Opiskelijoiden vuokranmaksu...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kas-vain
  • Aloitettu Aloitettu
Angelica-82 sanoi:
No olipa fiksu postaus. Ihan turhaa vittuilua.

Kun totuus asunnosta paljastui, aloin jonottaa uuteen kämppään ja pääsin sinne saman vuoden keväänä.

Luppovuoden vietin, koska mulla oli kurssit jo kasassa 3v jälkeen mutta halusin lukea vielä muutamia ylimääräisiä kursseja ja miettiä, minne haluan töihin ja mitä elämältäni haluan. Mulla oli varaa viettää se luppovuosi! Jos en olisi sitä viettänyt, olisin 22v DI. Minusta se vuodenkin elämänpohdiskelu oli ihan hyvä juttu, vuosikin jo aikuistaa. Ehkä tosiaan olen avuton joo.

Ja mihin vittuun mä mitään säälipisteitä tarvin? Haloo!!
Voisko tänkin keskustelun pitää asiallisena ja jättää noi naurettavat vittuilut väliin. Kertoo enemmän sun avuttomuudesta kun mun.
Sä jätät mulle aika vähän mahdollisuuksia vastata aikuismaisesti, mutta koitetaan nyt, kun on jo 2 luppovuotta takana. ;)

Sori että tartuin noihin argumentteihin, mutta samoissa ympyröissä pyörineenä tiedän, että kukaan ei ole alistettu muuttamaan jonnekin Mikkikseen. Keinot sen välttämiseen (ja silti asumiseen ja opiskeluun) ovat melko triviaaleja kenen tahansa keksiä. Joten Mikkikseen joutumisesta/jäämisestä valittaminen on melko turhaa. Ei muuta.

Hyvä että sait asiat kuntoon ja valmistut ajoissa. :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
VOE VIHTORIMATTI mitä paskaa täällä taas kirjotellaan. Muuttakaa kaikki kotiinne takas joita vituutta maksaa vuokraa ja ne joita silti vituttaa antakaa sitä persettä naapurillenne.

Te osa olette nöyryyttäneet itsenne. Teiltä kysytään kadulla mitä mies, vastaatte että mitään. Te häpeätte itseänne koska ette saa mitään aikaseksi. Ootte nöyryyttäneet itsenne. Haukutte sitä mitä itse edustatte, edustatte sitä mitä vihaatte. Olette idiootteja.

Ja sitten aiheeseen. :) En näe tarpeelliseksi tosiaankaan että jonkun tarvisi persettä oikeasti täällä Suomessa myydä. Jos tarvitsee uudet kengät ja elintason on oltava 100+ luokkaa niin mikäs siinä.? ihme homma silti.

Käykää Liettuassa katsomassa miten opiskelijat pärjäävät. Tukia saavat vain parhaiten pärjäävät ja silti kaikilla on samanlaiset vaatteet päällä. Ja siellä 24-vuotias nuori USKALTAA olla vielä "lapsi". He uskaltavat soittaa kotiin ja pyytää ruokaa. Toisin kuin täällä suomessa missä valitetaan ja inistään kun ei saa tukia tarpeeksi. Hyi hyi hyi.

Täällä ei olekaan vielä taidettu mainita erästä ns. haamuopiskelijoihin liittyvää epäkohtaa. Tarkoitan siis niitä muka-opiskelijoita, jotka roikkuvat koulussa kirjoilla vuosikausia ilman aikomustakaan ikinä valmistua, ja hyödyntävät samalla kaikki mahdolliset opiskelijaedut. Tunnen monia tällaisia henkilöitä esim. omalla työpaikallani. Opintoviikkoja on tullut rekisteriin viimeksi edellisellä vuosituhannella jokunen, eikä opintojen jatkamiseen ole edes kiinnostusta, saati sitten mitään realistisia suunnitelmia. Käydään täysipäiväisesti työssä vuodesta toiseen, mutta asutaan kuitenkin halvassa opiskelija-asunnossa, syödään koululla, käytetään YTHS:n palveluita, nyhdetään kaikki mahdolliset opiskelija-alennukset, hyödynnetään yliopiston liikuntapaikkoja jne. Nostaisivat varmasti opintotuet ja asumislisätkin, jos se tulorajojen puitteissa olisi mahdollista. Niin ja samalla tietysti kirotaan sosiaalipummeja ja muita etuuksien väärinkäyttäjiä. :jahas:

Toki opiskeluissa voi joskus olla taukoa elämäntilanteen takia, mutta etujen piiristä pitäisi rajata pois selvät hyväksikäyttötapaukset, esim. tarkkailemalla sitä, milloin opintorekisteriin on viimeksi napsahtanut suorituksia. Ilmeisesti tähän ollaankin puuttumassa? Tällä hetkellä haamuilijat kuormittavat järjestelmää ja pidentävät asunto- ja YTHS-jonoja sellaisten oikeiden opiskelijoiden kustannuksella, jotka tarvitsisivat näitä palveluja paljon kipeämmin.

Sziget sanoi:
Ilmeisesti tähän ollaankin puuttumassa?

Sitä vartenhan tuli uusi systeemi, jossa pitää suoriutua opinnoista tavoiteajassa +2v. Vai miten toi nyt tarkkaanottaen menee? En oo perehtyny yksityiskohtiin kun ei itteä kosketa. Eli kyllä tuohon nykyään puututaan jo eikä lusmuilu ole mahdollista.

Juu, näin olen käsittänyt että uusi systeemi ei enää salli tuollaista tahallista loisimista. Tai no, eihän se mitään loisimista ole että työssä käy, mutta samaan aikaan ei pitäisi nyhtää opiskelijaetuuksia jos ei kerta opiskele tai aio valmistua. En ole uudesta järjestelystä tarkemmin perillä itsekään, kun se ei koske enää minua, mutta ihan hyvä jos se tuo muutoksen asiaan. Ihme ettei siihen puututtu jo aiemmin.

Integrandi sanoi:
Voi vittu mikä laskelma :D

Eiköhän tossa ole kuitenkin niin, että ei sitä koko vuokraa makseta niillä 4 krt/kk panoilla. Kai se isäntäkin tajuaa että samalla rahalla saa enemmän kadulta. Tuossa tietysti neuvotellaan sopiva alennus vuokrasta...riippuen "vuokranmaksukerroista" ja maksun laadusta.
No itse jos olisin tuommoisessa tilanteessa niin kuvittelisin että voisin kuitata vesimaksut tuolla, olettaen että tarjoaja olisi hyvännäköinen ja olisin sinkku ja saisin luistaa sopimuksesta silloin kun itse tahtoisin, tätä etua pitäisi saada käyttää niin usein kuin tahdon :D :whip:

Sziget sanoi:

Aikuisopiskelijat eivät saa enää ainakaan VR:tä, YTV:tä tai kouluruokailusta opiskelija-alennusta ilman Kelan myönteistä opintotukipäätöstä. Hoasilta ei saa yksiöitä ilman riittävää määrää opintopisteitä, ja asumisaika on rajoitettu maksimissaan kahteen vuoteen.
Käytännössä ainakaan aikuisopiskelijat eivät nauti mistään opiskelija-alennuksista jos käyvät töissä. En silti valita, HOAS sentään hommasi mulle halvan yksiön koulun läheltä vaikka aikuisopiskelija olenkin.

Suomi on hiton hyvä maa opiskelijalle. Ilmasto on vaan väärä. Maailmalla kuten esim. täällä ausseissa tai jenkeissä kohtuu hyvät yliopistot kauttaaltaan maksaa sen 8-10000e/vuosi. Monet tekeekin vaan sen kolmen vuoden Bachelor-tutkinnon, koska kiire on kova päästä töihin ja maksamaan takas lainoja. Halvempiakin opiskelupaikkoja löytyy, mutta ilmainen opiskelu on aika vieras käsite täällä muualla. Niin ja opiskelemaan pääsee aika hyvin rahalla. Jotkut yliopistot rahastavat surutta aasialaisia opiskelijoita. Yliopistoon siis pääsee, jos on rahaa. Kielitaitokin on niin ja näin. Raha ratkaisee... Irwinkin lauloi aikoinaan.

Täällä tosin löytyy nopeita muutaman kk:n intensiivikursseja esim. liikunnan alalta. Hinta n.5000e:sta ylöspäin, kun tekee esim. certificate IV:n. Työpaikka tosin on usein taattu. Täällä keskitytään kouluttamaan esim. PT:t niin, että keskitytään oikeasti niihin asioihin, mitä käytännössä tarvitsee, eikä istuta koulun penkillä opiskelemassa pilkuntarkkaan jotain täysin tarpeetonta tietoa.

Että semmosta :offtopic: jutskaa tällä kertaa.

Topah sanoi:
Suomi on hiton hyvä maa opiskelijalle. Ilmasto on vaan väärä. Maailmalla kuten esim. täällä ausseissa tai jenkeissä kohtuu hyvät yliopistot kauttaaltaan maksaa sen 8-10000e/vuosi. Monet tekeekin vaan sen kolmen vuoden Bachelor-tutkinnon.

Niin toi Bachelor -tutkinto taitaa vastata Suomen ja Ruotsin ammattikorkeakoulu -tutkintoa. Tai on sitä lähinnä.

HarryG sanoi:
Niin toi Bachelor -tutkinto taitaa vastata Suomen ja Ruotsin ammattikorkeakoulu -tutkintoa. Tai on sitä lähinnä.

Ei vastaa eikä ole lähinnä, Suomen AMK-tutkinnon ja ulkomaiden bachelorin välillä on se vissi ero että bachelor suoritetaan tiedeyliopistossa (ääriesimerkkinä vaikka Harvard), kun taas AMK-tutkinto suoritetaan opistotasoisessa koulussa. Esim. bachelor of science on akateeminen tutkinto jonka voi saada vain oikeasta yliopistosta.

Toisaalta, wikipedia kertoo että on olemassa esim. bachelor of science in nursing -tutkinto, joka on akateeminen tutkinto. Ulkomailla näin päin, se ei kuitenkaan kerro sitä että MIT:stä valmistunut BSc in Engineering vastaisi Suomen AMK-insinööriä :david:

Ainakin Tradenomin paperit ovat Bachelor of Business Administration. Ja kauppatieteittein maisteri taasen Master of Business Administration. Muistaakseni.
Mutta tuosta ei ulkomailla saa silti selitettyä millä tasolla opiskelee vaikka kuinka yrittäisi. :)

Tradenomi on kyllä englannitettu bacheloriksi, jotta niiden markkina-arvo olisi edes jonkinlainen ulkomaalaisten silmissä, mutta siihen pitäisi muistaa aina lisätä ettei se ole akateeminen tutkinto. Oikean bachelor-, master- tai doctor-tutkinnon saa vain oikeasta akateemista opetusta tarjoavasta koulutuslaitoksesta, eli tiedeyliopistosta tai tiedekorkeakoulusta, jollaisia ammattikorkeakoulut eivät ole.

Raejuusto sanoi:
Ulkomailla näin päin, se ei kuitenkaan kerro sitä että MIT:stä valmistunut BSc in Engineering vastaisi Suomen AMK-insinööriä :david:

No mun tutkinto on kuulemma bachelor degree of environmental engineering.

Ja amk-pohjalta kuitenkin. Vitun väliä sillä mulle on.

Kai noissa on mielipide-eroja ja kiistoja kansainväilsestikin. Tutkintoja kun on vaikka minkälaisia, niin kuka niistä ottaa selvää enää? Tai yhdenmukaistaisi?

HarryG sanoi:
No mun tutkinto on kuulemma bachelor degree of environmental engineering.

No se on kyllä varmaan ihan oikea termi kun siinä ei ole sitä science-sanaa...

Sehän tässä siis on ongelmana kun nykyään voi esim. TKK:lta valmistua BSc in Engineering -tutkinto taskussaan. Jonkun ulkomaanpellen mielestä tuo voisi olla samantasoinen kun Bachelor in Engineer ammattikorkeakoulusta, vaikka siinä on se selvä ero se ensimmäinen on akateeminen tutkinto ja toinen ei.

Eihän ulkomaille voi vaan mennä ja kertoa, että tää vastaa teiän sitä ja tätä tutkintoa. On olemassa instansseja, jotka tekevät esim. skill assessmentin, eli sinun tehtäväsi on toimittaa kaikki tiedot, joista selviää opiskelupaikkasi, todistuksesi virallinen käännös kääntäjällä, opiskeluvuodet jne. Tästäkin työstä sitten joutuu jonkinverran maksamaan.

Onhan se mullakin ihan jees, että kävin Suomessa periaatteessa aika edullisen koulun (5 vuotta ja ei lukukausimaksuja). Ja täällä saman Bachelor Of Arts tutkinnon suorittaminen on yksi kalleimmista.

Raejuusto sanoi:
jotta niiden markkina-arvo olisi edes jonkinlainen ulkomaalaisten silmissä, mutta siihen pitäisi muistaa aina lisätä ettei se ole akateeminen tutkinto.

Näin se on. Tämän markkina-arvon takia syntyy varmaan helvetisti väärikäsityksiä yms paskaa.

Selitä se enkuks: It's a bachelor degree...But still it isn't. (And the reis vas guut but the träk was very slipperi)

Homer: What do you mean? It's an elephant, isn't it?
Man: Well, it is, and it isn't. If you understand what I mean.

(pakollinen Simpsonit-quottaus :) )

Se on kyllä ihan totta että ulkomailla yleensä vaaditaan tarkat paperit siitä mistä on valmistunut, kuten Topah mainitsi.

SIC- sanoi:
Jos opiskelijat ovat nälkäkuoleman partaalla niin mitenkäs on baarit aina täynnä opiskelijoita keskellä viikkoa???

Aivan :) kyllähän sitä kaljotteluun aina rahaa löytyy ja tämä kertoo monesti myös siitä opiskelu motivaatiosta. Mistä menoista sitä on valmis nipistämään.

Itselläni rahaa tulee tukena 363e/kk plus opintolaina. Laina tuo n.200e/kk lisää. Menoihin kuuluu vuokra 430,40e/kk (ei sisällä sähköä), joka maksetaan kultani kans puoliksi. Lisäksi on puhelinlasku n.15-20e/kk. Noin 5-7 kertaa vuodessa joudun ostaan, myös bussikortin 45e. Loput menevät ruokaan.
Omilla vanhemmillani ei ole varaa auttaa rahallisesti lainkaan. Kultani vanhemmilla on onneksi tällaisia resursseja. Nekin lainarahat maksamma takaisin. Kuuliaisia kansalaisia, kun tässä yritämmä olla :)

Joka kerta, kun haluttaa lähtä baariin tai ostaa uus paita, se on automaattisesti pois ruoka kassasta.
Sama pätee ihan mihin tahansa ns. "ylimääräiseen" tuotteeseen (meikit, lakat, hiusvärit.... kalliita... tahtoo mielummin syödä :) )

Ihan hyvin tässä on välistä kituutettu jo neljättä vuotta. Olen todella kiitollinen, että saan asua suomessa, missä asumiseni ja opiskeluni maksetaan
valtion taholta. Ilman noita tukia minulla ei olisi mitään mahdollisuutta opiskella ammattia ja päästä palkalliseen työhön... nykyäänhän tarvitaan edes jonkinlainen koulutus, jotta on kelvollinen työmarkkinoilla.

t:risumiehen vaimoke

mr. perfect sanoi:
se ei tässä ollut pointtina. Vaan se, että ketä tahansa alkoholistia/narkkaria/työtöntä/syrjäytynyttä/ihanmitäsattuu valtio tukee reilusti enempi, huolimatta siitä että valmistuttuaan about kaikki opiskelijoista maksaa saamansa tuet moninkertaisena valtiolle takaisin. Ja töissä et voi edes opiskelijana tienata kunnolla.
Olen osittain samaa mieltä.

Mutta koska ilmeisesti tiedät tukiasioista, paljonko valtio oikeasti tukee alkoholistia/narkkaria/työtöntä/syrjäytynyttä/ihanmitäsattuu?

Otetaan nyt joku realistinen esimerkki vertailukohdaksi.

26v Kyösti, työtön sekatyömies, hän asuu 30m2 vuokrayksiössä isossa kaupungissa, vuokra 390e, ei seurustele, ei omaisuutta, ei tuloja, paljonko tukia Kyösti saa?
Peruspäiväraha 23,50 e/pv x 21,5 = 505 e/kk
Asumistuki 208,08 e/kk
Yhteensä 713 e/kk

Entä jos 26v Kyösti olisi korkeakouluopiskelija?
Opintoraha 259,01 e/kk
Asumislisä 201,60 e/kk
Opintolainan valtiontakaus 300,00 e/kk
Opintotuki yhteensä 760,61 e/kk

Kertokaa nyt tyhmälle että mistä se reilusti enempi tulee? Onko jotain salaisia maksuja alkkiksille/työttömille mitä en löytänyt Kelan sivuilta? Odotan korjauksia laskelmiin, koska en todellakaan ole perehtynyt työttömien korvauksiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom