Pääliikkeen/ sarjojen vaihtelusta

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kertokaapas millä tavalla noita kyseisiä liikkeitä kannattaisi vaihdella, juttelin salilla yhen kinkun kanssa siitä miten hän aina pitää yhden pääliikkeen/ lihasryhmä ja apuliikkeillä hakee vaan pumppia, itse oon pidemmän aikaa n. 6kk pitänyt samoja pääliikkeitä mutta kumminkin aina joka liikettä kohden tehnyt maximipainoilla toistot.
esim.

hauis: käsipainokääntö
rinta: pena
jalat: kyykky
selkä: mave( n. 2 vk)
olkapäät: pystypunnerrus( smith tai kp)
ojentajat: ojentajapun tangolla

eli kannattaisiko välillä esim rinnalle ottaa pääliikkeeksi esim. pecci tai vastaava,mielestäni kyllä ihan joka liikkeen maximaalisella teholla reenaaminen on mulle toiminu, mutta kertokaapa viisaat, mikä on se optimaalisin?

rinnalle jos haluaa pääliikettä vaihtaa niin vaihda se vinopenkkiin tai vino/tasapenkkiin käsipainoilla,ei missään tapauksessa esim.pecdeckiin.
jaloillehan vaihtoehtoja on useita jos ei takakyykkyä viitsi jatkuvasti tehdä,esim. hack-kyykky,prässi,etukyykky

Jep, eli rinnalle ainakin hyvä on vinopenkki, miksei myös nuo käsipainot. Eikä jalatkaan välttämättä aina kyykkyä kaipaa. Jos maven tahtoo ohjelmassa pitää niin se kannattaa kyllä ekana liikkeenä tehdä, mutta ei sekään mikään välttämätön liike ole, jos sen jättää pois voi siihen tilalle laittaa vaikka leuanvedot tai kulmasoudun. Ojentajille ekaksi liikkeeksi joku "raskas" eli vaikka kapea penkki tai ranskalainen punnerrus ja hauiksille kääntö tangolla tai kässäreillä.

MIten sitten apuliikkeet/ lihasryhmään? itsellä kun ollu aina ajatuksena että kun pääsee 10-12 toistoon niin seuraavalla reeni kerralla lisätään romua, kun nyt tuli ristikkäistä tietoa siitä että apuliikkeillä ainoastaan kevyillä painolla pumppia, tai onko tällasessa reenissä kyseessä ainoastaan maximivoiman saavuttamista jossain pääliikkeessä?itellä kuitenkin tavoite kasvattaa maximaalista lihasmassaa, ja painot tulevat sitten sen mukana kuvioon.

no mun ajatusmaailman mukaan lihakset kasvaa vain tulemalla vahvemmiksi(tajuskohan joku=),eli kyllä mä ne "apuliikkeetkin" runttaan ihan täysillä loppuun asti(jos tavallista kolmijakosta tai vastaavaa tekisin,HST kieltää loppuun tekemisen =)
mitä sä muuten tarkotat apuliikkeillä tässä tapauksessa?

Jotain vaihtelua on säännöllisesti tehtävä. Jos ei halua löysäillä tai vaihdella liikkeen toistoalueita, niin sitten on vaihdeltava liikettä. Venäläiset käyttivät liikevaihtelua takavuosina paljonkin, sittemmin siirtyivät kuormitusperiodisointien suuntaan.

Vanjat olivat havainneet, että kehitys oli parasta kun liikkeitä vaihdeltiin noin kuuden kerran välein (aloittelijat) tai jopa joka kerta (huiput tehokkaine hermotuksineen). Vaihtelufrekvensiin vaikutti jossakin määrin myös toistot: mitä alhaisemmat toistot, sitä useammin liikettä vaihdettiin. Bodarillekin tosin tiheä vaihtelu sopii.

Mitään pilipaliliikkeitä ei kannata kierrätykseen ottaa, vaan raskaita, toistensa kaltaisia, toisiaan tukevia perusliikkeitä. Westsiden voimanostajat esim. kierrättävät penkin kehittämiseksi lattiapunnerruksia, lankkupunnerruksia, vinopenkkejä, alaviistopenkkejä, käsipainopenkkejä jne., joista bodari voisi esim. ottaa kierrätykseensä kolme viimeksimainittua. Ja kaikissa liikkeissä, kutsuu niitä sitten pää- tai apuliikkeiksi, tulee pyrkiä ajan myötä raskaampiin romuihin.

Alec sanoi:
no mun ajatusmaailman mukaan lihakset kasvaa vain tulemalla vahvemmiksi(tajuskohan joku=),eli kyllä mä ne "apuliikkeetkin" runttaan ihan täysillä loppuun asti(jos tavallista kolmijakosta tai vastaavaa tekisin,HST kieltää loppuun tekemisen =)
mitä sä muuten tarkotat apuliikkeillä tässä tapauksessa?

eli esiim niin että: rinta pvänä pääsarjana pena ja apuliikkeinä pec, vinopena, ransk punnerrus, pelikaani liike....ja mitä nyt muita rinta liikkeitä sitten siihen ottaakin...

MKM sanoi:
Jotain vaihtelua on säännöllisesti tehtävä. Jos ei halua löysäillä tai vaihdella liikkeen toistoalueita, niin sitten on vaihdeltava liikettä. Venäläiset käyttivät liikevaihtelua takavuosina paljonkin, sittemmin siirtyivät kuormitusperiodisointien suuntaan.

Vanjat olivat havainneet, että kehitys oli parasta kun liikkeitä vaihdeltiin noin kuuden kerran välein (aloittelijat) tai jopa joka kerta (huiput tehokkaine hermotuksineen). Vaihtelufrekvensiin vaikutti jossakin määrin myös toistot: mitä alhaisemmat toistot, sitä useammin liikettä vaihdettiin. Bodarillekin tosin tiheä vaihtelu sopii.

Mitään pilipaliliikkeitä ei kannata kierrätykseen ottaa, vaan raskaita, toistensa kaltaisia, toisiaan tukevia perusliikkeitä. Westsiden voimanostajat esim. kierrättävät penkin kehittämiseksi lattiapunnerruksia, lankkupunnerruksia, vinopenkkejä, alaviistopenkkejä, käsipainopenkkejä jne., joista bodari voisi esim. ottaa kierrätykseensä kolme viimeksimainittua. Ja kaikissa liikkeissä, kutsuu niitä sitten pää- tai apuliikkeiksi, tulee pyrkiä ajan myötä raskaampiin romuihin.

Eli sit on näköjään reenannu ihan oikein, kyllä tämä nyt on hiukan ollu tiedossa mutta kun nyt iso äijä selitti että näin pitäisi treenaa niin aloin epäröimään....mutta varmaan tohon kuntoon on menny vuosia kun olis vähemmässäkin ajassa päässy niihin :) , mut tänx.. mitä tekisin ilman pakkista :worship:

japadahoe sanoi:
eli esiim niin että: rinta pvänä pääsarjana pena ja apuliikkeinä pec, vinopena, ransk punnerrus, pelikaani liike....ja mitä nyt muita rinta liikkeitä sitten siihen ottaakin...
Ranskalainen punnerrus on ojentaja liike :)
Ei mun mielestä kannata ottaa rinnalle kun kaksi apuliikettä pääliikkeen lisäksi.

Mikä tuo pelikaani on?

abcd sanoi:
Ranskalainen punnerrus on ojentaja liike :)
Ei mun mielestä kannata ottaa rinnalle kun kaksi apuliikettä pääliikkeen lisäksi.

Mikä tuo pelikaani on?

Joo voi olla et sanoin väärin tarkotin sitä liikettä kun koneessa pumpataan tankoa suoraan eteenpäin, eli ihan rintaliikkeenä.....ja pelikaaniks kutsun levityksiä ristitaljassa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom