Ongelmia/kysymyksiä operaattoreista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lazki
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos muilla DNA:n asiakkailla kuuluvuusongelmia Helsingissä esim. kellareissa yms? Paska verkko.

Voisin sanoa että Soneran, Elisan ja DNA:n verkossa on ongelmia koko Suomen laajuisesti mikäli on kyse esim. kellareista. Ei riitä tukiasemien signaalit täydellä teholla maan alle, vaatii erillisen toistimen. Jos kyseessä on joku iso paikka missä paljon asiakkuuksia (esim joku sairaala), niihin voidaan vaikuttaa mutta se on kallista lystiä. Se että jotain random asiakkaita pyörii bunkkereissa tai huonoissa olosuhteissa ei välttämättä voida palvella koska tuo homma on todella hintavaa (sulla pitäisi olla kuukausilaskutus tuhansia euroja että olisi järkeä toistin viedä paikkaan X tai Y, eli vaatii yritysasiakkuutta). Miten muut operaattorit toimii näissä paikoissa? On normaalia että joissain paikoissa jokin kolmesta verkosta toimii paremmin kuin toinen, koska tämähän on täysin tukiasemien sijoittelusta sekä kapasiteetista/käyttäjien määrästä kiinni.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisin sanoa että Soneran, Elisan ja DNA:n verkossa on ongelmia koko Suomen laajuisesti mikäli on kyse esim. kellareista. Ei riitä tukiasemien signaalit täydellä teholla maan alle, vaatii erillisen toistimen. Jos kyseessä on joku iso paikka missä paljon asiakkuuksia (esim joku sairaala), niihin voidaan vaikuttaa mutta se on kallista lystiä. Se että jotain random asiakkaita pyörii bunkkereissa tai huonoissa olosuhteissa ei välttämättä voida palvella koska tuo homma on todella hintavaa (sulla pitäisi olla kuukausilaskutus tuhansia euroja että olisi järkeä toistin viedä paikkaan X tai Y, eli vaatii yritysasiakkuutta). Miten muut operaattorit toimii näissä paikoissa? On normaalia että joissain paikoissa jokin kolmesta verkosta toimii paremmin kuin toinen, koska tämähän on täysin tukiasemien sijoittelusta sekä kapasiteetista/käyttäjien määrästä kiinni.

No mulla oli dna eikä se toiminut kaisaniemessä yliopiston oppimiskeskus aleksandriassa, eli käytännössä kaisaniemen anttilassa. Muut operaattorit kyllä toimivat. Vaihdoin liittymänvpois ja aspa kyseli syytä. Totesin että vähimmäisvaatimus liittymälle on että se toimii Helsingin keskustassa.

No mulla oli dna eikä se toiminut kaisaniemessä yliopiston oppimiskeskus aleksandriassa, eli käytännössä kaisaniemen anttilassa. Muut operaattorit kyllä toimivat. Vaihdoin liittymänvpois ja aspa kyseli syytä. Totesin että vähimmäisvaatimus liittymälle on että se toimii Helsingin keskustassa.

Joo, kuten sanoin niin yleensäkin kuuluvuus vaihtelee. Jossain pelittää DNA täysillä ja Sonera tai Elisa ei, ja jossain päinvastoin. Myös kaupunkialueilla on katveita, ja tukiasemia ei pystytetä sinne minne operaattori haluaa, vaan sinne minne saa luvat. Kiinteistöjen omistajilla ym on oikeus kieltäytyä ja niitä ei minne vaan lätkitä.

Joo, kuten sanoin niin yleensäkin kuuluvuus vaihtelee. Jossain pelittää DNA täysillä ja Sonera tai Elisa ei, ja jossain päinvastoin. Myös kaupunkialueilla on katveita, ja tukiasemia ei pystytetä sinne minne operaattori haluaa, vaan sinne minne saa luvat. Kiinteistöjen omistajilla ym on oikeus kieltäytyä ja niitä ei minne vaan lätkitä.

Arvaappa mikä minua kuluttajana kiinnostaa? Se että liittymä toimii vaiko se, että miksi liittymä ei toimi?

Tietysti kuuluvuus vaihtelee ja signaali vaimenee tietyissä ympäristöissä mutta kysymys onkin siitä onko DNA:n verkossa enemmän näitä huonoja paikkoja kuin muilla? Ja kun muilla kenttää riittää samoissa paikoissa joissa itsellä on ongelmia.
Ennen kuin vaihdoin DNA:han ei ikinä ollut kuuluvuusongelmia eikä tää nykyinen Sonimin kännykkäkään vastaanoton puolesta ainakaan huono ole.

Arvaappa mikä minua kuluttajana kiinnostaa? Se että liittymä toimii vaiko se, että miksi liittymä ei toimi?

Luonnollisesti näin, mutta sellaista operaattoria ei olekaan jonka verkko kattaa koko Suomen, eikä missään ole katvealueita. Se on hieman sorry no bonus.

Tietysti kuuluvuus vaihtelee ja signaali vaimenee tietyissä ympäristöissä mutta kysymys onkin siitä onko DNA:n verkossa enemmän näitä huonoja paikkoja kuin muilla? Ja kun muilla kenttää riittää samoissa paikoissa joissa itsellä on ongelmia.
Ennen kuin vaihdoin DNA:han ei ikinä ollut kuuluvuusongelmia eikä tää nykyinen Sonimin kännykkäkään vastaanoton puolesta ainakaan huono ole.

Väittäisin että jokaisella operaattorilla on suht tasaisesti katvepaikkoja nykypäivänä (eli aika vähän). Eri operaattoreiden sivuilta voi kuuluvuusaluekarttoja tarkastella ja verrata niitä omaan käyttöalueeseensa, sekin voi helpottaa. Yleisimmin mahdollisia ongelmia on joillain haja-asutusalueilla, mutta paikallisia katveita toki voi esiintyä ihan keskellä kaupunkiakin. Mm. Laattapiste Collectioneiden myymälät ovat haasteellisia kaikille operaattoreille, ne on jotain metallipeltihäkkejä, ja kuuluvuus heikentyy selkeästi sisälle mennessä.

Mitä nyt verkosta tulee yleisesti mieleen niin DNA:lla on operaattoreista verkossa nykyaikaisin ja uusin tekniikka ainakin, ja esim Pk-seudulla DNA:n verkko on tutkitusti nopein. DNA kehittää 3G-verkkoa jatkuvasti ja kilpailijoihin verrattuna edistyseempi teknologia on nostaneet nuo tiedonsiirtonopeudet esim. pääkaupunkiseudulla muiden operaattoreiden nopeuksia suuremmiksi. DNA:n 3G-verkko on pääkaupunkiseudun nopein sekä saapuvan että lähtevän dataliikenteen osalta (ja tiedonsiirtohan kulkee verkossa viimeisenä, prioriteetti on hätäpuhelut - matkapuhelut - tekstiviestit - tiedonsiirto ja dataliikenne on luonteeltaan väistyvää.) Tuon perusteella voinee jo todeta kuuluvuuden olevan pääsääntöisesti huippuluokkaa.

Mutta se että esim. jos mulla ei toimi parissa paikassa DNA, tai Sonera, tai Elisa, niin tietysti minulle voi muodostua kuva että se on huono, ja niinhän se silloin onkin juuri minun käyttööni, jos vain minun tarpeitani mitataan.

Tarkoitus olisi irtisanoa soneran matkapuhelinliittymä. En sitä tarvitse nyt pitkään aikaan koska menen ulkomaille, ja muutenkin minulla on mielestäni turhan isot laskut verrattuna siihen mitä käytän puhelinta...
Eli joltain kilpailijalta taatusti löytyy halvempi liittymä sitten joskus.

- Saanoko irtisanottua liittymäni, mutta siten että saisin sitten joskus taas ensi vuonna kun liittymää tarvitsen niin saman numeron takaisin käyttööni?
- Miten käytännössä voin irtisanoa liittymäni? soneran sivuilta en löytänyt oikeastaan mitään tietoa tästä.

tauros sanoi:
- Saanoko irtisanottua liittymäni, mutta siten että saisin sitten joskus taas ensi vuonna kun liittymää tarvitsen niin saman numeron takaisin käyttööni?
IMO ehkä kannattaisi vaihtaa sellaseen liittymään missä on mahdollisimman pieni kuukausimaksu tuoksi ajaksi. Niin säilyisi numero varmasti sulla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom