Onko kenellä muulla ongelmia 1-jakoisen kanssa?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Eli ongelmana on jalka treenit. Jos vedän jalat ekana treenissä niin tulee ihan järkyttävä horkka päälle ja pakko lopettaa kesken.
Olen kokeillut myös toisinpäin eli että teen jalat vikana. Silloinkin horkka iskee plus et viel yrjöttää.

Treeni näyttää tältä:

Jalat
Kyykky 2 x 12
Suorinjaloin maastaveto 2 x 12

Selkä
Kulmasoutu 2 x 12
”T” tanko suotu 2 x 12
Selän ojennus 2 x 15-20

Rinta
Vinopenkkipunnerrus kp 2 x 15
Vinopenkki vipunostot kp 2 x 15

Hartiat
Pystypunnerrus 2 x 12
Vipunostot sivulle 2 x 12

Hauis tangolla 2 x 12

Ojentaja
Ranskalainen punnerrus 2 x 12

Vatsat 2 x max

Eihän noita jalkoja tule edes loppujen lopuks tehtyä paljon niin mietin et mistähän toi voi johtua? Kellään muulla samaa?

Joo, mullekki tuli ekana mieleen että joko ruokailusta on helvetisti aikaa tai sitten maha täynnä salille mennessä... tai palkkari vedetty ennen treeniä eikä se sovi sulle.

Ja toi "horkka" jäi mulle myös vähän epäselväksi. Jos meinaat että tulee vilu ja silmissä sumenee niin edelleen veikkaisin ruokapuolta tai että verenpaineessa on jotain häikkää.

Syömiset pitäis olla kunnossa, keskimäärin n.3000 kcal päivässä. Pituutta 177 ja painoa 110kg.
Puolen vuoden tauon jälkeen lähdin herättelemään kroppaa tolla yks jakosella. Kaikkiaan yhtäjaksoista treeniä takana 3v.
Mietin itekkin tuossa että varmaan viisaampaa siirtyä suoraan 2-jakoiseen.
Ennen taukoa tein 4-jakoisella ja paljon intensiivisempää treeniä eikä ollut mitään ongelmia.

Horkalla tarkotin vapinaa

Ethän syö liikaa hiilareita, varsinkaan nopeita, ennen treeniä? Se on nimittäin ainakin minulla takuuvarma tapa pilata treeni täysin.

Ei nämä 1- ja 2-jakoiset ohjelmat ole kehittymisen edellytys vaikka se tätä foorumia lukiessa joskus saattaakin vaikuttaa siltä.

^ Ei mikään tietty ohjelma ole kehittymisen edellytys. Mutta se ei silti tee tyhjäksi sitä, että varsinkin naturaalitreenaajalle 1- ja 2-jakoiset ohjelmat ovat erinomaisen fiksuja treenitapoja, ja monessa suhteessa hakkaavat monijakoiset "lihasryhmä-kerrallaan-pieksetään-p*skaksi-eikä-kävellä-viikkoon-kunnolla"-ohjelmat 6-0.

Ei nämä 1- ja 2-jakoiset ohjelmat ole kehittymisen edellytys vaikka se tätä foorumia lukiessa joskus saattaakin vaikuttaa siltä.

Jokainen hyvin rakennettu ohjelma toimii aikansa, mutta ei loputtomiin. 1- ja 2- jakoisilla kehitys tosin kaikista nopeinta. Ketjun aloittajalla todennäköisin syy tohon horkkaan löytyy ravinto puolelta. Myös itselläni varmin tapa pilata treeni on väärin ajoitettu ruokailu ennen treeniä.

Aamupalan kiskasin huiviin n. 9.00 ja alotin treenin noin 11.00
Aamupalaks söin 4 palaa täysjyvä kauraleipää, 8 viipaletta edam juustoa, jogurttia 200g ja 2 kuppia kahvia.
Nyt kun katson tuota aamupalaa niin ei se välttämättä paras mahdollinen ole.
Palkkarin otan aina vasta treenin jälkeen.

Ja tarkotuksena on siis herätellä kroppaa pitkän tauon jälkeen.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Syömiset pitäis olla kunnossa, keskimäärin n.3000 kcal päivässä. Pituutta 177 ja painoa 110kg.
Puolen vuoden tauon jälkeen lähdin herättelemään kroppaa tolla yks jakosella. Kaikkiaan yhtäjaksoista treeniä takana 3v.
Mietin itekkin tuossa että varmaan viisaampaa siirtyä suoraan 2-jakoiseen.
Ennen taukoa tein 4-jakoisella ja paljon intensiivisempää treeniä eikä ollut mitään ongelmia.

Horkalla tarkotin vapinaa

Painosi on aika kovissa lukemissa pituuteen nähden jos lihasmassaa ei ole reilusti. Eli voisiko syynä olla heikohko peruskunto ja siinä syy että alkaa isoja lihaksia (eli ne jalat) treenatessa heikottamaan?

^ Ei mikään tietty ohjelma ole kehittymisen edellytys. Mutta se ei silti tee tyhjäksi sitä, että varsinkin naturaalitreenaajalle 1- ja 2-jakoiset ohjelmat ovat erinomaisen fiksuja treenitapoja, ja monessa suhteessa hakkaavat monijakoiset "lihasryhmä-kerrallaan-pieksetään-p*skaksi-eikä-kävellä-viikkoon-kunnolla"-ohjelmat 6-0.

Niitä 3, 4 ja 5-jakoisiakin voi tehdä fiksusti eikä tyyliin "lihasryhmä-kerrallaan-pieksetään-p*skaksi-eikä-kävellä-viikkoon-kunnolla".

Niitä 3, 4 ja 5-jakoisiakin voi tehdä fiksusti eikä tyyliin "lihasryhmä-kerrallaan-pieksetään-p*skaksi-eikä-kävellä-viikkoon-kunnolla".

Mutta mikään ei muuta sitä tosiasiaa että esim. 5-jakoisella tehdessä se kierto venyy aivan liian pitkäksi, sillä eipä oikein onnistu joka päivä treenaaminen järkevästi kuitenkaan. Eikä se lihas todellakaan tartte mitään viikon palautumistaukoa yhdestä treenistä.

Itsellä ainakain selvä ero kehityksessä jos vertaa 5-jakoista ja 2-jakoista ja tässä 2-jakoinen vie kun pässiä narussa tota 5-jakoista. Ja treenasin sentään 5-jakosta 8 päivän kierrolla, eli 4-5 treeniä viikossa ja 2-jakoisella korkeintaan joka toinen päivä. Eli jopa vähemmällä treenillä paljon parempia tuloksia.

Tässä tapauksessa varmaan on kyse ko. henkilön heikohkosta peruskunnosta / conditionista tai liian kovasta intensiteetistä pitkästä aikaa (takanahan oli taukoa aika lailla)...pistätkö tuon 2 x12 tyyliin "älli pois"?

Osku-75: Olethan toki aiemmin monijakoisilla ohjelmillakin tehnyt varmasti "jalkapäivinä" kintut ilman "horkan" tunnetta..? Joten ongelma ei ole siitä että ohjelma on "1-jakoinen".
Luulen, että ongelma löytyy ns. keukoista...

Peruskunnon nosto on täs samalla menossa, eli crostraineria ja kävelyä pari kertaa viikossa.
Kyllähän tuota ylimäärästä tavaraa jonkin verran on...
3000 kcal pitäis painon pysyä paikallaan ja kehitystä tapahtua. No kokeilen nyt tuolla 2-jakoisella jatkaa, saa sit ihan rauhassa tulla paska olo jalka treenin jälkeen kun ei tee muuta samalla.

En tee "älli pois" tyylillä kun vasta herättelen kroppaa. Kyykyssä menis varmaan vielä toiset samanlaiset sarjat.
Toi keuhkot kuulosti ehkä jotenkin loogiselta, nimittäin lopetin röökin polton n 3kk sitten nyt irtoo sitä tervaa aika kiitettävästi ja välillä kun rykäsee kunnolla tulee sellanen veren maku suuhun. Lekuri sano et on ihan normaalia.

Kokeile reenata jalat ihan kunnon palautustauoilla. Istuskelet vaikka sen 10min jos siltä tuntuu.

Itse aloin saamaan vasta sitten kehitystä aikaseksi kun vaihdoin kaksijakoisen. 3+ jakoisilla meni lihat pirun kipeeksi, mutta ei ne mihinkään kasvaneet.

Itsellä on myös satunnaisest tullut jalkatreeneissä huono olo. Yleensä näin käy, jos on syönyt hieman huonosti (liian kauan ed. ruokailusta) tai ei ole muistanut juoda riittävästi ennen treenejä. Jako ylä- ja alakroppapäiviin saattaa auttaa. Olen joskus pitänyt varmuudeksi jotain sokeripitoista juomaa mukana (yleensä juon treenin aikana vettä), joka auttaa pahimpaan oloon.

Treenijakokeskusteluun voisin kommentoida, että kaikille ei välttämättä toimi sama treenityyli vaan on tärkeää löytää se "oma juttu". Yksi- tai kaksijakoinen toimii varmasti myös hyvin. Olen joskus näillä treenannutkin, mutta nykyään 4-jakoisella joka toinen päivä.

Olen saanut hilattua treenipainoja ylöspäin mukavasti jopa treenaamalla 4-jakoisella kolme kertaa viikossa (eikä liikkeitä / sarjojakaan tarvita tuhottomasti). Palautusta ei välttämättä tule mitenkään liikaa. Eikä monijakoisissakaan tarvitse tehdä "loppuun asti" joka kerta, vaan progressio toimii. Treenit on yhdistelmä ehkäpä voimanostosta ja bodailusta.

Liikemäärät kaksi- ja nelijakoisissa on suunnilleen samat. Itselle sopii paremmin esim. jalkojen ja selän treenaaminen kerran viikossa erikseen (noiden lihasryhmien kanssa ei oikein muita lihasryhmiä välttämättä jaksa ottaa). Penkkaaminen on välillä sellaista pakkopullaa, että kerta viikossa riittää :-)

Kaikissa jaoissa on hyvät ja huonot puolensa. Kokeilemalla se selviää se "oma treenityyli".

Omat treenimieltymykset ja ne ohjelmat, mitä muille on tullut tehtyä, sahaavat tuolla 1-3-jakoislinjalla. Fiksusti tehtynä kaikki toimii aikansa, mikään ei toimi ikuisesti.
1-jakoista voi tehdä painottamalla eri lihasryhmiä eri kerroilla (kuten itse tällä hetkellä teen), epäsuoraa rasitusta jne..
2-jakoisen lemppari on tuo raaka jako vetäviin & työntäviin, 3-jakoisessa veto-työntö ja jalat erikseen..

Pitää muistaa että ne salin ulkopuoliset aktiviteetit & muu elämä vaikuttaa treeniin aikalailla..itse tullut opittua tämmöinen läksy..

Jaahas...taas on punttitohtorit liikenteessä:jahas: Tämä nyt on taas niin suurta:anssi: , että pakko kommentoida. Jos ne 1- ja 2- jakoiset sinulla toimivat parhaiten, niin ei tarkoita, että niin on kaikkien osalta.

Ei sun tarvitse ottaa hernettä nenään mun kommenteista. Mä vain sanoin mikä on totuus...JOKAINEN HYVIN RAKENNETTU TREENIOHJELMA TOIMII AIKANSA; MUTTA EI LOPUTTOMIIN :hyper:

Mulla toimii yksijakoinen hyvin kuudesti viikossa, kun painonnostoa harrastan. Tutkimukset sanovat, että lihas ei tarvitse palautuakseen viikkoa. Ja kaikista tärkeimpänä pidän niitä kommentteja mitä olen saanut kymmeniltä ihmisiltä kun ovat vaihtaneet 1 tai 2 jakoiseen.

Lopuksi: sanoohan sen jo järkikin, että mitä useammin pystyt antamaan sen ärsykkeen lihakselle, SITÄ NOPEAMPAA ON KEHITYS :thumbs:

Vielä lopuksi: Ihmisen palautumiskykyä kun pystyy merkittävästi nopeuttamaan oikealla volyymin ja intensiteetin kasvatusella. Jos sitä vaan vuodesta toiseen hinkataan jotain nelijakoista ohjelmaa, niin elimistö oppii siihen, että sen ei tarvitse palautua kun vasta viikon päästä.

Loppujenlopuksi: Mä en ole mikään punttitohtori, kunhan vaan täällä kiusaan sua;)

Tuo sun horkkas taitaa johtua huonosta yleiskunnosta yhdistettynä melko pitkiin sarjoihin kaikissa liikkeissä. Aloitin nyt HST:n 15 sarjat vähän aikaa takaperin ja tein kuolemaa jo puolessa välissä treeniä, kun viimeinen vuosi on mennyt iloisesti toistot välillä 3-8 per sarja. Mutta kyllä siihen pitäisi ajan kanssa tottua, kunhan et innostu lisäämään painoja liikaa. Tuon pituisissa sarjoissa on vaikea lisätä edes pieniä määriä usein. Myös maitohappokestävyys paranee hiljalleen ja treeni ei tunnu enää ihan niin pahalta. Rasvanpolton kannalta tuollainen treeni sitten toimiikin kuin häkä. Aineenvaihdunta kiihtyy aivan eri tavalla kuin vain paria lihasryhmää kerralla treenatessa. Kokonaisvolyymi on todennäköisesti aivan eri luokkaa treenikerralla. Varsinkin kun näytät tekevän pääosin isoja liikkeitä. Hyvä runko ohjelmalle.

:offtopic: Ja millähän vain ohjelmalla voi kehittyä. Optimaalinen kehitys riippuu sitten siitä miten osaa yhdistää treenin, levon ja ravinnon. Jollekin sopii paremmin paskat pihalle lihaksesta kerran viikkoon, toiselle koko kroppa kerralla. Mulle toi paskat pihalle ei toiminut ollenkaan (paitsi aloittelijana), koko kroppa vähän paremmin, mutta eipä tälläkään juhlita :D
Mitä sitten tulee ihan oikeisiin punttitohtoreihin, jotka hypertrofiaa ovat innostuneet tutkimaan ihan tieteelliseltä näkökannalta, niin näyttäisi se koko kropan treeni useamman kerran viikossa olevan parempi tapa. Sille ei sitten voi mitään, jos se ei kuitenkaan ihan jokaiselle ole se paras tapa. Tutkimukset kuitenkin väittäisivät, että se olisi enemmistölle tehokasta, kunhan nuo muutkin osa-alueet ovat kunnossa. Voi olla, että kehitys on sitten taas helpompi pitää yllä vaikka nelijakoisella, jos ravinnosta lipsutaan välillä. Lepoa tulee joka tapauksessa riittävästi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom