Oon ihan ummikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sindy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Auttakaa mua nyt herran jestas ennen kun sekoan.

Jouluaattona söin näin: Ankkaa n. 100-150g, 2 keitettyä perunaa, 100g punajuuria, ainakin 200g karkkia... 5 palaa Fazerin joulusuklaata, puolikas kookosleivos eli sitä n. 20g (Bountyn tapanen, suklaapohja siis)... Ehkä noin 30g kinkkua (pari ohutta siivua). PAljonkohan tuossa on kaloreita?

Eilen sitten söin ihan hirveesti: Savulohta n. 200g, lanttulaatikkoa 200g, näkkäri, real-leipä, maksapasteijaa n. 30g, Polly karkkeja 100g, ainakin 150g irtokarkkeja (hedelmä ja lakritsi), puolikas kananmuna, ainakin 100g viinirypäleitä, 5 suolakeksiä, glögikakkua sellanen 20cm pala (kerma 36% 2dl, tuorejuusto Philadephia 200g, glögiä 2,5%, piparkakku-rasvapohjalla), homejuustoja arviolta 30g, 3 prinssinakkia, 3 pientä lihapullaa, 100g herkkusieniä, pieni pala kinkkua ehkä n. 20g, olut 5,6%.
Kuinka paljon tossa on arviolta kaloreita? 4000kcal?
Nyt paino oli aamulla 47kg (klo 12:00), söin viimeksi eilen illalla kello 21:00. Voiko noilla syömisillä lihoa 45,8 kilosta 47 kiloon? Välipäivinä söin 1200 kcal ja 1550 kcal. Liikuntaa en ole harrastanut yhtään.

Sindy, tuntuu siltä, kuin suurin osa tässä ketjussa toitotetusta ei olisi kuitenkaan löytänyt perille asti.

Se, mitä vaaka näyttää, ei ole lihomista. Syöty ruoka painaa, biomassa painaa, neste painaa. Rasvan ja/tai lihasmassan muutoksia et voi päiväkohtaisista eroista arvioida. Piste.

Toisekseen, syömiset ovat aivan kohtuullisia varsinkin juhlapäivien syömingeiksi. Tarvetta paniikkiin ei kerta kaikkiaan ole. Kolmanneksi, askel paranemiseen on se, että ryhdyt opiskelemaan sitä itsekontrollin löysentämistä. Yksi tapa on päättää olla laskematta juhlapäivien kaloreita ja koettaa hyväksyä ajatus, että jo syödylle et mitään voi eikä muutenkaan jatkuva syömisten rajoittaminen tuota tulosta (paitsi että tekee elämästäsi pienen helvetin). Mieti järjellä, tunne luultavasti ohjeistaa väärin.

Neljänneksi, olet hoikka ihminen ja kulutat enemmän kuin sen luulemasi 1000 kilokaloria. Se täytyy nyt vain sisäistää ja lähteä rakentamaan ajatusmaailmaansa sille pohjalle, ei vääristyneelle syömishäiriöisyydelle.

Stash. Juu kaikki ei ole ihan vielä perille mennyt... Tai on, mutta unohtuu aina. Pitää kuulla samat asiat sataan kertaan.
Uskon että en ole lihonut ihan tuota 1,3kg, mutta lihonut olen jonkun verran siitä olen varma. Mutta mun tosiaan pitää tajuta, että sekään ei haittaa...

Ja huomaan kyllä että olen tosi turvoksissa ollut nyt pari päivää ainakin... Vatsa kun ilmapallo, eikä se toimi. Siinä selitys painon nousulle luultavasti. Pitää vaan nyt ottaa rennosti ja punnita itsensä vasta ensi vuonna joskus...

Kiitoksia vastauksesta. =)

jos sä jotain olet lihonut, niin sata grammaa.... ei se läski kahdessa päivässä tule. Lihominen tapahtuu, kun syö jatkuvasti yli kulutuksen, ei KUKAAN liho päivässä, eikä vielä kahdessakaan. Kaikista paras tapa on kuule lopettaa se kaloreiden laskeminen, ennen kuin sen edes alottaa, siihen jää vain koukkuun ja siitä koukusta on helvetillinen päästä irti. Peili on paras mittari ja vaa'ankin vois heittää helvettiin. Kyllä minäkin joulun jälkeen painan ainakin kilon enemmän kuin normaalisti, mutta se on varmasti vain sitä nestettä, kun se jouluruoka on niin suolaista (ja osaksi, koska lisään aivan HELVETISTI suolaa mun aamupuurooni :P) ja voisin väittää syöneeni jouluna enemmän kuin sinä.

18.12.2007 aamupaino oli 45,8kg nyt 28.12.2007 aamupaino 47,1kg. Luulen että tossa ajassa on tullut enemmän kun 100g. Mutta siis osa on nesteitä, sen ymmärrän. Pitäs osata lopettaa kaloreiden laskeminen...en vaan osaa... Lasken kaloreita päässäni koko ajan kumminkin... syön vain kaloreita. Viddu!
Tänään söin nyt sitten vajaa 1300 kcal. Suunnittelin aamulla syöväni alle 1000, mutta onneksi tässä en onnistunut, tulikin kauhee nälkä.

Tänään meni: Aamulla pala glögikakkua, näkkäri leikkeleellä, omena ja klementiini.
Pikkasen ajan päästä tästä söin kolme karkkia ja yhden palan suklaata, omenan ja voileipäkeksin.
Ruokana meni näkkäri, savulohta 80g, lanttulaatikkoa 130g, herkkusieniä pikkasen, raejuustoa pikkasen, kananmunan valkuainen, nakki ja tomaattia.
Jälkkärinä omena taas...
Iltapala 2 ruisleipää kalkkunaleikkeellä, tomaatilla ja parilla herkkusienellä.
Sitten vielä vähän aika sitten tuli mätettyä rahkaa 125g, raejuustoa 50g, porkkanaa 88g, 2 näkkäriä kalkkunaleikkeleellä ja paprikalla.

Ravintoarvollisesti ainakin päin helvettiä meni tämäkin päivä.
Kalorit on arvioita, ja tuon lisäksi napostelin pari rusinaa ja pähkinää....

suosittelisin aamupalaks glökikakun sijasta puuroa, mutta ei tuo muuten ravintoarvollisesti niin päin persettä mennyt Ò.ó ainakaan mun mielestä.

Ymmärrän kyllä, että niiden kaloreiden laskemisen lopettaminen on huisin vaikeaa, sillä olen kokenut sen itsekin. Vain puoltoistavuotta sitten makasin 2 viikkoa sairaalassa pakkosyötössä ja se puolitoistavuotta tähän hetkeen on kaikki aika mennyt anoreksiasta paranemiseen, enkä vieläkään voi väittää olevani terve, mutta ainakin syön! Kyllä niitä kaloreita tulee kytättyä ihan liikaa siihen nähden, mikä olisi järkevää. Joskus on helpompaa olla laskematta ja joskus vaikeampaa.. Toivon vain, että pääsisit tuosta koukusta irti, sillä siitä on lyhyt matka anoreksiaan ja 1300ckal on HULLUN vähän! sehän on nälkäkuuri ja tällä hetkellä sinä painat saman verran, kuin minä sillon, kun jouduin sairaalaan... ei hyvä

Ja muistakaamme, että tyttö on 166 cm pitkä ja painaa 46 kiloa - se rasvan lisäys ei todellakaan olisi pahitteeksi! Ihan oikeasti, Sindy, naisen kehoon kuuluu rasva, ja se on välttämätöntä terveytesi kannalta. Tämä ei ole mitään varoittelua vaan kylmää faktaa. Olet reilusti alipainoinen millä tahansa mittarilla katsottuna. :(

Aivan oikeassa olette, ei hyvältä näytä. Olen tullut siihen tulokseen, että menen lääkäriin.
Lähden täältä Ruotsista Suomeen ensi keskiviikkona ihan sitä varten...
En jaksa enään... Ei ole voimia, tuntuu että sekoan kohta jos tähän ei tule loppua.
Viime yö oli kaikista pahin... Tuon jälkeen kun söin nuo porkkanat, oksensin. Tunsin itseni niin lihavaksi ja olin liian täynnä. En pääse tästä itse irti, vaikka niin aikasemmin kehuskelin, että onnistuisi.

Taas aamulla automaattisesti pomppasin sille saatanan vaa'alle ja se näytti edelleen 46,6kg.
Tuo glögikakku eilen aamupalalla oli vaan sen takia, kun sitä oli vielä jäljellä... Nyt se oli onneksi syöty pois, aloitin aamuni puurolla, raejuustolla, rahkalla, mustikoilla ja karpaloilla. Nams, pitkästä aikaa.

Nyt on vielä uusi vuosi tulossa ja silloin on poikaystäväni päättänyt tehdä lammasta, jotakin perunoita ja kastiketta... Minä en kyllä sitä enään sitten syö... Haluan syödä jo tavallisesti eli aika paljon protskuu ja tonnikalaa tekee ihan sikana mieli. =)

Rasvaa mun tarttis saada selkään, rintoihin ja perseeseen. Siinäkin on vaan se ongelma, että kaikki tuntus menevän heti vatsan seudulle. Senttejä siihen tullut jo 2 lisää...
Ja laihduttamisen aloitin ison vatsani takia, suurimmaksi osaksi ainakin. Eipä laihduttaminen auttanut, eli täytynee hyväksyä asia.

Mua pelottaa parantuminen... tavallaan... sitä onkin sitten pikkasen hankalampi selittää. Enkä todellakaan halua sairaalaan, mutta enpä kai siinä tilassa sentäs vielä ole.

*huoh*

Kiitoksia ipana ja Stash kirjoituksistanne. *halaa*

Toivottavasti kaikki menee hyvin ja onnistut paranemisprosessissa. Ymmärrän että pelottaa, ja on se osa, joka sitä ei haluakkaan. Itse olen myön läpikäynyt tämän, ja paraneminen on minullakin vasta alussa.

Muistathan vatsaa mittaillessa, että se saattaa olla myös turvoksissa tiettyinä hetkinä, ja että illalla se on aina isompaa kokoa kun aamulla, päivän mittaan kun tulee syötyäkin ja juotua vatsaa täyteen. Että ei ne sentit ihan hetkessä pysyvästi sinne vyötärölle sujahda :)

Ja muistakaamme, että tyttö on 166 cm pitkä ja painaa 46 kiloa - se rasvan lisäys ei todellakaan olisi pahitteeksi! Ihan oikeasti, Sindy, naisen kehoon kuuluu rasva, ja se on välttämätöntä terveytesi kannalta. Tämä ei ole mitään varoittelua vaan kylmää faktaa. Olet reilusti alipainoinen millä tahansa mittarilla katsottuna. :(

Olisin lisännyt aivan samaa. Vaikka ymmärrän ja jopa tiedän, että syömishäiriöstä toipuminen ei ole helppoa, täytyy ymmärtää, että noilla mitoilla jonkun sadan gramman lisääntyminen vaa´assa ei haittaa mitään - päinvastoin. Ja lisäksi, kun punttifoorumilla ollaan (vaikka en tarkoitakaan että kaikkien pitäisi vain käydä salilla ja syödä rahkaa,tonnikalaa ja parsakaalia) (kärjistetysti), voisi kuvitella, että myös sinä haluaisit ehkä saada lihaksia? Onko näin? Jos on, niin paino nousee vääjäämättä tiettyyn pisteeseen tarkoittamatta sitä, että on lihonnut tai saanut huimasti lisää rasvaa.

Ja vielä (sori paasaukseni) onkohan se nyt ihan niin järkevää olla syömättä,jos poikaystäväsi haluaa kokata sinulle tavallista kotiruokaa (perunoita ja kastiketta)? Maistele edes?
Ja jos parantuminen pelottaa, kehottaisin miettimään oikein hanakasti sitä, mitä elämältään haluaa. Syömishäiriöstä parantuminen tai ainakin jollakin tapaa siitä ylipääseminen voi olla elämäsi paras teko ikinä. Se ottaa aikansa, se vie voimia, eikä se missään nimessä ole helppoa mutta olen ihan varma, että kun olet sen tien kulkenut, arvostat itseäsi ja vahvuuttasi paljon enemmän kuin nyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oon seurannut tätä ketjua alusta alkaen, ja vaikuttaa valitettavasti siltä, että se ammattiapu olisi tarpeen :(

Kyllä se siitä kuitenkin, me luotetaan suhun :thumbs: ei sitä tarvitse hävetä

Kyllä, haluaisin ennemmin lihaksia kun 5 kiloa pelkkää läskiä. Ymmärrän kyllä että siinä samalla tulee läskiä, pakosti. Eikä se läskikään nyt niin pahasta olisi, ainakaan selkääni, perseeseen ja rintoihin. Ainut paikka mihin en sitä halua on vatsa!!! Sitäkin saa sitten kyllä kiinteytettyä/muokattua myöhemmin, ehkä.

Ja en kyllä todellakaan haluaisi syödä mitään tavallisesta poikeavaa taas maanantaina... Vaikka poikaystävä kokkaisikin. Minun on helpompi sanoa ei heti alkuun, kun silloin jos maistan sitä ensin pikkasen... Sitten se on menoa. Enkä halua ahmia, mikä tapahtuu nykyään näköjään turhan usein... Sitten huono olo, oksennus pahimmassa tapauksessa.

Soitin nyt sitten lääkäriin ajan. 8.1 sain ajan ja voi saakeli, että pelottaa...
En yhtään tiedä miten puhua asiasta vieraalle ihmiselle. Noh, saa nähdä miten käy.

Kiitoksia, että edes joku uskoo minun paranemiseeni ja itse todellakin sitä haluan ja toivon siinä onnistuvani. Pikkasen kyllä hävettää...

Suosittelen siulle Gisela van der Sternin kirjaa Lupa Syödä. Se oli miulle ainakin hyvä tsemppaaja tasan vuosi sitten, jolloin itse aloin aktiivisesti parantua. Ja suosittelen että menet todella sinne lääkäriin. Oletko käynyt SYLI:n palstalla? Luulen että siel on enemmän siun tilanteessa olevia ihmisiä kuin täällä. Käy ainakin katsomassa.

Olen käynyt SYLI:n palstalla... Ei paljoo minulle apua.

Siellä tosin kehuttiin myös tuota kirjaa ja katsoin jo, että asuinpaikkakuntani kirjastossa kirja on vapaana 26.1. Haen sen sitten ja luen ajatuksen kanssa...

Kiitti Mayflower. Hyvää uutta vuotta kaikille!

Suosittelen siulle Gisela van der Sternin kirjaa Lupa Syödä. Se oli miulle ainakin hyvä tsemppaaja tasan vuosi sitten, jolloin itse aloin aktiivisesti parantua. QUOTE]

:offtopic:

Ajattelinpas itekkin käydä hakemassa kyseisen kirjan kirjastosta (Mayflowerin yllä olevan vinkin ansiosta, kiitos tästä:)) ja tässä viikonlopun aikana tulikin kirja luettua.

Oikein loistava kirja!!! Laittoi todella ajattelemaan. Ja ihan uuttakin tietoa kirjasta sain. Harmittaa vaan, ettei ole tullut luettua tota kirjaa vaikkapa tossa jo neljä viis vuotta sitten, kun syömishäiriö oli vielä paljon, paljon pahempi.
Noh, parempi se kai tässä vaiheessa, kun ei ollenkaan, kun luulin edistyneeni asiassa jo huimasti, mutta homma alkoi taas lipsumaan huonompaan suuntaan. Ehkä se stoppi onnistuu nyt sitten jo tässä vaiheessa!

Uudella innolla uuteen viikkoon paremman syömisen avulla! :) Ehkä se vähän auttaa tähän ihan tajuttomaan väsymykseenkin!

Nostan tän ketjun nyt ylös... anteeksi jos jotakin haittaa.

Painoa minulla on nyt 46,6 (tällä hetkellä 47kg kun on kuukautiset). Paino tipahti tossa 45,5kg, mutta ei ollut onneksi kauaa niin alhaalla.
Ravitsemusterapeutilla kävin ja lääkärissä... Apua kummastakaan ei juurikaan ollut. Arvot oli kohillaan, paitsi kilpirauhasen vajaatoimintaa löytyi pikkasen. Ravitsemusterapeutilla kerkesin käymään vain kerran. Hän sanoi vain että pitäs syödä 1800kcl päivässä ja antoi jotakin lappusia kotiin.

Haluaisin nyt toden teolla ruveta syömään 1500kcal päivässä, ensin. Pakko lihoa, kesäkin tulossa... en kehtaa mihinkään mennä tälläsenä kukkakeppinä.
Haluaisin vain, että joku ihana ihminen laittaisi tänne "pari" ruokailuvaihtoehtoa miten saisin tuon 1500 kaloria täyteen.
Aamulla on mennyt puuroa ja raejuustoa (mikä ei edelleenkään pidä nälkää). Päivällä en syö muuta kun pari rusinaa ja pikkasen vihanneksia.
Illalla alkaa sitten kauhee mättäminen... Ensin päivällinen klo 18:00, sitten puuro klo 22-23:00... Sitten nukkumaan menen vasta kello 01-02 ja syön vielä rahkan soijarouheella klo 01:30 tai sillain.
Kalorit on pyörinyt nyt siinä 1300-1400 paikkeilla. Liikuntaa en harrasta, kotona joskus siivoon ja tiskaan tietty, mutta siinä se. Eli samaa kun aikasemmin.

Nyt olen lopettanut lihan syömisen... tai siis syön vielä kalaa ja kanaakin joskus, hyvin harvoin tosin. Soijarouhetta käytän aika paljon... seitiä ja tunaakin menee...

Kiitoksia avusta ja ideoista jos joku enään edes vaivautuu tätä lukemaan.

Esimerkki dieettiruokavaliosta (n. 2000 kcal) by Jkk:

Tässä ~2000 kcalin päiväsetti ja saa mäkissäkin käydä

Aamupala klo 7
Neljän viljan puuro, 30 g
Fast Whey3 40 g

Lounas klo 11
Mäkin Grilled Chicken Caesar -salaatti

Välipala
Ananas, 140 g
Maitorahka, 250 g

Illallinen
Jauheliha, naudan, 6%, 400 g
Makaroni, 100 g

Iltapala
Fast Whey3, 40 g
Oliiviöljy, 15 g

Total Calories 1890 r62 - hh120 - p213

mitä nyt tuota sindyn tekstiä luin niin toi ylläoleva esimerkki ei oikein sovellu. ellei sit tee jonkin verran muutoksia. itelläni ei ole nyt ainakaan aikaa käydä suuremmin neuvomaan, sori :) mut jos et syö lihaa paitsi kanaa ja tunaa niin suosittelisin ottamaan rypsiöljyä siitä kun saa helposti vähällä määrällä kaloreita (kun illal ottaa vaikka pari ruokalusikallista) :) toinen on maito ja tuore mehu n.90kcal yhessä 2dl lasillisessa niitä kun aina välil kävis juomassa niin sattais auttaa. en tosin tiedä pystytkö juomaan maitoa kun en oo nyt oikeen lukenu koko juttua :) mut tsemii asiankanssa toivottavasti toi siitä parempaan suuntaan lähtee menemään :)
Edit: olikin ihan sopiva ruokaesimerkki kunhan jauhelihan vaihtaa muuhun :)

En nyt jaksanut koko ketjua luke.
Ei riitä se halu ja pakko siihen että painoa tulisi lisää. Pitää todellakin tehdä niitä muutoksia ruokavalioon. Sillälailla se häiriökin sitten lähtee pois. Oikeasti.

Syömishäiriöliiton sivuilta löytyy ruokalistat painon nostamiseen ja ylläpitoon. Niitäkään ei liian orjallisesti kannata noudattaa, mutta määriä kannattaa nostella pikkuhiljaa.

Vähennä vihannesten syömistä ja nesteiden juomista jos ei ruokaa mahdu mahaan.

Vaikka oletkin lääkärissä käynyt, käy jatkossakin. Arvot voivat muuttua mitä pidempään aliravitsemustila jatkuu. Kalsium-tabletit ja D-vitamiini mukaan niin ei osteopenia tai osteoporoosi iske.

Hoida se henkinen terveys kuntoon. Parantunut et välttämättä ole vaikka paino olisikin normaali.

Paljon jaksamista.

Joo noh, mä en mäkkärissä käy, enkä käytä mitään prodejuomia sun muuta... ihan kotiruualla mennään...

Täytyy jotakin kehitellä. Olen lukenut syömishäiriöliiton sivuja ja nähnyt myös ne ruokavalio jutut... Kauheesti leipää!!!
Olen nyt täällä Ruotsissa taas, en siis lääkäriin täällä mene... mutta tiedostan että päässä se vika on. Vituttaa koko juttu... ymmärrän, että pitää ruveta syömään ja muutenkin ajattelemaan erilailla, mutta SH pukkaa vastaan koko ajan.

Noh, kattoo nyt miten tämä jatko menee...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom