Opintotuki ei nouse taaskaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Kotona asuessa tulee varmasti paljon enemmän kuluja koko perheelle, kuin että opiskelija asuisi itsenäisesti. Ei mulla esim. mene tuet kokonaan vuokraan, vaan jää 200€ yli. Jos asuisin kotona, niin en tietääkseni saisi yhtään mitään, vaan kaikki ylimääräinen olisi vanhempien kukkarosta pois.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kotona asuessa tulee varmasti paljon enemmän kuluja koko perheelle, kuin että opiskelija asuisi itsenäisesti. Ei mulla esim. mene tuet kokonaan vuokraan, vaan jää 200€ yli. Jos asuisin kotona, niin en tietääkseni saisi yhtään mitään, vaan kaikki ylimääräinen olisi vanhempien kukkarosta pois.

Valtio säästää.
 
Olen sanaton.
Kerro toki mikä nuin naurattaa? Itsehän aloit panemaan pilkkua ja jos mie laitan käytännössä sama kysymyksen sulle takasin niin otetaan nokka pystyssä besserwisser asenne päälle? Olen sanaton :/

Odotan yhä vastausta miksi opintotukea ei voisi korottaa?

edit. Oikeastaan kerro mulle vaan että mikä on niin vaikeaa sulla ymmärtää siinä että laitan suuntaa mitä mulla on menot. Ei ne tulot saatika menot muutu yhtään mihnkään suuntaan vaikka sie kuinka et voi hyväksyä että a) muilla henkilöillä b) muilla paikkakunnilla on erilaiset menot/ erilaista ylipäätään. On se kumma, kun pitää täysin turhiin asioihin pitää napata kiinni.
Ookko miettiny lifecoatchin uraa? Tunnut tietävän niin hemmetin paljon paremmin muidenkin asiat.
 
Odotan yhä vastausta miksi opintotukea ei voisi korottaa?

Oiskohan se homma niin että
a) korotus vaatii rahaa
b) hallitus ei ole keksinyt mistä se raha otetaan, kun raha ei kasva puussa
 
Oiskohan se homma niin että
a) korotus vaatii rahaa
b) hallitus ei ole keksinyt mistä se raha otetaan, kun raha ei kasva puussa
Totta. Kuitenkin koulusta valmistuneet henkilöt ovat valmiita ottamaan paremmin palkattuja töitä vastaan, joka taas tuo lisää tuloja. Toisekseen jos opiskelijan valmistuminen hidastuu sen takia, että opintotuki ei riitä, eli töiden teon takia tms. niin eikös se tarkoita sitä että sille samaiselle tyypille joka ei valmistu toivottuun aikaan mennessä saa opintotukea joka kuukausi. Se on sitten kyllä tapauskohtaista kumpi tulee kalliimmaksi. Näitä kuitenkin on aika paljon joilla opinnot venyy.
 
Kerro toki mikä nuin naurattaa? Itsehän aloit panemaan pilkkua ja jos mie laitan käytännössä sama kysymyksen sulle takasin niin otetaan nokka pystyssä besserwisser asenne päälle? Olen sanaton :/

Odotan yhä vastausta miksi opintotukea ei voisi korottaa?

edit. Oikeastaan kerro mulle vaan että mikä on niin vaikeaa sulla ymmärtää siinä että laitan suuntaa mitä mulla on menot. Ei ne tulot saatika menot muutu yhtään mihnkään suuntaan vaikka sie kuinka et voi hyväksyä että a) muilla henkilöillä b) muilla paikkakunnilla on erilaiset menot/ erilaista ylipäätään. On se kumma, kun pitää täysin turhiin asioihin pitää napata kiinni.
Ookko miettiny lifecoatchin uraa? Tunnut tietävän niin hemmetin paljon paremmin muidenkin asiat.

Mina vaha janka janka sinua:

Ei ole minun tai Kelan vika jos sinä kulutat 300 egeä kuussa ruokaan ja muut pärjää halvemmalla.
Ei ole minun tai Kelan vika jos sinä maksaa sähköstä tai netistä enemmän saisit kilpailuttamalla.
Ei ole minun tai Kelan vika jos sinä ostat 150:llä egellä kuussa kirjoja.

Ja sinä väität ettet voi tehdä menoillesi mitään. Etköhän se juuri ole sinä itse, joka päättää mihin ja miten käyttää sen rahan sun tililtä.

Mulle on ihan sama mihin sinä ne rahasi tunget, mutta on turha itkeä opintotuen pienuutta jos ei osaa käyttää rahaa sääteliäämmin. Tervetuloa tosielämään. Raha ei kasva puussa.

Sinun rahankulutukseen ei varmaan auttaisi edes parin sadan euron korotus tukeen. Se on suoraan sanoen tyhmyyttä, jos et osaa säännöstellä rahan kulutusta silloin, kun sitä on vähän. Ja se ei tosiaan ole kiinni opintotuen suuruudesta. TeHo jo vastasi ettei se raha kasva puussa ja ettei sitä viljellä valtion budjetistä lisää kaikille halukkaille, jotka ei tajua rahan arvoa.

Käsittääkeni opintotukijärjstelmä ole mikään elatusjärjestelmä josta fyffeä tulee aina kun rahat on loppu.

edit: Maksetaan kaikille lisää opintotukea->Yritykset maksaa parempaa palkkaa kaikille valmistuneille->Saadaan enemmän verotuloja->Helvetin nerokasta :lol2:
 
Eli muutit 23veenä pois kotoa? todella nice. Miksi ihmeessä vanhemmat pyysi sulta rahaa kotona asumisesta, jos talo oli velaton ja muutenkin raha-asiat kunnossa niin kannattaako sitten opiskelijalta periä jotain koska ei sitä rahaa nyt jaettavasksi ole kuitenkaan...ei mun mielestä tai sitten se oli vaan salainen pyyntö muuttaa pois.

ja eikö se ole sama asia kuin asuisi yksin mutta vanhempien säännöillä?

Auttaa varmaan nuorta tajuamaan, että mitään ei saa ilmaseks.. oppii siinä rahankäyttöä ennen kuin muuttaa pois kotoa.. :rolleyes:
Eikä olis varmaan ollu pahitteeks tuollanen näille muillekki opintotuen itkijöille.. :wall:
 
Mina vaha janka janka sinua:

Ei ole minun tai Kelan vika jos sinä kulutat 300 egeä kuussa ruokaan ja muut pärjää halvemmalla.
Ei ole minun tai Kelan vika jos sinä maksaa sähköstä tai netistä enemmän saisit kilpailuttamalla.
Ei ole minun tai Kelan vika jos sinä ostat 150:llä egellä kuussa kirjoja...

Ihme että mie oon selvinny tähän asti ilman sun isällisiä neuvoja. Välillä joudun todellakin pyytämään rahaa lainaan, mutta en kait tainnut sanoa missään vaiheessa että sitä tapahtuu usein? Eikö tää nyt kerro siitä että mä selviäisin nykyisilläkin tuilla? Mulle riittäs ihan muutamankin kympin nousu tukeen, ei parin sadan nousu niinkuin tunnut luulevan.
Olen tyhmä tai en, nettiliittymien hinnat ei kuitenkaan täällä päässä Suomea ole samat mitä siellä etelässä. Tietenkään ero ei ole suuri, mutta pyöreesti 30/kk jokatapauksessa. Sähköntoimituksen laskin todellakin väärin, se on noin reilu 20€/kk (lasku jakaantuu siis 3kk, eikä 2kk ajalle kuten aluksi laskin). Pahoittelut siitä.
Miten säännöstellä rahankäyttöä jos on kokoajan tiukkaa?
Raha ei todellakaan kasva puissa, mutta mun menot ei tee musta vielä rahan arvontuntematonta idioottia.
Opintotukijärjestelmä ei tietenkään ole elatusjärjestelmä, enkä sitä semmoisena käytäkkään.
Enemmänhän sie sitä käytät elatusrahana, jos katsoo lukuja mitä siitä käyttää opiskeluun :P
Minun mielestä meidän ei kannata jatkaa tätä kahdenkeskeistä paskanjauhantaa, koska tää ei tästä mihinkään muutu. Jatketaanko nyt sitä oikeaa aihetta?
 
hinnat ei kuitenkaan täällä päässä Suomea ole samat mitä siellä etelässä.

Näin on, ja muidenkin kuin netin hinnan kohdalla. Emmekä voi asua HOASin halvoissa kämpissä täällä. Matkat on täällä eri käsite kuin etelässä. Täälläpäin joukkoliikenteeksi lasketaan jo se, että päivän aikana kilometrin säteellä kulkee yli 3 bussia. Täällä on muutenkin sen verta erilaista, että meillä keljuttaa suunnattomasti kehäkolmosen sisäpuolella tehdyt päätökset asioista, jotka ovat yli 800 kilometrin päässä kehäkolmosen ulkopuolella ovat aivan erilaisia. Ja toinen mikä sapettaa on se kitinä että kyllä kaikille on töitä kun vain viitsii tehdä. Paskat täällä ainakaan.
 
...Mulle on ihan sama mihin sinä ne rahasi tunget, mutta on turha itkeä opintotuen pienuutta jos ei osaa käyttää rahaa sääteliäämmin. Tervetuloa tosielämään. Raha ei kasva puussa.

Sinun rahankulutukseen ei varmaan auttaisi edes parin sadan euron korotus tukeen. Se on suoraan sanoen tyhmyyttä, jos et osaa säännöstellä rahan kulutusta silloin, kun sitä on vähän. Ja se ei tosiaan ole kiinni opintotuen suuruudesta. TeHo jo vastasi ettei se raha kasva puussa ja ettei sitä viljellä valtion budjetistä lisää kaikille halukkaille, jotka ei tajua rahan arvoa.

Käsittääkeni opintotukijärjstelmä ole mikään elatusjärjestelmä josta fyffeä tulee aina kun rahat on loppu.

edit: Maksetaan kaikille lisää opintotukea->Yritykset maksaa parempaa palkkaa kaikille valmistuneille->Saadaan enemmän verotuloja->Helvetin nerokasta :lol2:

Jos asiaa mietitään siltä kantilta mikä kasvaa puussa ja mikä ei, niin tässä hieman lisää luokittelua:

Kasvaa puussa: Kävyt, omenat, linnunpojat, jne...
Ei kasva puussa: Raha (kuten jo mainittu), osaaminen, innovaatiot, kilpailukyky, työpaikat, jne...

Aloja on kovin monia. Itse toimin tekniikan alalla ja olen vuosien saatossa päässyt seuraamaan läheltä lahjakkaiden ja osaavien ihmisten luovan ihan konkreettisesti helvetillisen määrän uusia innovaatioita / tuotteita ja sitä kautta liudan muuta kivaa mitä ei kasva puista - ennen kaikkea RAHAA. Jotenkin tuntuisi fiksulta sijoittaa siitä rahasta järkevä määrä takaisin osaamiseen poikimaan lisää massia.

Jotkut näistä mainitsemistani luovista ja osaavista ihmisistä muuten ovat viettäneet aikaa akateemisten opintojensa parissa huomattavasti enemmän kuin 5 vuotta. Osa näistä epäilemättä taloudellisten vaikeuksien vuoksi. Mutta toisaalta, onhan siinä toki säästetty muutamia satoja euroja. Paljonko sitten on tullet persnettoa menetettyjen työvuosien takia - se onkin jo sitten ihan toisen luokan lasku.

En väitä opintotuen nostamisen olevan mikään ihmelääke talouden, tai edes opiskelijoiden ongelmiin. Opetuksen laatua parantamalla pystytään myös tehokkaasti lyhentämään opiskeluaikoja ja helpottamaan siten opiskelijoiden taloudellistakin asemaa. Sen tiedän kuitenkin, että opiskelijoiden taloudellinen kuristaminen on aivan käsittämättömän lyhytnäköistä ja typerää.

Ja tämä vuodatus oli hyvin suppeasta näkökulmasta kirjoitettu. Tekniikan alalta. Tiedättehän - sieltä putkiaivojen vinkkelistä :kippis1:
 
Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä että tukea voisi nostaa hieman, tulorajoja nostaa ja kiristää valtion menoja jostain muualta. Lainasysteemi on mielestäni toimiva ratkaisu vaikka sitä nostaessani itselläni ei ollut mitään takeita työpaikasta, tai edes siitä tulenko valmistumaan.
 
No hehheh, en mä sentään ihan tota tarkoittanut. Vaan että kesällä (kun ei opiskella) saisin mun mielestä tehdä niin paljon duunia kun haluaa ja tienata mitä pystyy ilman että se vaikuttaisi tukeen. Pystyisi sitten tekemällään työllä elämään taas ne opiskelukuukaudet ja tekemällä silloin mahdollisimman vähän duunia ja opiskelemaan enemmän. Tietty varmaan jotkut haluaa kesällä lomalailla, mutta se on sitten jo ihan oma valinta se.
Eli tarvitaan joku Kelan ja verottajan kokoinen organisaatio tarkkailemaan opiskelijoiden palkansaantiajankohtia ja etenkin niiden "oikeaa määrää", ettei kukaan saa kevään, syksyn tai talven palkkoja kesän tiliin piilotettuna. Kustannukset? :)

Jos nää hommat olisi näin yksinkertaisia, niin jopa nykyiset byrokratiamme olisivat ehkä asian ratkaisseet.
 
Voishan toinen vaihtoehto olla, että opintolainan määrää nostettas hieman. Esimerkiksi 300/kk -> 360/kk.

edit. Kannatan myös tulorajojen nostamista, koska se motivoi useampaa hakemaan töitä koulun ohelle kun tietää että sitä saa tehdä mielinmäärin.
 
Juurikin näin näen itsekin asian. Tuolla tuella periaatteessa pystyn maksamaan vuokran, bussikortin ja yhden ruokailun koululla, melkeinpä myös puhelinlaskunkin. Työnteolla sitten saa sitä luksusta elämään.

Justiinsa näin. Ja jos ei viitsi tehdä työtä, tai ei halua sitä tai peräti saa sitä, niin sitten pitää ottaa lainaa tai vipata vanhemmilta. Jos vanhemmilla on rahaa, voihan niiden kanssa sopia että ottaa niiltä lainaa 0-korolla, ei tule sitten niitäkään korkokuluja mitä pankin kanssa sählätessä tulee.
 
Itse sain opiskeluaikoinani opintorahaa aika tarkkaan 100 mk. Tosin asuin silloin vanhemmillani ja sain sieltä ruuan. Lisäksi kävin koulun jälkeen välillä töissä.
Eli melko pienellä sitä pärjää. Jos ei tuet riitä, niin menkää töihin!!

Edit: Ja opintolainaa oli 0mk.
 
No hehheh, en mä sentään ihan tota tarkoittanut. Vaan että kesällä (kun ei opiskella) saisin mun mielestä tehdä niin paljon duunia kun haluaa ja tienata mitä pystyy ilman että se vaikuttaisi tukeen. Pystyisi sitten tekemällään työllä elämään taas ne opiskelukuukaudet ja tekemällä silloin mahdollisimman vähän duunia ja opiskelemaan enemmän. Tietty varmaan jotkut haluaa kesällä lomalailla, mutta se on sitten jo ihan oma valinta se.

Itse asiassa, se oli ennen näin, että kesällä sai tienata niin paljon kuin halusi, ilman että se tulorajoihin.

Sitten tuli IT-buumi ja bittinikkareita alettiin värvätä Otaniemestä fukseja myöten hommiin. Näillä alkoi tulot olla kesältä päälle 20 tmk per kuukausi, joten Kela päätti vetää kaikkia sträppärillä perseeseen "kaikki kuukaudet otetaan tästä lähtien huomioon, tuettomalta kuukaudelta saat tienata sen päälle tuhat euroa, mutta jos nostat tukea, niin saat tienata enintään 500 euroa kuussa."

No, IT-buumi oli ja meni, mutta Kela ja tulorajat on ja pysyy.

Juuri näin. Muistakaa äänestää vasemmistoa, niin on mahiksia saada lisää niitä tukia. :D

Jaa, mulle kyllä tulee ihan joku muu puolue mieleen seuraavissa edarivaaleissa kuin mikään vasemmistopuolueista tai entinen maalaisliitto.
 
Sama se mitä puoluetta tai ehdokasta äänestää. Lupauksiksi ne suuret lupaukset taas jää.
 
Itse asiassa, se oli ennen näin, että kesällä sai tienata niin paljon kuin halusi, ilman että se tulorajoihin.

Sitten tuli IT-buumi ja bittinikkareita alettiin värvätä Otaniemestä fukseja myöten hommiin. Näillä alkoi tulot olla kesältä päälle 20 tmk per kuukausi, joten Kela päätti vetää kaikkia sträppärillä perseeseen "kaikki kuukaudet otetaan tästä lähtien huomioon, tuettomalta kuukaudelta saat tienata sen päälle tuhat euroa, mutta jos nostat tukea, niin saat tienata enintään 500 euroa kuussa."

Tästä linkistä voi käydä lukemassa mitä perusteluja oli lainmuutoksen takana:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1997/19970066
 
Back
Ylös Bottom