Päänsärky hackissa

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tein eilen pudotussarjaa hackissa ja sarjan keskivaiheilla tunsin kovaa kipua päässä, lähinnä takaraivon puolella. Runttasin vielä pari toistoa ja kipu tuli kestämättömäksi, jätin sarjan kesken ja tippusin lattialle. Reeni jäi sitten siihen, lähdin kotiin, otin buranaa ja päänsärkykin helpotti muutaman tunnin päästä. Nyt aamulla kuitenkin päänsärky jatkui. Mitähän sarjan aikana tapahtui, miten voi välttää ja mitä nyt pitäisi tehdä kun päätä särkee, lääkäriinkö, vai meneekö ohi?

Olisikohan kyseessä ponnistuspäänsärky? Niskat todennäköisesti jumissa, kannattaa hierotuttaa. Pahimmassa tapauksessa poksahtaa verisuoni päässä.

Tässä kohtaa suosittelisin kyllä lääkäriin menoa, ihan varmuuden vuoksi. Antavat sitten vaikka lähetteen fysioterapiaan tms.

päänsärky/tajuttomuus voi johtua myös hapen loppumisesta kovassa ponnistuksessa, itselläni kova veto tekee samanlaisia tuntemuksia, päätä särkee ja näkee suurinpiirtein tähtiä hetken aikaa, tosin tämä helpottaa yleensä aika pian. verensokerin laskukin saattaa aiheuttaa päänsärkyä, mikä voi jatkua pitkäänkin jos et pääse normaalille tasolle. mutta kuitenkin samoilla linjoilla Ironbutin kirjoituksen kanssa, lääkärille vaan, turhaa riskeerata mitään, ei noiden 'pääjuttujen' kanssa kannata leikkiä ettei muutu ihan vihannekseksi. :david:

:offtopic: menee ihan vei over topic mut... Ironbutt mistä toi "itte tulit! itte tulit!"-hokema on ? muistelisin et oon repeilly jollekin tollaselle jutulle ja jäi harmittaa kun ei muista mistä toi oli..

Onko kellään kokemuksia et ois jollakin revennyt (tai mitä nyt tekeekään) verisuoni ku on tehnyt kovaa sarjaa? Kaverini teki jalkaprässiä, jonka jälkeen valitteli kovaa päänsärkyä. Pyörtyi kerran ja näkö sumeni, nyt menossa neurologille. Ketään joka tietäisi?

Mihin lääkärin pitäisi mennä kun on tälläistä vaivaa, määrätäänkö terveyskeskuksessa vain lepoa ja buranaa eli turha mennä sinne? Ajattelin että jos huomenna vielä jomottaa niin menen sitten lekurille.
Tässä itse sarjassa hengitin hyvin joten tuskin se siitä voi johtua. Niska on kyllä ollu aina jumissa. Tuon ponnistuspäänsäryn taas pitäisi helpottaa yhtä nopeasti kuin tulikin, eikö?

"päänsärky"

ELi olin tossa lauantaina salilla ja jalat oli vuorossa. Lämmittelin ja venyttelin kunnolla ja sitten aloitin prässissä. Ensiksi ei olut mitää ongelmia, mutta siiten kun laitoin lisää romua kelkkaan ja tein 15 toiston sarjan, niin viimeisessä toistossa sain taistella todella kovaa ja SITTEN päässä tuntui jotenkin kun oisi vähä napsahtanu ja alko särkee takaraivoa niin perkeleesti. Sarjan loputtua piti istua penkille ja tuntui että oisi taju lähtenyt. Pari minuuttia huilittuani ei enää särkenyt päätä, mutta kun taas yritin tehdä uutta sarjaa niin alkoi heti koskea päähän. Muita jalka liikkeitä tehdessäni kipua ei tuntunut.

Noniin, sunnuntain pidin lepopäivän ja nyt olin tänää salilla ja tein olkapäät ja selän. Taas kunnon lämmittelyt ja venyttelyt ja sitten pystypunnerrusta tekemään. Ei mitään ongelmia alku sarjoissa, mutta kun tein yhden 13 toiston kovan sarjan niin viimisillä toistoilla taas alkoi takaraivossa särkeä niin perkeleesti. Särky meni parissa minuutissa ohi ja esim selkä liikkeissä ei tuntunut kipua ollenkaan.

Mistähän tämä johtuu. Jotenkin noissa punnerrus liikkeissä ja prässissä päänsärky tuntuu? Muuten kotona ja ulkona ollessa ja aerobista tehdesäni ei mitään tietoakaan päänsärystä.

Kellään ollut samanlaisia vaivoja? Pitäisiköhän tässä lääkärille mennä?
Kävi vain pelottamaan kun esim. yksi tutullani kävi nii, että häntä koski päähän illalla nukkumaan mennessä ja siitenhän meni lääkärille ja lääkäri antoi vain päänsärky lääkkeitä ja sanoi että lepoa lepoa. Tuttu meni illalla sitten nukkumaan ja seuraavana aamuna ei enää herännytkään. Oli todettu jokin kasvain tai vastaava.

Olis kiva saada jonku näköstä vastausta? :worship:

Varman vastuksen saat vain asiantuntevalta lääkäriltä, eli siis erikoislääkäriltä, ei mistään arvauskeskusksesta. Mutta saattaa olla vaan niska jumissa ja hieronnan tarpeessä, vaikee sanoo kun vaihtoehtoja voi olla harmittomista pikku jumeista just sun kuvaamiisi kasvaimiin.

Tuttu vaiva...ensimmäistä kertaa tuo takaraivon seutua repivä kipu tuli joskus 4 vuotta sitten, tein hauiskääntöä kp:lla ja yhtäkkiä kuului "naks" ja käsipainot putosi lattialle ja itse yritin pysyä pystyssä kun meinaa taju lähtiä ja päässä vihloo.
Viimeisin kerta itselläkin on jalkaprässillä tehdessä...kiva yrittää keräillä ittiä kasaan prässistä ku ei meinaa jalakkaan toimia...
Mitään varmaa vastausta en ole tuohon kyseiseen vaivaan saanut...yleisin epäily yläselän lihasjäykkyys, eräs henkilö kuitenkin mainitsi että takaraivon ja niskan seutuvilla menee jänne joka voi yhdessä lihasjäykkyyden kanssa aikaan saada yllä mainittavat oireet.
Mutta kun nuo ei ole täysin asiantuntevilta ihmisiltä kuultua, niin pitää suhtautua varauksin.
Eli ainoat tavat joilla olen saanut tuon pysymään kauemmin aikaa pois on säännöllinen niskojen & yläselän venyttely, sekä seuraavan kerran liikkeitä tehdessäsi yritä pitää niska mahd. suorassa ja pyri olemaan jännittämättä sitä liikaa aluksi.
:thumbs:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
nelkku sanoi:
päänsärky/tajuttomuus voi johtua myös hapen loppumisesta kovassa ponnistuksessa

Joskus kun vielä tuli räpiköityä uimahallissa 10 vuotta sitten, niin piti koittaa sen 25m altaan päästä päähän sukellusta. En muista alkoiko julmettu kipu takaraivossa jo veden alla vai välittömästi pintaan nousun jälkeen, mutta pelästytti kyllä enkä enää sen jälkeen koittanut pituussukelluksia, vaikka matka säälittävä 25m olikin. Meni ohi kyllä muutamassa minuutissa, enkä siitä lääkärille mennyt. Nyt saliharrastuksen aikana ei moista ole sattunut, vaikka tiukahkoja mave/kyykkysarjoja onkin tullut otettua.

Kiinostaisi tietää, mistä se napsahdus takaraivossa johtuu? Itelläni oli joskus punnertaessa napsahtanut. Yhessä vaiheessa oli myös tota ponnistuspäänsärkyä, mutta ei oo ilmennyt vähäänaikaan. Jos se vaivaa pahasti niin suosittelen pitämään lepoviikon, sillä itelläni muistelisin sen hävinneen kun pidin taukoa viikon.
edit:typo

milkboy sanoi:
Tuttu vaiva...ensimmäistä kertaa tuo takaraivon seutua repivä kipu tuli joskus 4 vuotta sitten, tein hauiskääntöä kp:lla ja yhtäkkiä kuului "naks" ja käsipainot putosi lattialle ja itse yritin pysyä pystyssä kun meinaa taju lähtiä ja päässä vihloo.
Viimeisin kerta itselläkin on jalkaprässillä tehdessä...kiva yrittää keräillä ittiä kasaan prässistä ku ei meinaa jalakkaan toimia...
Mitään varmaa vastausta en ole tuohon kyseiseen vaivaan saanut...yleisin epäily yläselän lihasjäykkyys, eräs henkilö kuitenkin mainitsi että takaraivon ja niskan seutuvilla menee jänne joka voi yhdessä lihasjäykkyyden kanssa aikaan saada yllä mainittavat oireet.
Mutta kun nuo ei ole täysin asiantuntevilta ihmisiltä kuultua, niin pitää suhtautua varauksin.
Eli ainoat tavat joilla olen saanut tuon pysymään kauemmin aikaa pois on säännöllinen niskojen & yläselän venyttely, sekä seuraavan kerran liikkeitä tehdessäsi yritä pitää niska mahd. suorassa ja pyri olemaan jännittämättä sitä liikaa aluksi.
:thumbs:

Joo, nyt jälkeen päin ajateltua se voisi johtua tosta niskan jännittämisestä. Minkäslaisia yläselän venytyksiä teet?

Ironbutt sanoi:
Olisikohan kyseessä ponnistuspäänsärky?Pahimmassa tapauksessa poksahtaa verisuoni päässä.
Täh! Itsellä oli joku vuosi takaperin ponnistuspäänsärkyä, jonka vuoksi kävin lääkärissä ja juoksin kaikenmaailman magneetti- yms. kuvissa.
Missään vaiheessa lääkäri ei kieltänyt liikuntaa eikä sanonut ponnistuspäänsäryn olevan vaarallista.
Tottahan tuollainen helvetillinen päänsärky vie kuntoiluhalut ja olo oli monesti juuri sellainen, että suoni puhkeaa päästää ihan just, mutta lääkärin mukaan tuollaista vaaraa ei ollut.
Mitään muita ohjeita lääkäri ei oikeastaan osannut antaa kuin että välttää liikkeita joissa päänsärkyä tulee. Mulla päänsärkyä esiintyi alussa "kovissa" liikkeissä kuten jalkaprässi, mutta vähitellen sitä alkoi tuntua melkein joka liikkeessä.
Puoli vuotta meni sitten lepäillessä kunnes uskaltauduin jälleen kokeilemaan salille eikä päänsärkyä ole sen koommin tullukaan. Täytyy koputtaa puuta
:wall:

raggi

Laita käet niskan taakse,paina päätä rintaa kohti, pistä kyynärpäät yhteen ja levitä selkää/lapoja.
Perus niskanvenytys mutta noin tehtynä ottaa itelle paremmin, jos on paikat iha kunnolla jumissa ni itellä särkee selkää ton venytyksen aikana.

nelkku sanoi:
:offtopic: menee ihan vei over topic mut... Ironbutt mistä toi "itte tulit! itte tulit!"-hokema on ? muistelisin et oon repeilly jollekin tollaselle jutulle ja jäi harmittaa kun ei muista mistä toi oli..

Heh, toi hokema on siitä sketsisarjasta joka pyöri keväällä aina sunnuntai-iltasin kakkosella. Siellä oli paljon kuntosalisketsejä. Tää "ite tulit" -hokema oli se sketsi, jossa penkkaavan miehen voimat oli ehtymässä ja se taisteli siellä tangon alla litistymistä vastaan. Varmistaja ei auttanu vaan huusi kannustusta... "Ite tulit! Ite tulit! Oma vika. Jaksaa, jaksaa!"

Toinen klassikko, joka jaksaa naurattaa on myös penkkauksesta:

Varmistaja: Sulla on liikaa painoja
Penkkaaja: Anna mä yritän. Uunnghii! (painot ei liikahdakaan tangosta)
Penkkaaja: En mä jaksa.
Vaimo marssii paikalle: Joko mennään?
Penkkaaja: Ei ihan vielä (vaimo marssii pois)
Varmistaja: Sulla on liikaa painoja
Penkkaaja: Anna mä yritän. Uunnghii! (Painot ei liikahdakaan)
Penkkaaja: En mä jaksa.
Vaimo marssii paikalle: Joko mennään?
Penkkaaja: Ei ihan vielä
...
sketsi jatkui "luuppina" yhä uudestaan. Törkeen hyvä!

Juttelin tosta ponnistuspäänsärystä hiljattain superhierojaguru Riston kanssa kun oli tällainen akuutti päänsärkytapaus lähipiirissä. Hänen mukaansa se johtuu usein niskan jumituksesta: kireet lihakset painaa hermoja ja/tai verisuonia, jolloin päähän kertyy painetta (veri ei pääse pois). Tuo verisuonen mahdollinen poksahdus on sitten vaan seurausta siitä.

Huimaushan usein johtuu sitten siitä, että aivot ei saa happea kun "happirikasta verta ei riitä kaikkialle" isojen lihasten työskennellessä. Erityisesti verenpaineongelmaisten vaiva. Tai niiden, jotka ei muista hengittää...

Vaiva kannattaa kuitenkin hoidattaa. Asiasta kannattaa mainita lääkärille tai omalle hierojalle seuraavan ajan yhteydessä.

...tai venytellä ja verrytellä niskaa ja hartioitten seutua säännöllisesti eli päivittäin muutaman minuutin, jolla ennaltaehkäisee koko jumin syntymistä. Jos sellainen on jo olemassa, on varmaan ensin turvauduttava muihin keinoihin, kuin omaan apuun, esim. lekuri, hieroja, lääkitys yms.

Mulla oli sama juttu hackissa ja jalkaprässissä parin treenikerran ajan, ja mä luulen, että toi takaraivon särky saattais johtua pään nostamisesta laitteen pehmusteista. (?)
Särkyä ei ole esiintynyt enää, kun olen pitänyt sarjan aikana takaraivon kiinni penkissä.

Deadly Poison sanoi:
Tuon ponnistuspäänsäryn taas pitäisi helpottaa yhtä nopeasti kuin tulikin, eikö?

Itselle kävi samanlailla jalkaprässiä tehdessä helmikuussa ja meni kaksi kuukautta ennen kuin pystyi taas tekemään kunnolla kovia liikkeitä. Hyvin todennäköisesti kyseessä oli juuri ponnistuspäänsärky. Niskahieronta auttaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom