Pääkaupungin bussikuskit ja etuovet ja palvelu ylipäänsä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Bussikuskit on ihan täysin perseestä.
Tänään yksi idiootti meinasi vetää kylkeen vaihtaessaan kaistaa, vaikka näki ihan selvästi, että mä olin siinä kaistalla sen kohdalla. Luulee, että niillä saatanan peltikasoillaan voi hallita ihan täysin katuja.

Viime viikolla sattui mielenkiintoinen sattuma. Odottelin bussia rautatientorilla ja siinä oli samalla pysäkillä venaamassa bussikuski oman vuoronsa alkamista. Melko mielenkiintoisen tästä kaverista teki sen, että sen eväskassissa oli termari sekä sixpäkki kaljaa. Myös se ajaminen oli sen verran vauhdikasta, että on tainut olla pidempäänkin maistissa.
Sama etuovitapaus sattui samana päivänä kun olin kahden kauppakassin kanssa istumassa etupenkillä ja se idiootti kuski ei edes avannut etuovea.
Ilmeisesti HKL:n kuskilta ainoat ominaisuudet ovat huonot sosiaaliset taidot ja ihan ääretön kusipäisyys.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisiko tuossa Bisleyn tapauksessa olla kyseessä sellainen juttu bussikuskin puolesta, että kerran jos avaat oven kyyditettäville edestä, niin tyypit alkavat vaatimaan sitä sitten joka tilanteessa? Ei kuski sitten halunnut ottaa sitä riskiä vaikka tietenkin tuossa Bisleyn tilanteessa se olisi ollut mitä parhainta palvelua.

Toisaalta suhteellisen ärsyttävänä voisin kokea itse kuskina sen, jos kyyditettävä tunkee painelemaan nappeja jotka eivät hänelle edes kuulu.
Itsehän on stadin bussikuskeista tiedä mitään, notta ei muuta ku lisää paskaa housuun.

ehkä se oli joku piuha ja sitä ketutti ja mietti et kyl nyt noil massoil pitäis vähän olla voimaaki ja jaksaa kantaa kauppakassit keskiovestaki ulos. bussikuskit on munapäitä kaikkialla suomea. tai ainakin helsingis ja jyväskyläs, muualla en oo aikoihin matkannu... mut onhan näitä.

esim kerran joku toimittaja teki sellasen jutun et oli hki-oulu halvempi ku hki-jkl ja se oulun bussiki meni siis jyväskylän kautta, niin se osti sen hki-oulu lipun, niin kuski ei päästäny sitä jyväskyläs viel pois :D et se joutu menee ouluu ja sielt sit takasi.... En muista tarkkaa kaikkee ku siit on pari vuotta jo, mut aika älytön juttu.

plus kerran viittasin bussia niin se kuski vaan vilkutti mulle ikkunasta? oli aika wtf-olo siit :D et joo en tykkää bussikuskeista. eikä ne taida tykätä musta. ei täälkää meinaa etuovest päästää, paitsi jos istuu hiljasena iltana siihen eteen niin kysyn sit et voiks avata sen oven niin yleensä ovat kyl avanneet. et aika jännä tollane ettei millään pysty, varsinkin jos hiljanen bussi.

Mua vituttaa bussikuskien ajotapa. Tuntuu, ettei ne ota välillä yhtään jalankulkijoita ja pyöräilijöitä huomioon. Sadekelilläkin 95% kuravedet jalankulkijoiden päälle heittävistä autoista on busseja.

Täällä päin toimi aikanaan hiton hyvä bussikuski (tosin tämä on sellanen peräkylä, ettei kovin ruuhkaista tule). Multa kun loppu neljältä joskus lukiossa koulu ja menin 16:30 linja-autolla kotiin, linja-autopysäkki johon se mut jätti oli n. 2 kilometrin päässä kotoa, niin kuski oli niin hiton rento, että kerran kysyi haluanko päästä kotiin asti, koska on viimeinen ajovuoro ja ei tarvitse kun ajaa linikka hallille ja kotiin.

Tosta lähtien se aina kun tulin kyseisellä autolla kotiin, se sama kuski kysy että heittääkö kotiin asti. Odotteli aina vaan, että muut matkustajat on poistunut autosta.

Itteäni on eniten busseissa vituttanut niiden myöhästeleminen. Kouluun kun aikoinaan joutu bussilla kulkemaan, niin varsinkin talvisin bussit saatto olla joku 30min myöhässä. Helvetin kivaa seisoa pakkasessa tai lumisateessa venttaamassa bussia. Tosta myöhästymisestä vois kyllä antaa jotain alennusta matkustajille. Kuskit ei vissiin tajua ottaa säätä huomioon ajamaan lähdettäessä. Heti, kun on vähänkin liukkaampi keli niin ollaan puol tuntia myöhässä....

Joo ei ole täältäkään kantilta hirveän positiivisia kokemuksia dösäkuskeista, välillä on näitä "rallikuskeja" liikenteessä, jotka kaasuttaa aivan täysiä ja juuri ja juuri ennen bussia jarrutetaan täysiä, luulisi kai että "ammatti"ihmiset ymmärtäisivät edes jotain taloudellisesta ajamisesta:rolleyes:. Toinen asia on toi kivetysten yli ajaminen, ei kai tee oikeen hyvää ajaa pyörällä kivetyksien yli, siis että rengas lipooo ja pomppii edestakaisin reunan yli ja takasin alas. Muutenkin vaikuttaa että kilo paskaa olisis syöty juuri ennen rattiin nousua, valitettavasti tässäkin huonojen kuskien maine menee hyvienkin edelle. Hirvee vittuilu tulee kuin olet vähän myöhässä pysäkiltä, kuski siis näkee että juoksen ja odottamiseen meni max 5sec pidempään, sama kuin pysäkillä olisi olllut 3 ihmistä nousemassa kyytiin. Välillä sitten naapurin rollaattorimummoa venataan, kuin nähdään ku se viittoo siwan kassajonosta asti että kohta ollaan tulossa ja kuskihan venaa:curs:

Mua vituttaa bussikuskien ajotapa. Tuntuu, ettei ne ota välillä yhtään jalankulkijoita ja pyöräilijöitä huomioon. Sadekelilläkin 95% kuravedet jalankulkijoiden päälle heittävistä autoista on busseja.
Täälläpäin olen kans huomannut, että jos liikenneympyrässä tai risteyksessä on bussi, niin se kyllä sieltä tulee ihan varmasti ilman omaa vuoroaan. Toinen on kans se, että ne ajaa aivan älytöntä vauhtia pienillä teillä ja risteyksissä. Kerran oli tosi lähellä, ettei autosta lähtenyt kulma mukaan, kun risteyksessä sankari tuli vastaan ja vähän oikasi siitä mun edestä, kun odotin tiellepääsyä. Joskus kans saa pelätä, kun tässä kotiinpäin menevällä asuinalueen "pihatiellä" on 40km/h rajoitus ja sitten bussi käy hakemassa kasan ihmisiä terveydenhoito-oppilaitokselta, niin tullaan aina jotain kuuttakymppiä kanttaillen mutkat suoriksi.

Eipä näillä Espoon puolella suhaavilla kuskeillakaan tunnu suurimmalla osalla olevan mitään hajua liikennesäännöistä tai järkevästä ajotavasta. Takaoven avaaminen tuntuu olevan ihan ylivoimaisen vaikeeta jos joku sieltä haluaa ulos. Välillä saa muistuttaa että jaksaisitko pysähtyä kun pysäkki meni tuossa justiinsa ohi ja tässä ois useempiki ihminen haluamassa pois. Ajotyyli on muutenkin kaasu pohjaan -> jarrut pohjaan -> kaasu pohjaan -> jarrut pohjaan eli ns. mummokeilailua. Jos asiakkaan matkakortti ei toimi (tai asiakas ei osaa käyttää sitä oikein) niin kuskit katselevat muualle tai murahtelevat tuskissaan kun ei pääse jo ajoon. Onneksi muutama fiksu kuskikin löytyy ja jostain syystä ne parhaat (ja samalla nopeimmin linjasta selviävät) kuskit tuntuvat olevan usein naisia.

Ymmärrän tuon etuoviasian, jos samaan aikaan menee ihmisiä sisään ja ulos, koska siinä voi ruuhkan lisäksi olla vaikeampi valvoa, että kaikki sisään tulevat leimaavat lippunsa.

Tuo hillitön kaahailu vituttaa kyllä aivan urakalla. Ymmärrän, että epärealistisen tiukat pysäkkiaikataulut pakottavat ajamaan nopeasti, mutta jatkuva kiihdyttely ja jarruttelu käy hermoille kun saa jatkuvasti pelätä että katkaisee hampaansa edessä olevaan istuimeen. Luulisi, että bussista on sen verran hyvä näkyvyys ettei tarvitse kaikkiin valoihin hulluna kiihdyttää. Hyvä kuski ajaa tasaisesti. Myöhästely ei vituta läheskään niin paljon, jos matka sujuu muuten hyvin. Jos ei ole ruuhkaa niin kaahaajat posottavat pysäkin ohi kymmenen minuuttia ennen arvioitua aikaa.

Eniten ottaa kyllä aivoon se, jos bussi jättää tulematta. Tämä ei liene yksittäisten kuskien vika; voi olla vaikea saada tuuraajaa jos joku yllättäen sairastuu tai jotain muuta on sattunut, mutta pysäkeillä ei ole ilmoitusmahdollisuutta, joten ei voi tietää että pitääkö edelleen odottaa vai etsiä vaihtoehtoinen matkustustapa, jos on jokin aikataulullinen meno.

Ylipäänsä asiakaspalvelussa olisi erittäin tärkeä olla purkamatta mulkkuasiakkaiden aiheuttamaa vitutusta muihin asiakkaisiin. Tiedän kyllä, että aina ei ole helppoa, mutta mulkkujen määrä kasvaa jos kaikkia kohtelee lähtökohtaisesti mulkkuna.

Huonoista kokemuksista tulee mieleen kahden-kolmen viikon takainen matka jollakin yölinjalla Elielinaukiolta Pohjois-Haagan. Pääsin viimeisenä matkustajan sisään, sillä yhtäkään matkustajaa ei olisi bussiin enään mahtunut, bussi siis niin täynnä kuin olla ja voi, ja noin puolet matkustajista siis seisoivat käytävällä. Bussi lähti liikkeelle ja heti kohta jo ennen ensimmäistä pysäkkiä joku painoi stop-nappulaa vahingossa tai kiusakseen ja bussin pysähdyttyä kukaan ei ollutkaa halukas jäämään pois. Tästä kuski sitten riemastui ja ilmoitti, että "bussi ei liiku mihinkään ennen kuin napin painaja nousee ulos" ja bussi seisoi minuutti tolkulla pysäkillä. Kun kukaan ei noin parin minuutin kuluessa noussut ulos niin matka jatkui ja seuraavalla pysäkillä taas sama juttu ja tätä jatkui koko matkan ajan. Kun kuski vielä jollakin pysäkillä tokaisi, että "mullehan tästä palkkaa maksetaan" niin meinasi lopullisesti mennä hermot. Laskuhumalassa ja kauheassa kusihädässä, ei olisi paljoa kiinnostanut odotella hetkeäkään pidempään kuin on tarve.

Miksi tässä kuski on se pahis, mitenkäs se kaveri, joka kiusakseen kilkutteli sitä stoppia? Hänhän se pääasiassa hidasti matkan etenemistä.

Bussikuskit on ihan täysin perseestä.
Tänään yksi idiootti meinasi vetää kylkeen vaihtaessaan kaistaa, vaikka näki ihan selvästi, että mä olin siinä kaistalla sen kohdalla. Luulee, että niillä saatanan peltikasoillaan voi hallita ihan täysin katuja.
joo itellä samansuuntaisia kokemuksia keksi-suomesta. 2 kaistaa samaan suuntaan toivakka-helsinki -suuntaan. vasemmalle tullaan vaajakosken liikenneympyrästä, oikealle motarilta ympyrän vierestä. vasen kaista loppuu oisko 500m jälkeen. ei kantti kestänyt oikealla kaistalla vaan oli pakko jarruttaa ja päästää bussi oikealle kaistalle kun homo rupes vasemmalla kaistalla kärkkymään viivan yli vaikka kaistan loppumiseen oli vielä arviolta 400m. kiva pikkuautolla katella kun kylki lähestyy ja lähestyy. ihme homoja.

joo onneksi työmatkalla kevyenliikenteenväylä on tien vasemmalla puolella. osaa aina siirtyä fillarilla vasempaan reunaan niin ei pärski niin paljoa kuraa päälle. voisi tieten kohtapuolin kärkkyä olosuhteita sille että joku runkku ajaisi kuralätäköstä niin voisi käyttää goret ihan ammattipesulassa. ruljanssi on vaan niin vittumainen rueta soittelemaan ja olla ilman ulkoiluvaatteita sen pesulareissun ajan jne että toi ei ole oikea tapa kitkeä tuonkaltaista mulkkuutta pois. vaikka varmasti alkaisi muuttua ääni pomojen kellossa jos joka sadekelin jälkeen seuraavana arkipäivänä tulisi 50-100e pesulalasku...

Aikoinaan kuljin olikohan linja 520 tai joku pk-seudulla millä menin töihin. Siinä oli muutaman kerran mukava bussikuski joka morjesti jokaisen sisääntulijan ja hyvästeli vielä poislähtijät. Huusi kovaan ääneen ystävällisesti jotain hyvästiksi kun ihmiset poistuivat takaovesta.

Oli mukava bussimatka vaikka vituttikin pakkasessa tarpoa töihin.

Mua ainakin vituttaa, kun noi kuskit ei nykyään tunne enää reittejä. Jos olet menossa johonkin paikkaan ja kysyt, jos kuski vois ilmoittaa sulle kun ollaan sillä ja sillä pysäkillä, eli olet ottanut selvää jo pysäkin nimestä ja niin edelleen, niin ne ei edes sitä tiedä.

Monet ei puhu suomeakaan...

Kerran myöhästyin töistä, kun bussi ajoi väärää reittiä. Kehäykköseltä piti kääntyä Pukinmäessä Oulunkylään päin, niin tämä ajoi vahingossa kehää länteen vaan ja kun kaikki alkoi huutamaan, että menit ohi! Niin se vitun idiootti kuski kävi saatana ruuhka-aikana Tuomarinkylän ABC:n viereisessä liikenneympyrässä kääntymässä?????? Siis mikkä ratkasu seki oli olevinaan... Ajella 10km kääntymään. Ois vaikka skipannu koko Ogelin jne ja ajanu kehää suoraan Espooseen.
Muutenkin vähän kiristi vannetta matkustaa joka aamu ja joka iltapäivä bussissa 50min, niin sitten pitää vielä ajella vääriä reittejä.

Pari kertaa kuskit jättäneet oven väliin, kun on poistumassa pysäkiltä, pari kertaa ajaneet ohi pysäkin, vaikka kuinka huidot. Usein eivät edes tervehdi!

Olen kulkenut pk-seudun busseilla 7-vuotiaasta asti ja on aika paljon kokemusta karttunut ;)

Mun isä on myös bussikuski, mutta se on niitä mukavia kuskeja, jotka aina tervehtii, päästää mistä ovesta vaan ulos ja on kyllä muutenkin aika lepposa.
Kertoi mm., että yhden reitin bussiin tulee samalta pysäkiltä aina sama mies jollain 2 vuotta vanhalla lipulla :D

Ei mun mielestä bussin ajaminen olis mikään paskin duuni. Saa matkustaa ilmaseks joukkoliikenteessä vapaa-ajallakin ja ei niillä ihan paskimmasta päästä se palkkakaan ole. Ei ainakaan tartte kattoa samoja seiniä joka päivä ja naamatkin vaihtuu suht usein :)

Kerran myöhästyin töistä, kun bussi ajoi väärää reittiä. Kehäykköseltä piti kääntyä Pukinmäessä Oulunkylään päin, niin tämä ajoi vahingossa kehää länteen vaan ja kun kaikki alkoi huutamaan, että menit ohi! Niin se vitun idiootti kuski kävi saatana ruuhka-aikana Tuomarinkylän ABC:n viereisessä liikenneympyrässä kääntymässä?????? Siis mikkä ratkasu seki oli olevinaan... Ajella 10km kääntymään. Ois vaikka skipannu koko Ogelin jne ja ajanu kehää suoraan Espooseen.
Mitä jos kyydissä oli Ogeliin menijöitä? Mitä jos se oliskin päättänyt skipata Espoon ja mennyt Ogelista sitten takaisin lähtöpaikkaan. Sitten olis Qan ollut täällä avautumassa "vittu idiootti kuski, kun ei vienyt mua töihin". Parempi myöhään kuin ei milloinkaan...

Ylipäätään kuskit ovat 90 prosenttisesti perseestä, mitä nyt itse olen yli 20 vuotta niissä matkustanut ja kokenut. Töykeää kielenkäyttöä, vaarallisia tilanteita ja kaahailua, puolet nykyään puhuu kaikkea muuta kuin suomea ja harva osaa edes neuvoa tietämättömiä asiakkaita!

Tästä on omakohtaista kokemusta, kun edelleen oon ihan turisti täällä Helsingissä, jos pitää yhtään poiketa omalta normireitiltä. Uutena vuotena olin menossa kaverille juhlimaan ja bussin vaihto oli Malmilla. Sinne asti osasin mennä, mutta kun en koskaan aiemmin ollut kaverilla käynyt, niin en sit osannut päätellä, kumpaan suuntaan lähtevään bussiin mun pitää Malmilla vaihtaa. Noh, oikean numeroinen bussi tuli ja kysyin kuskilta, että oonko oikeassa bussissa. Näyti sille vielä printtaamani pysäkkilistauksen. "Joo tämä olla oikea, tulla kyytiin". Istuin bussissa aikani ja aloin miettimään kaverini antamia maamerkkejä ja totesin, että yhtäkään niistä ei ole näkynyt. Menin takaisin kuskin luo ja kysyin, että niin meneekö tämä nyt tonne tietylle pysäkille. "Eiiii, tämä olla väärä suunta!!!" WTF??! Jäin sitten seuraavalla pysäkillä pois ja jäin sinne pakkaseen odottamaan, josko tulis toinen bussi ja veis mut sinne oikeaan suuntaan. Luulisi nyt helvetti, että kuljettaja tietää, mitä reittiä ajaa. Mutta ei.

Kuskien liikennekäyttäytymisestä ylipäätään saa hyviä esimerkkejä joka päivä esim. Mannerheimintien ja Bulevardin risteyksessä. Jos ei ois tarkkana, joka päivä ois tsäänssit jäädä suojatiellä alle, vaikka itselle palaa vihreet. Kai niille bussikuskeille on jotku erilaiset liikennesäännöt, mitä meikäläinen ei vaan tajua :rolleyes:

miten vitun vaikeaksi voi mennä yhden ihmisen poistuminen linja-autosta?

:lol2:

Ihan hulvaton keskustelu!

Suurin osa dösäkuskeista on varmana täysiä kyrpiä, mutta saavat kuitenkin kännisiltä usein turpiin ja vittuilua ja stressiä kun aikataulut vedetty liian kireäksi eikä koskaan ehdi ajoissa ja vittuilua ja vittuilua ja vittuilua. Jotkut pysyvät silti loistavalla ja lähes asiallisella tuulella, sankareita ovat!

Miksi tässä kuski on se pahis, mitenkäs se kaveri, joka kiusakseen kilkutteli sitä stoppia? Hänhän se pääasiassa hidasti matkan etenemistä.

En vain ymmärrä ketä se palveli, että joka pysäkille piti pysähtyä useaksi minuutiksi, kun selvästikkään syyllinen ei ollut bussista poistumassa? Minun mielestäni siitä matkan etenemisestä vastaa edelleen kuitenkin se bussikuski. Aikatauluista kuitenkin tulisi pitää kiinni ja aikatauluihin on varmasti laskettu se, että joka pysäkillä saattaa joutua pysähtymään matkustajia kyytiin poimiessa/pois laskiessa. Joka pysäkillä bussin sammuttamalla ja minuutti tolkulla odottamalla ei niissä aikatauluissa ainakaan pysytä.

Se kaveri joka siellä stoppia kilkutteli tahallaan on aivan yksi ja sama mulle. Kun nousen bussiin tiedän, että matkustajia nousee mahdollisesti joka pysäkillä bussiin ja pois, eli bussi saattaa pysähtyä jokaisella matkan varrella olevalla pysäkillä, mutta silti pysytään aikataulussa. Nyt ei aikataulussa pysytty, kiitos vittumaisen kuskin.

No tuo on kyllä ihan oikeasti ihan sen fillaristin ja jalankulkijan vika. Ei noi kuskit voi alkaa tekemään väistöliikkeitä kun joku uuno on mennyt lätäkön viereen varta vasten seisomaan. Omaa järkeä kandee käyttää ja pelisilmästäkään ei ole haittaa, ei edes henkilöautoilla ole aina mahdollisuutta edes hiljentää lätäkön tullessa. Zekkailee ite ne lammikot ja pysyy niistä tarpeeksi kaukana.

Mutta muutoin noi kyllä ajaa todella kusipäisesti, etenkin bussien kaistanvaihdot on saatanasta. Jotkut tulee ihan härskisti vasemmalle kaistalle vaikka vilkut olisi napattu päälle kun sivulla on jo autoa.

Kolariinkin olen dösän kanssa joutunut, mutta se nyt oli äkkijarrutuksesta johtuvaa, ei pitänyt mulukakivillä bussin jarrut ja perään tuli. Ihan hyvin kuski se mokansa otti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom