Opiskelijoiden vuokranmaksu...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kas-vain
  • Aloitettu Aloitettu
Mun mielestä on turhaa ininää, jossei saa opintolainaa maksettua takasin. Suomessa on hyvät oltavat opiskelijalle. Ollaan vaan totuttu valittamiseen. Mulla oli yht. reilu 10000e opintolainaa maksamatta, kun opinnot päättyivät 2003. Meni alle vuosi, kun olin maksanut jokaisen sentin takaisin. En käynyt baareissa, enkä tuhlannut turhuuksiin. Päätin, että maksan paskan pois heti, jotta voin nauttia elämästä sen jälkeen. Vähän pelisilmää ja sisukkuutta, niin mikä tahansa on mahdollista. Nyt mulla ei oo enää velkoja ja olen säästämilläni rahoilla jo kuukausia viettänyt mahtavaa aikaa maailmalla lomaillessa. Sitten kun rahat loppuun, teen lisää rahaa. Uskon itseeni ja tulen varmasti pärjäämään. Kannattaa miettiä, mikä on elämässä oikeesti tärkeetä jne. Asiat eivät opiskelijalla Suomessa ole huonosti. Uskokaa jo valittajat. Ei kannata keskittää energiaa turhaan valittamiseen opiskelun sijasta. Ihmisillä ei ole pitkäjänteisyyttä nykyään.

Suomessahan on hieno systeemi, kun lähes kuka tahansa voi päästä opiskelemaan haluamaansa alaa tulotasoista riippumatta.

edit: Niin ja minäkin tein monena päivänä viikossa töitä opiskelun ohella, mutta silti valmistuin. Eikä vaadi mitään yli-ihmisen kykyjä. Burn Out ja masennus tosin tulivat kuvaan, mutta muista syistä, kuin opiskelu. Niistäkin selvisin ja elän elämäni parasta aikaa. Kyllä se elämä voittaa hyvin hoidetun opiskelun jälkeen. Älkää hyvät ihmiset vetäkö hommia plörinäks toissijaisten asioitten takia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Viestissä numero 149 on selvä laskelma siitä miten nimimerkin "risumiehen vaimoke" tapauksessa jää kuukaudessa 210 euroa rahaa sen jälkeen kun vuokra, ruoka, kännykkä ja bussikortti on maksettu.

Niin on, mutta sitä ei voi yleistää koskemaan kaikkia opiskelijoita.

protsku sanoi:
Minun on vaikea ymmärtää sitä miten joku kehtaa itkeä foorumilla sitä että hänelle jää "vain" 210 euroa kuukaudessa taskurahaa. :wall:

No tästä olen kyllä samaa mieltä. Jos tuista jää pakollisten menojen jälkeen noin paljon, ei ole hätäpäivää.

protsku sanoi:
Ei ollenkaan vähän kun nimimerkki "risumiehen vaimoke" syö yhden kouluaterian hintaan 2,5 euroa ja lisäksi pariskunnalla on yhteensä vähintään 200 euroa kuukaudessa kahden ihmisen ruokamenoihin. Hänen osuus ruokabudjetista oli tuo laskelman 100 euroa.

Voi olla. Oma ruokalaskuni vaan oli paljon isompi, eikä siihen kuulunut sisäfileitä eikä valmisruokia jne.

protsku sanoi:
Keskityin päätoimiseen opiskeluun. Vuokrasin asunnon yksityiseltä että minulla on opiskelurauha pahamaineisten soluasuntojen ryyppääviltä teineiltä. :arvi:

Tämän vuoksi moni muukaan ei halua halpissolussa asua, ainakaan kauaa. Se on sit otettava yksityiseltä kämppä, jos ei opiskelija-asuntoa pitkien jonojen vuoksi saa. Ja ei noi yksityisen kämpät ole ilmasia, joten opintotuista ei jää paljon paskaakaan vuokran jälkeen, saati sitten ruoan ja muiden pakollisten menojen.

protsku sanoi:
Ilmaista rahaa my ass! Maksan tällä hetkellä pelkästään yliopistoaikana otetun opintolainan korkoja tuollaiset 400 euroa vuodessa. Sitten maksetaan lainanlyhennykset joka kuukausi sen päälle. Kivaa. NOT!
80-luvun lopulla taisi joka tuutista tulla neuvoja lainan ottoon. Harmi että homma romahti sitten näyttävästi parin vuoden päästä. Ja tottakai se laina on veli otettaessa ja veljenpoika maksettaessa.

Ei kai edes 80-luvun lopulla opiskelijaparat luulleet että laina on ilmaista rahaa jota ei tarvitse maksaa takaisin?

protsku sanoi:
Mistä näitä asioista täysin tietämättömiä foorum-trolleja oikein sikiää?
Veikkaan että forum-ruikuttajista :)

protsku sanoi:
Kerron sinulle tositapauksen elävästä elämästä: opiskelija sai kesäkuukausille asumistukea... 3.000 markkaa... Vuositulorajan... 50.000 markkaa... tästä hyvästä KELA lähetti pari vuotta myöhemmin kirjeen jossa sanottiin että "olet meille velkaa 12.000 markkaa plus korot".
...
Siistiä! Opiskelu on kivaa ja rahaa saa kantaa ovista ja ikkunoista niin paljon kuin kerkiää. Ja ajan tasalla olevaa tietoa saa kaikista parhaiten opintotukiviranomaisilta eiks niin - paitsi että tuossakin tapauksessa opiskelija oli kysynyt em. tulorajoista nimenomaan Kelalta joka sitten 2 vuotta myöhemmin tulkitsi asian niin että 50.000 mk onkin 36.000 mk. Jees! :wall:
Niinhän täällä on monen sivun ajan jo väitetty että opiskelu on kivaa ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista :rolleyes:

Kelan tapaukseen en osaa ottaa kantaa, mutta samanlaisia tapauksia tuntuu olevan esillä vähän väliä. Onko siinä laitoksessa oikeasti ollut 90-luvun taitteessa ongelmia riittävässä tiedottamisessa ja oikean infon antamisessa?

Nykyisin Kelan sivuilla näyttäisi olevan niin kattavat laskurit että jos takaisinperintään joutuu niin taitaa olla useimmin se oma vika. 80-luvun tilanteesta en osaa sanoa mitään.

Nyt kaikki vaan hys hys ja tyydytään siihen mitä on. Kukaan ei valita enää koskaan mistään työelämässä tai muutoinkaan, kun jossakin muualla on asiat kuitenkin huonommin.
Vitun pullamössösukupolvi ... ennen ... kyllä minäkin ... :jahas: ... ei meilläkään koskaan ... Tyytykää vaan siihen, että saatte vähemmän tukia kuin muut! Senkin kyöstit.

Kaikki hoituu, kunhan tyydytte aina vain siihen mitä jo on.

:rolleyes: :piis:

Markku sanoi:
Niin, kuten juuri sanoin, lähes nollakorkoista lainaa. Ymmärrän kyllä että onhan sitä, kuten mitä tahansa lainaa, vittumaista maksaa pois. Työttömien makoilun maksaminen kuuluu valitettavasti hyvinvointivaltion kääntöpuoliin.

OK myönnetään, että korot ovat aika matalat nykyään. Mutta markkinakorko on markkinakorko. Ei se ole niin sanottua etteivät euriborit voisi heilahtaa pari yksikköä ylöspäinkin vaikka ei se kovin todennäköistä olekaan. Joka tapauksessa työttömienkään ei tarvitse ottaa lainaa elääkseen joten aiemmin esittämäsi tulovertailu ei ole pätevä.

Miksi "ilmainen opiskelu" oli lainausmerkeissä? Suomessa opiskelu on käsittääkseni ilmaista. Jos nyt joku aikoo vielä kertoa että valtion pitäisi kustantaa kirjat ja reput ja penaalit ja läppärit kaikille, niin :curs:

No kuka tämän ilmaisen opiskelun loppupeleissä maksaa? Opiskelija-Kyösti vai työtön-Kyösti? Aivan oiken, Opiskelija-Kyösti maksaa opintonsa jälkikäteen moneen kertaan ja elättää vielä työttömätkin siinä sivussa.

Jos opiskelija-Kyösti ei hektisen opiskelun ohessa ehdi tekemään työtä ja tukikuukausia on yhdeksän niin o-K saa tienata laskurin mukaan 9.090 euroa -> 3.030 euroa kuukaudessa. En ota kantaa onko raja alhainen vai ei.

No joo, yllättävän korkea tuo raja. Olin siis väärässä :itku: Muistelin ne paaljon alhaisemmiksi. Lienevätkö muuttuneet lähiaikoina? Tosin harvasta kesätyöstä maksetaan 3030 e/kk :rolleyes: Eli 757,5 e saa tienata keskimäärin kuukaudessa. Verot toki pitää muistaa tuosta vähentää, että saadaan työttömillekin osansa ;)

No sitä sopii kokeilla, asun itse tapaan halvin hintahyötysuhde. En tosin opiskele perähikiällä. Vuokran jälkeen jää ehkä n. 50 euroa käteen. EN ole varma, koska vuokrat just nousi taas kulujen kasvun takia. Tästä miinus kännykät, ruoka, kaikki. Ei muutan kun kokeilemaan! Muistakaa, valittaa ei saa, vaikka tällä rahalla ehkä elikin 80-luvulla kun asiat olivat halvempia.

Minähän en valita että kun Suomessa on paska opiskella. Valitan niille jotka valittaa että opiskelijat ovat valittajia. Saa tulla kokeilemaan. Tähän laskelmaan ei saa ottaa isukin ja äidin sponsseja, kaikki ei saa niitä. Niin, ruoka on halpaa opiskelijaruokaloissa. 2 ja puol euroa muistin mukaan. 50 euroa kuussa ei riitä edes joka päivä siellä syömiseen. Onnea kokeiluun!

Topah sanoi:
Mulla oli yht. reilu 10000e opintolainaa maksamatta, kun opinnot päättyivät 2003. Meni alle vuosi, kun olin maksanut jokaisen sentin takaisin.

Mistä työttömällä on 10.000 euroa eli 60.000 markkaa ylimääräistä rahaa opintolainan maksamiseen?

Kuvitteletko tosiaan että kaikki pääsevät koulusta suoraan töihin? Moni valmistuu suoraan kortistoon, ikävä kyllä.

Kuvitteletko tosiaan että kun sinua lykästi ja sait vuoden palkalla maksettua 10.000 euron opintolainan pois niin kaikkia muita onnistaa samalla tavalla?

Et ilmeisesti ymmärrä sitä perusasiaa että tässä maassa on satojatuhansia halukkaita työntekijöitä, myös pitkälle koulutettuja, mutta palkanmaksajat puuttuu.

Ja ei, se kaikista idioottimaisin paskanjauhanta "kun mä sain töitä niin kaikki muutkin saa töitä", sillä et selviä yhdestäkään em. kysymyksistä. Jos kykenet esittämään perusteltuja keinoja siihen miten akateeminen työttömyys poistuu tästä maasta niin anna palaa. Muussa tapauksessa turpa kiinni.

Markku sanoi:
Kelan tapaukseen en osaa ottaa kantaa, mutta samanlaisia tapauksia tuntuu olevan esillä vähän väliä. Onko siinä laitoksessa oikeasti ollut 90-luvun taitteessa ongelmia riittävässä tiedottamisessa ja oikean infon antamisessa?

Nykyisin Kelan sivuilla näyttäisi olevan niin kattavat laskurit että jos takaisinperintään joutuu niin taitaa olla useimmin se oma vika. 80-luvun tilanteesta en osaa sanoa mitään.

Kyllä näitä tapauksia on tuhansittain ihan tuolta 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun vuosilta. Tästä asiasta on ollut kohtuullisen paljon myös uutisissa jos viitsii perehtyä kuvioon.

KELA on tullut surullisenkuuluisaksi mm. siitä miten tulkintaa tulorajoista on muutettu sellaiseen tahtiin etteivät Kelan omat virkailijat ole enää pysyneet kärryillä asioista.

Opintotuen takaisinperinnän osalta lakia on nyt myöhemmin muutettu niin että pahimpia järjettömyyksiä voidaan jopa kohtuullistaa. Mutta mm. allekirjoittaneen tapauksessa päätös siitä että 3000 markkaa opiskelijan asumistukea johtaa 12.000 markan takaisinperintään ei muutu.

Kaikista sekavin pykäläviidakko löytyy juuri siitä miten tulkitaan tulorajaa jos opiskelija on lukuvuoden aikana myös kesällä opiskelijana ja hän erehtyy hakemaan opiskelijan asumistukea kesä-, heinä- ja elokuulle. Samainen opiskelija voi olla osan vuodesta töissä varsinaisten lukukausien aikana.

Nauttikaa internetistä ja Kelan online-laskureista, arvoisat 2000-luvun opiskelijat. Minä erehdyin luottamaan ihan sellaiseen perinteiseen "mene virkailijan luo ja kysy tulorajoista" -metodiin, lasku on 2000 euroa plus korot tästä sinisilmäisyydestä. Nimittäin sillä virkailijalla ei ole mitään vastuuta siitä millaisia neuvoja hän antaa opiskelijalle ellei tämä ole tapahtunut kirjallisesti. :wall:

Markku sanoi:
Jos opiskelija-Kyösti ei hektisen opiskelun ohessa ehdi tekemään työtä ja tukikuukausia on yhdeksän niin o-K saa tienata laskurin mukaan 9.090 euroa -> 3.030 euroa kuukaudessa. En ota kantaa onko raja alhainen vai ei.
EI HELVETTI!!!

Kävin katsomassa tuota laskuria, ja noi rajat näyttävät olevan 505€ opiskelukuukaudelta ja 1515€ "loma"kuukaudelta. Silloin kun mä olin nuori rajat oli 3000 ja 9000 markkaa. Noita rajoja ei siis ole nostettu PENNIÄKÄÄN vähintään kymmeneen vuoteen! :hyper: :rock: En nopealla silmäyksellä löytänyt vuosilukua noille, mutta "Opintotukea myönnettäessä sovelletaan opintotukilakia (65/1994) ja opintotukiasetusta (260/1994).". Onkohan ne rajat siinä määritelty? Inflaatio on kuitenkin ehtinyt syödä kahdentoista vuoden aikana jonkun verran tuosta :lol2:

Eihän se raja kohtuuton ole jos tekee vaan kesäisin töitä. Se vaan toimii niin tyhmästi että tietyn rajan jälkeen ei enää kannata tehdä mitään. Ja jos on pakko tehdä duunia samalla kun opiskelee, raja tulee nopeasti vastaan.

yksi poimittu epäkohta opiskelijoille annettavista avustuksista, kun olen 19-vuotias ja isäni tienaa HELVETISTI, mutta ei siitä kumminkaan avustusta minulle anna niin saamani tuet ovat 421 €, mutta jos olisin vuoden vanhempi vastaava hinta olisi 650 € aika kuninkaalista sontaa

protsku sanoi:
... Lisäksi kukkahattutädit ovat siitä hauskoja että kevät- ja syyslukukauden opintolainasta osa katsotaan myös kesäkuukausien tuloksi - aivan samalla tavalla kuin mm. joulukuun veronpalautuksesta osa katsotaan tammikuun tuloksi. Jep jep! :D

Nyt en ole aivan samaa mieltä tuosta veronpalautuksen tuloksi katsomisesta. Kyseessähän on maksun palautus, joten se ei ole tuloa. Toisin sanoen, opintotuen tulorajat koostuvat bruttotuloista, joten saadessasi veronpalautusta se summa on jo mukana bruttotuloissa.

Esim. Olet tienannut 8000 euroa bruttona. Maksat siitä veroa kuvitteellisesti 1000 euroa. Nettotulosi ovat siis 7000 euroa. Kelan mukaan tulosi vuoden aikana ovat olleet bruttotulojesi verran eli 8000 euroa. Kun sitten saat mahdollisen veronpalautuksen, niin se kasvattaa vain nettotulojesi määrää.

protsku sanoi:
Mistä työttömällä on 10.000 euroa eli 60.000 markkaa ylimääräistä rahaa opintolainan maksamiseen?

Kuvitteletko tosiaan että kaikki pääsevät koulusta suoraan töihin? Moni valmistuu suoraan kortistoon, ikävä kyllä.

Kuvitteletko tosiaan että kun sinua lykästi ja sait vuoden palkalla maksettua 10.000 euron opintolainan pois niin kaikkia muita onnistaa samalla tavalla?

Et ilmeisesti ymmärrä sitä perusasiaa että tässä maassa on satojatuhansia halukkaita työntekijöitä, myös pitkälle koulutettuja, mutta palkanmaksajat puuttuu.

Ja ei, se kaikista idioottimaisin paskanjauhanta "kun mä sain töitä niin kaikki muutkin saa töitä", sillä et selviä yhdestäkään em. kysymyksistä. Jos kykenet esittämään perusteltuja keinoja siihen miten akateeminen työttömyys poistuu tästä maasta niin anna palaa. Muussa tapauksessa turpa kiinni.

En ole puhunut työttömyydestä tms., vaan opiskelusta Suomessa. Ja kuten viestissäni mainitsin, kannattaa miettiä mikä elämässä on tärkeää ja pelisilmän käyttäminen on myös paikallaan. Enkä ole väittänyt, että sain onnekkaasti töitä. Tein itse itselleni töitä ja moni asia johti toiseen jne. Akateemisiin ammatteihin Suomessa koulutetaan liikaa ja siinä olet oikeassa. Itsellänikin on mahdollisuus opiskella maisterin paperit, mutta en sitä tee, koska tiedän selviytyväni muuten paljon paremmin. Enkä odota että joku muu tulee korjaamaan mun ongelmat, vaan yritän hoitaa ne ihan itse.

Mutta sen verran voin vielä mainita tuosta lainanotosta. Muistan kun opiskelut alkoivat 1998 ja vannoin itselleni, että kukaan muu ei voi uskoa työnsaantiini niin paljoa, kuin minä itse ja voin siis ottaa lainaa, jotta voin asua paremmassa kämpässä jne. Jaksoin uskoa itseeni ja siihen taas en uskonut, että joku laupias samarialainen tulee ja ratkaisee alani työttömyysongelmat jne. Ei mua pahemmin kiinnosta jonkun akateemisen valitukset työttömyydestä. Kun olen työtön, on työttömyys 100% ja kun olen töissä on työllisyys 100%. Sitten autan, kun jollakin on oikeasti hätä. Mutta ei aika ja kiinnostus enää riitä maailmanparantamiseen. Menee hermot ja järki.

Ainoa pointti mun kirjoituksissa on ollut tässä threadissa se, että te opiskelijat joilla opiskelupaikka on keskittyisitte siihen ollennaisimpaan, eli opiskeluun. Ja ottakaa selvää oisko teillä mahdollisuutta elää pienemmällä budjetilla, jos tuntuu liian ahdistavalta. Koittakaa tsempata, vaikka välillä ahdistavalta tuntuukin. Tsemppiä! :thumbs:

edit: Ja oletteko koskaan kuulleet sanonnasta: You make your own luck. Eli kyllä ne asiat loksahtaa paikoilleen, jos jaksaa vain uskoa itseensä. Pahimmissa paikoissa voi mennä vaikka peilin eteen ja katsoa itseään silmiin ja puristaa hampaat yhteen. Kaikki kääntyy varmasti parhain päin, jos huonolta tuntuu.

Naputtelin huvikseni Kelan laskuriin tyypillisen opiskelijan tiedot ja tässä on "Arvio opintotukesi määrästä annetuilla vastauksilla":

Opintoraha 259,01 e/kk
Asumislisä 201,60 e/kk
Opintolainan valtiontakaus 300,00 e/kk
Opintotuki yhteensä 760,61 e/kk

Miten joku nimimerkki väitti että opintolaina on vain 200 e/kk kun tuossa on selvästi 300 e/kk?

Mistään ei muuten löytynyt laskuria joka tiputtaa ns. vapaan vuositulon rajan roimasti alas päin sillä perusteella jos laskuriin lisätään opiskelijan kesäkuukausien asumistuki.....

Ja edelleen:

Opiskelijalla on mahdollisuus asua yksityiseltä vuokratussa asunnossa ja käytettävissä on 760 euroa kuukaudessa asumis- ja muihin menoihin. Jos tuo ei riitä niin mikä sitten?

Työttömän arki on nykyään sellainen että reaalisesti rahaa on kaikki tukimuodot yhteenlaskettuna tuollaiset 600 euroa kuukaudessa josta sitten maksetaan vuokra, ruoka, vaatteet, lainalyhennykset ja mahdolliset muut menot. Ja toisin kuin pari oikeistolaista nimimerkkiä väittää, kyllä työhalut on kovat ja koulutukseen on panostettu koko nuoruus. Myös opiskeluaikana on tehty työtä perse ruvella kaikki se minkä vähänkin kerkiää.

Niin sanokaapas nyt että minkä takia täällä itketään siitä opiskelijan karusta arjesta kun hänellä on pelkästään tukien jälkeen tuollaiset 150-200 euroa kuukaudessa enemmän rahaa käytettävissä kuin koulunsa käyneellä akateemisella työttömällä? Ja (sekavien) tulorajojen puitteissa saa vielä tienata lisää tukien päälle. Puhumattakaan sitten niistä massiivisista opintososiaalisista eduista mitä opiskelijoilla on tänä päivänä, kouluruoka 2,50 per ateria, bussiliput puoleen hintaan, ilmainen terveydenhoito ilman jonoja, monissa opiskelija-asunnoissa ilmainen 10 megan nettiyhteys jne!

P.S. Pelkästään tuo YTHS:n terveyspalvelut on sama kuin olisi ilmaiseksi käytettävissä yksityinen lääkäriasema josta löytyy myös kaikki erikoislääkärin palvelut käytännössä ilman jonoja ja täysin muodollista noin 4-5 euron käyntimaksua vastaan.

Dawg sanoi:
Kyseessähän on maksun palautus, joten se ei ole tuloa. Toisin sanoen, opintotuen tulorajat koostuvat bruttotuloista, joten saadessasi veronpalautusta se summa on jo mukana bruttotuloissa.

Olet oikeassa. Toimeentulotuen puolella veronpalautus katsotaan kuitenkin myös osittain seuraavan kuukauden tuloksi.

Protsku saanko kysyä millä alalla olet? Jos tilanteesi on sietämätön tms., niin aina voi olla mahdollisuuksia jossain. Ei kannata jumiutua. Monissa maissa esim. tarvitaan osaavaa porukkaa. Ausseissa esim. on pula terveydenhoito-, sähkö-, putkialan työntekijöistä. Nämä edelliset eivät tosin ole akateemisia aloja. Mutta esim. tietotekniikan alalle on paljon työtarjontaa esim. ohjelmoijille jne.

Eli Protsku jos elämä tuntuu sieltä kamalalta, niin kannattaa miettiä uuden elämän aloittamista muualla. Jos sulla on vielä hyvä koulutuskin. Uskon, että saat töitä jostain päin maapalloa. Suomi on ehkä jollain tasolla opiskelijoitten luvattu maa, mutta ei todellakaan työtä tekevän kansan luvattu maa.

Noista opiskelijan kesätuista. Monet kunnat eivät anna opiskelijoille kesällä toimeentulotukea suoraan vaan joutuu jonnekin helvetin töihin joita kunta on keksinyt. Halonhakkuuta, nurmikonleikkuuta jne.

Viime kesänä minulla oli tilanne että

a) olin jo nostanut opintolainan
b) ei ollut kesäopintoja eli en voinut nostaa opintotukea
c) ei ollut kesätöitä

Hain sitten toimeentulotukea. Kunta oli viisaudessaan perustanut jonkin järjestelmän että opiskelijat saavat toimeentulotukea vain menemällä kunnalle töihin.

Itseäni koitettiin pakottaa oikeaan unelmahommaan. Eli olisin jollakin tehtaalla pyyhkinyt pölyjä lamppujen päältä kehitysvammaisten kanssa :lol2: Oikeaa haista paska hommaa :hyper:

Kaiken lisäksi minulla on rasitusastma ja työkkärinpapereissa (olin 6kk työttömänä ennen inttiä) merkintä että ei pölytöihin. Selitin tämän työhaastattelussa ja minua ei otettu sinne. Työkkäri sitten leikkasi tukiani 20% koska "kieltäydyin töistä". Tein valituksen ja sekin hylättiin perusteella että "olisit hakenyt töihin".

Kylläpä vitutti kun pari kaveria vielä oli samaan aikaan työttömänä ja saivat jotain 200-300e käteen vaikka asuivat kotona ja eivät hakeneet töihin jne. Itse sain 450e josta piti maksaa 270e vuokra, ruuat ja laskut jne.

Kiitos että sain avautua.

protsku sanoi:
Miten joku nimimerkki väitti että opintolaina on vain 200 e/kk kun tuossa on selvästi 300 e/kk?

Oisko vielä joulukuussa ollu 200e/kk toi laina ja nyt vasta muuttunu korkeemmaks?! En muista tarkkaan millon muuttu mut ei siitä kauan ole. Samalla asumislisä nousi 30e. Eli aiemmin 130e vähemmän ku nyt mahdollisuus saada rahaa.

Tosiaan, kyllähän ton päälle 700e/kk luulis riittävän jo.

protsku sanoi:
Ei voi kuin ihmetellä tätä nykyistä opiskelijoiden pullamössösukupolvea

protsku sanoi:
Silloin kun minä opiskelin niin kävin parhaimmillaan kahdessa palkkatyössä opiskelun ohella.

Muista vielä mainita että hiihdit opiskeluaikanasi 20 km opiskelupaikkaasi ja työpaikoillesi vuoden ympäri, joka suuntaan ylämäkeen, sudet kintereillä :D

;)

Se kannattaa myös muistaa, että jos haluaa maksimituet niin oman mussukan kanssa ei kannata asua samassa osoitteessa jos tämä ei ole myös opiskelija. Kuten jo selitin sivulla 2 suunnilleen, me tyhmät muutettiin yhteen ja sitä mukaa kun avo on edennyt töissä mulla putoaa tulot. Jos puolison tulot siis ylittää 15000 euroa vuodessa, vähennetään jokaista xx ylimenevää summaa kohden asumislisästä 10 prosenttia. Eli mä en saa asumislisää ollenkaa, avokki on sikaporho varastomies. Perseestä on, mutta ei jaksa valittaa.

Niin, ja vanhempien tuloista kun joku sanoi: mä sain himassa asuessa kanssa tosi idioottimaisen vähän tukia, koska mutsi (palvelutalossa duunissa) oli muka liian hyvätuloinen. Ja asuntolainaa ei lasketa menoksi, vaan asunto omaisuudeksi ja se siitä. Ei auta vaikka miten selittäis, ne vaan sanoo että myy se.

Mulla ei siis edelleen ole muuta mussuttamista kuin että ne tulorajat voisi poistaa kokonaan tai ainakin nostaa huomattavasti.

protsku sanoi:
Ja (sekavien) tulorajojen puitteissa saa vielä tienata lisää tukien päälle.
Tämä nyt ei ole pelkästään protskulle, vaan myös kaikille muille: Ne tulorajat eivät ole pätkääkään sekavat!
Tuloja tarkastellaan koko vuoden ajalta, ei erikseen kesä- ja opiskelukuukausilta. Jos otat 9 tukikuukautta saat tienata 9 tonnia. Jos otat 8 tukikuukautta, saat tienata 10 tonnia. 7 ja 11. 6 ja 12 jne. jne. Lisäksi tulot saa mennä 170 euroa tulorajan yli vuodessa ennenkuin kela älähtää. Tuo taitaa olla joku "laskuvirhemarginaali".
Suurin epäkohta on mielestäni siinä, että kesäkuukausien tulot lasketaan mukaan tähän vuosituloon, vaikkei kesäkuukausina saakaan opintotukea. Olet opiskelija kesällä, muttet kuitenkaan olekaan? WTF?
Itse opiskelin AMK:ssa neljä ja puoli vuotta ja tulin siihen tulokseen että fiksuinta on ottaa tukea 6-7 kuukaudelta ja tehdä muuten tulorajat täyteen, eli 11-12 tuhatta euroa. Tämä on MIELESTÄNI hyvä suhde "ilmaisen" rahan ja tienatun rahan välillä. Siis jos on mahdollisuus tehdä töitä. Osa-aikainen työ, ja varsinkin mahdollisuus mennä töihin kun itselle sopii, on opiskelijalle todella arvokas asia.
Nimim. "Kela haluaa 5 kuukauden tuet takaisin":)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom