Jännä, kun kaikki sanovat, miten pitäisi suvaita ja olla välittämättä jostain haukunnasta ja nälvinnästä :curs: . Vittu se voi olla samaa nurkkaan ahistamista, kuin mitä tehdään nyrkeillä.
Oli muuten jännää, kun koitti kerrankin pistää vastaan vittuilijoille, niin eipä tulokset ollut heppoisia omalta osalta, mutta yleiskäsitys on aika monilla aikuisilla tämä: nälviä ja loukata saa miten huvittaa, mutta se joka ekana pistää vastaan, on se, joka pahentaa tilanteen kun ei osannut olla välittämättä. Etenkin jos otat edes käsivarresta kiinni sitä kiusaajaa, niin tottakai fyysinen kiinnikäyjä on se syyllinen.
Aina myös sanotaan, että kerro opettajalle. Ihan kiva, jos ne jotain mahtaisi sillä tavalla.
Pitäisi kannustaa kiusattuja ottamaan ohjat itse käsiin ja annettaisiin pistää kunnolla vastaan kiusaajille. Ymmärrän, että koulujen on pakko seivata ässinsä; jos joku pieksisi toisen henkihieveriin, niin olisi opettaja/koulu kusessa.
Hankkisi oikeudenmukaisuuden tajua, mutta ei. Ollaan kankeissa kaavoissa ja asiat ei etene minnekään.
Ei mitään tämmöistä, mitä opettajat ja oppaat työntää: "joo joo, pikku-petteri, sinä et tehnyt mitään väärää, tule vaan määkimään opettajalle, niin minä varoitan niitä sun haukkujiasi" -> sama tilanne puoli vuotta.
Annettaisiin edes puolustautua kunnolla ja selvittää asiat itse. Opettajalle määkiminen, etenkin rajoitusten kera ja ihmisten hyvyyteen uskominen sekä nurkassa itkeminen ei johda mihinkään.
Olen muuten sitä mieltä, että kiusattu voi helposti aloittaa itse kiusatuksi tulemisen. Syynä voi olla yksi teko tai vahva luonteenpiirre + heikko itsetunto ja luonne. Kiusaajat ovat vahvoja ja itsevarmoja persoonia. Siksi hyssyttely ei auta asioiden etenemistä. Ketään ei voi myöskään saada pitämään toisesta henkilöstä, mutta kiusaamisen jne. voi henkilö itse saada loppumaan. Liikaa luotetaan siihen "noh noh, et kai vaan tee sitä uudestaan" -kaavaan. Nykyään ei kehdata edes pistää jälki-istuntoon. Ja mitä se edes tekee sen kiusaajan arvoille, kun se joutuu 35min koulun jälkeen olemaan siellä? Vituttaa 35min ja elämä jatkuu.