Operaatio: Kaveri kuntoon

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Heps

Omaan erän lapsuudenkaverin, joka ei ole koskaan ollut hirveän liikunnallinen (johtuu lähinnä siitä, että hänellä on ollut painoa aivan pienestä asti ja ei ole sitten pärjännyt ja motivaatio on laskenut). Noh nyt kaverini on 20 ja pituutta on sellainen 184cm ja painoa 120kg. Lihaksia ? ei ole...

Noh eihän se ole kiva katsoa että kaveri niin huonossa kunnossa ja tuo tilanne vaikuttaa kaikkeen elämässä.

Olisiko teillä antaa neuvoa siihen mitä hyviä motivointikeinoja on saada kaverini liiikkumaan? Ei ole mukavaa, jos kaveri puutuu normaalissa kävelyssä ja baarissa taas yksi iltaa pistää polvet ja nilkat kipeiksi. Tähän yhdistetään sitten riippuvuus tietotekniikkaa kohtaan... mitähän mahtaa seurata 10v sisällä.

Minkälaiseen liikuntaan uskaltaisin edes patistaa häntä ? Miten motivoida siihen että liikuntahalu lähtee hänestä itsestään ? Jokin shokkiesimerkki ?

Eipä muuta tälläkertaa... :david:

Ite sain kakskin kaveria harrastamaan punttiksella käyntiä. Kait niillä lähti se innostus sellasesta pienestä kilpailunhalusta :)
Ite oon äitiäni koittanut saada liikkumaan tuloksetta.. tv-shopissa on kyllä hienoja laitteita jota haluais ostaa, mutta ei se niillä kumminkaan kuntoilis.

winnie the poo sanoi:
tv-shopissa on kyllä hienoja laitteita jota haluais ostaa, mutta ei se niillä kumminkaan kuntoilis.

Joo sillä sähkö vehkeellä saa sixpäckin vaikkei muuten treenaa ja se yks uutuus on ollut chuck norrisin salainen ase jo 20v.

Kermavaahto sanoi:
Jos tahto ei lähde ihmisestä itsestään, voi olla hankalaakin patistaa mihinkään..

Tahtoa ei ole koska ihminen ei tajua tosiasioita... Tosiasiat pitäisi jotenki iskeä tiskiin niin jos se halu alkaisi löytyä. Myös se että kaveri kokeilisi edes liikkumista voisi sytyttää kipinän. Intissä hän oli noin 95kg:n tietämillä

Sitä paitsi ei oo mitään järkee tehdä muitten ongelmista omia,ei kannata leikkiä mitään vara jeesusta.

osku sanoi:
Sitä paitsi ei oo mitään järkee tehdä muitten ongelmista omia,ei kannata leikkiä mitään vara jeesusta.

Aika kylmä kommentti ja jeesusta tässä ei olla leikkimässä... Varsinkin kun hyviä ystäviä o vaikea löytää.

Long John sanoi:
Tahtoa ei ole koska ihminen ei tajua tosiasioita... Tosiasiat pitäisi jotenki iskeä tiskiin niin jos se halu alkaisi löytyä. Myös se että kaveri kokeilisi edes liikkumista voisi sytyttää kipinän. Intissä hän oli noin 95kg:n tietämillä
ihminen varmaan tajuaa tosiasiat, mutta haluaa pitää ne poissa mielestään.
Voithan kokeilla jooskus muuten vain kysellä sitä mukaan vaikka salille tai lenkille. jos sulla on tosiaan intoa auttaa kaveria, voitte löytää siitä vielä yhteisen harrastuksen. :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että kukaan ei ole kaveriasi ikinä kannustanut kunnolla missään urheilulajissa. Ota kaverisi salille ja opasta häntä tekemään liikkeet oikein ja aluksi kokeilette mitkä liikkeet tuntuu kaverillesi mieluisilta. Tästä sitten jos kaverisi saa kipinän tähän mahtavaan elämäntapaan, niin opastat häntä ruokailuasioissa ja ohjaat hänet lukemaan pakkista. Siitä sit vaan pikkuhiljaa... Kyllä se kaveris huomaa miten puhtaasti elämällä ja liikuntaa harrastamalla, elämästä saa paljon enemmän irti.

Zoikki sanoi:
Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että kukaan ei ole kaveriasi ikinä kannustanut kunnolla missään urheilulajissa.

Totta itsekkin syyllistyin ala-asteella vittuiluun liikuntatunneilla :wall:

Mutta noita asioita olen miettinyt, aino vaan että omat työt sotkee vähän pahasti tällähetkellä sitä että olisi aikaa opastella kaveria.

ps, eikö tuosta painosta ole vaaraa monessakin liikkeessä ? Nivelet yms

Kyllä kuntosaliharrastus oikein aloitettuna on turvallinen ylipainoisellekin. Ja yllättävän usein salin innostumiskynnys on matalahko vaikka tuota elopainoa vähän olisi kertynytkin... Raahaa kaveri mielellään sellaiselle salille, jossa näkee kaikenlaista treenaajaa...

Uinti olisi tietysti kova sana turvallisuuden puolesta, mutta riisuutuminen uikkarisileen voi olla kova pala. Itseäni ei ole koskaan häirinnyt, sillä läskihän kelluu hyvin :D.

Ideana olisi ilmeisesti saada kaveri laihtumaan. Tärkeintä laihduttamisessa on ruokavalio, eli se pitäisi saada kuntoon. :arvi:

Jos koittaisit myös ruoka-asioissa häntä valistaa.

:offtopic:
Minä 2.5 vuotta sitten:

21v, 187cm, 115kg, tietotekniikkaa harrastava nuori joka ei urheillut.
Salilla olin käyny muutama kerta yläasteella, ja ei voinut vähempää kiinnostaa.

Eräänä syksynä kaksi kaveria jotka kävivät ehkä kerran, pari viikossa salilla saivat minut mukaansa, vastahakoisesti. Neuvoivat kädestä pitäen pakolliset, eli rinta-hauius-treenit. Vaikka ei ihan alusta tuntunut mun jutulta, niin aattelin että kokeillaan nyt pari kertaa lisää. Siitähän se into lähti, ja irtosi oikein kunnolla. Kaverit lopettivat salilla käynnin noin 2-3 kk sen jälkeen kun olivat saaneet minut mukaansa. Mutta ei se mitään, jatkoin ihan yksin. Löysin pakkotoiston, ja aivan uusi maailma avautui siitä lähtien :)

Nyt, alle 100kg (and dropping ;) ), ja paljon enemmän puhtia kaikkeen. Ei voi kuin kiitellä kaveria että pakottivat minut mukaansa.

Onhan se totta että tahto lähtee ihmisestä itsestään, mutta kyllä muut voivat vaikuttaa siihen aika paljonkin. Eli kaveri mukaan salille vaan, ja toivotaan parasta :whip:.

kirk sanoi:
:offtopic:
Minä 2.5 vuotta sitten:

21v, 187cm, 115kg, tietotekniikkaa harrastava nuori joka ei urheillut.
Salilla olin käyny muutama kerta yläasteella, ja ei voinut vähempää kiinnostaa.

Eräänä syksynä kaksi kaveria jotka kävivät ehkä kerran, pari viikossa salilla saivat minut mukaansa, vastahakoisesti. Neuvoivat kädestä pitäen pakolliset, eli rinta-hauius-treenit. Vaikka ei ihan alusta tuntunut mun jutulta, niin aattelin että kokeillaan nyt pari kertaa lisää. Siitähän se into lähti, ja irtosi oikein kunnolla. Kaverit lopettivat salilla käynnin noin 2-3 kk sen jälkeen kun olivat saaneet minut mukaansa. Mutta ei se mitään, jatkoin ihan yksin. Löysin pakkotoiston, ja aivan uusi maailma avautui siitä lähtien :)

Nyt, alle 100kg (and dropping ;) ), ja paljon enemmän puhtia kaikkeen. Ei voi kuin kiitellä kaveria että pakottivat minut mukaansa.

Onhan se totta että tahto lähtee ihmisestä itsestään, mutta kyllä muut voivat vaikuttaa siihen aika paljonkin. Eli kaveri mukaan salille vaan, ja toivotaan parasta :whip:.

Ei mitään offtopiccia vaan täyttä asiaa :) Hyvä että näitä esimerkkejä löytyy lisää !

kannattaisi yrittää kysellä että pitääkö kaverisi mistään liikunnasta ja jos pitää niin aluksi ainakin harrastaisit sitä jonkun aikaa kaveris kanssa että jos se vaikka innostuisi siitä enemmänkin mutta se taas riippuu että pitääkö hän mistään liikunnasta/lajista

kirk sanoi:
...nuori joka ei urheillut. Salilla olin käyny muutama kerta yläasteella, ja ei voinut vähempää kiinnostaa.

Eräänä syksynä kaksi kaveria jotka kävivät ehkä kerran, pari viikossa salilla saivat minut mukaansa, vastahakoisesti....

Vaikka ei ihan alusta tuntunut mun jutulta, niin aattelin että kokeillaan nyt pari kertaa lisää. Siitähän se into lähti, ja irtosi oikein kunnolla.

...Löysin pakkotoiston, ja aivan uusi maailma avautui siitä lähtien :)

Mulla kans oli just niin, että kaverin houkuttelemana menin ekan kerran ja sitä ennen ei ois kyllä yhtään kiinnostanut joku punttisalitouhu. Mutta sehän oli sitten ihan kivaa. Kaverin kanssa yhdessä käynti loppui aikatauluista ym johtuen, mutta jatkoin yksin ja pakkiskin tuli kuvioihin.

Onneksi tuli sysäys ulkopuolelta, koska hurahdin touhuun ihan täysin. Olin siis 21v ei mitään liikuntaa harrastava teekkari joka söi ihan mitä vaan, kunhan siinä oli juustoa ja suklaata. Nyt on asiat vähän toisin!

Myöhemmin sain myös siskoltani pois varsinaisen kuntosalikammon, kun houkuttelin sen vaan salille ja neuvoin ihan kaiken moneen kertaan (vähän jopa oman treenin kärsiessä).

Mielestäni muut voivat todella vaikuttaa siihen että tyyppi lähtee salille ja löytää uuden elämäntavan. Tässä nyt on kysessä mies, mutta jotkut painon kanssa kamppailevat naisethan pelkää tulevansa entistä "isommaksi" ja "leveämmäksi" (siis negatiivisessa mielessä) jos salille menisivät. Tässä sitten taas auttaa jos näkee muutoksen mikä kaverissa on tapahtunut, esim. mun sisko näki, ettei musta oo monen vuoden treenamisella tullut miehennäköinen, roteva Teräs-barbie, vaan jotain mitä hänkin voisi haluta tavoitella.

Kaverit vaan mukaan salille vaikka väkisin kunhan kokeilevat, voivat sitten tehdä valinnan kuitenkin ihan itse. Voivat joskus olla tosi tyytyväisiä että lähtivät. :thumbs:

Nostelen sen verran vanhaa threadia että ei tämä puiminen täällä mennyt aivan hukkaan....

Kaveri nyt 20kg kevyempi ja kiinnostus edelleen hommassa mukana:thumbs:

Kyllä hänestäkin näkyy että koskaan ei ole liian myöhäistä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom