Opintotuki ei nouse taaskaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Itse sain opiskeluaikoinani opintorahaa aika tarkkaan 100 mk. Tosin asuin silloin vanhemmillani ja sain sieltä ruuan. Lisäksi kävin koulun jälkeen välillä töissä.
Eli melko pienellä sitä pärjää. Jos ei tuet riitä, niin menkää töihin!!

Edit: Ja opintolainaa oli 0mk.

Täytyy kyllä ihan uteliaisuudesta kysyä, että millähän asteella opiskelit? Korkeakouluopinnoissa tuskin on ihan noin vähää saanut, vaiko?

Jos yliopistoon menee, niin useimmiten sitä joutuu kuitenkin vaihtamaan paikkakuntaa ja pitää myöskin muistaa se, että kaikki ei asu yliopistopaikkakuntansa vieressä...

Olen samaa mieltä, että pitää käydä töissä, ehdottomasti, jos haluaa ekstraa itselleen. Monesti vaan nykyään on niin, että kun kesältäkään ei saa tienata kuin 1500e/kk bruttona, niin eipä sillä nyt mitään ylellisyyksiä säästellä pitkää talvea varten.

Ja opiskelu on ihan oikeasti työtä, jopa yliopistoissa. Eli harkkoja, tenttejä, pitkiä päiviä ja omatoimista lukemista nämä vapaa-ajatkin ovat. Jos paperimies lopettaa duuninsa, niin eipä sen jälkeen paljoa tarvitse päätä rassata (Ei kyllä siinä työssä varmaan muutenkaan ne aivonystyrät kovassa käytössä ole :D) mutta opiskelijan on todentotta luettava niihin tentteihin ja tehtävä harkkoja himassakin. Kyllä ne "ei-omanalan" hommat yleensä bruukkaavat jollain tasolla opiskeluun vaikuttavan, mutta saapahan hieman rahaa elämiseen, elämä on valintoja.

Mielestäni kuitenkaan sillä opintotuen nostamisella ei ole juurikaan merkitystä; lähinnä kohtuullisesti sekin voisi hieman elinkustannusindeksiä seurata. Erityisesti haluaisin, että tulorajoihin tulisi nosto ja varsinkin kesäkuukausille. Tulorajat on hyvä olla mm. rahanpesun yms väärinkäytösten takia, mutta jotain järkevyyttä niihin tulisi saada kun näinkin monella ne paukahtaa. Kukaan ei varmaan kuitenkaan opiskelijalle voi kade olla :D (Vaikka siltä tuntuukin näitä juttuja lukiessa ihmisiltä jotka eivät ole ikinä opiskelleet :D)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse sain opiskeluaikoinani opintorahaa aika tarkkaan 100 mk. Tosin asuin silloin vanhemmillani ja sain sieltä ruuan. Lisäksi kävin koulun jälkeen välillä töissä.
Eli melko pienellä sitä pärjää. Jos ei tuet riitä, niin menkää töihin!!

Edit: Ja opintolainaa oli 0mk.

edit: eipä mitään kts. alas
 
Itse sain opiskeluaikoinani opintorahaa aika tarkkaan 100 mk. Tosin asuin silloin vanhemmillani ja sain sieltä ruuan. Lisäksi kävin koulun jälkeen välillä töissä.
Eli melko pienellä sitä pärjää. Jos ei tuet riitä, niin menkää töihin!!

Edit: Ja opintolainaa oli 0mk.

Niin, jos pystyy asumaan vanhempien siivellä niin ei sitä tukea paljoa saakkaan. Eli sinulla ei ollut menoja. Silloin voi pärjätä pienelläkin. Tämäkö oli pointti? :lol2: ---> :wall:
 
Niin sain minäkin ekana vuonna yliopistolla 140 mk opintotukea, kun asuin vielä kotona. Kyllä sillä tämmönen kääpä parit kännit veti.
 
Täytyy kyllä ihan uteliaisuudesta kysyä, että millähän asteella opiskelit? Korkeakouluopinnoissa tuskin on ihan noin vähää saanut, vaiko?

Jos yliopistoon menee, niin useimmiten sitä joutuu kuitenkin vaihtamaan paikkakuntaa ja pitää myöskin muistaa se, että kaikki ei asu yliopistopaikkakuntansa vieressä...

Olen samaa mieltä, että pitää käydä töissä, ehdottomasti, jos haluaa ekstraa itselleen. Monesti vaan nykyään on niin, että kun kesältäkään ei saa tienata kuin 1500e/kk bruttona, niin eipä sillä nyt mitään ylellisyyksiä säästellä pitkää talvea varten.

Ja opiskelu on ihan oikeasti työtä, jopa yliopistoissa. Eli harkkoja, tenttejä, pitkiä päiviä ja omatoimista lukemista nämä vapaa-ajatkin ovat. Jos paperimies lopettaa duuninsa, niin eipä sen jälkeen paljoa tarvitse päätä rassata (Ei kyllä siinä työssä varmaan muutenkaan ne aivonystyrät kovassa käytössä ole :D) mutta opiskelijan on todentotta luettava niihin tentteihin ja tehtävä harkkoja himassakin. Kyllä ne "ei-omanalan" hommat yleensä bruukkaavat jollain tasolla opiskeluun vaikuttavan, mutta saapahan hieman rahaa elämiseen, elämä on valintoja.

Mielestäni kuitenkaan sillä opintotuen nostamisella ei ole juurikaan merkitystä; lähinnä kohtuullisesti sekin voisi hieman elinkustannusindeksiä seurata. Erityisesti haluaisin, että tulorajoihin tulisi nosto ja varsinkin kesäkuukausille. Tulorajat on hyvä olla mm. rahanpesun yms väärinkäytösten takia, mutta jotain järkevyyttä niihin tulisi saada kun näinkin monella ne paukahtaa. Kukaan ei varmaan kuitenkaan opiskelijalle voi kade olla :D (Vaikka siltä tuntuukin näitä juttuja lukiessa ihmisiltä jotka eivät ole ikinä opiskelleet :D)

Hahaha aika pahaa vittuilua. Eikös IsoDino ole paperimies? Joo tosiaan saa yliopistossa hommia tehdä(katillakinjopa, uskokaa tai älkää täällä olen koululla lukemassa vikaan tenttiin ennen joulua).
 
Täytyy kyllä ihan uteliaisuudesta kysyä, että millähän asteella opiskelit? Korkeakouluopinnoissa tuskin on ihan noin vähää saanut, vaiko?

Jos yliopistoon menee, niin useimmiten sitä joutuu kuitenkin vaihtamaan paikkakuntaa ja pitää myöskin muistaa se, että kaikki ei asu yliopistopaikkakuntansa vieressä...

Olen samaa mieltä, että pitää käydä töissä, ehdottomasti, jos haluaa ekstraa itselleen. Monesti vaan nykyään on niin, että kun kesältäkään ei saa tienata kuin 1500e/kk bruttona, niin eipä sillä nyt mitään ylellisyyksiä säästellä pitkää talvea varten.

Ja opiskelu on ihan oikeasti työtä, jopa yliopistoissa. Eli harkkoja, tenttejä, pitkiä päiviä ja omatoimista lukemista nämä vapaa-ajatkin ovat. Jos paperimies lopettaa duuninsa, niin eipä sen jälkeen paljoa tarvitse päätä rassata (Ei kyllä siinä työssä varmaan muutenkaan ne aivonystyrät kovassa käytössä ole :D) mutta opiskelijan on todentotta luettava niihin tentteihin ja tehtävä harkkoja himassakin. Kyllä ne "ei-omanalan" hommat yleensä bruukkaavat jollain tasolla opiskeluun vaikuttavan, mutta saapahan hieman rahaa elämiseen, elämä on valintoja.

Mielestäni kuitenkaan sillä opintotuen nostamisella ei ole juurikaan merkitystä; lähinnä kohtuullisesti sekin voisi hieman elinkustannusindeksiä seurata. Erityisesti haluaisin, että tulorajoihin tulisi nosto ja varsinkin kesäkuukausille. Tulorajat on hyvä olla mm. rahanpesun yms väärinkäytösten takia, mutta jotain järkevyyttä niihin tulisi saada kun näinkin monella ne paukahtaa. Kukaan ei varmaan kuitenkaan opiskelijalle voi kade olla :D (Vaikka siltä tuntuukin näitä juttuja lukiessa ihmisiltä jotka eivät ole ikinä opiskelleet :D)

Paperimieheksi "luin" ja valmis olin n. 18wee. Ihan ok palkan saa ja mulla ei ole tarvetta töissä aivoja käyttää, vaikka niitä monessa työkohteessa tarvii ihan riittävästi. Käyn töissä rahan takia (ja hyvien kavereiden, joita sieltä on tullut) ja jos rahan saa helpolla tai mahd. helpolla, niin mikäs siinä. Valintojen maailma. Toiset opiskelee lukiot, yliopistot ja valmistuu 25wee tai vanhempana ja sitten tutkijana tienaa siivoojan palkan. 18wee paperitehtaalle, niin on 25wee tienannut jo 280 000 euroa. :D
Kukin tallaa tavallaan. Itse olen valinnut ITSELLENI parhaan mahdollisen ammatin.
 
Paperimieheksi "luin" ja valmis olin n. 18wee. Ihan ok palkan saa ja mulla ei ole tarvetta töissä aivoja käyttää, vaikka niitä monessa työkohteessa tarvii ihan riittävästi. Käyn töissä rahan takia (ja hyvien kavereiden, joita sieltä on tullut) ja jos rahan saa helpolla tai mahd. helpolla, niin mikäs siinä. Valintojen maailma. Toiset opiskelee lukiot, yliopistot ja valmistuu 25wee tai vanhempana ja sitten tutkijana tienaa siivoojan palkan. 18wee paperitehtaalle, niin on 25wee tienannut jo 280 000 euroa. :D
Kukin tallaa tavallaan. Itse olen valinnut ITSELLENI parhaan mahdollisen ammatin.


Nimenomaan! :thumbs:
 
Paperimieheksi "luin" ja valmis olin n. 18wee. Ihan ok palkan saa ja mulla ei ole tarvetta töissä aivoja käyttää, vaikka niitä monessa työkohteessa tarvii ihan riittävästi. Käyn töissä rahan takia (ja hyvien kavereiden, joita sieltä on tullut) ja jos rahan saa helpolla tai mahd. helpolla, niin mikäs siinä. Valintojen maailma. Toiset opiskelee lukiot, yliopistot ja valmistuu 25wee tai vanhempana ja sitten tutkijana tienaa siivoojan palkan. 18wee paperitehtaalle, niin on 25wee tienannut jo 280 000 euroa. :D
Kukin tallaa tavallaan. Itse olen valinnut ITSELLENI parhaan mahdollisen ammatin.

:offtopic: Onko tolle alalle uskomaton alitarjonta vai miten nuin palkkaus?
 
http://www.helsinki.fi/~jepaivin/opintoraha/index.html Täältä voi opiskelijat katsoa ketä äänestää ens eduskuntavaaleissa. Näkyy melko selvästi mitkä suuret puolueet potkii opiskelijoita päähän(SDP ja Keskusta) ja mikä puolue saa mun äänen!

Mä lukisin tota niin että opintotuen korotuksen puolella on oppositio ja korotusta vastaan on hallitus. Tämä asetelma säilynee samana riippumatta siitä mitkä puolueet on hallituksesta :)
 
Paperimieheksi "luin" ja valmis olin n. 18wee. Ihan ok palkan saa ja mulla ei ole tarvetta töissä aivoja käyttää, vaikka niitä monessa työkohteessa tarvii ihan riittävästi. Käyn töissä rahan takia (ja hyvien kavereiden, joita sieltä on tullut) ja jos rahan saa helpolla tai mahd. helpolla, niin mikäs siinä. Valintojen maailma. Toiset opiskelee lukiot, yliopistot ja valmistuu 25wee tai vanhempana ja sitten tutkijana tienaa siivoojan palkan. 18wee paperitehtaalle, niin on 25wee tienannut jo 280 000 euroa. :D
Kukin tallaa tavallaan. Itse olen valinnut ITSELLENI parhaan mahdollisen ammatin.

Niinpä, kukin valitsee itselleen parhaimmalta tuntuvan tien.

Kun itse lähdin yliopistoon lukemaan sosiologiaa ja mediakulttuuria, tiesin hyvin, ettei alalla ole parhaat mahdolliset työllisyysnäkymät - korkeasta palkasta puhumattakaan - mutta raha ei ollut ensisijainen motiivini. Opiskelu tarjosi valtavasti henkistä pääomaa (ei, en silti pidä itseäni muita viisaampana tai parempana ihmisenä :) ), ja se laajensi maailmankuvaani ja ajattelemisen tapoja siinä määrin, että en kovin äkkiä vaihtaisi sitä rahaan.

Akavan suosittelema aloituspalkka yhteiskuntatieteilijöille on muistaakseni n. 2500 e (käytännössä tämä on tosin yläkanttiin), joten ei tässä nyt ihan samanlaisessa jamassa olla kuin maisteriksi vuosikausia opiskelleet kirjastonhoitajat, joiden lähtöpalkka on 2000 e:n tietämillä. Jos erehtyisin vääntämään väitöskirjaa, se vasta huono taloudellinen sijoitus olisi. Apurahaa tulee, jos tulee, eikä eläkkeet kerry. Mutta varmasti tutkijan hommista syttyvälle työn sisältö onkin se tärkein motivaattori.

Mitä itse ketjun aiheeseen tulee, opintotukeen pitäisi ilman muuta tehdä indeksitarkistuksia. Yleinen vuokrataso on esimerkiksi noussut niin älyttömästi 90-luvusta, että opintotuki laahaa auttamattomasti perässä. Sivutöitä voi toki aina jonkin verran tehdä ja lainaa voi ottaa, mutta eipä se lainarahakaan aina houkuta, kun tutkinto ei työpaikkaa nykyisin millään tavalla takaa. Ehkä pitäisi myös tarkistaa nykyistä koulutuspolitiikkaa, koska korkeakoulujen aloituspaikkoja vaikuttaisi olevan joillain aloilla aivan liikaa.
 
Millon tuo tuki voi sitte seuraavan kerran nousta?

Ei ikinä koska opiskelijat tulevat toimeen niin kauhian vähällä. Käpyjä ja lumpeita voi syödä mainiosti, pitkätkin matkat voi kävellä tai pyöräillä ympäri vuoden, laavussa voi asua lähes koko vuoden jne. Ei sitä tukea ole tarkoitettu kuin halvan mämmin ostoon. Vaatteekin voi hyvin tehdä itse kaatopaikalta löytämistään kankaista. Tuki ei ole noussut yli kymmeneen vuoteen, eikä nostoa kannata suunnitella ainakaan kymmeneen vuoteen. Erityisen ongelmalliseksi tuen nostamisen tekee se, että joidenkin opiskelijoiden on nähty nauttivan ainakin pullollisen pilsneriä. Tämä todistaa aukottomasti, että opiskelijoiden taloudellinen tilanne on erinomainen. Jos rahaa jää pilsnerin, ei tukea voida mitenkään nostaa.
 
Alalle ei ole alitarjontaa vaan kovan palkkauksen selittää paperialan pääomavaltaisuus.

Ja toinen selittävä tekijä on tuo 5-vuorotyö. Eli työssä ollaan 3-vuorossa myös viikonloput ja suurin osa juhlapyhistä. Eli noista sitten tulee lisineen aika pajon sen peruspalkan päälle. Sama homma vähän kaikissa teollisuuden aloissa jossa tehdään tolla 5-vuorosysteemillä.
 
Menee vähän sivuun alkuperäisestä aiheesta mutta ei tälle kannata uutta avata, kysymys kuuluu:

Olenko oikeutettu opintolainaan eli saanko opintolainan valtiontakauksen vaikken tulojen takia ole oikeutettu opintotukeen?

Syksyllä on tarkoitus aloittaa työn ohella opiskelut maisteriohjelmassa (paikka on jo varma) ja halpa lainaraha kiinnostaisi. Vakitulojen vuoksi ei varsinaista opintotukea luonnollisestikaan myönnetä...
 
Opintolaina on opintorahan ja asumislisän tapaan osa opintotukea. Eli jos tulorajat ylittyvät, myöskään lainantakausta ei tipu.
 
Höpöhöpö. Ei ne tulot estä opintotuen myöntämistä ja nostamista. Niitä vaan pitää muistaa maksaa takaisin tulorajojen mukaisesti aina tukien nostamista seuraavan kalenterivuoden maaliskuuhun mennessä. Tuloseurantahan tehdään verotustietojen perusteella, eikä KELA voi opintotuen hakuhetkellä tietää että olisit esim. lopettanut duunisi ennen opiskelujen alkua.

Käytännössä lainan nostaminen onnistuu siten, että haet opintotukea lainantakauksineen aivan normaalisti syyskuusta alkaen ja saatuasi myöntävän päätöksen, teet pankin kanssa tarvittavat paperit ja nostat sitä lainaa. Sen jälkeen voit vaikka samantien peruuttaa loppuvuoden tuet ja maksaa sen syyskuun opintotuen takaisin. Nostettuja lainoja ei tarkkailla jälkikäteen millään tavalla.

Edit: niin ja halutessasi sitten keväällä sama kuvio, eli nostat tammikuun tuet, nostat kevään lainaerän, perut loppukevään tuet ja maksat samantien tammikuun tuet takaisin. Saattaa onnistuu ilmankin tätä kikkailua, koska pankki on jo syksyllä saanut KELA:lta tiedon takauksesta koko lukuvuodelle.
 
Onhan nuo tuet kyllä älyttömiä kun kannustavat asumaan valtion rahoilla :(
Normi tuella+lisillä selviää helposti vuokrasta ja safkasta sekä vähän jää(aika paljon) ryyppyihin.
Sitten jos haluaa lainaa ottaa niin se kannattaakin tuhlata ties mihin paskaan("sallitut menot") jotta saa toimeentulotukea joka onkin isompi :D
Sitten kun taas voi asua kotona, niin tukea saa niinkin paljon että melkein maksaa 1 ruoka/päivä ja bussikortti(tosin ei ihan).
Eli olisi viisaampi olla valtion rahoilla kokonaan ja sittenkin vielä kannattaisi pestä opintotukea ostamalla esim. kaverin vaatteet ja käteisenä takaisin itselle -> toimeentulotuki sekä lainarahat. :thumbs: systeemille!
 
Back
Ylös Bottom