Ongelmia/kysymyksiä operaattoreista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lazki
  • Aloitettu Aloitettu
Itellä täysin samanlainen liittymä. Mutta säikähdin kyl itekin, kun sain sopimusehdot postissa, siinä kun oli juuri tuo kohta jossa mainittiin sopimuksen jatkuvan vuodella automaattisesti ellei toimi tuon kahden viikon sisällä. Ei auta muu, kun olla hiton tarkkana millon tuo vuosi menee umpeen.

Erityisesti tuo ettei voi vaihtaa pienempään puhepakettiin, vaan ainoastaan suurempaan. Muutenkin kaksi viikkoa on naurettavan lyhyt aika vuoden sopimuksen irtisanomiseen ja menee tosi helposti täysin ohi.

Jos tuota pykälää ei kerrota puhelimessa kun teet sopimuksen, niin eikö tämä olisi jo riittävä peruste purkamiselle? Mikäli kaikki pikkujutut saa selville vasta jälkikäteen lähetetyssä pikkupräntissä, niin kuullostaa melko hurjalle. Siellähän olisi voinut olla vaikka millaisia lisäehtoja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ketjun avaajalle suosittelen joka tapauksessa soittoa kuluttajaneuvojalle. Varsin kohtuuttomia ehtoja, enkä osaa sanoa millainen määräaikainen sopimus jatkuu automaattisesti uudella määräaikaisella kaudella - kuulostaa toistaiseksi voimassa olevalta sopimukselta.

Lisäksi etsisin tai kyselisin apua matkapuhelininfo.comin keskustelupalstalta.

Lisäksi voisit harkita ottavasi jotain lisäpalveluja liittymääsi, mutta vain toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla... Kuitenkin operaattori haluaa jotain lisää myydä aloittajalle, joten tämä kikka kolmenen voi joskus toimia. Ilmeisesti eivät halunneet kuitenkaan tehdä mitään sopimusmuutoksia (esim. lisäpalveluita liittää sopparille).

Kuluttajaviraston sivuilta löytää googlella kymmeniä linkkejä määräaikaisia liittymiä koskeviin tiedotteisiin, esim:

Kuluttajavirasto puuttui Soneran Kestoetu-sopimukseen

Määräaikaisia sopimuksia ei voi automaattisesti ketjuttaa

Kuluttajavirasto on puuttunut TeliaSonera Finland Oy:n tapaan sitoa asiakkaitaan Kestoetu-sopimukseen. Kyseessä on vuoden määräaikainen sopimus, jonka asiakas voi irtisanoa viimeistään kaksi viikkoa ennen sopimuskauden päättymistä. Ellei asiakas irtisano sopimusta, se jatkuu automaattisesti eteenpäin aina vuoden kerrallaan. Kuluttajavirasto pitää tällaista sopimuksen ketjuttamista kuluttajan kannalta kohtuuttomana.

Määräaikainen sopimus on perinteisesti tarkoittanut sitä, että sopimus on voimassa tietyn määräajan ja päättyy sen kuluttua umpeen. Tämän jälkeen yritys voi tarjota asiakkaalle uutta sopimusta. Sopimusta ei voi kuitenkaan tehdä ilman asiakkaan suostumusta. TeliaSoneran toiminta on vastoin tätä periaatetta.

Lähde: http://www.kuluttajavirasto.fi/Page...age/a661c695-5069-485e-aa4d-2d3a4cd0c70c.aspx


Edit: Korjaanpa itseäni, kuluttajaviraston sivuilta:
Kun sopimuksen määräaika päättyy, voi automaattisesti alkaa uusi määräaikainen sopimuskausi, ellei asiakas muista irtisanoa sitä tiettynä aikana. Irtisanomisehtoihin ja –aikaan kannattaa kiinnittää huomiota, jos haluaa vaihtaa liittymää, ettei tule tahtomattaan jatkaneeksi määräaikaista sopimusta.
Lähde: http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/ca005c89-f29e-4891-a589-222b9271c6e7.aspx

Johtopäätös: miksi ottaa näin rankoilla ehdoilla olevia soppareita, mene ja tiedä.


Edit2: Miksiköhän Kuluttajavirasto on ensin puolustanut kuluttajia, mutta sitten jälleen heittäytynyt yritysten puolelle kuten edellisessä editissäni vaikuttaa:
http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2006/11/soneran-kestoetu-kohtuuton.html
 
Puhelinmyynnissä tehtyihin liittymäsopimuksiin pätee kuluttajansuojan ehdot etämyynnistä, eli sopimuksen voi peruuttaa olikosenyt viikon - kahden sisällä ilman seuraamuksia.
 
En haluis kuulostaa lannistavalta, mutta miten musta tuntuu, että tuon tason toimija kyllä on ottanut lakipykälistä selvää, eikä tämä ole ensimmäinen case, jossa asiakas haluaisi perua tuon.
 
Jos en aivan väärin muista, Telefinlandilla oli aikanaan näitä "sekavaa hinnoittelua vastaan"-mainoskampanjoita;) Jokseenkin ironiselta kuullostavat näin kytkykaupan aikakautena. Itsellä on ko. puljusta aikanaan hommattu halpa perusliittymä => en vaihda ikinä.
 
TF:n liittymän määräaikaisuuden voi irtisanoa päättymään milloin tahansa vuoden aikana. Ei tarvitse odottaa, että määräaikaisuuden umpeutumiseen on aikaa se kaksi viikkoa. Kaksi viikkoa ennen umpeutumista on ainoastaan viimeinen mahdollisuus tehdä se, ettei sopimus taas jatku vuodella.
 
Jos tuota pykälää ei kerrota puhelimessa kun teet sopimuksen, niin eikö tämä olisi jo riittävä peruste purkamiselle? Mikäli kaikki pikkujutut saa selville vasta jälkikäteen lähetetyssä pikkupräntissä, niin kuullostaa melko hurjalle. Siellähän olisi voinut olla vaikka millaisia lisäehtoja.

Jos noin käy niin ei hätää. Asiakkaalle tulee aina kirjallinen vahvistus kaikista sopimuksista, ja puhelimessa tai netissä tehdyissä sopimuksissa on 14vrk aikaa perua. Eli jos sattuu vahingossa/tietämättään ottamaan jonkin määräaikaisuuden, tai muuten vain alkaa katumaan niin sen saa kyllä purettua silloin alussa... ei vuotta myöhemmin kun uusi jakso alkaa.

TF:n liittymän määräaikaisuuden voi irtisanoa päättymään milloin tahansa vuoden aikana. Ei tarvitse odottaa, että määräaikaisuuden umpeutumiseen on aikaa se kaksi viikkoa. Kaksi viikkoa ennen umpeutumista on ainoastaan viimeinen mahdollisuus tehdä se, ettei sopimus taas jatku vuodella.

Näinkö on? Hyvä kuulla. Eli kaikkien keillä on Tele Finlandilla joku määräaikainen sopimus kannattaa välittömästi irtisanoa se jotta se 100% varmuudella myöskin päättyy sen peruskauden loppuessa. Muuten voi käydä kuten aloittajalle koska tämä operaattori ei ole kohtuullistanut millään tavoin näitä jatkokausia.
 
Näinkö on? Hyvä kuulla. Eli kaikkien keillä on Tele Finlandilla joku määräaikainen sopimus kannattaa välittömästi irtisanoa se jotta se 100% varmuudella myöskin päättyy sen peruskauden loppuessa. Muuten voi käydä kuten aloittajalle koska tämä operaattori ei ole kohtuullistanut millään tavoin näitä jatkokausia.

Tosin samalla menee edutkin, eli ei tule enää niitä alennuksia kuukausimaksuista. Tämän takia itsekin pidin paketin loppuun asti, ja asiasta tietämättömänä hömelönä liiankin pitkään näköjään. :)
 
Tosin samalla menee edutkin, eli ei tule enää niitä alennuksia kuukausimaksuista. Tämän takia itsekin pidin paketin loppuun asti, ja asiasta tietämättömänä hömelönä liiankin pitkään näköjään. :)

Ei pitäisi mennä, eikä mene ainakaan kaikilla muilla operaattoreilla. Määräaikainen sopimushan ei pääty ennen määräajan päättymistä, eli koko sovittu kausi kulkee niinkuin pitääkin, mutta on vain etukäteen varmistettu ja valmiiksi ilmoitettu että se irtisanoutuu silloin kun kuulukin :)
 
eve, millä operaattorilla oot duunissa?

Veikkaisin DNA:ta.

Itselläni on ollut kohta pari vuotta kytkynä Saunalahdelta liittymä ja puhelin. Liittymätyyppiä olen voinut vaivatta ja ilmaiseksi vaihtaa. Nyt on kohta tuo määräaikaisuus lopussa, niin soittivat ja tarjosivat 50€ puheaikaa(oli myös jotain muita vaihtoehtoisia tarjouksia), jos jatkaisin sopimusta vielä 2 vuotta. En kuitenkaan halunnut enää sitoutua noin pitkäksi aikaa operaattoriin, mutta pysyn kyllä asiakkaana jatkossakin. Saunalahden määräaikaisuuksista ei itsellä siis ole mitään pahaa sanottavaa.
 
Julkaistu 6.10.2008:
http://www.itviikko.fi/talous/2008/...ikeuteen-kestoedun-sopimusehdosta/200825961/7

"Kuluttajaviraston mukaan TeliaSonera jatkaa myös lainvastaiseksi todettua markkinointia, jossa tärkeät tiedot esitetään pikkupräntillä."

"Kestoetu-sopimusta markkinoidaan vuoden määräaikaisena sopimuksena, jonka asiakas voi irtisanoa viimeistään kaksi viikkoa ennen sopimuskauden päättymistä. Asiakas saa asiasta muistutuksen teksti- tai multimediaviestinä kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä. Jos asiakas ei irtisano sopimusta, se jatkuu aina automaattisesti eteenpäin vuoden kerrallaan.

Kuluttajaviraston mukaan tällainen sopimusten ketjuttaminen on lainvastaista. Jos sopimusta kutsutaan määräaikaiseksi, sen on loputtava määräajan päätyttyä ilman, että asiakkaan pitäisi reagoida asiaan. Kuluttajavirasto on vienyt asian nyt markkinaoikeuden ratkaistavaksi."

Eli sittenkään Kuluttajaviraston mukaan määräaikaisia soppareita ei saisi ketjuttaa.
 
Jooppajoo. Ei tuommoinen toiminta pidä juridisesti. Lain mukaan kohtuuttomia sopimusehtoja tulee korostaa, ja lisäksi toisen osapuolen kannalta kohtuuttomia ehtoja voi sovitella.. Puhumattakaan mainonnan hyvästä tavasta ja kuluttajansuojasta..
 
jaa no kummasti se soitto sille kiholle auttaa asiassa kuin asiassa, aika paljon ois esimerkkejä. pakko sen verran sanoa ettei se toki aina auta, mutta todella usein kuitenkin. ensin sanotaan asiakaspalvelusta tyyliin, että se maksaa sen ja sen verran vaan ku pyytää esimehen numeron niin kas kumma yhtäkkiä se ei maksakaan mitään jne..... aina kannatta yrittää eikä tyytyä kohtaloonsa. säästyy rahat ja hermot.. tredin aloittajana ottaisin johonkin korkeampaa kihoon yhteyttä telefinlandilla, jos et ole niin jo tehnyt.

Noilla halpisoperaattoreilla ei ole isoja kihoja, joille voisi soittaa. Onhan ne olemassa, mutta ei niihin saa yhteyttä edes kuluttaja-asiamies, joka joutuu itsekin asioimaan normiasiakaspalvelun kautta erilaisissa valitusasioissa. Tämä siis kuultu kuluttaja-asiamieheltä pari vuotta takaperin, kun oli DNA:n kanssa ongelmia.

Julkaistu 6.10.2008:
http://www.itviikko.fi/talous/2008/...ikeuteen-kestoedun-sopimusehdosta/200825961/7

"Kuluttajaviraston mukaan TeliaSonera jatkaa myös lainvastaiseksi todettua markkinointia, jossa tärkeät tiedot esitetään pikkupräntillä."

"Kestoetu-sopimusta markkinoidaan vuoden määräaikaisena sopimuksena, jonka asiakas voi irtisanoa viimeistään kaksi viikkoa ennen sopimuskauden päättymistä. Asiakas saa asiasta muistutuksen teksti- tai multimediaviestinä kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä. Jos asiakas ei irtisano sopimusta, se jatkuu aina automaattisesti eteenpäin vuoden kerrallaan.

Kuluttajaviraston mukaan tällainen sopimusten ketjuttaminen on lainvastaista. Jos sopimusta kutsutaan määräaikaiseksi, sen on loputtava määräajan päätyttyä ilman, että asiakkaan pitäisi reagoida asiaan. Kuluttajavirasto on vienyt asian nyt markkinaoikeuden ratkaistavaksi."

Eli sittenkään Kuluttajaviraston mukaan määräaikaisia soppareita ei saisi ketjuttaa.

Onpas hieno uutinen! Vihdoinkin saadaan joku järki tohon hommaan. Vastaavaa toimintaa harrastaa kaiketi jotkut kuntosalitkin, että määräaikainen jäsenyys jatkuu automaattisesti, jos sitä ei irtisano tietyn ajan sisällä.
 
Kyllä nuo puhelinmyyjät on niin kettuja että. Soittavat aamulla aikasin ja tarjoavat mahtavaa pakettia. Ei sido mihinkään, mä vaan tästä laitan tän sulle, lauantaisin ja sunnuntaisin soittelet eurolla koko päivän, haluat vai et halua? No jos se ei kerta sido mihinkään, niin laita vaan...

Vkon päästä tulee lappu postissa, että sä olet poika puoles valinnu. Olet Saunalahdessa kiinni nyt ainakin seuraavan vuoden, kun olet menny avaamaan vkonloppuedun tms. Sopimuskauden aikana et voi irtisanoa sopimusta tai siirtää puhelinnumeroa toiselle operaattorille.:jahas:

Vaikka olenkin tyytyväinen nykyiseen liittymätyyppiini, niin silti: perseestä tämmönen.


Mitä mitä..

Itselle tuli sama puhelu ja sanoin että senkun laitat jos ei kerta maksa mitään! Mutta ei ollut mitään puhetta että on nyt sidottu vuodeks tohon liittymään.

Ei tullut luettua sopimusehtoja kun ne postissa tuli kotiin.. Ei helkkari pitää varmaan kaikille puhelimen kautta jotain tyrkyttäville sanoa aina suoraan, että ei kiitos. Ei tässä maailmassa mitään saa ilmaiseksi...
 
Julkaistu 6.10.2008:
http://www.itviikko.fi/talous/2008/...ikeuteen-kestoedun-sopimusehdosta/200825961/7

"Kuluttajaviraston mukaan TeliaSonera jatkaa myös lainvastaiseksi todettua markkinointia, jossa tärkeät tiedot esitetään pikkupräntillä."

"Kestoetu-sopimusta markkinoidaan vuoden määräaikaisena sopimuksena, jonka asiakas voi irtisanoa viimeistään kaksi viikkoa ennen sopimuskauden päättymistä. Asiakas saa asiasta muistutuksen teksti- tai multimediaviestinä kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä. Jos asiakas ei irtisano sopimusta, se jatkuu aina automaattisesti eteenpäin vuoden kerrallaan.

Kuluttajaviraston mukaan tällainen sopimusten ketjuttaminen on lainvastaista. Jos sopimusta kutsutaan määräaikaiseksi, sen on loputtava määräajan päätyttyä ilman, että asiakkaan pitäisi reagoida asiaan. Kuluttajavirasto on vienyt asian nyt markkinaoikeuden ratkaistavaksi."

Eli sittenkään Kuluttajaviraston mukaan määräaikaisia soppareita ei saisi ketjuttaa.

Samaa kuluttajaviraston sivuilla:
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page...cementId=a308fd97-ce50-486c-aef0-c6280353d9c8

Onko homma asianosaisen kohdalla edennyt mitenkään??
 
Joo tismalleen sama homma yhdellä minun ystävättärelläni. On kyllä todella kelmiä toimintaa operaattorilta.

Lähinnä surkuhupaisaa on tuo, että liittymätyyppiä ei voi kesken sopimuskauden vaihtaa kuin sellaiseen, jossa on suuremmat kuukausimaksut. Tulee mieleen, että kyseessä on juurikin tieten tahtoen suuunniteltu vuoden mittainen ansa asiakkaalle.
 
Soitin Telefinlandin asiakaspalveluun ja ilmoitin että olen ollut vuoden teidän asiakkaananne, ja nyt minun lienee mahdollista siirtyä DNA:lle asiakkaaksi (olin tehnyt jo DNA:n kanssa sopimuksen itselleni sopivasta liittymästä, mutta sain heiltä tekstiviestin että operaattorin vaihto ei onnistu). Noh, Telefinlandilta ilmoitetaan että määräaikaista sopimustani on jatkettu vuodella, koska en ollut irtisanonut sitä 14 vrk sisällä edellisen puhepakettisopimuksen umpeutumisesta. Olin noihin aikoihin ulkomailla, mutta minkäs teet kun soittoni tuli Telefinlandille 9 vrk myöhässä.
Jos et ole tämän puhelun lisäksi muuten ollut yhteyksissä operaattorille, niin suosittelisin tässä vaiheessa laatimaan asiallisen kirjallisen reklamaation ja vaatimaan määräaikaisuuden purkamista. Ehtojen mukaan TF lähettää tekstiviestinä ilmoituksen sopimuskauden jatkamisesta kuukautta ennen kauden katkeamista. Kerro tai ainakin väitä vakuuttavasti, ettet ole saanut viestiä. Vetoa Kuluttajaviraston kantaan määräaikaisuuksien ketjuttamisesta. Mainitse, että jos sopimusta ei suostuta purkamaan, niin viet asian Kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Niillä on kamalat käsittelyajat, mutta ovat paljon kettumasempia operaattorille kuin joku kunnan kuluttaja-asiamies :)

Uskoisin, että eivät ala tappelemaan, vaan luovuttavat suosiolla.
 
Pari sähköpostia olen Telefinlandille asiasta tuon puhelun jälkeen laittanut, mutta mitään ei odotettavasti ole kuulunut. Pitänee laatia virallinen reklamaatio asiasta, vedota Kuluttajaviraston kantaan sekä kohtuuttomiin sopimusehtoihin (juurikin nuo että pystyy vaihtamaan liittymää vain kalliimpaan sekä määräaikaisena myytyä sopimusta jatketaan ilman uuden sopimuksen varsinaista solmimista).
 
Kyllä melkein väittäisin, että tommosissa tapauksissa ainakin jossain vaiheessa se homma kaatuu operaattorin niskaan jos niissä jotain harhaanjohtavaa termistöä tms. on käytetty. Viimeistään kun sen riitävän moni kuluttaja-asia mies ottaa asiakseen.

tässäkin tapauksessa kuitenkin on selkeästi tavoitteena saada asiakas uskomaan, että kyseessä on tosiaan määräaikainen liittymä, jolloin sitä suurin osa ei edes papereista tarkista.
Ja mahtaakohan tuokaan olla ihan lainvoimainen käytäntö, että annetaan joku tietty aikaraja, koska sopimuksen saa purkaa.

Vaihdoin itsekin just liittymätyyppiä kun tarvitsin lisäminuutteja ja päätin ottaa tommosen kestosopimuksen kun se jonkun verran halvempi oli. Ajatus oli aluksi ihan vaihtaa operaattoria, mutta kun olin vaihtoilmoituksen netissä tehnyt niin seuraavana päivänä soitti nykyisen operaattorin asiakaspalvelija ja kyseli josko ottaisin heiltä valikoimiin juuri tulleen vastaavan liittymän.
Sanoin, että pistetään vaan, kun ei ollut mitään väliä mikä operaattori on käytössä ja tässä puhelun yhteydessä nimenomaan asiakaspalvelija mainitsi, että heillä on vain vuoden määräaikainen sopimus kun taas tällä toisella olisi ollut kolmen vuoden.
Epäselvä kohta tässä on se, että en varmaksi muista, että käytettiinkö sanaa määräaikainen, mutta kyllä tuommosessakin tapauksessa on niin selkeästi koitettu johtaa harhaan jos se nyt onkin jatkuva sopimus, että aivan varmasti sen saisi kumottua kun metelin nostaisi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom