Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mutta siis edelleen laskutetaan myös niistä tulevien kuukausien palveluista, joita asiakas ei voi enää käyttää?
Mitä tuo 24:n euron kännykkä tähän liittyy? Puhuin siitä, paljonko operaattori on itse maksanut kännykästä.
Niin, tämä on sitten näkökohtakysymys. En muistanut tähdentää, että kännykkä nyt tietysti lähtisi asiakkaalta pois jotain käypää arvoa vastaan, ettei siitä nyt hyötymään pääsisi..
Niin, mutta edelleen liittymän pysyessä suljettuna, laskutetaan tulevatkin kuukaudet vaikka niitä ei käytetä. Oletuksena nyt varmaan on, että joskus ne laskut pystytään maksamaan, ei kai niitä muuten karhuttaisi? Mutta sitten kun ne aikanaan maksetaan, on maksettu tyhjästä kun puhelinta ei ole voinut käyttää. Jos näin, ei ollenkaan yksinkertaista.
Niin mikäs kytkykauppa se sellainen olisikaan, jossa kahta tuotetta/palvelua ei olisi sidottu toisiinsa? Taidetaan puhua ihan normaalista kaupasta silloin. Eihän se mitään kytkykauppaa ole tietenkään, jos puhelimen ostoon ei ole kytketty mitään muuta palvelua esim. liittymää.
Voi kai operaattoritkin myydä pelkkiä puhelimia osamaksulla halutessaan, aivan kuten muutkin yritykset.
Kuluttajaviraston kanta kytkysopimusten purkamiseen:
Jos kuluttaja on ilman omaa syytään joutunut maksuvaikeuksiin, esimerkiksi vakavan sairauden, työttömyyden tai muun erityisen seikan vuoksi. Perusteena voi olla esimerkiksi käyttäjän kuolema tai muutto ulkomaille. Operaattori voi tällaisessa tilanteessa periä vain liittymäsopimuksen päättymiseen saakka kertyneet maksut"[/I](http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kytkykauppa/)
Tätä ei operaattorit ymmärrettävistä syistä varmasti kovin hanakasti mainosta kuluttajille.
Oolrait, tuo kyllä riittää minulle. Eli jos on oikeissa ongelmissa, niin sentään kuluttajavirasto auttaa.
Lähes poikkeuksetta omalla tyhmyydellään sitä hallaa itselleen tehdään. Tahallisesti välinpitämättömät asiakkaat ketkä eivät pidä huolta raha-asioistaan voivat syyttää vain itseään.
No, vaikka asiakas nyt sitten maksaisi koko listahinnan kännykästään (ellei sitäkin ulosmitata,) on se silti oikeudenmukaisempaa kuin pitää pakettihintoja yllä. En kyllä edelleenkään ymmärrä, mitä siinä "ilmaisessa kännykässä" sitten voittaa jos liittymälaskut moninkertaistuvat oikeudessa :DNo se liittyy juuri siten että tuollaiset ovat halvimpia puhelimia, osa kytkykauppojen puhelimista on jopa ilmaisia, eli asiakas ei maksa puhelimestaan pennin latia ja ne näkyvät laskulla nollahintaisina. Näissä tapauksissa operaattori ei saa siitä yhtään mitään vaan kaikki tulot ovat pelkkiä liittymän käyttömaksuja. Kännykän poisottaminen ei ole vaihtoehto. Omistussuhde muuttuu asiakkaalle sopimuksen allekirjoituksen jälkeen, ja kuten aiemmin on todettu, eivät ole jälleenmyyntikelpoisia. Päätelaitteita ei siis vuokrailla asiakkaille vaan ne ostetaan omiksi.
Hoitamalla laskunsa asiakas saa kokoajan sovittua palvelua. Mikäli asiakas rikkoo ehtoja ja todistaa olevansa luottokelvoton, ei operaattori mitenkään voi luotolla antaa kerryttää lisää laskua. Edelleen, toistan itseäni näinkin yksinkertaisessa asiassa ;) Miksi asiakas saisi rikkoa sopimuksen mutta operaattori ei voisi estää tilannetta mitenkään? Kun molemmat hoitavat oman osuutensa ei ongelmia tule puolin eikä toisin. Kuukausimaksut ovat kuitenkin niitä mitkä ovat joku "varma tulonlähde" operaattorille tälläisiä sopimuksia tehdessä, ja se minimisumma on saatava. Tässäkin voisi muuten kieroilla niin että ostaisi sen puhelimen ja liittymän, jättäisi kaksi ekaa laskua maksamatta ja liittymä suljettaisiin. Sitten kun ei muka voisi käyttää liittymää kun operaattori on käytön estänyt (pakko estää kun asiakas ei maksa laskuja) saisi kytkykaupan pelkällä päätelaitteen osamaksulla. Kaikkihan tekisi niin. Siinä saisi sitten vaikka 22 kuukauden ajalta 10-20e normipakettiliittymän hinnan ilmaiseksi minkä asiakas muuten vähintäänkin maksaisi.
Eli nyt hei kamoon, olet ihan fiksu tyyppi joten oletan sinun nämä ymmärtävän kun tälläiset asiat ovat 95% normaalijärkisistä asiakkaistakin päivänselviä asioita. En aio jankuttaa enempää tästä asiasta kun keskustelu ei niin etene. Uskon että oikeasti ymmärrät mistä on kysymys.
Viimeisen kerran: ASIAKKAALLA ON MAKSUVELVOLLISUUS. MISSÄÄN EI VOI JÄTTÄÄ LASKUJAAN MAKSAMATTA, OLI SE SITTEN LAINALYHENNYS, VUOKRA, KUUKAUSIMAKSUT MATKAPUHELINLIITTYMÄSTÄ tms. Ei vain voi olla maksamatta ja kuvitella ettei siitä elämässä tulisi mitään ongelmia tai sanktioita.
Tuostakin olen kirjoittanut aiemmin. Sosiaaliseen suoritusesteeseen voi vedota, mutta sillä ei voi huijata. Todellisissa ongelmissa oleva ihminen onkin täysin eri asia kuin välinpitämätön ja laskunsa hoitamaton yksilö. Noita sopimuspurkuja (ja yleensäkin siis sosiaaliseen suoritusesteeseen vetoamisia) on viimeisen vajaan viiden vuoden aikana tullut todistettua tasan kaksi kappaletta. Kertonee siis siitä että se on harvinaista. Toki kuolemantapauksissa (joita tulee tasaiseen tahtiin) ja esim ulkomaille muutoissa liittymän laskutus loppuu välittömästi koska asiakkaasta itsestään riippumattomista syistä hän ei voisi palvelujamme käyttää (kuollut ei voi liittymää käyttää eikä ulkomailla ole kotimaan operaattorin verkkoa). Tällöin asiakas maksaa vain päätelaitteen osuuden, ja kuoleman kohdalla loppulasku päätelaitteesta osoitetaan kuolinpesälle ja kuolinpesä myöskin omistaa puhelimen/mokkulan (menee sitten perunkirjoituksissa kenelle meneekään).
Jos menettää työnsä eikä pysty maksamaan laskujaan, voi toki vedota sosiaaliseen suoritusesteeseen ja sen perusteella pyytää Kimppasopimuksen purkua. Tässä ei mielestäni ole kuitenkaan järkeä koska maksut tulevat kertarysäyksellä asiakkaalle (päätelaitteen kuukausilyhennykset kerralla maksettaviksi, ja useissa tapauksissa myös liittymätyypin mukaiset kuukausimaksut loppukaudelta). Mikäli itse menettäisin työpaikkani, vaihtaisin liittymätyypin mahdollisimman pieneksi ja tietenkin maksaisin pienissä erissä hankkimani päätelaitteen pois. Väitän että esim. työttömällä 1-20e Kimppapuhelin kuukaudessa on huomattavasti helpompi hoitaa kuin jopa 100-400e kerralla. Päätelaitteen palauttaminen ei valitettavasti ole mahdollista koska tuotteen arvo on todennäköisesti laskenut 50-80% mallista riippuen, eikä ole edes jälleenmyyntikelpoinen.
[ellei hän ole asiakkaana sellaisella operaattorilla jossa liittymätyyppiä ei saa vaihtaa tälläisen sopimuksen aikana].
Mun fiksuudesta voi olla monta mieltä, mutta en kai missään vaiheessa ole puhunut tahallisesta välinpitämättömyydestä. Miksi silti puhut siitä joka postissa? Mun kiinnostukseni asiaan liittyi juuri sellaiseen kaveriin, jolla oikeasti on kämppä menossa alta, joutuu työkyvyttömäksi ym. Mutta siihen tuossa jo vastattiin. Mielestäni ilmaisin ekoissa kysymyksissä aiheen ihan selkeästi, mutta silti vastauksesta toiseen vedotaan johonkin laiskuuteen ja välinpitämättömyyteen kun ei operaattorille heti soitettu.
Noitahan minä kritisoin eli mahdollisuutta pitää isoa pakettia laskutuksessa liittymän ollessa kiinni, ja sitten J@rno siteerasi kuluttajaviraston kannan, joka oli yhtä mieltä. Problem? Ei sinun tarvitse jankuttaa, mutta toivottavasti nyt itse ymmärsit, mistä minun huolessani oli kysymys
Onko eve jollain operaattorilla töissä? Tiätkö menikö tää homma läpi, että kytkysopimuksia voi purkaa ilman sopimusrikko"sakkoja" maksamalla vaan jäljellä olevat kuukausimaksut. Pitäisi kai ensiviikolla vaihtua vai?
Dna liikkeen myyjä vaan koitti saada mua vaihtaan liittymää tällä verukkeella. Lupas vielä hyvittää mun jäljellä olevat kuukausimaksut laskuissa
Kysymys Saunalahden/Elisan liittymien omistajille: Onko teillä pätkinyt puhelut nyt hiljattain? Nyt muutaman kerran, kun joku on soittanut niin hetken päästä lyö yhteyden poikki itsestään.. Voihan se olla puhelimessakin vika..
Kysymys Saunalahden/Elisan liittymien omistajille: Onko teillä pätkinyt puhelut nyt hiljattain? Nyt muutaman kerran, kun joku on soittanut niin hetken päästä lyö yhteyden poikki itsestään.. Voihan se olla puhelimessakin vika..
Tulee vissii postissa joku dna-paketti ekat 4kk 9,95€ / kk siitä eteepäi 14,95€ / kk. 350min puheaikaa. Nyt pyöriny laskut siinä 20-30€ välissä. Se myyjä soittelee mulle jostai rovaniemeltä :D.
PS: Onko normaalia kysyä hetun loppuosaa, jotta postipaketti tulee varmasti oikealle henkilölle?
Henkilötunnus tulee varmistaa vähintäänkin loppuosaa kysymällä. Muutenhan joku voisi vain esiintyä sinuna. Kampanja on oikein. Joustava 350 normaalisti 14.90e/kk, nyt 9.90e/kk 4kk ajan.
Onko ongelma kaikkialla, vaiko jossain tietyssä osoitteessa ollessasi? Mikäli ongelma kaikkialla = vika päätelaitteessa tai sim-kortissa.
Kotona lähinnä pätkinyt, mutta muutama päivä sitten pätkäsi reissun päällä. Pitänee katsoa kuinka kauan polla kestää tuota hommaa..
E: Kuitti löyty puhelimesta ja takuuta jäljellä jonnekkin marraskuuhun asti jotenki vien sen huoltoon :D Jos ei vikaa löydy niin perkele sitte tilataan uus sim-kortti..