Ongelmasyöjien mitä söit tänään/eilen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mgw
  • Aloitettu Aloitettu
Mielestäni natalie ei mitenkään väittänyt, että pitäisi korvata yksi pakkomielle toisella, vaan että runsaan proteiinin syöminen saattaa helpottaa ongelmasyöjän oloa.
Tämä varmasti voikin pitää paikkansa, jos on kyse ahmimisesta, jolloin verensokerin pysyminen tasaisempana voi estää tarvetta ahmia. Puhuinkin vain omasta puolestani, ja itse en ole koskaan syömishäiriöni aikana ahminut, vaikka oksentanut olenkin. Jos ahmimisesta on kyse, kannattaa varmasti välttää näitä ruoka-aineita kunnes ahmimisensen on saanut lopetettua. Ja jos vähähiilarinen ruokavalio tätä edistää, niin varmasti on kokeilemisen arvoista.

"Ja kyllä mielestäni syömishäiriöiselläkin pitää olla ns. sallittuja ja kiellettyjä ruoka
-aineita."

Tästä kai olisi lähinnä tarkoitus päästä eroon, kun yritetään parantua syömishäiriöstä, jotta tulevaisuudessa mikään ei olisi ns. kielletty. Toki terve järki pitää aina pitää mukana syömisessä ja syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Tarkoituksena olisi kai oppia, että jos tekee kovasti mieli jotain hyvää, niin on ihan sallittua syödä vaikkapa korvapuusti, ilman että sitä tarvitseen kompensoida jotenkin parin seuraavan päivän aikana tai pelätä, että aamulla huomaa lihoneensä 10kg yhden korvapuustin takia.


Ja jos kehon ja mielen välillä on yhteys, on täysin epäloogista että syömishäiriöinen ensin kävisi terapiassa ja vasta sitten rupeaisi syömään terveellisesti.

Nämä kaksi asiaa, terapia ja terveellinen syöminen kulkevat varmasti aika pitkälti käsi kädessä. Toki jos kärsii pahasta aliravitsemuksesta, niin yleensä sitä kai pyritään korjaamaan ensin parempaan suuntaan, ennen kuin aloitetaan terapiaa. Ainakin mulla on se käsitys, että esim. lapparissa pahasti alipainoisten potilaiden tulisi ennen terapian aloittamista saada nostettua paino lähemmäs normaalia.

Itselläni syöminen on taas edistynyt suuresti aloitettuani terapian. Olen syönyt liian vähän ennen terapiaa, mutta ilmeisesti kuitenkin tarpeeksi, jotta en ole onnistunut aiheuttamaan itselleni kovin pahaa aliravitsemusta ainakaan. Mieliala on kyllä kohentunut suuresti terapian aloittamisen jälkeen. Toki siihen varmasti on vaikuttaneet lääkkeet, joita aloin myös syömään sekä se, että ruokavalioni on monipuolistunut ja syön enemmän. (proteiinit jäänyt reippaasti vähemmälle kuin ennen ja hiilareita en enää niin pelkää!!)

Sitten on varmaan hyvä ottaa rajanveto syömishäiriöisen ja "ongelmasyöjän" välillä. En ole itse kärsinyt oikeasta syömishäiriöstä, joten en osaa sanoa miten vakavasti sairastuneen ihmisen kannattaisi toimia. Jos kuitenkin kärsii vain jostakin syömishäiriön light-versiosta, tuo proteiinidieetti saattaa oikeasti auttaa, kun verensokerin heilahtelut eivät aiheuta mitään äkillisiä syömäpuuskia.[/QUOTE]

Näinpä juuri. Itselläni taas kirjojen mukaan kai määrittelemätön syömishäiriö, jossa siis anorektisia ja bulimisia oireita, mutta ahminut en tosiaan ikinä ole, enkä toisaalta ollut reilusti alipainoinenkaan. Omista kokemuksistahan tässä vain osaa puhua ja niiden perusteella ottaa kantaa, kun ei kerran asiantuntijan koulutusta ole.

Hiiri ja näppis ei oikein skulaa näillä sivuilla, lainaukset ei oikein onnistunut.. argh... (ihan btw, tänkin takia olis varmaan ennen lentänyt hiiri johonkin seinään, mutta nyt lähinnä hymyilyttää:D Kyllä se ruoka saa ihmeitä aikaan:D)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö tämä jo ole normaalia? Painoa tuskin saan tällä tippumaan, mutta olen liian väsynyt tehdäkseni juuri mitään asian hyväksi.

Aamupala:

n. 2 dl rasvatonta piimää
½ dl vehnäleseitä
a:½ dl mansikoita

Välipala:

1 ruisleipäviipale (sis. 1 rkl raejuustoa, ½ aamupalajuusto, kurkkua)
½ porkkana
pala kurkkua
teetä

Lounas:

3 dl tomaattikeittoa
1 leipäviipale (sis. 1 rkl raejuustoa, ½ aamupalajuusto, kurkkua)
½ porkkana
½ mango/päärynäpiltti
1 tölkki sokeritonta redbullia

Välipala:

pieni tomaatti
1 tölkki battery strippedia

Välipala:

n. 5 dl pirtelöä (sis. rasvaton maito, n. 200 g rahkaa, n. 4 dl mansikoita)

Välipala:

1 leipäviipale (sis. 1 rkl reajuustoa, ½ aamupalajuusto)
2 dl ed lemon lightia

40 min kävelylenkki

Ruoka:

n. 300 g kasvispastawokkia
n. 100 g raejuustoa
n. 2 dl rasvatonta maitoa
pikkasen ketsuppia... ehkä rkl
pieni pala porkkanaa

Illalla ajattelin vielä syödä pari palaa ruisleipää raejuustolla ja juustolla + 2 dl rasvatonta piimää + banaani + kiiwi + ruisleseitä ½ dl.

Onko tässä jo liikaa? Anteeksi jos jotain ärsyttää. Olen vaan ihan hukassa...

:david:

Tuossa on varmaan suunnilleen hyvä määrä energiaa. Painokin saattaa tippua noilla ruokamäärillä. Laskeskeli, että olisit syönyt noin 1400 kcal tuohon mennessä plus iltapala n. 300-400 kcal.

Sen muutoksen itse tekisin, että lisäisin margariinia leivälle, söisin suuremman aamupalan ja hieman vähemmän illalla vastaavasti. Energiajuomiin jää helposti koukkuun ja niitä ei mielellään saisi juoda päivittäin ja ei ainakaan kolmea. Ravitsemussuunnitelija huomautti minulle niiden kittaamisesta.
 
Täällä kanssa yksi hukassa. Painoa oon pudottanut viime kesästä 70 kg:sta n. 62 kiloon, mutta nyt joulun jälkeen lukemat ovat jymähtäneet.. En oikeasti tiedä, mitä keinoa kokeilisin. Joskus tulee kamalia mässypäiviä, jolloin jääkaapista ja kaapinhyllyiltä vedetään kaikki mahdollinen ääntä kohti, mutta sitten se seuraavan päivän morkkis on aika tappava... Useimmiten mässypäivän iltana tulee oksennettua jotakin ruuista ulos. Muuten sitten ei-mässytyspäivinä syön hikisesti 1000kcal, riippuen siitä laskenko varmasti kalorimäärät oikein. En vaan uskalla syödä! Ns. kunnon ruoka; kaurapuuro, lihakastike, perunat tai mikään muukaan normaali ruoka ei ole mulle sallittua. Jos kuitenkin joskus sattuu olemaan, niin otan sitä sellaisen hiirenpaskan kokoisen köntin, josta ehkä rotta saisi vatsan täyteen... Urheilen siis kuitenkin koko ajan, aerobista tulee treenattua aika paljon.


Oksentaminen voi pahentaa ahmimiskierrerrä ja kalorihukka ei ole niin merkittävä, että sitä kannattaisi tehdä. Kokeile syödä jotain ruokaa mikä on ei sallittua esim. perunaa yksi kpl kerran pari viikossa. Ajan kanssa niihin pahoihin ruokiin tottuu ja ei tule hirveä morkkis/ahmimishimo.
 
Rupesin muuten miettimään että hirveän moni tyttö ja nainen kärsii jostain määrittelemättömästä syömisongelmasta. Niitä oikeita anorektikoita/buliimikkoja on ehkä vähän, mutta melkein kaikki tuttuni ovat jotenkin omituisia syömisen suhteen. Itselläni auttoi ekana se, että pääsin koulusta pois ja työpaikkaan jossa keski-ikä oli n. 35vee. Siellä olisi näyttänyt tyhmältä nakertaa jotakin porkkanaa lounaaksi.

Toinen mikä on auttanut on sen tajuaminen, että a) oksentamalla en oikeasti edes laihtunut niin paljon (ja useimmat buliimikot kai ovatkin normaalipainoisia...? miksi sitten harrastaa sitä?) ja b) anorektikkona voisin ehkä olla laiha, mutta en kaunis. Anorektikko on nykyään omissa silmissäni samassa kategoriassa kuin laihat läskit. Jos haluaa lihasta, on syötävä.

Haen kai takaa sitä, että monen "normaalin" ihmisenkin olisi ehkä hyvä kyseenalaistaa oma suhtautumisensa ruokaan. Naiset ovat harmillisen usein täysin epätietoisia edes terveellisen ruokavalion perusteista, eikä kropan toimintaa osata katsoa ulkopuolelta. Siis eletään siinä pienessä maailmassa että "apua jos mä nyt syön ton sämpylän niin musta tulee kauhee läski!!". Nämä ihmiset tarvitsisivat jotain kognitiivisen terapian tee-se-itse-versiota, jossa tulisi rakennettua oma ajattelumalli uudelleen.
 
Kirjotin pitkän tekstin, ja sitten tää kone päätti sulkea selaimen.. Noh, ehkä teidän onni :)
Meni vähän :offtopic:, on vaan aihe mikä kovasti koskettaa itseäni ja sitten kun asiasta jotain kirjottaa niin on vaikea lopettaa.. Mut ehkä toi äskeinen oli vinkki, että parempi lopettaa :rolleyes:

Sen verran vaan vielä, että harva syömisHÄIRIÖSTÄ kärsiväkään on puhtaasti anorektikko tai bulimikko. Suurimmalla osalla taitaa olla oireita molemmista. Taudinkuvia taitaa olla niin monta, kun meitä sairaitakin. Ja useilla oireet muuttuvat ajankuluessa, mikäli tästä häröilystä joutuu kärsimään pitkään (kuten tullut huomattua tässä viimesen 8 vuoden aikana).

Mut nyt en häiritse teitä enempää... :)
 
Ongelmasyöjä, stressisyöjä, mielialasyäjö..miksi nyt itseäni nimitän..Pelkään yli kaiken öitä, sillä viimeisenä kahtena viikkona olen joka ikinen yö käynyt vessareissun yhteydessä myös tekemässä keittiönkaapeilla jonkin sortin ahminnan:viime yönä muroja ja jogurttia, edellisenä leikkelekinkkua ja maitoa, näkkileipää..yksi yö rupesin klo 2.00 sulattamaan pakkasesta ruisleipää kun oli nyt vain pakko saada sitä himooni...:(
Toivossa elän että tää kaikki loppuu, kun pääsykokeet on ohi ja elämä tasoittuu...jatkuva väsymys painaa, enkä voi kuvitellakaan mitään treenejä illoille sillä en vain jaksa!!
Tälläkin hetkellä pieni kuumeinen tuskanhien tunne päällä,kurkku karhea ja vatsa kipeä, turvonnut ja "toimimaton" erittäin suuresta, ehkä liiallisestakin kuidun saannista..
 
Ongelmasyöjä, stressisyöjä, mielialasyäjö..miksi nyt itseäni nimitän..Pelkään yli kaiken öitä, sillä viimeisenä kahtena viikkona olen joka ikinen yö käynyt vessareissun yhteydessä myös tekemässä keittiönkaapeilla jonkin sortin ahminnan:viime yönä muroja ja jogurttia, edellisenä leikkelekinkkua ja maitoa, näkkileipää..yksi yö rupesin klo 2.00 sulattamaan pakkasesta ruisleipää kun oli nyt vain pakko saada sitä himooni...:(
Toivossa elän että tää kaikki loppuu, kun pääsykokeet on ohi ja elämä tasoittuu...jatkuva väsymys painaa, enkä voi kuvitellakaan mitään treenejä illoille sillä en vain jaksa!!
Tälläkin hetkellä pieni kuumeinen tuskanhien tunne päällä,kurkku karhea ja vatsa kipeä, turvonnut ja "toimimaton" erittäin suuresta, ehkä liiallisestakin kuidun saannista..


Syötkö päivän aikana tarpeeksi, ettei pitäisi sen takia tulla ahmittua yöllä? Itselläni ei mene maha jumiin, vaikka saisin kahdeksankymmentäkin grammaa kuitua päivässä kunhan en saa sitä liikaa leivästä. All Bran Plus murot saivat oman vatsani kuitenkin ihan tukkooon ja hirveät vatsakivut aikaan.
 
Mä sanoisin samaa Kukkikselle kuin mgw. Kannattaa oikeasti kiinnittää huomiota siihen, että syö päivän aikana tarpeeksi paljon ja tasaisesti. Kyllähän tuo itse kullakin meinaa illalla syöpötyttää jos päivällä on tullut syötyä huonosti eli liian vähän. Hommaan on auttanut täydellisesti ja ykinkertaisesti se, että pidän huolta, että syön aamupalalla, lounaalla ja iltapäivän välipalalla/palkkarilla noin puolet päivän kaloreista ja illalla ja treenien jälkeen loput. Eipä ole hirveitä himotuksia tullut vaikka en kyllä yleensä harrastakaan yösyöntiä paitsi silloin kun olen yöelämässä (aika harvoin nykyisin).

Pidä siis huoli, että saat tarpeeksi ruokaa pitkin päivää.
 
Ihan totta..syyllistyn tietoisesti siihen, että panttaan koko päivän kaloreita, siis syös kyllä monta kertaa päivän aikana, aamupala, päiväruoka etc., mutta määrät on sellaisia, että kaloreita varmasti jää jemmaan..Esmerkiksi monena päivänä olen syönyt niin, että illalla 20.00 mennessä olen syönyt n.1200 kcal, jättäen iltapalalle tilaa, toivona se että päivän kokonaissaldo jäisi alle 1800 kcal, kun pientä kiristelyä yritän tehdä..
Mutta eihän se niin mene..Syön iltapalan ok, ja menen sänkyyn ja pakonomaisesti pari tuntia siellä pyörittyäni hyökkään jääkaapille, ja "tasoitan tilit", niin että kalorit varmasti nousee liki ja yli 2500...:( Tällä hetkellä on tietoista stressiä,mikä saa unet kaikkoamaan ja tekee öistä tuskaisen levottomia, mutta se että saisi purettua tuon jännityksen johonkin muhun kuin ruokaan..

Kuitujen saannista.Onko se leivän sisältämä hiiva sitten se mikä voisi vaikuttaa jumittavasti vatsaan? Syön paljon näkkäreitä, hapankorppuja, viimeaikoina ruisleipää kuten uotilan limppua tai ruisihmettä (paketti per ilta, ei oo itsekuria..), lisäksi teen puuron kaurahiutaleista ja ruisleseistä, usein käytän myös råg fras muroja, talkkunaa..
Juoda yritän sen pari litraa päivässä ja vahvaa kahvia kiskoa, mutta kunnon vessakäynnit eivät kuulu "tapoihin" edes joka toinenkaan päivä..
 
Kukkis, kuulostaa siltä että sinä(kin) suhtaudut syömiseen hyvin tunnepitoisesti. Elimistösi tarvitsee energiaa - älä pelaa itsesi kanssa mitään köydenvetoa jossa ensin rääkkäät kroppaa olemalla syömättä ja sitten "tasoitat tilit". Keskity nyt niihin pääsykokeisiin ja harrasta jotain vähän rauhallisempaa urheilua siinä sivussa, käy vaikka lenkillä kaverin kanssa. Ja voisit ehkä myös jättää nuo kiristelyt parempaan ajankohtaan?
 
Ihan totta..syyllistyn tietoisesti siihen, että panttaan koko päivän kaloreita, siis syös kyllä monta kertaa päivän aikana, aamupala, päiväruoka etc., mutta määrät on sellaisia, että kaloreita varmasti jää jemmaan..Esmerkiksi monena päivänä olen syönyt niin, että illalla 20.00 mennessä olen syönyt n.1200 kcal, jättäen iltapalalle tilaa, toivona se että päivän kokonaissaldo jäisi alle 1800 kcal, kun pientä kiristelyä yritän tehdä..
Mutta eihän se niin mene..Syön iltapalan ok, ja menen sänkyyn ja pakonomaisesti pari tuntia siellä pyörittyäni hyökkään jääkaapille, ja "tasoitan tilit", niin että kalorit varmasti nousee liki ja yli 2500...:( Tällä hetkellä on tietoista stressiä,mikä saa unet kaikkoamaan ja tekee öistä tuskaisen levottomia, mutta se että saisi purettua tuon jännityksen johonkin muhun kuin ruokaan..

Kuitujen saannista.Onko se leivän sisältämä hiiva sitten se mikä voisi vaikuttaa jumittavasti vatsaan? Syön paljon näkkäreitä, hapankorppuja, viimeaikoina ruisleipää kuten uotilan limppua tai ruisihmettä (paketti per ilta, ei oo itsekuria..), lisäksi teen puuron kaurahiutaleista ja ruisleseistä, usein käytän myös råg fras muroja, talkkunaa..
Juoda yritän sen pari litraa päivässä ja vahvaa kahvia kiskoa, mutta kunnon vessakäynnit eivät kuulu "tapoihin" edes joka toinenkaan päivä..

Hiivasta en tiedä, mutta itselläni ainakin paljon liukenematonta kuitua sisältävät kuivat ruuat aiheuttivat ummetuksen. Joskus syömishäiriöisestä saattaa tuntua siltä, että on turvoksissa ja ummettaa jos on tottunut siihen, että maha on ihan tyhjä koko ajan. Ei välttämättä ole sinun kohdallasi kyse tästä, mutta ajattelin mainita tuosta.
Kokeile vaihtaa osa leivistä puuroon. Itse syön kauraleseistä keitettyä puuroa, minkä en ole huomannut aiheuttavat mitään ongelmia vatsan kanssa. Itselläni on kyllä vähän epäilyksiä siitä, että saattaa olla keliakiaan taipumusta. Testeissä on hieman koholla olleet gluteiinivasta-ainearvot, mutta ei ole vielä suolinukkavaurioita kumminkaan. Kannattaa pitää ilta-ateria vaikka kahdessa eri erässä, jos se helpottaisi syömisen hallitsemista kun ei syö kerralla liian paljon.
 
Mutta eihän se niin mene..Syön iltapalan ok, ja menen sänkyyn ja pakonomaisesti pari tuntia siellä pyörittyäni hyökkään jääkaapille [--].
Oon harrastanut samaa. Univaikeuksien vuoksi totuin joskus siihen, että illalla pitää syödä hiilareita. Siis tehdä hiilaritainnutus. Siitä - ja varmaan huonosta päiväsaikaan syömisestä - seurasi tuota yösyöntiä. Harrastan sitä vieläkin toisinaan, en kuitenkaan ahmi.

Unettomuus ja stressi näkyvät mulla syömisessä ja tuntuvat mahassa. Eikä se mene niin, että söisin vähemmän stressaantuneena, vaan pikemminkin niin, että koetan rauhoittaa itseäni syömisellä. Hmm. Tämän taustaa on vaikea selittää... vuosia sitten olin monesti niin nälissäni, että olo oli todella tukala. Silloin syöminen vei sen levottoman ja samalla todella heikon olon pois. Hyvin pitkään sen jälkeen, kun syömiseni oli normalisoitunut, söin aina nimenomaan väsyneenä liikaa. Kai alitajuisesti uskoin sen auttavan oloon kuin oloon.

Sama juttu toistui sitten muutamia vuosia sitten, kun treenasin ja pudotin painoa liikaa (ylikuntoa varmaan, silloin en vain tiennyt sitä). Kun koetin tasapainottaa tilannetta, kun sairastelin jatkuvasti ja liikuntakin loppui kuin seinään, ja sitten mä todellakin söin. Vaikka tuli huono olo, vaikka olisin just syönyt, vaikka ei ollut edes nälkä. Luulin, että syömisellä se tilanne jotenkin paranee. Siitä tuli sellainen kestoähky päälle, se jatkui varmaan jonkun puoli vuotta (tosin tuo oli sitä aikaa elämästä, kun muutenkin vain ryyppäsin ja remusin, joten huonoon oloon oli muitakin syitä). Näin jälkeenpäin voin sanoa, että syömisen RYTMITTÄMINEN olisi ollut se tärkeä, tärkeä juttu tuon tilan korjaamisessa. Se korjautuikin sitten sillä, että aloin taas urheilla, jolloin elämä rytmittyi muutenkin paljon järkevämmin. Toinen fiksu veto olisi ollut kunnon ruoan syöminen, eikä vain se leivän ja kaikenlaisen pienen jatkuva napostelu. Ihan kuin olisi syönyt pelkkää välipalaa koko ajan.

Njoo, meni varmaan jo aikaa sitten aiheen viereen, tämmöinen muistelmus vain.
 
Kysyn nyt sitten vaikka täältä.
Laskin tossa, että päivän aikana saan näkyvää rasvaa vain 8,6g ja maksimissaan kokonaisrasvat on siinä 20g paikkeilla. Nyt siis ainakin tarttis saantia nostaa tonne 40g päivässä eli tuplat.
Mulla olis Pirkka kalaöljy A D E pillereitä, onko ne tarpeeksi hyviä jos alkas niitä ottaa 2 päivässä? Mihinkä aikaan olisi kannattavinta ne ottaa?

Ja luin tuolta punttimimmien osiosta mitä söit tänään/eilen, että perusaineenvaihdunnan voi karkeesti laskea 24*oma paino (tässä tapauksessa n. 46,6) eli 24*46,6=1118kcal. En tee päivän aikana muuta kun istun koneella, kokkaan, joskus pyykin pesu, imurointi jne... Paino pitäs saada nousuun niin kuinka monta kaloria tohon pitäs lisätä, et paino nousis sillain aika hitaanlaisesti? Haluan meinaan pään pysyvän mukana kun paino nousee..
 
Kysyn nyt sitten vaikka täältä.
Laskin tossa, että päivän aikana saan näkyvää rasvaa vain 8,6g ja maksimissaan kokonaisrasvat on siinä 20g paikkeilla. Nyt siis ainakin tarttis saantia nostaa tonne 40g päivässä eli tuplat.
Mulla olis Pirkka kalaöljy A D E pillereitä, onko ne tarpeeksi hyviä jos alkas niitä ottaa 2 päivässä? Mihinkä aikaan olisi kannattavinta ne ottaa?

Ja luin tuolta punttimimmien osiosta mitä söit tänään/eilen, että perusaineenvaihdunnan voi karkeesti laskea 24*oma paino (tässä tapauksessa n. 46,6) eli 24*46,6=1118kcal. En tee päivän aikana muuta kun istun koneella, kokkaan, joskus pyykin pesu, imurointi jne... Paino pitäs saada nousuun niin kuinka monta kaloria tohon pitäs lisätä, et paino nousis sillain aika hitaanlaisesti? Haluan meinaan pään pysyvän mukana kun paino nousee..


Rasvoista suosittelisin syömään muutakin kuin pelkkiä kapseleita. Käytä salaatinkastiketta, margariinia leivän päällä, pähkinöitä tai siemeniä, avokadoa, oliiveja, kalaa, kananmunia...

Mitä tuohon laskentakaavaan tulee, se tarkoittanee sitä kulutusta, jonka kulttaisit jos makaisit (/nukkuisit) koko päivän. Eli pienetkin kävelyt ja hommailut nostaa kulutusta helposti 200-300 kaloria päivää kohden. Jos oletetaan tuon mukaan, että kuluttaisit 1118+300 eli 1418 (tämänkin täytyy vain olla arvio, koska prikulleen tarkkaa kulutusta ei vain ovi laskea) ja haluat painon saada pieneen nousuun sellainen 200-300 plussaa voisi olla hyvä eli käytännössä söisit 1600-1700 sillä oletuksella, että et liiku juurikaan. Kaikki kävelylenkit sun muut sitten pitää lisätä tuohon kalorimäärään ja syödä enempi.
 
^ Kiitoksia HeatN. En siis ajatellutkaan että pelkillä kapseleilla saisin rasvaa lisää. Ajattelin vain, että onkohan noissa Pirkan kalaöljyissä tarpeeksi hyvää tai suhteet ok? Mihin aikaan ne ottasin? Illalla? Margariinia laitan leivälle aina sen 5g per leipä. Käytössä siis Minilätta 28%. Salaatinkastiketta en käytä. Pähkinöitä napostelen silloin tällöin, mutta määrää todellakin pitää nostaa. Kalaa siis rasvaista kalaa en syö juuri koskaan (siinä toinen syy miksi ajattelin kalaöljyä alkaa napsimaan). Iltapala puuron päälle menee 5g miniä ja sitten iltarahkaan menee 5g kylmäpuristettua rypsiöljyä. Mutta joskus puuroon en laita rasvaa ollenkaan...
Ja kiitoksia tosiaan noista kaloreista, jos tähtäisin siihen 1600 ensin, koska nyt olen mennyt ihan vaivasilla määrillä... oikein hävettää itseänikin 1250-1300 kcal per päivä. En kuitenkaan ole lihonut tai laihtunut tuolla määrällä.

Kyllä tämä tästä... jos jo parin kuukauden päästä olis sellasessa kunnossa että kehtaisi mennä rannalle. =)
 
Kysyn nyt sitten vaikka täältä.
Laskin tossa, että päivän aikana saan näkyvää rasvaa vain 8,6g ja maksimissaan kokonaisrasvat on siinä 20g paikkeilla. Nyt siis ainakin tarttis saantia nostaa tonne 40g päivässä eli tuplat.
Mulla olis Pirkka kalaöljy A D E pillereitä, onko ne tarpeeksi hyviä jos alkas niitä ottaa 2 päivässä? Mihinkä aikaan olisi kannattavinta ne ottaa?

Turha stressata, mihin aikaan päivästä niitä pillereitä popsii. Moni ottaa illalla, mä mätän kaikki sata tablettia heti aamusta. Ja jos sulla jotain öljykapseleita on, syötäväksi ne on tarkoitettu joten naamaan vain! Eikä niitä sit lasketa rasvansaantiin.

Yksinkertainen tapa lisätä rasvansaantia on vaihtaa oikeasti rasvaiseen margariiniin. Kasvirasvasekoitteita on kaupassa pilvin pimein, etsi sellainen jonka mausta pidät. Voisit ehkä ottaa ihan 60-prosenttista, esim. kultarypsiä tai floraa tai beceliä. Niin, ja sitä voi laittaa sitten ihan reilusti leivälle.

Lisäksi ostat pullon jotain oliiviöljyä (tai rypsiä, itse en pidä rypsiöljyn mausta) ja läträät sitä vähän joka paikkaan. Puuroon voisilmä (margariinisilmä) tai sotket sitä öljyä sinne. Lapsillehan sotketaan usein öljyä ruokiin, tee sinä samoin. ;)
 
Ok assis, otan pilsut sillon kun otan...en stressaa liikaa. Paisunko ihan hirveesti jos karkeella kädellä rupeen nyt lisäämään rasvaa, mutta en liikuntaa?

Oliiviöljyä on kaapissa mutta tykkään enemmän kylmäpuristetusta rypsiöljystä. Niin... Piru vaan kun olen tykästynyt tohon Minilättaan, kaikki muut margariinit sun muut tuntuu jäävän ikävästi kitalakeen kiinni. =D Puuroon laitankin siis jo öljyä tai lättaa, samoin rahkaan ja leiville.... Mutta mulla on rasvakammo ja sitä laitan siis ihan vaan grammoittain. Kun osais aloittaa vaan sen öljynkin lorauttamisen sinne puuroon eikä mitata sitä ensin.
 
Ok assis, otan pilsut sillon kun otan...en stressaa liikaa. Paisunko ihan hirveesti jos karkeella kädellä rupeen nyt lisäämään rasvaa, mutta en liikuntaa?

Oliiviöljyä on kaapissa mutta tykkään enemmän kylmäpuristetusta rypsiöljystä. Niin... Piru vaan kun olen tykästynyt tohon Minilättaan, kaikki muut margariinit sun muut tuntuu jäävän ikävästi kitalakeen kiinni. =D Puuroon laitankin siis jo öljyä tai lättaa, samoin rahkaan ja leiville.... Mutta mulla on rasvakammo ja sitä laitan siis ihan vaan grammoittain. Kun osais aloittaa vaan sen öljynkin lorauttamisen sinne puuroon eikä mitata sitä ensin.

Makuasioitahan nämä ovat, mun mielestä becel ja keiju jää kitalakeen kiinni, Kultarypsi ja Flora eivät (eikä tietysti myöskään oikea voi tai oivariini). :thumbs:

Lopeta se rasvojen laskeminen. Reilusti otat veitsellä margariinia purkista ja lättäset sen leivälle ja tulipa paljonko tahansa, takaisin ei sitä purkkiin enää palauteta. Samoin salaattiin kaatele ihan vaan suoraan pullosta sitä öljyä, täyttyy mahakin paremmin! Päälle vähän suolaa ja rouhittua pippuria ni nam!

Etkä sä mihinkään paisu. Ei me muutkaan oo paisuttu. Olo, hiukset ja iho saattavat kyllä tulla nätimmiksi. ;)
 
Paisunko ihan hirveesti jos karkeella kädellä rupeen nyt lisäämään rasvaa, mutta en liikuntaa?

Tää paisuminen on kyllä jännä juttu.. Sillon kun oon syönyt vähemmän, niin tuntuu, että paino nousee todella helposti, jos syön välillä vähän enemmän.
Nyt en oo pariin kuukauteen enää oksentanut ja painokaan ei oo noussut kun kilon, vaikka syön nyt enemmän, kun viimeseen 8 vuoteen!!! Ennen tätä syömiset lähti menemään pahasti alamäkeen, ja pelotti, että se paino nousee huimasti kun lisään lähemäs normaalia määriä. Mut niin ei oo käynyt :)
Tätä syömisen lisäämistä helpottaa todella paljon se, että käyn terapiassa kerran viikossa, jolloin on myös punnitus. Viikossa ei pitäis voida käydä kovin pahasti ja siitä on suuri apu, että sitä seuraa joku muukin mun lisäksi. (Painoindeksi on siinä pikksen alle 23, eli mulla ei todellakaan ole tarvetta edes nostaa painoa) Eilen tuli käsky ottaa jotain herkkuja ruokavalioon 3-4 kertaa viikossa (tähän asti aika maksimi herkuttelu on ollut 2 palaa suklaata, ja tää ei riitä, rivi vähintään;)) Se on helpompaa toteuttaa, kun joku käskee tekemään näin ja seuraa ruokapäiväkirjoista, että myös teen niin. Saa syödä herkkuja vähän niinkun lääkkeenä:dance: Pelottaa toki, että se paino lähtee nousuun, varsinkin kun käsi on paketissa ja päivät kuluu lähinnä kotona istuskellen. Mut ei auta kun kokeilla sillä haluun vähän rennomman asenteeni elämään takaisin!
 
Joo no mä olen sellanen stressaaja tän painon takia, että oksat pois. Painoa PITÄISI saada lisää, mutta pää ei anna periksi. Minä tyhmänä vielä käyn puntarilla kuukautisten aikaan, jolloin TIEDÄN että paino heittelee miten sattuu. Tänään voin painaa 46 ja huomenna 48kg. Ihan normaalia käsittääkseni.
Mun herkut ruokavaliossa on päivittäin minimaalisesti eli n. 5g hunajaa, n. 1tl rusinoita, n. puolikas kuivattu viikuna ja suklaakastiketta joskus n. 3g. Hui mitä määriä. =D
Noista olen yleensä laskenut kalorit eli laittanut joka päivälle extrat n. 50kcal. Tyhmää, eikö olekkin?
Minä toivoin että ravitsemusterapautti olisi tehnyt minulle ruokavalion mitä pitää noudattaa, koska niin luulen että kaikki olisi helpompaa... Ei tarvitsisi itse pohtia kaloreita ja että voiko sitä ja tätä syödä. Mutta ei hän tehnyt... eli apua en saanut.

Sitähän monet on mulle koittanu sanoo, että syö vaikka yksi suklaapatukka päivässä "lääkkeenä", jos sitten joskus. Ja olen aika saletti, et jos söisin 1500 kcal päivässä vaikka viikonkin ajan, en LIHOISI, mutta turvoksissa voisin olla.
Stressiä lisää läskit vatsassa vieläkin, vaikka alipainoinen olenkin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom