Opiskelijoiden vuokranmaksu...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kas-vain
  • Aloitettu Aloitettu
Angelica-82 sanoi:
Pakko nussia sit sitä pilkkua kuitenkin.

Nussitaan vaan. :)

Angelica-82 sanoi:
Myönsit itekin että esimerkkis oli yksinkertaistettu, sitä se todella oli. Kuinka moni voi oikeasti ite päättää montako tuntia viikossa töitä tekee ja mihin aikaan? Riippuu opiskelupaikastakin, mutta esim. TTY:llä on kursseja, joilla on läsnäolopakko ja jos satut useinkin olemaan poissa työn takia juuri noilta tunneilta niin voivoi ja palaa kurssille ensi vuonna uudelleen. Varsinkin laskuharkat on monilla kursseilla melkein pakollisia, jos meinaa kurssista läpi. Ja niitä harjotuksia voi olla kuuteen asti illalla.

Eka pointti, että se koulun ohella työnteko ei oo mitenkään välttämätöntä. Se on ehkä "pakko" oman lellityn elintason ylläpitämiseen. Ei muuhun. Noita pakollisia tunteja on kuitenkin suhteessa melko vähän. Riippuen tietysti jälleen alasta/oppilaitoksesta, mutta todella joustavasti niitä yleisesti kyllä pystyy sumpliin. Mitään helppoahan se ei työpaikasta riippuen tietenkään välttämättä ole. Käsittääkseni tää ei kuitenkaan ollu mitenkään esim. Laiffarin ongelma.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
training_addict sanoi:
Eli pointtina nyt vaan, että kaikenlainen kitiseminen on mun mielestä kyllä helvetin naurettavaa. Ei tarvii itkeä, että on köyhästä perheestä, eikä sitä ettei saa töitä/ole aikaa tehdä ym. Valtion puolestakin tulevilla rahoilla opiskelija viettää Suomessa jo aika helvetin mukavaa elämää.

fake-edit: mahdolliset virheet tossa laskelmassa on jätetty vain ja ainoastaan pilkunnussijoille. jokatapauksessa pitäis nähdä jo ottallaan, että toi 100ov/4v olis lähelläkään mitään maksimia on aika vitun :anssi:

Provoihin ei tulisi tarttua mutta jutellaan nyt paremman tekemisen puutteessa.

Näemmä jollain aloilla homma sujuu rivakammin. Puhuin _empiirisistä_ (lue: subjektiivisista) havainnoista jotka kattavat lähinnä satunnaista otantaa _teknillisen_ alan yliopistosta, jonka keskimääräiset valmistumisajat ovat reilusti siellä 7 vuoden paremmalla puolella. Kenties sanamuoto oli hieman harhaanjohtava mutta tarkoitus ei ollut väittää missään vaiheessa, etteikö yli 100ov/4v olisi yksittäistapauksissa mahdollista. Totesin vain että tuo luku edustaa sitä tilannetta jonka kohtaa joka päivä koululla, jos yhtään on tekemisissä niiden keskiverto-opiskelijoiden kanssa joita alan opistot ovat pullollaan.

En tiedä millä tavoin viestini loukkasi sisintäsi niin kovin, jotta henkilökohtaisuuksiin sortuminen tuli tarpeelliseksi. Voin kuitenkin vakuuttaa että opiskelumotivaationi ja -tahtini on varsin riittävä yhteiskunnankin näkökulmasta.

training_addict sanoi:
Eka pointti, että se koulun ohella työnteko ei oo mitenkään välttämätöntä.

Jep, en itekään tehny töitä opintojen ohella, paitsi kesäisin jollon sainkin riittävästi talvea varten. Mutta huomioi nyt vaan edelleen se, ettei kaikki pääse (ainakaan heti) halpaan opiskelijakämppään, koska niitä ei mitenkään riitä kaikille. Ja vaikka opintotuin voisi peruselämisen kustantaa niin aina voi tulla yllättäviä menoja esim. sairastumisien yms takia, jonka vuoksi olis kiva jos tilillä ois enemmän rahaa kuin 1e.

training_addict sanoi:
Noita pakollisia tunteja on kuitenkin suhteessa melko vähän. Riippuen tietysti jälleen alasta/oppilaitoksesta, mutta todella joustavasti niitä yleisesti kyllä pystyy sumpliin.

No mulla ainakin oli suhteessa aika paljon pakollisia tunteja. Osan ehkä voisi sumplia jotenkin, mutta olis siinä moni kurssi jääny käymättä, jos töihin olis huonoon aikaan joutunu meneen. Mutta jos opintoja voi suorittaa kirjatenteillä ni sithän se on oma moka, jos ei jaksa "vapaa-ajalla" lukea.

Juuh, ja mä en ainakaan ole mikään kommari, joka haluaa että opiskelijoita tai muitakaan hyysätään, mutta ei tuo opiskelijan toimeentulo ole aina niin yksinkertanen asia.

Mut nyt taitaa jo lipua liikaa offtopicin puolelle...:nolo:

training_addict sanoi:

sä nyt vaan jaksat kitistä siitä että täällä vinetetään kuinka opintojen ohessa työskentely pidentää valmistumisaikoja? siitäkin huolimatta että asia näin on varmaan todella monessa tapauksessa.
Jos sä valmistut sieltä yliopistolta, tai teknillisestä- tai taidekorkeakoulusta missä nyt opiskeletkaan, tavoiteajassa tekemällä samalla koko opiskelun ajan työtä missä et voi työaikaan vaikuttaa tai hyväksilukea sitä duunia opintoihisi, niin respectiä siitä. jotkut siihen pystyvät, varsinkin jos saavat työaikansa itse valita kuten Setae, ja mahdollisesti tehdä töitä jopa etätyönä ja hyväksilukea niitä opintoihinsa. sain mäkin ekana opiskelusyksynä päälle 30ov samalla kun kävin töissä sekä pidin yllä parisuhdetta ja harrastuksia :jahas:
perseestä se silti oli, mutta sulle tollainen olis varmaan aivan piece of cake eikä edes vituttaisi samalla kun joku sosiaalipummi tekee isompaa tiliä vaan istumalla kotona? opiskelijan asemassa kun mielestäsi ei parantamisen varaa ole?

eli jos luet noi mun ekat postini uudelleen niin niissä mä avauduin lähinnä siitä että opiskelijoita tuetaan suomessa vähemmän kuin ketään muuta, ja siitä ettei huoraaminen toimentulon varmistamiseksi kuulu mielestäni sivistysvaltioon. kyse ei ole siitä etteikö opiskelijoita mielestäni tuettais kohtuullisesti suomessa, vaan siitä että opiskelijat kuitenkin ovat nykysysteemissä sitä pohjasakkaa. ja tuosta on sitten seurauksena se valmistumisaikojen piteneminen --> ja yhteiskunnan kitinä.

en asu yli 400 euron kämpässä, opiskelijana sun pitäis tietää että opintotuesta maksetaan veroa jolloin käteen jää aikalailla tarkalleen 400 egee kuukaudessa. ja vuokran maksun jälkeen on vielä jäljellä puhelinlasku, salikortti (juu, en treenaa koulun puoli-ilmaisella salilla.. mieluummin maksan ylimääräistä siitä että saa treenata kunnon ympäristössä.. ja joillain meistä ne tavoitteet on vähän korkeemmalla kuin vain saada pinseä sillä kropalla) ja esim. tv-lupakin maksaa. joo, jotkut meistä maksaa jopa tv-luvan ;)
halvempia kämppiä vois löytyä jostain koulua kauempaa, mutta se minkä asunnon hinnassa säästäisi joutuisi sit maksamaan bussilipun muodossa eikä sitä säästöä kovin paljoa tulisi. ne halvimmatkaan solumurjut täällä päin ei o mitään halpoja tasoon nähden.

kommariksi voit haukkua, vaikka ilkeät sanasi saavatkin minut sekä jeesuksen itkemään :(

p.s. ja prkl kun tämäkin väittely venyttää mun valmistumistani kun pitäisi tässä samalla tutkielmaa kirjoittaa :D

Laiffah sanoi:
Näyttäkää mulle yliopistotason opiskelija joka tekee töitä koulun ohessa ja valmistuu silti suunnitelmien ja suositusten mukaisessa ajassa (4-5v, alasta riippuen). Empiiriset havainnot tekniikan alalta kertovat töiden (5-25h viikko) ohella saatavan aikaan korkeintaan 100ov 4 vuodessa.

No morjens. Itse opiskelen TTY:llä, mistä Angelica-82 jo ehti valittamaan. Kaveri, joka opiskelee samaa alaa mun kanssa käy tällä hetkellä töissä 3-6h joka päivä ja kahden vuoden opiskelutahti on vähän reilu 100 ov. Itse olen koulussa vasta ensimmäistä kokonaista vuotta ja mulla tulee opintoviikkoina laskettuna noin 50 ov ekalta vuodelta kasaan. Itse en ole tosin käynyt töissä opiskelun ohella. Asenteesta se on vain kiinni.

Joillakin AMK-opiskelijoilla asia on vähän erilainen, sillä monessa paikassa on niin paljon pakkoläsnäoloa, että työssäkäynti vaikeutuu kummasti. Ei minun mielestäni TTY:llä voi ainakaan valittaa siitä, että täällä olisi liikaa kursseja, joilla on pakkoläsnäolo

Asiapostia training_addictilta taas kerran! Vaikka aina voisi asiat olla paremmin niin kannattaa pitää mielessä, että tää meidän opiskelijoita tukeva järjestelmä on hyvin harvinaista herkkua maailmalla.
Angelica-82 sanoi:
Pakko nussia sit sitä pilkkua kuitenkin.

Myönsit itekin että esimerkkis oli yksinkertaistettu, sitä se todella oli. Kuinka moni voi oikeasti ite päättää montako tuntia viikossa töitä tekee ja mihin aikaan? Riippuu opiskelupaikastakin, mutta esim. TTY:llä on kursseja, joilla on läsnäolopakko ja jos satut useinkin olemaan poissa työn takia juuri noilta tunneilta niin voivoi ja palaa kurssille ensi vuonna uudelleen. Varsinkin laskuharkat on monilla kursseilla melkein pakollisia, jos meinaa kurssista läpi. Ja niitä harjotuksia voi olla kuuteen asti illalla.
Jaa, monellakohan kurssilla mahtaa olla läsnäolopakko? Englanti, Ruotsi...ja ja...oliko muita?

Angelica-82 sanoi:
Jep, en itekään tehny töitä opintojen ohella, paitsi kesäisin jollon sainkin riittävästi talvea varten. Mutta huomioi nyt vaan edelleen se, ettei kaikki pääse (ainakaan heti) halpaan opiskelijakämppään, koska niitä ei mitenkään riitä kaikille. Ja vaikka opintotuin voisi peruselämisen kustantaa niin aina voi tulla yllättäviä menoja esim. sairastumisien yms takia, jonka vuoksi olis kiva jos tilillä ois enemmän rahaa kuin 1e.
Niin jos Tampereella olet niin Toasilta löytyy tälläkin hetkellä vapaita (solu)kämppiä, joissa vuokra on alle 200 euroa/kk. Niitä nimenomaan riittää.

Olen itse valmistumassa 5 vuoden opiskelun jälkeen ja pakko sanoa, että aika herrana on saanut elellä. Ei mitään kunigaselämää, mutta sellaista perushyvää onnellista. Ruokaa on riittänyt, treenata saanut ja viikonloppuisin porskutella. Tuloja ovat olleet kesäduunirahat, opintoraha ja pieni lisä (noin puolet opintolainan suuruudesta). Kaiken tuon jälkeen tili on ollut vuoden lopussa jopa ylijäämäinen. Tietysti riippuu mitä ja missä opiskelee, onko perhe elätettävänä ym, mutta tällainen yksineläjä pärjää kyllä tuolla valtion tarjoamalla mällillä varsin hyvin.

mr. perfect sanoi:
perseestä se silti oli, mutta sulle tollainen olis varmaan aivan piece of cake eikä edes vituttaisi samalla kun joku sosiaalipummi tekee isompaa tiliä vaan istumalla kotona?...
kommariksi voit haukkua, vaikka ilkeät sanasi saavatkin minut sekä jeesuksen itkemään :(
Me ollaan täällä Tavjan kanssa kyyneleet silmissä seurattu tota sun kylmäkiskoista suhtautumista työttömiin, syrjäytyneisiin ja muihin vähäosaisiin.

Siehä se natsi olet, vaikka muita syyttelet, että hyö ansiotulorajoja siirtelevät. :D

Milo sanoi:
Jos tässä aletaan pähkäilemään kuinka monta prosenttia opiskelijoista on huoria, niin siihen otantaan pitää ottaa mukaan myös ne jotka seurustelee kumppaninsa kanssa ihan vain taloudellisista syistä.
hafanafa sanoi:
Tollasia on muuten todella paljon. omassaki kaveripiirissä varmaan puolet suhteista perustuu taloudellisiin syihin. IMO hyvä asia oikeestaan
Huoralla on huoran luonto.

Enpä usko, että tätä maailman vanhinta totuutta pystytään muuttamaan, vaikka opiskelijoille kohdistettuja sosiaalisia tulonsiirtoja lisättäisiin miten paljon tahansa.

Integrandi sanoi:
Jaa, monellakohan kurssilla mahtaa olla läsnäolopakko? Englanti, Ruotsi...ja ja...oliko muita?

Oli todellakin. Riippuu varmaan opintosuunnasta mitä kursseja joutuu ottamaan. Monella kurssilla oli pakko istua vähintään puolet tjsp. Osa kursseista oli sellasia, joissa ei ole luentoja vaan yhteiset harjoitustunnit, joista ei voinu olla pois.

Integrandi sanoi:
Niin jos Tampereella olet niin Toasilta löytyy tälläkin hetkellä vapaita (solu)kämppiä, joissa vuokra on alle 200 euroa/kk. Niitä nimenomaan riittää.

En ole enää Tampereella vaan toisessa kaupungissa tekemässä diplomityötäni. Jep, asuin Mikontalossa siihen asti, kunnes kämppikset ja koko muu kerros oli vaihtareita. Se taas tarkoittaa bileitä kellonympäri, varastettuja astiota, levällään pidettävää ulko-ovea jne eikä siellä ollut opiskelurauhaa, joten muutin pois.

Integrandi sanoi:
Olen itse valmistumassa 5 vuoden opiskelun jälkeen ja pakko sanoa, että aika herrana on saanut elellä. Ei mitään kunigaselämää, mutta sellaista perushyvää onnellista.

Samat, tosin yhden luppovuoden viettäneenä. Ei tarvinut tinkiä ruoasta eikä harrasteista eikä juurikaan vaatteistakaan. Juhlimassakin kävin monta kertaa. Ja vuoden lopussa rahaa oli jäljellä.

Omat opiskeluni on sujunu ihan hyvin ja rahaa riittäny, mutta ei kaikilla muilla ole asiat yhtä hyvin!!!

Ja jos vielä palataan noihin halpoihin mikkiskämppiin, niin niissä voi asua halvalla mutta elää niissä ei voi, jos sattuu tollaseen vaihtarihelvettiin. (Siskollani tosin on Erkkilässä kiva halpa solu). Miten opiskelet, jos kämpässä on jatkuvasti n. 10 vierasta pitämässä kekkereitään? Ulko-ovea pidettiin selällään ja sinne on vapaa pääsy kaikilla. Bileet jatkuu yöllä kolmeen ja vaikka käy pyytämässä hiljaisuutta niin jengi kattelee ihmeissään et "häh, käytsä koulua?". Aamulla herätessä kun käy peseen naamaa niin löytyy käytetty kortsu lävästynä lavuaarin reunaan yms kivaa. Yritä tosiaan tommosessa elää ja vielä opiskella.
Tuota jatku koko pitkän talven ennen kun pääsin pois.

Ehkä olen liian herkkänahkainen mut sanoisin, ettei ole ihmisarvosta elämää asua vaihtareiden keskellä, joilla ei itellään ole muuta tekemistä kuin juhlia. Tietääkseni mikkis on juurikin noita täynnä.

Edittiä vielä: joku kuitenkin takertuu tohon ihmisarvojuttuun. Huonomminkin tietysti voisi olla.

reino sanoi:
Me ollaan täällä Tavjan kanssa kyyneleet silmissä seurattu tota sun kylmäkiskoista suhtautumista työttömiin, syrjäytyneisiin ja muihin vähäosaisiin.
Tavja ilostuu. YYA-sopimus huudettu:
Etsitään itesestään huoltapitävää vanhempaa, varattua, varakasta herrasmiestä salaisiin tapaamisiin. Olen 25-vuotias, ehdottoman luotettava, tahdikas ja kaikenlisäksi vielä mukava ja mutkaton naisenalku. Aloitin juuri opiskelun uudelleen ja tasokkaseen ja laadukkaaseen elämäntyyliin tottuneelle nykyinen tonnikala-makarooni-linja alkaa koitua pian kohtalokkaaksi. Joten ehdotukseni sinulle on eräänlainen yya-sopimus ;) Jos uskot että voisimme auttaa toisiamme otathan pian yhteyttä ja kerrot mitä sinä voit tarjota minulle..

Pikaisiin tapaamisiin,
elina

http://www.city.fi/deitti/view.php?id=294894&ph=

Angelica-82 sanoi:
Ja jos vielä palataan noihin halpoihin mikkiskämppiin, niin niissä voi asua halvalla mutta elää niissä ei voi, jos sattuu tollaseen vaihtarihelvettiin. (Siskollani tosin on Erkkilässä kiva halpa solu). Miten opiskelet, jos kämpässä on jatkuvasti n. 10 vierasta pitämässä kekkereitään? Ulko-ovea pidettiin selällään ja sinne on vapaa pääsy kaikilla. Bileet jatkuu yöllä kolmeen ja vaikka käy pyytämässä hiljaisuutta niin jengi kattelee ihmeissään et "häh, käytsä koulua?". Aamulla herätessä kun käy peseen naamaa niin löytyy käytetty kortsu lävästynä lavuaarin reunaan yms kivaa. Yritä tosiaan tommosessa elää ja vielä opiskella.
Tuota jatku koko pitkän talven ennen kun pääsin pois.

Ehkä olen liian herkkänahkainen mut sanoisin, ettei ole ihmisarvosta elämää asua vaihtareiden keskellä, joilla ei itellään ole muuta tekemistä kuin juhlia. Tietääkseni mikkis on juurikin noita täynnä.
Kuka pakotti muuttamaan Mikontaloon? Kuka kielsi ottamasta etukäteen selvää millainen meininki siellä on? Tampereella on aika monta opiskelija-asuntolaa ja ennen vielä sai kieltäytyä TOASin ensimmäisestä tarjouksesta. Mikset hankkinut jostain fiksusta kaverista kämppistä (siskosta?) ja vuokrannut yksityisiltä kaksion (n. 400€/kk löytyy)? Mikset opiskellut lukusalissa jos kämpällä oli rauhatonta?

t. 1,5v. semi-vaihtarihelvetissä asunut

Arvid sanoi:
Kuka pakotti muuttamaan Mikontaloon? Kuka kielsi ottamasta etukäteen selvää millainen meininki siellä on? Tampereella on aika monta opiskelija-asuntolaa ja ennen vielä sai kieltäytyä TOASin ensimmäisestä tarjouksesta. Mikset hankkinut jostain fiksusta kaverista kämppistä (siskosta?) ja vuokrannut yksityisiltä kaksion (n. 400€/kk löytyy)? Mikset opiskellut lukusalissa jos kämpällä oli rauhatonta?

t. 1,5v. semi-vaihtarihelvetissä asunut

Hohhoijaa. Halusin katon pään päälle, riippumatta siitä onko se luksusta. Väärin? Kun muutin sinne, asuin 2-3kk suomalaisten kämppisten kanssa ja elämä oli rauhallista. Kämppä oli ruma, mutta halpa ja muuten asumiskelpoinen.

Mulla ei ollut kaveria, josta oisin kämppiksen saanut sillon kun olin opintojani vasta alottamassa. Sisko on vasta alottanut opinnot, joten sekään ei ois mua auttanu. Ei siis mahdollisuutta kimppakämppään kenenkään tutun kanssa.

Jos olisin kieltäytynyt toasin ekasta tarjouksesta, en ehkä olisi saanut mitään kämppää siihen mennessä kun koulut alkoi (jonotus olisi alkanut alusta). Sit vaihtoehtona olis ollu hätämajoitus!

Ja olisin voinut opiskella lukusalissa kyllä, mutta missä olisin NUKKUNUT??? Ei sillä lukurauhalla tossa niin isoa merkitystä ole kuin sillä, että saa nukkua rauhassa ja herätä aamulla ilman että keittiössä odottaa 10 paviaania :curs:

Vittu, ensin valitetaan että ei huolita halpaa kämppää ja sit kun sellasen ottaa ja sen totee paskaks, ni samantien sanotaan et "mitäs menit!". :david:

lIhaa sanoi:
Elina muru! Pupu kissa hiiri! Y! Y! A! :rock: Y! Y! A!

Tulee ihan nuoruus mieleen! Ja Mikontalo! Asukaa soluasunnoissa! Säätäminen on elämän hienointa aikaa! Vuokra on halpa ja nuorta pillua ramppaa rapussa ja solukeittiössä jatkuvalla syötöllä! Ilmaiseksi! Pakostakin siitä aina jonkun saa kammettua alleen! Ja jos ei pakolla niin sitten vahingossa! Asukaa soluasunnossa!

Angelica-82 sanoi:
Vittu, ensin valitetaan että ei huolita halpaa kämppää ja sit kun sellasen ottaa ja sen totee paskaks, ni samantien sanotaan et "mitäs menit!". :david:

Joo, se on kato sillei ett kaikki pitää kestää ja siitä huolimatta hymyillä ja menestyä. jos hankit paremman kämpän niin ei sovi valittaa kun et suostu asumaan slummissa, ja jos asut slummissa niin ei sovi valittaa kun sulla on vapaus valita. elämä on :jahas:

edit: aika hyvin reino, jo 1649. täysin turha postaus :thumbs:

Angelica-82 sanoi:
Vittu, ensin valitetaan että ei huolita halpaa kämppää ja sit kun sellasen ottaa ja sen totee paskaks, ni samantien sanotaan et "mitäs menit!".
Just joo. Oli varmasti sun ainoa vaihtoehto. Ja mitään ei ollu tehtävissä, kun totuus paljastui. Luppovuosi oli aikaa viettää, mutta kämpän etsintään ei sitten opintojen alussa pystynyt. Voiko noin avuton olla ja valmistua DI:ksi? Vai olisitko vaan yrittänyt saada säälipisteitä rankasta opiskelija-asumisesta...

mr. perfect sanoi:
jos hankit paremman kämpän niin ei sovi valittaa kun et suostu asumaan slummissa, ja jos asut slummissa niin ei sovi valittaa kun sulla on vapaus valita.
Mitäs jos hankkis sen paremman kämpän samalla hinnalla, kun niitä kerran tässä tapauksessa saatavilla on, ja ei valittais?

Arvid sanoi:
Just joo. Oli varmasti sun ainoa vaihtoehto. Ja mitään ei ollu tehtävissä, kun totuus paljastui. Luppovuosi oli aikaa viettää, mutta kämpän etsintään ei sitten opintojen alussa pystynyt. Voiko noin avuton olla ja valmistua DI:ksi? Vai olisitko vaan yrittänyt saada säälipisteitä rankasta opiskelija-asumisesta...

No olipa fiksu postaus. Ihan turhaa vittuilua.

Kun totuus asunnosta paljastui, aloin jonottaa uuteen kämppään ja pääsin sinne saman vuoden keväänä.

Luppovuoden vietin, koska mulla oli kurssit jo kasassa 3v jälkeen mutta halusin lukea vielä muutamia ylimääräisiä kursseja ja miettiä, minne haluan töihin ja mitä elämältäni haluan. Mulla oli varaa viettää se luppovuosi! Jos en olisi sitä viettänyt, olisin 22v DI. Minusta se vuodenkin elämänpohdiskelu oli ihan hyvä juttu, vuosikin jo aikuistaa. Ehkä tosiaan olen avuton joo.

Ja mihin vittuun mä mitään säälipisteitä tarvin? Haloo!!
Voisko tänkin keskustelun pitää asiallisena ja jättää noi naurettavat vittuilut väliin. Kertoo enemmän sun avuttomuudesta kun mun.

Arvid sanoi:
Mitäs jos hankkis sen paremman kämpän samalla hinnalla, kun niitä kerran tässä tapauksessa saatavilla on, ja ei valittais?

no nyt meni kyllä niin :offtopic: ettei mitään rajaa, mut silti:

joo, niitä hyviä JA halpoja kämppiä tosiaan kasvaa puissa. oiskohan nyt kuitenkin niin että muuttaessa uudelle paikkakunnalle opiskelemaan on tärkeintä ylipäätään saada se asunto. sitä ei kovin mielellään torju, kun sitten joutuu jonottamaan uudelleen ja nukkumaan sen ajan jossain kaverin sohvalla.
ja niihin oikeesti hyviin asuntoihin joutuu jonottamaan KAUAN, vaikka sen hakemuksen samantien vetämään laittaisi. yksityseltä voi tietty hommata kämpän, JOS on sitä rahaa.
mä olen onnekseni tollaisilta ghettosoluhelveteiltä välttynyt, mutta kaverin asumista sivusta seuranneena voin kyl sanoa että ohan se melkosen perseestä. kuhan nyt vaan kommentoin.

Nämä kämppäehdotukset ovat samaa tasoa kun sanoisi työttömälle 'no mikset mene töihin'.

Toisaalta totta, mutta jokaisen kohdalla se ei aina ole ihan niin yksinkertaista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom