Opintotukia voisi näköjään laskea!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen jo pitkään ollut sitä mieltä että suurin osa valtiontuista; opintotuki, sossutuki, työttömyyskorvaus, jne. pitäisi maksaa maksaa esim. ladattavalle maksukortille jolla ei pystyisi ostamaan/maksamaan alkoholi- ja tupakkatuotteita. Alkaisi spurgutkin katoamaan alepan edestä aika nopeasti. Omalla työllään tienaamallaan rahallaan jokainen ostaa mitä tahtoo, mutta en ymmärrä miksi verorahoista kustannettavilla tuilla mahdollistetaan epäterveen elämäntavan ylläpitäminen.

Ehkä paskin idea ikinä. Back to the USSR.

En edelleenkään ymmärrä, että mikä vittu tässä rassaa... Jos ihminen saa valtion myöntämää tukea, niin eiköhän se saa pistää rahansa ihan minne haluaa. Mitä se kellekään kuuluu..

ei mua ainakaan haittaisi yhtään pieni korotus opintotukeen. jos tukea saa vähän päälle 440 euroa kuussa. maksapa siitä asunto helsingissä, koulukirjat sun muut tarvikkeet, matkakortti, paljonko jää näiden jälkeen ruokaan? pari euroa päivässä. vaatteet, harrastukset, kaikki hauskanpito, rahat pitää saada muualta.
Tarkoitus olisi kuitenkin että pystyy keskittymään opiskeluun ja ajoissa valmistumiseen, ja tuella pysyisi jotenkuten hengissä.
nykyään on pakko ottaa lainaa ja/tai käydä töissä. sitten vielä ihmetellään miksi valmistuminen pitkittyy suurella osalla, ehkä siksi että pelkkiin opintoihin keskittymällä viettää elämänsä parhaat vuodet suomen mittapuulla äärimmäisen köyhänä.

Sanotaan nyt vielä ennen mökille lähtöä ( :rock: ), että ei kenenkään huoli avautumiseni takia itkuun purskahtaa. Jos voisin yksin päättää, niin en minäkään opintotukia laskisi. Itseäni vaan vituttaa yletön opiskelijarällästys. Koittakaa nyt vaan elää sen kanssa..

Tietenkin jos ei pysty sietämään näitä opiskelijarientoja niin ainahan voi jäädä sinne mökille pois ihmisten ilmoilta niin tällöin jää myös muut epämielyttävät ihmisryhmät pois päiväjärjestyksestä. Näytät asuvan Lappeenrannassa jos teillä siellä on liikaa opiskelijoita niin voithan aina muuttaa vaikkapa Kemiin. Siellä ei hallaripellet ainakaan pyöri.

Jos kateutta voisi verottaa, niin tän ketjun tuotoilla makselisi jo useatkin opintotuet. On se vaan ehtymätön luonnonvara...

Kukin taaplaa omalla tavallaan ja huolehtii pärjäämisestään ja ryyppäämisestään ihan niinkuin itse haluaa.Tuilla elää ja muilla tuloilla rellestää. Jos valtio haluaa tukea koulutusta maksamalla tukea opiskelijoille, niin on se mielestäni hyvinkin tuottoisa sijoitus verrattuna esim. työttömien saamaan tukeen(milläänlailla itse työttömiä arvostelematta). Opiskelija maksaa verot sekä tuista(niinkuin muutkin tuella elävät), että kesätöistään ja todennäköisesti hieman suuremman palkan suomana "etuna" maksaa myös enemmän tuloveroa päästyään töihin. Missä vika, kuka muka kärsii?

Niin, ja tietenkään unohtamatta niitä jolla ei ole mahdollisuuksia lisätuloihin, aika kapeakatseista ajatella vapun jälkeen muutamaa haalaripukusta katseltuaan että kaikkien opiskelijoiden tukia tulisi laskea.

Ps. Vappu on ohi, vappumarssit ovat jo menneet ja Neuvostoliittoon ei enää ole paluuta :rolleyes:

Ehkä paskin idea ikinä. Back to the USSR.

En edelleenkään ymmärrä, että mikä vittu tässä rassaa... Jos ihminen saa valtion myöntämää tukea, niin eiköhän se saa pistää rahansa ihan minne haluaa. Mitä se kellekään kuuluu..

Ihan yhtä paska idea kuin tuo kommentti :D. Jotkut ovat näköjään niin tosikkoja etteivät osaa käsitellä lukemaansa hieman rennommin. Niin kauan kun alkoholin ja tupakkatuotteiden kulutusta pyritään säännöstelemään jollain tavalla suomessa valtion toimesta, niin on turha puhua jostain Back to the USSR-meiningistä.

Mitäs sie raukka siellä alkossa? Viinaa ei junnuille myydä..

Ootko ikinä käynyt alkossa? Siellä myydään myös olutta, viiniä, siideriä, lonkeroa vahvempana kuin ruokakaupassa. Viinaa saa aina suhteilla, en taida olla ainut jamppa jolla on yli 20vuotias frendi? Loppujen lopuksi mulle aivan sama mitä mieltä oot tästä tuki asiasta, ei kukaan teidän mielipiteitä kuuntele. Se tuki nousee oliko se 10% vai 15%? No kuitenkin lisää hönää.

Ihan yhtä paska idea kuin tuo kommentti :D. Jotkut ovat näköjään niin tosikkoja etteivät osaa käsitellä lukemaansa hieman rennommin. Niin kauan kun alkoholin ja tupakkatuotteiden kulutusta pyritään säännöstelemään jollain tavalla suomessa valtion toimesta, niin on turha puhua jostain Back to the USSR-meiningistä.

Mites se opiskelijoiden opintotukien laittaminen viinattomaksi ja savuttomaksi sitten merkkaa tossa yhtälössä? Kusipisara Atlantissa?

Edit: Itse olen opintotukia nostanu muistaakseni viimeksi joskus 2001. Vielä jopa markoissa sillon laskettiin.

Oisko ideaa laittaa lukkoa tälle threadille ja jatketaan kädenvääntöä niissä useassa muussa samaa asiaa käsittelevissä keskusteluissa? Niiden sisältö on sama kuin tässäkin, eikä niissäkään ole päästy puusta pitkälle saatika yhteisymmärrykseen asiasta.

Mites se opiskelijoiden opintotukien laittaminen viinattomaksi ja savuttomaksi sitten merkkaa tossa yhtälössä? Kusipisara Atlantissa?

Edit: Itse olen opintotukia nostanu muistaakseni viimeksi joskus 2001. Vielä jopa markoissa sillon laskettiin.

Kirjoitin toki jossain varmasti että tuo on suurin ongelma suomessa tällä hetkellä? Ja nimenomaan viittasin vain opiskelijoihin?
Jos nyt et vieläkään ymmärrä kirjoittamaani, niin sitten et ymmärrä. Ei yllätä :hyper:

Toki tukia tarvitaan. Mutta kyllä opintotuella pärjää ihan hyvin kun kesät tehdään duunia siihen päälle.

Niin ja opintotukeen kuuluu opintolaina

No kyllä tuokin riippuu hieman siitä kuinka paljon massia käärit parin kuukauden kesätöistä, ite säästin noita rahoja 2 vuotta.

Ja kaikki eivät lainaa haluaisi maksella heti kun opinnot loppuu ja työelämä alkaa.

Sniffari: Ei se periaatteessa kuulukkaan, mutta tuen nimi on kuitenkin opintotuki.... ei viina/baarituki tms.

Tuo idea ruokaan yms. tarkoitetuista lipukkeista tai korteista vaatisi kontrolloidun jakeluverkoston, joka mahdollisesti pitäisi toteuttaa joko sopimuksilla nykyisten vähittäistavarakauppojen kanssa tai valtio-omisteisella kauppaketjulla. Ongelmia, joita näin äkkiseltään tulee mieleen on esimerkiksi tuossa ensin mainitussa ostojen valvonnan hankaluus ja jälkimmäisessä seikka, että uuden jakeluverkoston tulisi olla äärettömän laaja kattaakseen koko maan. Lisäksi vähänkään erikoisempien käyttöesineiden tai ruuan hankinta vaikeutuisi, kun valtion kortti ei kävisikään kaikkialla.

Mitä tulee viinan hyvinvointihaittoihin ja (kaikkien sen käyttäjien oletettuun ;)) hyödyttömyyteen, niiden kustannuksissa tullaan jo vastaan normaalielintarvikkeita korkeammilla veroilla, eli tuota jälkimmäistä mainitsemaasi ideaa verohelpotuksista toteutetaan jo jossain määrin käytännössä.

Juu, en näitä ideoita niin tosissani heitellyt ilmoille. Pohdin tulevaisuuden kannalta erilaisia mahdollisuuksia. Eli mitä olisi mahdollista toteuttaa nyky- tai tulevaisuudentekniikalla, mutta en niinkään siltä kantilta, että mikä olisi järkevää toteuttaa.
Tuohon terveellisen elämän kautta saapuviin etuihin valtion taholta mulla oli vähän korkealentoisempi visio kuin tuo mitä kuvasit. Mutta ei siitä sen enempää. Saatan vielä tehdä päättötyön tuosta aiheesta joskus :D

blablabla balalbalalaa,

Jopas helpotti..

Aivan yksi lysti, jos joku käyttää ne rahat viinaan, kun toinen syö sitten monipuolisemmin ja harrastelee muuta, jos rahaa jää muuhuun kuin opiskelukustannuksiin.

Kukin tyylillään.

Juu, en näitä ideoita niin tosissani heitellyt ilmoille. Pohdin tulevaisuuden kannalta erilaisia mahdollisuuksia. Eli mitä olisi mahdollista toteuttaa nyky- tai tulevaisuudentekniikalla, mutta en niinkään siltä kantilta, että mikä olisi järkevää toteuttaa.
Tuohon terveellisen elämän kautta saapuviin etuihin valtion taholta mulla oli vähän korkealentoisempi visio kuin tuo mitä kuvasit. Mutta ei siitä sen enempää. Saatan vielä tehdä päättötyön tuosta aiheesta joskus :D

Jehee, en mä tällaisia käytännössä todella merkityksettömiä asioita pohtinut kuin lauantaiaamun ratoksi. Ei tää niin vakavaa ole :)

Mutta tässä päättötyötä odotellessa alan monien muiden tapaan pikku hiljaa keskittymään Suomi - Italia -matsin seuraamiseen ja opintotuen juomiseen, kippis! :kippis1:

Opiskelijana voin sanoa että ei tässä ole varaa mihinkään ylimääräiseen. Itsekään en tajua tuota "dokaamiskulttuuria" ollenkaan. Sitten syödään kynsiä loppu kuu kun kaikki rahat menny viinaan. No jippii. Ehkä ne ottavat lainaa? Tietenkin opiskelijabileet ovat hyvä paikka tutustua uusiin ihmisiin.

Mutta niinku aiemmin mainittu: kukin tyylillään. Ei se mulle kuulu jos joku haluaa kuluttaa kaikki rahat juomiin:)

Opiskelijana voin sanoa että ei tässä ole varaa mihinkään ylimääräiseen. Itsekään en tajua tuota "dokaamiskulttuuria" ollenkaan. Sitten syödään kynsiä loppu kuu kun kaikki rahat menny viinaan. No jippii. Ehkä ne ottavat lainaa? Tietenkin opiskelijabileet ovat hyvä paikka tutustua uusiin ihmisii, mutta onko pakko ryypätä joka keskiviikko ja viikonloppu? Ei ymmärrä.

Toistan itseäni tuosta hetki sitten: onko se sinulta pois?

(en itse vielä opiskele, mutta en pahemmin rahaa viinaan käytä siltikään)

Edit: jahas, laitoit edittiä. Unohdetaan tämä. :D

Pitää vielä lisätä, että kovasti tuntuu ihmisillä olevan käsitys, että opiskelijat ja erityisesti nämä haalari-ihmiset ryyppäävät vähintään sen 1-2 kertaa viikossa. Itsekin käytän opiskelijakemuissa ja vappuna haalareita käyden näissä n. 1-2 kertaa kuukaudessa jos opiskelut/lukujärjestys sen sallii. Eikä siellä nyt niin erikoisesti rahaa kulu jos juo järkevästi.

Kiitos kaikille tästä väännöstä mutta nyt menen juomaan työllä ansaittuja rahojani :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom