Ovimiehen "oma" laji

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NP
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by XXL
Mun pointti oli että voimasta riippumatta kaikilla on heikot kohdat johon iskeä. Voimamiehet tahtovat luottaa massaan ja jättävät heikkoudet suojaamatta.

No jos on yhtään minkäänlaista todellisuuden tajua talllella, pitää osata hieman ennakoida tilannetta, olla antamatta mahdollisuuksi kadumiehille.

Heti kun tilanne alkaa ja saat hallinta otteet niin ei anna mahdollisuutta virheeseen , vaan vie tilanteen loppuun asti, mahdollisimmat nopeasti ja mahdollisimman kovalla voimalla. Ei siinä nistä paljon naurata, jos otat suoraan täydellä voimalla kuristuksen. Ei kerkee kissaa sanoa , kun on taju pois.

Kaikkihan on vain ajoituksesta kiinni, pitää osata olla askelen edellä ja osata lukea, vastassa olevan kaverin liikkeitä. Jos esim. kaveri käyttäytyy agressiivisestii ja laittaa käden taskuun ilmoittamatta mitään, niin voit kuristaa sen siihen, sillä verukkeella , että luulet taskussa olevan jotain kättäpidempää. Tai jos kaveri rupeaa jossain määriin riuhtomaan poistettaessa, niin kiristää hallinta otetta maksimiin heti.

Lähtökohtana aina se , että jokainen kuka on agressiivinen , tulee päälle. Pitää olla aina valmiina tilanteeseen, eikä kävele kädet taskussa kattelemaan ja huomaa, että "piru nyt mä oonki naama auki selällään lattialla".

Kyllä ne "voimamiehetkin" kuule suojaavat munia, kurkkua, silmiä. Se kun tulee ihmiseltä ihan itsestään vaikka ois kymmenet decasustawinstrolit takana...

Hassua miten näitä stereotypioita liikkuu vieläkin isoista kavereista. "Ne on hitaita, ne ei oo notkeita, ne luottaa liikaa voimaansa jnejne."
Taitaapi olla pienten poikien tapa kompensoida sitä kun on omat salireissut jääny väliin;)

En todellakaan tarkoittanut etteikö vahva osais suojautua. Kyse oli lähinnä tosta Ilkan vyötäröotteesta jossa on itse melko suojaton.

Vanha gurun sanonta meneekin:
Taito ilman voimaa on hyödytöntä, samoin kuin voima ilman taitoa.

Tähän poke ja paras laji keskusteluun vaan sanoisin että järjen käyttö on se millä pärjää pitkälle. 3 vuotta oon ite ollut pääkaupunki seudulla ovihommissa sekä keskustan paikoissa että lähiöbaareissa ja räkälöissä joita on joutunut vähän "putsaamaan". 90% tilanteista oon pystynyt hoitamaan puhumalla ja ennakoimalla/tarkkailemalla tilannetta. Toki oon 7 vuoden ajan treenannut kaikenlaista ja onhan niistä taidoista toki ollu hyötyä. Kun osaa jotain perusjuttuja ja tilanteen tullen niitä osaa/uskaltaa käyttää, pärjää pitkälle. Kännisestä mesoajasta on hyvin harvoin vastusta ovimiehelle jolla on osaamista ja itseluottamusta. Ovihommissa itseluottamusta on pakko olla, muuten hommat loppuu lyhyeen. Tunnen erään kaverin jolla on jonkin asteen musta vyö jujitsussa, mutta kun baariin tuli kaveri, jonka tiedettiin vapautuneen vankilasta jokin aika sitten, uhkailemaan tarjoilijaa jo baaritiskin taakse, niin tämä jujitsu mies oli vaan istunu narikassa piilossa ja odottanut että tilanne menee ohi.
Eli jos joku kuvittelee alkavansa pokeksi ja tienaavansa sillä rahaa, suosittelen miettimään ainakin 2 kertaa onko tarvittavaa luonnetta tähän hommaan.

Originally posted by lieska

Kaikkihan on vain ajoituksesta kiinni, pitää osata olla askelen edellä ja osata lukea, vastassa olevan kaverin liikkeitä. Jos esim. kaveri käyttäytyy agressiivisestii ja laittaa käden taskuun ilmoittamatta mitään, niin voit kuristaa sen siihen, sillä verukkeella , että luulet taskussa olevan jotain kättäpidempää. Tai jos kaveri rupeaa jossain määriin riuhtomaan poistettaessa, niin kiristää hallinta otetta maksimiin heti.

Noinhan se hyvin pitkälti menee. Kun vastapuoli alkaa hapuilla kättä kohti taskua, niin reiluun ääneen kommentti "Pidä kädet näkyvillä / älä laita käsiä taskuun" parantaa asemaa sitten jälkipuinnissa. On ainakin käskytetty ja annettu mahdollisuus toimia toisella tavalla.

Periaatteessahan voimankäyttöä ei voi olla ilman käskytystä. Osa tuosta käskytyksestä tulee tosin aika luontaisesti, jokainen varmasti osaa huutaa/sanoa vastaan rimpuilevalle kaverille "RAUHOITU!".

Originally posted by Rautanyrkki
Iso koko tuo kieltämättä auktoriteettia, mikä on erittäin tärkeää poken hommissa. Vaikka olisi kuinka osaava kamppailija, niin sitä ei välttämättä päälle päin nää.

Siinä vaiheessa, jos varsinaiseen myllyyn joudutaan uskallan väittää, ettei kehonrakennus ole se paras laji, vaikka isosta koosta toki hyötyä onkin. Voittaako Mustanaamio Teräsmiehen onkin sitten oma aiheensa.

Eli kehonrakennus lienee paras laji vääntöjen ennaltaehkäisyssä, joku muu jos ennaltaehkäisyssä on epäonnistuttu. Tässä minun mielipiteeni.

Mä olen täysin samaa mieltä. Ei isoista lihaksista ole juurikaan hyötyä jos toinen on nopea ja ketterä. Itse luulen että joistakin itsepuolustuslajeista on enemmän hyötyä kuin jostain kunnon "tappelulajeista". Niissä ei ole tarkoitus satuttaa ketään jos joku jossain ovella tulee haastamaan. Mulla ei itsellä oo kokemusta portsarin töistä mut ajattelin ehkä joskus mennä niihin töihin. Ite harrastan aikidoa ja se sopis mun mielestä hyvin siihen työhön.

Originally posted by Willie
Koko tuo auktoriteettia ensikohtaamisella, varsinkin humalaisen silmissä, isoa kaveria lähdetään haastamaan harvemmin.

En jaksanu lukee koko trheadia läpi, niin sori jos tätä on jo kommentoitu..
Mut mun kokemusten perusteella usein tätä isoa kaveria tullaan haastamaan, ja testaamaan miten "kova tää on"..

Originally posted by AiKiDo
Mulla ei itsellä oo kokemusta portsarin töistä mut ajattelin ehkä joskus mennä niihin töihin. Ite harrastan aikidoa ja se sopis mun mielestä hyvin siihen työhön.
Epäilenpä että aikido on tuohon hommaan turhankin "pehmeä" laji.:evil:

Originally posted by Pecman
Epäilenpä että aikido on tuohon hommaan turhankin "pehmeä" laji.:evil:

Voitko hiukan perustella tuota väitettä? Pitäiskö jossain ovella potkaista toiselta pää irti jollain superhyppypotkulla vai? Jos joku tulis haastamaan, niin eihän siinä tarvii kuin saada toinen vaikka maahan makaamaan ja sit joku lukko viel perään niin mies pysyy maassa ja varmasti. Edellyttäen että osaa tekniikat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kaikista lajeista saa aikansa reenaamalla varmasti itsepuolustuksen ja voimankäytön kannalta jotain irti. Myös Aikidosta. Olen kuitenkin sitä mieltä, että se ei välttämättä ole niitä parhaita lajeja tekniikoidensa puolesta esim. portsareille.
Ei myöskään ole ne hyppypotkulajitkaan. Suosittelisin tuolle ammattiryhmälle näitä MMA-lajeja joissa on niitä maahanvientejä sekä lyöntejä ja potkuja ja lukkojakin. Niiden kavereiden kun pitää osata ottaa "pehmeästi" mutta voivatpa hyvinkin joutua tilanteeseen jossa pitää lyödä. Myös maga soveltuu tuolle ammattikunnalle mutta taitavatpa etupäässä olla sellaisia kavereita jotka ehkä nauttivat enemmän siitä kun saavat painia temmeltää kaltaistensa kanssa oikein huolella. Tämä vain positiivisessa mielessä tietysti.

Aikidosta vielä, että eikös sen kehittäjä Morihei Uechiba itse todennut, että lajin tarkoitus ei ole itsepuolustustaito vaan se, että pääsee universumin kanssa harmoniaan. Helvetin hieno tavoite mutta ovella se nyt vaan ei auta.:kippis1:

Jos joku tulis haastamaan, niin eihän siinä tarvii kuin saada toinen vaikka maahan makaamaan ja sit joku lukko viel perään niin mies pysyy maassa ja varmasti. ,
Ja aikidossako harjoitellaan paljonkin tehokkaita lukkoja?

Originally posted by Pecman
Ei ne välttämättä oo kaikkein tehokkaimpia aikidossa mut yllähän siinä niitä lukkoja jonkin verran on ja melkein kaikki tekniikat loppuu lukkoon. Melkein jokaiseen tekniikkaan saa lukon sovellettuu jos siinä muuten sitä ei ole.

Tässä linkissä on muutamia viedopätkiä missä näkee lukkoja ja sen, että niitä vois soveltaa:
http://aikido.reactorbox.org/aikido/videopatkat.html

Originally posted by Scar
Aikidosta vielä, että eikös sen kehittäjä Morihei Uechiba itse todennut, että lajin tarkoitus ei ole itsepuolustustaito vaan se, että pääsee universumin kanssa harmoniaan. Helvetin hieno tavoite mutta ovella se nyt vaan ei auta.:kippis1:

Tohon viel lisäisin et siinä ei myöskään oo tarkoituksena SATUTTAA ketään toisin kuin muissa lajeissa. Eli on tarkoitus suojella itseään ja saada se toinen osapuoli "pois pelistä".
Mä luulen et jos tuolla ovella nyt rupeis portsari lyömään ja tekemään jotain kuristusotteita, niin kai siitä vois jotain sanktiota tulla poliisin taholta jostain jos toinen makaa taju kankaalla maassa.

Ja aikidossa on todella paljon maahanvientejä jotka loppuu lukkoon.

Ja aikidossa on todella paljon maahanvientejä jotka loppuu lukkoon.

Itelläkään ei noista ovihommista ole kokemusta mutta maahanvienti ei varmaankaan ole kaikista järkevin tapa hoidella tilanne sillä yleensä niillä rähinöijillä on niitä kavereita jotka voivat suht helposti potkasta, jos ite olet myös maanlähellä/tasolla.

Yleisesti "kovista" sekä "pehmeistä" lajeista... Karkeasti ottaen voi todeta että kovat lajit ovat syntyneet sodan vallitessa, kun taas pehmeiden lajien alku sijoittuu useimmiten pitkän rauhan jakson aikaan. Pehmeällä ja kovalla tarkoitan tässä lähinnä sitä miten vastustajan tuottamaan voimaan reagoidaan, kohdataanko se suoraan (esimerkiksi säärellä blokataan matala kiertopotku) vai hävitetäänkö voima ennemmin joustamalla, väistämällä ja mukailemalla vastustajan liikkeitä. Puhtaasti pehmeää tai kovaa lajia ei oikeastaan ole olemassakaan, jo saman tekniikan sisälläkin löytyy yleensä kumpiakin elementtejä. Yleisesti myös kovilla tekniikoilla harjoittelun aloittavat lajit muuttuvat sitä pehmeämmiksi mitä pidemmälle harjoittelija etenee, vastaavasti pehmeisiin lajeihin sisällytetään myöhemmin hyvinkin kovia pitkää harjoittelua vaativia tekniikoita, murskauksia jne.
Syy erilaiseen harjoittelujärjestykseen on melko selvä: kovat tekniikat on helpompi tai ainakin nopeampi omaksua. Sodan raivotessa on pitänyt kouluttaa nopeasti talonpojista edes jonkinasteisia taistelijoita, puhutaan ehkä vain joistakin kuukausista, enintään parista vuodesta ennen taistelukentälle siirtymistä. Toisin kuin pitkien rauhanjaksojen aikana, kenelläkään ei ole ollut aikaa perehtyä teknisiin hienouksiin ja luontaisten refleksien muokkaamiseen toisenlaisiksi ja eritavalla toimiviksi.
Aloittelevasta harrastajasta näyttää monasti siltä että kova tekniikka olisi tehokkaampaa, mikä onkin täysin järkeenkäypä päättely omien kokemusten perusteella. Muutaman vuoden harjoittelun jälkeen ainoastaan kovaa tekniikkaa opetellut on melko varmasti etulyöntiasemassa verrattuna henkilöön joka on harjoitellut ainoastaan pehmeää tekniikkaa. Kuitenkin kun olen seurannut pitkälle edistyneitä harjoittelijoita sekä mestareidenkin tekniikkaa, näen että pehmeät tekniikat ovat kaikkein toimivimpia. Niitä vastaan on huomattavasti hankalampi reagoida niiden mukautuessa täydellisesti vastustajan liikkeisiin. Pehmeällä en tässä välttämättä tarkoita väkivallatonta, se saattaa olla tappavaa.
Aikidon ensisijainen päämäärä on todellakin edistää rauhaa ja yhteisymmärrystä sekä löytää harmonia universumin kanssa, fyysinen itsepuolustus on ainoastaan toissijainen tavoite, ehkä sitä voisi pitää pikemminkin välineenä ensimmäisen tavoitteen saavuttamiseksi. Kuitenkin tätä toissijaista päämäärääkin tarkastellessa olen melko varma että tällä palstalla on harvoja jos ketään sellaista, joka olisi mestari Ueshibaa vastaan sparratessaan ehtinyt sanoa "Harrastamani laji on tehok..." ennen kuin huomaisi olevansa paketissa joka on solmittu lisäksi kauniilla rusetilla ja postitettu Swazimaahan.
Pehmeätä ei ole ilman kovaa eikä kovaa ilman pehmeää, taitava taistelija hallitsee kummatkin puolet ja osaa hyödyntää niitä. Japanissa ei tunneta muuten sanontaa "kynä on miekkaa vahvempi", lähimmäksi tuota pääsevä sanonta kuuluu vapaasti suomennettuna "kynä ja miekka yhdessä".

Edit: en ole aikidon harrastaja, vaan harjoittelutaustaltani edustan "kovaa" lajia.

lappari sanoi:
En jaksanu lukee koko trheadia läpi, niin sori jos tätä on jo kommentoitu..
Mut mun kokemusten perusteella usein tätä isoa kaveria tullaan haastamaan, ja testaamaan miten "kova tää on"..
Tämän olen itsekin huomannut. Olen kohtuu normaalikokoinen 178cm, 78kg eli aika "sintti" ovihommaan.
Ei ole juuri löytynyt kokeilijoita, varsinkaan isommista tyypeistä, kunhan ei itse vaan poistamisvaiheessa provosoi kokeilemaan. Toisaalta huomattavasti isommat kaverini on haastettu muutaman kerran.
Tähän mennessä itellä toiminut hyvin "puhumalla pihalle"-tyyli.

Riippunee aikas pitkälti siitä millasella ovella on hommissa...

Olikos se Geoff Thompson joka sanoi, että ovimies joka sanoo, että on selvinnyt AINA puhumalla on jätänyt työnsä muiden tehtäväksi.

Tämä tietysti vain heittona. Jos olet aina selvinnyt puhuen niin ei muuta kuin :worship:

Pecman sanoi:

Muutaman vuoden aikidoa harjoitelleena voisin sanoa, että aikidohan on lähtöisin vanhasta aikijutsusta ja joitakin tehokkaampiakin tekniikoita on jätetty.

Scar sanoi:
Riippunee aikas pitkälti siitä millasella ovella on hommissa...

Olikos se Geoff Thompson joka sanoi, että ovimies joka sanoo, että on selvinnyt AINA puhumalla on jätänyt työnsä muiden tehtäväksi.

Tämä tietysti vain heittona. Jos olet aina selvinnyt puhuen niin ei muuta kuin :worship:

Juu, pointtina viestissä olikin tuo isompaa ukkoa kokeillaan helpommin... eipä tässä oo vasta kun reilu puoli vuotta hommaa takana, että eiköhän sen painimisen aikakin tuu vielä ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom