mr. perfect sanoi:
heh, pakko tarttua vielä provoon ja kysyä: ootko sä edes muuttanut vielä pois kotoa? tai ikinä joutunut tulemaan toimeen omillasi? opiskelemassa et selvästikään ole ikinä ollut.
Oon muuttanu pois kotoa. Olen joutunut tulemaan toimeen "omillani" ja kyllä olen korkeakouluopiskelija.
mr. perfect sanoi:
toi sun laskelmasi oli niin naurettavaa ettei sille edes huvita nauraa. Ihminen kun ei toimi niinkuin joku robotti.. monessakin tilanteessa joutuu yhden opintoviikon eteen tekemään paljon enemmän kuin sen 40h töitä. ja helppoa se ei o varsinkaan silloin kun joutuu säätämään koulun ja työnteon (jos töissä käy) viemän ajan niin että jäis jotain aikaa vielä omallekin elämälle.
Tohon laiffahin työmäärään nyt ei kummosia vaadita. Luitko setaen viestin? Äijä on ilmeisesti melko kone? Se paljonko ov:hin joutuu käyttää vaihtelee joo kouluittain ja kursseittain. Keskimäärin toi 40h/ov on jokatapauksessa vaikeemmillakin aloilla todella saavutettavissa puhumattakaan helpoimmista jossa jollain 20h panostuksella irtoaa jo hyviä arvosanoja.
Jokatapauksessa pitäis nyt käsittää, että se oma opiskeluteho/motivaatio ei ole kellään niin hyvä kun se vois olla. Mennä vähän itteensä, ottaa niskasta kiinni ja painaa niitä hommia. Tästä aiheesta mullakin nyt saa kyllä olla mielipide, vaikka politiikasta ei ilmeisesti mitään voi sanoa, kun ei oo "pallitkaan vielä laskeutuneet". Oon pikkasen läheltä kattellu opiskelutouhua jo jonkun aikaa ja tiedän kyllä tasan tarkkaan millasia vinettäjiä noi Laiffahin ja sun kaltaset "työnarkomaanit" on.
mr. perfect sanoi:
Murto-osa edes osa-aikatyössä käyvistä opiskelijoista valmistuu tavoiteajassa, huolimatta sun linkistäs mikä ei selvittänyt työssäkäyvien valmistumisaikoja ollenkaan. kun se tavoiteajassa valmistuminen ei joka alalla ole helppoa edes työssäkäymättömälle (johtuen juurikin eri alojen välillä olevasta vaihtelusta siinä työmäärässä mitä opintoviikkojen eteen vaaditaan). mutta ehkä säkin sen joskus ymmärrät jos päätät itseäsi kouluttaa.
Ihan sama mikä se työssäkäyvien aika on. Pointtina kun se keskiarvo jo on lähellä tota tavotetta niin se kertoo, että niitä opintoja ei oo mahdotonta suorittaa tavoteajassa. Jotkut pääsee helpommalla kun pappa betalar, mutta jokasesta ittestä riippuu mikä se valmistumisaikataulu on.
mr. perfect sanoi:
Ja vielä esimerkkinä: mulle jää vuokran (asun opiskelijakämpässä, en missään yksityseltä vuokratussa keskusta-asunnossa) ja parin muun kuukausittaisen laskun jälkeen käteen opintotuesta ja asumislisästä vajaat 10e/kk. ennen kuin maksimilainamäärää nostettiin 300e/kk, mulla oli tuon kympin lisäksi vain vähän päälle 200e/kk millä ostaa ruuat, vaatteet, harrastusvälineet, koulukirjat, ymsyms. kun valitettavasti mulla pappa inte betalar. nyt onneksi sit satanen enempi kun tota lainakattoa nostettiin.
Eli sulla on joku yli 400€ kämppä? Ja se kertoo muusta kun sun tyhmyydestä? Halvempia löytyy varmasti ja siinäkin se oma tekeminen. Niihin on jonot joihin kun ajoissa tajuaa laittaa nimensä, ja saa jopa valita sen kämpän muodon, joten siihen kohtaan vaan, että paskinpaan solumurjuun mitä löytyy.
Jos sä ihmettelet miks teille kuittaillaan kommareista, niin juurikin sen takia kun ette tajua miten paljon ilmaseks me kaikki saadaan ja jaksatte siltikin kitistä kaikesta kun vika löytyy juurikin sieltä peilistä. Vähän realismia peliin, että mitä tässä maailmassa pitäis saada ilmaseks.
Edelleen joku punttiharrastuskin on aivan luxusta. Siihen menee paitsi aikaa niin rahaa. Kyllähän kuntoo voi pitää yllä, mutta mikäli ei oo tarpeeks rahaa, niin sitten vaikka juoksulenkille ja punnerruksia kotona. 3x60min viikossa ja varmasti pysyy hyvä yleiskunto. Ei ne lihakset, vaikka niillä saattaa pesää helpommin saadakin, ole mikään itsestäänselvä perusoikeus, joka kaikille pitäis valtion maksaa. Sen vuoksi, että te näin kuvittelette, olette kommarinimityksenne ansainneet.
mr. perfect sanoi:
Toimeen sillä summalla kyllä tulee, niinkuin jo sanoinkin... se ei tässä ollut pointtina. Vaan se, että ketä tahansa alkoholistia/narkkaria/työtöntä/syrjäytynyttä/ihanmitäsattuu valtio tukee reilusti enempi, huolimatta siitä että valmistuttuaan about kaikki opiskelijoista maksaa saamansa tuet moninkertaisena valtiolle takaisin. Ja töissä et voi edes opiskelijana tienata kunnolla. Voisinhan mäkin jotain 500 euron lisätiliä kuukausittain tehdä jossain paskaduunissa ilman että KELA vaatisi tukiaan takaisin, mutta usko pois.. kyllä se valmistuminen siinä venyy sen tavoiteajan yli, mikäli siitä työnteosta ei opintoviikkoja saa (niin kuin joissain hyvissä tapauksissa käy).
Kokeile ihmeessä joskus kuinka kauan sä jaksat elää jollai parilla sadalla eurolla kuukaudessa samalla tehden täysipäiväistä työtä valmistumisen eteen.
Niin. Mä oon treenannu ja tehny töitä koulun ohessa yläasteikäsestä saakka. Ei oo näkyny tippaakaan koulumenestyksessä. Ja edelleen niitä ihmisiä on aivan vitusti, jotka käy koulun ohessa töissä, elää parisuhteessa, harrastaa, kupittaa ja siitäkin huolimatta valmistuu tavoteajassa tai jopa alle. Onko nyt MissEvilEvellä vai Gillyannella hyvä slogani tähän, että se joka ei halua keksii selitykset ja se joka haluaa keksii keinot tjsp. Näin se vaan menee. Kannattas nyt hyväksyä se tosiasia, että kuulut siihen osaan(niitähän väistämättä on) joka vinettää ihan turhasta ja keksii syyttää omista ongelmistaan kaikkia muita paitsi itseä. Kun tän tajuat, niin luulen, että löydät ittestäs ihan uusia kykyjä.
mr. perfect sanoi:
todennäköisesti tuo nyt ei sun kantaasi muuta mihinkään suuntaan, mutta en mä usko että olet edes tosissasi... se sun ekan postisi kommariheitto kun osoitti että sä olet siellä katkerana vielä Saulin tappiosta
No ei muuta joo. Eikä varmaan muuta tääkään sun kantaa, mutta kannattaa kuitenkin miettiä näitä juttuja. Kommariks nimittelin aiheesta vaikka oon kyllä katkera vielä siitä Saulinkin tappiosta. Sä toivottavasti äänestit Halosta? Sitten tiedät varmaan myös sen, että jopa suuren sosialistin, siis Tartsin, mielestä opiskelijoiden tulis ottaa itteensä niskasta kiinni ja valmistua ajoissa. Että silleen...:thumbs: