Integrandi sanoi:
Jaa, monellakohan kurssilla mahtaa olla läsnäolopakko? Englanti, Ruotsi...ja ja...oliko muita?
Oli todellakin. Riippuu varmaan opintosuunnasta mitä kursseja joutuu ottamaan. Monella kurssilla oli pakko istua vähintään puolet tjsp. Osa kursseista oli sellasia, joissa ei ole luentoja vaan yhteiset harjoitustunnit, joista ei voinu olla pois.
Integrandi sanoi:
Niin jos Tampereella olet niin Toasilta löytyy tälläkin hetkellä vapaita (solu)kämppiä, joissa vuokra on alle 200 euroa/kk. Niitä nimenomaan riittää.
En ole enää Tampereella vaan toisessa kaupungissa tekemässä diplomityötäni. Jep, asuin Mikontalossa siihen asti, kunnes kämppikset ja koko muu kerros oli vaihtareita. Se taas tarkoittaa bileitä kellonympäri, varastettuja astiota, levällään pidettävää ulko-ovea jne eikä siellä ollut opiskelurauhaa, joten muutin pois.
Integrandi sanoi:
Olen itse valmistumassa 5 vuoden opiskelun jälkeen ja pakko sanoa, että aika herrana on saanut elellä. Ei mitään kunigaselämää, mutta sellaista perushyvää onnellista.
Samat, tosin yhden luppovuoden viettäneenä. Ei tarvinut tinkiä ruoasta eikä harrasteista eikä juurikaan vaatteistakaan. Juhlimassakin kävin monta kertaa. Ja vuoden lopussa rahaa oli jäljellä.
Omat opiskeluni on sujunu ihan hyvin ja rahaa riittäny, mutta ei kaikilla muilla ole asiat yhtä hyvin!!!
Ja jos vielä palataan noihin halpoihin mikkiskämppiin, niin niissä voi asua halvalla mutta elää niissä ei voi,
jos sattuu tollaseen vaihtarihelvettiin. (Siskollani tosin on Erkkilässä kiva halpa solu). Miten opiskelet, jos kämpässä on jatkuvasti n. 10 vierasta pitämässä kekkereitään? Ulko-ovea pidettiin selällään ja sinne on vapaa pääsy kaikilla. Bileet jatkuu yöllä kolmeen ja vaikka käy pyytämässä hiljaisuutta niin jengi kattelee ihmeissään et "häh, käytsä koulua?". Aamulla herätessä kun käy peseen naamaa niin löytyy käytetty kortsu lävästynä lavuaarin reunaan yms kivaa. Yritä tosiaan tommosessa elää ja vielä opiskella.
Tuota jatku koko pitkän talven ennen kun pääsin pois.
Ehkä olen liian herkkänahkainen mut sanoisin, ettei ole ihmisarvosta elämää asua vaihtareiden keskellä, joilla ei itellään ole muuta tekemistä kuin juhlia. Tietääkseni mikkis on juurikin noita täynnä.
Edittiä vielä: joku kuitenkin takertuu tohon ihmisarvojuttuun. Huonomminkin tietysti voisi olla.