Mun mielestä on turhaa ininää, jossei saa opintolainaa maksettua takasin. Suomessa on hyvät oltavat opiskelijalle. Ollaan vaan totuttu valittamiseen. Mulla oli yht. reilu 10000e opintolainaa maksamatta, kun opinnot päättyivät 2003. Meni alle vuosi, kun olin maksanut jokaisen sentin takaisin. En käynyt baareissa, enkä tuhlannut turhuuksiin. Päätin, että maksan paskan pois heti, jotta voin nauttia elämästä sen jälkeen. Vähän pelisilmää ja sisukkuutta, niin mikä tahansa on mahdollista. Nyt mulla ei oo enää velkoja ja olen säästämilläni rahoilla jo kuukausia viettänyt mahtavaa aikaa maailmalla lomaillessa. Sitten kun rahat loppuun, teen lisää rahaa. Uskon itseeni ja tulen varmasti pärjäämään. Kannattaa miettiä, mikä on elämässä oikeesti tärkeetä jne. Asiat eivät opiskelijalla Suomessa ole huonosti. Uskokaa jo valittajat. Ei kannata keskittää energiaa turhaan valittamiseen opiskelun sijasta. Ihmisillä ei ole pitkäjänteisyyttä nykyään.
Suomessahan on hieno systeemi, kun lähes kuka tahansa voi päästä opiskelemaan haluamaansa alaa tulotasoista riippumatta.
edit: Niin ja minäkin tein monena päivänä viikossa töitä opiskelun ohella, mutta silti valmistuin. Eikä vaadi mitään yli-ihmisen kykyjä. Burn Out ja masennus tosin tulivat kuvaan, mutta muista syistä, kuin opiskelu. Niistäkin selvisin ja elän elämäni parasta aikaa. Kyllä se elämä voittaa hyvin hoidetun opiskelun jälkeen. Älkää hyvät ihmiset vetäkö hommia plörinäks toissijaisten asioitten takia.
Suomessahan on hieno systeemi, kun lähes kuka tahansa voi päästä opiskelemaan haluamaansa alaa tulotasoista riippumatta.
edit: Niin ja minäkin tein monena päivänä viikossa töitä opiskelun ohella, mutta silti valmistuin. Eikä vaadi mitään yli-ihmisen kykyjä. Burn Out ja masennus tosin tulivat kuvaan, mutta muista syistä, kuin opiskelu. Niistäkin selvisin ja elän elämäni parasta aikaa. Kyllä se elämä voittaa hyvin hoidetun opiskelun jälkeen. Älkää hyvät ihmiset vetäkö hommia plörinäks toissijaisten asioitten takia.