Onko liika aina liikaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tässä laskeskelin proteiininsaantiani ja se on noin 400g/päivä, painan noin sata kiloa. Teen fyysisesti raskasta työtä ja energiankulutus on 5500kcal päivässä, saannista en tiedä.
Ruokailuni:
Klo 6.00 50g Tai Kanen Kollageeni/hera proteiinia
Klo 9.00 50g XL prodea ja 30g heraa
Klo 12.00 Päivällinen, ehkä 40g prodea
Klo 16.00 50g heraa
Klo 17.00 Palautusjuoma, 60g prodea
Klo 18.00 Illallinen, prodea ehkä 40g
Klo 22.00 XL 50g, heraa 30g

Tuossa siis pelkät proteiinit, ei muuta ruokaa. Syön esim aamulla puuroa.

Pitäiskö asialle tehdä jotain, vai jatketaanko vaan näin? Mitä haittoja on runsaalla proteiininsaannilla? Läskiähän se ei suoranaisesti lisää, mutta välillisesti kyllä.. Eli on tässä vähän rasvaakin tullut kerättyä, mutta intissä laihtuu..
Onko proteiinijaksotukset mistään kotoisin? Tulokset ainakin nousee niin perkeleellistä tahtia! Palautuminenkin on mielestäni nopeampaa.

Sanokaa mitä tulee mieleen.. :)

Toi on aika söpö toi tickerfactory :) Oli pakko hakea itellekkin samanlainen.

Asiaan... Mun mielestä niin kauan kun homma toimii ja ei mitään oireita näy niin go for it ! jos näin maalaisjärjellä ajattelee. Joku muu voi sitten kertoa toeria puolta.

EDIT1: ja ihan offtopic ja btw.. ni miten sait ton näkyyn tollain kuvana. Herranjumala tossa piti vaan copy pastee eikä se silti toiminu --> tuli vaan linkki mistä pääsee tohon kuvaan.. :david:

Sanoisin, että varmaan vähemmälläkin pärjäisi. Haittana tuossa on rahan kuluminen jauhoihin ja läskin kertyminen, mutta senhän jo tiesitkin.

Syötkö sä edes muuta ku kaks ateriaa päiväs, ja loput otat jauhoista? Eijei, ei noin..

...aaah, taas yksi lisäravinnekauppiaan unelma, no hyvä että joku pitää heidänkin taloutta pystyssä.

Sama kai se nyt ottaako sen proden jauhoista vai ruuasta. Itsellä tulee puolet prodesta jauhoista.

Ja 100kg on hyvä syödä prodea 300-400g päiväs. Itse teen erittäin kevyttä hommaa eli opiskelen ja syön ton verran prodea. hiilaria ja rasvaa hiukan.

Perinteinen 2g/painokilo ei IMO riitä mihinkään.

Mitään tieteellisiä perusteluja en osaa sanoa, mutta tuollainen 4-5g nopeuttaa palautumista ja sen on moni huomannut.

juffe sanoi:
Syötkö sä edes muuta ku kaks ateriaa päiväs, ja loput otat jauhoista? Eijei, ei noin..

Miksei noin? Hyvältä toi mun mielestä näyttää. Sanoihan Saapas, että syö aamulla esim puuroa. Kyllä nyt 3 lämmintä ateriaa päivässä riittää. Eihän tosta 400 grammasta prodea tuu ku 1600 kilokaloria, joten aika paljon on matkaa tohon arvioituun kulutukseen (5500).

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
ehkä mä sitten olen vain jokseenkin tyhmä, mutta mun mielestä olis järkevää ottaa se protskukin mahdollisimman paljon OIKEASTA ruuasta, ei mistään LISÄravinne jauhoista.. toki itsekin täydennän ateroita aina esim. kaseinaatilla, mutta kuitenkin, normaaliruuassa on niin paljon muitakin hyviä (ja tuntemattomia) ainesosia, joita ei jauheisiin olla saatu. Esim perus välipalani, purkki rahkaa (30g protu) + mysliä, ja 0,5L maitoa johon 20g kaseinaattia. Siinä on proteiinia ihan riittävästi, ja vain pieni osa siitä tulee ns. "pussista".

Ja alkuperäiselle kysyjälle, miksi lisäät XL:n vielä heraa, kun siinähän itsessäänkin on jo heraa aivan riittävästi, esim. yöprotskudrinkkiä ajatellen? IMHO hera on sen verran nopeasti imeytyvää, että se suurin osa menee sun läpi, muussa kun palautusjuomassa, kun vedät kovin suuria määriä.

juffe sanoi:
Ja alkuperäiselle kysyjälle, miksi lisäät XL:n vielä heraa, kun siinähän itsessäänkin on jo heraa aivan riittävästi, esim. yöprotskudrinkkiä ajatellen? IMHO hera on sen verran nopeasti imeytyvää, että se suurin osa menee sun läpi, muussa kun palautusjuomassa, kun vedät kovin suuria määriä.

Joo itse otan yötä vasten XL:ää 40-50g, gluta 5g, kalkkunafilettä 50g ja öljyä 20g.

Eli korvaa tuo hera jollain kiinteällä esim.leikkeleellä!

juffe sanoi:
ehkä mä sitten olen vain jokseenkin tyhmä, mutta mun mielestä olis järkevää ottaa se protskukin mahdollisimman paljon OIKEASTA ruuasta, ei mistään LISÄravinne jauhoista.. toki itsekin täydennän ateroita aina esim. kaseinaatilla, mutta kuitenkin, normaaliruuassa on niin paljon muitakin hyviä (ja tuntemattomia) ainesosia, joita ei jauheisiin olla saatu. Esim perus välipalani, purkki rahkaa (30g protu) + mysliä, ja 0,5L maitoa johon 20g kaseinaattia. Siinä on proteiinia ihan riittävästi, ja vain pieni osa siitä tulee ns. "pussista".

(lisäsin boldaukset itse)

Tämä on se asenne, jota minun on jokseenkin vaikea ymmärtää. Eli siis lisäravinteet/jauhot kontra "normaali/tavallinen" ruoka. Ruokaahan ne lisäravinteetkin ovat, tiivistetyssä ja kätevässä muodossa vain! Heraproteiinissa valmistuaineena maitohera, kaseinaatissa maidon kaseiini jne...

Itse käytän lisäravinteita varsin maltillisesti, mutta kyllä välillä otan proteiinit jauhoista ja vieläpä ihan mielelläni ja hyvällä omallatunnolla. Esim. aamupuuron kyytipoikana on mielestäni huomattavasti helpompaa ja mukavampaa ottaa hyvänmakuinen protskudrinkki sen sijaan, että lapioisi kitaan vaikkapa purkillisen ehrmannia (meikäläisen ruokahalu kun ei aamuisin välttämättä ole parhaimmillaan).

Jokainen toki tavallaan ja tyylillään, mutta en kyllä tod. osaa pitää millään lailla pahana sitä, jos joku ottaa suuren osan proteiineistaan mieluummin lisäravinteista kuin kiinteästä ruoasta. Tuleehan se jo halvemmaksikin kuin broilerinfile tai kalkkunaleike - tai rahka ja raejuusto (jos siis edullisia jauhoja käyttää). :)

Gillyanne sanoi:
(lisäsin boldaukset itse)
(meikäläisen ruokahalu kun ei aamuisin välttämättä ole parhaimmillaan).

Sama vika :(

Gillyanne sanoi:
Tuleehan se jo halvemmaksikin kuin broilerinfile tai kalkkunaleike - tai rahka ja raejuusto (jos siis edullisia jauhoja käyttää). :)
Totta !
Jauhojen prodet tulee halvimmillaan varmaan 50% kannattavammaksi kuin mättää ruokaa vastaava määrä! Ja onhan se helpompi juoda kuin syödä! Imeytyyhän se jauho tietysti nopeammin kuin kiinteä ruoka, mikä voi olla osaltaan huono asia.

Kipi I sanoi:
Imeytyyhän se jauho tietysti nopeammin kuin kiinteä ruoka, mikä voi olla osaltaan huono asia.

Tekee drinksun maitoon ja ottaa rkl-pari öljyä samalla -> problem solved :) Tulee näppärästi lisää kaloreitakin!

Mun mielestä nuo jauhot sopii selkeästi tavallista ruokaa paremmin helpomman ruuansulatuksen takia ainakin kahteen paikkaan, muuten voi mainiosti syödä aika normaalisti ja vedellä rahkaa sun muuta välipaloina. Näitä kahta en haluaisi itse korvata millään fileellä.

1. Palautusjuomaan
2. Isoon yöprotsku määrään juuri ennen nukkumaan menoa ja nukun kuin tukki. Puoli kiloa lihaa tms. niin johan näkee levottomia unia ja aamulla väsyttää.

Näin siis mulla. :rock:

Gillyanne:
Juu, en minäkään ole mikään antijauhonisti (ihan itse keksimä sana). Kyllä mullekin jauhot maistuu toki, syystä että; ruokahalut on todella huonot aina silloin tällöin, joten proteiininsaanti on turvattava jauhoilla. Mutta, kuten sanoit, kukin tyylillään.

Minä itse _henkilökohtaisesti_ kuitenkin suosin normaaliruokaa niin pitkälle kuin vain mahdollista. Enpä muista nähneeni yhtään maailmanluokan bodaria joka pelkillä jauhoilla elelisi, kyllä ne enimmäkseen ottaa proteiininsa vaikka munakkaista / valkuaisista, sekä muusta ns. "kiinteästä" ruuasta. Ja itse olen huomannut selkeän eron kehitykseen, kun siirryin melkein pelkästä jauhomiehestä keskittymään syömään enemmän normaaliruokaa ja vähemmän jauhoja.

Btw, vinkkinä tuohon rahkatuskaan, koitappa sekotella sheikkerissä purkki rahkaa, vähän makeutusainetta (jauheena) ja 1-2dl sokeritonta mehukeittoa (esim. mansikka ja vadelma ovat lemppareitani). Kyllä kuule maku-ulottuvuus nousee aivan arvoon uskomattomimpaan vrt. normaali rahka ilman lisukkeita :)

123jippo:
Sama vika mulla, en missään nimessä voisi korvata palautusjuomaa millään kiinteällä ruualla. Mutta yöproteiinina menee loistavasti purkki rahkaa ja vähän kaseinaattia :)

juffe sanoi:
Enpä muista nähneeni yhtään maailmanluokan bodaria joka pelkillä jauhoilla elelisi, kyllä ne enimmäkseen ottaa proteiininsa vaikka munakkaista / valkuaisista, sekä muusta ns. "kiinteästä" ruuasta. Ja itse olen huomannut selkeän eron kehitykseen, kun siirryin melkein pelkästä jauhomiehestä keskittymään syömään enemmän normaaliruokaa ja vähemmän jauhoja.
Offtopic

Savolainen kertoi muistaakseni jossakin että kun alkoi treenaamaan -97 Grand Prix'in, söi vain kaksi kiinteätä ateriaa päivässä. Ei tietenkään tarkoituksella, ilmeisesti ei vain pystynyt aluksi vetämään tarvittavia ruokamääriä.

Tässä vaiheessa ottaisin maalaisjärjen käteen....suositellaan hurjia proteiiniannoksia (4-5g/kg) ja vähätellään parhaiden proteiinilähteiden merkitystä.

Olen täysin samaa mieltä Juffen kanssa siitä, että vaikkakin lisäravinteet ovat jauhomuodossa käteviä niin kyllä parhaat proteeinilähteet (Kana, liha, kananmuna, kala, maitotuotteet jne) ovat jotain muuta kuin kemiallisesti valmistettuja.

Tutkimustietoa minulla ei ole mutta tämä perustuu TÄYSIN yleiseen uskomukseen ja omakohtaiseen kokemukseen. Moni hurahtaa liian helposti lisäravinne hypetykseen koska lisäravinteita on paljon saatavilla ja jokainen valmistaja suosittelee nimenomaan omaa tuotettaan.

Monet tuntemani "isot" kaverit ovat sanoneet kokeilleensa kaikenlaisia lisäravinteita laiminlyöden parhaiden ravintoaineiden saantia. Tätä virhettä he eivät enää toista ja he kyllä painottavat siitä nuoremmilleen.

Kyllä, itsekin käytän silloin tällöin proteiinia jauhomuodossa mutta ennemmin syön paistijauhelihaa ja kananmunia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom