Pääkaupungin bussikuskit ja etuovet ja palvelu ylipäänsä!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Mä oon tosi vähän kulkenut busseilla, mutta vähäisen kokemuksen mukaan ne kuskit on tod mulkkuja. Ja kun itse ajan työn takii tod paljon hgis, niin on ne ihan äärettömän piittaamattomia liikentees. Ihan samalla tavalla kuin myös taxikuskit. Päivittäin näen tai koen vaaratilanteen jonka aiheuttaa taxi tai dösä.

Sen tajuan hyvin että dösälle pitää antaa tilaa ja ne saa kääntyy liikenteen sekaan just sillon kun ne haluu. Mutta se, että ne kääntää pysäkiltä kokonaan katsomatta, siis vaikka oon autolla siinä about keulan kohdalla ohittamassa, niin siinä vaiheeskin ne meinaa tulla kylkeen. Eteen niillä on oikeus kääntää pysäkiltä, muttei kylkeen.

Huonon asenteen toisaalta ymmärrän, ei oo herkkuu hommaa ajaa ruuhkassa päivästä toiseen ahtaissa mestoissa. Kai siinä kyrpiintyy jokainen ajanmyötä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
. Eteen niillä on oikeus kääntää pysäkiltä, muttei kylkeen.

Tuo tosiaan unohtuu todella usein bussikuskeilta, kun "heillä on etuajo-oikeus taajamassa". Kyllähän heillä onkin, mutta se tosiaan menee niin, että jos auto on rinnalla niin he eivät sitä kaistaa saa vaihtaa tai tunkea pysäkiltä kylkeen vaan odottavat sitten kiltisti vuoroaan niinkuin muutkin.
 
Minä hidastan aina, mutta Mannerheimintiellä ei ole mahdollista aina ja joskus ne lätäköt tulee yllättäen, ei siinä voi kiskasta liinoja kiinni. Ja nyt puhuttiin linja-autoista, kumpi kannattaa korvata, sun paskaiset vaatteet, vai 30 matkustajan mustelmat kun dösä jarrutti kun nyt vain sulla on oikeus olla siinä lätäkön vieressä?

En muista kuin muutaman kerran, että olen vetässyt liian äkillisesti tulleesta lätäköstä hidastamatta ja kyllä se harmittaa jos siihen alle joku jää. Mutta ihan oikeasti, meitsi ainakin auton tullessa bongaan lätäköt ja pysyn kaukana varmuuden vuoksi.
joo totta kai noin. mutta luulisi että kun kerran ajaa jostain lätäköstä niin jää muistikuva että sateen jälkeen siinä ja siinä saattaa olla lätäkkö ja vaikka tiputtaa 5km/h nopeutta. ei vaikuta aikatauluihin kuin marginaalisesti mutta kuran lentomatkaan oleellisesti.

aina toi lätäköiden bongailu ei ole mahdollista (=muita asioita jotka ovat oleellisempia eloonjäännin kannalta) ja siks olisikin kiva että myös bussikuskit ja ne autoilijat jotka ajavat surutta keskeltä lätäkköä hidastamatta osaisivat varoa myös niitä lätäköitä.
 
Yksi asia on aivan helvetin ärsyttävä. Vilkuttaminen linja-autoilla. Ja tätä tapahtuu joka ikinen päivä läpi Suomen. Jos olemme tiellä, jossa menee kaksi kaistaa kuten esim Hämeenkatu Mansessa. Bussipysäkki ei ole millään levennyksellä, vaan se jää oikealle kaistalle parkkiin ottaen asiakkaat kyytiin. Kun tämä lähtee, niin se vilkuttaa vasemmalle, vaikka sillä samaisella oikealla kaistalla ei ole ketään kun ei siitä pääse ohi kuin vain vasemmalta kaistalta.

Joka ikinen kerta saa miettiä meinaako se dösä tulla vasemmalle kaistalle kun ne pitää sitä vilkkua liian pitkään päällä, joskus ne tulee, joskus ne jatkaa suoraan. Vitun ärsyttävää pidemmän päälle kun sama homma toistuu aina. Sama juttu on vaikka olisi levennys pysäkille. Se vilkku on vasemmalle luvattoman pitkään päällä, eikä ikinä tiedä tuleeko se kuski vasemmalle kaistalle vai ei.
 
Eniten mua vituttaa se kun talvella jotkut munapäät ei sisääntullessa voi avata oven molempia puolia. Ensin törmää siihen toiseen puolikkaaseen ja sitten yrittää ahtaa itteensä sisään siitä 30 sentin raosta. Joo, ymmärrän mä että niis autois on kylmä muutenkin, mut vituttaa silti.
 
Taitaa tuo hokema, että "bussikuskin työ syö miestä" olla harvinaisen totta :D.

Joitakin lyhyitä juttuja:

- huonokuntoinen mies jää Pasilan asemalla pois keskiovelta. Kuski sulki oven aina, kun tämä herra oli saamassa jalan ulos kadulle. Ovi avattiin ja suljettiin 3 kertaa, eikä mies ehtinyt vieläkään päästä ulos. Vasta siinä vaiheessa, kun tämä mies uhkasi vetää turpaan kuskia, niin tää ovi avattiin kunnolla. Halpoja huveja kuskil :D?

- kerran landella kysyin kuskilta, että meneekö tämä paikkaan B. Siitä tuli sitten kauhea huuto: "opettele lukemaan!"

- kerran kun pyysin kamojani pois bussin tavaratilasta, niin kuski heitti rinkan ja muut kamat niskaperseotteella 5 m päähän :D.


Oma C-kortinopettajani oli entinen bussikuski HKL:ssä ja Expressbussissa. HKL:n homma oli kuulema paljon rennompaa ja ei niin vakavaa. Toisessa lafkassa piti olla minuutilleen aikataulussa, ei saanut myöhästyä tippaakaan. Tämän vuoksi piti ajaa ylinopeutta todella usein. Uniongelmat (uniapnea, unettomuus) ovat myös todella yleinen ammattitauti heillä, koska työ on väsyttävää. Ja rattiin ois kuulema helppo nukahtaa :D. Kuulema todella karua hommaa.
 
Vilkutus.
Mua on vituttanu toi ihan sama asia. Aina saa sydän kurkussa lyödä liinat kiinni kun ei tiedä tuleeko se vai ei.
 
Aamulla syöneet puoli kiloa paskaa?
 
Ehkä se tarkoitti vihanneksia. Puoli kiloa päivässä!

No joo. Käytän bussia joka päivä ja ihan hyvin homma on toiminut. Usein meno on ihan tasaista ja vaikka joskus ei ole niin ei siitä stressiä jaksa ottaa. Kuskit morjestaa takaisin jos itse jaksaa morjestaa niitä ja se ainakin riittää itselleni. Melkein kokonaan tulee käytettyä näitä pystysuuntaan kulkevia linjoja mitkä menee käpylän läpi.
 
mukavaa vääntöä aiheesta, joka toinen viesti kahella ekalla sivulla koskee sitä että bussit on aina myöhässä ja aina joutuu venaamaan, ja joka toinen vastaavasti, että kuskit kaahaa liikaa ja niiden pitäisi hidastaa :D

mutta noin yleisesti ottaen näyttää löytyvän tosipaljon ammattitaitoa parantamaan tätä jaloa bussikuskin työtä että on suoranainen ihme ettei kukaan ole tunnustautunut vielä bussikuskiksi teistä :D kaikki tuntuvat tietävän paremmin miten ne hommat hoidetaan, näkisin että teillä on 2 vaihtoehtoa, lähette ite bussikuskeiksi tai hommaatte auton/pyörän/taksin mielummin..

itse en ole bussikuski ja olen täysin tyytyväinen mitä saan bussirahalleni vastinetta, katon pään päälle kelistä riippumatta, (useimmiten) istumapaikan, ja pienellä vaivalla bussiaikatauluja lukemalla selvyyden mihin bussiin kannattaa hypätä määränpäästä riippuen.
 
Ottakaahan huomioon tossa pysäkiltä lähdössä se, että voitte jäädä pienellä autolla sinne ns. nollakulmaan, jolloin kuski ei yksinkertaisesti näe teitä. Ei ne välttämättä vittuillakseen kylkeen meinaa ajaa.
 
mukavaa vääntöä aiheesta, joka toinen viesti kahella ekalla sivulla koskee sitä että bussit on aina myöhässä ja aina joutuu venaamaan, ja joka toinen vastaavasti, että kuskit kaahaa liikaa ja niiden pitäisi hidastaa :D

mutta noin yleisesti ottaen näyttää löytyvän tosipaljon ammattitaitoa parantamaan tätä jaloa bussikuskin työtä että on suoranainen ihme ettei kukaan ole tunnustautunut vielä bussikuskiksi teistä :D kaikki tuntuvat tietävän paremmin miten ne hommat hoidetaan, näkisin että teillä on 2 vaihtoehtoa, lähette ite bussikuskeiksi tai hommaatte auton/pyörän/taksin mielummin..

itse en ole bussikuski ja olen täysin tyytyväinen mitä saan bussirahalleni vastinetta, katon pään päälle kelistä riippumatta, (useimmiten) istumapaikan, ja pienellä vaivalla bussiaikatauluja lukemalla selvyyden mihin bussiin kannattaa hypätä määränpäästä riippuen.

Jo ala-asteelta tuttuun tyyliin: "No tee ite paremmin!"

Asioita on oikeus kritisoida, vaikka niitä ei itse osaisikaan tehdä paremmin. Kyse on siitä osaako joku muu, ja kuinka moni näistä muista, tehdä ko. asian paremmin.

Kohtuuttoman usein kyllä Stadin dösäkuskit käyttäytyvät jotensakin töykeästi. Ei siitä pääse yli eikä ympäri.

Edit: Otsikon hymiö tuli vahingossa, enkä tiedä miten sen saa pois.
 
Pääsääntöisesti varsin mukavia kuskeja tullut vastaan. Pari täysmulkvistia ja sillon tällön muutama idiootti jotka ei osaa edes omaa linjareittiään.
E: Käytän siis bussia päivittäin, muutamaa eri linjaa. Kesäisin harvemmin.
 
Ei valittamista stadin busseista, vaikka toki välillä kuskit joutuvat kaahaamaan aikataulussa pysyäkseen aikamoista kyytiä ja joskus siitä huolimatta ovat myöhässä pysäkeillä. Toisaalta sellainen mm. Lontoossa oleva aikataulutus olisi mun mielestä myös ihan passeli ratkaisu, eli "linjaa ajetaan klo 6 alkaen ja busseja saapuu pysäkille n. 10 minuutin välein". Toisaalta aika hyvin nämä minuuttiaikataulut kuitenkin vielä täällä toimii eikä ruuhkat ole niin mainittavia, että tuohon kannattaisi siirtyä.

Ja nauraa ketjua lukiessa on todellakin saanut, siis joku tosiaan menee itse availemaan bussin ovia :D Jos joku muu kuin Bisley olisi ketjun aloittanut, niin palautetta kyseisestä tominnasta olisi varmaan tullut vähän muiltakin kuin vain Mikeltä.
 
Toi on kyllä ihan totta, että moni bussikuski on aika mulqero. Kysyessä jotain joka toinen kuski vastaa töykeästi, tai ei osaa tosiaan kieltä lainkaan. Harvassa kunnon hyviä ja ystävällisiä kuskeja. Ehkä huono päivä, kyllästyneitä työhönsä tai jotain, mutta pitäis omata kuitenkin jonkunlaista asiakaspalvelutaitoa, asiakaspalveluammatissa kuitenkin ovat. Jos ei onnistu, vaihtaisivat alaa.

Omakohtaisia kokemuksia on myös kertynyt. Useasti tapahtunut niin, että bussi lähtee ajamaan ovet auki ennen kuin ehtii ulos kunnolla.

Ja toi kauppakassijuttu on kans käsittämätön, ruuhkabussissa onneksi itselleni ei kertaakaan ole käynyt noin, että kuljettaja ei avaisi ovia.

Kaahaus on myös asia, johon pitäis puuttua. Onko bussikuskeilla joku oikeus kaahata kun pahimmat pullopersesiat vaarantaen näin monen ihmisen hengen. Joo aikataulut on ja nopeasti pitää päästä paikasta toiseen, mutta liikennesääntöjä silti on noudatettava. Toissapäivänä olin taas jälleen tälläisen yhden kaaharibussin kyydissä, sai pitää penkeistä kovaa kiinni, että ei lentänyt nokalleen bussin jarruttaessa.
 
eilen olin itse joskus 15.53 tai jotain sinne päin dösärillä, siinä sitten hakkasin 363 lasia kun lähti pakittamaan, siinä oli ollut vielä nainen jota se ei päästäny sisään vaik oli ajoissa.
noh odottelin seuraavaa 363, siinä oli sitten ählämi, ja mummeli kohteliaasti kysy että viekö tämä *jonnekkin* ja sitten se kuski sano * ei mene* sit se kysy että mikä sitten menee tai pääseekö askistosta jollakin bussilla ja dösä kuski sano että * lähe menee ja päästä muut asiakkaat sisään* ja mummeli vahingossa lähti kävelemään sinne bussii sisään ja se apina viel huus kun mummeli oli kääntymässä suunilleen bussista pois et * näytä lippus* , .. stn mikä apina, jotain kunnioitusta vanhuksia kohtaan.. ei tainnu kukaan ymmärtää:P Noin tilanne ainakin suunilleen meni
 
Bussikuskin työ ei ole kovin hyvin palkattua, joten työpaikan menettäminen ei välttämättä ole kauhean suuri pelote. Tästä seuraa, että työntekijä voi olla vittumainen asiakkaille, jos on huono päivä. Työhön myös pääsee melkein kuka hyvänsä, jolla on ajokortti.

Jos bussinkuskin työ olisi niin hyvin palkattua, että kaikki haluaisivat olla bussikuskeja, niin asiakaspalvelu olisi varmasti ensiluokkaista ja kyyti tasaista.
 
Mullekki tapahtu kerra frendin kanssa tällä lailla:

Oltiin jäämässä pois bussista ja seistiin siinä ihan kuljettajan vieressä koska bussi oli aivan täynnä. Kun bussi sit pysähtyi pysäkille oltiin molemmat poistumassa etuovesta jolloin kuski sulki oven vaikka pysäkillä oli ihmisiä jotka pyrkivät sisään bussiin. Kysyttiin sit iha asiallisesti jos se kuski vois päästää meiät ulos siitä mutta se kieltäytyi. Sit alettiin "kävelemään" bussin keskioville jolloin kuski avasi etuoven uudestaan. Kaveri sit yritti viel päästä siitä etuovesta mutta sama tapahtu jälleen. Oli sit pakko tunkea bussin keskioville.


Toinen tapaus oli kans ku olin bussissa menossa kotiin niin kuljettaja ajoi ihan väärää reittiä suoraan moottoritielle ja kiersi tällä tavalla koko mestan missä asun. Sanoin sit kuljettajalle että ajaisi heti seuraavasta rampista takaisin reitille mutta se väitti että ajoi aivan oikeeta reittiä ym. Vitutti sit kävellä treenin jälkeen jonku km nälkäisenä ja aivan turhaan. (Helsingissä asuville tiedoksi että bussi oli 102T jonka pitää mennä lauttasaaren kautta espooseen mutta meni suoraan länsiväylälle)

Toivottavasti tost tekstist saa ees jotai selvää ku en oo hyvä kirjottaa :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom