Opintotuki ei nouse taaskaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos kellää tässä ketjussa kirjoittavalla opiskelijalla ollut mahdollisuutta asua vanhempien luona opiskelujen ajan ja sitten muuttaa omaan?
Mä tein meinaan noin ja monilta ongelmilta säästyin. Toki, jotkut lähtee opiskelemaan toiselle paikkakunnalla jne, jolloin tuo ei onnistu, mutta ne, jotka ovat pysyneet samassa kaupungissa ja silti halunneet muuttaa omaan? Miksi ette pysyneet himassa ja keränneet massia ja sitten muuttaneet, kun rahaa löytyy edes jonkinverran säästöstä?

Pointtini tässä on vain se, että jos mahdollisuus olisi asua himassa ja säästää rahaa omaa varten, niin miksi sieltä on niin kiire pois elämään noin tiukkaa opiskelijan elämää, josta tässäkin ketjussa on jo paljon juttua ollut?

Mahdollisesti siksi, että en tahdo jäädä vielä aikuisenakin ihmisenä loisimaan vanhempien nurkkiin vuosiksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pointtini tässä on vain se, että jos mahdollisuus olisi asua himassa ja säästää rahaa omaa varten, niin miksi sieltä on niin kiire pois elämään noin tiukkaa opiskelijan elämää, josta tässäkin ketjussa on jo paljon juttua ollut?

Mulla taisi olla kiire leikkimään kotia. Eli alkuaikoina opiskellessa oli kahden ihmisen rahat kattamassa vuokraa sun muita juoksevia menoja (joskin parin vuoden jälkeen tukeni minimoitiin, koska varastomiespoikaystäväni tienasi muka liikaa). Enpä sitten enää 23-vuotiaana kun erottiin halunnut muuttaa takaisin kotiin. Toinen syy oli tilanpuute, pienessä kaksiossa minä, mutsi ja faijapuoli = ahdistus.

Jos nyt olisi sama valinta edessä, en muuttaisi pois kotoa niin vauhdilla (olin 19). Vaikka tukia en kyllä juuri saanut, kun mutsin tulot vaikuttivat (velkainen omistusasunto, laina ei kuitenkaan menoksi kelpaa vaan asunto lasketaan omaisuudeksi). Voi olla, että olisin jossain vaiheessa muuttanut soluun tai jonkun kaverin kanssa samaan kämppään.

Tuossa eron jälkeen asuin jonkin aikaa vanhassa kämpässä, jossa vuokra karvan verran yli 500 € ja siinä oli tiukkaa kesälläkin, vaikka olin täyspäiväisessä ihan ok-palkkaisessa työssä toukokuun alusta elokuun loppuun. Tuohon sähkö ja netti vielä päälle (netti on valitettavasti ainakin mulle välttämätön, sitä tarvitaan opiskeluunkin liittyvissä asioissa monta kertaa päivässä). Nyt olen onneksi päässyt halvempaan asuntoon (HOAS) ja kiinteät kk-menot putosivat 220 euroa. Mikä siis tarkoittaa sitä, että kaikki tuki plus 100€ päälle ei mene enää pelkkään asumiseen.

Mutta, edelleen, en valita tuen pienuutta, ihan hyvin tällä pärjää. Valinnan mukaan syön joskus huonommin/vähemmän ja ostan levyjä, en odota saavani lisätukea niiden ostamiseen. En jaksa toistaa itseäni, olen jo monta kertaa saman sanonut tässäkin ketjussa (ja puheiden perusteella iso osa opiskelijakavereistani on samoilla linjoilla) mutta lienen puolen Pakkiksen ignore-listalla, kun ohi menee niin että kohisee ;).
 
Jaa a jos lasku tulee parin kuun välein ja on vajaa 60 niin mun laskuopilla se tekee sen 30 kuussa. Herra sähköinsinööri tulee vaan sieltä tänne ja laittaa mulle sähkölaskun pienemmäksi. Minähän en asialle varsinaisesti voi mitään...ja ei, minulla ei ole kahvinkeitin, telkkari, stereot ynnä muut lärspäkkeet päällä hela tiden.
Jos netin hinta tuntuu nuin suolaselta niin saat tietysti etsiä halvempaakin vaihtoehtoa täältä lapista. Yritykseksi jää.
Vesi voi tosiaan olla hieman yläkanttiin laskettuna, mut kyllä se sinne 15 euron tuntumaan menee joka tapauksessa.


"Vähän lapin lisää" No niin on niissä hinnoissakin täällä. Totta helvetissä voin ostaa käytettynä ja yleensä niin teenkin.

Täysin OT, mutta viime vuonna oli yks koe johon oli tasan tarkkaan 3 kirjaa koko kaupungissa ja kokeeseen osallistujia 93. Eihän sitä loppupeleissä kovinkaan moni päässyt edes selailemaan.

Oot opiskellu vissiin lekuriksi tai jotain kun nuin helposti pystyt tuomitsemaan toisen apteekkikulut? Hemmetti kun olisit osunu mun lääkäriksi niin ei ois tarvinnu maata sairaalan punkassa 10% elämästään.
Keksippä joutessas parannus syöpään ja AIDSiin.

Laske paljonko maksaa hernemaissipaprikat, tunat, nuudeli/riisi/makaroni ja maito siten että syöt sitä 4 kertaa päivässä. Kyllä siitä sen 50 egeä saa helposti kulumaan viikkoa kohti..."jaa mistä se viiminen 50 tullee kun kuussa ei ole kuin 4 viikkoa"
Kai mun pitää jollain pestä vaatteet, tiskata, pyyhkiä arseni ynnä muuta ilmeisesti kaikille muille turhaa toimintaa(?)

Mulle se on yksinkertaisen yks hailee uskooko kukaan mun puheita, joka tapauksessa mun tulot ei mene turhuuksiin (viinaan, autoon, kotiteatteriin jne), eikä silti ne riitä. Piste. Tässä koko keskustelussa on muutenkin ollut meininkinä vain vängätä joka asiassa vastaan puolin ja toisin. Vängätään nyt sitten vaikka mun elämästäkin ja ruuan hinnasta.

Jatkokysymys: Miksi opintotukea ei saisi nostaa? Takaisin ne jokatapauksessa tulee maksettua. Lisäkoulutus tuo lisää liksaa, joka puolestaan tuo lisää verotuloja valtiolle.

Kyllä varmaan kaikki uskoo että rahan saa menemään. Kyse on siitä että mistä säästää jos ei rahat riitä. Niin se on palkkatöissäkin; jostain pitää aina tinkiä. Peruskuluissa kuten netti, sähkö, ruoka, muuta taloustarvikkeet jne. voi helposti pienentää menojaan kun vähän kilpailuttaa ja ostaa järkevämmin.

Se on ikävää jos olet sairas, mutta opintotuki ei käsittääkseni ole lääkekorvaustuki. Siitä pitäisi syyttää jotain muuta Kelan instanssia jos et saa lääkerkorvauksia. Opintotuella ei mielestäni ole mitään tekemistä sen kanssa.

Toisekseen olen sanoton jos meinaa koulukirjoihin laittaa 150 egeä kuussa. Neljässä vuodessa se tekee sellaiset 6000 €.

Olen varmaan yksin mielipiteeni kanssa, mutta nykyinen opintotukijärjestelmä on mielestäni hyvä ja oli oikea päätös ettei sitä nostettu. Parin kympin korotus ja samanlalista itkua olisi ollut taas seuraavien budjettineuvotteluiden alla.
 
Pointtini tässä on vain se, että jos mahdollisuus olisi asua himassa ja säästää rahaa omaa varten, niin miksi sieltä on niin kiire pois elämään noin tiukkaa opiskelijan elämää, josta tässäkin ketjussa on jo paljon juttua ollut?

Ei vanhempien luona asumisessa mitään vikaa ole. Se voi vain tietyiltä osin rajoittaa "sosiaalista elämää" ja mikäli ihmisellä on taipumusta huolehtia itse itsestään, voi hän tuollaisessa tapauksessa kokea oman tunnon tuskia. Itse jouduin opintojen takia muuttamaan vanhempien helmasta 16-kesäisenä, ja en olisi yhtään laittanut pahakseni, vaikka koulu olisikin löytynyt kotikaupungista. Tosin lukion jälkeen en olisikaan enään tohtinut vanhempien nurkissa loisia. Kun parikymppisenä tai nuorempanakin pääseen työelämän syrjään kiinni, on se mielestäni paras aika opetella elämään omillaan. Huonompi se on opetella siinä vaiheessa, kun pitäisi muuttaa raskaana olevan puolison kanssa yhteen ja opetella siinä vaiheessa hoitamaan itse sekä omia, että perheensä asioita...
 
Mahdollisesti siksi, että en tahdo jäädä vielä aikuisenakin ihmisenä loisimaan vanhempien nurkkiin vuoksiksi.

No sehän on selvä, että jonai 30v ei halua himassa asua, mutta ikähaarukka 20-24, miksi niillä on niin kova kiire pois? Itse lähdin vasta 22v pois himasta, kummasti paremmin pystyy sillo lähtee, kun on töitä tehnyt ja saanut rahaa säästöön. Saman ovat tehneet moni tuttu ja nyt ostelevat omaa kämppää.
Mulle oli sillo ihan sama, mitä muut ajatteli, kun asuin vielä tuon ikäisenä himassa.
Nyt sitten hymyilyttää mua ja muita ei :)
 
Onkos kellää tässä ketjussa kirjoittavalla opiskelijalla ollut mahdollisuutta asua vanhempien luona opiskelujen ajan ja sitten muuttaa omaan?

koska se on säälittävää asua 24 veenä vanhempien luo herran jestas!
En edes kehtaisi asua ja takas en koskaan muuttais.
 
koska se on säälittävää asua 24 veenä vanhempien luo herran jestas!
En edes kehtaisi asua ja takas en koskaan muuttais.

Jees, ehkä se on, mutta siinä tapauksessa mielestäni turha valittaa rahan puutteesta ja tukien pienuudesta, jos toinen vaihtoehto olisi ollut. (Tämä ei ole mitenkään sulle suunnattu, vaan yleisesti ajatellen. )
 
koska se on säälittävää asua 24 veenä vanhempien luo herran jestas!
En edes kehtaisi asua ja takas en koskaan muuttais.

Elämä on valintoja. Jollain on 20-vuotiaana asuntolaina ja kolme lasta. Yhtälailla minusta on naurettavaa, että 18-vuotiaana olisi jokin pakonomainen tarve päästä oman katon alle ja vielä valtion rahoilla. Vielä jos vanhemmat asuisivat 100m päässä ja kävisi kuitenkin vanhemmillaan syömässä.

Muutin myös pois kotoa 22-vuotiaana ja säästöjä oli jotain 15k€. Ei harmittanut.
 
Jees, ehkä se on, mutta siinä tapauksessa mielestäni turha valittaa rahan puutteesta ja tukien pienuudesta, jos toinen vaihtoehto olisi ollut. (Tämä ei ole mitenkään sulle suunnattu, vaan yleisesti ajatellen. )

Ymmärrän kyllä. Ekan kesän asuin ja kesätöistä tullut raha ei menny vuokraan yms. Kyllä siitä säästöä jäi ja oikeen hyvin. Mutta kesän jälkeen kun opiskelut taas alko niin päätin lähteä menemää ( hyvin tulen vanhempien kanssa toimeen) mutta ajattelin kun silloisen tyttöystävän kanssa "painiminen" ei oikee ole niin siistiä kun vanhemmat on olohuoneessa kattomassa telkkaria. Muutin ja nyt jälkeen päin en voisi koskaan muuttaa takas...on tämä vaa nii pal hienompaa vaikka sitä rahaa jäisi enemmän. kukin tehköön kuin haluaa...
 
-edit. Timba79, jos mun tukea nostettaisiin se ehdotettu 15%, niin tukien määrä nousisi 471,5 euroon. Onko tuo sun mielestäsi nyt se duunarin kuukausiansio? Tässä menee kuitenkin opiskelemiseen jo semmoinen reilut 50 tuntia viikossa, siihen jos ottaa vielä 14 tuntia töitä lisäksi niin saa 64 tunnin viikkopanoksella jo jotakin 750€ kuussa käteen. Wow. Ihanko tosissaan sun mielestä toi parin kympin korotus toisi sutkin koulun penkille lukemaan lakia?

No ei saisi ei, ei tällä hetkellä ole mitään realistista mahdollisuutta lähteä opiskelemaan jos haluaa lainaansa lyhentää edes jonkinverran. Ja palkankin pitäisi parantua todella huimaisti (kun verot huomioidaan) jotta tossa edes joskus pääsisi omilleen. Eli se siitä ideasta.

Ja sanoinhan minäkin, että joku indeksin mukainen korotus tohon tukeen olisi syytä ottaa mukaan. Mutta mihinkään sen suurempiin tasokorotuksiin en perusteita näe. Ainut peruste olisi se, ettei tukea ole nostettu edes tuon indeksin verran. Mutta noin muuten sen tuen kuuluu olla tuki eikä mikään toimeentulon varmistaja.

Arvid sanoi:
Olispa mukavaa, jos koko vuoden tulot saisi ottaa tilille kesäkuussa ilman vaikutusta opintotukeen.

No hehheh, en mä sentään ihan tota tarkoittanut. Vaan että kesällä (kun ei opiskella) saisin mun mielestä tehdä niin paljon duunia kun haluaa ja tienata mitä pystyy ilman että se vaikuttaisi tukeen. Pystyisi sitten tekemällään työllä elämään taas ne opiskelukuukaudet ja tekemällä silloin mahdollisimman vähän duunia ja opiskelemaan enemmän. Tietty varmaan jotkut haluaa kesällä lomalailla, mutta se on sitten jo ihan oma valinta se.
 
No nuorena on tarve päteä ja todistaa pärjäävänsä "omillaan".. Kuitenkin olen sitä mieltä, että ei sitä tarvitse loisia sielä kotonakaan asuessa, ja silti jää rahaa säästöön reilusti enemmän. Mikä laki kieltää esim. maksamasta laajakaistamaksuja, ostamasta ruokaa koko porukalla yms. Tarvittaessa vaikka maksamasta vuokraa vanhemmille? Itse tein näin... Koska kyseessä oli velaton omakotitalo niin asumiskustannuksien jakaminen toi säästöä kaikille. Kotityötkin tehtiin porukalla.

Muutin vasta vuosi sitten omaan asuntoon eikä ole kaduttanut, koska pärjään huomattavasti paremmin kun on rahaa säästössä. Opintotukea en koe saaneeni liikaa, koska työnteon takia maksoin esim. kotona asumisaikani tuet takaisin kokonaisuudessaan. Mielestäni monen opiskelijan olisi järkevämpä asua kotona pitempään jos opiskelee lähellä. Työelämän lähestyessä sitten muuttaa omaan. Ei ne porukat enää murrosiän jälkeen niin paljon ahdista....:rolleyes:

Edit: Eri asia jos ollaan vakavassa parisuhteessa ja sitä omaa pesää rakentamassa...
 
Järkevät vahemmat perivät ainakin jotain ruokarahaa nuorelta joka asuu kotonaan, eli ei ole silloin loisimista. Vanhemmat voivat toki säästää rahat nuoren mahdollista asunnonhankintaa varten jos oma rahatilanne on hyvä. Eli 006:n postauksessa paljonkin järkipuhetta. Itsekään en ymmärrä miksei ainakin osaa opiskelusta voisi suorittaa vanhemmilta käsin?
 
No nuorena on tarve päteä ja todistaa pärjäävänsä "omillaan".. Kuitenkin olen sitä mieltä, että ei sitä tarvitse loisia sielä kotonakaan asuessa, ja silti jää rahaa säästöön reilusti enemmän. Mikä laki kieltää esim. maksamasta laajakaistamaksuja, ostamasta ruokaa koko porukalla yms. Tarvittaessa vaikka maksamasta vuokraa vanhemmille? Itse tein näin... Koska kyseessä oli velaton omakotitalo niin asumiskustannuksien jakaminen toi säästöä kaikille. Kotityötkin tehtiin porukalla.

Muutin vasta vuosi sitten omaan asuntoon eikä ole kaduttanut, koska pärjään huomattavasti paremmin kun on rahaa säästössä. Opintotukea en koe saaneeni liikaa, koska työnteon takia maksoin esim. kotona asumisaikani tuet takaisin kokonaisuudessaan. Mielestäni monen opiskelijan olisi järkevämpä asua kotona pitempään jos opiskelee lähellä. Työelämän lähestyessä sitten muuttaa omaan. Ei ne porukat enää murrosiän jälkeen niin paljon ahdista....:rolleyes:

Edit: Eri asia jos ollaan vakavassa parisuhteessa ja sitä omaa pesää rakentamassa...

Eli muutit 23veenä pois kotoa? todella nice. Miksi ihmeessä vanhemmat pyysi sulta rahaa kotona asumisesta, jos talo oli velaton ja muutenkin raha-asiat kunnossa niin kannattaako sitten opiskelijalta periä jotain koska ei sitä rahaa nyt jaettavasksi ole kuitenkaan...ei mun mielestä tai sitten se oli vaan salainen pyyntö muuttaa pois.

ja eikö se ole sama asia kuin asuisi yksin mutta vanhempien säännöillä?
 
Jos nuori hoitaa asiansa kunnolla, niin ei minusta vanhempien tarvitse lapselta mitään pyytää. Eri asia jos vain makaisi kotona tai joisi kaikki rahansa.

E: Niin ja vanhemmilla on talous kunnossa. Eikö tämä voi olla vaikka eräänlaista ennakkoperintöä.
 
No meidän perhe / talo on vähän erikoinen. En siis itse maksanut vuokraa, vaan osallistuin menoihin maksamalla esim. laajakaistan ja ostamalla/ tekemällä ruokaa. Lisäksi kilpailutin sähköyhtiön, ja se sopimus taitaa olla vieläkin minun nimissä. Maksoinkin niitä sähkölaksuja silloin tällöin. Minulta ei sitä koskaan pyydetty, eikä edellytetty, mutta tein sen koska minulla oli siihen mahdollisuus töissä käydessäni. Meillä oli tälläinen ns. kommuuni pystyssä....:D Hieman luentavampaa noin, vaikka jotkut tuttuni ovat maksaneet ihan vuokraa vanhemmilleen. Eikä se talo/vanhempien säästöt suuremin kulu jos sielä asuu.

Edit: Ei vanhemmat minulle ole sääntöjä sanelleet sen jälkeen kun peruskoulun lopetin.
 
Toisekseen olen sanoton jos meinaa koulukirjoihin laittaa 150 egeä kuussa.
Jos nyt oikeen aletaan pilkkua nusasemaan, niin eikös me opintotuesta puhuta? Eikö se ole tarkoitus käyttää opintojen edistämiseen?
No kuvitellaanpa että mulla menis vaan sen 50euroa kuussa kirjoihin (kirjakuluihin lasken/ laskin myös kopiointi ynnä muut kulut mitä menee kouluun), niin vieläkin budjetti näyttäisi miinusta.
Se taas kun nappasit mun apteekkikuluihin kiinni, niin miks ihmeessä sie tuhlaat opintotukea seutulippuun! Ei se mikään liikennöintituki ole! Vähän turha ihan jokaiseen kohtaan napata kiinni, koska kenelläkään opintotuki ei mene täysin siihen mihin se on tarkalleen tarkoitettu.

Kertokaas nyt, että mitä pahaa siitä koituisi vaikka sitä opintotukea korotettaisiinkin?
 
Opiskelijoita on ihan törkee määrä suomessa ja jos sen vaikkapa 20 euron korotuksen määrän kertoo opiskelijoitten määrällä, niin aika suuri summa euroja siitä tulee. Mistäs ne repäistään? Itse reipäisisin ne sossun ja työttömien rahoista ja osan tosta potista vielä tunkisin yrittäjyyden tukemiseen, mutta tämä yhteiskunta tuntuu enemmän arvostavan pummimista ja työttömyyttä kuin opiskelua ja yrittäjyyttä :jahas:

Tämä taas perehtymättömän mielipide, älkää ampuko.
 
Jos nyt oikeen aletaan pilkkua nusasemaan, niin eikös me opintotuesta puhuta? Eikö se ole tarkoitus käyttää opintojen edistämiseen?
No kuvitellaanpa että mulla menis vaan sen 50euroa kuussa kirjoihin (kirjakuluihin lasken/ laskin myös kopiointi ynnä muut kulut mitä menee kouluun), niin vieläkin budjetti näyttäisi miinusta.
Se taas kun nappasit mun apteekkikuluihin kiinni, niin miks ihmeessä sie tuhlaat opintotukea seutulippuun! Ei se mikään liikennöintituki ole! Vähän turha ihan jokaiseen kohtaan napata kiinni, koska kenelläkään opintotuki ei mene täysin siihen mihin se on tarkalleen tarkoitettu.

Kertokaas nyt, että mitä pahaa siitä koituisi vaikka sitä opintotukea korotettaisiinkin?

:lol2: Olen sanaton.
 
Opiskelijoita on ihan törkee määrä suomessa ja jos sen vaikkapa 20 euron korotuksen määrän kertoo opiskelijoitten määrällä, niin aika suuri summa euroja siitä tulee. Mistäs ne repäistään? Itse reipäisisin ne sossun ja työttömien rahoista ja osan tosta potista vielä tunkisin yrittäjyyden tukemiseen, mutta tämä yhteiskunta tuntuu enemmän arvostavan pummimista ja työttömyyttä kuin opiskelua ja yrittäjyyttä :jahas:

Tämä taas perehtymättömän mielipide, älkää ampuko.

Samoin rahottaisin minäkin tuon. Lyhytaikaisia työttömiä en kuitenkaan rankaisisi, lyhytaikaisesta työttömyydestä esim. irtisanomisien jälkeen (joka ei johdu työntekijän omasta munimisesta) pitäisi saada ehkä jopa parempi hetkellinen korvaus jotta pääsee nopeasti takaisin työelämään.

Kaikki pitkäaikaiset työttömät joita ei työnteko edes kiinnosta, voisi tukea leikata ihan huolellakin. Voisi ehkä mahdolloisesti joskus käydä mielessä se että voisi hakeutua vaikka sinne opiskelemaan jos ei muuten työtä saa. Joillakin aloilla kun sitä työvoimapulaa ja tekijöitä tarvitaan.
 
Mutta noin muuten sen tuen kuuluu olla tuki eikä mikään toimeentulon varmistaja.

Juurikin näin näen itsekin asian. Tuolla tuella periaatteessa pystyn maksamaan vuokran, bussikortin ja yhden ruokailun koululla, melkeinpä myös puhelinlaskunkin. Työnteolla sitten saa sitä luksusta elämään.
 
Back
Ylös Bottom