Pääkaupungin bussikuskit ja etuovet ja palvelu ylipäänsä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Kolariinkin olen dösän kanssa joutunut, mutta se nyt oli äkkijarrutuksesta johtuvaa, ei pitänyt mulukakivillä bussin jarrut ja perään tuli. Ihan hyvin kuski se mokansa otti.

Mulki muute kaveri kerto just viime viikonloppuna et kun oli viidennellä luokalla niin kuukkiluokkalaiset oli menossa jonnekin retkelle ja bussi tuli niitä hakemaan. Sit se pääs sillon koulusta ja sen äiti ootti sitä siinä parkkipaikan reunalla autonsa kanssa, tai seiso siinä auton ulkopuolella. Niin sit se bussi peruutti suoraan siihen sen autoon :D Se sen äiti oli vähän et mitähelvettiä kun se ootti siinä jo ennen ku se bussi ees tuli sinne pihaan :D

Mut oon kyllä havainnut et bussikuskit on paljon mukavampia ku niitä tervehtii ja sit lähtiessä kiittää. Täällä kyllä aikalail ajallaankin usein ovat. Tietty sit jos on joku juttu, mihin koko kaupunki on menny niin sillon on vähän myöhässä, mut eihän sille mitään mahda ja sillon on aika idiootti jos ei varaa lisäaikaa matkustamiseen...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muuta Mika asumaan tänne maaseudulle meidän kanssa :) Täällä ei oo HKL:n busseja vaan sellasia pitkänmatkan autoja jossa on lepposat kuskit, ilmastoinnit, säädettävät penkit ja vapaa kulku ovesta ku ovesta. Oikeesti tänäänki tulin sellasella dösällä jossa ei ollu ku yks ovi! Siinä ei tartte vääntää et saaks siitä etuovesta mennä ulos :D

Ja selvennyksenä asun siis Espoossa ja kuljen töihin Helsinkiin.

Ennen kuljin väliä Stadi-Espoo bussilla, ja aina samaan aikaan kun illalla lähti Espoon suuntaan Kamppiin kurvasi sama bussikuski. Heti kun bussi saapui Kamppiin, bussikuski juoksi ulos bussista shoppailemaan. Matkustajat pääsivät sitten kyytiin täysin ilmaiseksi. Bussi lähti aina viiveellä, vasta kun bussikuski oli saanut ostoksensa tehtyä. Ihan aina kuski vähintäänkin oli ostanut itselleen suuren cappucinon ja jonkun hyvän sämpylän. Pelimies.

Mitä jos kyydissä oli Ogeliin menijöitä? Mitä jos se oliskin päättänyt skipata Espoon ja mennyt Ogelista sitten takaisin lähtöpaikkaan. Sitten olis Qan ollut täällä avautumassa "vittu idiootti kuski, kun ei vienyt mua töihin". Parempi myöhään kuin ei milloinkaan...

Enpä mä sitä kirjaimellisesti tarkoittanut, kyse oli siitä, että vois opetella reitit ennen kuin niitä ajaa :rolleyes:
Ei mitään saa toki skipata, mutta olis siinä ollut nopeampiakin kääntymistapoja, IMO.

No ollaan niille kuskeillekin törkeitä, kohdellaan kuin ilmaa vaikka ovat ihmisiä. Itse tervehdin aina noustessani kyytiin.

Ainut miinus tulee siitä, että lähtevät joskus kaasuttelemaan heti kun ovet on kiinni ja etenkin vanhukset tuntuvat helposti kaatuilevan.

Ehkä etuoviasian idea on se, että siitä tullaan sisään niin olisi suotavaa jos pois jäävät poistuisivat toisista ovista. Toki pelisilmää pitää olla jos liikuntarajoitteinen tahtoo jäädä pois.

No tuo on kyllä ihan oikeasti ihan sen fillaristin ja jalankulkijan vika. Ei noi kuskit voi alkaa tekemään väistöliikkeitä kun joku uuno on mennyt lätäkön viereen varta vasten seisomaan. Omaa järkeä kandee käyttää ja pelisilmästäkään ei ole haittaa, ei edes henkilöautoilla ole aina mahdollisuutta edes hiljentää lätäkön tullessa. Zekkailee ite ne lammikot ja pysyy niistä tarpeeksi kaukana.

No en mäkään lätäköiden edessä seiso odottaen että saan kurat niskaani. Pyörän kanssa et ihan heti väistäkään jalankulkijoiden puolelle lätäköitä, tai saat vähintään turpaasi niiltäkin.
Plus että pyörällä ajaessa ei tule tuijotettua autotien lätäköitä niin intensiivisesti, kun on esim eteensäkin välillä nähtävä.

Oli tänään läjä ihmisiä bussipysäkillä ja muutama romaninainen lapsineen. Bussi tuli, ihmiset nousi kyytiin ja nämä romanit oli siinä jonossa viimeisinä ja normisti jonottivat miten nyt suomalaiset yleensäkin jonottaa. Kun tuli heidän vuoro nousta bussiin, iski bussikuski ovet kiinni nenän edestä ja kaasutti pois. Yritti naiset siinä taputtaa ja paukuttaa bussin kylkeä mutta sinne meni menojaan.

Ei nuo kuskit mitään erityisen ystävällisiä ikinä ole mutta noin ala-arvoista touhua en oo ennen sentään nähnyt.

Minusta se on ihan selvää ettei niistä etuovista kuljeta ulos, ainoastaan sisään? Voi olla ettei sitä ole erikseen kielletty mutta joissain busseissa on laputkin, missä ohjeistetaan poistumaan keski-ja takaovista.

Bussikuskit ovat pääsääntöisesti olleet mukavia, luulisin että itse jos tervehtii iloisesti ja on kohtelias, saa samaa kohtelua takaisinkin. Kerran sain kyydin yöllä bussilta, joka ei ollut liikenteessä. Kuski ajoi ilmaiseksi melkein kotioven eteen.

Se mikä näissä enemmän haittaa, on matkantekoon ja odotteluun kuluva aika. Bussit ovat harvoin aikataulussa ja joskus ajavat pysäkin ohi vaikka kuinka huitoisit ajoissa. Ajotyyli busseilla ja varsinkin takseilla on usein ihan holtitonta. Siksi en taksia varsinkaan käytä juuri koskaan.

Itse tosin totesin jo aikoja sitten että kaivan mieluummin kuvetta kuin tuhlaan aikaani pysäkeillä odotteluun. Nyt olen autoillut tyytyväisenä useamman vuoden.

Mulla on niin paljon negatiivisia kokemuksia bussikuskeista ettei mitään rajaa.

Yks mitä mä en ymmärrä, on se että dösäkuskit avaavat nykysin etuovista vain toisen oven bussiin sisääntultaessa. Jo minulla, vaikka olen hoikka, on vaikeuksia mahtua vain toisesta ovesta, erityisesti kassien kanssa. Entäs sitten vähän pyöreämmät ihmiset?

Suurin osa kuskeista on todella epäkohteliaita.
Eräällä yöllisellä bussimatkalla sain kokea ulkomaalaisen dösäkuskin seksuaalista ahistelua.
Lähetin pitkän valituksen YTV:lle ja vastaukseksi sain automaattiviestin, että he pahoittelevat jne.

Dösäkuski siis tivasi minulta kaikkea vihaseen äänensävyyn n. 10 minuutin ajan (olin ainoa matkustaja), mikä on nimeni jne, mihin olen menossa, miksi en jäänyt jo edellisellä pysäkillä (nukahdin oman pysäkkini ohi vahingossa ja menin päätepysäkille jossa olin jäämässä), miksi tulen päätepysäkille, miksi nukahdin kesken bussimatkan. Olin todella hämmentynyt hänen tivaamisestaan.
Sitten viimeiseksi hän tunki kätensä reisiini (minihame) kysellen onko kylmä...Juoksin bussista kauhuissani ulos. Olin ihan varma että mut raiskataan.

Onhan noita mestarikuskeja vähän kaikkialla... Edellisenä talvena eräskin sankari lähti jatkamaan matkaansa, ennen kuin mä olin päässyt edes poistumaan autosta (taisin avautuakin tästä jo...) Siinä sitä heiteltiin sitten kärrynpyörää pysäkillä kuin voimistelija konsanaan...

"Kuljettaja oli havainnut tapahtuneen ja ajetteli, että lähtiköhän hän liian aikaisin..." Saa yrittää etukäteenkin välttää moiset tempaukset - helppo sitä jälkikäteen on viisastella. :david:

Pakko avautua vähän että Lappeenrannassa bussikuskit on täysiä mulkkuja, tai ainakin osa niistä. Olin kuukausi sitten siellä ja kaverillani ei ollut sattumalta mitään muuta kuin 50 euron seteli bussiin noustessa. Antoi tämän bussikuskille ja sitten alkoi hirveä rähinä: "Mitä vittua sä tämmösiä mulle antelet? Ulos heitän tommoset normaalisti jotka tämmöstä rahaa antaa. Oo onnellinen et tos pari jannua makso kakskymppisillä ni en heitä sua pihalle." Oltiin kyllä ihmeissään että mikä ihme niitäkin vaivaa kun aina kun siellä menee bussilla niin ne kuskit on ihan kyrpä otsassa.

Olen itse siis tampereelta ja täällä kuskit nyt osaavat yleensä käyttäytyä. Tosin eräs tantta hermostui kun jotkut ulkomaalaiset tulivat keskiovesta sisään ja ajattelivat päästä maksamatta. Iski bussin sammuksiin pysäkille ja käskytti kaikki ulos ja soitti poliisit paikalle. :D :curs: Oli aika surkuhupaisa tilanne kun sitten otettiin porukkaa sisään ja kaikki kyydissä olleet eivät päässeetkään takaisin koska bussissa olisi ollut liikaa porukkaa. Ja sitten seuraavalla pysäkillä tämä tantta otti kuitenkin lisää porukkaa kyytiin. Eli parhaimmillaan maksoit kyydin mutta jouduit puoleen väliin matkaa keskelle metsää keskellä yötä.

Tähän äskeisiin tapaukseen liittyy vielä se bonus että tampereen busseissa tulee keskiyön jälkeen ns. yömaksu. Ja porukka joka oli maksanut matkansa matkakortilla joutui leimaamaan korttinsa uudestaan lukijassa ja kun sattumalta oli juuri vuorokausi vaihtunut niin kortilta vilahti yömaksu kun sitä lukijalle näytit. Eli jouduitkin maksamaan 2e enemmän matkasta kuin olisi pitänyt. Oli kyllä niin pöllöä toimintaa ettei mitään rajaa.

Olen itse siis tampereelta ja täällä kuskit nyt osaavat yleensä käyttäytyä. Tosin eräs tantta hermostui kun jotkut ulkomaalaiset tulivat keskiovesta sisään ja ajattelivat päästä maksamatta. Iski bussin sammuksiin pysäkille ja käskytti kaikki ulos ja soitti poliisit paikalle.

Jos tyypit eivät suostu poistumaan bussista eivätkä maksamaan matkaansa, niin mitäs vaihtoehtoja siinä on kuin soittaa kytät? Antaa mennä pummilla?

Pakko avautua vähän että Lappeenrannassa bussikuskit on täysiä mulkkuja, tai ainakin osa niistä. Olin kuukausi sitten siellä ja kaverillani ei ollut sattumalta mitään muuta kuin 50 euron seteli bussiin noustessa. Antoi tämän bussikuskille ja sitten alkoi hirveä rähinä: "Mitä vittua sä tämmösiä mulle antelet? Ulos heitän tommoset normaalisti jotka tämmöstä rahaa antaa. Oo onnellinen et tos pari jannua makso kakskymppisillä ni en heitä sua pihalle." Oltiin kyllä ihmeissään että mikä ihme niitäkin vaivaa kun aina kun siellä menee bussilla niin ne kuskit on ihan kyrpä otsassa..

YTV:n sivuilla ainakin lukee näin, luulen ulottuvan muuhunkin (lähi)bussiliikenteeseen:

Liikennevälineissä kuljettajalle (konduktöörille) kelpaavat maksuksi käteinen raha sekä matkakorttiin ladattu arvo. Kuljettaja (konduktööri) ei kuitenkaan ole velvollinen ottamaan vastaan 20 euroa suurempaa seteliä.

Paskamaista käytöstähän tämä ei puolusta.

Jos tyypit eivät suostu poistumaan bussista eivätkä maksamaan matkaansa, niin mitäs vaihtoehtoja siinä on kuin soittaa kytät? Antaa mennä pummilla?

Soittaa kytät mut miks kaikki piti saada pois bussista ja osa alkuperäsistä asiakkaista jäi myös kyydistä?? Varsinkin jos keskellä yötä nii menis porukalla varmaan vähemmästäkin hermot kireelle.

No tuo on kyllä ihan oikeasti ihan sen fillaristin ja jalankulkijan vika. Ei noi kuskit voi alkaa tekemään väistöliikkeitä kun joku uuno on mennyt lätäkön viereen varta vasten seisomaan. Omaa järkeä kandee käyttää ja pelisilmästäkään ei ole haittaa, ei edes henkilöautoilla ole aina mahdollisuutta edes hiljentää lätäkön tullessa. Zekkailee ite ne lammikot ja pysyy niistä tarpeeksi kaukana.
mitäs veikkaat mitä laki sanoo tähän asiaan?

Viimeksi muokattu:
:lol2:

Ihan hulvaton keskustelu!

Suurin osa dösäkuskeista on varmana täysiä kyrpiä, mutta saavat kuitenkin kännisiltä usein turpiin ja vittuilua ja stressiä kun aikataulut vedetty liian kireäksi eikä koskaan ehdi ajoissa ja vittuilua ja vittuilua ja vittuilua. Jotkut pysyvät silti loistavalla ja lähes asiallisella tuulella, sankareita ovat!

Tää on ihan hulvatonta. :hyvä:

En tiedä miten usein ja millä linjoilla porukka täällä matkustaa, mutta itse käytän bussia(kin) lähes päivittäin, eikä ole valittamista. Joskus aikataulut ei pidä, mutta se ei ole yleensä kuskien, vaan aikataulun laatijoiden vika. Jokaisella kuskilla on varmasti oma tyylinsä ajaa, mutta aika huonosti saa mennä että se alkaisi vituttaa.

mitäs veikkaat mitä laki sanoo tähän asiaan?
Se sanoo sitä, että kaistaa ei saa vaihtaa ilman vilkkua tai tehdä muutenkaan vaarallisia liikkeitä autolla. Autolla ajetaan omaa kaistaa, laissa tuskin on määräystä väistää jokaista lätäkköä.

laissa tuskin on määräystä väistää jokaista lätäkköä.
ei, mutta on sellainen pykälä että jos ajat lätäköstä, olet velvollinen korvaamaan jalankulkijan/kevyen liikenteen pesulakustannukset jne.

kukas sitä autoa ajaa jos ei kuski? ja kuinka vaikeaa on hidastaa lätäkön sattuessa kohdalle? vähän niinkuin sanoisi että "emmä pysty ajaa neljääkymppii taajamassa/yli viittäkymppiä motarilla. saati pysy omalla kaistalla!!! liian vaikeeta!"

ei, mutta on sellainen pykälä että jos ajat lätäköstä, olet velvollinen korvaamaan jalankulkijan/kevyen liikenteen pesulakustannukset jne.

kukas sitä autoa ajaa jos ei kuski? ja kuinka vaikeaa on hidastaa lätäkön sattuessa kohdalle? vähän niinkuin sanoisi että "emmä pysty ajaa neljääkymppii taajamassa/yli viittäkymppiä motarilla. saati pysy omalla kaistalla!!! liian vaikeeta!"
Minä hidastan aina, mutta Mannerheimintiellä ei ole mahdollista aina ja joskus ne lätäköt tulee yllättäen, ei siinä voi kiskasta liinoja kiinni. Ja nyt puhuttiin linja-autoista, kumpi kannattaa korvata, sun paskaiset vaatteet, vai 30 matkustajan mustelmat kun dösä jarrutti kun nyt vain sulla on oikeus olla siinä lätäkön vieressä?

En muista kuin muutaman kerran, että olen vetässyt liian äkillisesti tulleesta lätäköstä hidastamatta ja kyllä se harmittaa jos siihen alle joku jää. Mutta ihan oikeasti, meitsi ainakin auton tullessa bongaan lätäköt ja pysyn kaukana varmuuden vuoksi.

Ja nyt puhuttiin linja-autoista, kumpi kannattaa korvata, sun paskaiset vaatteet, vai 30 matkustajan mustelmat kun dösä jarrutti kun nyt vain sulla on oikeus olla siinä lätäkön vieressä?
:lol2::lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom