Oteleveys penkkipunnerruksessa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mun käyttämissä tangoissa merkit ovat 81 cm:n kohdalla.

Miten porukka tekee kapeaa penkkiä, kun olkapäät naksahtelevat? Olkapäiden rasitushan kasvaa otteen leventyessä!? Eli mihin kohtaan laskette tangon leveällä otteella ja mihin kapealla. Itse lasken leveällä otteella hieman nännien alapuolelle ja kapealla lähelle napaa. Jos laskisin rintalihasten yläosaan, tai kapealla lähelle kurkkua, niin varmaan olkapäät paukkuis.

Joo voimnostotangossa merkkien leveys on 81 cm, painonnostotangosta en tiiä, mutta paljon leveempi.

Paras ote ei välttämättä riipu raajojen pituudesta, vaan siitä millä on reenannut. jos on reenannu itelleen vahvat ojentajat, niin maksimileveys ei oo ehkä paras raw penkissä.

Mulla vaihtelee paras oteleveys. Yleensä teen penkkireenit joko etusormet sileellä, tai pikkurillit merkeissä. Silloin nousee enempi kapeella. Joskus teen periodin käsipainopenkkii ja ylileveetä penkkii, niin sillo nousee leveellä enemmän. Maksimit kokeilen yleensä sentterit merkeissä. :)

leveällä otteella hieman nännien alapuolelle ja kapealla lähelle napaa.

Suuruusluokkaa samoihin kohtiin lasken kuin sinä. Leveellä ehkä vähän vielä alemmas.

No kato vaan

Hehe no vihdoinkin löytyi selitys kun salin 7 tangosta yksi on kapeampi ja merkit paljon leveämmällä.

Salillamme ei kyllä painonnostajia käy kun siellä ei ole edes alustaa nostoja varten, mutta lähes kaikki kovimmat nostajat pitävät sitä tankoa parhaana.

Useimmat sanovat syyksi sen etä tämä tanko taipuu vähiten, vaikka en kyllä ymmärrä mitä väliä loppujen lopuksi tangon taipumisella on. Luonnollisesti jäykempi tanko voi auttaa tekemään maastanostoa "pompulla" eli ilman nollausta mitä useat kovistakin nostajista tuntuvat haluavan tehdä.

Mahtaakohan Turtiainen tehdä sarjansa ilman nollausta? Vaikea uskoa että tekisi ... mutta mistä sitä tietää. Dr Squatin sivulla ainakin kovat harrastajat suosittelevat tekemään nollauksella, koska sen pitäisi auttaa otteeseen ja maksimisuoritukseen parhaiten.

Tanko on tämän lisäksi myös kapeampi kuin muut ja karhennus on lähes olematon. Merkkien väli on ainakin 5cm leveämpi kuin muissa tangoissa, joissa merkkien leveys myös vaihtelee mutta vähemmän.

Re: No kato vaan

Originally posted by AG+

Useimmat sanovat syyksi sen etä tämä tanko taipuu vähiten, vaikka en kyllä ymmärrä mitä väliä loppujen lopuksi tangon taipumisella on.

Näin kerran kun joku äijä otti kapeaa penkkia 220:llä kilolla ja valitteli, että on huono tanko kun taipuu niin paljon. Vaikeuttaa kulma nostoa, kun ranteet vääntyy.

Mahtaakohan Turtiainen tehdä sarjansa ilman nollausta? Vaikea uskoa että tekisi

Taitaa Turtiainen tehdä vedot ykkösinä niinkuin kisoissakin.

Originally posted by AG+

Useimmat sanovat syyksi sen etä tämä tanko taipuu vähiten, vaikka en kyllä ymmärrä mitä väliä loppujen lopuksi tangon taipumisella on.

En nyt ole ihan varma miten se tarkkaan ottaen helpottaa nostoa, mutta jos tanko taipuu niin silloinhan rautoja ei tarvitse nostaa niin ylös kuin taipumattomalla tangolla. Esim. vahvamies kisoissa on vedetty polven korkeudelta yli 500 kg rautoja ja niissä nostoissa ne painot, mitä ne nyt sitten ovatkin, hädin tuskin nousevat maasta irti, kun tanko antaa periksi. Tangon taipuminen tavallaan antaa anteeksi, kun painoja nostaa ylös niin ne ei nousekaan samassa suhteessa vaan tanko taipuu, mutta äijä suoristuu.

edit: joo, offtopicia

Originally posted by Kime76
Itse lasken leveällä otteella hieman nännien alapuolelle ja kapealla lähelle napaa.

Voi elämä!! Toi taas muistutti tästä ihanasta pilkunnussinnasta SVNL:llän puolella.

"Sääntötulkintaa:

Tangon laskeminen rinnalle

Penkkipunnerrusta koskevan säännön mukaan nostajan on laskettava tanko rinnalle. Rinnan katsotaan (ainakin tässä tarkoituksessa) päättyvän rintalastan alaosaan.
Nosto on hylättävä, jos nostaja laskee tangon pallean/vatsan alueelle, joka valtavan kaaren ottavilla nostajilla voi olla reilusti korkeammalla, kuin rinta. Kun nostaja ottaa tällaisen kaaren, niin tuomareiden on katsottava, laskeeko nostaja tangon rinnalle vai rintaa korkeammalla olevan pallean/vatsan päälle ja jälkimmäisessä tapauksessa hylättävä nosto."

Kiva täs paivää ennen SM:iä on ruveta tarkkaileen et miten se nosto nyt tarkalleen tohon maha-rinta akselille tulee:curs: !!!
Jos multa hylätään yksikin nosto ton takia ni lopetan VN:n:itku: ...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Rinnan katsotaan (ainakin tässä tarkoituksessa) päättyvän rintalastan alaosaan.

:eek: Mulla taitaa olla aika rajoilla prkl.
Tarkemmin kun mietin niin tulee se mun nostoissakin rintalastan päälle. Kokoajan vaan oon opetellu laskemaan alemmas ja alemmas.

Originally posted by Tuomo
minulle opetettiin vasta vähän aikaa sitten oikea tekniikka ja riittävä oteleveys (nimettömät merkkien kohdalla). ennen tein paljon kapeammalla ja ojentajat siinä vain vahvistu ja olkapäät meni paskaks. siksi onkin tissit jäänee jälkee muusta vartalosta, mutta eiköhän niitä tästä lähtien saada piestyä isommiksi :whip:
Miten olkapäät meni paskaksi kapeasta otteesta, eikö se mene liian leveästä? Näin ainakin käsittääkseni. Tai sitten ne menevät paskaksi huonosta tekniikasta.

Originally posted by AG+
Salillamme ei kyllä painonnostajia käy kun siellä ei ole edes alustaa nostoja varten, mutta lähes kaikki kovimmat nostajat pitävät sitä tankoa parhaana.

Useimmat sanovat syyksi sen etä tämä tanko taipuu vähiten, vaikka en kyllä ymmärrä mitä väliä loppujen lopuksi tangon taipumisella on. Luonnollisesti jäykempi tanko voi auttaa tekemään maastanostoa "pompulla" eli ilman nollausta mitä useat kovistakin nostajista tuntuvat haluavan tehdä.

No kukaan ei vielä ole kertonut miksi voimannostajat haluavat
käyttää sitä jäykempää voimannostajien tankoa?

oma vastaus on :

Olen itse vaihtanut kanssa siihen jäykempään tankoon, tässä tulee perustelut.

Kun teen mavea sillä löysemmällä tangolla, noston alkuvaiheessa
kaikki painot eivät irtoa maasta samaan aikaan kun tanko taipuu päitä koti( olen myös seurannut 260 kg maastanostoa salilla ja
siinä oli kiekkojen välinen korkeus ero 10cm eli toiset kiekot vielä maassa ja toiset jo 10cm ilmassa, siis löysemmällä tangolla)

Eli mitä siitä, no todennäköisesti vedon alkuvaiheessa ei tarvita tuota 260kg nostamiseen tarvittavaa voimaa koska kiekot ovat osaksi vielä lattiassa vaan vähempikin kelpaa.

No entäs sitten, eikös se ole hyvä asia:D.

Ei ole, voimannostajan kannalta kun kisoissa käytetään jäykempää tankoa niin vedon alkuvaiheessa on saatava tuotetuksi tarpeeksi voimaa kaikkien kiekkojen, noin yhtäaikaiseen irrottamiseen maasta(kyllähän se jäykempikin tanko taipuu mutta huomattavasti vähemmän).

Perustuu myös omakohtaiseen kokemukseen, taipuisalla tangolla
vetää enemmmän maasta.

Voi sitä vitutuksen määrää kun sen tajusin, ennätyspainot tippuivat samantien:curs: (mutta eihän sitä tarvi kertoa kellekään millä tangolla salilla on nostettu,niin voi kehuskella suurilla tuloksilla:D).

Pituus 185, syli 197. Ennen tein penkkiä maksimileveydeltä mutta sitten hajos olkapää ja ei taida tulla leveästä penkistä enää koskaan mitään. Kapeaa pystyy joten kuten tekemään, ote muutama sentti leveämmälle karhennuksien reunoista.

Onkos meikä joku penkkipunnertajan prototyyppi kun on sylileveys pienempi kuin vartalon pituus, ja muilla näyttää olevan toisinpäin. :rolleyes:

Originally posted by Boltsi
Voi elämä!! Toi taas muistutti tästä ihanasta pilkunnussinnasta SVNL:llän puolella.

"Sääntötulkintaa:

Tangon laskeminen rinnalle

Penkkipunnerrusta koskevan säännön mukaan nostajan on laskettava tanko rinnalle. Rinnan katsotaan (ainakin tässä tarkoituksessa) päättyvän rintalastan alaosaan.
Nosto on hylättävä, jos nostaja laskee tangon pallean/vatsan alueelle, joka valtavan kaaren ottavilla nostajilla voi olla reilusti korkeammalla, kuin rinta. Kun nostaja ottaa tällaisen kaaren, niin tuomareiden on katsottava, laskeeko nostaja tangon rinnalle vai rintaa korkeammalla olevan pallean/vatsan päälle ja jälkimmäisessä tapauksessa hylättävä nosto."

Kiva täs paivää ennen SM:iä on ruveta tarkkaileen et miten se nosto nyt tarkalleen tohon maha-rinta akselille tulee:curs: !!!
Jos multa hylätään yksikin nosto ton takia ni lopetan VN:n:itku: ...

En ainakaan ite ole koskaan kuullut, että nosto hylätään tuosta syystä. Ja pystyykö sitä sitten muka niin tarkasti katsomaan, että se ei vaan ole palleassa vaan rintalastan alaosassa. Eroa kun tuossa ei hirveästi ole.

Alkoi tässä vaan vaivaamaan että kuinka leveällä ne merkit on painonnostotangossa? Mistään ei tunnu löytyvän tietoa eikä jaksaisi mittanauhaakaan salille mukaan ottaa.

Ajattelin tässä lukiessani, että jos vaihtelisi sitä ote leveyttä, esim. 1vko. leveä, 2vko keskileveä, 3vko kapea(tosin ei niin kapea kuin kapeaa penkkiä tehtäessä).

Niin tulisi treenattua monipuolisemmin. Vai onko tämä ihan B.S. ?

Itse teen nyt keskisormet viivoilla eikä ole vielä tullut vastaan ketään, joka tekisi yhtä leveällä, mukaan lukematta niitä muutamia tähän threadiin vastanneita.

Tiilisukassa sanoi:
Itse teen nyt keskisormet viivoilla eikä ole vielä tullut vastaan ketään, joka tekisi yhtä leveällä, mukaan lukematta niitä muutamia tähän threadiin vastanneita.

Kannattaa myös muistaa että ihmisiä on erikokoisia, mäkin teen keskisormet viivoilla mut ei se ainakaan liian leveä ote ole, ehkä aavistukse kapea. Olen siis 191 ja kädet on vitun pitkät.

Pyranha sanoi:
Kannattaa myös muistaa että ihmisiä on erikokoisia, mäkin teen keskisormet viivoilla mut ei se ainakaan liian leveä ote ole, ehkä aavistukse kapea. Olen siis 191 ja kädet on vitun pitkät.

Minäkin teen keskisormet viivoilla,enkä ole kun 175cm pitkä ja mitään orankikäsiäkään en omista.Tuntuu näin vain kaikista luonnollisimmalta mulle.Vaikuttaisikohan hartioiden leveyskin tuohon oteleveyteen?

edit:ja kapeaa penaa teen etusormet karhennusten reunalla,kun kapeammalla ei tule niin hyvin oikeaan paikkaan rasitus

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom