Opiskelijoiden vuokranmaksu...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kas-vain
  • Aloitettu Aloitettu
Tuohan voi olla vuokranantajalle edullinen sijoitus...

Jos tekee sellaisen sitovamman sopparin, niin se voi tulla lopulta maksamaan talon ja puolet valtakunnasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Leeco sanoi:
valtio maksaa vuokran KOKONAAN??? viimeksi ku tarkastin se oli 80% 250€ asti.
Kait sulla on sitten vähän paremmat tuet kuin muilla:jahas:

Monella on sellainen tilanne, että niillä rahoilla, mitä valtiolta irtoaa, oli niiden nimet mitä hyvänsä (en tarkoita mitään sossutukia) saa vuokran kokonaan maksettua, ja rahaa vielä hieman jääkin.

Tuomas H. sanoi:
Nyt selvis siis miksei miehet saa vuokrakämppiä..

Aivan. Vitullakos tota vastaan sitten kilpailet...niinpä!

Hyvä tosin tämäkin tietää, kun pitäis tossa ittekin pistää kämppä kesäks vuokralle. :rolleyes:

Ja tohon melkein offtopickiin on kyllä pakko sanoa, että siinä nyt mr. perfect valottaa hyvin sitä peruskommarin ajatusmaailmaa. Mistä lähtien muuten sillä uusköyhällä on ollu varaa jauhaa shaissee netissä keskellä yötä?? Nyt mars mars opiskeleen, että valmistut ajoissa ja pääset ostaan vaatteitakin "useemmin kun pari kertaa vuodessa". LOL!

Sitä on ennenkin köyhät ihmiset käyny kouluja, ilman mitään tukia. Siinä vaan vaaditaan vaan vähän sitä kuuluisaa selkärankaa, mikä kommareille on luonnostaan melko vieras käsite. Pikkasen ihmetyttää noi puheet, että rahat ei riitä kun käsittäkseni ne tuet itsessään on jo päälle 400€ kuussa, siihen opintolaina vielä toisen mokoman päälle + ne kesätyörahat.

Joo kyllä siinä huoraamaan on lähdettävä, että pärjää...

Kostaja X sanoi:
vähemmän tukikuukausia -kovempi motivaatiio valmistua ennen kuin opinnot käyvät liian kalliiksi -nopeampi valmistuminen

Joo, noin aika monet sen valmistumisen näkevätkin. Tyhmät ja laiskat opiskelijat maleksivat yliopistolla kun eivät jaksa opiskella. Kun kunnolla antaisi keppiä, eli vähemmän rahaa ja tiukemmat rangaistukset hidastelusta niin valmistuisivat nopeammin. Ilmeisesti kovin moni ei ajattele että opintojen hitauden syy voisi olla systeemin ongelma. Tarkoitan että tämä vanha opiskelusysteemi ennen tätä uudistusta on rakennettu niin ettei sieltä voi valmistua kovin nopeasti. Esim. pakollisia kursseja ei järjestetä, opetusta on milloin sattuu, opintojen ohjausta ei ole.

Ja terveisiä täältä ulkomailta. Niin kauan kun Suomessa ei tarvitse maksaa 5000 euroa lukuvuodesta kannattaa olla todella kiitollinen. Suomen ilmainen opiskelujärjestelmä, opintotuki ja vuokratuki ovat jotain ainutlaatuista koko maailmassa. Kannattaa hyppiä ilosta ilmaan joka kerta kun opintotuki saapuu tilille ja miettiä niitä muiden maailman lapsia jotka saavat maksaa kaiken itse. Iloitkaa opiskeluista niin kauan kuin sitä iloa riittää. Ei voi tietää kuinka kauan sosialistinen paijausjärjestelmä on pystyssä, sillä kun training_addict ja kaverit panevat tuulemaan niin hyysäys loppuu ja Suomessakin maksetaan opinnoista raskaasti. Vähän luulen että tulevaisuuden Suomessa lukuvuosi maksaa 5000-7000 euroa, asumiset ja ruokailut omasta kukkarosta siihen päälle. Kannattaa omistaa silloin rikkaat vanhemmat.

Jos opiskelijat ovat nälkäkuoleman partaalla niin mitenkäs on baarit aina täynnä opiskelijoita keskellä viikkoa??? :kippis1:

Olen itsekkin opiskelija ja välistä vituttaa kun on näitä kavereita jotka itkevät kun opintotuki on niin pieni ja dokaavat sen 3 kertaa viikossa :david:

Mulla ei tule mieleen mitään muuta valittamista noista tuista kuin se, että ei saa tienata juuri yhtään ja silloin tuet riittävät hyvin sellaiselle joka saa halvan opiskelija-asunnon yliopiston tms. koulun läheltä. Lisäksi olisi hyvä, että ei harrasta mitään muuta kuin ilmaisia harrastuksia, ei käy ulkona kuin aniharvoin, ei tarvitse uusia kenkiä kuin kerran vuodessa ja uusi talvitakki hankitaan kerran 2-3 vuodessa tai jos kirpparilta löytyy niin vähän useammin. Opiskelijan nettotulothan ovat 9 kuukauden tukien kanssa maksimissaan ~13000€ ja siihen sisältyy laina, kesä-/osa-aikatyö, opintoraha ja asumislisä. Opiskelijan kannattaa siis mieluummin panostaa duuniin ja nostaa tukea vain pari kuukautta sillä eihän esimerkiksi vuoden nopeampi valmistuminen tuota minkäänlaista lisäarvoa vaan työkokemus on työmarkkinoilla kamppailemisessa paljon tärkeämpää.

Mulla ainakin meni opiskeluaikoina asiat niinkin mukavasti, että en saanut opiskelijakämppää ensimmäisen kahden vuoden aikana ja silloin maksoin euroiksi muutettuna vuokraa semmosen ~330€/kk kun asuin aika kaukana opiskelupaikalta. Ton päälle tuli kuukausittain junaliput ~60€/kk (kuljin osan matkoista pummilla), ruoka ~100€/kk, puhelinlasku 20-40€/kk, sähkölasku ~10€ ja näiden lisäksi jostain ilmaantui aina jotain maksuja niin, että kuukaudessa meni pakollisiin kuluihin se 550-600€ kun köyhästi eli. Nykyään hinnat ovat tietty nousseet aika reippaasti ja tolla mun budjetilla taitaa maksaa vuokran ja ruokalaskun. Mulla loppu rahahuolet kun sain hyvän duunin ja samalla sain opiskelijakämpän mistä maksoin vain 230€/kk ja se oli ihan kivaa vaikka elämänlaatu jossain v**un solussa ei kovin korkea olekaan.

Eniten mua häiritsi, että opiskelujen alussa ei ollut varaa mihinkään ja jatkuvasti jännitti, että jos vaikka tietokone hajoaa, niin on kakka housussa ja pahasti kun ei olisi rahaa korjaukseen. Onneksi oli harrastuksiin ei mennyt hirveästi rahaa kun ulkopuolinen rahoitus oli kunnossa.

Mun suositus on, että kannattaa hakeutua duuniin ja antaa valmistumisen venyä 1-2 vuodella.

SIC- sanoi:
Jos opiskelijat ovat nälkäkuoleman partaalla niin mitenkäs on baarit aina täynnä opiskelijoita keskellä viikkoa???
Mulla oli pari opiskelijakaveria, jotka dokaili pari kertaa viikossa ja rahaa siihen oli, koska heidän vanhemmat maksoivat vuokran ja antoivat ruokarahaa. Tottahan minäkin kävin baarissa kerran pari kuussa ja erityisesti viikolla kun ei tarvinnut maksaa sisäänpääsymaksua, bisse oli tietyissä paikoissa halvempaa ja opiskelukaverit oli myös baanalla.

Eemeli sanoi:
Monella on sellainen tilanne, että niillä rahoilla, mitä valtiolta irtoaa, oli niiden nimet mitä hyvänsä (en tarkoita mitään sossutukia) saa vuokran kokonaan maksettua, ja rahaa vielä hieman jääkin.
Ai missä? Jossain Kittilässä ehkä jos kodassa asuu. Pääkaupunkiseudulla ei kyllä sillä n. 440 eurolla mitä sieltä kokonaisuudessa tulee kovin helposti vuokria maksa. Itselläkin on vuokra tällä hetkell 456 e ja se on aivan vitun halpa, koska on osakunnan kämppä.

Hyviä pointteja Renin postissa. Itsekin olen opiskelija, ja saan tukea 240 € kuussa + laina. Asumislisä lakkautettiin, koska avokki muka tienaa niin huimasti (varastomies). Olen ollut välillä osa-aikatöissä yliopiston ohella, siinä on ainoa huono puoli se että kaikki ei saa sitä kivaa duunia mistä maksetaan 15 euroa tunti ja pystyy tekemään toisella kädellä, joten tollanen paska toimistoduuni kun vie sen vajaa 30 tuntia viikossa niin opiskelultahan se on pois. Kuitenkin jos tulot ylittää sen ~500 € perutaan opintuki.

Omaan osuuteeni vuokrasta ei siis edes riitä tuo tukiosa, lainan kanssa olisi hiluja (en ole kevään lainaa nostanut kun nyt ottaa huomioon että olen sen verran monta vuotta opiskellut että on jo maksua odottamassa "vähän"). Hyvällä tuurilla pärjäisin varmaan sillä 300 lainaeurolla kuussa, jos mitään yllättävää ei tapahtuisi (yhden opintolainan olen joutunut ottamaan silmälasien takia). Vanhemmilta ei paljoa saa, lähinnä ruokaa tms. (mutsi hoitotyöläinen, faija spurgu). Mulla on vaan käynyt ihan vitunmoinen tuuri, kun avo ekan yhdessäasumisvuoden jälkeen (jolloin meille jäi yhteensä se 300 euroa kuussa vuokran jälkeen käteen, siitä laskut jne) meni duuniin ja sanoi itse, että se on nyt sillä lailla että hän tekee työtä ja mä yritän valmistua.

Kesät olen tietysti töissä ja koko ajan on ns. haku päällä jos jotain sopivaa duunia löytyy, mutta näin meillä. Avo menee sitten takaisin kouluun kun mulla on paremmat tulot. Tämä malli ei kaikilla toimi, mutta ei ole raha ollut iso asia meillä muutenkaan -- on siis ollut myös aikoja jolloin minä olen tienannut enemmän kuin avo. Joku voi olla sitä mieltä että elän siivellä, mutta eipä tätä voi mitenkään selittää jos joku ei ymmärrä. Ollaan uskallettu luottaa että voidaan pari vuotta suunnitella eteenpäin.

Tiivistelmä: opiskelijoille on paljon hyviä etuja, mutta aika paskan hailee joku dösälippualennus loppupeleissä. Tulorajat pois tai lisää hynää tiskiin, kiitos. En ole tuosta itsensä myymisestä pätkääkään yllättynyt.

Mitä, politiikkaako tästäkin piti tehdä. Puhutaan ennemmin jakavista opiskelijatyttösistä!

Niissä ei ole mitään vikaa. Pitää muistaa että päinvastoin kuin feministit esittävät, monet naisetkin on puutteessa. HY:ssä valtaosa naisista on kroonisesti joko tyystin puutteessa tai vain sillä rajalla. (Harmillisen moni tosin myös näyttääkin siltä.) Jotain se on keksittävä.

Mun mielestä tuollainen järjestely on luova, seikkailullinen (eli väkevä) sekä win-win.

edit, tosiaan, kuinka usein vuokran voi nostaa, jos kämppä on vaikkapa 400 € hintainen?
2x/kk?

Olishan se eroottinen ajatus kahdesta opiskelijatytöstä.

Hmm... Pitääkin sijoittaa johonkin soluasuntoon, esim. kolmioon tms. Sitten markkinoida sitä pelkästään naisille ja mieluiten vaihto-opiskelijoille. Vaikkapa Japanista?

Mut kuitenkin. Ei varmaan moraali antais myöten ottaa vuokraa pimpuloina. Ja sitten toisaalta: Onko se sitten se 400-500 euron arvoista saada kerran kk:ssa tuheroa? Toisaalta jos omistais vaikka kerrostalon, voisi sopia vuokranmaksupäivät kuukauden joka päivälle. Siinä tapauksessa tosin käyttökustannukset saattaisivat rahallisesti nousta sietämättömän korkeiksi.

Tulis varmaan halvemmaks ostaa se handlotion ja talous-serla.

Eemeli sanoi:
Jos muuttaisin pois himasta saisin 415e/kk. (Opintoraha+Asumislisä)
Sillä ei makseta edes vuokraa.
Tuon lisäksi saisin tehdä työtä 500e/kk

Kyllä tuolla summalla elää, mutta ei kyllä mitään muuta.

Aika kallista on kyllä tuo nussiminen jos opiskelijahuoria tahtoo Suomessa nussia. Otetaan esimerkki: Yksiön vuokra 600e/kk kantakaupungissa. 4 kertaa kuussa saat panna vuokralaista ja hän näinollen kuittaa vuokran. Maksat itse vielä vastiketta noin 100e/kk. Käytännössä kulut ovat 700e/kk, eli 175e/kerta. Hyvässä lykyssä maksat vielä lainankorot, joiden oletetaan olevan 100e/kk.

Koko panorumba näinollen maksaa 800e/kk. Sittenhän kaikki muistavat että lentolippuja vaikkapa Thaimaahan saa tarjouksesta 500-600e Finnairilta. Silloin jäisi vielä 200e rahaa huoriin. Tällä saa 10 huoraa itselleen paikan päällä (jos käyttää samaa henkilöä useasti, luulisin hinnan tippuvan?), huono hotelli on noin 5e/vrk joka pitää toki lisätä menoihin + ateriat päälle (euron annos jossain hyvässä ravintelissa).

Käytännössä tuolla Suomalaisen opiskelijahuoran hinnalla matkustaa kerran kuussa thaimaahan viikoksi ja panee eri huoraa joka päivä. Siis jos dikkaa. :jahas: Kaupan päälle saa tietenkin maata rannalla 30+ asteen lämpimässä ja pääsee irtautumaan arjesta.

Noh, tuli vaan mieleen. :david:

EDIT: Ja tuli mieleen kun vuokranantaja olen itsekin että jos joku tyhmä horo solmii vuokrasopparin eikä hänellä ole näyttöä että olisi maksanut vuokraa RAHANA, voi vuokranantaja periä vaikka ulosoton kautta nuo rahat häneltä. Toinen asia on se että jos asunnosta on lainaa jäljellä niin korkomenoja ei voi vähentää verotuksessa niiltä kuukausilta jolloin asunto on tyhjillään. Tästä aiheutuu lisäkuluja noihin edellisiin laskelmiin.

EDIT2: Itse tässä nyt veikkaisin että tämä vuokranantaja on ollut komeahko pakkotoistolainen ja vuokralaisehdokas nussimisesta pitävä neitokainen, sinkku tietenkin. Mikäs siinä jos molemmat dikkaa ja toisella on rahaa ja toisella ei. Huora se nainen silti on.

EDIT3: Muistan kun itse opiskelin. Sain opinskelijana rahaa yhteensä 1386mk verojen jälkeen. Tällä maksettiin vuokra ja elettiin. Asuimme Mikkelin keskustassa ei missään halvassa asunnossa, MOAS kuitenkin. PK-seudulla on hieman eri tilanne, sen ymmärrän.

Belmondo sanoi:
Mitä, politiikkaako tästäkin piti tehdä. Puhutaan ennemmin jakavista opiskelijatyttösistä!
:D En ihmettele yhtään että jotkut opiskelijatytöt tähän lähtee vaikka tuntuuhan se aika kamalalta vaihtoehdolta..
Muistan, että joskus ~10 vuotta sitten Tukholman iltapäivälehdissä oli samanlaista juttua moneen otteeseen ruotsalaisista opiskelijatytöistä. Ainoa että silloisten lehtijuttujen mukaan tytöt hankkivat tienaamillaan (ilm. aikamoisilla) rahoilla luksustuotteita kuten merkkilaukkuja ja huippusuunnittelijoiden vaatteita jne.

Ei se opiskelijan elämä niin nannaa kyllä ole. Itsellä vuokra 350e/kk ja tilille päsähtää 353 e/kk. Mamma ja pappa inte betalar. Laina on käytetty jo edelliseltä lukukaudelta maksamatta jääneisiin laskuihin. Koulupäivät parhaimmillaan 08.15- 20.00, eli töihin menokaan ei varsinaisesti ole mahdollista. Pointtini on se, että seuraava joka meinaa sanoa "mitä te vingutte, te ette ole mihinkään tyytyväisiä", voi sitten miettiä pari kertaa aukaiseeko suutansa ollenkaan. Kokeilkaa perhana elellä niillä luvatuilla tuilla ja kertokaa sitten onko se niin helppoa!

Pääkaupunkiseudulla on noita soluja ihan mukavasti joissa se vuokrataso taitaa olla max jotain 200€/kk sis. sähkö, vesi ja nettiyhteys. Mä asuin vielä 28 vuotiaana solussa joten asenteesta se taitaa olla kiinni jos haluaa rahaa säästää asumiskustannuksissa, eikä halua persettä jakaa tai vinettää. Eihän se herkkua ollut kuten moni on täälläkin saanut kuulla :D
Vähän vaan kävi korvaan kun joku 18 vuotias sanoo ettei 415 € riitä vielä vuokraan :) Riippuu tietenkin missä päin suomea asuu. Kivempihan se on tietenkin omassa kämpässä asua. Tuet+laina riittää kyllä rimaa hipoen asumiseen ja elämiseen jos vuokrataso on tuollaista solutasoa.

Monet inssi opiskelijat tekivät yhdellä maan johtavalla päivittäistavarakaupan keskusvarastolla yövuoroja usean yön viikossa+viikonloppuja. Hatunnosto heille. Saivat hyvää liksaa ja maksoivat oman opiskelunsa. Jos opiskelija haluaa tienata ylimääräistä niin ei mun mielestä valtion sitä tarvitse kustantaa. Valtio avittaa siinä opiskelussa ja vuokranmaksussa.

Ja kyseiseen aiheeseen lisäten: Moon kuullu, notta myös lääketiedettä opiskelevat naiset jakaisivat itseään hyvillä katteilla. Opiskelu kestää kauan ja tällä tavalla saadaan vähennettyä aika paljon kasaantuvaa velkaa. Ei siinä mitään, myyköön jos haluaa työtähän se on, ja hyvä vielä jos tykkää työstään.
Onneksi mulla ei ole tytärtä :lol2:

PS: Vituttaa muutenkin tää ylipaapottu sosiaalitukijärjestelmä.

SIC- sanoi:
Jos opiskelijat ovat nälkäkuoleman partaalla niin mitenkäs on baarit aina täynnä opiskelijoita keskellä viikkoa??? :kippis1:

Olen itsekkin opiskelija ja välistä vituttaa kun on näitä kavereita jotka itkevät kun opintotuki on niin pieni ja dokaavat sen 3 kertaa viikossa :david:

Juurikin tämä. Mulla keittää yli heti, kun lkurssikaverit alkaa jauhaan tästä. Ei oo rahaa byhyy. Miksi ihmeessä ne rahat pitää juoda?

Totta on, että opintotuki ei ole maailman suurin, mutta jos pikkasen laittaa asioita tärkeysjärjestykseen, niin kyllä sillä mun mielestä tulee toimeen vallan mainiosti.

Eemeli sanoi:
Kyllä, vanhempani ovat elossa ja ovat minua monesti auttaneet, niinkuin useimpien muidenkin vanhemmat lapsiaan auttelevat.

Mua sitten niin vituttaa tällaiset tyypit, jotka eivät pysty ajattelemaan, että kaikilla ei olla sitä pappaa joka betalar. Mitäs sitten kun opiskelija käy kyllä töissä, mutta joutuu samalla auttamaan taloudellisesti vanhempiaan. Jos toinen vanhemmista on esimerkiksi vakavasti sairas ja
lääke- ynnä muut kustannukset on pakko saada hoidettua perheen voimin? Minä ainakin autan ilolla äitiäni, joka on minua 20 vuotta kasvattanut ja rakastanut pahasta murrosiästäkin huolimatta. Se on mielestäni velvollisuuteni. Vaikkakin sitten rahaa ei meinaa riittää edes peruselintarpeisiin. :wall:

Ja huoraamaan en alkaisi, kyllä sitä on ilmankin tähän asti onnistuttu keplottelemaan. :down:

Minä olen kuullut tutuilta usein niin päin että kun nuori opiskelijatyttö menee katsomaan kämppää, on vuokraisäntä ehdottanut että onhan sitä vuokraa mahdollisuus neuvotella alaspäinkin "tietyin ehdoin", mutta harvemmin kuulen että tytöt suoraan sillä meiningillä yrittävät sitä kämppää hankkia.

kas-vain sanoi:
Ihmetystä aiheutti se, että kaksi naispuolista henkilöä (10% hakijoista) yritti tarjota seksiä maksuna vuokrasta. :rolleyes:
Kertakaikkisen kuvottavaa jos tilanne Suomessa on oikeasti tämä! En oikein pysty uskomaan että nykyajan opiskelijatyttöjen moraali olisi näin höllässä. Entäpä jos nämä tytöt olivatkin jotain oikeita "ammattilaisia" jotka etsivät liikehuoneistoa bisneksilleen, ja vain väittivät olevansa opiskelijoita? Aika harva nimittäin varmaan vuokraisi kämppäänsä huoraamistarkoitukseen, plus onhan tuo "opiskelijatyttö" jonkinlainen fetissi vanhoille irstaille papoille. Silti karmea stoori... Itse olen köyhäillyt suurimman osan elämääni, eikä tuollainen kävisi edes mielessä. Kaikenlaista paskaduunia vaan tullut tehtyä opiskelujen ohessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom