...Mulle on ihan sama mihin sinä ne rahasi tunget, mutta on turha itkeä opintotuen pienuutta jos ei osaa käyttää rahaa sääteliäämmin. Tervetuloa tosielämään. Raha ei kasva puussa.
Sinun rahankulutukseen ei varmaan auttaisi edes parin sadan euron korotus tukeen. Se on suoraan sanoen tyhmyyttä, jos et osaa säännöstellä rahan kulutusta silloin, kun sitä on vähän. Ja se ei tosiaan ole kiinni opintotuen suuruudesta. TeHo jo vastasi ettei se raha kasva puussa ja ettei sitä viljellä valtion budjetistä lisää kaikille halukkaille, jotka ei tajua rahan arvoa.
Käsittääkeni opintotukijärjstelmä ole mikään elatusjärjestelmä josta fyffeä tulee aina kun rahat on loppu.
edit: Maksetaan kaikille lisää opintotukea->Yritykset maksaa parempaa palkkaa kaikille valmistuneille->Saadaan enemmän verotuloja->Helvetin nerokasta :lol2:
Jos asiaa mietitään siltä kantilta mikä kasvaa puussa ja mikä ei, niin tässä hieman lisää luokittelua:
Kasvaa puussa: Kävyt, omenat, linnunpojat, jne...
Ei kasva puussa: Raha (kuten jo mainittu), osaaminen, innovaatiot, kilpailukyky, työpaikat, jne...
Aloja on kovin monia. Itse toimin tekniikan alalla ja olen vuosien saatossa päässyt seuraamaan läheltä lahjakkaiden ja osaavien ihmisten luovan ihan konkreettisesti helvetillisen määrän uusia innovaatioita / tuotteita ja sitä kautta liudan muuta kivaa mitä ei kasva puista - ennen kaikkea RAHAA. Jotenkin tuntuisi fiksulta sijoittaa siitä rahasta järkevä määrä takaisin osaamiseen poikimaan lisää massia.
Jotkut näistä mainitsemistani luovista ja osaavista ihmisistä muuten ovat viettäneet aikaa akateemisten opintojensa parissa huomattavasti enemmän kuin 5 vuotta. Osa näistä epäilemättä taloudellisten vaikeuksien vuoksi. Mutta toisaalta, onhan siinä toki säästetty muutamia satoja euroja. Paljonko sitten on tullet persnettoa menetettyjen työvuosien takia - se onkin jo sitten ihan toisen luokan lasku.
En väitä opintotuen nostamisen olevan mikään ihmelääke talouden, tai edes opiskelijoiden ongelmiin. Opetuksen laatua parantamalla pystytään myös tehokkaasti lyhentämään opiskeluaikoja ja helpottamaan siten opiskelijoiden taloudellistakin asemaa. Sen tiedän kuitenkin, että opiskelijoiden taloudellinen kuristaminen on aivan käsittämättömän lyhytnäköistä ja typerää.
Ja tämä vuodatus oli hyvin suppeasta näkökulmasta kirjoitettu. Tekniikan alalta. Tiedättehän - sieltä putkiaivojen vinkkelistä :kippis1: