Oon ihan ummikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sindy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Saisit huomattavasti kaloreita ruokavalioon lisää, kun esimerkiksi aamuisin mittaat 1dl oliiviöljyä vaikkapa lasiin, ja päivän mittaan juot tai laitat sitä ruoan sekaan. Tuosta 1dl:sta tulee jo melkein 1000kcal. Ja päivälliselle yrität kehittää jonkun kunnon aterian.

uutta verta samaan vaivaan.

itelläni takan painon pudotus 109kg ->61.5 pituus 175 ja olen mies. todettu syömihäiriö ja nyt paranemassa. monet asiat vaan ihmetyttää ja pelottaa edelleen sairaan loisesti ja haenkin nyt sindyn tavoin tukea ja ohjeita tavoitteeseen eli 75 kghen.

pää on pahin vastukseni ja se laittaakin hanttin urakalla. muutama päivä sitten kaverini tarjosi kahvit. lähdin hakemaan luettavaa ja kun tulin takaisin näin hänen jo laskevan kahvia kuppiin minulle, varmistin että eihän tullut sokeria ja sain vastauksen että ei. kuitenkin pää käski varmuuden vuoksi elämään miinus kaloreilla jotta paino ei mahdoliden sokerin takia nouse. tämä vain yksi esimerkki ja näitä on paljon.

hoito on aloitettu ja selkeät ohjeet saatu syömisten suhteen ravitsemusterapeutilta. olen intissä ja vähintään 2700kcal pitäis terapeutin ohjeilla syödä jotta pääsen edes kulutuksille ilman ylim. urheilua. urheilu onkin minulle seuraava vih. juoksusta tuli syömisten ohella pakko mielle ja pahimmillani juoksin yhdeksänä päivänä n.100 km ja elelin 1500 kcal miinuksilla. diettini "loppuun" vedin överi kuolema paaston kun en kerennyt liikkumaan ja nukkumattoman nälkäyln jälkeen tuo 61.5 kuivapaino mitattiinkin (nousi saman tien 4:ssä päivässä 65 kg) nyt elelty edelleen tyhmänä alle 2000 kcalin päiviä ja liikuntaollut moni puolista mutta kulutukset edelleen korkealla eli miinuksella mennään laskujen mukaan. nyt uusin ongelma /pään vaiva onkin se että miten on mahd että painoni vain nousee tänää jo n. 68kg vaikka edeelleen pään käskemänä pyritty "laihtumaan" elelty miinuksella/treenattu ja katottu etten vaan syö ainakaan enemään kcaleja ku muut. miten siis uskallan jatkaa kohti paranemista ja +/- 0 kaloreita jos jo nyt "lihon" vai onko mahdollista että esim 2400kcalin syömisillä paino taas pienen nesteiden palauttelun painon nousun jälkeen kääntyisi taas laskuun. eli huoletta vaan sinne 2700kcaliin koska haluja päätävastaan taisteluun on.

viimeisin ajatukseni onkin että jos ei muuta niin lisään syömistä ihan vaan sen takia että ei tarvii kärsiä nälkää ja saanpahan selvän syyn jos paino jatkaa nousua edelleeln ja loputtomiin ihmetyttää vain että mikäs mies mä oon kun lihon miinuksella en kuitenkaan jaksa enää antaa päälle valtaa vaan annan järjen viedä ja sallia hyvän olon kun ainakaan vanhaan voi vittu taas lenkille tai unettomiin öihin nälässä painon pudotuksen( tarpeettoman) takia halua ryhtyä. kirjoitin eilen viesti joka oli enemmän nyyh kyynel mutta eiköhän edellä mainittu kerro että pää on todella pipi syömisen suhteen ja se on todettu. sindylle voimaa ja enköhän mäkin pärjää kunhan vaan joku viisas potkii perseelle.

kiitos jo etukäteen jos joku pystyy selittämään mikä kehoani vaivaa. ku paino nousee miinuksilla ja pelkään syömistä

Vastailenpa vielä kun tämä aihe nyt itseä on koskettanut, syömishäiriöstä toivuttu.

Muista, ettei tarvitse suorittaa mitään saadakseen syödä tai ollakseen ruoan arvoinen.

Hurjia lukuja nuo liikuntamäärät ja pudotetut kilot. Elimistösi on jatkuvassa stressitilassa.

Syömishäiriö sekoittaa kehon toiminnot perusteellisesti, se ei tiedä onko sitä ruokaa tulossa vai ei. Aineenvaihdunta hidastuu, ravintoa käytetään säästeliäästi. Suoliston toiminta heikkenee ja mahalaukku tyhjenee hitaammin. Eli sanoisin että suolisto ei ole vielä kyennyt sulattelemaan ruokia nopeammin. Ruoan määrää lisättäessä suolaakin käytetään runsaammin ja nesteet pysyvät elimistössä. Sen takia tuo paino nousee hetkellisesti.
Aineenvaihduntaa voi nopeuttaa vain säännöllisellä syömisellä, et saa lopettaa sitä vaikka huomaisitkin painon nousevan nopeammin! Jossain vaiheessa se kyllä tasoittuu, usko pois vaan. Laihdutus on varmasti kuluttanut lihaksia pois, mutta ne kyllä alkavat kasvaa kun saavat tarpeeksi rakennusaineita. Näin ollen se kulutus vielä lisääntyy.
Silloin vasta kannattaa huolestua jos tuo paino ihan oudosti kipuaa huomattavan ylipainon puolelle. Kyseessähän saattaa olla kilpirauhasen vajaatoiminta. Tosin kai aliravitsemuskin voi tuota vajaatoimintaa aiheuttaa.

Itse asiassa tuo vaa´alla ravaaminen olisi parempi lopettaa. Itseäni se auttoi. Mutta silloin sinulla pitää olla joku, joka katsoo että se paino varmasti lähtee nousemaan eikä laske. Suljet vaikka silmäsi, ja pyydät jotain toista katsomaan lukemat. Nykyisin en itse ahdistu vaa´an lukemista mutta aliravittuna painon nousu tuntui ikävältä, vaikka se olikin hyväksi.

Kokemuksesta tiedän miten helppoa itseä on huijata, vähän aikaa pystyy syömään kunnolla mutta sitten tapahtuu paluu niihin vanhoihin epäterveellisiin tapoihin. Toipuminen on ärsyttävän hidasta, ja parasta hyväksyä se että takapakkeja tulee välillä. Syyllisyyttä tuntee sekä syömisestä että syömättömyydestä. Tuntuu ettei mikään olotila ole hyvä. Mutta toivoa on, ilman syömishäiriötä elämä on paljon antoisampaa. Liikunnasta nauttii enemmän kun kroppa saa kaikki tarvittavat ravinteet. Alipainoisena se käyttää ne häiriön aiheuttamien tuhojen korjaamiseen.

Toivon, että te kaikki, jotka tästä kärsitte jaksaisitte pyristellä irti tuosta helvetistä. (Parempi tuntematon taivas, kuin tuttu helvetti ?)
Olette oikeasti sen arvoisia. Yksin on vaikea parantua, terapia on tehokkain apu, samoin joku läheinen. Vertaistukea saa täältäpäin myös :)

Jos tästä jotain oppi, niin ainakin sen että ulkonäön takia ei kannata laittaa itseään sairaalakuntoon. Jos siihen pisteeseen ajautuu, niin teiltä viedään oma tahto kokonaan pois. Pakkohoitoon nenämahaletkuihin makaamaan, liikuntakieltoon.
Parasta vaan opetella ajattelemaan se ruoka polttoaineena, ei vihollisena. Mielialakin muuttuu kummasti kun ei jatkuvasti neuroottisesti ajattele ruokaa tai sitä että pitää päästä lenkille kuluttamaan. Elämässä on muitakin mielenkiinnon kohteita. Opetelkaa nauttimaan, ja antakaa siihen nyt lupa. Tässä on vain yksi elämä elettävänä.

Eddie2, kiitoksia tsempistä ja voi kun sullakin menee huonosti. Minä en osaa auttaa... Kaikki perusjututhan minäkin kyllä terveellisestä syömisestä tiedän, mutta sen noudattaminen on kaukana. Pää toisiaan pistää niin paljon vastaan.
Kolme päivää olen nyt syönyt vain 1200-1250 kcal, ei ruoka maistu, ei jaksa syödä, ei huvita mikään... Kaikki tuntuu turhalta ja tylsältä.
Mun mieliala ja elämänhalut on tosiaan jo mennyt. Tuntuu kun olisin vankina tässä sairaassa päässäni. Haluan elää normaalia ihanaa elämää, kun meillähän vain yksi sellainen on.
Turhaa, turhaa, turhaa on kaikki mitä teen, mutta silti niin teen, enkä osaa lopettaa.

Toivottavasti Eddie2 joku osaa auttaa sinua. Voimia paljon.

Helvetti. Nyt pakotatte itsenne ottamaan vaikka sitä rypsäriä kunnon satsit iltasella, niin saatte sitä energiaa. Paljon mysliä rahkoihin, jos niitä menee alas. Näitä on niin surullista lukea. Tosi ikävä, jos joutuu sairastamaan tuollaista vuosien ajan. Toivottavasti paranette pian, koittakaa rypsäriä ym. kaloripommeja saada alas. :(

edit: Miten olis kalaöljytabletit, useampi päivässä lisää kaloreita jo selvästi...

sindy kulta sulle ny oikeesti tsemiä et voi sanoo että oot menettäny elämän halus et saa sanoo niin. mä oon tänää ahtanu itteeni reilun pari tonnia ja nyt muka jo säästelen huomiseks että saan taas syyä. tähänkin pääsin kun juttelin ravitsemusetrapeutin kaa puhelimessa. oli niin vaikee olo kun ties että lomat tulossa ja haluis rauhassa syödä mitä tykkää ja muka herkutella . oli pakko soittaa terapeutille ja hän kehottikin syömään sinne yli 2500. nyt oon ylpee itestäni kun reilu 2000kcal syöty. huomenna taas treeni ja pitää koittaa syyä. eikä ainakaan koittaa kuluttaa sitäkin vähää pois vaikka tää päivä jarettömältä mäsäytykseltä pään mukaan tuntuukin vaikkei vieläkään syöty tarpeeks. tiiän sindy mitä meinaat. mulla kans viikko takana ma,ti,ke ja to treenasin ja söin n.1500-1700kcal per päivä ja tuntuu et vaan lihon. sit päätin että jos tolla kärsimyksellä muka lihoo niin annan oikeen syyn lihomiselle ja syön huoletta, jos paino edelleen jatkaa kasvua niin sit on selkee syy ja oonpahan ainakin saanu syödä masun täyteen ja parannella itteeni. järki antaa luvan syyä mut oma tunto jo ny vaivaa. vaaalla toiaan ei kanttis juosta vaan ny maltan seuraavaan tarkkailuun 29.4 jolloin ravitsemusterapeutilla taas aika ja testit!

ite en nää itteeni oudon näkösenö tai laihana, päin vastoin. tuntuu et taas mahan nahkat ja rasvat vaan lisääntyy. mystistä onkin kun tuntuu et lihominen lisää nahkaa keskivartaloon vaikka olettasin että lihoessani nahkat täyttys eikä kasvas tyhjästä?!

ajatukset valtaa pään mut koittaa vaan unohtaa ruuan ja syyä miettimättä. mä ainakin haluun syödä ja tiiän et nyt sais huoletta. voimalla vaan! sindylle nyt voimaa ja syödään! ei sen pitäs olla näin vaikeeta

oudointa on muuten seurata muiden syömistä ja kattoo kateellisena kun ne syö eikä liho, miks mä en vois syyä samalla tavoin lihomatta. tänään intissä jätin valmis pihvit syömättä ja samoin jälkkärit niinku normist. päivällis pyttipannu mittasin huolella. siis laiton ruuan ensin lasiin ja katsoin että sitä tuli noin 4 dl(200g) lasista ruoka vasta lautaselle. kaiken tämän tein tietty piilossa koska ei ruokaa lasiin kuulu laittaa. samoin muina oöivinö olen jättänyt tarjotut jälkkärit pois vanhasta tottumuksesta. suklaat, pullat ja eskimo jäätlöt on kyllä tehnyt muille kauppansa huoletta. miks ei minulla olee varaa syödä näitä "herkkuja" vaan kiusaan itteeni? kai mussa on joku vika jos lihon mutta kumpa kohta en jaksas enää välittää ja antasin vaan itelleni luvan elää niinku tykkään, huoletta ja koko ajan ruokaa miettimättä..

Juuh, minä en pidä itseäni mitenkään oudon näköisenä myöskään. Haluaisin ainoastaan roikkuvan nahkan vatsastani (mikä tuli kun nopeasti lihoin ja laihduin) pois, mutta muuten olen tyytyväinen ulkonäkööni. Kaikki muut sitten taas on sitä mieltä, että olen kävelevä luuranko. Liian vähän muotoja ja on ylimääräistä nahkaa, mikä pitäs kuulemma täyttää läskillä.
Minäkin seuraan muiden ihmisten syömistä koko ajan. Ja minulla on myös sellainen tapa, että pidän huolen että kaikki läheiseni saa tarpeeksi ruokaa ja ovat tyytyväisiä kun itse taas syön vaan kun on pakko jotakin pikkasen syödä ettei kupsahda kumoon.
Kaikki mittaan eli keittiövaaka on kovilla. Punnitsen itseäni nyt harvemmin kun ennen, edistystä?
Kun mun tekee mieli esimerkiksi irtokarkkeja, menen kauppaan ja ostan max 5 karkkia, kaikista parhaita. Niistäkin tosin tulee morkkis ja ajattelen että ne oli ihan turhia kaloreita. Vaikeinta on kun pitäisi mennä kylään johonkin missä tarjoillaan ruokaa. En voi´punnita mitä syön, enkä tiedä tarkkoja kalorimääriä.
Nyt olen kirjoittanut kaksi sähköpostia omalle ravitsemusteraputille lyhyen ajan sisään, mutta ei siitäkään juuri apua ole. Ei hän pysty minua auttamaan ainakaan sitä kautta.

Tänään on mennyt vasta n. 630 kcal, eikä nukkumaan meno ole enään kaukana eli en saa paljo kaloreita kasaan tänäänkään.
Ja aina ajattelen, että sitten huomenna syön enemmän ja ihan mitä mieli tekee... Juu-u, ikinä vielä niin tehnyt. Osaakohan sitä ikinä enään syödä rennosti?

Tsemppiä sullekin vielä kerran Eddie ja kiitos. Kyllä tämä tästä, sisulla ja ajan kanssa.

uus päivä ja uudet kujeet. alotin aamun nohevana yhdeksällä karkilla ja nyt tosiaan hirmu mietteet. vastaa mulle taas pussillista karkkia ja mättö päivää. joopa joo. nyt vaan jo päälle hanttii ja kunnon ruokaa perään.

tuntuu niin oudolta kun sindy kerrot punnitsevasi ja tarjoavasi ruokaa. minulla myös tapana kehotella ihmisiä syömään ja eilenkin laitoin omat herkkuni jotka olin luullut kykeneväni syömään jakoon veljilleni. näin kävi nyös edelliselta laivareissulta jääneille nameille jotka olin tarkkoittanut säästää itelleni. Armeijassa ehdottelen muka vitsillä että tilataan pitsaa ikään kuin muistuttaakseni/innostaakseni muita silloin tällöin tapana olevaan pitsan tilaukseen vaikka en tietty itse mitään tilaa tai syökkään, suoraan sanottuna jollain tavalla nautin kun näen muiden herkuttelevan, en tunne itseäni niin huonoksi tai pode huonoa omatuntoaa normaalista ruoasta. jostain syystä kun näkee että muut syövät. oma mieli paranee. sitä ajattelee että syöhän nuo muutkin ja kun ne syö niitä herkkuja uskallan minäkin ehkä tarttua tuohon OMENAAN. itse tiedän ja tunnistan tuosta kaikesta itseni. harmittaa kun meni ostamaan talous vaa`an, kaikki punnitaan ja jopa salaatin rakennan vaaan kautta eli ansin jopa salaatin lehvät vaaàlle ja sen jälkeen lautaselle, jos kkenen kastikkeeseen niin senkin on mentävä mitan kautta. aamuisin mittaan desi mittaan tityn määrän maitoa jota sitten kätteln sim kahviin. tiedän juovani juuri tietyn määrän enkä vain lorauttele ympäriinsä purkista niinkuin normaalit ihmiset. intissä oln pakotettu syömään mittaamatta mutta nytkin minulla on täys varasto sovellettuja mittaus välineitä kuten mehupurkkeja säilössä kasarmilla. esim kenttäruokailun jälkeen saatan ottaa pahviatian mukaani, mennä keittiöön ja mitata 2dl:N mitalla vettä kulhoon laittamalla syömäni liha keiton määrän, lopetin myös kahvissa maidon käytön muuten kuin kotona koska en voi olla varma mitä maitoa huoltoaseman peltisessä tonkassa tarjotaan . tämän on nyt loputtava,ja nämä vaikuttaa normaalista tallaajasta naurettavalta mutta uskon että sindy ymmärrät täysin. ja ihan nauretavaahan tää onkin. kohta i voi enää kämpiltä ulos astua kun plkään jo että katu pölystä saa ylim kaloreita! mut nyt tosiaan selitykset pois ja syömään. tänään huolella ruokaa naamaan ja sitä on jatkettava ainakin viikko ettei taas kotihoidon jälkeen (äiti vahtii) tuu heti intissä takapakkia kun ruuan säätely on helppoo.

päivä kerrallaan ja voimalla. huomataan me sindy jokus itekin miten nauettavaa tää kaikki on kun taas osataan nauttia elämästä ja syömisestä tottakai..

voi VITTU mulla alkaa yllättäen karkaa koko homma käsistä!! nyt ne yhdekän karkkia painaa, oon mitannu kaikin mahdollisin keinoin karkkien painon ja saaut kalorit mutta koska mittasin painon vastaavilla yhdeksällä karkilla enkä juuri niillä jotka söin nii en voi olla tuloksesta varma, jepjep eli näin pää sanoo. kuvittelen syöneeni koko pussin koska saattoi olla että karkit jotka nautin olivat isompia tai kaloririkkaampia kuin toist ja sainkin tiedetyn 25gramman ja alle sadan kalorin sijaan 600 kcalia, tää teoria naurattaa itteenikin mut silti paha olo ja huono omatunto on todellinen ja estää mua syömästä tarpeeks, paitsi jos syön väkisin todeksi tiedettyjen arvojen mukaan!! näinaion myös toimia kuten edellisessä postissa skriivasin ja loptan tän turhan itkemisen!! argh!

voi VITTU mulla alkaa yllättäen karkaa koko homma käsistä!! nyt ne yhdekän karkkia painaa, oon mitannu kaikin mahdollisin keinoin karkkien painon ja saaut kalorit mutta koska mittasin painon vastaavilla yhdeksällä karkilla enkä juuri niillä jotka söin nii en voi olla tuloksesta varma, jepjep eli näin pää sanoo. kuvittelen syöneeni koko pussin koska saattoi olla että karkit jotka nautin olivat isompia tai kaloririkkaampia kuin toist ja sainkin tiedetyn 25gramman ja alle sadan kalorin sijaan 600 kcalia, tää teoria naurattaa itteenikin mut silti paha olo ja huono omatunto on todellinen ja estää mua syömästä tarpeeks, paitsi jos syön väkisin todeksi tiedettyjen arvojen mukaan!! näinaion myös toimia kuten edellisessä postissa skriivasin ja loptan tän turhan itkemisen!! argh!

Mä tiedän noi tuntemukset. Ite yritän tässä parannella myös, menee vähän "paremmin" ehkä kun teillä, mutta mulla on kohta vuosi paranemisprosessia takana. Heittelehtien tää menee, välillä sorrun syömättömyyteenkin.
Pahinta asiassa on juurikin se, ettei kukaan ulkopuolinen voi ymmärtää asiaa samalla tavalla, kuin syömishäiriön kokenut ihminen. Lähipiiri hyvää hyvyyttään hoki, että paranet vaan, kun alat syömään, mutta eihän se ole niin helppoa.

Nää on todella vaikeita juttuja, joista ei koidu mitään hyvää, joten toivon valtavasti sulle ja Sindylle tsemiä siinä missä toki muillekin asian kanssa kamppaileville.
Paraneminen alkaa omasta pääkopasta, ja puhtaasta omasta halusta parantua :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eddie2 ja Sindy, tuo käyttäytyminen, mistä kerrotte, on hyvin tuttua! On kumma juttu miten lähes kaikki anorektikot käyttäytyvät noin. Tarjoillaan ruokaa, muttei itse sitä oteta, yritetään kohota jotenkin yläpuolle. Ihan kuin elettäisiin pelkällä pyhällä hengellä.
Sitä on kuin riivattu, ja oma persoona häviää tuon sairauden myötä ihan jonnekin muualle. Vakuutan teille, että kun olette päässeet ravitsemustilanteessa parempaan suuntaan, nuo häiritsevät pakonomaiset neuroosit ruokaan liittyen kyllä pikkuhiljaa jäävät pois.

Teidän on ehkä pelottavaa alkaa luopumaan anoreksia-identiteetistä. Sehän on koko elämä tällä hetkellä, ajatukset pyörivät sen ympärillä niin pahasti että sivustaseuraajia hirvittää. Luulen, että syömishäiriöt ovat jonkinlaisia selviytymiskeinoja muihin päänsisäisiin ongelmiin, niitä vaan tarvitsee että pysyy kasassa. Pitää löytää vaan uusia tapoja käsitellä nuo ongelmat, koska elimistö rappeutuu anoreksiassa salakavalasti, samoin mieli. Itsemurhat ovat syömishäiriöissä yleinen kuolinsyy, siksi ei pidä vähätellä pahaa oloa. Huolissani olen nyt Sindyn tilanteesta. Tarvitset paljon, erittäin hyvää ammattiapua! Ymmärrän kyllä, että se on tuskallista joutua sellaiseen tilanteeseen, jossa tuntuu, että sairaus ”otetaan” sinulta väkisin pois. Yritä kuitenkin ottaa apu vastaan. Sinä pääset takaisin normaaliin elämään.

Siinäkin on kauhea ristiriita parantumisessa, kun haluaisin parantua, muttei ”lihoa” sitten yhtään. On niin ylpeä omasta olomuodostaan, vaikka muut kauhistelevat. Ihan kuin se olisi epäonnistumista, jos vartaloon tulee lisää muotoja tai alkaa saada väriä kasvoille. Voin vaan sanoa, että se onnellisuus mikä tulee parantumisen myötä, kaunistaa niin helvetisti, ettei haittaa vaikka vartalossa olisi hiukan ylimääräistä jossain. Jankuttakaa itsellenne että se painnonnousu ei ole lihomista, se on tervehtymistä! Ei teistä tule valtavia, vaikka välillä on turvonnut ja vaikea olo omassa kropassa. Ne hetket ovat vaikeita kohdata, tulee itseinhon puuskia, ja välillä haluaa takaisin sen olomuodon mikä ennen oli. Se on vaan taisteltava.

Eddie2: hienoa että olet lisännyt ruokamääriä, pienetkin edistysaskeleet ovat eteenpäin. Tuo ruokien mittailu toivottavasti jää pois, toisaalta sitä tarvitsee, että hahmottaa mikä on oikea määrä ruokaa. Toisaalta se kalorilaskuri päässä taas tikittää ja on ankara jos tulikin mukamas liikaa.
Toisten ruokamäärien vertailu on vähän huono homma. Muuthan syövät vähän miten sattuu, toiset vähemmän kuin sinä, jonka pitäisi syödä paaljon enemmän ja säännöllisemmin. Rohkeasti vaan syömään juuri se määrä mitä pitääkin. Ei se ole muilta pois.

Omat ajatukset ovat niin vääristyneitä kaikista asioista. Se on hulluutta, miten pää ja kroppa on hakoteillä. Syömishäiriöiset ovat taitavia häiriössään ja sitä kautta haluavat ylläpitää ”taitojaan”.
Suosittelen, että etsitte jonkin muun asian, harrastuksen, missä voitte kehittyä tuon anoreksian sijaan. Sillä paras anorektikko on kuollut anorektikko, se ei ole kaikkien tavoitteiden arvoista! Harrastuksista liikunta on ihana juttu, mutta tässä sitä käytetään vähän väärin. Se meinaa vaan olla itsensä kiduttamista kun voimat ei siihen riitä. Kuntosali-harrastus on vienyt itseäni oikealle tielle, voin kehittyä siinä paremmin kuin tuossa syömishäiriössä. Kunhan syön tarpeeksi.

Tarpeellisista kalorimääristä syömishäiriöiset yleensä tietävät. Tiedetään ruoasta paljon, sitähän ajatellaan jatkuvasti. Mutta se miten uskaltaa syödä enemmän ja toteuttaa ne aikomukset, se on paha paikka. Helppoa on toisten sanoa että syö tuota, ja syö noin. Älä tee noin. Se on sama kuin sanotaan masentuneelle, että ota itseäsi niskasta kiinni.

On syömishäiriöisiä, jotka kärsivät siitä paskasta vuosikausia. Itse tuhlasin siihen ehkä noin kolmisen vuotta. Kerran luulin olevani parantunut, mutta koska paino ei ollutkaan täysin terveissä lukemissa, romahdin uudestaan. Nyt se on pysynyt hyvissä luvuissa jo niin pitkään, että luotan etten tarvitse häiriötä. Olen nyt vahvempi kuin koskaan. Ja mikä parasta, ei tarvitse ravata lääkärissä koko ajan, vaikka terapia jatkuukin.
Te voitte onnistua myös, vaikka tässä maailmassa se tuntuu todella vaikealta, kun ulkonäkökeskeisyys on niin tapetilla. Joskus tulee päivä, kun huomaatte että olette tasapainossa mielen ja ruumiin kanssa.

Kirjoitan taas pitkästi :rolleyes: Tästä aiheesta vaan löytyy niin paljon ajatuksia…

Kiitos T4MP, kun kirjoitit noin pitkästi ja paljon asiaa. Huoh, en osaa edes mitään vastata... pisti kyllä miettimään.
Sepäs se... mulla ei ole muuta tekemistä kun kaloreiden laskeminen eli´jos löytys joku harrastus esimerkiksi tästä mun elämästä voisikin vielä tulla jotakin.

Eilen illalla taas ahmin itseni ihan ähkyyn ja koko päivän menin yhden porkkanan voimin. En kyllä mihkään liikkunutkaan, mutta kumminkin.

Haluan parantua mutta en lihoa... Hohhoijaa.

Sindy, älä menetä toivoa. Parantumisvaiheessa on kyllä kauhean vaikea keskittyä mihinkään muuhun kuin parantumiseen, se on kokopäivätyötä. Yrität nyt pysyä elävien kirjoissa.

Tuosta ahmimisesta. On ahmimista, joka oikeasti määrältään vastaa suurta määrää ruokaa, joka hotkaistaan nopeasti. Tai sitten se on "ahmimista" joka vain tuntuu sinusta siltä, määrä ei välttämättä edes ole suuri, tai mitenkään kaloripitoinen. Toivottavasti erotat nuo.

Tuo ahmiminenhan on vain eloonjäämismisyritys. Kroppa ei halua, että näännytät sen, joten pakko sitä on syödä kerralla paljon, kun ruokaa on tarjolla. Silloin ei edes mietitä millaista se ruoka, kunhan jostain ottaa ne energiat.
Tiedät varmaan, että säännöllisesti pitäisi syödä ja tietyin väliajoin. Verensokeri ei heittele näin liikaa ja opit tuntemaan nälkäsignaalit paremmin. Näläntunnetta ei saa pelästyä.

Elimistö ei palaudu kovin nopeasti tuosta aliravitsemuksesta, joten niitä ahmimiskohtauksia saattaa tulla paljonkin. Ainakin itselleni, oli pakko jatkaa syömistä vaikka maha oli ihan täysi. Anoreksia vaihtui ahmimishäiriöksi. Niin ja totta kai tuota ylensyömistä käytti tunteiden turruttamiseen, oli vain lohdullista mässäillä. Olipa syömishäiriö anoreksia tai bulimia, tai joku muu, yhtä tuskaisia ja vaarallisia kaikki.

Varmaan tuo painon nouseminen oli pelottavin asia alkuun. Joskus ihan hysteerisenä kyttäsi vaakaa ja katsoi miten hallitsemattomasti paino vaan jatkoi nousuaan. Ei enää saanutkaan kontrolloida mitään.
Mieli ei tullut perässä sitten millään. Eihän sitä automaattisesti ole parantunut, vaikka paino olisi mikä. Paha olo oli todella pitkään, ajatukset ihan vinksallaan. Ja muilta tuli kommenttia, että näyttää paremmalta, vaikkei mikään todellisuudessa ollut hyvin. On todella vaikea tajuta näitä juttuja, jos ei ole kokenut.
Gisela van der Sterin Opas syömishäiriöiden hoitoon kannattaa ottaa luettavaksi, jos sitä ei ole lukenut. Kertoo niin osuvasti syömishäiriöisten ajatusmaailmasta ja vastaa moniin kysymyksiin.

Toivotan teille taas rohkeutta kokeilla elämää häiriön ulkopuolella. Muuttakaa tapojanne, vaihdelkaa käyttäytymismalleja. Tuntuu pelottavalta luopua jostain tutusta ja turvallisesta tavasta, mutta vain niin pääsee ulos oravanpyörästä. Joskus ei kannata toimia niin kuin siihen olisi lupa sairaana.

( Saakohan tästä taas mitään selvää…? )

Juu kyllä sain tekstistäsi selvää... kiitos kun jaksoit taas kirjoittaa.

Niin... en minä ahmimalla ahmi (esim. niinkun bulimikot tekee), mutta illalla on kyllä kova nälkä ja kahden kolmen tunnin sisään syön n.600kcal... en tiedä sitten onko se paljon vai normaali määrä. Mutta illalla saan suurimman osan kaloreistani.
Se Giselan kirja mun piti lukea kun olin Suomessa, mutta aika sitten loppui kesken kun se oli kirjastossa lainassa niin kauan. Kerkeenhän minä.

Helvatta kun on vaikea kirjoittaa tähän omia ajatuksiaan...
Mutta oikeassa olet, että ainakin minulle se varmaan on osaksi sitä että en uskalla muuttaa tapojani. Minun elämäni katoaa sitten kokonaan, mitä minulla sitten on? Ei mitään..

Nyt tulee taas pitkästi juttua

Ei tuo määrä hurja ole. Tarvitsisit enemmän. Et edes syönyt päivällä kunnolla niin totta kai maha halusi paljon ruokaa kerralla. Mutta tiedän, että se kaikki kielletty ruoka/määrä ahdistaa. Annoksia suurentelee ja kaloreita laskee hiukan yläkanttiin omassa mielessään. Ruokamääriä on vaikea hahmottaa, siinä se ravitsemusterapeutti on ihan ok apu, jos omat ajatukset eivät pysty muuttumaan yhtään realistisemmiksi.

Kerroit, että olit kuitenkin joskus oksennellut ahmittuasi. Jos yrittäisit jakaa niitä aterioita pitkin päivää niin et välttämättä söisi niin paljon kerralla. Muistan kyllä itsekin miten halusi syödä kerralla paljon kun vähästä määrästä jäi nälkä ja tyhjä olo. Oli kiva järjestää kauheat ruokaorgiat ja olla pitkiä aikoja syömättä, koska ei olisi jaksanutkaan syödä, sai tavallaan luvan olla ajattelematta sitä ruokaa. Mutta siis parhaiten noita ahmimisoireita voi vähentää vain säännöllisellä, riittävän paljolla, monipuolisella ruualla. Ja kannattaa myös pureskella ruoka hyvin.

Tuo epätoivo tulee kyllä ilmi selvästi kirjoituksissasi. Olet varmasti vaikeasti masentunut? Syömishäiriö aiheuttaa masennusta mutta toisaalta masennus voi aiheuttaa syömishäiriötä. Molemmat pitäisi hoitaa. Syömishäiriö on kuin hidasta itsemurhaa, todella itsetuhoista.
Aivot vähentävät jatkuvasti välittäjäaineen serotoniinin tuotantoa ja ei kyllä kovin hääppöiseltä tulevaisuus näytä, masennus pahenee. Muista syödä tarpeeksi hiilihydraatteja, koska muuten aivot eivät pysty valmistamaan serotoniinia.
Elimistön jälleenrakennus kuluttaa hirveästi energiaa ja ravintoaineita, niitä varastoja pitää täydentää jatkuvasti. Ruokaan kannattaa tässä vaiheessa suhtautua lääkkeenä.

Elämäsi ei katoa. Päinvastoin saat sen takaisin. Itse sotkin ihmissuhteet ja opiskelut häiriön takia, totta kai nyt on mahdollisuudet korjata asiat mutta se kaduttaa että tuhlasin niinkin kauan aikaa tuohon sairauteen. Elämän näkee nyt laajempana kokonaisuutena ja osaa oikeasti olla iloinen.

Toivon vaan, ettei kukaan viivyttelisi hoitoon hakeutumista sen takia ettei koe olevansa tarpeeksi sairas. Ettei muka ole tarpeeksi laiha tai näytä huonovointiselta. Se on joskus liian myöhäistä siinä vaiheessa parantua kun tukka lähtee päästä, luut katkeilevat, ja sydän ei jaksa enää lyödä. Mitä pikemmin hoitoon hakeutuu, sitä paremmat mahdollisuudet päästä pois sairauden syövereistä. Pakko-oireet vaan pahenevat ajan kanssa.
Ja mitä tuohon pakkohoitoon tulee niin sitäkin tarvitaan. Joillekin ei riitä enää voimat olla yksin asian kanssa. On paljon helpompaa kun on joku, joka ottaa vastuun tuoda ne ruuat eteesi ja katsoa että myös syöt ne.

Tekisi mieli lähettää tuo kirja sinulle. Siitä on hiukan apua. Tuntuu vaan niin pahalta tämä asia, jos ei voi mitenkään auttaa. Sinusta itsestäsihän se lähtee se halu parantua. Tai ainakin sen pitäisi lähteä. Sain kyllä itse parantumisen alkuun, kun kuulin miten läheiset ihmiset olivat itkeneet takiani, he olivat ihan voimattomia tämän asian edessä, menettämisen pelko oli suuri. En halunnut nähdä sitä surua heidän kasvoilla.
Välillä oli ihan tyhmä olo, kun oli jo aikuinen itsenäinen ihminen, elämän perusasia syöminen oli kuin olisi unohtanut miten hengitetään. Käyttäytyi syömisen suhteen kuin uhmaikäinen kakara.

Ääh. Menee tosi henk.kohtaiseksi nämä jutut. Ota sähköpostilla tai mesellä yhteyttä jos haluat jutella. Tai muutkin. Kertokaa miten teillä menee. Älkää eristäytykö.

Therapy4MyPain, mikä sun sähköpostiosoite on jos saisin siihen kirjoittaa ajatuksiani, olisi helpompaa...?

Iso kiitos sinulle.

Hei Sindy,
huolestuin todella lukiessani tätä viestiketjua. Muista, ettet ole ongelmasi kanssa yksin, vaikka syömishäiriössä siltä tuntuukin. On tavallista, että pelkää menettävänsä hallinnan tunteen, jos lisää energiaa ruokavalioon. Harva selviää syömishäiriöstään yksin, siksi on korkea aika hakea apua. Ruotsissa voit hakeutua omaan terveyskeskukseesi lääkärin vastaanotolle, joka ohjaa sut ravitsemusterapiaan ja mahdollisesti psykologille. Ruotsissa on todella hyviä hoitopaikkoja syömishäiriöisille, ja käsittääkseni niihin on helpompi päästä kuin täällä Suomessa, jossa jonot ovat pitkät.

Käy katsomassa seuraavaa linkkiä, jos kukaan ei ole tätä jo tarjonnut:
http://www.syomishairioliitto.fi/

Tuolta saat myös vertaistukea keskustelufoorumilla, johon voit kirjoittaa myös ilman rekisteröitymistä. Lisäksi paikalla on kerran viikossa päivystävä terapeutti, jonka kanssa voi keskustella verkon välityksellä on line.

Syömishäiriöihin liittyy usein myös masennusta, johon kotiin sulkeutumisesi ja ihmisten välttely viittaavat. Olet avun tarpeessa, eikä se tee sinusta heikkoa. Heikkoutta on sen sijaan piiloutua kotiin ja olla hakematta sitä apua. Olet arvokas, ja ansaitset tulla hoidetuksi.
Voimia sulle,
t. sini

Kiitoksia viestistäsi Sini.
Olen käynyt noilla sivuilla, mutta en oikein saa siitä mitään irti... En kylläkään tiennyt tuosta terapeutista. Olisiko sinulla tietoa mihin aikaan ja mikä päivä hän siellä olisi? Tuskin hänellä kylläkään kauheen monelle on aikaa.
Niinhän minun terapauttikin sanoi, että Ruotsissa olisi parempi hoito syömishäiriöisille... mutta en tiedä sitten miten pärjään kun en puhu kunnolla (juurikaan) ruotsia.
Masennusta ja ihmisten välttelyä minulla tosiaan on. =(
Ja mitenköhän tuon lääkäriin menon kanssa... pitäisi ainakin muuttaa tänne kirjoille ensin, luulisin.

Suositut

Back
Ylös Bottom