osgood-schlatterin tauti, kokemuksia??

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Onko kenelläkään kokemusta tästä osgood-schlatterin taudista? Lääkäri totesi tänään että meikäläistä vaivaa tällänen tauti...

lainaus tohtori.fi:n sivuilta:

''Schlatterin taudiksi sanotaan sääriluun kyhmyyn (tuberositas tibiae) paikallistuvaa, rasitusvammasta johtuvaa kiputilaa, joka ilmenee liikunnallisesti aktiivisilla nuorilla murrosiän kasvupyrähdyksen yhteydessä.

Oireet tuntuvat juostessa ja hyppiessä kipuna säären yläosassa tai polven edessä. Juostessa kipu tuntuu kantakosketuksen hetkellä voimakkaampana kuin ponnistusvaiheessa. Sääriluun kyhmy on esiin työntyvä ja kosketusarka.

Varsinaista hoitoa ei ole, mutta rasituksen vähentäminen edistää itsestään paranemista. Kivuliaita suorituksia tulisi välttää (esim. voi saada 3 kk:n määrävälein vapautuksen juoksua ja hyppimistä edellyttävästä kouluvoimistelusta). Vaikeat oireet vaativat ortopedin tutkimusta. Joskus voi olla tarpeen polven kipsaus 4–6 viikoksi.''

Ite oon 17v, että siitä murrosiän kasvupyrähdyksestä alkaa jo hetki olla kun en muutenkaan kasva enään. Mutta lekuri sano, että esiintyy vanhemmillakin. Vittumainen vaiva! onko jollain ollu ja miten ootte selvinny tästä?? ite en oo pystyny kyykkään pitkiin aikoihin :curs: enkä pelaan jääkiekkoo...

Mulla on parhaillaan. Jalkapalloillessahan tuo on mulla tullut. Nyt on kestäny semmosen 3 vuotta joskus on kipeempiä aikoja ja joskus ei huomaa. Pahimmillaan ei ole voinut kävellä ku keppien kans, kepeillä kävelin viikon ja sen jälkeen oli tuskaa kävellä ilman viikon verran. Tuo 3 kk tauko liikunnasta vaikutti ehkä kuukauden, mutta tuli heti kivut takas. Nyt on ollu urheillessa käytössä semmoinen neopreeninen polvenlämmitin/-tuki ja ei ole ollut kipeenä polvi. Kyykkyjä en itekkään oikein kestä ja prässi tekee tiukkaa.

Edit: Ja tuo johtuu mm. reisien jäykkyydestä. Itellä monesti kunnon venyttelyt auttaa.

Tuttu vaiva on juu. Lääkäri sanoi mulle että jos vielä vaivaa siinä 20v iässä, niin leikkausta voidaan kokeilla.
Niinhän siinä kävi että armeijassa ikää silloin 20-21v rupesi polvet vaivaamaan 2v jälkeen oikeen urakalla, mitä ei ollut tehty noin 17-19 vuotiaana. Siinä 14-16 ikäisenä vaivasi kyllä
päivättäin ja hoitona käytin felden-geeliä.

Reiluun 1.5v en jalkoja pahemmin treenaillut.. mutta tossa reiluvuosi sitten tuntui, että polvi toimii hyvin ja aloitin treenaamaan prässiä ja ojennuksia. Hyvin toimi noin 5kk, kun sitten kipu palasi ja lopetin treenit siihen. Nyt oon vihdoin saanu itteni ortopedin pakeille ja katsotaan jos sitä kalua vielä tulisi. Viuttaa kun olisi pitänyt saada aikaseksi jo 3v sitten mennä lääkärille...

Vituttaa vaan sitten niin ankarasti kun melkein on niin että jalkoja ei tarvi reenata puoleen vuoteen eikä lätkää pelata :itku: paitsi takareisiä ja pohkeita voi vähän hinkata. No rontgenissä kävin tänään ja ens viikolla täytyy kysellä diagnoosia ja mitä seuraavana tapahtuu tän jalan kanssa ja miten kauan pitää olla tekemättä mitään. Mulla tää tuli ekan kerran keväällä ja sitten se ''lähti'' pois n.2kk sitten ja rupesin taas reenaan kyykkyä. No kun olin päässyt takasin vanhoihin sarjapainoihin(110kg) niin taas se alko vittuileen, ja nyt ei loppua näy tälle vaivalle. No täytyy ryhtyä panostaan pelkkään penkkiin, hauikseen ja ryyppäämiseen :D

Koita erilaisia polvenlämmittimiä ja yks hyvä keino on pistää joku side tiukalle kyykkyjen yms. ajaksi

On tuttua kyllä, 15v. sitten höylättiin kyhmy tasaiseksi mut nyt samanlainen plotti polvessa, särkee välillä pirusti mut ajan myötä huomattavasti vähemmän kuin nuorempana. Kyllä se siitä. Ja siteet tosiaan kireelle kyykyssä !

Art2 sanoi:
Koita erilaisia polvenlämmittimiä ja yks hyvä keino on pistää joku side tiukalle kyykkyjen yms. ajaksi
Siis jos se kipu on siinä polven alapuolella olevassa jänteessä(=patella), niin tiukka side side on sama kun vetäis jotain turruttavaa lääkettä: vika ei häviä, kipu joka varoittaa kudostuhosta vain katoaa, ja mennään ns perse edellä puuhun.Eli jos kyseessä on ns. hyppääjän polvi kylmähoidot tulehduskipulääkkeet ym. ovat osa hoitoa, mutta kaikein paras apu on etureisien kireyden vähentäminen (=lue venyttely), koska se yleensä kierteen aloittaa koska kireä etureiska kiristää myös patellaa

AimoRapula sanoi:
Siis jos se kipu on siinä polven alapuolella olevassa jänteessä(=patella), niin tiukka side side on sama kun vetäis jotain turruttavaa lääkettä: vika ei häviä, kipu joka varoittaa kudostuhosta vain katoaa, ja mennään ns perse edellä puuhun.

Siellähän se kipu majailee, polven alapuolella. Mutta siis onks siellä joku kudostuho sitten?? mistä tämmönen yleensä johtuu, vissiin ylirasitus ja vialliset tekniikat... Niin ja toi etureiden kireys jota kaikki on mainostanu. Ootteko sitä mieltä että täytys suosiolla luopua kyykystä ja jääkiekosta? tai mitäs mää sitä teiltä kyselen kun lääkäri sen sitten kertoo kuhan saa ne kuvat katottua :zzzz: ens viikolla.

AimoRapula sanoi:
Siis jos se kipu on siinä polven alapuolella olevassa jänteessä(=patella), niin tiukka side side on sama kun vetäis jotain turruttavaa lääkettä: vika ei häviä, kipu joka varoittaa kudostuhosta vain katoaa, ja mennään ns perse edellä puuhun.Eli jos kyseessä on ns. hyppääjän polvi kylmähoidot tulehduskipulääkkeet ym. ovat osa hoitoa, mutta kaikein paras apu on etureisien kireyden vähentäminen (=lue venyttely), koska se yleensä kierteen aloittaa koska kireä etureiska kiristää myös patellaa

:jahas: Olenko missään sanonut että tuo olisi hoito? En ole.
Ja taisin sanoa tuolla ylenpänä että reisien venyttely auttaa. Luetko jatkossa enemmänkin viestejä kuin kaksi viimeistä, ennenkuin alat vaahtoon :piis: ;)

Edit: no sori, tuosta mun viestistä saa kyllä semmoisen kuvan :nolo: Vois lukee omat viestit ennenkuin alkaa muille vaahtoon.

Edit: :piis:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mulla on sama tauti ja sain armeijassa B-paperit + Vapautuksen marssista, ryömimisestä, konttimisesta ja polviasennoista. Noilla vapautuksilla olis voinut saada varmaanki jo C-paperit koska ei voi mitään tehdä, mutten kehdannut pyytää. Pääsin P-kauden jälkeen helppoihin hommiin ja sain treenattua koko loppu palveluksen tauoitta Penaa ja Haukkaa!! Eipä tosta vaivasta oo paljoa haittaa, konttimaan en pysty. Marsseista en tiedä olisko pystynyt ku pyysin siitä vapautuksen :thumbs: Tällä hetkellä treenaan mavea ongelmitta ja juoksulenkillä pystyn käymään.

jostain rehband centeristä ja noista voi löytyä ihan vaivaa varten tehty tuki...se autto itelläni aika paljon. ainaki juostessa ja hyppiessä, puntista en tiiä...

pikku mies sanoi:
Onko kenelläkään kokemusta tästä osgood-schlatterin taudista? Lääkäri totesi tänään että meikäläistä vaivaa tällänen tauti...

lainaus tohtori.fi:n sivuilta:

''Schlatterin taudiksi sanotaan sääriluun kyhmyyn (tuberositas tibiae) paikallistuvaa, rasitusvammasta johtuvaa kiputilaa, joka ilmenee liikunnallisesti aktiivisilla nuorilla murrosiän kasvupyrähdyksen yhteydessä.

Oireet tuntuvat juostessa ja hyppiessä kipuna säären yläosassa tai polven edessä. Juostessa kipu tuntuu kantakosketuksen hetkellä voimakkaampana kuin ponnistusvaiheessa. Sääriluun kyhmy on esiin työntyvä ja kosketusarka.

ollut kummassakin polvessa. vasemmasta kipu katosi itsestään suht nopeastikin, mutta oikeasta ei. jouduin jättämään silloin aloitellut budoharrastukset kesken vian takia - pelkällä tatamilla polvillaan olo tuotti kovaa kipua. kärsin siitä jonkun aikaa, ehkä vuoden - kaksi, ja sitten se leikattiin vek. eli kyseessä on rustonomainen ´luu´, joka kasvaa patellan alapuolelle oikean luun päälle - juurikin kasvuiän aikana. kutsutaan myös ´polven ylirasitustilaksi´. tämä siis ilmenee sinä erittäinkin kosketusarkana kyhmynä. mä en ainakaan halunnut jäädä sitä odottelemaan sen vuoden - parin jälkeen et paraneeko, koska esti tehokkaasti jo normaaliakin elämää. olin tuolloin jotain 13 - 14 vuotias, muistaakseni, ja niin olivat lääkäritkin samaa mieltä että eikun leikkuriin vaan. ja sinnehän sitä mentiin. kyllä se siitä sen jälkeen sitten paranikin, kun se ylimääräinen kudos sieltä napsaistiin pois.

niin, ja itse en kyllä voinut kuvitellakaan treenaavani jalkoja silloin, kun kipu oli kova. eikä olisi tullut mieleenikään vedellä siteitä lujalle sille kohtaa ja alkaa kyykkäilee, että olisi turruttanut kivun. eikä se venyttelykään ainakaan minulle olisi mikään apu siihen ollut. en kyllä sano etteikö se jollekin muulle auttaisi, mutta hassulta tuntuisi että ylimääräinen kasvanut kudos venyttelyllä helpottuisi.

edit. eipä sillä että tuon ikäisenä olisin juuri kyykkäillyt muutenkaan. :)

Aika pahassa jamassa oli aikanaan mullakin toi vasen polvi, melkoinen luupatti siinä on muistona vaivasta. Vaiva oli pahimmillaan vuosia kasvupyrähdyksen jälkeen kun se pirun luupatti meinas murentua palasiksi, ja murenikin kun hackissa piti murjoa jollain 230kg raudoilla ihan väkisin vaikka aina sattui. Sitten pari viikkoa käveltiin kepin kanssa ja 2kk taukoa treeneistä. Vahvoissa teipeissä piti alkaa treenit varovasti uudestaan.
Sen olen todennut että polvivaivoista pääsin kokonaan eroon kun lopetin "ysikympin" kyykyt kireissä siteissä. Polvet on paremmassa kunnossa kun teen syviä kyykkyjä ilman siteitä pelkissä lämppäreissä.

taicaviitta sanoi:
niin, ja itse en kyllä voinut kuvitellakaan treenaavani jalkoja silloin, kun kipu oli kova.

juu ei voi kanssa kuvitellakkaan kyykkyä, kun ilman painoja jo sattuu niin paljon pieni niiaus... mavea pystyy just ja just tekeen(onneks!) mutta sattuu sekin. No täytyy odotella ens viikkoo ja ottaa selvää mitä niistä kuvista on löytyny. Toivottavasti menis pian ohitte, luulen vaan että mun kohdalla ainut parannus keino on leikkaus tai joku jalan kipsaus, koska tulee liikuttua niin paljon ja rasitettua sitä. Muutenkin jo niin kauheet vieroitusoireet kyykystä :D
Ja kun niin tykkään jalkoja reenata :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom