Onko teorioilla ja treenimenetelmilä loppujen lopuksi sitten p*skaakaan väliä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -pekkis-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei bulkkaamisessa mitää pahaa oo, ku sen tekee raahallisesti eikä nosta sitä painoa 10kg 2kk. Kyllä ite oon edelleen sitä mieltä, että niitä pluskaloreita tarvitaa, jos oikeesti sitä lihasta haluaa kehittää. Ei mitää övereitä, mut kuitenki pikkasen. Vai onkos tuo termi "BULKKAUS" nyt just sitä överi massakauden pitoa eli jotain +1000 kcal yli kulutuksen?

No jos vaikka itse nostaisin pari vuotta putkeen painoa tahdilla 2kg/1kk, olisin varmasti helvetinmoinen läski. Jo vuosikin tuota tahtia riittää. Plussaa joo tarvitaan, mutta tosiaan, tuo kommentti "How long should I bulk before I cut? FAIL! Eat until people at the gym start asking you where you get your steroids from. Then, and only then can you start cutting." tuskin on ihan fiksu. Läskiksi sitä muuttuu, eikä lihaksikkaaksi(ne roinaepäilyt), jos jatkuvasti bulkkaa.

Kai te nyt tajuatte, että ei joku voi vaan "olla plussilla niin kauan, että saa roinasyytöksiä" ? Kyllä, tämä on pilkunnussintaa.

Yritän käydä tyhjentävästi läpi aiemman vääriin olettamuksiin perustuvan argumentaatiosi..

ei helvetti, menikö sulta koko päivä miettiessä tota tyhjentävää "analyysiäs"? :D

JONKINLAINEN oli vähän väärä sana, olisin voinut vain todeta että niin kauan kun progressiivisuus säilyy treeneissä niin se voi yksinään olla riittävä vaihtelu. Jos kyykyssä 5x5 sarjoja vääntämällä vuodessa nousee sarjapainot 140->180kg, niin onhan se toiminut, ja tuskin lihaksetkaan on samankokoisina pysyneet. :) En missään vaiheessa väittänyt, että monipuolisuus treeneissä olisi turhaa, sanoin vain että sitä ei _välttämättä_ tarvita, monet treenaajat kehittyvät jopa erittäin hyvin ihan täysin samoilla rutiineilla vuodesta toiseen. Se, että voisiko nämä kyseiset yksilöt kehittyä kuinka paljon paremmin vaihtelemalla enemmän rutiineja, on pelkkää turhaa jossittelua.

Se, on totta että lihas tottuu samantyyppisene rasitukseen, mutta harjoituspainojen kehityksen on myös todettu olevan riittävä ärsyke lihaksen kasvulle. Lihas ei todellakaan osaa muuta kuin supistua ja venyä vastuksen mukaan, eikä se tiedä mitä liikkeitä teet. Ylikuormitus pakottaa lihaksen vahvistumaan/kasvamaan, ja siihen voi joillain yksilöillä riittää pelkkä sarjapainojen kasvattaminen.

Ja tämä koko homma oli vain toteamus triidin aiheeseen, jossa pohditaan onko erilaiset treenimenetelmät välttämättömiä kehitykselle. En allekirjoita itseni kohdalla sitä tosiaan, että minä kehittyisin vain yhtä kaavaa toistamalla parhaiten.

Totuus toki on myös se, että useasti enemmän hallaa tekee pomppia toimivista menetelmistä aina uusiin vain vaihtelun vuoksi, vaikka entinen toimisi vielä erittäin hyvin.

Noniin, aijemasta tekstistä kun sai vaan piiikkasen erinlaisen käsityksen. Juu ei menny :D Lihas ei osaa ei, mutta harjoituksessa käytetään liikeratoja, ei salilla treenata voimailumielessä pelkästään jännittämällä lihaksia, peilin edessä tehtävät harjoitteet ovat asia erikseen.

Oikea tapa reenata on se mikä tuntuu hyvältä (mun mielestä). Pari kk jotaki G6 reeniä ni jo on motivaatio nolla ja vituttaa sama jauhaminen. Sitte vaihtaa johonki 5-jakoseen kikkailuun ni on taas ihan eri mielenkiinto reenata ja tulostaki tulee.

Väitän, että pääkoppa ja sen soveltaminen on mikä määrittää hyvin pitkälti menestyksen. Pitää olla nälkäinen ja ottaa avoimin mielin vastaan uusia ideoita. Pitää etsiä se itselle sopiva ja toimiva tapa. Mikäli kehitys tyssää sillä ohjelmalla, millä aiemmin tuli tuloksia, niin sekoittaa pakkaa. Ei se vanha treenimetodi häviä vaihdon yhteydessä mihinkään kyberavaruuteen, vaan siihen voi palata uudelleenkin, jos haluaa. Miten voi arvostella jotain treenimetodia huonoksi, joka jollain toisella toimii ja itse ei ole edes kokeillut?

Itse ajattelin kiusata maltillisesti tiettyä lihasryhmää nelijakoisen ohjelman joka treenissä (+ yksi rankempi treeni viikossa) seuraavat viisi viikkoa ja katsoa miten käy. Voi olla, että metsään menee niin että soi, mutta sittenpähän tiedän, että ei ollut se meikäläisen juttu, vaikka joku muu saikin sillä tuloksia. Ja mitä on panoksena? Joko menetän viiden viikon kehityksen ja olen tietotasolla rikkaampi tai sitten kehityn ja olen tietotasolla rikkaampi.

Itse ajattelin harrastaa saleilua niin kauan kun vaan pystyn ja sen takia olisi kiva käydä ne henkilökohtaiset sudenkuopat läpi, että niitä osaa myöhemmin vältellä. Mikäli en yritä kokeilla erilaisia asioita, niin saatan treenata koko ajan siellä sudenkuopassa. Tiedonjano, nälkä kehitykselle, perusasioiden viilaaminen, oman kropan tunteminen ja virheistään oppiminen on mielestäni ne tärkeät työkalut, ei mikään yksittäinen treenimetodi. Tulihan filosofoitua.

Pitkään tälläkin foorumilla pyörineenä on jännä huomata miten nuoremmat treenaajat tuntuvat tietävän kaiken ja julistavan jotain tiettyä juttua oikeaksi. .
Sä kävit ekoilla treffeillä ja heittäydyit sitten Dr. Philiksi täällä. Pata kattilaa soimaa.

Mitä treenisysteemeihin tulee, niin kaikki ei toimi kaikille lihastyyppien eroista. Toiselle ei välttämättä sovi nopeat lyhyet sarjat ja vastaavasti toisella taas volyymi ei ehkä ole se oikea tie. Me olemme erilaisia, ei meitä ole lihastyyppien osalta rakennettu samoista palikoista. Treenimetodeilla on todellakin merkitystä. Samoin niillä on merkitystä kun dieetataan. 2 kovaa kolmosta joka liikkeessä ei välttämättä kalorinkulutukselta vastaa volyymipainotteista harjoittelua, joten sama treenisysteemi ei välttis ole passeli sille joka dieettaa ja sille joka nostaa painoaan.

Jonkunasteinen progressio kuitenkin pitäisi olla, sama millä menetelmällä treenaa. Ei se lihas kasva jos hinkkaa 60kilolla penkkiä vuosikausia samoja sarjoja vaikka voimat olisivat kasvaneet jo.

Oikea tapa reenata on se mikä tuntuu hyvältä (mun mielestä). Pari kk jotaki G6 reeniä ni jo on motivaatio nolla ja vituttaa sama jauhaminen. Sitte vaihtaa johonki 5-jakoseen kikkailuun ni on taas ihan eri mielenkiinto reenata ja tulostaki tulee.

No höpöhöpö. Totuus on, että jotkut ohjelmat/systeemit on selkeästi parempia kuin toiset ja siinä ei millään mutuilulla ole mitään sijaa. Jos jokin ohjelma toimii niin sun pääkopan pitää pystyä mukautumaan siihen, ei toisinpäin. Paras ohjelma ei usein todellakaan ole mukavin.

No jos vaikka itse nostaisin pari vuotta putkeen painoa tahdilla 2kg/1kk, olisin varmasti helvetinmoinen läski. Jo vuosikin tuota tahtia riittää. Plussaa joo tarvitaan, mutta tosiaan, tuo kommentti "How long should I bulk before I cut? FAIL! Eat until people at the gym start asking you where you get your steroids from. Then, and only then can you start cutting." tuskin on ihan fiksu. Läskiksi sitä muuttuu, eikä lihaksikkaaksi(ne roinaepäilyt), jos jatkuvasti bulkkaa.

Kai te nyt tajuatte, että ei joku voi vaan "olla plussilla niin kauan, että saa roinasyytöksiä" ? Kyllä, tämä on pilkunnussintaa.

Joo siis samaa mieltä oon kyllä tosta. Painoa sais olla varmaa +200 kg silti ooteltais vielä horkkasyytöksiä....

Kyllä ne läskivitsit tulee ennen horkkasyytöksiä tai jopa ennen ''paljo sul on pena?'' -kommentteja, jos bulkkaa yhtä soittoa pidempää ja kovaa tahtia. Läskiä ei voi jännittää. Monella tuntuu sumenevan silmissä, kun aletaan kunnolla bulkkaamaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No höpöhöpö. Totuus on, että jotkut ohjelmat/systeemit on selkeästi parempia kuin toiset ja siinä ei millään mutuilulla ole mitään sijaa. Jos jokin ohjelma toimii niin sun pääkopan pitää pystyä mukautumaan siihen, ei toisinpäin. Paras ohjelma ei usein todellakaan ole mukavin.

Huomasikko luki että mun mielestä??

Ja tarkotin sillä sitä että on ihan eri reenata motivoituneena ko silleen että jauhetaan nyt tätä sitte vaikka vituttaa ko joku on sanonu että tällä ohjelmalla pala kasvaa..

Ja puhun ihan vaan harrastajasta niin kuin itse enkä mistää ammatti bodarista..;)

Sä kävit ekoilla treffeillä ja heittäydyit sitten Dr. Philiksi täällä. Pata kattilaa soimaa.

Jep, sama homma :dance:

Entä jos ei voisi vähempää kiinnostaa mikä ohjelma on paras ja epämielyttävä treeni vaihtuukin hyvin nopsaan sohvalla sipsipussin kanssa hölläilyyn?

Mistä päästäänkin otsikossa esitetyn kysymyksen vastaukseen: riippuu ihan siitä mitä halutaan saavuttaa.

Entä jos ei voisi vähempää kiinnostaa mikä ohjelma on paras ja epämielyttävä treeni vaihtuukin hyvin nopsaan sohvalla sipsipussin kanssa hölläilyyn?

Mistä päästäänkin otsikossa esitetyn kysymyksen vastaukseen: riippuu ihan siitä mitä halutaan saavuttaa.

Kuntosaliharjoittelu kaikissa sen muodoissa on täysin väärä laji mukavuudenhaluisille ihmiselle. Se on enemmän tai vähemmän narsistisi-masokistiperfektionistien hommaa.

Kuntosaliharjoittelu kaikissa sen muodoissa on täysin väärä laji mukavuudenhaluisille ihmiselle. Se on enemmän tai vähemmän narsistisi-masokistiperfektionistien hommaa.

Onpas masentava kuva... Kohtuullisen lihaskunnon ylläpitävä harjoittelu kuntosalilla voi olla mukavampaakin kuin moni muu liikunta. Voi toimia omaan tahtiinsa ja ympäristö on aina kuiva ja lämmin. Eikä erityisen epämukavaa ole kuin melko pienillä painolla tehtävät maitohapposarjat, IMO.

Onpas masentava kuva... Kohtuullisen lihaskunnon ylläpitävä harjoittelu kuntosalilla voi olla mukavampaakin kuin moni muu liikunta. Voi toimia omaan tahtiinsa ja ympäristö on aina kuiva ja lämmin. Eikä erityisen epämukavaa ole kuin melko pienillä painolla tehtävät maitohapposarjat, IMO.

Joo kyllä ne on itelläkin kovimmat treenit tullu vedettyä jossain ihan muualla kun salilla. Salilla nyt kuitenkin on joka sarjan välissä taukoo, mutta kun vetää esim tunnin treenit lähes tauotta niin että koutsi karjuu korvaan että kovempaa.. no joo voihan saman tehä salillakin mutta se nyt ei varmaan enään aja sitä asiaansa, IMO.

Suositut

Back
Ylös Bottom