Pääkaupungin bussikuskit ja etuovet ja palvelu ylipäänsä!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei, mutta on sellainen pykälä että jos ajat lätäköstä, olet velvollinen korvaamaan jalankulkijan/kevyen liikenteen pesulakustannukset jne.

kukas sitä autoa ajaa jos ei kuski? ja kuinka vaikeaa on hidastaa lätäkön sattuessa kohdalle? vähän niinkuin sanoisi että "emmä pysty ajaa neljääkymppii taajamassa/yli viittäkymppiä motarilla. saati pysy omalla kaistalla!!! liian vaikeeta!"
Missä laissa sellanen pykälä sitten on? Voi ollakin mutta kuulostaa kyllä vähän keksityltä jutulta moinen laki. Linkkiä?
 
Pariin edellä mainittuun kohtaan omia kommentteja.

-Lätäköihin ja niiden väistelyyn taitaa tieliikennelaki ottaa kantaa sen verran, että ajoneuvon käsittely ei saa aiheuttaa kohtuutonta haittaa ympäristölle jne. Eli mikä määrä vettä jalankulkijan päälle sitten on kohtuutonta, jää jokaisen henk.koht. mietittäväksi.

-Kulkeminen etuovesta. Olen itsekin saanut siitä vihat päälleni ja pystyn kyllä ymmärtämään miksi, vaikka silloin se tuntuikin suunnattomalta vääryydeltä. Kun annat pikkusormen, niin se vie koko käden.
Esimerkiksi jos posti tulee päivittäin klo 11, sitten eräänä päivänä se tuleekin jo 10:30 (kaikki asiat menneet prosesissa enemmän kuin nappiin) ja tämä onnellinen sattuma tapahtuu myös seuraavana päivänä, eli posti tulee jälleen 10:30.
Kun palataan normaaliin rytmiin ja luukku kilahtaa klo 11, niin syntyy suuri haloo, että miksi posti on myöhässä.
-Mitä? Eihän se ole myöhässä.
-On, on!
-Eipäs!
-Ennen se tuli 10:30 ja nyt vasta klo 11.

Siinä sitten saatkin selitellä asiaa ja käydä läpi, että silloin oli sen ja sen vuoksi poikkeustapaus.
-No, miksi se ei nyt onnistu?
...

Ymmärtänette esimerkin?
 
Pariin edellä mainittuun kohtaan omia kommentteja.

-Lätäköihin ja niiden väistelyyn taitaa tieliikennelaki ottaa kantaa sen verran, että ajoneuvon käsittely ei saa aiheuttaa kohtuutonta haittaa ympäristölle jne. Eli mikä määrä vettä jalankulkijan päälle sitten on kohtuutonta, jää jokaisen henk.koht. mietittäväksi.
Tosta on vielä mun mielestä aika pitkä matka siihen että alkaisi olemaan jotain laillisia perusteita johonkin pesulalaskujen maksattamiseen olemaan.
 
Tosta on vielä mun mielestä aika pitkä matka siihen että alkaisi olemaan jotain laillisia perusteita johonkin pesulalaskujen maksattamiseen olemaan.
Meille autokoulussa maikka sanoi, edellä käsitellystä tilanteesta, että siitä voi rapsahtaa autoilijalle sakko ja pesulalasku. Opettajan mukaan ihan laissa määrätty sanktiot tuosta.
 
Alkuperäiseen aiheeseen vielä kommenttina: Ei varmasti tuottais hirveetä rasitusta kuljettajalle siirtää sitä kättään sen 20cm että saa painettua sitä nappulaa joka aukasis sen etuoven. Ymmärrän tietty, että ruuhka-aikana se on eri asia kulkea siitä etuovesta mutta jos ei ruuhkaa ole niin kyllä pitäs sen verran asiakaspalveluhenkisyyttä olla, että viittis edes ovea avata. Se on työ on kuitenkin suurelta osin myös asiakaspalvelua ja jos ei tuollaseen pieneen hommaan pysty niin vois mennä vaikka ajaa jotain sorakuormaa.
 
Tohon ekaan postiin. Jos ei kerta etuovista saisi poistua bussista niin minkä takia etupenkit on pää-asiassa vanhuksille? Jotta he voivat sitte kömytä kävelykepin, kauppakassin ja kantolaukussa olevan kissansa kanssa sinne takaoville kun ollaan pysäkillä?
 
Tohon ekaan postiin. Jos ei kerta etuovista saisi poistua bussista niin minkä takia etupenkit on pää-asiassa vanhuksille? Jotta he voivat sitte kömytä kävelykepin, kauppakassin ja kantolaukussa olevan kissansa kanssa sinne takaoville kun ollaan pysäkillä?
Ja näkövammaistenkin paikka on siinä ihan edessä :P
 
Olin tulossa pari vuotta sitten laivalta yöjunalla ja Länsilinjojen bussilla piti mennä kotiin. (Tämä siis Tampereella) Kävelin autiolle bussiasemalle ja siellä nökötti yksi ainoa bussi joka oli mun kyyti. Kävelin bussin luo ja sen lähtemisaika oli ihan hollilla. Bussissa törötti kuskina keski-ikäinen nainen. Jäin ovelle seisomaan ja odotin, pääsiskö sisään. Muija vilkaisee ja jatkaa sitten tyhjyyteen tuijottamista. Koputan lasiin, niin näkee miten sillä kuskilla vetää naaman norsunketulle, mutta avaa kuitenkin. Ei moroa ehdi sanoa, kun tulee "EI TÄMÄ OLE BUSSILAITURI!". Kysyttyäni missähän se sitten on, nainen "neuvoo" aution laiturin parinkymmenen metrin päässä. Kysyin, että no menenkö mä sinne nyt odottamaan, että tulet sinne kolmenkymmenen sekunnin päästä. "NO TUU SITTE" oli vastaus. Sen, että istumaan pääsin, bussi lähti liikkeelle, eikä koko puolen tunnin matkan aikana tullut ketään muuta kyytiin. Eukko mulkoili peilistä koko matkan. Teki mieltä näyttää kieltä.
 
Tämä ei ole pääkaupunkiseudulta, mutta mulla on positiivinenkin bussikokemus. Olin joskus matkalla Joensuusta Kuopioon, enkä tajunnut joensuulaisesta aikataulusta juuri mitään. Menin johonkin bussiin, joka paljastui joksikin leivänkuljetusvaunuksi, joka kolusi joka ikisen helvetin pikkukylän mitä tuolla välillä kulkee toimittamassa leipää. Outokummun jälkeen olin Kuopioon asti viimeinen matkustaja; kuski aina välillä huikkasi, että pidetäänkö tupakkatauko. Jollain kyläkaupalla virnuili toiselle kuskille, että ruuhkavuoro. Matka kesti varmaan 6 tuntia, mutta meni leppoisasti.

(Tämä kyllä kuulostaa saksalaisen lemmenelokuvan asetelmalta, mutta ihan siivosti sujui reissu.)
 
Tosta on vielä mun mielestä aika pitkä matka siihen että alkaisi olemaan jotain laillisia perusteita johonkin pesulalaskujen maksattamiseen olemaan.

23 §
Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

103 §
Liikennerikkomus

Joka tahallaan tai huolimattomuudesta muuten kuin 73 a, 98–102 tai 105 a §:ssä mainitulla tavalla rikkoo tätä lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä, on tuomittava liikennerikkomuksesta sakkoon.


Voiskohan, kun ravan roiskuttaja poliisin taholta syylliseksi katsotaan, niin kuski saada sakot ja hääsaketin pilaantuminen kuitattaisiin liikennevakuutuksesta. Olettaen, että molemmat osapuolet siihen suostuu.
 
Ihan rentoja ne bussikuskit on.. ei siinä niille mitään rygää tarvii ruveta heittelee ku hirveet ruuhkat jo muutenkin ja kaikkia vituttaa (kanssa matkustajia ja kuskeja).. Kyl useammin näen vittumaisen poken, joka siis vaikuttaa mun elämään ku bussikuskin. Tietenkin ihan eri juttu ku poken rupee tuntemaan, vähän niinku jos tuntis bussikuskin.

Ihme asioist jengi tekee hirve ongelmia. Elämä voi olla vähän iisimpää jos ei joka vitun asiasta vinkuis.
 
Tosta on vielä mun mielestä aika pitkä matka siihen että alkaisi olemaan jotain laillisia perusteita johonkin pesulalaskujen maksattamiseen olemaan.
lähetäänkö rosikseen selvittämään? jos lopputulos on jotain muuta kuin pari pisaraa lahkeella, niin saathan sinä uskoa ihan mitä uskot mutta perusteet korvauksille on olemassa.

itse sain kerran kertalippuja bussiin kun soittelin bussifirmaan yhden mulkvistin lätäkköroiskuttelun jälkeen ja kuitenkin sain itse puhdistettua takin about entiselleen. esimies soitteli takaisin ja kertoi kuskilta anteeksipyyntöterveiset jne. jos yksityisen firman käytännöt ovat nuo, mitäs veikkaisit kenen kannalle rosiksessa päädytään?
 
Tänään bussikuski lähti väärään suuntaan liikenneympyrästä ja lahjakkaasti veti uukkarin risteyksessä katukiveysten yli :) Olen huomannut että noissa kuskeissa on vaikka minkalaista säätäjää.

Siis siinä Viikin Prisman viereises liikenneympyrässä mikä on se yksisuuntainen kaista mistä kuski käänsi kiveysten yli toiselle kaistalle.
 
hah kaverin kanssa myös annettiin kenkää dösälle ku meidät pistettiin ulos ku oltiin muka maksettu vaan tähän asti eli johonki helvetin peräkuuseen, ei kelvannu sekään että oltaisiin maksettu sitten se muka loppusummakin, halus meidät kuulemma vaan pihalle, ei meinattu lähteä mutta kusipäinen hiekkapilluinen naiskuski alkoi soittamaan poliisia niin oli sitten lähdettävä, monoa sai dösä kuitenki.
lol, just joo. Eli koititte päästä koko matkan maksamalla ovelasti vain osasta. Eiköhän maksuhetkellä ole aika selkeästi ymmärretty mihin asti on rahaa annettu, varsinkin jos ette maksimihintaa eli päättärille asti ole maksanut. Miksi v*tussa kuskin pitäisi sallia loppumatkan maksu erikseen sen jälkeen kun narahditte.

Varmaan auttoi kaikkia eläviä olentoja tällä pallola se, että potkitte dösää. Vai luuletko, että se sun inhoama naiskuski joutuu maksajaksi siitä?

Hienosti tässäkin tarinassa saatiin taas kuski syyllistettyä :wall:
 
lähetäänkö rosikseen selvittämään? jos lopputulos on jotain muuta kuin pari pisaraa lahkeella, niin saathan sinä uskoa ihan mitä uskot mutta perusteet korvauksille on olemassa.

itse sain kerran kertalippuja bussiin kun soittelin bussifirmaan yhden mulkvistin lätäkköroiskuttelun jälkeen ja kuitenkin sain itse puhdistettua takin about entiselleen. esimies soitteli takaisin ja kertoi kuskilta anteeksipyyntöterveiset jne. jos yksityisen firman käytännöt ovat nuo, mitäs veikkaisit kenen kannalle rosiksessa päädytään?
Joo no lakitekstiä odottelin ja tuolla joku jotain löysikin joka asiaa käsitteli. Sakkoja näköjään napsahtaa. Tosin sakkoja ei kaiketi voi jakaa ellei sitä ole poliisi todistamassa. Luulen että aika heikoilla siinä on kun menee poliisiasemalle takki kurassa sanomaan että hei tuolla valkonen civic roiskutti kuraa mun päälle ja se saa luvan maksaa. Näyttökysymykset jne.

Enkä mä nyt tässä sillä kannalla ole että on ok heitellä loskat ihmisten päälle kun ihan aidosti vaan kiinnosti että onko laissa tästä mitään mainittu ja vastauksen sain. Liekö mitään ennakkotapauksia?
 
On tämäkin aihe levinnyt hieman käsistä, joten jatketaan samalla linjalla...

Mun mielestä ei yksinkertaisesti voida sanoa yleisellä tasolla, että dösäkuskit on mulkkuja joiden pitäis imeä kiviä. Palveluammatti muiden joukossa kuitenkin. Ehkä siihen hommaan hakeutuu täysin elämäänsä kypsiintyneitä keskimääräistä enemmän, mutta siitäkin huolimatta joukossa on paljon asiallista ja ammattitaitoista väkeä. Paikallisliikenne taitaa olla pahimmasta päästä, varsinkin paskalla sopparilla varustetut kuskit tuppaa olemaan yksiä vitun päivänsäteitä hieman useammin. Näkeävät lisäksi työssään kaikenmoista, joten jossain määrin saattaisin ymmärtää jälkeenpäin, vaikka just sillä ärähtämis- tai murahtamishetkellä tekis mieli hakata sen pallinaama-kuskin kuuppaa rattia vasten.

Vielä joitain vuosia sitten täällä päin oli yks ihan mahtava kuski, joka härnäsi pikkukakaroita kyselemällä nokkelia ja lauloin epävireisesti Iskelmäradion säestämänä. Saattoi myös aika ajoin tarttua kojelaudalla olevaan mikkiin ja alkaa tarinoimaan ummet ja lammet. Sitten oli niitä, jotka näyttivät hapanta naamaa, mutta sinnikkäästi kun morjesteli ja antoi itsestään asiallisen kuvan, kuskit alkoivat suhtautua positiivisemmin.

Enää ei tule mielellään kovin usein matkusteltua dösällä ellei ole aivan pakko, koska joukkoliikenne on kallista ja hidasta, jonka lisäksi kanssamatkustajat on yhä useammin sietämättömiä teinejä tai virtsainfektoituneita deekuja.
 
Just itsekin kerran ihmettelin sitä, mikä siinä on niin vaikeata aukaista etuovea. Oon nyt joku puolvuotta asunu pääkaupunki seudulle, eikä ollu tullu paljoa käytettyyn dösää(kaverit opettanu oikean nimen) vaan oli tullu pärjättyyn lähijunalla. Niin sitä kerran tuli lähettyä käymään kaverin luonna kallioon dösällä, niin piti etupenkkiin käydä istumaan että osaan nousta oikealla pysäkille pois, löysin pysäkin ja painoin nappia että pysähtyy siihen, nousin penkistä oottelin siinä ovella joku 20s, sitte kysäsin kuskilta etkö meinannu ovea aukaista, sieltä sitte tuli että "eikö herra osaa kulkea keskiovesta tjs" vähä aikaa siinä sanaharkkaa kyllä se sitten oven aukas. Kerralla oppi että en enään mene etuovesta ulos.
 
matkustajan palvelemista, sillä palveluammatissahan he ovat?

Ei se palveluammatti ole, huomaahan sen tästä ketjustakin. Logistiikkaa, ihmisten ja tavaroiden kuljettamista paikasta A paikkaan B. Logistiikka puolella on myös esim. aikuiskoulutuskeskuksissa bussikuskit.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom