Oon ihan ummikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sindy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin. No, onhan se ikävä jos ei lähipiiristä tukea löydy, jos kuitenkin tiedostavat ettei tilanne ole oikein se mikä pitäisi :/ Vaikka tietysti jos itse eivät niin ruokailuasioihin ole perehtyneet, onhan siinä oma hommansa opetella ravitsemuspuolta. Ja täytyisihän siinä kuitenkin ottaa huomioon myös kohdehenkilön makutottumukset ym.

Ja koeta nyt jotenkin sisäistää sitä ajatusta, että painon nousu vaa'assa ei ole yhtä kuin lihominen. Ei kenenkään paino pysy grammalleen samana, johan sen nyt sanoo järkikin (biomassa + neste nostavat painoa). Rasvan kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.

niin ja siis jos vielä kerron minun tapauksestani niin olen lyhyempi kuin sinä ja painan joku 54+-2 olen täysin parantunut ja hyvinvoiva. vaikka painankin yli 10kiloa kun pari vuotta sitten, en ole koollisesti paljoa lihonnut. monesti kun painoa ollaan kysytty (en tiedä miksi) niin oln pyytänyt arvaamaan ja arvaukseksi heitetty aina ~45kiloa :D eli en todellakaan ole millään tavalla lihonneen näkönen vaikka sen 10+ kiloa olen kehooni ottanut! :D mitä jos hankkisit jotain tekemistä ? ei kotona olemalla kukaan voi jatkuvasti elää. hanki jotain harrastuksia, käy ulkona kävelemässä tai aloita lenkkeily? liikunnan mukaan ruokahalukin kasvaa varmasti ja mitä parhainta, saat lihaksia kaupanpäälle ja aineenvaihdunta vilkastuu. (+kulutus kasvaa = saat syödä enemmÄn vapaasti;) )ihan tosi. lenkkeily ei välttämättä sittentarkoita juoksemista vaan miten olisi ihan vaikka kävelylenkit. mp3soitin mukaan!

Jep, tiedän että jotakin pitäisi alkaa tekemään. Kaikki vain tuntuu niin hankalalta. Yksin kaikki pitäisi aina tehdä... Kesällä kyllä kävin kävelyllä yksinkin n. 2 kertaa viikossa 45 min ja mp3 oli mukana, nyt talvella se ei oikein huvita. =(

Niin... sinä et näytä lihoneelta... Kun olet saanut kiloja lihaksina suurimmaksi osaksi. Minä kun en tee mitään kaikki tulee läskinä, ja ihan varmasti näyttäsin 10 kiloa painavampana lihavalta.

Eikö sitten poikaystävältäkään sen vertaa tule helppiä, että saisi homman edes aluilleen? Se on totta että yksin voi olla hankalaa. Varsinkin motivaatio-ongelmat voi iskeä tuollaisessa tilanteessa, kun voi tuntua siltä että muut eivät niin paljoa tilanteesta välitä että avittaisivat.

Helppiä mitenkä? Hän kävelee minun kanssa kerran viikossa jos sitäkään... Siinä sen helppi. Koko ajan kyllä komentelee syömään enemmän. =) Ja riidellään asiasta aika paljon myös.

Paino aamulla oli 45.6kg ja olen syönyt n.1350 kcal per päivä. Tänään mennyt 450 kcal.

Mulla on mennyt jo tänään ~1900kcal, mikä on liikaa muutenkin, saati ottaen huomioon jäljellä olevan valvomisajan. Ja nälkä on silti koko ajan hirmuinen :D Jollakulla näinkin päin siis. Pirun dieetit, kun tulostakaan ei tule.

Mutta niin. Jos sitä ei vaan saa itseään pakotettua syömään, niin ehkä sitä apua on sitten pakko hakea jostain ei-niin-mieluisalta suunnalta. Parempi sekin kuin näivettyä olemattomiin :(

Hehee... No hyvä että jollekin uppoo ruoka. =)

Sen 1400 kcal pystyn syömään... jos menee yli, tulee pikkasen rassaava olo... Rupean heti murehtimaan. Enkä tosiaankaan ole lihonut yhtään, vaikka olen syönyt enemmän kun 1200 kcal, enkä ole liikkunut. Pitäs siis tajuta että en liho vaikka nostasin kalorit sinne 1500 kcal päivässä.
No täytyy katsoa miten tämä tästä... Kiitoksia sinulle swampmonster. =)

Hei taas!

Musta tuntuu, ettei liikkumisen aloittaminen ole välttämättä tärkein asia tällä hetkellä, vaan painon ja ruoan kyttäämisen vähentäminen. Kaloreiden laskemisesta voi toki olla johonkin pisteeseen saakka hyötyäkin (jos laskematta jättäminen johtaa esimerkiksi siihen ettei uskalla syödä mitään), mutta suurimmalle osalle kalorilaskureiden unohtamisesta on pelkästään hyötyä. Vaa'asta luopuminenkaan ei varmasti olisi kovin huono asia. Jos kokonsa haluaa tiedostaa jotenkin, housujen kiristämiset ja löystymiset lienevät parempia tapoja kuin painon vahtaaminen :)

Toisaalta tuosta liikkumisesta... Millä tavalla se vaikuttaa oloosi? Onko sulla parempi olla henkisesti ja fyysisesti, jos olet käynyt kävelemässä tai tekemässä jotain muuta aktiivista? Onko syöminen helpompaa? Mulla liikkuminen auttaa todella paljon ahdistukseen ja syöminen on huomattavasti helpompaa, kun ruoan on "ansainnut" liikkumalla. Ruokamäärän lisääminenkään ei ahdista niin paljoa, kun voi ajatella tekevänsä sen vain lihasten, palautumisen ja muutenkin kehonsa hyvinvoinnin vuoksi. Tietenkään tämä ei ole terve ajattelumalli - se että ruoka pitäisi jotenkin ansaita erikseen - mutta varmasti parempi kuin se, ettei söisi juuri mitään. Vaikutus mielialaan yleisestikin on valtava, sillä hyvin harvoin lenkkipolulta palaa masentuneempana/surullisempana/ahdistuneempana kuin sinne lähtiessään.

Tsemppiä!

Ps. Yksin liikkuminen on yllättävän mukavaa, ja luulenpa useimpien yksin treeninsä tekevänkin. Musiikki tulee mp3:sen mukana minne tahansa, ja lenkkeillessä ympäristö ja omat ajatukset riittävät virikkeiksi vallan hyvin. Varsinkin juoksu auttaa pääsemään jotenkin erityisen lähelle luontoa, aivan kuin se herkistäisi aistit johonkin mitä ei muuten näe eikä kuule...

Heippa Elisha.

No kesällä ainakin kun kävin n. 45 minuutin reippaalla kävelylenkillä, minulla ei ollut oikeastaan nälkä ollenkaan sen jälkeen. Oli vain hyvä fiilis ja kauhea jano. Teki mieli vain jotakin kevyttä, esim. hedelmiä. Siskolla sama homma tämän liikunnan ja ruokapuolen kanssa. Hän kyllä sanoi, että sitten kun harrastaa jotakin säännöllisesti niin nälkä hänellä kasvaa... Näin olisi varmasti minullakin.
Näin kylmemmillä ilmoilla en todellakaan nauti pihalla olemisesta, yksin. Poikaystävän kanssa kun olimme yksi ilta 35 minuutin kävelyllä, olo oli ihanan rento sen jälkeen...en kyllä syönyt sen enempää.

Ja silloin kun aloitin laihduttamisen ja söin pikkasen enemmän ja liikuin myös useimmin... Söin kyllä ihan hyvillä mielin ja juuri liikunnan jälkeen vetäsin jotakin extraa... olinhan sentään liikkunut ja polttanut kaloreita. Nyt ei oikein tuokaan onnistu... ajatukset niin päin pyllyä ruoan suhteen.

Eli en tiedä... Pitäisi kai vain ryhdistäytyä ja suunnata peppu ylös ulos ja lenkille... vaikka ei siitä ensin pitäisikään... ehkä siihenkin sitten tottuu ja alkaa siitä pitämään. Se sinne lähteminen on se vaikein vaihe. Kesällä ainakin huomasin että ensin en olisi millään mennyt kävelee ja suunnittelin, että kävelen vain 30 minuuttia, sitten menikin paljon enemmän aikaa kun olikin mukava kävellä.

*huokaa*

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jaa niin ja sellanen on nyt tullut... Eli kun syön tuntia ennen kun menen nukkumaan... tai joskus kahta tuntia ennen, minä hikoilen yöllä ihan hirveästi. Poikaystävä valittaa että on kylmä ja minä joka yö olen herännyt siihen, että olen ihan likomärkä... Mistäs tämä johtuu? Siitäkö että polttelen niitä ruokia nukkuessani? Jotakin häikkää jossakin päin kroppaa?

TEF=thermal effect of feeding. Mulla ja treenikaverilla on aina bulkilla sama homma et hiki roiskuu reilusti enemmän. Siit tietää helposti et syökö plussia. Ei tarvii varmaan huolestuu vielä =)

Kulutan siis vähemmän kun syömäni 1360 kcal päivässä? Syön siis yli kulutuksen? Voi kikkare... enpä sitten paljoo kuluta.

sindy, se on aineenvaihduntasi joka reistailee JOS reistailee. et ole huomannut lihovasi viimeaikoina joten miten ihmeessä päättelet kuluttavasi vähemmän :D hei nyt herää hyvä ihminen. nyt yksi kysymys... mikä on tavoitteesi? parantua mahdollisesta syömishäiriöstä vaiko ottaa kiloja takasin päästäksesi normaalipainoon, VAI saada lihaksella lisäkiloja VAI mitä?laihtua lisää? hallita alipainoa? sillä mun mielestä täällä moni on yrittänyt auttaa ja antanut mitämainiompia vinkkejä parantumaan syömishäiriöstä jonka sinulla selvästikkin on. usko tai älä tuo liian vähän syöminen elämntapana pilaa aineenvaihduntasi ja 10vuoden päästä oikeasti makaat joko sairaalassa letkuissa tai olet 20kiloa lihavempi ja mietit miksi olet sen kokoinen vaikka olet aina syönyt niin vähän... en puhu ilkeydestä vaan päin vastoin haluan kannustaa sinua elämässä eteenpäin :) ei ruoka ole vihollinen, ruoka on ystävä. ja jos minä olen "lihonut" +10kiloa = saanut lihaa luiden ympärille niin olenkin sitten elävä esimerkki että anorektikosta voi tulla terve ja timmi punttimimmi! :D

Viimeksi muokattu:
Niin... en tiedä mikä perkule on... Hikoilen eli tarkottanee kai sitä että syön enemmän kun kulutan eli kulutus on alle 1300 kcal tai siinä main. Haluan lihoa tai ainakin haluaisin, että voisin syödä jatkossa enemmän ilman että lihoisin.

Luultavasti tulen olemaan taas kerran läski jossakin vaiheessa...

Eiks mun nyt siis näillä kaloreilla pitäisi lihoa... eli 1360 kcal, kun se on näillä näkymin enemmän kun kulutan?

Sindy! Mä suosittelen kyllä sun tapauksessa sellaista ratkaisua, että laadit yhden ruokavalion. Lasket siis vielä kerran kalorit ja teet ruokailusuunnitelman jota noudatat joka päivä. Näin tiedät koko ajan paljonko olet päivän aikana saanut kaloreita, joten sun ei tarvitse jatkuvasti olla nitä laskemassa ja miettiä...tylsää mutta minusta parempi vaihtoehto kuin tuo jatkuva laskeminen ja miettiminen. Syöt suunnitelman mukaan vaikka 6pvää viikossa ja sen yhden herkuttelet laskematta mitä mieli tekee. Tällä tavalla saisit tuon jatkuvan laskemisen katkaistua ja ajatukset voisivat olla vähän muissakin asioissa ilman pelkoa liikaa syömisestä. Laitat vaikka suunnitelmasi tänne niin korjataan sit sitä yhdessä täällä jos tarvitsee. Jos pystyy tuollaiseen painonpudottamiseen niin pystyy kyllä myös sitoutumaan suunnitelman noudattamiseen. Eiks joo?...sitä paitsi on paljon siistimpää kun voi miettiä kaikkea muuta kivaa hömpsötystä kun kaloreita.:thumbs:

..jatkan vielä vähän, kun näin yövuorossa tuntuu ajatus lentävän..heh. Tuossa suunnitellussa syömisessä on sekin hyöty, että sitä kokee 'hallitsevansa' ruokailujaan ja usein ihmisillä on ongelmia juuri tuon asian kanssa. Monilla naisilla jää laihdutuksen jälkeen hyvin outo suhde ruokaan, siihen suhtaudutaan kuin pahimpaan viholliseen, joka hyökkää kulman takaa ja takertuu läskinä kroppaan...ruoka aiheuttaa myös huonoa omaatuntoa ja fiilistä että on epäonnistunut kun on antanut periksi herkuille. Tässä kaikessa suunnitelmallisuus on terve vaihtoehto ja siitä voi sitten ajan kanssa kasvaa ulos ja irtautua.
Minusta tuo 1300kcl on ihan hyvä aloitus, ei sitä kannatakkaan heti mätkiä paria tuhatta kaloria tuollaisen kituuttamisen jälkeen. Opettelee syömään taas ja nostaa sitten muutaman viikon päästä 1500kcl:n ja myöhemmin 200kcl lisää. Tuolla 1500kcl kuitenkin ihan elää ja voi kohtuullisen hyvin noin vähäisellä liikunnalla, JÄRKEVÄSTI SUUNNITELLUSTA RUOKAOHJELMASTA pystyy saamaan myös tärkeät suojaravintoaineet tuolla energiamäärällä. Keho ei todellakaan toimi suuren painonpudotuksen jälkeen samalla tavalla kuin treenaavan aktiivipupeltajan moottori, yleiset suositukset ja keskiarvot ja kulutusmittarit eivät ole parhaita apuvälineitä tässä tilanteessa.

Kiitoksia Pia-Maria H viesteistäsi. Tuossa on kyllä järkeä! =) En todellakaan pysty vielä syömään ainakaan enempää kuin pikkasen reilu 1300 kcal tai 1400 kcal nippa nappa.

Äsken taas juoksin puntarilla ja mittailin mittanauhan kanssa... *huokaa*. Painoa oli nyt 45,9kg ja vyötärö oli 66 cm, mutta ei ihme että lukemat on isommat kun söinhän viimeisen ateriani vasta 9 tuntia sitten... Yleensä väliä tulee jopa 12 tuntia.

Aamulla minulla on yleensä kauhea nälkä ja jostakin kumman syystä puuro ei kunnolla pidä nälkää. 40g hiutaleita (kauralese ja ruishiutale) + 100g Keso raejuustoa. Tunnin päästä tuosta on jo nälkä tai ainakin luulen niin... ainakin tekisi mieli jotakin puputtaa.

Voisin syödä vaikka näin:

Klo 12:00 (silloin yleensä olen vasta herännyt) 2 ruisleipää minilätalla, kahdella kalkkunaleikkeellä ja rehuilla, 100-125g rahkaa. Vaihtoehtona tuo puuro satsi, miten nyt tuntuu. Ja kuppi teetä tai kahvia ja lasillinen vettä.

Klo 15:00 ??? Tässä kaikista isoin ongelma... Voisin syödä vaikka tunaa 70g ja salaattia kylkeen...??

Klo 18-19:00 Tätä ennen on yleensä jo nälkä, vaikka olisin syönyt päivälläkin, mutta olen silti tottunut tähän aikaan syömään. Tänään ajattelin esim. syödä täysjyväpastaa 50g (kuivapaino), tunaa 70g, raejuusto 50g, kasviksia (115g herkkusieniä ja 100g kesäkurpitsaa), ruisleipä levitteellä ja kalkkunaleikkeellä. Juomana vichy.

Tämän jälkeen yleensä tekee mieli jotakin makeaa... Yleensä vetäsen omenan tai sitten riisikakun missä on yksi teelusikallinen jotakin hilloa... Joskus teen myös kananmunan valkuaisesta jotakin eli sekaan heitän pikkasen marjoja tai kookoshiutaleita viimeksi.

Klo 22:30 Tässä välissä yleensä menee puuro satsi joko raejuustolla tai rahkalla 100g. Lisänä marjoja ja pellavansiemeniä hyppysellinen. Joskus syön ruisleipää tunalla, raejuustolla ja rehuilla. Kuppi teetä ja lasillinen vettä.

Sitten kun menen aina niin perkuleen myöhään nukkumaan syön kello 24-24:30 joko rahkaa tai viilin + hedelmä tai manteleita 10g. Mutta tämä tuntuu jotenkin liian myöhäiseltä... Olen aina aika täynnä kun menen nukkumaan ja sitten kun aamulla herää ja punnitsee itsensä, masentaa kun lukema on tottakai isompi kun jos en olisi syönyt niin myöhään. Tyhjällä vatsalla tosiaan en kumminkaan osaa nukkua.

Tästä ruokavaliosta puuttuu melkein kokonaan hyvät rasvat, mitä nyt saan levitteestä hja parista hassusta pähkinästä. Ja kaloreita on liian vähän... tai niin noh, melkein 1300 kcal kun nopeesti kattoo...

Olen tuota jo koittanutkin, että kirjaisin jo etukäteen päivän ruoka-ajat ja annokset, mutta rupee ideat loppumaan... Ja suunnitelma tosiaan olisi hyvä olla jo koko viikolle tai ainakin niille kuudelle päivälle, että voisin sitten ottaa rennosti koko viikon murehtimatta.

Ideoita Pia-Maria H ja muut...

itseasiassa.. minun silmääni sinä syöt melko terveellisesti :D tuo voisi hyvin olla minun päiväruokailuni... tosin minä syön rasvaa on enemmän :) tuohon klo 15 ruokailuun voisit lorauttaa oliiviöljyä tai pähkinöitä "mausteeksi" sekaan.. minusta ainakin salaatteihin sopivat todella hyvin esim. saksan pähkinät, pinjan siemenet:D yöllä kun syöt niin proteiinia+hyvää rasvaa kannattaa syödä. ja hyvin oletkin maininnut siellä rahkan ja mantelit. niistä älä luovu. hyvää rasvaa pitäisi saada 30% päivän energiasta, niin minun mielestäni sinä saisit ne lisäkalorit loistavasti juuri rasvasta tuohon 1300kcal, etkä tunne syöväsi liikaa kun pieni määrä rasvaa tosiaan sisältää paljon energiaa. ja se hyvä rasva ei todellakaan tunkeudu sinne kapealle vyötäröllesi;) luonnollisesti syömällä kulutuksesi määrän et liho. ja tuo hikoilu voi myös johtua jostain muusta kuin yllämainitusta "bulkkauksesta" eli älä vielä pelkää lihomista... sitäpaitsi; jos nyt vahingossa kävisi niin että lihoisit vähän ylimäärästä niin eiköhän sinulla ole aika hyvä itsekuri millä saisit ne pois kun olt kerta noin paljon laihduttanutkin :D ja jos sinusta tuntuu pahalta lisätä sitä rasvaa niin lisää pikkuhiljaa.. puol tl ensimmäisenä päivänä, 1tl parin päivän päästä ja siitä nostat pikkuhiljaa. huomaat samalla että et todellakaan ole lihonnut siitä pienestä tl minkä kehosi kuitenkin tarvitsee:)

Hehee, Feven. Kiitos viestistäsi. Minä syön terveellisesti... Hmmm... Sitä olen kuullut... sanottu vain että lisäät määriä niin hyvä on. Noh, näin kai täytynee tehdä. Ja tosiaan, tykkään myös pähkinöistä salaatissa eli tuossa olisi ideaa. =)

Niin en tiedä sitten mistä tuo hikoileminen johtuu... Viime yönä sitä ei ollut vaikka söinkin saman verran kun eilen. En kyllä muuten sitten taas nukkunut juurikaan yhtään.

Suositut

Back
Ylös Bottom