Opintotukia voisi näköjään laskea!

Jäänyt vähän epäselväksi missä tässä nyt valitetaan? Eikö se nyt ole jokaisen oma asia mihin ne rahansa tunkee ja mitä vaatteita pitää tuli ne rahat sitten porukoilta, työnteosta tai tuista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei oo näköjään vastakkain asettelun aika ohi ku taas väännetään kättä opiskelijat/koulutetut vs. työläiset :D

Jäänyt vähän epäselväksi missä tässä nyt valitetaan? Eikö se nyt ole jokaisen oma asia mihin ne rahansa tunkee ja mitä vaatteita pitää tuli ne rahat sitten porukoilta, työnteosta tai tuista.

No varmaan ne valittaa jotka tuet maksaa.

Näemmä mun AMIS provo toimi hyvin. Löyty sieltä yksi "äidinkielen opettajakin" joukosta, propsit sinne :thumbs: . Joo ja inssikoulutus on ihan pelletouhua ei siinä mitään kuka tahansa toope sen kahlaa läpi, jos vähän jaksaa istua tunneilla.

Mut edelleen en tajua tätä purnausta, joka jamppa ketä on töissä purnaa tavallaan noista opintotuista. Huomioikaa, että edelleen työttömätkin saavat huomattavasti enemmän kuussa rahaa ja ne perkeleet vaan makkaavat kotona.

Ps. Ei ole mitään ylenkatsetta ammattikoulun käyneitä kohtaan. Työntekijä sen työn tekee, esimies vaan luo edellytykset työn teolle.

Niin ja jos Multivita tuntus, että sait liikaa tukia niin lahjoita vastaava summa vaikka pelastusarmeijalle niin lähetän sulle papukaijan merkin nimmarilla varustettuna.

Mut edelleen en tajua tätä purnausta, joka jamppa ketä on töissä purnaa tavallaan noista opintotuista. Huomioikaa, että edelleen työttömätkin saavat huomattavasti enemmän kuussa rahaa ja ne perkeleet vaan makkaavat kotona.

Samaa mieltä. Ekana "ruokakortti" kokopäivä dokuille+työnvälttelijöille(tai oikeammin näiden yhdistelmälle). Opiskelijat kuitenkin valmistautuvat työelämään oli haalarit päällä tai ei.

Ei tosta opintotuesta yksinkertaisesti jää vuokran, ruuan, matkakortin, harrastusten ja erinäisten muiden ja satunnaisten kulujen jälkeen rahaa mitenkään ylettömään dokailuun. Kukin voi päättää itse mihin rahansa sijoittaa ja mistä vastaavasti karsii. Tähän liittyen voidaan pohtia, mikä olisi opiskelijan kohtuullinen elintason kituuttamisen taso, sillä teoriassa normaaliin toimintaan kykenevä ihminen tulee toimeen (=selviää hengissä?) opiskelujen ajan vaikka ilman tukia, kunhan vain keskittyy ainoastaan elannonhankkimiseen, mikä tuskin on tarkoitus. Samalla tavalla voitaisiin kritisoida esimerkiksi työttömien oikeutta hauskanpitoon.

Sikäli, kun kouluttautumista pidetään tärkeänä ja isossa mittakaavassa nykyään yhtenä Suomen tärkeimmistä talouden kilpailuvalteista, siihen tulisi myös kannustaa. Oletettavasti kohtuullinen opintuki toimisi osaltaan kannusteena tässä asiassa.

Omalla kohdallani kaikki haalarispedeily on ollut koko rahan arvoista, enkä enemmistön lailla tietenkään pyri häiritsemään sillä muita. Opintotuki ei ole lähellekään riittänyt hauskanpitoon, vaan rahat siihen pitää hankkia töistä. Mistä tahansa muustakin tässä elämässä voi ottaa herneen nokkaan, mutta asiat on helpompia, jos ei suhtaudu vähäpätöisiin häiriötekijöihin, kuten tässä tapauksessa haalaripukuisiin opiskelijoihin turhan vakavasti.

Miten se nyt vaikuttaa kenenkään elämään jos joku opiskelija nyt tuhlaa rahansa viinaan? Samalla tavalla se siitä tukea saa ja tulee saamaankin. Harvemmin sitä rahaa löytyy viinaan pelkistä tuista.

En nyt oikein tajua syy-seuraus-yhteyttä opiskelijoiden tuilla ja ylettömällä kännisekoilulla?

Mikä pointti tulis todistettua, vaikka tuet lakkautettaisiin kokonaan ja kaikki vaan ottais lainaa/kävis töissä ja ryyppääminen jatkuisi aivan samanlaisena!?!

Eikö kukaan ole muka nähnyt muuta maailmaa? Kaverit maksaa esim. jenkeissä/brittilässä säästöistä/itse kaikki opiskelukulut ja lukukausimaksut, ja kyllä iso osa vetää perseet pitkin viikkoa. Surutta. Huolella.

Politiikan toteuttaminen omasta elämänkatsomuksellisesta ja kapeasta näkökulmasta on jotakuinkin vajaata, joten saman tien vois pistää läskit verolle ja kieltää sokerin ja laardin:david:

Inskalle nobeli tästä. Olisi muuten oikeasti hyvä keksintö.

Muahha.

Kannatan ennemmin valinnan vapautta.

Mitä Mike luulet niitten spurgujen sanovan, millä lailla sun tuloja pitäis säädellä niiden mielestä?

Ei ny mennä kummankaan naapurivaltion hömpötyksiin mukaan vaan tehdään yksilönvapauden ja pärjäämisen eteen töitä.

Niinkauan kuin minä maksan sen spugen sossukorvauksen, niin spugella ei ole paskanvertaa varaa säädellä kenenkään tuloja.

Paskempi homma vaan, että eletään demokratiassa. (onneksi spuget ei äänestä ja kapitalistit voitti vaalit..):kippis1:

Mun ehdotus vastakarvaan olis se, että spugejen (miten taivutetaan oikein?) pitäs saada viinaa kellon ympäri niin että joisivat itsensä hengiltä.

Aivan kuten opiskelijoillakin, viinankäyttö ei katoo vaan mihkään vaikka mitä tekis. Ne sit vaikka ryöstää sen pullon jos eivät muuta keksi.

Näemmä mun AMIS provo toimi hyvin.

Niin ja jos Multivita tuntus, että sait liikaa tukia niin lahjoita vastaava summa vaikka pelastusarmeijalle niin lähetän sulle papukaijan merkin nimmarilla varustettuna.

Provot toimii..

Ei tuntusnus. Kuten jo oon sanonu, niin ihan toimiva systeemi mielestäni.

Sanotaan nyt vielä ennen mökille lähtöä ( :rock: ), että ei kenenkään huoli avautumiseni takia itkuun purskahtaa. Jos voisin yksin päättää, niin en minäkään opintotukia laskisi. Itseäni vaan vituttaa yletön opiskelijarällästys. Koittakaa nyt vaan elää sen kanssa..

Tuo on vaan kovin epärealistinen ajatus toteutettavaksi ja luultavasti sillä ei edes kertyisi säästöä valtiolle kaiken hallinnan monimutkaistumisen takia.

Itseasiassa tuo olisi melko yksinkertaista toteuttaa. Eihän tuo nyt tämän maan suurin ongelma ole, mutta ajattelin lähinnä niin, että tuleeko valtion suoraan rahallisesti tukea tupakan ja alkoholin ostoa. Viinan kulutus ei tule koskaan loppumaan, eikä se ollut hassun ajatukseni tarkoituskaan. Mutta 24/7 käyttävien ei mielestäni tarvitse valtion tuella dokailla. Juu, ja en tarkoita nyt opiskelijoita. Ei realistinen ajatus, mutta kun katsoo tämän maan muita nerokkaita ajatuksia niin en häpeä :D

Toinen yhtä epärealistinen ajatus olisi tulevaisuudessa antaa vaikka verohelpotuksia niille ihmisille, jotka tekevät verotuskauden aikana terveellisempiä ruoka- ja nautintoaineostoksia. Olin juonut muutaman oluen kun kehittelin tätä teoriaa, mutta toteutettavissa tuokin on :lol2:

Voi kyynel. Jos opiskelijat tahtovat tunkea massinsa viinaan tai muuhun "turhaan", niin siinäpähän laittavat sitten. Kyllä opiskelijoiden on kuitenkin jostain se massi kaivettava siihen kämppään, vaatteisiin, opiskelukamoihin ja vaikka mihin muuhun. Se vaan, että jos joku muu - kuin "normaali" työssäkäyvä henkilö - vetää tumut, on se automaattisesti syyllistettävää. Toki spurgut ovat erikseen, koska eivät satavarmasti tee yhtään mitään sen massin eteen - ja silti ottavat kuppia riittävästi.

Jos opintotuesta puhutaan; niin sitä ei pitäisi nostaa taikka laskea!

^^spurguista sen verran, että eivät ne kauaa sätkyttele rehellisten työntekijöiden rahoja juomassa....noutaja tulee. Koulussa oli just siitä kuinka paljon verorahoista menee sosiaalihuoltoon, niin se oli aika vähän(lukuja, en heitä ku en muista), verovaroin kustannetaan myös muita terveydenhuoltomenoja(äitiys-neuvola-kouluterveydenhuolto jne.)
Tietenkin spurgut- nyk. sosiaalisesti rajoittuneet, ovat näkyvä ihmisryhmä, siitä syystä mielleyhtymä-ryyppäävät mun rahojani....;)

Kummallista miten opiskelijalla voi riittää rahaa vuokraan, kaikkiin vakuutusmaksuihin (kaskosta - sairausvakuutukseen), autoon ja sen ylläpitoon & käyttöön, puhelimeen, nettiin, vaatteisiin, normaalliin hyvälaatuiseen ruokaan, salikorttiin, lisäravinteisiin etc. Eikä todellakaan tarvitse elää perse ruvella vanhempien avustuksella. Käyn toki töissä, mutta niin voisi tehdä aika moni muukin.

Eihän tuo mahdotonta ole, jos käy töissä sen maksimimäärän eikä ole mitään ylimääräisiä kuluja.

Hallitusohjelmaan on kirjattu opintotuen ja tulorajan nosto, joten turha on murehtia siitä, että opintotukea laskettaisiin :)

Minulle opiskelijajärjestötoiminta on tärkeää jo sosiaalisista syistä ja se on muuten vaan opettavaa; monesti bileissä ollaan jopa töissä siellä, tapaamassa ystäviä eikä välttämättä edes humalassa.

Opiskelijajärjestötoiminta ei edellytä yletöntä alkoholinkäyttöä tai bilettämistä eikä haalaritkaan ole pakolliset.

Jepjep. Itse vietin vapun vanhemmilla grillailemassa, vaikka lakki ja haalaritkin löytyy (käytetty viimeksi kolme vuotta sitten). Ei vain tahdo innostaa tuo haalarivappu, vaikka olen kyllä huomannut, että tupsulakki näyttää olevan myös aika kova ääliömagneetti. "Ootsä joku teekkari vai...?!! Örr!"

Tuossa vähän aikaa sitten spurgu huusi Otaniemessä, että meikäläisen täytyy maksaa kaverin kaljat, koska elän muiden rahoilla. Huvittavaa sinänsä, vaikka pinna paloikin moisesta kommentista herkästi ja pieni "kuka elää kenen rahoilla"-sananosta siinä käytiin.

Silloin tällöin töissä käymällä itseni elätän, kun nuo tuet ei oikein riitä Helsingin vuokriin.

Itseasiassa tuo olisi melko yksinkertaista toteuttaa. Eihän tuo nyt tämän maan suurin ongelma ole, mutta ajattelin lähinnä niin, että tuleeko valtion suoraan rahallisesti tukea tupakan ja alkoholin ostoa. Viinan kulutus ei tule koskaan loppumaan, eikä se ollut hassun ajatukseni tarkoituskaan. Mutta 24/7 käyttävien ei mielestäni tarvitse valtion tuella dokailla. Juu, ja en tarkoita nyt opiskelijoita. Ei realistinen ajatus, mutta kun katsoo tämän maan muita nerokkaita ajatuksia niin en häpeä :D

Toinen yhtä epärealistinen ajatus olisi tulevaisuudessa antaa vaikka verohelpotuksia niille ihmisille, jotka tekevät verotuskauden aikana terveellisempiä ruoka- ja nautintoaineostoksia. Olin juonut muutaman oluen kun kehittelin tätä teoriaa, mutta toteutettavissa tuokin on :lol2:

Tuo idea ruokaan yms. tarkoitetuista lipukkeista tai korteista vaatisi kontrolloidun jakeluverkoston, joka mahdollisesti pitäisi toteuttaa joko sopimuksilla nykyisten vähittäistavarakauppojen kanssa tai valtio-omisteisella kauppaketjulla. Ongelmia, joita näin äkkiseltään tulee mieleen on esimerkiksi tuossa ensin mainitussa ostojen valvonnan hankaluus ja jälkimmäisessä seikka, että uuden jakeluverkoston tulisi olla äärettömän laaja kattaakseen koko maan. Lisäksi vähänkään erikoisempien käyttöesineiden tai ruuan hankinta vaikeutuisi, kun valtion kortti ei kävisikään kaikkialla.

Mitä tulee viinan hyvinvointihaittoihin ja (kaikkien sen käyttäjien oletettuun ;)) hyödyttömyyteen, niiden kustannuksissa tullaan jo vastaan normaalielintarvikkeita korkeammilla veroilla, eli tuota jälkimmäistä mainitsemaasi ideaa verohelpotuksista toteutetaan jo jossain määrin käytännössä.

...

Mun ehdotus vastakarvaan olis se, että spugejen (miten taivutetaan oikein?) pitäs saada viinaa kellon ympäri niin että joisivat itsensä hengiltä.

totta. ite oon sitä mieltä että iso säiliöauto ajetaan koskenkorvan tehtaalle ja sieltä pumpataan tulilientä tankit täyteen ja ruetaan kiertämään suomea.

juopot heittää veivinsä onnellisena juoppojen paratiisissa kun voi juoda niin paljon kuin pystyy eikä tartte kitua pienillä sossutuilla gambinapullosta gambinapulloon. ja ketäänhän ei pakotettaisi juomaan, kaikki olisi vapaaehtoista. vrt. kevorkian

Suositut

Back
Ylös Bottom