta sokrut yli 14. Ei siinä juurikaan hiilaria ollut mut mun keho piikkaa sokrut rajusti proteiinistakin mikä luo haasteita tasasiin sokereihin syömisen yhteydessä. Siinä suurin syy miksi tykkään omadista kun tulee vuorokauteen vain yksi mahdollisuus yllätyskorkeisiin sokereihin.
Hera nostaa sokerit aika nopeesti ollakseen proteiinia. En tiedä paljon tuo rasvainen jugurtti sitä hidastaa

Mä yleensä pistän omadina aterialla yli tuplat inskaa mitä hiilarit vaatis koska rotskua tulee niin paljon kerralla. Laitan tosin puolet inskasta 3 tunnin juoksulla joka on toiminut aika hyvin semmoseen 400gr jauhelihaa tai 4-5 munaa, raejuustoa, juustoa ja hetken päästä vielä jugurtti ja heraa siten että saa sen vähintään 2*omapaino rotskua. Monesti toi on toiminut hyvin mutta sitten välillä jos laskee liikaa niin otan lisäannoksen turkkilaista ja heraa ja sit on herkästi taas ylisokrut tunnin päästä jos ei arvioi inskaa oikein. Hiilaripainotteisena vielä kahta kauheempaa vuoristorataa mut kesät yleensä nautiskelen jossain 150 hiilaria tasolla.

Nyt on menny joku 91 tuntia ja taidan jatkaa huomen aamuun kun vauhtiin on kerran päästy. Kävin jo hakemassa lihalientä ja otinpa vielä yhden pötkylän sisäfilettäkin. Tein 4*15 + 2*10 leukaa että sais jotain suojaa vetolihaksille. Muuten tehny noin 50 leukaa per päivä

Mä yleensä pistän omadina aterialla yli tuplat inskaa mitä hiilarit vaatis koska rotskua tulee niin paljon kerralla. Laitan tosin puolet inskasta 3 tunnin juoksulla joka on toiminut aika hyvin semmoseen 400gr jauhelihaa tai 4-5 munaa, raejuustoa, juustoa ja hetken päästä vielä jugurtti ja heraa siten että saa sen vähintään 2*omapaino rotskua. Monesti toi on toiminut hyvin mutta sitten välillä jos laskee liikaa niin otan lisäannoksen turkkilaista ja heraa ja sit on herkästi taas ylisokrut tunnin päästä jos ei arvioi inskaa oikein. Hiilaripainotteisena vielä kahta kauheempaa vuoristorataa mut kesät yleensä nautiskelen jossain 150 hiilaria tasolla.

Nyt on menny joku 91 tuntia ja taidan jatkaa huomen aamuun kun vauhtiin on kerran päästy. Kävin jo hakemassa lihalientä ja otinpa vielä yhden pötkylän sisäfilettäkin. Tein 4*15 + 2*10 leukaa että sais jotain suojaa vetolihaksille. Muuten tehny noin 50 leukaa per päivä
Jos syöt yhdellä aterialla vaikka 50g prodea lihasta, tai jostain muusta missä liki 0g hh, niin millaista hh g määrää vastaava insuliinimäärä on pistettävä?

Tuo on kyllä itselle vielä epäselvää, että miten keho käsittelee aminohapot jos insuliinia ei ole tarjolla. Tarviis varmaan vähän opiskellla..

Joku 400gr jauhelihaa vaatii mulla nyt about 20gr hiilarin verran. Toi määräkin vaihtelee sen mukaan onko ollu ketona vai noin 150 hiilareilla jonkun aikaa. Nyt on hilkulla loppuuko paasto kun ei taas meinaa millään sokrut nousta alhasista vaikka inskan annostelu ollu jo yli tunnin seis. No katotaan saunan yli jos vaikka sauna nostais sokereita. Alhaset (nyt 3.2) ei tunnu muuten heikolta kuin hieman lähilukeminen on tähtisädettä. No itse asiassa nyt hieman vatsa kurnii. Taitaa ennakoida jo paaston loppumista ja ensimmäistä lihaliemiannosta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom