Ongelmasyöjien mitä söit tänään/eilen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mgw
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Nyt vasta ymmärrän miksi moni oli tavallisella mitä söit tänään/eilen palstalla niin paljon tällaista palstaa vastaan. Ensinnäkin Sindy on hienoa, että yrität parantua ja syödä enemmän, mutta ruokamäärät mitkä ovat sinusta isoja ovat pieniä energiallisesti. Toisekseen, et pysty korjaamaan täysinäisyyden tunnettasi sillä, että syöt yhä enemmän ruokaa määrällisesti mutta vähemmillä/samoilla kaloreilla kuin tiiviimpää ruokaa. Vatsalaukku vaan venyy entisestään siitä. Kokeile syödä enemmän energiallisesti ja lisää energiatiiviitä ruokia enemmän ja syö niitäkin niin kauan, että olet täynnä. Itselläni on järjettömän iso vatsalaukku bulmian seurauksena. Sen kanssa oppii elämään. Aina ei tule olo täydeksi vaikka on jo syönyt tarpeeksi aterialla ja pystyn syömään talon isoimman salaattikipollisen kerralla tyhjäksi ilman suurempia ongelmia.

Tämä on totta eli haluan, että ruokaa on määrällisesti paljon (esim 6dl keittoa), mutta kaloreita vähän. Tuntuu tässä vaiheessa jotenkin vielä turhalta syödä pieni päivällinen missä olisi sitten enemmän kaloreita. Syön erittäin vähän päivällä (nyt jopa jäänyt aamupuuro pois:() ja sitten illalla haluan syödä niin paljon että ei nälkä tule sitten taas yöllä.
Mullakin tuntuu olevan tosi iso vatsalaukku, mutta eikö senkin pitäisi pienentyä, kun pienentää annoskokoja?
Jos söisin päivällä enemmän, illalla ei tarvitsisi kai niin paljoo mättää ruokaa. Mutta olen siihenkin niin pahasti tottunut että vaikea vaihtaa... Ja nautin (keskityn parhaiten) syömiseen aina illalla. Päivällä syöminen tuntuu aina jotenkin hätäilyltä.

En tiedä mitä tästä tulee, näin en kuitenkaan voi koko elämääni jatkaa, enkä haluakkaan. Äitee kuulemma syöttää mua kunnolla kun menen Suomeen. :lol2:

Kyllähän espanjalaisetkin syövät iltapalan myöhään, samoin Japanissa on normaalia että perhe pääsee yhteisen pöydään ääreen vasta yhdeksältä. Voi syödä pienen aamiaisen, sellaisen jonka ehtii syömään hätäilemättä. Ja sitten kannattaisi muuta ruokailua jakaa lounaan ja iltapalan välillä siten, että päivällä tulee enemmän hiilareita ja kaloreita. Jos iltasyöminen on se mihin olet tottunut, niin siihen voi panostaa muulla lailla: kokkaa itse ja kokeile uusia ruokia, kata kauniisti jne.

Kylli, tuon vielä kun pystyisi toteuttamaan eli syömään päivällä enemmän. Perhana, täytyy vain yrittää. Eilenkin kaikki päivän kalorit tuli kello 18:00 jälkeen. Ja tottakai tähän vaikuttaa se vahvasti, että menen täällä Ruotsissa nukkumaan vasta kello 01-02:00.
Ruokailuun pitäisi tosiaan panostaa enemmän. Nyt vaan lappaan keiton lautaselle ja parit näkkärit viereen ja keiton päälle katkarapuja ja raejuustoa. Mites muuten, onko nyt sitten siitä katkaravun kolesterolista haittaa? Syön siis joka päivä 50g niitä.

Vitsit, pitäs alottaa kai se Start-ruokavalio... Siinä vaan on niin paljon ruokaa.. ja painottuu just aamuun-aamupäivään. Kauheesti leipää, yleensä mulla menee vain 2 palaa Wasan Sport näkkäriä. Ja ne herkut... Voisiko ne korvata siis ihan oikealla safkalla?

Onko tässä keittopäivällisessä tarpeeksi mitään?
Eli 300g kukkakaalta, 160g herkkusieniä(osa purkista ja osa tuoretta), ne soseeksi ja sekaan 50g katkarapuja ja tuoretta pinaattia sellanen iso kourallinen. Sen kanssa sitten 2 Wasa Sport näkkileipää, 10g minilättaa päälle ja kaksi kalkkunaleikkelettä. Keiton päälle sitten vielä 80g raejuustoa. Ainakin pitäs proteiinia tulla ihan kohtuudella n. 30g ja kasviksia tulee, mutta rasva taitaa jäädä liian vähäksi, mutta jos sen sitten ottas jostain muusta muulla aterialla... ?

Mäkin oon huomannut esim. töissä, että oon syönyt määrällisesti varmaan tuplasti mitä muut, mutta mun ruoka onkin sitten yleensä ollut juuri jotain kevyttä keittoa tai muuten noin 80%:sti vihanneksia. Nyt kun oon ottanut normaalit kotiruoat ja kaupan valmisruoat mukaan ruokavaliooni, niin oon huomannut ,ettei todellakaan tartte syödä niin suuria määriä. Mäkin olen tottunut syömään illalla enemmän, koska se on ollut jotenkin se päivän paras hetki mitä odottaa.. Mutta väkisin sitten vaan aloin syömään aamupalan heti herättyäni ja sitten lounaankin jo puolen päivän aikoihin. Vaikeeta se oli aluksi ja mittasin jopa appelsiinimehun desimitalla, ettei tule enempää kun se 1 dl. Mutta pikku hiljaa yritän tästäkin päästä eroon. Yhen annoksen ruokamäärät on pienentynyt, mutta nälkä pysyy poissa paljon pidempään ja energiaakin tulee enemmän kun ennen. Ennen söin hirveen satsin vihanneksia ja vähän esim. tonnikalaa, ja nälkä oli aina viimeistään 2h päästä. Nyt joutuu oikeesti välillä kattomaan ihan vaan kellosta, että hei, nyt pitääkin taas syödä. Ja sitten syön, sanoi se pää mitä tahansa. Ja taas kerran tuli terapiassa todettua, ettei se mun paino edelleenkään ole noussut. Tää on ihan loistavaa!!!! Ja elämä on oikeesti ihanaa!!
Nyt en malttais odottaa kesälomareissua thaimaaseen ja sitä kaikkea hyvää ruokaa, mitä siellä saa. Ihanaa kun sielläkin voi sitten syödä ihan mitä mieli tekee, eikä kukaan "sano" mitä mä saan syödä ja mitä en!

Tänään nyt sitten laskeskelin oikein urakalla, että mitä mä oikein sitten syön loppujen lopuksi.
Tällästä tuli taululle eilisistä syömisistä:
Kalorit 1027(vähän yli kun en laske naposteluja esim. 1tl rusinoita, pari salaatin lehteä jne)
Proteiinit: 122g
Hiilarit: 94,2g
Rasva 19,2g
Kasviksia/hedelmiä/marjoja: 640g
Kuitu:24,8g
B1, Niasiini, B12, C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, seleeni ja sinkki oli suosituksien määrän tai yli. Muut vitamiinit ja kivennäis-ja hivenaineiden saanti oli pikkasen ali suosituksien.

Onko proteiini-hiilarisuhde ok? Tiedän että ei mun tarttis tälläsiä edes miettiä, kun kaloreita ja varsinkin rasvaa tulee liian vähän.. mutta... kuhan nyt mielenkiinnosta kyselen.

Onko proteiini-hiilarisuhde ok? Tiedän että ei mun tarttis tälläsiä edes miettiä, kun kaloreita ja varsinkin rasvaa tulee liian vähän.. mutta... kuhan nyt mielenkiinnosta kyselen.

Älä todellakaan mieti niitä suhteita, kun ruokailut ei ole kunnossa, etkä ilmeisesti ole tosissasi lihasmassaa kasvattamassa. Toinen juttu sitten on, jos susta tuntuu, ettei hiilarit vaan yksinkertaisesti sovi sulle ja on parempi olo, kun niitä syö vähemmän (siis OIKEASTI parempi olo, ei syömishäiriöpeikon sanelemaa parempaa oloa). Mutta myöskään sillon niillä suhteilla ei ole periaatteessa väliä, kyllä sen sillon varmaan tuntee omasta olosta millon on mitäkin tarpeeksi.

Mä ite ainakin voin huomattavasti paremmin, kun jätin proteiinien saannin miettimisen kokonaan pois mielestä. Must tuntuu, että noi hiilarit pitää mulla muutenkin nälkää pidempään. No joka tapauksessa mulla on nyt huomattavasti parempi olo kun silloin, kun rajoitin hiilareita. Ja nautin ruoastakin huomattavasti enemmän!

Kaapissakin on tällä hetkellä pussi protskujauhoa, mutta olkoon siellä nyt vaan. En viitti tällä hetkellä ees koskea niihin treenin jälkeen. Alan miettimään niitä sitten joskus, kun tiedän varmasti, ettei siitä enää ole oikeasti mitään haittaa. Nyt syön ihan mitä haluan, en toki mitenkään epäterveellisesti. Paitsi että niitä herkkuja yritän tunkea sinne mukaan muutamia kertoja viikossa. Alotin noin 3kk tauon jälkeen taas liikkumaan, joten tiedän että pitäs kai vielä vähän enemmän syödä. Punttia ei pysty ottaa vielä täyspainoisesti mukaan, kun käsi on paketissa ja sillä ei saa mitään, mutta oon löytänyt sitten esim. latindancen ja bodyjamin. Ja niillä tunneillä on oikeasti KIVAA!!! Terapeutti sanoi, etten sais käydä jumpissa nyt aluks kun 3 kertaa viikossa, ettei se lähe taas sinne pakkoliikunnan puolelle, mutta tälläkin viikolla tulee todennäköisesti 5 kertaa, kun ei oo oikein muuta tekemistä ja ne tunnit on mukavia... Noh, ei kai se maailmaa kaada, kunhan oikeasti pitää sen JÄRJEN kädessä, eikä päästä sitä todellakaan enää sen pakkoliikunnan puolelle vaan harrastaa sitä mistä oikeesti nauttii ja sillon kun on oikeesti fiillistä, ei mitään pakkopullaa...

Joo, niinkun jo totesinkin ei mulla olisikaan tarvetta niitä laskea, kuhan mielenkiinnosta katoin ne nyt kerran kunnolla. Liian vähän tosiaan taitaa hiilareita tulla, kun en syö pastaa/perunaa/riisiä jne... Ja rasvat liian alhaalla. Mulla kyllä proteiini pitää kauemmin ja paremmin nälkää kun hiilarit. Esim. joku pastaruoka on ihan yhtä tyhjän kanssa kun sen syö, kohta taas nälkä.

Olisinpas minäkin edes pikkasen kiinnostunut liikunnasta, mutta olen laiska paska. Kontroloin sitä että en lihoisi pelkästään kaloreita tuijottamalla... Enkö perhana vois syödä normaalisti ja sitten liikkua vaikka edes pikkasen. Mutta ei...
Mun pitäs jättää koko ruoan miettiminen pois mielestä ja syödä vaan kaikkea mitä tekee MIELI. Ja niin paljon, että nälkä lähtee, vaikka sitten kalorit menisikin ihan pilviin... samahan se olis. Mutta ei...

Olisinpas minäkin edes pikkasen kiinnostunut liikunnasta, mutta olen laiska paska. Kontroloin sitä että en lihoisi pelkästään kaloreita tuijottamalla... Enkö perhana vois syödä normaalisti ja sitten liikkua vaikka edes pikkasen. Mutta ei...

Mä melkeinpä sanoisin, että sillon kun on syömishäiriö, niin liikunnan harrastaminen ei todellakaan ole mikään must juttu, se kun lähtee silloin niin helposti käsistä. Monilta alipainoisilta sitä rajoitetaankin aika reilusti terveyssyistä, joten älä siitä ole huolissasi (tosin multakin, vaikka oon siellä normaalin painoindeksin keskivaiheilla, ei tosin fyysistä terveyssyistä). Noilla sun saamilla energiamäärillä on oikeastaan vaan hyvä, että liikunta ei kiinnosta (eikä mikään ihmekään).
Okei, totta kai liikunta pitää mielen virkeänä ja sillä on paljon terveysvaikutuksia, mutta syömishäiriöiset sitä kun usein harrastavat lähinnä sen kalorinkulutuksen takia. Ja se ei oo tervettä! Liikunnasta ja sen tuomasta hyvästä olosta pitäisi nauttia sen itsensä takia, ei sen kalorinkulutuksen takia! Joten oo tyytyväinen, ettet ole ottanut kaloreiden kompensoimiseksi myös liikuntaa, sillä sekin tuo mukanaan paljon lisäongelmia!
Koettu juttu, kavereita ei enää juuri oo, ne jäi lähinnä sen takia, ettei ikinä voinut mitään tehä kenenkään kanssa, kun en olisi päässyt jumppaan/salille tms...

Olet Betzy kyllä aivan oikeassa. Huomasin meinaan vielä silloin ihan laihdutukseni alkutaipaleella, että mitä enemmän liikuin sitä vähemmän minä itseasiassa söin. Nälkä ei ollut ennen lenkille menoa ja lenkin jälkeen halusin vaan juoda vettä litratolkulla. Eli siis kaipa sitä ihan hyvällä omalla tunnolla saa nyt sitten pikkasen laiskotella, ennen kun saan painoa pikkasen normaalimman puolelle.
Tänään taas hyppäsin vaa'alle ja se näytti tasan 46,5kg. PRKL. Siis tarkoitan, et liian vähän... mut ei kyllä voi muuta odottaakkaan näillä syömisillä.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Liian vähän tosiaan taitaa hiilareita tulla, kun en syö pastaa/perunaa/riisiä jne...
Miksi et syö? Ja turha sanoa, että ne maistuvat pahalle. Eihän riisi yksinään oikein millekään maistu, mutta lisukkeena jonkun kastikeruoan tai pelkän tonnikalan kanssa on kyllä maukasta.

Esim. joku pastaruoka on ihan yhtä tyhjän kanssa kun sen syö, kohta taas nälkä.
Mistäs tiedät? Koska olet viimeksi syönyt kunnon annoksen pastaa, lihaa/kanaa/kalaa/soijaa ja salaattia? Lisäksi eihän kukaan nyt pelkää pastaa sua pyydäkään syömään. Pasta on lisukkeena siinä aterialla jonkun muun proteiinipitoisen pääruoka-aineen kanssa.

Älä loukkaanu, mutta mun mielestä on hieman outoa, että täysin liikunnasta kiinnostumaton selkeästi syömisongelmainen ihminen hakee neuvoja ja apua "rautaa rakastavien naisten" palstalta. Olisi eri asia, jos oikeasti kamppailisit täysillä parantuaksesi ja noudattaisit saamiasi neuvoja sekä olisit ainakin henkisesti jotenkin osallisena tämän palstan idean kanssa.

No sanoin äsken pikkasen väärin. Olenhan minä liikunnasta kiinnostunut, kun vain saisi itsestään sen verran irti. Salille tekis mieli mennä jne...
Mutta, parempi kai että lopetan kokonaan tänne kirjoittelemisen.
Oikein hyvää kesää kaikille! =)

Pakko palata paikalle ongelmasyöjänä.

Mullahan on takana melkoinen syömishäiriöhistoria. Oikeastaan hoidossa juoksin 6 vuotta ja tulostakin tuli. Ensin kärsin anoreksiasta, sitten ahmimishäiriöstä ja lopulta taas anoreksiasta. Luulin joulukuussa päässeeni kuiville huumeestani, mutta kas vain pian lopettaessani terapian sairaat ajatukset tulivat takaisin päähäni. Ruokavalioni on ollut koko kevään vaihteleva: välillä jopa leipää, välillä jopa oikeaa ruokaa ja pian taas sama vanha ”laihdutusjuttu”.
Paino on nyt menkkojen aikana 51 kg, mikä järkyttää. Aloitin työt ja jouduin vähentämään liikuntaa. Paino on pysynyt siellä 49 kilon kieppeillä, mutta tuo kahden kilon nousu on jo mulle aika suuri ”romahdus”. Kaiken lisäksi vallassa oleva ruokavalioni on nestettä keräävä, yksipuolinen ja vähärasvainen. Kyllä, myönnän sen taas – pelkään lihomista. Pelkään syödä tavallista, monipuolista ruokaa. Toisaalta pelkään nykyistä ruokavaliotani yhtä paljon: se kerää nestettä ja tulee kaloreita – liikaa mielestäni.

En mittaile ruokia, mutta esim. eilen söin näin:

aamupala: kaurahiutaleita 35 g (~1dl), vehnäleseitä ~0,5dl, pieni omena, ananaspaloja noin 7 kpl, banaania pala, jogurttia ~1,5 dl, kahvia ja vettä 5 dl
välipala: omena+1
lounas: 1 prk Ehrmann, omena, kaurahiutaleita paaaljon (1,5 dl?!),
välipala: omena
välipala: omena, kevytjogurttia 0,5 dl, kaurahiutaleita noin 1 dl
päivällinen: 1 prk Ehrmann, banaanipala, omena, kaurahiutaleita 2 dl (?), jogurttia 1,5 dl (?), tomaatti, kurkkua, lusikallinen keittoa (hmph.)
iltapala:
pieni leipäpala, kaurahiutaleita reilu 1 dl (?), 1 prk Ehrmann, banaanipala, omenaa puolikas, ananaspaloja, jogurttia reilu 1 dl (?)
Liikuntoina tunnin lenkki ja vähän vatsalihastreeniä.
Siis kaurahiutalemäärät ovat vain arvioita, saattaa mennä enemmänkin. Tällaista settiä olen syönyt koko ajan. Keräilee nestettä kehoon. Tuon lisäksi syön purkkaa tajuttomasti, kun mulla on sellainen ”puutosolo”, pakko saada jotain. :/ Tästäkin pitäisi päästä eroon.
Nyt aion tsempata!
Tänään ei enää tuollaisia määriä hiutaleita.
Olen syönyt näin:
aamupala: kaurahiutaleita noin 1 dl, vehnäleseitä 0,5 dl, ½ omena, 6 ananaspalaa, pieni pala banaania, jogurttia noin 0,5 dl, kahvia 2 kupillista, vettä 5 dl
välipala: kaksi pientä omenaa
lounas: 1 prk tonnikalaa (140 g), 2 tomaattia, kurkkua, keskikokoinen omena , vettä 3 dl

Mua pelottaa lihominen, oikean ruuan syöminen ahdistaa ja näin. Terapeutille olen taas menossa. Itseasiassa äitini ottaa yhteyttä häneen, koska läheiseni ovat huolestuneet. Ihoni kuivaa, silmänaluset ovat aivan musta

^^ Sä kyllä syöt aivan tajuttoman yksipuoleisesti! Jos syöt kaurahiutaleita tuon mainitsemasi määrän (6,5-7dl), niin siitähän tulee keskimäärin 230-250g hiutaleita. Tän lisäksi sä syöt oikeastaan vain hedelmiä ja ehrmannia+jogurttia. Rasvat puuttuvat tietysti kokonaan.

Energiaa saat varmaan ihan suht hyvin, sillä jo pelkkä kaurahiutale + ehrmannit tekevät ainakin n. 1200kcal. Tähän lisänä kaikki hedelmät, jogurtit yms., niin lähelle 2000 varmasti menee. Ongelma onkin sitten se yksipuolisuus! Mulla ainakin menisi koko keho aivan sekaisin tuollaisella syömisellä (eli pelkistäen pelkkää kaurahiutaleita ja rahkaa). Uskon hyvin, että nestettä saattaa kertyä.

Toinen juttu onkin sitten kokonaan se, onko 2 kilon painonlisäys edes mitään oikeata nestettä. Ruoka se siellä masussa ja kudoksissa painaa. Kaksi kiloa ei ole mikään muutos, terve ihminen ei tuollaiseen varmaan edes kiinnitä huomiota. Sulle siis on ehdottomasti parasta jatkaa sitä hoitoa ja yrittää saada ensin se psyykkinen puoli kuntoon. Sitä ennen on vaikeaa varmasti yrittää parantaa syömisiä tarvittavaan tasoon.

Toinen juttu onkin sitten kokonaan se, onko 2 kilon painonlisäys edes mitään oikeata nestettä. Ruoka se siellä masussa ja kudoksissa painaa. Kaksi kiloa ei ole mikään muutos, terve ihminen ei tuollaiseen varmaan edes kiinnitä huomiota. Sulle siis on ehdottomasti parasta jatkaa sitä hoitoa ja yrittää saada ensin se psyykkinen puoli kuntoon. Sitä ennen on vaikeaa varmasti yrittää parantaa syömisiä tarvittavaan tasoon.

Kaurahiutaleita varastoitunut mahaan?

Mulla on ollut koko päivän järkyttävä olo. Jotenkin tuntuu kamalan ahdistavalta, maha on turvoksissa jne. Onneksi en ole vetänyt niitä hiutaleita ihan älyttömästi tänään eli vain puurossa.

Ninda, kyllä se ruoka mahaan ja ruoansulatuselimistöön jää ennen kuin kuidut ja selluloosa poistuvat luonnollista tietä ulos ja hyödylliset osat poltetaan energiaksi. Biomassa ja neste painavat, tämähän nyt on fysikaalinen fakta.

Nyt on pakko vähän purkaa ja toivottavasti se sallittakoon tälle palstalle syömisongelmainen kun kuitenkin olen... yritin saada terkkarista lääkäriaikaa perjantaille, ei onnistunut ja tänään sitten yksityiselle päivystykseen, mutta sama tulos. Jos huomenna.. tai sitten pitää odottaa maanantaihin, jos terkkariin sais päivystysajan....

Syömiset suju jo jonkun aikaa ihan hyvin: aamupala, lounas (lämmin), välipala, päivällinen (lämmin) ja iltapala. Nyt sitten otin liikunnan pitkän tauon jälkeen mukaan ja samantien tuntuu, että syön vaan entistä vähemmän, vaikka toisin päinhän sen kai pitäisi mennä. Tuntuu, että syöminen lipsuu taas huonompaan suuntaan. Yks syy tähän on lisäksi tää sairasloma. JO 2 kk ollut saikulla käsileikkauksen takia ja niin olin asennoitunut, että maanantaina pääsen töihin, mutta ei, koko kesäkuu napsahti vielä saikkua... Ja sitten vielä kunnon riitaa avomiehen kanssa, lähti just lätkii johonkin... Tuntuu, että oon ihan hajoomis pisteessä...

Tän päivän syömiset (niin pysytään vähän edes aiheessa)

05.20-07.35 salitreeni (on tääki aika treenata!!!!! ei vaan saanu nukuttua)

8.45: n. 1 rlk protskujauhetta + vettä (koko annosta ei vaan uskaltanut ottaa)

9.00: 2 ruisleipää uunissa (päällä margariini /toisella tuorejuusto, 2x2 ohuen ohut kinkku, uutta sipulia paljon, pari viipaletta tomaattia, 2x6% "aamupala"-juusto (euroshopper-versio), 2 siivua 17% edamia, valion profeel jugurtti 175g ja 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla

Onhan toi varmaan ihan ok aamupala, mut siel salilla meni tosiaan se reilu 2h ja nyt en voi kuvitellakaan syödä "lounasta" tai välipalan aika se kai pikemminkin kohta jo olis... itkettää vaan ihan kaikki.....

Nyt on pakko vähän purkaa ja toivottavasti se sallittakoon tälle palstalle syömisongelmainen kun kuitenkin olen... yritin saada terkkarista lääkäriaikaa perjantaille, ei onnistunut ja tänään sitten yksityiselle päivystykseen, mutta sama tulos. Jos huomenna.. tai sitten pitää odottaa maanantaihin, jos terkkariin sais päivystysajan....

Syömiset suju jo jonkun aikaa ihan hyvin: aamupala, lounas (lämmin), välipala, päivällinen (lämmin) ja iltapala. Nyt sitten otin liikunnan pitkän tauon jälkeen mukaan ja samantien tuntuu, että syön vaan entistä vähemmän, vaikka toisin päinhän sen kai pitäisi mennä. Tuntuu, että syöminen lipsuu taas huonompaan suuntaan. Yks syy tähän on lisäksi tää sairasloma. JO 2 kk ollut saikulla käsileikkauksen takia ja niin olin asennoitunut, että maanantaina pääsen töihin, mutta ei, koko kesäkuu napsahti vielä saikkua... Ja sitten vielä kunnon riitaa avomiehen kanssa, lähti just lätkii johonkin... Tuntuu, että oon ihan hajoomis pisteessä...

Tän päivän syömiset (niin pysytään vähän edes aiheessa)

05.20-07.35 salitreeni (on tääki aika treenata!!!!! ei vaan saanu nukuttua)

8.45: n. 1 rlk protskujauhetta + vettä (koko annosta ei vaan uskaltanut ottaa)

9.00: 2 ruisleipää uunissa (päällä margariini /toisella tuorejuusto, 2x2 ohuen ohut kinkku, uutta sipulia paljon, pari viipaletta tomaattia, 2x6% "aamupala"-juusto (euroshopper-versio), 2 siivua 17% edamia, valion profeel jugurtti 175g ja 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla

Onhan toi varmaan ihan ok aamupala, mut siel salilla meni tosiaan se reilu 2h ja nyt en voi kuvitellakaan syödä "lounasta" tai välipalan aika se kai pikemminkin kohta jo olis... itkettää vaan ihan kaikki.....

Tämähän näyttää aamiaiseen asti ihan hyvältä. :) Ja protskua voit uskaltaa syödä koko annoksen, et sä siitä liho minkään kahden tunnin salitreenin jälkeen. Nyt vaan lisää kunnon ruokaa kehiin!

No niin, tulipas puhetta syömisongelmistani vanhempieni kanssa. He ovat todella huolissaan ja pelkäävät minun sairastuvan jo ihan yksipuolisen ruokavalion takia. Itsekin tajusin, että asiat ovat taas retuperällä.

Ehkäpä oman sairauteni tietynlaisen tuntemisen, kokemusten yms. kautta ei ruokavalion muuttamisprosessi ole enää NIIN suuri haaste kuin ennen. Haasteena on muuttamista enemmän uusien tottumusten säilyttäminen, sillä oikeasti menen helposti mukaan sairaisiin kaavoihin, jotka jäävät helposti päälle.

Tällä viikolla pitäisi selvitä myös terapiaan palaaminen. Joka tapauksessa siis aion hakea apua, vaikka saisinkin nyt taas jutut reilaamaan. Mulla uusi tänä keväänä jo yhden kerran nämä jutut. Sain homman ehkä viikoksi kuntoon, mutta sitten taas samat kaavat. Viimeinen niitti oli tämä kaurahiutaleaddiktio. En ole koskaan syönyt yhtä yksipuoleisesti. Olen testaillut kylläkin vähähiilihydraattisia ruokavalioita. Yhdessä vaiheessa en syönyt lainkaan leipää, puuroa, pastaa, riisiä, perunaa tms. tai määrät olivat minimaalisia. Halusin nesteet totaalisesti pois. Tästä seurauksena oli vain väsymys, heikotus yms.
Kaurahiutaleaddiktiolleni en löydä oikein mitään järkevää selitystä. Sairasta touhua.
Työssä käyminen alkoi väsyttää melkoisesti, kun en tosiaan syönyt muuta kuin rahkaa, hedelmiä, jogurttia ja kaurahiutaleita – noin kärjistetysti.

Mulla on siis selvä lihomisenpelko. Jospa muiden vakuuttelut ”Et liho oikealla ruualla!” alkavat joskus mennä perille, enkä enää pelkää kotiruokaa. En vain ymmärrä, miksi on niin vaikea syödä lämmintä ruokaa. Mieluummin täytän päiväni rahkalla ja omenilla, kun saan niistä muka (?) enemmän rakennusainesta (proteiinia rahkasta siis), jota tarvitsen kuntosalitreeniin.
Nyt olen syönyt perjantaista lähtien ”kunnolla”. Kaurahiutaleita olen sekoittanut rahkaan vähän, tai en ollenkaan. Puuroa syön aamuisin tietysti. Rahkaa mussuttelen 2 prk päivässä, mikä on varmasti ihan riittävästi. Siitähän tulee jo 50 g proteiinia. Kenties lämmin ruoka (kanaa/kalaa eri ruuissa), jogurttiannokset ja leipä leikkeellä (tosin leivän syöminen on tajuttoman hankalaa!) riittävät takaamaan sitä 2 g/painokilo proteiinisaantia. Vai mitä mieltä olette?

Perjantaille otin töihin mukaan tonnikalaa purkillisen, kasviksia, Ehrmannia ja omenoita. Lounas oli siis tonnikalaa 1 prk, tomaattia, kurkkua ja omena. Välipaloina söin omenoita ja Ehrmannin. Aamulla puuroa. Kotona söin salitreenin jälkeen lämpimän ruuan: seiti-kasvisgratiinia ja perunamuussia. Jälkiruuaksi pienen omenan. Pitäisi jokin pikkusääntö keksiä omenoiden syömiseen, koska niitä menee aika paljon – riippuu toki koosta yms. Milläköhän voisi korvailla tuollaisia omppuvälipaloja? Ideoita otetaan vastaan! Masukin tykkäisi jostain muusta ehkä enemmän. ;) Illalla söin vielä yhden ompun, marjoja, jogurttia ja mitäköhän muuta? En nyt ihan muista. Yö meni bilestäessä, joten aamulla sitten vasta rahkaa, hedelmiä, jogurttia jne. Onnellinen olin tuosta lämpimästä ateriasta ja järkevämmästä lounaasta! Ennenhän olen elänyt vain välipaloilla: omenaa, rahkaa, kaurahiutaleita.

Viikonloppuna söin joka päivä yhden lämpimän aterian. Eilen otin jopa välipalaksi leipää. Lämpimänä ruokana söin broilerin rintaleikettä (marinoitua, uunikypsennettyä  onko ihan ok?) ja riisiä/pasta-kasvisgratiinia (la riisiä, su pasta-kasvisgratiinia). Nälän mukaan syöminen on toiminut hyvin tuollaisten ruokien kanssa.

Kasvisten syöntiä voisin vähän monipuolistaa, kun syön yleensä pakastevihannessekoitusta tai eniten tietysti kurkkua ja tomaattia. Tänään voisi ostaa kaupasta kunnon satsin paprikaa, salaattia yms. Jam!

Oikeastaan olen nähnyt jo monta positiivista vaikutusta tällä ruokavaliolla. Tosin ongelmia on edelleen. Koko ajan pitää olla tiukkana, että pysyy tässä kunnon ruokavaliossa. Omenoita syön edelleen liikaa, ja rasvaa liian vähän. Tuo rasva on ollut ongelmana viime vuodet, eikä sen tilanne ole missään vaiheessa parantunut. En vain uskalla – varsinkaan lämmintä ruokaa syödessäni – lisätä esim. aamupuuroon ruokalusikallista öljyä, ottaa omenan tilalle pähkinöitä tms. Uskon, etteivät ne vaikutat kylläisyyteen eli pelkään, että syön kuitenkin seuraavalla aterialla yhtä paljon kuin ilman niiden käyttämistä  lihominen. Kuulostaa hullulle, mutta tällaista tämä on.

Alhaalta on vain yksi tie ja se on ylöspäin! Tärkeintä on vain, että on motivaatio taistella ja saa tukea, vaikka raskasta tämä on kaikille.

aamupala:
puuroa 3 dl (hiutaleita + 1 dl), vehnäleseitä 0,5 dl, banaania ¼, omenaa ½,
jogurttia noin 1,5 dl, kuppi kahvia, vettä 1 l, 7 ananaspalaa
välipala:
2 omenaa
lounas:
1 prk tonnikalaa tomaattikastikkeessa, salaattia, 1 tomaatti, omena
välipala:
1 prk Ehrmann
kuntosalitreeni 1,5 h
päivällinen:
maistiainen kalakeittoa, 1 kalkkunaleikesiivu, leipäpala, levite 14 %,
tomaatti, kurkkua, salaattia
1 prk Ehrmann, jogurttia 1 dl, ½ banaania, 1 omena, ananaspaloja 7 kpl, vettä 7 dl
lenkki 1 h
iltapala:
vehnäleseitä 2 rkl, jogurttia 2,5 dl, ananaspaloja, 1,5 omenaa, banaania 1/4
vettä 7 dl
Päivän aikana join melkoisesti vettä muutenkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom