Pääkaupungin bussikuskit ja etuovet ja palvelu ylipäänsä!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Suomalainen kun kohtaa suomalaisen ni eihän ne pääse edes hissistä ulos/sisään ilman jonkinlaista kriisiä.Pahimmillaan puhekyvyttömät tollot tuijottaa toisiaan murhaavasti minuuttikaupalla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kerran kun ulkona satoi, nousin 41:seen Kauppakorkeakouluilta mennäkseni päätepysäkille Kamppiin, joka oli heti seuraava pysäkki, kuitenkin pari sataa metriä matkaa ja vielä sateessa. Kuski, joku kolmekymppinen mies avautui sisään tullessani, että "kävellen olisin melkeen nopeemmin perillä". Ei jumalauta, sen homma on ajaa sitä bussia eikä kertoa kaudesta maksaneille asiakkaille mikä on ok matka kulkea, varsinkin sateessa. :curs:
 
Tästäkin ketjusta paistaa aika selkeästi läpi kuinka kiittämättömiä me ollaan. Kyllä haukkumisia on tullut 13 sivun verran jo näinkin lyhyessä ajassa, mutta entäs ne kiitokset? Heti ollaan haukkumassa jos jokin asia ei miellytä, mutta kiitosta tuskin nämä samaiset henkilöt antavat kuskille jos hoitaa hommansa hyvin.

Vaikka ne kuskit ovatkin ns palveluammattissa, en yhtään ihmettele jos heilläkin pinna palaa kun näkee millaisia luusereita siellä bussien kyydissä istuu vähän väliä.

Toki itsellekkin osunut vastaan useita kuskeja joiden käytös on minua raivostuttanut. Mutta paljon useammin vituttavia ihmisiä näkee ihan matkustajien joukossa sekä vaikkapa kaupan kassalla! :D Pitää nyt ihmisten itkeä joka asiasta..
 
Tänään matkalla ruoholahteen ymmärsin miksi ovat niin äkäisiä: asiakkaista 90% kunnon köyhiä bitterfittoja haisuleita. Itse tervehdin ja vielä kiitin lähtiessäni. Taisin olla bussin ainut.
 
Joskus neljä vuotta sitten olin menossa Stadista bussilla lentokentälle. Jäin siihen etupenkille istumaan, koska en silloin vielä tiennyt reittejä kunnolla ja pystyi vähän niitä opiskelemaan samalla. Kiinnitin aika nopeasti huomiota kuskiin, joka näytti helvetin väsyneeltä. Ei mennytkään kuin pari pysäkkiä eteenpäin, niin kuski ei huomannut pysähtyä, vaikka valo paloi ja porukka huuteli perältä, että "mikä helvetin homma siellä on menossa"!
Sitten kuski jätti sen porukan tien varteen, jossa ei ollut edes pysäkkiä. No siitä sitten taas vähän matkaa eteenpäin ja kattelin kuinka porukka huitoi pysäkillä hullun lailla ja kuski painaa vaan ohitse.. :D Rupesin siinä jo tosissaan seuraamaan sitä ajoa, kun se näytti aika sekavalta välillä. Noh seuraavaksi tuli sitten isompi risteys ja jäätiin siihen punaisiin valoihin. Meni joku 15-sekuntia ja kuski nukahti siihen ratin päälle. Kävin sitten herättään sen, kun valo vaihtui vihreäksi ja taas jatkettiin matkaa. Pieni kaljantuoksu siinä tuntui leijuvan ilmassa.. Oli kyl aika jännittävä loppumatka kentälle, kun päästiin sinne kovempaan vauhtiin. Porukka istui siellä bussissa naama valkoisena, kun välillä kattelin taaksepäin.
 
Tänään jäin asemalla veke. Tietenkin poistuessani bussista ovi meni kiinni ja jäin siihen väliin. Tämän jälkeen menin sanomaan kuskille "vittuakos kusipää laitat ovea kiinni, kun joku on siinä välissä"

Kuski totesi siihen, että "ovi on automaattiovi"
Sanoin siihen Vittua ja Perkelettä mutta lähdin eteen päin. Olisi tietenkin voinut sanoa, että mutta tämä (laukussa) on automaattipistooli mutta ei nyt jaksanut.
 
Ja se että päästettäisiin ihmisiä etuovista myös ulos itseasiassa nopeuttaisi vaihtuvuutta. Kyllähän perkele metrossakin ihmiset menee samoista ovista sisään ja ulos. Ja sitäpaitsi etuovista ei kuitenkaan kaikki matkustajat ole ulos änkemässä vaan ne ainoat etummaisissa penkeissä olevat. Ei siinä tärvelly sisään tulevien aikaa yhtään parin ulos menevän ihmisen takia.

Paljos oot mike bussissa matkustellu? Mä voisin veikata että olen kulkenut pari kertaa enemmän?:hyper:

Kyllä siinä tärveltyy aikaa, koska bussissa täytyy näyttää lippua tai ostaa lippu (toisin kuin metrossa). Jos siinä vielä jäädään odottamaan, että ihmiset menee ovesta ulos ennen kuin seuraavat voi tulla sisään niin matka-aika pitenee vielä lisää, kun tälläkin hetkellä bussi vetää tupla-ajan verrattuna autoon.

Helsingissä on liikaa ihmisiä. Jotkut bussit on aina tupaten täynnä, vaikka niitä kulkisikin kohtuullisen usein (10-15min välein). Autotiet on täynnä yksityisautoilijoita, jotka vielä kehtaa ajella bussikaistoilla. Bussimatkustaminen on anuksesta, mutta useimmiten siksi, että ihmisten on pakko päästä joka paikkaan ovelta ovelle ja siksi on pakko ajaa sitä omaa autoa.

Ihan vittuilleessaan kuskit säätää, ihmekös tuo, aika paskaa hommaa on ajaa jotain vitun paikallisdösää. Aika kyrpä otassa ne kuljettajat on ainakin Elielinaukio - Kannelmäki linjalla lauantaiyönä:hyper:

Tiedätkö miksi? Kun joka toisen känniääliön kanssa saa tapella siitä, että saako se mennä tämän kerran ilmatteeks tai saada 50snt alennusta kertalipusta. Ihmiset oksentaa bussiin, tappelee, aiheuttaa kaikenlaista häiriötä muutenkin.

Mua ainakin vituttaa, kun noi kuskit ei nykyään tunne enää reittejä. Jos olet menossa johonkin paikkaan ja kysyt, jos kuski vois ilmoittaa sulle kun ollaan sillä ja sillä pysäkillä, eli olet ottanut selvää jo pysäkin nimestä ja niin edelleen, niin ne ei edes sitä tiedä.

Monet ei puhu suomeakaan...

Vapaasti vaan bussikuskiksi. Lähes kaikki alalle haluavat pääsevät koulutukseen. Vaaditaan 21-vuoden ikä ja ajokortti. Tällä hetkellä ei suomalaista tarjontaa kovin hulppeasti ole. Se, mitä Helb tekee huonosti on se, että ne voi pistää tyypin ajaa linjaa, jota se ei ole koskaan aikaisemmin ajanut. Se on ikävä kuskille sekä matkustajalle, mutta toisaalta jos vaihtoehtona on se, että bussi ei kulje ollenkaan niin matkustajat on vielä vihaisempia.

Nykyään kuskit ajaa vähän mitä sattuu linjoja (kun ennen ne ajoi pääasiassa muutamaa samaa linjaa). Onko reilua vaatia, että kuski osaa kaikki Espoon, Vantaan ja Helsingin pysäkkien nimet ulkoa? Ja vielä kaiken lisäksi oikeassa järjestyksessä jokaisen ajetun linjan mukaan.

En vain ymmärrä ketä se palveli, että joka pysäkille piti pysähtyä useaksi minuutiksi, kun selvästikkään syyllinen ei ollut bussista poistumassa?

Jos bussi on niin täynnä, että ihmiset ovat liimautuneina kiinni toisiinsa, sen yhden ulospääsy voi kestää tosi kauan. Eihän se kuski voi tietää, mikä niistä pimpotuksista onkin muuta kuin kiusantekoa. Toki sun kertomuksen perusteella oli kyse jostain muusta, mutta en pidä tilanteessasikaan kuskia pahiksena, vaan sitä idioottia, joka pimpotteli nappia turhan tähden.

Väitätkö, että jos joku vittuilisi sulle lakkaamatta, että voisit vaan tyytyväisenä jatkaa eloa ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut? Tai jos joku soittaisi pilapuheluita puhelimella tai ovikelloa ja juoksisi pois. Useita kertoja vähän väliä.

Enpä mä sitä kirjaimellisesti tarkoittanut, kyse oli siitä, että vois opetella reitit ennen kuin niitä ajaa :rolleyes:
Ei mitään saa toki skipata, mutta olis siinä ollut nopeampiakin kääntymistapoja, IMO.

Ehkä se kuski ei tiennyt nopeampia kääntymistapoja. Menisitkö itse opettelemaan uutta työtehtävää palkatta omalla ajalla? Kun ei niille läheskään aina tarjota työn puolesta perehtymistä reittiin. Se on mentävä omin päin tai sitten katsoa kartasta ja toivoa, että menee oikein.

Dösäkuski siis tivasi minulta kaikkea vihaseen äänensävyyn n. 10 minuutin ajan (olin ainoa matkustaja), mikä on nimeni jne, mihin olen menossa, miksi en jäänyt jo edellisellä pysäkillä (nukahdin oman pysäkkini ohi vahingossa ja menin päätepysäkille jossa olin jäämässä), miksi tulen päätepysäkille, miksi nukahdin kesken bussimatkan. Olin todella hämmentynyt hänen tivaamisestaan.
Sitten viimeiseksi hän tunki kätensä reisiini (minihame) kysellen onko kylmä...Juoksin bussista kauhuissani ulos. Olin ihan varma että mut raiskataan.

Mä soittaisin tuollaisessa tilanteessa poliisin ja/tai tekisin rikosilmoituksen. Ja jos ei bussifirmalta tule kunnon vastausta palautteeseen niin sitten laittaisin uutta tiukempaa palautetta. Ne on aika tiukkoja kuitenkin, että kyllä ne antaa työntekijöilleen kenkää, jos tulee syytä.

Pakko avautua vähän että Lappeenrannassa bussikuskit on täysiä mulkkuja, tai ainakin osa niistä. Olin kuukausi sitten siellä ja kaverillani ei ollut sattumalta mitään muuta kuin 50 euron seteli bussiin noustessa. Antoi tämän bussikuskille ja sitten alkoi hirveä rähinä: "Mitä vittua sä tämmösiä mulle antelet? Ulos heitän tommoset normaalisti jotka tämmöstä rahaa antaa. Oo onnellinen et tos pari jannua makso kakskymppisillä ni en heitä sua pihalle." Oltiin kyllä ihmeissään että mikä ihme niitäkin vaivaa kun aina kun siellä menee bussilla niin ne kuskit on ihan kyrpä otsassa.

Tiedätkö kuinka moni koittaa päästä ilmatteeks maksamalla liian isolla setelillä.. Mutta kuljettajan olisi pitänyt esittää asiansa nätimmin. Ei tommoinen riehuminen ole sallittua, vaikka kuinka ärsyttäisi.

Bussikuskin työ ei ole kovin hyvin palkattua, joten työpaikan menettäminen ei välttämättä ole kauhean suuri pelote. Tästä seuraa, että työntekijä voi olla vittumainen asiakkaille, jos on huono päivä. Työhön myös pääsee melkein kuka hyvänsä, jolla on ajokortti.

Jos bussinkuskin työ olisi niin hyvin palkattua, että kaikki haluaisivat olla bussikuskeja, niin asiakaspalvelu olisi varmasti ensiluokkaista ja kyyti tasaista.

Itse asiassa bussikuskit saa ihan kelvollista palkkaa kaikkine lisinensä. Esimerkiksi vartiointialan palkka jää paljon bussikuskien jälkeen. Se, miksi ei tarvitse pelätä työpaikkansa edestä on se, että alalla on jatkuva pula työntekijöistä. Ei ne viitsi heittää pihalle väkeä, kun kaikista vihaisimmaksi tulee asiakkaat, kun bussi ei tule ollenkaan. Huonokäytöksisiä ja osaamattomia kuljettajia asiakkaat vielä sietää jonkin verran, mutta ei sitä, kun jää vuorot välistä.

MUTTA itse asiaan vielä..

Osa kuskeista on idiootteja. Sen ei käy kieltäminen, mutta useimmat on ihan okei. Tervehdi iloisesti kuskia joka kerta, kun menet bussiin. Voit jopa yllättyä. Hyvin hyvin hyvin hyvin harva kuski jättää vastaamatta, kun tervehdit. Pahimpia on ne, jotka katsovat toisesta ikkunasta ulos, kun astut bussiin. Niitä en minäkään osaa tervehtiä, kun ei saa mitään kontaktia. Lisäksi kiitän AINA kun menen etuovesta ulos, vaikka kyseessä olisin päätepysäkki, jolloin useimmat kuskit päästää etuovestakin pihalle pyytämättä.

Itsekin olen matkustanut lähes päivittäin (joskus on päiviä, kun ei matkusta) bussilla. Eniten vituttaa kuitenkin kaikki muu kuin kuski. Aikataulut on järjettömiä tai liian tiukkoja. Vaunuilla kyytiin pääseminen on lottoa. Kanssamatkustajat on idiootteja. Ihmiset heiluttaa kättä, kun bussi on kohdalla. Eikä ihmiset kiitä, kun juoksevat bussiin ja odottavat.

Viime viikonloppuna oli tosi mukava kuski, koska se otti kyytiin kolmannet vaunut, vaikka ei saisi. Ko. linja kuitenkin kulki siihen aikaan tunnin välein, joten olisi ollut kohtuutonta olla ottamatta kyytiin (vaikkakin sääntöjen mukaista).

Eniten inhoan sitä vaunuväkeä, joka ei jaksa kävellä 10min, vaan tulee bussin kyytiin, vaikka odotuksineen se bussikyyti on ajallisesti about sama aika kuin kävellen. Se on laiskuus huipussaan.

Minä en ole bussikuski, mutta tunnen hyvin yhden bussikuskin. Alaa ymmärtää paljon paremmin, kun saa kuulla kuljettajan näkemyksen asioista. Lisäksi laittelen usein palautetta bussilaitokselle kaikista bussiliikenteen epäkohdista. Hauskoin vastaus tuli muuten siihen, kun ihmettelin, miksi busseja kulkee arkisin yhteen aikaan silleen, että eka on 45min taukoa, sitten tulee kolme bussia 10min sisällä, jotka kaikki ajavat about saman matkan ja sitten on 50min taukoa seuraavaan bussiin. Perustelu oli se, että ne aikataulut suunnitellaan työntekijöiden työvuorojen mukaan. Pitäisi kirjoittaa sinne, että eikös sen pitäisi mennä niin, että työvuorot suunnitellaan aikataulujen mukaan ja aikataulut silleen, että niissä olisi joku järki.

Joku aika sitten joidenkin bussilinjojen suhteen tehtiin sellaisia muutoksia, että kuskit ei enää päässeet ajamaan lempireittejään, vaan pistettiin ajamaan ihan mitä sattuu. Jotkut kuskit pisti protestin päälle ja rupesivat ajamaan hiukan alle nopeusrajoituksen ja sitten asiakkaat valitti urakalla siitä, kun bussi ajaa niin hiljaa. Tässäkin ketjussa on valitettu kaahaajia, mutta enemmän ihmiset whinee, kun bussi ajaa "liian hiljaa".

Vinkkinä viikoksi suunnistajille, reittioppaassa (www.reittiopas.fi) löytyy kaikkien linjojen pysäkkilistaukset. Sieltä löytyy myös matkasuunnitteluohjelma, johon laitat lähtö- ja paluuosoitteen niin se kertoo nopeimman reitin. Oikean pysäkin löytää joko numeroinnilla (jokaisella pysäkillä on oma numeronsa) taikka sitten sen nimellä (tosin nimi on usein sama kahdella pysäkillä, molempiin suuntiin mennessä nimittäin), mutta pysäkkinumeroinnin avulla löytää oikean pysäkin helposti. Helsingissä ne pysäkkinumerot on kaiken lisäksi niin isona, että ne näkee helposti ilman, että tarvitsee silmät sirrillään kuikuilla ohi vilahtavia pysäkkejä. Reittioppaan tuloksista kannattaa siis käydä metsästämässä se edellisen pysäkin numero (ja kannattaa myös se pysäkin nimi katsoa), jotta tietää milloin pitää painaa nappia.

Itse toimin noin (ja olen toiminut vuodesta 2001 asti, kun aloin tekee sellaisia töitä, että jouduin menee usein bussilla vieraisiin paikkoihin) enkä ole vielä kertaakaan jäänyt väärällä pysäkillä pois.
 
Okke, jotenkin vaan käsitin kun ketju käsitteli bussikuskien asiakaspalvelua että puhuttaisiin suht tuoreista tapauksista. Tuskin sun lapsuuden bussikuskeista on enää edes Hartikainen töissä (http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=&a=5667 kannattaa katsoa dokkari, ihan hulvaton).

Legenda kuski! Ajo ties kuin monta vuota 63-linjaa Stadissa. Hauskinta oli seurata ihmisten reaktioita noihin juttuihin. Jyrmyimmilläkin akoilla hymy oli herkässä. Satuin ton kyytiin sinä päivänä, kun osamat kolhas WTC:n torneja ja just oli tullu ekat tilanneraportit radiosta. Tuli aikamoisia analyysejä kuskin suusta :D
 
Jyväskylässä olen kyllä ollut varsin tyytyväinen kuskien toimintaan. Tervehdin aina mennessäni ja kiitän lähtiessäni, ja yleensä molempiin tulee vastaus. Satunnaisia myöhästelyjä lukuunottamatta minkäänlaisia ongelmia kuskien kanssa ei ole ollut.
 
Mistä sitä nyt ei valitettais...
Itse hyppään bussiin, istun penkille jos on vapaana ja jään pois joskus. Kestääkö se matka sitten 5 minuuttia, vartin, pääsenkö ulos etuovesta yms. asiat on aivan yhdentekeviä mulle. Aina on perille päästy.
Otetaan rennosti! :kippis1:
 
Tänään jäin asemalla veke. Tietenkin poistuessani bussista ovi meni kiinni ja jäin siihen väliin. Tämän jälkeen menin sanomaan kuskille "vittuakos kusipää laitat ovea kiinni, kun joku on siinä välissä"

Mulle on käynyt samalla tavalla Turussa, paitsi että olin tulossa sisään bussiin. Jäin ensin väliin, josta rykäsin itseni ulkopuolelle. Kuski kaasuttelee tietty huisin vittuun. Pakko oli ottaa juna alle ja matkustaa sillä. Pikkusen pisti vihaksi tollainen, lähetin toki palautetta Vainion liikenteelle.
 
Lähdin tässä ei-niin-kovin-kauan-sitten ylittämään Elielinaukiolla suojatietä, joka on siinä kulmauksessa Vltavan ja Rautatieaseman välissä. Olin ehtinyt pari metriä kävellä siihen suojatielle, kun sieltä nurkan takaa Pääpostin suunnasta tuli bussi helvetillistä vauhtia. Oli pakko ottaa muutama nopea askel taaksepäin, sillä muuten kuski olisi ajanut päälle.

Kuski oli ulkonäöstä päätellen taustaltaan pohjois-afrikkalainen, turkkilainen tmvs.

En tiedä missä vaiheessa kyseisen kuskin koulutus on mennyt perseelleen, mutta jos suojatietä ylittää joku henkilö, niin yleensä silloin pysähdytään eikä yritetä ajaa päälle.
 
Se, mitä Helb tekee huonosti on se, että ne voi pistää tyypin ajaa linjaa, jota se ei ole koskaan aikaisemmin ajanut. Se on ikävä kuskille sekä matkustajalle, mutta toisaalta jos vaihtoehtona on se, että bussi ei kulje ollenkaan niin matkustajat on vielä vihaisempia.

Nykyään kuskit ajaa vähän mitä sattuu linjoja (kun ennen ne ajoi pääasiassa muutamaa samaa linjaa). Onko reilua vaatia, että kuski osaa kaikki Espoon, Vantaan ja Helsingin pysäkkien nimet ulkoa? Ja vielä kaiken lisäksi oikeassa järjestyksessä jokaisen ajetun linjan mukaan.

Mistä sä revit näitä? :D
Mun faija on tosiaan bussikuski ja se ajaa vaan Helsingin sisäsiä linjoja. Pääasiassa se ajaa kahta eri linjaa. Niin kuin varmasti kaikki muutkin kuskit. Eikä tää ollut ennen vaan on myös nykyään. En tosin tiedä Espooseen tai Vantaalle vievistä linjoista. Koska ne ei ole Helsingin kaupungin liikennelaitoksen liikennöimiä linjoja. Tosin ajaa Helsingin sisällä vieläkin varmaan muutamia yksityisiä linjoja, kuten 64.

Ja mun isällä on ainakin aikataulussa ne pysäkkien nimet ja jopa joitain liittymiä jne. Vau!

Tosin sitten on tosi vaikeaa tietää pysäkkien nimiä, jossei osaa lukea suomea.
 
Helsingissä on liikaa ihmisiä. Jotkut bussit on aina tupaten täynnä, vaikka niitä kulkisikin kohtuullisen usein (10-15min välein). Autotiet on täynnä yksityisautoilijoita, jotka vielä kehtaa ajella bussikaistoilla. Bussimatkustaminen on anuksesta, mutta useimmiten siksi, että ihmisten on pakko päästä joka paikkaan ovelta ovelle ja siksi on pakko ajaa sitä omaa autoa.

Sä et ole tainnut asua oikeasti isossa kaupungissa. Oikeasti isoissa kaupungeissa linja-autot on ruuhka-aikaan aina niin täynnä että et mahdu ovesta sisälle. Torontossa työmatkani meni isoa katua pitkin ja monesti ruuhka-aikaan en mahtunut sisälle pariin ekaan bussiin... Niitä linkkureita ajoi minuutin välein ruuhka-aikaan ja silti ne oli aivan täynnä. Istumapaikan sai todella harvoin.
 
Itseäni kyllä vituttaa eniten tollaset bisleyt, jotka väkisin tunkee dösän etuovesta ulos. Yleensä ne on niitä samoja, jotka seisoo metron rullaportaissa vasemmalla puolella. Nää tunnistaa kans siitä, et ne menee taksin etupenkille.

edit: Siis menee taksin etupenkille, vaikka matkustavat yksin. Tämä ei ärsytä yhtään, mutta näyttää maalaiselta.
 
Sä et ole tainnut asua oikeasti isossa kaupungissa. Oikeasti isoissa kaupungeissa linja-autot on ruuhka-aikaan aina niin täynnä että et mahdu ovesta sisälle. Torontossa työmatkani meni isoa katua pitkin ja monesti ruuhka-aikaan en mahtunut sisälle pariin ekaan bussiin... Niitä linkkureita ajoi minuutin välein ruuhka-aikaan ja silti ne oli aivan täynnä. Istumapaikan sai todella harvoin.

Nopea tietoisku vähän aiheeseen liittyen: Suomessa dösien keskimääräinen täyttöaste on noin 18 henkeä per dösä (maksimi varmaan 60 plus käytävälle 15), joka on Euroopan huonoimpia (VTT). Toki tässä on mukana kaikki linjat (koko maa) ja ruuhka-aikaan pk-seudulla täyttöaste on helposti 110%
 
Mistä sä revit näitä? :D
Mun faija on tosiaan bussikuski ja se ajaa vaan Helsingin sisäsiä linjoja. Pääasiassa se ajaa kahta eri linjaa. Niin kuin varmasti kaikki muutkin kuskit. Eikä tää ollut ennen vaan on myös nykyään. En tosin tiedä Espooseen tai Vantaalle vievistä linjoista. Koska ne ei ole Helsingin kaupungin liikennelaitoksen liikennöimiä linjoja. Tosin ajaa Helsingin sisällä vieläkin varmaan muutamia yksityisiä linjoja, kuten 64.

Ja mun isällä on ainakin aikataulussa ne pysäkkien nimet ja jopa joitain liittymiä jne. Vau!

Tosin sitten on tosi vaikeaa tietää pysäkkien nimiä, jossei osaa lukea suomea.

HKL (Helsingin kaupungin liikennelaitos) ei ole sama asia kuin Helb (Helsingin Bussiliikenne Oy), josta minä puhuin. Tosin HKL hoitaa enää metro- ja raitiovaunuliikennettä. Bussien osalta HKL yhdistyi taannoin Suomen Turistiauto Oy:n kanssa, ja lopputuloksena syntyi Helb, joka ajaa lähes puolet kaikesta pääkaupunkiseudun bussilinjoista, ei pelkästään Helsingin sisäisiä linjoja.

Se, että sun isä saa ajaa vain paria linjaa on hyvä sun isälle. Näin ei kuitenkaan ole läheskään kaikkien kuskien kanssa. Ystäväni joutui ajamaan ihan ihme linjoja silloin, kun on noita uudistuksia tehty. Itse olen useamman kerran ollut bussissa, kun kuljettaja kysyy matkustajilta, mihin pitää bussia ajaa, kun on itse tullut yllättäen bussia ajamaan ilman mitään opastuksia.

Mitä tulee pysäkkien tietämiseen niin mä sanoin, ettei kuljettajalta voi vaatia sitä, että osaa kaikkien linjojen pysäkkien nimiä järjestyksessä ulkoa.

Asiakkaillakin on mahdollisuus lukea aikatauluista ne pysäkkinimet halutessaan.

Sä et ole tainnut asua oikeasti isossa kaupungissa. Oikeasti isoissa kaupungeissa linja-autot on ruuhka-aikaan aina niin täynnä että et mahdu ovesta sisälle. Torontossa työmatkani meni isoa katua pitkin ja monesti ruuhka-aikaan en mahtunut sisälle pariin ekaan bussiin... Niitä linkkureita ajoi minuutin välein ruuhka-aikaan ja silti ne oli aivan täynnä. Istumapaikan sai todella harvoin.

Ja siksi, että oikeasti isoissa kaupungissa on paljon pahempi tilanne niin pääkaupunkiseudun ongelmia ei saa kritisoida? Tuolla logiikalla mitään ei saa kritisoida, koska aina jossain on pahemmin asiat.
 
HKL (Helsingin kaupungin liikennelaitos) ei ole sama asia kuin Helb (Helsingin Bussiliikenne Oy), josta minä puhuin. Tosin HKL hoitaa enää metro- ja raitiovaunuliikennettä. Bussien osalta HKL yhdistyi taannoin Suomen Turistiauto Oy:n kanssa, ja lopputuloksena syntyi Helb, joka ajaa lähes puolet kaikesta pääkaupunkiseudun bussilinjoista, ei pelkästään Helsingin sisäisiä linjoja.

Se, että sun isä saa ajaa vain paria linjaa on hyvä sun isälle. Näin ei kuitenkaan ole läheskään kaikkien kuskien kanssa. Ystäväni joutui ajamaan ihan ihme linjoja silloin, kun on noita uudistuksia tehty. Itse olen useamman kerran ollut bussissa, kun kuljettaja kysyy matkustajilta, mihin pitää bussia ajaa, kun on itse tullut yllättäen bussia ajamaan ilman mitään opastuksia.

Mitä tulee pysäkkien tietämiseen niin mä sanoin, ettei kuljettajalta voi vaatia sitä, että osaa kaikkien linjojen pysäkkien nimiä järjestyksessä ulkoa.

Asiakkaillakin on mahdollisuus lukea aikatauluista ne pysäkkinimet halutessaan.



Ja siksi, että oikeasti isoissa kaupungissa on paljon pahempi tilanne niin pääkaupunkiseudun ongelmia ei saa kritisoida? Tuolla logiikalla mitään ei saa kritisoida, koska aina jossain on pahemmin asiat.

Saa kritisoida, mutta toin suhteellisuuden tajua tähän keskusteluun.
 
Saa kritisoida, mutta toin suhteellisuuden tajua tähän keskusteluun.

Se on fakta, että Helsingissä on liikaa ihmisiä (siitä huolimatta, että Torontossa niitä taitaa sitten olla moninkertaisesti liikaa). Mä lähinnä pohdin asiaa siltä kantilta, että miksi jokainen virallinen laitos ja iso firma haluaa pesiytyä pk-seudulle, kun niitä hyviä paikkoja löytyy muualtakin. Myöhäistä se on sitten siirtää toiselle puolelle Suomea, kun on jo vuosikaudet täällä ollut. Esimerkkinä lääkelaitoksen farssi.

Mun mielestä on erittäin ikävää, että 20min automatka kestää bussilla ruuhka-aikaan 50min. Ongelmana ei ole se, että bussi on täynnä, vaan se, että niinkin lyhyt matka kestää niin kauan. Se, että Lontoossa 2 tunnin työmatka on ihan normia on mun mielestä järjetöntä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom