Ongelmia/kysymyksiä operaattoreista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lazki
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko nostaa tätä thrediä, en oikein tiennyt mihin ketjuun laittaa viestiä mutta valitsin sitten tän.

Onko tässä nyt kaikki ihan laillista? Tai siis, en oo pläränny DNAn sopparia ihan niin älytarkkaan kuin varmasti ois hyödyllistä, mutta ajattelin että jos joku nopeasti osais vastata tähän:

Mitä helvettiä? Kun tilaan 24kk "rajattoman" nettitikun, ymmärrän kyllä ettei se 21mbs pidä millään paikkaansa. Tietenki. Tottakai. MUTTA mitä en ymmärrä on se, että meikänlaiset "kovan volyymin käyttäjät" siirretään hitaammille palvelimille että peruskäyttäjät saavat lisää kaistaa. Tuloksena on että jos lataan päivällä dataa, on illalla mun nopeus (joka hidastuu jokatapauksessa muutenkin, tiedän) 0.2-5kbps? Siis mitä vittua? Voiko tämä olla laillista? Jos nimenomaan kysyn hankkiessa, että onko MITÄÄN volyymirajoituksia, kun tulee varmasti siirettyä dataa ihan hulluna? "Ei ole" on vastaus. "Ei mitään rajoituksia." Eikö tämä ole tietoista rajoittamista jos mut siirretään mun nettikäytön takia tietoisesti hitaammalle kaistalle sen takia että mun volyymi on kovempi kuin naapurin facebookkilukijan?

Syö hulluna miestä kun eka lataus jolla on 20k peerejä tulee 200-300kts, ja sitten yhtäkkiä nettitikku piippaa jotain, yhdistän uudelleen ja nopeus on max 5kts koko saatanan illan.

Onko tää laillista? Komoon.
 
Onko tässä nyt kaikki ihan laillista?

Aloitetaan tästä. On laillista.
Tai siis, en oo pläränny DNAn sopparia ihan niin älytarkkaan kuin varmasti ois hyödyllistä

Ei varmaan ole tarpeetonta jälleen kerran huomauttaa: Hyvät ihmiset, lukekaa toimitusehdot. Joojoo, sata kertaa kuulee saman "eihän niitä kukaan lue" mutta tässä todistaa vain oman tyhmyytensä. Fiksu ihminen lukee toimitusehdot aina, tai ainakaan ei vetoa omaan tyhmyyteensä jos on jättänyt ne lukematta vaan kärsii oman mokansa.


Mitä helvettiä? Kun tilaan 24kk "rajattoman" nettitikun, ymmärrän kyllä ettei se 21mbs pidä millään paikkaansa. MUTTA mitä en ymmärrä on se, että meikänlaiset "kovan volyymin käyttäjät" siirretään hitaammille palvelimille että peruskäyttäjät saavat lisää kaistaa. Tuloksena on että jos lataan päivällä dataa, on illalla mun nopeus (joka hidastuu jokatapauksessa muutenkin, tiedän) 0.2-5kbps? Siis mitä vittua? Voiko tämä olla laillista?

Jos nimenomaan kysyn hankkiessa, että onko MITÄÄN volyymirajoituksia, kun tulee varmasti siirettyä dataa ihan hulluna? "Ei ole" on vastaus. "Ei mitään rajoituksia." Eikö tämä ole tietoista rajoittamista jos mut siirretään mun nettikäytön takia tietoisesti hitaammalle kaistalle sen takia että mun volyymi on kovempi kuin naapurin facebookkilukijan?

Syö hulluna miestä kun eka lataus jolla on 20k peerejä tulee 200-300kts, ja sitten yhtäkkiä nettitikku piippaa jotain, yhdistän uudelleen ja nopeus on max 5kts koko saatanan illan.

Onko tää laillista? Komoon.

Mainitut nopeudet (kuten nettitikun 21M) ovat teoreettisia nopeuksia jotka ovat siis 3G-verkon alueella toteutuvia maksiminopeuksia. Tiedonsiirron todelliset nopeudet voivat olla (ja lähes poikkeuksetta ovatkin) tätä alhaisempia. Suurimmat nopeudet saavutetaan ainoastaan 3G-verkon alueella, sen ulkopuolella yhteydet toimivat EDGE- ja GPRS-nopeuksilla (huomattava ero). Tiedonsiirtonopeuksiin vaikuttaa montakin asiaa, mm verkon käyttäjien määrä, yhteyden laatu, käyttöpaikka (rakenteet, maasto ym), sekä tietysti myöskin käytetty päätelaite ja ohjelmistot. Mikäli antennisuuntaukset ovat kohtisuoraan osoitteeseesi, vielä parempi. Jos väliin jää useita muita asiakkuuksia, signaali heikentyy kantomatkan aikana.

Operaattori ei takaa liittymälle mitään tiettyä tiedonsiirtonopeutta ja näin ollen varaa oikeuden mm. viranomaismääräyksistä, tietoturvasyistä tai verkon kuormitustilanteissa priorisoida muuta verkossa tapahtuvaa tiedonsiirtoliikennettä, mikäli tämä on tarpeellista verkon ja palveluiden toimivuuden varmistamiseksi. (Verkossa prioriteettijärjestys 1. Hätäpuhelut 2. Matkapuhelut 3. Tekstiviestit 3. Tiedonsiirto). Tiedonsiirto on siis aina luonteeltaan väistyvää. Operaattori saattaa palvelun käytettävyyden, haittaliikenteen suodatuksen tai muun tietoturvasyyn vuoksi tilapäisesti rajoittaa palvelun käyttöä joko poistamalla käytöstä tiettyjä liikennöintitapoja (jotkut protokollat on bannissa) tai tietoliikenneportteja tai kytkemällä tilapäisesti liittymästä kokonaan pois tiedonsiirtopalvelun käyttömahdollisuus. Nämä mainitsemani toimenpiteet ovat äärimmäisen harvinaisia.

Kertomasi mukaan vaikuttaisi enemmänkin siltä että verkko on iltaiseen aikaan ruuhkainen (muistetaan prioriteetti, tiedonsiirtosi on väistyvää) ja alueesi tukiasemat voivat olla ruuhkaisia. Ottamalla yhteyttä tekniseen tukeen voidaan selvittää verkon toimintaa ja palvelevan tukiasemasi tilanne, hidastuuko liikenne selkeästi tiettyinä ajankohtina (ruuhkaisuus), ja mikäli näin on = lisätään kapasiteettia niin pian kuin suinkin mahdollista. Liikkuvan laajakaistan käytettävyyteen vaikuttaa juurikin yhtäaikaisten käyttäjien ja tiedonsiirron määrä. Verkon kuormittumisesta johtuen nettiyhteytesi voi siis hidastua, katkeilla tai keskeytyä kokonaan. Täysin normaalia.

Perustan edellä olevan kappaleen väitteeni sille faktalle etteivät tiedonsiirronrajoitukset ole vielä voimassa. Muutos astuu vasta syksyllä ja toteutuu kaikilla operaattoreilla. Syitä tähän muutokseen on paljon, mm. se että liikkuvan laajakaistan käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti ja se kuormittaa verkkoa todella paljon. Verkon ja tukiasemien ylläpitäminen ja uusien rakentaminen on operaattoreille kaikista kalleinta, joten heavy-useireiden kohdalle on jouduttu laatimaan MAHDOLLISUUKSIA rajoittaa käyttöä. Väittäisin että tämä rajoittaminen tulee loppuvuodestakin koskemaan todella harvoja käyttäjiä, eikä ole siis mikään yleinen ongelma tai kauhuskenaario.

Se että toimitusehdoissa puhutaan ns. etuoikeutetusta datasta ja mainitaan että kuukausimaksuun sisältyvän tiedonsiirtomäärän täytyttyä liittymän prioriteettia lasketaan ei ole siis aivan 1:1 ja absoluuttinen totuus. Mikäli ns. heavy-userit vievät kaiken kaistan muilta käyttäjiltä, liikennettä on siis mahdollisuus rajoittaa jottei datan kulkeminen esty muilta asiakkailta parin megatyypin takia. Sitä voidaan laskea, mutta näin ei välttämättä tapahdu. Se että etuoikeutettu datamäärä täyttyy ja prioriteettia lasketaan mahdollistaa sen että muilla tukiaseman alueella olevilla asiakkailla on myöskin mahdollisuus käyttää palvelua josta he maksavat. Olisihan tyystin väärin että pari HC-nörttiä tukkisi jonkun tietyn asuinalueen aivan täysin.

Mitä ilmeisemmin käytössäsi on siis Liikkuva Laajakaista L, jossa rajoitettu data on 50G? Muistathan että sinulla on kuitenkin mahdollisuus vaihtaa liittymätyyppisi esim. Liikkuva Laajakaista XL jossa ei ole etuoikeutettua dataa ja tiedonsiirto on rajoittamaton. Voin sanoa aika varmuudella ettei käyttöäsi rajoiteta tällä hetkellä millään tavoin, vaan ongelmasi johtuvat verkon kuormittumisesta ja tukiaseman ruuhkaisuudesta. Vasta syksyllä voit huolestua asiasta, ja tiedät syyn huolestumiseen mikäli saat ilmoituksen siitä että tiedonsiirtorajasi täyttyy. Jos näin käy, vaihda sellaiseen jossa ei ole mitään rajoituksia ja ongelma on niiltä osin hoidettu.
 
Noissa tänhetkisissä nettitikkutarjouksissa on se hienous, että dataa saa siirtää maksiminopeudella muutaman gigan verran palveluntarjoajasta riippuen. Eli jos vaikka saat sen huippunopean nettitikun, jolla data siirtyy jopa kaksikymmentäyksigigaasekunnissaoumaikaad, siinä voi hyvinkin olla datasiirto rajoitettu kolmeen gigaan, jonka jälkeen nopeus muuttuu johonkin gsm-verkon tarjoamaan nopeuteen, muistaakseni viiskytjotain kiloa sekunnissa. Sillä ei sitten imuteta enää yhtään mitään.

Käytännössä siis tarkoittaa, että lataat yhden leffan ja ylität datasiirtorajan. DNA Liikkuva Laajakaista L tarjoaa näköjään 50 gigaa siirtoa, joka on jo ihan kohtuu määrä. XL:llä siirrät dataa rajoittamattoman määrän korkeimmalla prioriteetillä, eli tuon kanssa ei pitäisi olla ongelmia.
 
DNA Liikkuva Laajakaista L tarjoaa näköjään 50 gigaa siirtoa, joka on jo ihan kohtuu määrä. XL:llä siirrät dataa rajoittamattoman määrän korkeimmalla prioriteetillä, eli tuon kanssa ei pitäisi olla ongelmia.

Mä oon nyt ollut duunin nettitikun varassa viime syksystä asti ja kertaakaan ei ole ollut valittamista. Pärjää lähes täysin entiselle kiinteälle yhteydelle ja mulla nettiyhteys huutaa Hoosiannaa kaikki illat (ruuhkaisimmat ajat). Toisaalta, sijaintini on ihanteellinen. Asun lähellä tukiasemaa ja antennisuuntaus on just eikä melkein tänne. Olen myöskin "ensimmäisiä" käyttäjiä kantomatkalla.

Olen joskus tarkastellut tuon palvelevan tukiaseman logeja ja vaikka käyttäjiä on melkoisesti niin rauta näyttäisi riittävän hyvin. Äärimmäisen harvinaista on edes hidastelu (tai sitten mä vaan syön kaistan kaikilta muilta) :evil:
 
Tuo ei kyllä ole millään tavoin kohtuutonta varsinkaan kun hän on siis antanut asian mennä niin pitkälle ettei ole hoitanut laskujaan maksuhuomautuksista huolimatta ja on antanut asian mennä perintään asti, eikä kyse ole enää edes yhdestä laskusta vaan useimmista.

Mikäli asiakas jättää laskunsa maksamatta ja liittymä suljetaan, millä tavalla se on mielestäsi kohtuutonta että hän silti joutuu maksamaan päätelaitteen ja liittymän?

Loogisesti liittymää ei voida pitää auki jos on useita avoimia laskuja. Laskutusliittymä toimii aina luotolla, eli asiakkaaseen ja hänen maksukykyynsä luotetaan, ja hän saa maksaa laskunsa jälkikäteen. Mikäli näin ei ole ei luottoa laskunmaksuun voida enää myöntää, eli liittymää ei voida pitää auki. Maksusuunnitelman tekeminen ei estä liittymän sulkeutumista [sillä edelleen, kyse on luotosta eikä asiakkaille voida antaa 12-24kk ajaksi luottoa ja mahdollisuutta olla maksamatta ostamaansa päätelaitetta ja tehdä lisälaskua joka kuukausi soittelemalla liittymällä]. Lisälaskua ei voi kokoajan kasvattaa ja kasvattaa jos entisetkin on hoitamatta.

Kun ystäväsi on hoitanut oman osuutensa asiakkaana oikein, eli maksanut erääntyneet maksunsa sekä päätelaitteesta että liittymän kuukausimaksuista, liittymältä poistetaan luotonvalvonnan asettama esto ja hän voi taas normaalisti käyttää liittymäänsä [toki sillä edellytyksin että hän jatkossa maksaa ne laskunsa].

Jos hän oli etukäteen tietoinen siitä ettei voi nopeasti maksaa näitä päätelaitteesta ja liittymästä kertyneitä laskuja, olisi maksusuunnitelman lisäksi ollut kenties järkevää vaihtaa liittymätyypiksi jokin sellainen jossa on mahdollisimman pieni kuukausimaksu [ellei hän ole asiakkaana sellaisella operaattorilla jossa liittymätyyppiä ei saa vaihtaa tälläisen sopimuksen aikana]. Nythän siellä sitten juoksee turhaan ehkä joku turhan iso summa liittymätyypistä jota hän ei edes käytä.

Silti... tästäkin voimme taas oppia jotain: Sopimus-, ja toimitusehtojen lukemisen lisäksi, maksakaa myös laskunne.

Ymmärsin ehkä jotain väärin tästä muutama vuosi vanhasta jutusta, mutta:

Siis hetkinen, jos sellainenkin ihminen, joka esim. menettää työnsä ja ei pysty maksamaan laskuaan, vedetään ulosottoon ja liittymä suljetaan, niin mitenkään ei tuosta sopimuksesta pääse irti? Eli liittymä saa kerryttää laskua sopimuksen mukaan tuottamatta mitään oikeaa palvelua, ja tietysti ilman eri käskyä sitten automaattisesti vielä uusii saman sopimuksen? Kaikki eivät jätä laskuja maksamatta tyhmyyttään, vaan siksi että rahaa ei oikeasti ole, käykö heillekin näin? Eikö tuossa ole missään vaiheessa edes vaihtoehtona palauttaa kännyä ja päästä jollain sanktiolla sopimuksesta irti?

Eli toisin sanoen jos joudut kuseen raha-asioissa, sinut haudataan niin syvälle että maksat itseäsi kymmenen vuotta pois?
 
Jos menettää työnsä eikä pysty maksamaan laskujaan, voi toki vedota sosiaaliseen suoritusesteeseen ja sen perusteella pyytää Kimppasopimuksen purkua. Tässä ei mielestäni ole kuitenkaan järkeä koska maksut tulevat kertarysäyksellä asiakkaalle (päätelaitteen kuukausilyhennykset kerralla maksettaviksi, ja useissa tapauksissa myös liittymätyypin mukaiset kuukausimaksut loppukaudelta). Mikäli itse menettäisin työpaikkani, vaihtaisin liittymätyypin mahdollisimman pieneksi ja tietenkin maksaisin pienissä erissä hankkimani päätelaitteen pois. Väitän että esim. työttömällä 1-20e Kimppapuhelin kuukaudessa on huomattavasti helpompi hoitaa kuin jopa 100-400e kerralla. Päätelaitteen palauttaminen ei valitettavasti ole mahdollista koska tuotteen arvo on todennäköisesti laskenut 50-80% mallista riippuen, eikä ole edes jälleenmyyntikelpoinen.

Kimppasopimuksista voi päästä irti etukäteenkin maksamalla muistaakseni n. 90e sanktion sekä koko loppukauden lyhennykset kerralla. Mielestäni typerimpiä vaihtoehtoja asiakkaalle mutta jostain kummallisesta syystä jotkut (harvat) asiakkaat maksavat esim 90e sanktion, (kuvitellaan että on ollut vaikka 2kk asiakkaana) loput 22kk x päätelaitteen lyhennys esim 10e/kk ja 22kk x voimassaolevan liittymätyypin mukaiset kuukausimaksut esim. 40e/kk. Jos liittymätyyppi vaihdetaan ennen irtautumislaskua asiakkaan pyynnöstä johonkin edullisempaan (asiakasta tiedotetaan että hän joutuu maksamaan koko sopimuskauden) vaikkapa johonkin 10e/kk liittymään, on ero aika selkeä tuossa laskussa mutta siltikään en ymmärrä tuota ratkaisua kuin aniharvoissa tapauksissa.

Lähtökohtanahan on se että laskut tulee maksaa. Mikäli tulee maksuvaikeuksia, operaattori voi maksutta siirtää eräpäivää 30vrk eteenpäin, ja mikäli tämäkään ei riitä, voidaan laskuille tehdä maksusuunnitelma jolloin asiakas voi lyhentää laskunsa kolmessa erässä. On asiakkaan omaa tyhmyyttä jos ei maksuvaikeuksien ilmaantuessa ota välittömästi yhteyttä operaattoriinsa, sillä laskujen maksamatta jättäminenhän ei ole ratkaisu. Siirtyvät pahimmassa tapauksessa perintätoimistoon, liittymä menee tilapäiseen sulkuun ja kuukausimaksut esim. jostain suuresta liittymätyypistä juoksevat turhaan.

Jos asiakas maksaa laskunsa ajoissa, tai ainakin sopii maksujärjestelyistä voidaan hänelle lähes aina löytää edullinen ja helppo tapa hoitaa asiat, eikä tälläisiä ikäviä tilanteita synny. Liittymä ei mene kiinni (asiakkaalla siis mahdollisuus sovitusti venyttää maksua, ja esim vaihtaa liittymätyyppiä edullisempaan jos rahat eivät riitä) ja homma hoituu melkein aina ongelmitta kun vaan on yhteydessä ja kertoo tilanteensa. 99% on siis asiakkaasta itsestään kiinni kuinka asiansa hoitaa. Maksamatta jättäminen ei ole vaihtoehto.
 
Saiko ChildInTime kaipaamaansa selvennystä tiedonsiirtoon? Entäs Big Evilin suru laskunsa maksamatta jättävistä asiakkaista?

:)
 
http://www.ficora.fi/index/saadokset/maaraykset.html ja tuolta kohta: Puhelinnumeron siirrettävyydestä

" Pykalään on lisätty 25.5.2011 voimaan tulevassa viestintämarkkinalain muutoksessa vaatimus, jonka mukaan puhelinnumeroon liittyvän määrääikaisen viestintäpalvelusopimuksen voimassaolo ei vapauta teleyritystä numeron siirtovelvoitteesta. "

Eli 25.05.2011 tulevain lain mukaan vaikka sinulla olisi määräaiken sopimus, niin voit silti vaihtaa sopimuksen toiselle operaattorille. Mitenköhän tämä käytännössä toimii? Esim. Minulla 24 kk sopimus josta noin 6kk jäljellä, pakettiin kuuluu puhetta, tekstareita ja puhelin. Maksanko tuon siirron jälkeen operaattorille A vain puhelimesta ja Operaattorille B puhelut.
 
Esim. Minulla 24 kk sopimus josta noin 6kk jäljellä, pakettiin kuuluu puhetta, tekstareita ja puhelin. Maksanko tuon siirron jälkeen operaattorille A vain puhelimesta ja Operaattorille B puhelut.
Olet velvollinen maksamaan vanhalle operaattorille sekä kytkypuhelimen että liittymän kuukausimaksut määräaikaisen sopimuskauden loppuun vaikka siirrät numerosi toiselle operaattorille.
 
Tuo on toki asiakkaiden mielestä yksi parhaimpia muutoksia ikinä, mutta väittäisin näin ennakkotietämykseni mukaan viestintäviraston idean olevan aivan perseestä. Harmi että meni läpi. Tämä lakimuutos tulee aiheuttamaan kohtuuttomasti ongelmia kuluttajille, sillä aivan varma faktahan on että syksyllä meillä tulee olemaan kymmeniätuhansia ihmisiä ketkä ovat omaa tyhmyyttään kahden, tai pahimmassa tapauksessa jopa kolmen operaattorin loukussa. Samalla tietysti kuukausimaksut juoksevat jokaiseen paikkaan, eli eipäs se ollutkaan ihan niin helppoa, tulee moinen venkslaus todella kalliiksi. Laskuselvitykset ja erilaiset sotkut tulevat olemaan massiivisia.

Muutos astuu voimaan 25.05.2011 ja siitä on todella huonosti tiedotettu, kätevästi jätetty viime tippaan operaattoreidenkin osalta. Itse olen menossa asiasta palavereihin ruotimaan asiaa tässä aivan näinä hetkinä. Saa nähdä mitä helvettiä siitä tulee... :rolleyes:

Yleisesti voisin todeta että voi kunpa ihmiset tajuaisivat että useinkaan se ei vaihtamalla parane (ellei ole esim kuuluvuusongelma tai jokin muu asia kuten tyytymättömyys asiakaspalveluun tms "järkevä" myyntivaltti). Hintojen takia ei kannata operaattoria vaihtaa, sillä saman, tai yleensä jopa paremman tarjouksen saa omalta operaattoriltaan kunhan vaan soittaa asiakaspalveluun ja kertoo vaihtoaikeistaan ja muista saamistaan tarjouksista. Vanhoja asiakkaita muistetaan AINA. Harvempi asiakas vaan tätä tajuaa ja olettaa että kaikki tarjoukset ovat vain uusille asiakkaille ja saadakseen jotain on lähdettävä muualle. Vinkkinä voisin siis todeta: Kannattaa pirautella oman operaattorin asiakaspalveluun mikäli kuukausimaksualennukset tai uudet puhelintarjoukset kiinnostavat. Niitä saa 90% tapauksista kun vaan osaa kysyä. Olemassaolevien asiakkaiden tyytyväisenä pitäminen on prioriteetti numero yksi.

Mitenköhän tämä käytännössä toimii? Esim. Minulla 24 kk sopimus josta noin 6kk jäljellä, pakettiin kuuluu puhetta, tekstareita ja puhelin. Maksanko tuon siirron jälkeen operaattorille A vain puhelimesta ja Operaattorille B puhelut.

Esimerkki:

Sinulla on Kimppasopimus josta 6kk jäljellä, kännykän lyhennys korottomalla osamaksulla 10e/kk
Sinulla on Kimppasopimuksessa liittymäpaketti joka sisältää x min ja x sms hintaan 29.90e/kk

Voit siirtää puhelinnumerosi minne vain muualle, mutta operaattorille jolle olet sopimuksen tehnyt maksat 6kk x puhelimesi lyhennys 10e/kk + liittymäpakettisi 29.90e/kk loppukauden ajan. Maksat siis puhelimesta ja paketista jos kerran pakettiliittymä on. Mikäli olisi joku minuuttihinnoiteltu liittymä ilman pakettia, maksaisit sitten sen kuukausimaksun.

Järkeä vai ei? Mun mielestä ei pienintäkään. Silkkaa typeryyttä! Tämä tulee asettamaan asiakkaat todella suuriin ongelmiin, ja operaattoreiden taistelu asiakkaista on myös entistä aggressiivisempaa. Tämän hetkisen tiedon valossa ei juurikaan tule hyödyntämään ketään vaikka idea on näyttänyt ihan kivalta paperilla.

Siinä olen samaa mieltä ettei määräaikaisia sopimuksia saa jatkaa pitkillä jatkokausilla, eli hyvä että siihen tulee loppu. Vuoden määräaikaisuus on vuoden määräaikaisuus, eikä asiakasta saa huijata vetämällä siihen esim uutta 12kk putkeen jos ei tajua etukäteen perua. Joillain operaattoreilla on tämmöinen ollut mutta siihen on käsittääkseni puututtu jo ajat sitten. Siitä annan plussaa.
 
Saiko ChildInTime kaipaamaansa selvennystä tiedonsiirtoon? Entäs Big Evilin suru laskunsa maksamatta jättävistä asiakkaista?

:)

Niin, jos ymmärsin oikein, mitä tapahtuu harvoin, niin ulosottokierteessä olevalle ihmiselle on täysin ok kerryttää puhe/data/sadomaso-paketin mukaista laskua lopun sopimuskauden, vaikka näitä palveluita ei enää tarjota. Puhelimen maksamisen kyllä ymmärrän, sikäli kun kaikki ostettu elektroniikka tuntuu olevan viikon päästä romurautaa. Mun mielestä tuossa ei vaan ole mitään järkeä. En tiedä kun en itse ole ulosotossa ollut, mutta eikö jokainen tuollainen yksittäinen lasku moninkertaistu siellä? Eli systeemi pyörii itsensä vuoksi, vaikka on täysin selvää ettei asiakassuhdetta ole enää olemassakaan.

Kyse ei edelleenkään ole siitä, ettei jotkut viitsi maksaa laskuaan, vaan että olosuhteet voivat joskus muuttua radikaalisti, ja jonkinlainen ulospääsy tuollaisesta pitäisi mun mielestä olla. Ja ulospääsyksi ei kelpaa, että maksetaan kaikki kerralla ja kynsilakat päälle.
 
En tiedä kun en itse ole ulosotossa ollut, mutta eikö jokainen tuollainen yksittäinen lasku moninkertaistu siellä? Eli systeemi pyörii itsensä vuoksi, vaikka on täysin selvää ettei asiakassuhdetta ole enää olemassakaan. Kyse ei edelleenkään ole siitä, ettei jotkut viitsi maksaa laskuaan, vaan että olosuhteet voivat joskus muuttua radikaalisti, ja jonkinlainen ulospääsy tuollaisesta pitäisi mun mielestä olla. Ja ulospääsyksi ei kelpaa, että maksetaan kaikki kerralla ja kynsilakat päälle.

Jos allekirjoittaa jonkun sopimuksen, olkoonkin sitten vaikka 24kk kytkykauppa jossa liittymä ja matkapuhelin osamaksulla, on loogista että se sopimus tulee hoitaa loppuun asti. Mutta kuten jo aiemmin parissa viestissäni totesin, ongelmahan ei ole siinä ettei jollain ole rahaa, vaan siinä ettei tietoisesti yritä hoitaa asioitaan. Mikäli se rahattomuus ja työttömyys tai jokin muu sosiaalinen suorituseste iskee päälle, silloin on aina oltava yhteydessä tahoon kenen kanssa osamaksusopimuksia sun muita on menty solmimaan. Asiakas voi estää velka-, ja perintäkierteen toimimalla kuten kuuluukin: ilmoittamalla maksuvaikeuksistaan ja tekemällä jonkinlaisia maksujärjestelyjä.

Mitään ongelmaahan ei ole jos asiakas hoitaa laskunsa ajoissa, ja mikäli ei ole kykyä jatkossa niin tehdä niin tekee jonkun sopimuksen maksuista. Operaattoreilla voidaan vaihtaa kuukausimaksupaketteja ym jolla ne kulut saadaan mahdollisimman pieniksi.

Ajatellaanpa vaikka HobbyHallista ostettua televisiota osamaksulla. Sekin pitää maksaa. Ja siinä ei muuten tulla yhtään vastaan. Et pysty muutamaan televisiotasi halvemmaksi, vaan maksat sen kaikkine korkoineen. Operaattoreilla puhelimet ovat asiakkaille tarjouspuhelimia, huomattavasti edullisempia kuin käteisellä liikkeestä ostettaessa. Operaattori ei tee voittoa matkapuhelinten kytkykaupoilla, vaan sopimukseen sidotuilla liittymäkäytöillä. Siksikään mitään liittymää ei voi kokonaan siitä poistaa koska operaattori jäisi itse tappiolle asiakkaan maksuvaikeuksien takia. Ymmärrät varmaan että jos joltain operaattorilta saa korottomalla osamaksulla kännykän 1-10e/kk hintaan, niin sitä samaa ei liikkeestä saa 24-240e hinnalla? Operaattorin hyöty on liittymäpakettien ja verkon käytöstä, ei itse päätelaitteista.

Summa summarum: Asiat ovat siis aina hoidettavissa, on itsestään kiinni kuinka hyvin tai huonosti ne hoituvat.
 
Yleisesti voisin todeta että voi kunpa ihmiset tajuaisivat että useinkaan se ei vaihtamalla parane (ellei ole esim kuuluvuusongelma tai jokin muu asia kuten tyytymättömyys asiakaspalveluun tms "järkevä" myyntivaltti). Hintojen takia ei kannata operaattoria vaihtaa, sillä saman, tai yleensä jopa paremman tarjouksen saa omalta operaattoriltaan kunhan vaan soittaa asiakaspalveluun ja kertoo vaihtoaikeistaan ja muista saamistaan tarjouksista. Vanhoja asiakkaita muistetaan AINA. Harvempi asiakas vaan tätä tajuaa ja olettaa että kaikki tarjoukset ovat vain uusille asiakkaille ja saadakseen jotain on lähdettävä muualle. Vinkkinä voisin siis todeta: Kannattaa pirautella oman operaattorin asiakaspalveluun mikäli kuukausimaksualennukset tai uudet puhelintarjoukset kiinnostavat. Niitä saa 90% tapauksista kun vaan osaa kysyä. Olemassaolevien asiakkaiden tyytyväisenä pitäminen on prioriteetti numero yksi.

Tässäkin poikkeuksena sonera ja kyseessä Iphone. Hain kuluttajaviraston mukaan sopimuksen purkua vedoten pakkas ongelmiin. (http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/...phone_voitava_palauttaa_kauppaan_2321006.html) Eivät suostuneet, eivätkä luvanneet suoraan korjata puhelinta, jos pakkas ongelmia tulee. Mielestäni huonoa asiakaspalvelua. En kuitenkaan omaa saamattomuuttani jaksanut viedä asiaa kuluttajariitalautakunnalle.

Toinen tilanne tuli kun Soneran omat sivut- palvelussani luki että netti maksaa muistaakseni 40e kuukausi. Vaihdoin data- paketin toiseen. Juttelin sitten myöhemmin asiakaspalvelun kanssa ja he sanoivat että minulla oli tarjous voimassa, jossa netin hinta olisi ollut vain 10e, vaikka sivuilla luki tuo korkeampi hinta. Vanhaan tarjoukseen palaaminen ei tietysti onnistunut.

Asiakkuuteni loppuu soneran kanssa välittömästi kun määräaikainen sopimus loppuu. Enkä enää ikinä osta mitään missä on määräaikainen sopimus :)
 
Jos allekirjoittaa jonkun sopimuksen, olkoonkin sitten vaikka 24kk kytkykauppa jossa liittymä ja matkapuhelin osamaksulla, on loogista että se sopimus tulee hoitaa loppuun asti. Mutta kuten jo aiemmin parissa viestissäni totesin, ongelmahan ei ole siinä ettei jollain ole rahaa, vaan siinä ettei tietoisesti yritä hoitaa asioitaan. Mikäli se rahattomuus ja työttömyys tai jokin muu sosiaalinen suorituseste iskee päälle, silloin on aina oltava yhteydessä tahoon kenen kanssa osamaksusopimuksia sun muita on menty solmimaan. Asiakas voi estää velka-, ja perintäkierteen toimimalla kuten kuuluukin: ilmoittamalla maksuvaikeuksistaan ja tekemällä jonkinlaisia maksujärjestelyjä.

Mitään ongelmaahan ei ole jos asiakas hoitaa laskunsa ajoissa, ja mikäli ei ole kykyä jatkossa niin tehdä niin tekee jonkun sopimuksen maksuista. Operaattoreilla voidaan vaihtaa kuukausimaksupaketteja ym jolla ne kulut saadaan mahdollisimman pieniksi.

Ajatellaanpa vaikka HobbyHallista ostettua televisiota osamaksulla. Sekin pitää maksaa. Ja siinä ei muuten tulla yhtään vastaan. Et pysty muutamaan televisiotasi halvemmaksi, vaan maksat sen kaikkine korkoineen. Operaattoreilla puhelimet ovat asiakkaille tarjouspuhelimia, huomattavasti edullisempia kuin käteisellä liikkeestä ostettaessa. Operaattori ei tee voittoa matkapuhelinten kytkykaupoilla, vaan sopimukseen sidotuilla liittymäkäytöillä. Siksikään mitään liittymää ei voi kokonaan siitä poistaa koska operaattori jäisi itse tappiolle asiakkaan maksuvaikeuksien takia. Ymmärrät varmaan että jos joltain operaattorilta saa korottomalla osamaksulla kännykän 1-10e/kk hintaan, niin sitä samaa ei liikkeestä saa 24-240e hinnalla? Operaattorin hyöty on liittymäpakettien ja verkon käytöstä, ei itse päätelaitteista.

Summa summarum: Asiat ovat siis aina hoidettavissa, on itsestään kiinni kuinka hyvin tai huonosti ne hoituvat.

No, ilmeisesti olen väärässä. Kuvittelin muuten aina, että operaattorit saavat ostettua niitä kännyköitä aina selkeästi alle sen kaupan tiskihinnan. Jos tosiaan on mahdollista laskuttamalla kattaa pelkät kännykän kustannukset operaattorille pienentämällä niitä paketteja, niin asia on ok. Mutta jos halvemman kännykän periaatteella laskutetaan kaikki ylimääräiset vain koska sopimus sanoo niin, ollaan metsässä. Jos liittymä lyödään kiinni, niin ei kai silloin operaattori ehtojaan täytä?

Havainnollistetaan: Sen Hobby hallista ostetun television saa sitten pitää lopuksi, ei siinä varmaan laskuteta kahden vuoden pornokanavaa, joka pimennetään sitten ekan laskun mennessä oikeuteen. Juuri kun sitä eniten tarvitsisi kjeh kjeh.
 
Mielestäni huonoa asiakaspalvelua.

Toinen tilanne tuli kun Soneran omat sivut- palvelussani luki että netti maksaa muistaakseni 40e kuukausi. Vaihdoin data- paketin toiseen. Juttelin sitten myöhemmin asiakaspalvelun kanssa ja he sanoivat että minulla oli tarjous voimassa, jossa netin hinta olisi ollut vain 10e, vaikka sivuilla luki tuo korkeampi hinta. Vanhaan tarjoukseen palaaminen ei tietysti onnistunut.

Asiakkuuteni loppuu soneran kanssa välittömästi kun määräaikainen sopimus loppuu. Enkä enää ikinä osta mitään missä on määräaikainen sopimus :)

Määräaikaisuuksia en itse pelkäisi mutta ymmärrän pointtisi. Tyytymättömyys operaattorin toimintaan/asiakaspalveluun on mielestäni yksi parhain syy vaihtaa operaattoria. Hinnoilla on turha kilpailla, saman, tai paremman saa aina omaltakin (tai jostain muualta jos ei enää entinen kiinnosta syystä X tai Y)

No, ilmeisesti olen väärässä. Kuvittelin muuten aina, että operaattorit saavat ostettua niitä kännyköitä aina selkeästi alle sen kaupan tiskihinnan. Jos tosiaan on mahdollista laskuttamalla kattaa pelkät kännykän kustannukset operaattorille pienentämällä niitä paketteja, niin asia on ok. Mutta jos halvemman kännykän periaatteella laskutetaan kaikki ylimääräiset vain koska sopimus sanoo niin, ollaan metsässä. Jos liittymä lyödään kiinni, niin ei kai silloin operaattori ehtojaan täytä?

Havainnollistetaan: Sen Hobby hallista ostetun television saa sitten pitää lopuksi, ei siinä varmaan laskuteta kahden vuoden pornokanavaa, joka pimennetään sitten ekan laskun mennessä oikeuteen. Juuri kun sitä eniten tarvitsisi kjeh kjeh.

Itse päätelaite ja osamaksusopimus on pikemminkin lahja, ei tietty ilmainen, mutta vastineeksi siitä että saa jotain etuja/tarjouksia, sitoutuu asiakas omaan operaattoriinsa. Molemmat hyötyvät, molemmat voittavat. Tämä toimii aina vice versa.

Totta kai päätelaitteista tehdään diilejä eivätkä operaattorit maksa samaa kuin kuluttaja esim liikkeessä, mutta ei niillä mitään oikeita myyntivoittoja tehdä. Päätelaitevalmistajakin kuitenkin tarvii osansa. Operaattorille tärkein rahanlähde on luonnollisesti verkon käyttäminen, oli se sitten tiedonsiirtoa tai matkapuhelinliikennettä.

Mitä tulee tummennettuun kohtaan, lause on muotoiltu väärin. Operaattorin ja kuluttajan välille on tehty sopimus. Operaattori tarjoaa sopimuksessa mainitut palvelut asiakkaan käytettäväksi toimitusehtojen mukaisesti (ja luotolla), mutta mikäli asiakas ei täytä omaa osuuttaan (maksa laskuja jotka hänelle luotolla annetaan), ei palvelua tietenkään voi jatkaa mikäli asiakas on omalta osaltaan pettänyt sopimuksen. Maksamatta jättäminen ei ole vaihtoehto.

Sehän vasta hauskaa olisikin että kävisin ostamassa sen hemmetin halvan puhelimen jonka saan tarjoushinnalla ja korottomalla osamaksulla vastineeksi siitä että sitoudun ko operaattorin asiakkaaksi 12-24kk ajaksi, ja kun vaan päättäisin että en nyt jaksakaan/pystykään maksamaan laskuja, niin operaattori antaisi minulle sen puhelimen pelkällä päätelaitemaksun hinnalla. Mitäs operaattori siitä hyötyisi, esim jostain 24e kännykästä? Ei kyllä yhtään mitään :D Olisi kyllä aika kätevää, noin jos toimisi niin puhelimia ja nettitikkuja kannattaisi ostaa kasapäin joka paikasta ja sitten vaan jättää maksamatta laskut ja saisi päätelaitteensa puoli-ilmaiseksi ja operaattori kärsisi. Tietty tosi ihana idea asiakkaan kannalta mutta täysin mahdotonta.

Myöskin laki on tässä esteenä, sillä kytkykaupat ovat Suomessa mahdollisia vain kun päätelaitteen ohella on jokin liittymä. Operaattorit eivät voi myydä pelkkiä puhelimia sellaisenaan osamaksulla ilman jotain muuta sopimusta. "Ilmaiset lahjat" ovat siis kiellettyjä. (Aikoinaan niitä oli että sai esim kännykän lahjaksi ja se ei sitonut mihinkään, mutta tässä tuli viestintävirasto väliin ja esti moisen = määräaikaisuus on aina tehtävä).

Tosiaan, se että operaattori antaa luottoa asiakkaalle ja tarjoaa palveluita, velvoittaa asiakkaan hoitamaan laskunsa. Se ettei asiakas laskujaan maksa aiheuttaa liittymän tilapäisen sulkemisen. Lisää luottoa ei voida myöntää asiakkaalle joka ei hoida maksujaan. Kyse ei siis ole siitä etteikö operaattori täyttäisi ehtojaan, vaan siitä ettei asiakas täytä ehtojaan jolloin lisää luottoa ei voida antaa. Hyvin yksinkertaista.
 
Mitä tulee tummennettuun kohtaan, lause on muotoiltu väärin. Operaattorin ja kuluttajan välille on tehty sopimus. Operaattori tarjoaa sopimuksessa mainitut palvelut asiakkaan käytettäväksi toimitusehtojen mukaisesti (ja luotolla), mutta mikäli asiakas ei täytä omaa osuuttaan (maksa laskuja jotka hänelle luotolla annetaan), ei palvelua tietenkään voi jatkaa mikäli asiakas on omalta osaltaan pettänyt sopimuksen. Maksamatta jättäminen ei ole vaihtoehto.

Mutta siis edelleen laskutetaan myös niistä tulevien kuukausien palveluista, joita asiakas ei voi enää käyttää?

Sehän vasta hauskaa olisikin että kävisin ostamassa sen hemmetin halvan puhelimen jonka saan tarjoushinnalla ja korottomalla osamaksulla vastineeksi siitä että sitoudun ko operaattorin asiakkaaksi 12-24kk ajaksi, ja kun vaan päättäisin että en nyt jaksakaan/pystykään maksamaan laskuja, niin operaattori antaisi minulle sen puhelimen pelkällä päätelaitemaksun hinnalla. Mitäs operaattori siitä hyötyisi, esim jostain 24e kännykästä? Ei kyllä yhtään mitään :D Olisi kyllä aika kätevää, noin jos toimisi niin puhelimia ja nettitikkuja kannattaisi ostaa kasapäin joka paikasta ja sitten vaan jättää maksamatta laskut ja saisi päätelaitteensa puoli-ilmaiseksi ja operaattori kärsisi. Tietty tosi ihana idea asiakkaan kannalta mutta täysin mahdotonta.

Mitä tuo 24:n euron kännykkä tähän liittyy? Puhuin siitä, paljonko operaattori on itse maksanut kännykästä.
Niin, tämä on sitten näkökohtakysymys. En muistanut tähdentää, että kännykkä nyt tietysti lähtisi asiakkaalta pois jotain käypää arvoa vastaan, ettei siitä nyt hyötymään pääsisi. Tosin veikkaisin, siiiiiis ihan vain veikkaisin, ettei ehkä kannattaisi käyttää laskuja ulosoton kautta vain saadakseen kännykän halvalla. Olisi kyllä tosi pirullinen suunnitelma paisuttaa kaikki laskut moninkertaisiksi, että saisi kännyn listahinnasta pari hunttia pois.


Tosiaan, se että operaattori antaa luottoa asiakkaalle ja tarjoaa palveluita, velvoittaa asiakkaan hoitamaan laskunsa. Se ettei asiakas laskujaan maksa aiheuttaa liittymän tilapäisen sulkemisen. Lisää luottoa ei voida myöntää asiakkaalle joka ei hoida maksujaan. Kyse ei siis ole siitä etteikö operaattori täyttäisi ehtojaan, vaan siitä ettei asiakas täytä ehtojaan jolloin lisää luottoa ei voida antaa. Hyvin yksinkertaista.

Niin, mutta edelleen liittymän pysyessä suljettuna, laskutetaan tulevatkin kuukaudet vaikka niitä ei käytetä. Oletuksena nyt varmaan on, että joskus ne laskut pystytään maksamaan, ei kai niitä muuten karhuttaisi? Mutta sitten kun ne aikanaan maksetaan, on maksettu tyhjästä kun puhelinta ei ole voinut käyttää. Jos näin, ei ollenkaan yksinkertaista.
 
Myöskin laki on tässä esteenä, sillä kytkykaupat ovat Suomessa mahdollisia vain kun päätelaitteen ohella on jokin liittymä.
Niin mikäs kytkykauppa se sellainen olisikaan, jossa kahta tuotetta/palvelua ei olisi sidottu toisiinsa? Taidetaan puhua ihan normaalista kaupasta silloin. Eihän se mitään kytkykauppaa ole tietenkään, jos puhelimen ostoon ei ole kytketty mitään muuta palvelua esim. liittymää.

Operaattorit eivät voi myydä pelkkiä puhelimia sellaisenaan osamaksulla ilman jotain muuta sopimusta. "Ilmaiset lahjat" ovat siis kiellettyjä. (Aikoinaan niitä oli että sai esim kännykän lahjaksi ja se ei sitonut mihinkään, mutta tässä tuli viestintävirasto väliin ja esti moisen = määräaikaisuus on aina tehtävä).

Voi kai operaattoritkin myydä pelkkiä puhelimia osamaksulla halutessaan, aivan kuten muutkin yritykset.
 
Otin reilu vuos sitten armeijaan läppärilleni soneralta nettitikun & liittymän 2 vuoden sopimuksella. Armeijassa tikku tuntui aina hyvin toimivan mutta kotonani ei millään, no ei hätä sillä kotona oli oma kaapeleilla toimiva netti. Vuoden ajan kun armeijassa olin niin tuli tuota nettiä käytettyäkin suht paljon, intti kun loppu niin sitten jäi aikalailla hyödyttömäksi tuo nettitikku, kun se ei täällä kotona ees löytäny mitään kenttiä, koska asun keskellä ei mitään. + oli vielä kiintee nettikin.

Siitä sitten soneralle soittelemaan että mites on mahdollista tuo sopimuksen purkaminen kun ei tää tikku ees toimi täällä korvessa. Ensimmäinen asiakaspalvelija sanoi "kyllä sen siellä pitäisi toimia ihan ilman mitään ongelmia..." No kun ei vaan vittu toimi. "Kyllä sen pitäisi siellä toimia... no soita huomenna uudelleeen niin yhdistetään tekniseen mihin lie osioon, missä näkevät tarkemmin nuo kantavuudet".
Soittelin sitten seuraavana päivänä uudelleen ja yhdistelivät sinne tekniselle puolelle, kävi sitten sellanen tuuri et täällä ei oikeesti oo yhtään kenttää, vaan asun just 3 maston välissä ja sain purettu sen kytkysopimuksen sillä toimimattomuus perusteella.
Kylläpä helpotti kun ei tarvinnu vuotta maksella toimimatonta nettiä.. Tikku piti kyllä takaisin lähettää, mutta samakos tuo..
 
Kuluttajaviraston kanta kytkysopimusten purkamiseen:

"Kytkysopimuksen voi irtisanoa kesken sopimuskauden
Kytkysopimuksen voi irtisanoa määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä, jolloin kuluttaja voi vaihtaa uuteen liittymään ja käyttää sitä kytkyllä ostamassaan puhelimessa.

Sopimuksen irtisanominen on mahdollista myös kesken sopimuskauden, jolloin sopimus päättyy 2 viikon kuluttua irtisanomisesta.

Jos kuluttaja on ilman omaa syytään joutunut maksuvaikeuksiin, esimerkiksi vakavan sairauden, työttömyyden tai muun erityisen seikan vuoksi. Perusteena voi olla esimerkiksi käyttäjän kuolema tai muutto ulkomaille. Operaattori voi tällaisessa tilanteessa periä vain liittymäsopimuksen päättymiseen saakka kertyneet maksut"
(http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kytkykauppa/)

Tätä ei operaattorit ymmärrettävistä syistä varmasti kovin hanakasti mainosta kuluttajille.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom