Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja se että päästettäisiin ihmisiä etuovista myös ulos itseasiassa nopeuttaisi vaihtuvuutta. Kyllähän perkele metrossakin ihmiset menee samoista ovista sisään ja ulos. Ja sitäpaitsi etuovista ei kuitenkaan kaikki matkustajat ole ulos änkemässä vaan ne ainoat etummaisissa penkeissä olevat. Ei siinä tärvelly sisään tulevien aikaa yhtään parin ulos menevän ihmisen takia.
Paljos oot mike bussissa matkustellu? Mä voisin veikata että olen kulkenut pari kertaa enemmän?
Ihan vittuilleessaan kuskit säätää, ihmekös tuo, aika paskaa hommaa on ajaa jotain vitun paikallisdösää. Aika kyrpä otassa ne kuljettajat on ainakin Elielinaukio - Kannelmäki linjalla lauantaiyönä
Mua ainakin vituttaa, kun noi kuskit ei nykyään tunne enää reittejä. Jos olet menossa johonkin paikkaan ja kysyt, jos kuski vois ilmoittaa sulle kun ollaan sillä ja sillä pysäkillä, eli olet ottanut selvää jo pysäkin nimestä ja niin edelleen, niin ne ei edes sitä tiedä.
Monet ei puhu suomeakaan...
En vain ymmärrä ketä se palveli, että joka pysäkille piti pysähtyä useaksi minuutiksi, kun selvästikkään syyllinen ei ollut bussista poistumassa?
Enpä mä sitä kirjaimellisesti tarkoittanut, kyse oli siitä, että vois opetella reitit ennen kuin niitä ajaa
Ei mitään saa toki skipata, mutta olis siinä ollut nopeampiakin kääntymistapoja, IMO.
Dösäkuski siis tivasi minulta kaikkea vihaseen äänensävyyn n. 10 minuutin ajan (olin ainoa matkustaja), mikä on nimeni jne, mihin olen menossa, miksi en jäänyt jo edellisellä pysäkillä (nukahdin oman pysäkkini ohi vahingossa ja menin päätepysäkille jossa olin jäämässä), miksi tulen päätepysäkille, miksi nukahdin kesken bussimatkan. Olin todella hämmentynyt hänen tivaamisestaan.
Sitten viimeiseksi hän tunki kätensä reisiini (minihame) kysellen onko kylmä...Juoksin bussista kauhuissani ulos. Olin ihan varma että mut raiskataan.
Pakko avautua vähän että Lappeenrannassa bussikuskit on täysiä mulkkuja, tai ainakin osa niistä. Olin kuukausi sitten siellä ja kaverillani ei ollut sattumalta mitään muuta kuin 50 euron seteli bussiin noustessa. Antoi tämän bussikuskille ja sitten alkoi hirveä rähinä: "Mitä vittua sä tämmösiä mulle antelet? Ulos heitän tommoset normaalisti jotka tämmöstä rahaa antaa. Oo onnellinen et tos pari jannua makso kakskymppisillä ni en heitä sua pihalle." Oltiin kyllä ihmeissään että mikä ihme niitäkin vaivaa kun aina kun siellä menee bussilla niin ne kuskit on ihan kyrpä otsassa.
Bussikuskin työ ei ole kovin hyvin palkattua, joten työpaikan menettäminen ei välttämättä ole kauhean suuri pelote. Tästä seuraa, että työntekijä voi olla vittumainen asiakkaille, jos on huono päivä. Työhön myös pääsee melkein kuka hyvänsä, jolla on ajokortti.
Jos bussinkuskin työ olisi niin hyvin palkattua, että kaikki haluaisivat olla bussikuskeja, niin asiakaspalvelu olisi varmasti ensiluokkaista ja kyyti tasaista.
Okke, jotenkin vaan käsitin kun ketju käsitteli bussikuskien asiakaspalvelua että puhuttaisiin suht tuoreista tapauksista. Tuskin sun lapsuuden bussikuskeista on enää edes Hartikainen töissä (http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=&a=5667 kannattaa katsoa dokkari, ihan hulvaton).
Tänään jäin asemalla veke. Tietenkin poistuessani bussista ovi meni kiinni ja jäin siihen väliin. Tämän jälkeen menin sanomaan kuskille "vittuakos kusipää laitat ovea kiinni, kun joku on siinä välissä"
Se, mitä Helb tekee huonosti on se, että ne voi pistää tyypin ajaa linjaa, jota se ei ole koskaan aikaisemmin ajanut. Se on ikävä kuskille sekä matkustajalle, mutta toisaalta jos vaihtoehtona on se, että bussi ei kulje ollenkaan niin matkustajat on vielä vihaisempia.
Nykyään kuskit ajaa vähän mitä sattuu linjoja (kun ennen ne ajoi pääasiassa muutamaa samaa linjaa). Onko reilua vaatia, että kuski osaa kaikki Espoon, Vantaan ja Helsingin pysäkkien nimet ulkoa? Ja vielä kaiken lisäksi oikeassa järjestyksessä jokaisen ajetun linjan mukaan.
Helsingissä on liikaa ihmisiä. Jotkut bussit on aina tupaten täynnä, vaikka niitä kulkisikin kohtuullisen usein (10-15min välein). Autotiet on täynnä yksityisautoilijoita, jotka vielä kehtaa ajella bussikaistoilla. Bussimatkustaminen on anuksesta, mutta useimmiten siksi, että ihmisten on pakko päästä joka paikkaan ovelta ovelle ja siksi on pakko ajaa sitä omaa autoa.
Sä et ole tainnut asua oikeasti isossa kaupungissa. Oikeasti isoissa kaupungeissa linja-autot on ruuhka-aikaan aina niin täynnä että et mahdu ovesta sisälle. Torontossa työmatkani meni isoa katua pitkin ja monesti ruuhka-aikaan en mahtunut sisälle pariin ekaan bussiin... Niitä linkkureita ajoi minuutin välein ruuhka-aikaan ja silti ne oli aivan täynnä. Istumapaikan sai todella harvoin.
Suomalainen kun kohtaa suomalaisen ni eihän ne pääse edes hissistä ulos/sisään ilman jonkinlaista kriisiä.Pahimmillaan puhekyvyttömät tollot tuijottaa toisiaan murhaavasti minuuttikaupalla.
Mistä sä revit näitä? :D
Mun faija on tosiaan bussikuski ja se ajaa vaan Helsingin sisäsiä linjoja. Pääasiassa se ajaa kahta eri linjaa. Niin kuin varmasti kaikki muutkin kuskit. Eikä tää ollut ennen vaan on myös nykyään. En tosin tiedä Espooseen tai Vantaalle vievistä linjoista. Koska ne ei ole Helsingin kaupungin liikennelaitoksen liikennöimiä linjoja. Tosin ajaa Helsingin sisällä vieläkin varmaan muutamia yksityisiä linjoja, kuten 64.
Ja mun isällä on ainakin aikataulussa ne pysäkkien nimet ja jopa joitain liittymiä jne. Vau!
Tosin sitten on tosi vaikeaa tietää pysäkkien nimiä, jossei osaa lukea suomea.
Sä et ole tainnut asua oikeasti isossa kaupungissa. Oikeasti isoissa kaupungeissa linja-autot on ruuhka-aikaan aina niin täynnä että et mahdu ovesta sisälle. Torontossa työmatkani meni isoa katua pitkin ja monesti ruuhka-aikaan en mahtunut sisälle pariin ekaan bussiin... Niitä linkkureita ajoi minuutin välein ruuhka-aikaan ja silti ne oli aivan täynnä. Istumapaikan sai todella harvoin.
HKL (Helsingin kaupungin liikennelaitos) ei ole sama asia kuin Helb (Helsingin Bussiliikenne Oy), josta minä puhuin. Tosin HKL hoitaa enää metro- ja raitiovaunuliikennettä. Bussien osalta HKL yhdistyi taannoin Suomen Turistiauto Oy:n kanssa, ja lopputuloksena syntyi Helb, joka ajaa lähes puolet kaikesta pääkaupunkiseudun bussilinjoista, ei pelkästään Helsingin sisäisiä linjoja.
Se, että sun isä saa ajaa vain paria linjaa on hyvä sun isälle. Näin ei kuitenkaan ole läheskään kaikkien kuskien kanssa. Ystäväni joutui ajamaan ihan ihme linjoja silloin, kun on noita uudistuksia tehty. Itse olen useamman kerran ollut bussissa, kun kuljettaja kysyy matkustajilta, mihin pitää bussia ajaa, kun on itse tullut yllättäen bussia ajamaan ilman mitään opastuksia.
Mitä tulee pysäkkien tietämiseen niin mä sanoin, ettei kuljettajalta voi vaatia sitä, että osaa kaikkien linjojen pysäkkien nimiä järjestyksessä ulkoa.
Asiakkaillakin on mahdollisuus lukea aikatauluista ne pysäkkinimet halutessaan.
Ja siksi, että oikeasti isoissa kaupungissa on paljon pahempi tilanne niin pääkaupunkiseudun ongelmia ei saa kritisoida? Tuolla logiikalla mitään ei saa kritisoida, koska aina jossain on pahemmin asiat.
Saa kritisoida, mutta toin suhteellisuuden tajua tähän keskusteluun.