Oteleveys penkkipunnerruksessa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä miten leveää otetta käytätte maksimiykköstä nostaessa ilman penkkipaitaa? Itse pidän pikkurillit 81cm merkeissä. Suurin sallittu oteleveyshän on etusormet merkeissä. Joissain paikoissa sanotaan, että pikkurillit merkeissä on ns. keskileveä ote, mutta itsestäni se ainakin tuntuu jo todella leveältä. Saken Penkkipunnerruksen Voimapakkaus -kirjassa sanotaan: "Kun valitset otteen missä kyynärvarsi on mahdollisimman pystysuorassa koko noston ajan, käytät mahdollisimman suurta osaa lihaksistasi." Mitä mieltä olette tästä neuvosta? Itselläni tuo tarkoittaa sitä, että pikkurillit ovat noin 1cm merkeistä sisäänpäin. Tuolla otteella tulee treenattua paljon ja se ainakin tuntuu hyvältä ja voimakkaalta. Maksimia nousee tasan yhtäpaljon kuin pari senttiä leveämmällä, eli pikkurillit merkeissä.

Mulla on pikkurillitkin kaukana niistä merkeistä. :D En oikein(ainakaan vielä) osaa nostaa kovin leveällä otteella.

Itellä on aika kapea ote, etusormi on joku 3-5 senttiä karhennuksen alusta, siis keskeltäpäin. Taitaa merkata sitä että heikot rintalihakset ja olkapäät.:curs:

Eikös tää riipu käsien pituudestakin, että miten levee ote on vahvin? Itellä maksiminostoissa nimettömät tai pikkurillit merkeissä.

Itse nostan myös niin että pikkurillit merkeissä .. leveämpi ote käy ranteisiin liikaa!

Mulla on onnettoman heikot rinnat, mutta toisaalta melkoinen kaari joten paras oteleveys muodostuu keskisormien ollessa merkkien päällä. Täten punnerrusmatka lyhenee ja päästään ojentajien vaikutusalueelle nopeemmin...

Pikkurillit merkkien päällä. Käsien välinen mitta (siis sylin leveys, ei otteen) sormenpäästä sormenpäähän on vähän yli 150cm. Olen harkinnut otteen kaventamista, mutta toisaalta näinkin kulkee hyvin :thumbs:

Entäpä kuinka paljon heikompia olette nostaessa kapealla otteella etusormet karhennuksen reunassa? Itse olen noin 10kg heikompi kuin leveällä otteella. Ennen ojentajat olivat todella pahasti jarruttava lihasryhmä ja sain kapealla otteella jopa yli 20kg vähemmän rautaa ylös. Nyt olen panostanut enemmän kapeaan otteeseen ja ojentajiin, niin tilanne on hieman korjaantunut. Vaikkakin vieläkin ojentajat ovat heikoin lenkki.

Sopiva oteleveys riippuu tietenkin myös nostajan mitoista. Itse en koskaan nosta pikkurillit merkeissä leveämmältä, vaikka sylimitta on 207 (piti ihan mitata). Kyynärvarret pystysuorassa on hyvä lähtökohta, vaikkakin ne saa pystysuoraan lähes joka otteella kun laskee tankoa alemmaksi (mahan päälle).

Leveästä kapeeseen muutettaessa maksimi putoaa noin 5 prosenttia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on normaalissa penkissä nimettömät merkkien kohdalla ja kapeassa juuri ja juuri koko käsi karhennuksen puolella.

nimettömät niissä karhentamattomissa kohdissa. leveä (?) otteeni johtuu varmaan pitkistä käsistä. mielestäni se asento on silloin paras kun tangon ollessa rinnalla kädet (kyynärpäästä ranteeseen) osoittavat suoraan ylös!

minulle opetettiin vasta vähän aikaa sitten oikea tekniikka ja riittävä oteleveys (nimettömät merkkien kohdalla). ennen tein paljon kapeammalla ja ojentajat siinä vain vahvistu ja olkapäät meni paskaks. siksi onkin tissit jäänee jälkee muusta vartalosta, mutta eiköhän niitä tästä lähtien saada piestyä isommiksi :whip:

Tavallista penkkiä tehdessä pikkurillit merkeissä ja kapeessa penassa etu- ja keskisormi poissa karheelta eli peukkujen välissä n.30cm. Edellisessä rintatreenissä (eilen) tein ekassa sarjassa 7x125kg tavallista penkkiä ja edellisessä olkapää/käsitreenissä (maanantaina) kapeeta penkkiä ekassa sarjassa 10x107,5kg. Suhde on suurinpiirtein pysynyt samana aina. Jos levennän kapeeta otetta vaikka vain 5cm niin menee kapeessa jo melkosesti enemmän mutta sit rinta tulee liikaa liikkeeseen mukaan.

Leveässä otteessa pikkurillit on noin 5 cm sisempänä merkeistä. Tein ennen pikkurillit merkeissä mutta ei oikein tuntunut hyvältä.

Kapeassa on nimettömät karhennusten rajalla.

Pituus 186cm ja syli 192cm. Penkatessa pikkurillit merkeissä. Tarkistelin tänään peilistä tuon kyynärvarsien asennon ja kyllähän ne melko suorassa menee tuollakeinoin.

Maksimin kokeilussa merkit ovat keskisormen ja nimettömän välissä tai sitten keskisormet ovat merkeissä. Treenatessa sama juttu, paitsi joskus nimettömät merkeissä.

Miulle heräsi noita vastauksia lukiessa kysymys, minkähänlaisilla tangoilla porukka on tehnyt penkkiä. Tässä hiihtolomalla nimittäin kävin lomapaikkakunnan salilla - penkkiä - ja huomasin tangon olevan ihan erilainen kuin omalla salillani. Se kuuluisa merkki oli paljon kapeammalla, ja karhennuksetkin taisivat näyttää erilaisilta. Itse tankokin tuntui paksummalta. Kun kysyin, salinomistaja sanoi, että se oli virallinen voimanostotanko. Tein vertailuja erään toisen tangon kanssa, ja poika sanoi sen olevan painonnostotanko.

Kun porukka kertoi pikkurillistä ja merkistä (VilleO: leveässä otteessa pikkurillit 5 cm sisempänä merkeistä) mieleeni nousi kuva todella kapeasta penkkiotteesta. Tietysti kullakin on yksilöllinen tapansa, vahvat lihasryhmänsä ja mieltymyksensä, mutta silti ... Mie olen pieni, lyhytkätinen mimmi, mutta mieliotteessani nimettömät ovat painonnostotangon merkkien kohdalla. Kun tein mittailuja, huomasin etusormieni välin olevan juuri sen sallitun 81 cm. Sillä otteella olen tehnyt enkkani. Ojentajani ovat yksi parhaista lihasryhmistäni, mutta en ole koskaan syttynyt kapeaan penkkiin. Olkapäät ovat vain runksahdelleet. Siispä: missä kohdin nuo teidän tankojenne merkit ovat?

P.S. Miun salilla ei sitten muuten ole virallista voimanostotankoa.:(

Löytyy sekä painonostajien, että voimanostajien tankoja. Ite kuitenkin pyrin aina ottamaan voimanostajien tangon, koska siellä puolella kilpailen.
Eihän sillä kovinkaan paljoa ole merkitystä, mutta ei sitten tartte aina miettiä niitä oteleveyksiä niin paljon niiden eri merkkien takia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom