- Liittynyt
- 17.4.2004
- Viestejä
- 1 724
- Ikä
- 47
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko tässä nyt kaikki ihan laillista?
Tai siis, en oo pläränny DNAn sopparia ihan niin älytarkkaan kuin varmasti ois hyödyllistä
Mitä helvettiä? Kun tilaan 24kk "rajattoman" nettitikun, ymmärrän kyllä ettei se 21mbs pidä millään paikkaansa. MUTTA mitä en ymmärrä on se, että meikänlaiset "kovan volyymin käyttäjät" siirretään hitaammille palvelimille että peruskäyttäjät saavat lisää kaistaa. Tuloksena on että jos lataan päivällä dataa, on illalla mun nopeus (joka hidastuu jokatapauksessa muutenkin, tiedän) 0.2-5kbps? Siis mitä vittua? Voiko tämä olla laillista?
Jos nimenomaan kysyn hankkiessa, että onko MITÄÄN volyymirajoituksia, kun tulee varmasti siirettyä dataa ihan hulluna? "Ei ole" on vastaus. "Ei mitään rajoituksia." Eikö tämä ole tietoista rajoittamista jos mut siirretään mun nettikäytön takia tietoisesti hitaammalle kaistalle sen takia että mun volyymi on kovempi kuin naapurin facebookkilukijan?
Syö hulluna miestä kun eka lataus jolla on 20k peerejä tulee 200-300kts, ja sitten yhtäkkiä nettitikku piippaa jotain, yhdistän uudelleen ja nopeus on max 5kts koko saatanan illan.
Onko tää laillista? Komoon.
DNA Liikkuva Laajakaista L tarjoaa näköjään 50 gigaa siirtoa, joka on jo ihan kohtuu määrä. XL:llä siirrät dataa rajoittamattoman määrän korkeimmalla prioriteetillä, eli tuon kanssa ei pitäisi olla ongelmia.
Tuo ei kyllä ole millään tavoin kohtuutonta varsinkaan kun hän on siis antanut asian mennä niin pitkälle ettei ole hoitanut laskujaan maksuhuomautuksista huolimatta ja on antanut asian mennä perintään asti, eikä kyse ole enää edes yhdestä laskusta vaan useimmista.
Mikäli asiakas jättää laskunsa maksamatta ja liittymä suljetaan, millä tavalla se on mielestäsi kohtuutonta että hän silti joutuu maksamaan päätelaitteen ja liittymän?
Loogisesti liittymää ei voida pitää auki jos on useita avoimia laskuja. Laskutusliittymä toimii aina luotolla, eli asiakkaaseen ja hänen maksukykyynsä luotetaan, ja hän saa maksaa laskunsa jälkikäteen. Mikäli näin ei ole ei luottoa laskunmaksuun voida enää myöntää, eli liittymää ei voida pitää auki. Maksusuunnitelman tekeminen ei estä liittymän sulkeutumista [sillä edelleen, kyse on luotosta eikä asiakkaille voida antaa 12-24kk ajaksi luottoa ja mahdollisuutta olla maksamatta ostamaansa päätelaitetta ja tehdä lisälaskua joka kuukausi soittelemalla liittymällä]. Lisälaskua ei voi kokoajan kasvattaa ja kasvattaa jos entisetkin on hoitamatta.
Kun ystäväsi on hoitanut oman osuutensa asiakkaana oikein, eli maksanut erääntyneet maksunsa sekä päätelaitteesta että liittymän kuukausimaksuista, liittymältä poistetaan luotonvalvonnan asettama esto ja hän voi taas normaalisti käyttää liittymäänsä [toki sillä edellytyksin että hän jatkossa maksaa ne laskunsa].
Jos hän oli etukäteen tietoinen siitä ettei voi nopeasti maksaa näitä päätelaitteesta ja liittymästä kertyneitä laskuja, olisi maksusuunnitelman lisäksi ollut kenties järkevää vaihtaa liittymätyypiksi jokin sellainen jossa on mahdollisimman pieni kuukausimaksu [ellei hän ole asiakkaana sellaisella operaattorilla jossa liittymätyyppiä ei saa vaihtaa tälläisen sopimuksen aikana]. Nythän siellä sitten juoksee turhaan ehkä joku turhan iso summa liittymätyypistä jota hän ei edes käytä.
Silti... tästäkin voimme taas oppia jotain: Sopimus-, ja toimitusehtojen lukemisen lisäksi, maksakaa myös laskunne.
Olet velvollinen maksamaan vanhalle operaattorille sekä kytkypuhelimen että liittymän kuukausimaksut määräaikaisen sopimuskauden loppuun vaikka siirrät numerosi toiselle operaattorille.Esim. Minulla 24 kk sopimus josta noin 6kk jäljellä, pakettiin kuuluu puhetta, tekstareita ja puhelin. Maksanko tuon siirron jälkeen operaattorille A vain puhelimesta ja Operaattorille B puhelut.
Mitenköhän tämä käytännössä toimii? Esim. Minulla 24 kk sopimus josta noin 6kk jäljellä, pakettiin kuuluu puhetta, tekstareita ja puhelin. Maksanko tuon siirron jälkeen operaattorille A vain puhelimesta ja Operaattorille B puhelut.
Saiko ChildInTime kaipaamaansa selvennystä tiedonsiirtoon? Entäs Big Evilin suru laskunsa maksamatta jättävistä asiakkaista?
En tiedä kun en itse ole ulosotossa ollut, mutta eikö jokainen tuollainen yksittäinen lasku moninkertaistu siellä? Eli systeemi pyörii itsensä vuoksi, vaikka on täysin selvää ettei asiakassuhdetta ole enää olemassakaan. Kyse ei edelleenkään ole siitä, ettei jotkut viitsi maksaa laskuaan, vaan että olosuhteet voivat joskus muuttua radikaalisti, ja jonkinlainen ulospääsy tuollaisesta pitäisi mun mielestä olla. Ja ulospääsyksi ei kelpaa, että maksetaan kaikki kerralla ja kynsilakat päälle.
Yleisesti voisin todeta että voi kunpa ihmiset tajuaisivat että useinkaan se ei vaihtamalla parane (ellei ole esim kuuluvuusongelma tai jokin muu asia kuten tyytymättömyys asiakaspalveluun tms "järkevä" myyntivaltti). Hintojen takia ei kannata operaattoria vaihtaa, sillä saman, tai yleensä jopa paremman tarjouksen saa omalta operaattoriltaan kunhan vaan soittaa asiakaspalveluun ja kertoo vaihtoaikeistaan ja muista saamistaan tarjouksista. Vanhoja asiakkaita muistetaan AINA. Harvempi asiakas vaan tätä tajuaa ja olettaa että kaikki tarjoukset ovat vain uusille asiakkaille ja saadakseen jotain on lähdettävä muualle. Vinkkinä voisin siis todeta: Kannattaa pirautella oman operaattorin asiakaspalveluun mikäli kuukausimaksualennukset tai uudet puhelintarjoukset kiinnostavat. Niitä saa 90% tapauksista kun vaan osaa kysyä. Olemassaolevien asiakkaiden tyytyväisenä pitäminen on prioriteetti numero yksi.
Jos allekirjoittaa jonkun sopimuksen, olkoonkin sitten vaikka 24kk kytkykauppa jossa liittymä ja matkapuhelin osamaksulla, on loogista että se sopimus tulee hoitaa loppuun asti. Mutta kuten jo aiemmin parissa viestissäni totesin, ongelmahan ei ole siinä ettei jollain ole rahaa, vaan siinä ettei tietoisesti yritä hoitaa asioitaan. Mikäli se rahattomuus ja työttömyys tai jokin muu sosiaalinen suorituseste iskee päälle, silloin on aina oltava yhteydessä tahoon kenen kanssa osamaksusopimuksia sun muita on menty solmimaan. Asiakas voi estää velka-, ja perintäkierteen toimimalla kuten kuuluukin: ilmoittamalla maksuvaikeuksistaan ja tekemällä jonkinlaisia maksujärjestelyjä.
Mitään ongelmaahan ei ole jos asiakas hoitaa laskunsa ajoissa, ja mikäli ei ole kykyä jatkossa niin tehdä niin tekee jonkun sopimuksen maksuista. Operaattoreilla voidaan vaihtaa kuukausimaksupaketteja ym jolla ne kulut saadaan mahdollisimman pieniksi.
Ajatellaanpa vaikka HobbyHallista ostettua televisiota osamaksulla. Sekin pitää maksaa. Ja siinä ei muuten tulla yhtään vastaan. Et pysty muutamaan televisiotasi halvemmaksi, vaan maksat sen kaikkine korkoineen. Operaattoreilla puhelimet ovat asiakkaille tarjouspuhelimia, huomattavasti edullisempia kuin käteisellä liikkeestä ostettaessa. Operaattori ei tee voittoa matkapuhelinten kytkykaupoilla, vaan sopimukseen sidotuilla liittymäkäytöillä. Siksikään mitään liittymää ei voi kokonaan siitä poistaa koska operaattori jäisi itse tappiolle asiakkaan maksuvaikeuksien takia. Ymmärrät varmaan että jos joltain operaattorilta saa korottomalla osamaksulla kännykän 1-10e/kk hintaan, niin sitä samaa ei liikkeestä saa 24-240e hinnalla? Operaattorin hyöty on liittymäpakettien ja verkon käytöstä, ei itse päätelaitteista.
Summa summarum: Asiat ovat siis aina hoidettavissa, on itsestään kiinni kuinka hyvin tai huonosti ne hoituvat.
Mielestäni huonoa asiakaspalvelua.
Toinen tilanne tuli kun Soneran omat sivut- palvelussani luki että netti maksaa muistaakseni 40e kuukausi. Vaihdoin data- paketin toiseen. Juttelin sitten myöhemmin asiakaspalvelun kanssa ja he sanoivat että minulla oli tarjous voimassa, jossa netin hinta olisi ollut vain 10e, vaikka sivuilla luki tuo korkeampi hinta. Vanhaan tarjoukseen palaaminen ei tietysti onnistunut.
Asiakkuuteni loppuu soneran kanssa välittömästi kun määräaikainen sopimus loppuu. Enkä enää ikinä osta mitään missä on määräaikainen sopimus
No, ilmeisesti olen väärässä. Kuvittelin muuten aina, että operaattorit saavat ostettua niitä kännyköitä aina selkeästi alle sen kaupan tiskihinnan. Jos tosiaan on mahdollista laskuttamalla kattaa pelkät kännykän kustannukset operaattorille pienentämällä niitä paketteja, niin asia on ok. Mutta jos halvemman kännykän periaatteella laskutetaan kaikki ylimääräiset vain koska sopimus sanoo niin, ollaan metsässä. Jos liittymä lyödään kiinni, niin ei kai silloin operaattori ehtojaan täytä?
Havainnollistetaan: Sen Hobby hallista ostetun television saa sitten pitää lopuksi, ei siinä varmaan laskuteta kahden vuoden pornokanavaa, joka pimennetään sitten ekan laskun mennessä oikeuteen. Juuri kun sitä eniten tarvitsisi kjeh kjeh.
Mitä tulee tummennettuun kohtaan, lause on muotoiltu väärin. Operaattorin ja kuluttajan välille on tehty sopimus. Operaattori tarjoaa sopimuksessa mainitut palvelut asiakkaan käytettäväksi toimitusehtojen mukaisesti (ja luotolla), mutta mikäli asiakas ei täytä omaa osuuttaan (maksa laskuja jotka hänelle luotolla annetaan), ei palvelua tietenkään voi jatkaa mikäli asiakas on omalta osaltaan pettänyt sopimuksen. Maksamatta jättäminen ei ole vaihtoehto.
Sehän vasta hauskaa olisikin että kävisin ostamassa sen hemmetin halvan puhelimen jonka saan tarjoushinnalla ja korottomalla osamaksulla vastineeksi siitä että sitoudun ko operaattorin asiakkaaksi 12-24kk ajaksi, ja kun vaan päättäisin että en nyt jaksakaan/pystykään maksamaan laskuja, niin operaattori antaisi minulle sen puhelimen pelkällä päätelaitemaksun hinnalla. Mitäs operaattori siitä hyötyisi, esim jostain 24e kännykästä? Ei kyllä yhtään mitään :D Olisi kyllä aika kätevää, noin jos toimisi niin puhelimia ja nettitikkuja kannattaisi ostaa kasapäin joka paikasta ja sitten vaan jättää maksamatta laskut ja saisi päätelaitteensa puoli-ilmaiseksi ja operaattori kärsisi. Tietty tosi ihana idea asiakkaan kannalta mutta täysin mahdotonta.
Tosiaan, se että operaattori antaa luottoa asiakkaalle ja tarjoaa palveluita, velvoittaa asiakkaan hoitamaan laskunsa. Se ettei asiakas laskujaan maksa aiheuttaa liittymän tilapäisen sulkemisen. Lisää luottoa ei voida myöntää asiakkaalle joka ei hoida maksujaan. Kyse ei siis ole siitä etteikö operaattori täyttäisi ehtojaan, vaan siitä ettei asiakas täytä ehtojaan jolloin lisää luottoa ei voida antaa. Hyvin yksinkertaista.
Niin mikäs kytkykauppa se sellainen olisikaan, jossa kahta tuotetta/palvelua ei olisi sidottu toisiinsa? Taidetaan puhua ihan normaalista kaupasta silloin. Eihän se mitään kytkykauppaa ole tietenkään, jos puhelimen ostoon ei ole kytketty mitään muuta palvelua esim. liittymää.Myöskin laki on tässä esteenä, sillä kytkykaupat ovat Suomessa mahdollisia vain kun päätelaitteen ohella on jokin liittymä.
Operaattorit eivät voi myydä pelkkiä puhelimia sellaisenaan osamaksulla ilman jotain muuta sopimusta. "Ilmaiset lahjat" ovat siis kiellettyjä. (Aikoinaan niitä oli että sai esim kännykän lahjaksi ja se ei sitonut mihinkään, mutta tässä tuli viestintävirasto väliin ja esti moisen = määräaikaisuus on aina tehtävä).