Ongelmasyöjien mitä söit tänään/eilen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mgw
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mulle suurin kynnys terapiaan on ollut se, että päällisin puolin näytän normaalilta eli eihän mulla mitään ongelmaa voi olla (muiden mielestä).

Mutta siis keväällähän kaikki oli paremmin kuin aikoihin koskaan. Tuli kesä ja aika pohjalle päädyttiin. Ei ollut kokopäivätyötä, kaikki muut oli päivät töissä ja mitä mä tein? Pyörittelin kaloritaulukoita päässäni ja juoksin ja jumppasin tylsyyttäni pakoon.
No mutta huomenna se kauan odotettu koulu. Pelottaa kylläkin niin paljon.

Oot liikkunut joku 4h ja sit mietit että saatko syödä :eek:
No jääkapille minut sitten sait sentään rohkaistua. Kalsut huitelee nyt 1300-1400 mutta ylemmäs en uskalla vieläkään nostaa. Se eilinen tuhansien kalorien ylitys ei varmaan vaan haihdu savuna ilmaan näin pienessä ja lyhyessä, lähes lihaksettomassa olennossa (163) :itku:.

Illalla vetelin vielä sen broilerin fileen, rahkapurkin ja 3 valkuaista. Banaani meni myös ja muutama pähkylä... Melkein piti pakottaa itsensä kyllä syömään kun ei ruoka maistunut :(. Oli pakko vielä kuitenkin käydä puolen tunnin iltalenkillä hölkkäilemässä ja vetää pari punnerrusta kun siskonikin meni äsken koirani kanssa ulos. Tuntui niin laiskalta ja saamattomalta kun toinen menee vaan ulos reippailemaan ja itse siinä istuu ruokaa sulattelemassa. Kamala alemmuuskompleksi... Toinen kun kuluttaa saman 2000 pelkästään käymällä päivittäin koulussa, samaan aikaan kun tällainen persjalkainen tumppu saa huhkia 4 tuntia juosten ja kävellen ympäri kaupunkia.

Voi Sabi! Et sä voi verrata itseäsi ja kulutustasi sisareesi. Olette molemmat yksilöitä, ja kummallakin täysin erilainen energiantarve ja aineenvaihdunta. Miten me saatais sut tajuamaan miten sairas sä olet. Syömishäiriöllä on täydellinen niskaote susta. Sä et sitä itse kykyne näkemään, ja mä kyllä ymmärrän sen itsekin syömishäiriöhelvetissä taistelleena. Mutta tuntuu jotenkin niin toivottomalta viesti toisensa jälkeen huomata että kaikki neuvot joita ystävät täällä ovat yrittäneet sulle antaa valuvat hukkaan. Sussa jylläävä sairaus torpedoi ne kaikki. Sä tarviit apua Sabi. Ilmeisesti sä ei ole koulussa tai töissä kun sulla on aikaa kuntoilla tuntitolkulla joka päivä? Kunpa edes jokin viesti täällä tai sun lähimmäisen sana saisi sut havahtumaan millä tiellä olet. Sä olet pahasti matkalla kohti henkistä ja fyysistä romahdusta.

Syy siihen miks sulla oli "mässäilyjen" jälkeen niin kova nälkä seuraavana päivänä johtuu siitä että sun elimistös vaatii ruokaa ja oli vaan tyytyväinen kun sitä hetkellisesti sai!Mieti ihan oikeesti sitä, että jos sä kulutat päivän aikana n.2000 kcal ja syöt vain esim.800 kcal, mistä sun elimistö kaivaa loput kalorit siihen että se yksinkertasesti toimii? Se panttaa kaikkea mitä voi,syöden sun lihaksia ja yksinkertasesti sä pidät itteäs niin nälässä että se on "hälytysvalmiudessa" koko ajan :( Ja mä tiedän mistä puhun koska ite toimin hyvinkin samalla lailla ennen paranemistani. Vedin hullun lailla lenkkejä,punttista ja ohjattuja tunteja, päivän aikana useesti ensin aamulla tunnin lenkin ja illalla sitten 2h putkeen steppiä tms. Olin jatkuvasti aivan yliväsyny, masentunut, hiukset lähti päästä ja kuvittelin tosiaan että olen lihava...:eek: Voi kun sais suhun jotenkin iskostettua sen, että sä uskallat syödä ja sun TARVII syödä jotta sä elät!Koska tolla menolla, ei välttämättä vielä huomenna tai ylihuomenna mutta ennen pitkään iskee romahdus ja se on todella paljon rankempaa kun mitä sä voit edes kuvitella!En tarkota kuullostaa kauheen syyttelevältä vaan kerron vaan yksinkertasia faktoja ja omasta kokemuksesta joitain (toivottavasti herätteleviä) neuvoja että ymmärtäisit ajoissa et avun hakeminen olis hyvä asia -samoin kun sen ruoan syöminen :)

Minä täällä taas...
Ei hyvältä näytä minun tulevaisuus jos tähän malliin jatkan. Olin Suomessa melkein kaksi kuukautta ja kävin kerran psykiatrilla puhumassa ja kerran tavallisella lääkärillä. Lääkäri ehdotti, että olisin alkanut Ruotsista tulemaan Suomeen kerran kuussa psykiatrin puheille, mutta psykiatri oli sitä mieltä ettei se riitä millään. Tapaamisilla pitäisi käydä kaksi kertaa viikossa.
Nyt siis vaihdan kirjoille Ruotsiin, että pääsisin täällä hoitoon häröilystäni, mikä on vain pahentunut siitä kun viimeksi tänne olen kirjoitellut.
Painoa on nyt n. 46,4kg (kuukautiset juuri loppui eli en tiedä pitääkö vielä paikkaansa) ja olen sen 166cm pitkä.
Suomessa paino tipahti sinne 45-45,5kg, kun söin n. 900-1000kcal päivässä + liikuin kävellen n. 3 tuntia joka päivä. Liikunta oli vain siis rauhallista kävelyä kaupungilla ja kaupoissa, mutta kumminkin... jotakin liikkumista oli päivittäin.
Ruokavalio on tämä tällä hetkellä ja on ollut jo n.2kk:
Aamulla ja päivällä pientä napostelua eli 2-3 karkkia, pala näkkäriä, lusikallinen raejuustoa, salaattia jne... Kaloreita tulee kai n. 100.
N. klo 18-20:00 Salaatti (jäävuorisalaatti 100g, kurkku 50g, herkkusieni 50g, tomaatti 50g, sipuli 20g)= n.40kcal. Kastikkeena käytän parisen tippaa ketsuppia ja balsamicoa ja paaaaljooon erilaisia mausteita.
Klo 22-23:30 Puuro (40g hiutaleita), kananmunan valkuaisia 80-100g, minilätta 5g, vadelmia 25g, makeutusjauhetta 1tl.
Sitten pikkasen sen jälkeen sama salaattisatsi kun aikasemmin.
Klo 01-01:30 Sama puuro satsi kun aikasemmin, lisänä 100g Keso raejuustoa
Klo 02-02:30 Arla maitorahka 250g, omena 155g, porkkanat 200g, soijarouhe 5g, kesäkurpitsa 70g, makeutusjauhe 1tl.

En siis syö enään ollenkaan RUOKAA. Ennen sentään söin aamupalaa ja päivälliseksi vaihtelevasti kasvissosekeittoa katkaravuilla ja raejuustolla, munakasta, seitiä ja perunamuusia tai pastaa ja tonnikalakastiketta... Söin näkkileipää ja tein joskus iltapalaksi lämpimiä voileipiä tonnikalalla... Nekin on jäänyt.

Nyt ruokavalio on ERITTÄIN yksipuolinen. Sokerittomia karkkeja menee askillinen päivässä ja purkkaa kuluu tuhottomasti, etten tuntisi nälkää tai söisi mitään.

Nyt kun paino on luultavammin kuukautisten takia noussut pari sataa grammaa, mä olen jo kauheessa paniikissa. Vaa'alla käyn melkein päivittäin edelleen ja kaloreita kirjoitan ylös, mutta en onneksi enään niin paljoo kun ennen mutta ei tarvitse kun syön aina saman kaavan mukaan.

En tiedä miksi kirjoitin edes tänne, ei se mitään muuta/auta... Halusin kai purkaa vain pahaa oloa. Anteeksi.

On taas vähän sekavat fiilikset, kun olo on syömisten lisäämisten myötä ollut jotenkin tosi raskas ja vatsa on usein turvoksissa...luulisi että tilanteen olisi pitänyt jo tasoittua?
ei oikein motivoi syödä jatkuvasti niin paljoa, kun olo on kokoajan raskas ja paino vain nousee ja peilikuva venyy :( tuntuu, että olen aina vaan kauempana ihanteestani ja tyytymättömämpi itseeni.

toisaalta ei huvittaisi olla kokoajan nälkäinenkään ja mennä äärimmäisyyksiin syömällä aina vaan vähemmän ja vähemmän, mutta olisi kiva jo saada jotain tuloksiaaikaan, muutakin kun lisää löysää reisiin (mihin sitä eniten kertyy ja mistä se vikaksi lähte).

Eilen kulutus oli n. 1900-2000 ja söin jopa 1500-1600 siitä täyteen. 2 lämmintä ateriaa parilla kanafileellä ja rehukasalla, purkkikaupalla rahkaa, vähän hedelmiä ja marjoja, muutama pähkinä sinne tänne, 2% tuorejuustoa ja munanvalkuaisia ja puolikas pienestä prodepatukasta... Illalla tuli vielä yllätyskahvittelut jolloin söin melko hyvällä omalla tunnolla palan 86% tummaa suklaata ja yhden mansikkasuukon.

Tänään sataa joten en pääse reippailemaan :(. Treeni koostuu vain 45 minuutin aamuaerobisesta ilman painoja ja 15 minuutin juoksulämmittelystä + 45-60 minsan kävely, vähintään 1600-1700 saa syödä. Hedelmiä olen jotenkin alkanut kammota :(... Pelkään syödä niitä kun niitä vetelee helposti niin paljon. Voiko hedelmillä turvota? Niistä tulee melkein huonompi omatunto kuin suklaatista o_o....

luettuani tätä trediä niin on pakko sanoa että tuo touhu on aivan sairasta. en jotenkaan käsitä miten joku voi nähdä itsensä lihavana kun on laihempi kuin oma mummo maattuaan vuoden haudan pohjalla. en vain käsitä

Heipähei!

Ajattelin kysellä vähän täältä osaavimmilta neuvoa. :) Olen uusi täällä ja varsinkin tätä threadia olen seurannut mielenkiinnolla.

Olen sairastanut jonkinsorttista syömishäiriötä (en oikein tiedä mitä niistä, varmaan vähän yhdistelmä kaikkea) muutaman vuoden ja nyt alkaa näyttämään tulevaisuus valoisammalta! :) Viimeisen vuoden ajan "söin" päivässä n.600-800kcalia. Olo oli sen mukainen, hiukset lähtivät tuppoina, rytmihäiriöitä, mustelmia, väsymystä jne. Missään vaiheessa en ollut "sairaanlaiha", alimmillaan paino taisi olla 52kg (ja pituutta minulla on 168cm). Nyt painan 57kg ja olo on parempi. Syön omasta mielestäni paremmin ja normaalisti, toki aina on parantamisen varaa!

Asun ulkomailla, joten herkut kuten ruisleipä ja raejuusto, sokerittomat mehukeitot ja muut ihanuudet eivät kuulu ruoklistalleni juurikaan. Suomesta tullessa raahaan kyllä aina kaurapuurot ja ruisleivät mukanani, puolukkasurvosta unohtamatta. ;) Haluaisinkin kysellä miltä nykyinen ruokavalioni teistä vaikuttaa. Olen vasta alkutaipaleella tässä paranemisessa, joten en halua nostaa kalorimääriä hurjiksi heti kerralla. Olen liittynyt kalorilaskuriin saadakseni tietää energiantarpeeni, joka tuntuu hurjalta; 1733kcalia päivässä, onko totta?

Tässäpä esimerkki päivän syönneistä, eilinen meni näillä eväillä:

klo 06h30 -> juoksulenkki 20 minuuttia ripeällä tahdilla

Aamupala klo 07h30: kuppi kahvia luomumaidolla, kiivi, appelsiini, 5dl vettä, rasvatonta maitorahkaa kaurahiutaleilla

klo 09h30 lenkki rauhallisesti kävellen lasten kanssa, kaupassa käynti ja puistossa pallottelua lasten kanssa, ulkoilua yhteensä n.1h45min

Lounas klo 12h00: Seitifile 100g (valmistettu uunissa sipulin, tomaatin, mausteiden ja kevyen ruokakerman kanssa), tomaattia, kurkkua, keltaista paprikaa, yksi keskikokoinen peruna, kaksi siivua Wasa Fiber Plus-näkkäriä 16% margariinilla, jälkiruoaksi 100g rasvatonta maitorahkaa ja teelusikallinen vadelmahilloa

Välipala: kuppi kahvia luomumaidolla, Fitness-välipalapatukka, appelsiini, vettä monta desiä, 5g tummaa suklaata (;P)

Tunnin ripeä kävelylenkki

Päivällinen klo 19h00: täytettyä kesäkurpitsaa (täytteenä riisi, tonnikala ja sipuli) n.200g, keltaista paprikaa, kurkkua, tomaattia, 10g 9% juustoa, n.20g tummaa (ei suomalaisen tummaa, mutta täkäläisen mittakaavan mukaan hyvin tummaa :D) patonkia, 1tl 16%margariinia, jälkkäriksi Activia myslijogurtti (ei ole rasvatonta)

Kotosalla jumppailua punttien kanssa, n.45min

Iltapala klo 21h00: Vettä monta desiä, appelsiini, kiivi

Lisäksi söin päivän mittaan muutamia sokerittomia pastilleja.

Edistystä alkaa tapahtua, kun syön jo kaksi lämmintä ruokaa päivässä! :)

Kaikki neuvot ja vinkit ovat tervetulleita!

Höpö höpö,hedelmillä sä et turvota itteäs kyllä mitenkään,ainoastaan banaani voi aiheuttaa vähän ilmavaivoja :) Sä saat hedelmistä vitamiineja ja kuituja ja nyt kun suomalaiset omenatkin on tuoreimmillaan niin syö niitä aivan siekailematta!Muistathan Sabi syödä tarpeeksi usein?Koska alituinen napostelu johtuu usein siitä, että sun elimistös tarvii lisää ruokaa ts.sulla on kokoajan nälkä.Lisäksi se, että jos syö hiilareita ilman että saat tarpeeksi proteiinia ja rasvaa niin sä annat elimistölles jatkuvasti lyhytaikasia verensokeripiikkejä joiden laskettua tulee vaan kahta kauheempi himo hiilaripitoseen safkaan (ns.leipäefekti). Ja Sindylle myös samaa asiaa eli sä syöt todella vähän suht useesti ja todennäkösesti sulla on sama juttu kun Sabilla:et syö kerralla tarpeeksi joten olet jatkuvasti nälässä.Jos on helpompaa syödä kumminkin useasti niin yrittäisit pitää huolen siitä, että saisit tarpeeksi kaikkia ravintoaineita!Pidä mukana pienissä purkeissa/pusseissa (jos et ole kotona) esim. vihannestikkuja, raejuustoa/rahkaa hedelmillä, pähkinöitä tai siemeniä ja yritä edes yksi lämmin ateria (ei pelkkää puuroa :)) mahduttaa päivääs!Sen ei tarvi alkuun olla edes niin kovin iso,jos se tuntuu pahalta mutta sillä sä pystyisit edes vähän pitämään huolta että sun kroppas toimis normaalisti.Tai sitten tee vaikka kana-/muna-/tonnikala tms.salaatti ja jaa se annoksiin (esim. kolmeen, jokainen n.2-3dl) joita syöt pitkin päivää (lounas, lounas2,päivällinen tjsp).Hyvä konsti myös on se, että jos pystyt niin laita kännykkä hälyttämään parin tunnin välein jotta muistat syödä!Tai vaihtoehtosesti kello jos sulla on semmonen missä olis hälytysmahdollisuus :)
Tulevaisuus ei hyvältä näytä tolla radalla, kuten täällä on useammin kuin kerran todettu mutta en tarkota syyllistää sillä!Olethan yrittänyt edes miettiä sitä, mitä kaikkea pahaa voit itsellesi tehdä jos et pidä itsestäs huolta? Mä tiedän, että pelkillä sanoilla ei voi mitään muuttaa mutta sä luot itselles tulevaisuutta koko ajan.Haluatko,että se olisi onnellinen ja täysi kaikin puolin vai oletko sä valmis kantamaan sairautta läpi elämäs, jokaikisenä päivänä, rajottaa mahdollisuutta että saat lapsia tai että teet jotain peruuttamatonta kropalles?Tottakai jokainen syömishäiriöön sairastunut kantaa sitä jossain määrin mukanaan loppuelämänsä mutta siitä voi parantua täysin ja olla sairastumatta myös uudelleen!Se halu vaan pitää lähteä susta itsestäs ja myös se usko siihen että sä pystyt sairauden selättämään-ja sähän pystyt siihen :)

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Hei Blanche Neige!
Jospa mä vaikka näin alkuun vastailen jotain mitä itselle tulee mieleen...
Eli erittäin hyvä että syöt säännöllisesti ja niin että saat kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Kalorimäärä tosin on melkosen alhanen mutta sitä saa sitten pikkuhiljaa nostettua :) Se mikä mulla ekana tarttuu silmään on tämä:missä ovat hyvät rasvat??Sulla ei näytä tulevan juurikaan sitä muuten kun noista levitteistä (mikä sekin on kyllä plussaa) ja sitten juuston mukana.Jos pystyt laittamaan aamuisin puuroa niin se voisi olla parempi vaihtoehto ja sinne voisi lisätä öljyä joukkoon -älä huoli, ei se maistu läpi jos puuron seassa on rahkaa/raejuustoa ja vaikkapa hillosilmä,kokeiltu on :) Samoin jos uunissa laitat ruokaa paljonkin niin jos et muuten lisäile mihinkään rasvaa niin lorauta sitä öljyä vaikkapa vihannessekotuksen joukkoon tms,miten itsestä tuntuu hyvältä!Juustot on hyvä pitää ruokavaliossa mutta niistä sä saat melkolailla ns.kovaa rasvaa joka ei ole niin hyvä rasvan lähde.Lisäksi voisit esim. välipaloilla lisätä päivittäisen rasvan määrää syömällä pähkinöitä/siemeniä rahkan tms.joukossa!

Toinen minkä pistin merkille on....proteiinin määrä.Sä saat sitä melko vähän tän esimerkin mukaan joten esim.välipalalla voisit joko hedelmän tai patukan vaihtaa johonkin proteiinipitoiseen,vaikka sitten rahkaan jos raejuustoa et saa (?).Ja sama juttu iltapalan kanssa,jotakin protskupitoista sinne myös! Jos voit, niin älä turhaan laske kaloreita vaan kuuntele sun elimistöäs -koska se sanoo että on nälkä? Syö ihan reiluja annoksia puhdasta,kunnon ruokaa ja herkuttele kun siltä tuntuu.Muistathan, että jos toi 1733 kcal on sun päivän minimikalorimäärä niin sen syömällä sä et laihdu etkä liho lainkaan (ellei sun aineenvaihdunta oo kun linnulla ;))! Jos tuntuu että paino laskee niin silloin voisi olla hyvä laskea kalorit mutta en sitä muuten suosittele, koska se saattaa vaan aiheuttaa lisää paineita vahdata sitä mitä syö. Ja muistathan sen että mitä enemmän treenaat, sitä enemmän tarvitset polttoainetta joten syösyösyösyö :D

luettuani tätä trediä niin on pakko sanoa että tuo touhu on aivan sairasta. en jotenkaan käsitä miten joku voi nähdä itsensä lihavana kun on laihempi kuin oma mummo maattuaan vuoden haudan pohjalla. en vain käsitä

Ymmärrän mielipiteesi. Mua vähän "hävettää" myöntää, mutta luen nykyään kauhistellen näitä postauksia. Omat postaukseni ovat olleet kamalia ja täysin sairaudentäyteisiä, enkä voi kuin ihmetellä, miten olen voinut ajatella sillä tavalla.

Nyt olen menossa hyvään suuntaan: kiitos vertaistuen (Pakkotoistosta ja muista foorumeista), terapian (kognitiivinen psykoterapia 1 krt/vko) ja tietenkin läheisteni. Oma motivaatio paranemiseen on korkealla - ilman sitä ei ole mitään.

Kiitos vinkeistä :(! Tänään tein vielä toisen 45 minsan aerobisen, kun en hölkälle päässyt joten aerobista treeniä omalla painolla on joku 85-90 minuuttia. Lisäksi se 15 minuutin lämmittelyhölkkä. Koiran kanssa talutusta joku vähän yli puolitoista tuntia. Kulutus muka 1800-1900 kalsua kun pistin liikuntoja vähän alakanttiin kaiken varalta niin kuin yleensä.

Syöty: n. 1100 ja ylemmäs on niin vaikea nostaa... Tuntuu ettei kroppa huuda tarpeeksi tällaisen tyhmän sadepäivän jälkeen kun ei päässyt kunnolla juoksentelemaan :curs:. Olisikin kiva jos saisi edes varmasti tuon eilisen 1500 popsia hyvällä omallatunnolla, onhan sekin _periaatteessa_ vielä jopa vähän tuon kulutusarvion mukaan... Äh, lihastreeni menee varmaan taas hukkaan kun ei syö tarpeeksi. Kehokin on tukkoinen ja päässä tuntuu kipua.

Ymmärrän mielipiteesi. Mua vähän "hävettää" myöntää, mutta luen nykyään kauhistellen näitä postauksia. Omat postaukseni ovat olleet kamalia ja täysin sairaudentäyteisiä, enkä voi kuin ihmetellä, miten olen voinut ajatella sillä tavalla.

Nyt olen menossa hyvään suuntaan: kiitos vertaistuen (Pakkotoistosta ja muista foorumeista), terapian (kognitiivinen psykoterapia 1 krt/vko) ja tietenkin läheisteni. Oma motivaatio paranemiseen on korkealla - ilman sitä ei ole mitään.

Kyllä mäkin kauhistelen näiden muiden postauksia :wtf: ja suorastaan suututtaa miten eivät tajua miten hukassa ovat...sitten ajattelen että joku miettii samaa mun kirjoituksista :( . Mutta mä myöskin kohdaltani olen päättänyt lopettaa moiset pelleilyt ja parantua...toki mahtuu joukkoon vielä niitäkin päiviä kun usko itseensä ja toisten auttaviin sanoihin vähän rakoilee.

En mä tajua itsekään kuinka mä olen muka läski. Tänäänkin jumpassa kyyläsin itseäni peilistä ja mietin että mikä ihme mua vaivaa kun teen tällaista itselleni.
Muutenkin viimepäivinä ollut sellainen olo pitkästä aikaa, etten kyllä selviä yksin. Koulua ollut kaks päivää ja vaikeeta on ollut. Olis vaan niin paljon helpompaa palata takaisin kesäisiin tuttuihin ja turvallisiin liikunta ja ruokakuvioihin

Tuntuu ettei kroppa huuda tarpeeksi tällaisen tyhmän sadepäivän jälkeen kun ei päässyt kunnolla juoksentelemaan :curs:.

Itselläni oli pakkoliikunta-aika tuossa keväällä ja kesällä. Treeniä noin 2,5 h päivä ja syöminen lähinnä porkkanan tasolla. Mitä tapahtui? Oikea pohje alkoi oikutella, ei jaksanut enää oikein kävelläkään lenkillä, juoksu ei sujunut ja kunto vain heikkeni. Olisin saanut parempaa tulosta liikkumalla puolet vähemmän ja vaikkapa puolella teholla. Uskoin ja luulin, että on pakko liikkua näin paljon, ettei läskisty. Kyllähän ne muut voivat liikkua vähemmän, mutta minä koin olevani jotenkin erilainen. Olin todella erilainen, ruipelo anorektikko ja laihaläski - tai ainakin kovaa vauhtia menemässä sinnepäin. Aineenvaihdunnallesi tekee vain huonoa juoksennella nyt, usko pois.

En enää liiku yhtä paljon kuin ennen tai siis pidän vapaapäiviä ja järkeistin treeniä. Samalla olen lisänynt syömistä, ja kroppa kertoo kiltisti, miten paljon tarvitsee. Edelleen on vähän napostelutaipumusta, mutta uskon sen jäävän pois pikkuhiljaa, kun ruokavalio menee täysin oikeille urille. Hyvällä mallilla jo ollaan ja toisaalta yleensä pieni napostelu kuuluukin elämään.

Äh, lihastreeni menee varmaan taas hukkaan kun ei syö tarpeeksi. Kehokin on tukkoinen ja päässä tuntuu kipua.

Menee se, koska ruokavalio ja liikunta kulkevat käsi kädessä. Jos ei syö, ei kehity. Nim. Kokemusta on.

En mä tajua itsekään kuinka mä olen muka läski. Tänäänkin jumpassa kyyläsin itseäni peilistä ja mietin että mikä ihme mua vaivaa kun teen tällaista itselleni.
Muutenkin viimepäivinä ollut sellainen olo pitkästä aikaa, etten kyllä selviä yksin. Koulua ollut kaks päivää ja vaikeeta on ollut. Olis vaan niin paljon helpompaa palata takaisin kesäisiin tuttuihin ja turvallisiin liikunta ja ruokakuvioihin

Sama juttu oli mulla tuon vanhan tutun jutun kanssa. Musta oli kova kynnys mennä töihin, kun vaihtuivat liikuntarytmit. Oikeastaan teki hyvää, mutta ei ollut riittävän erilaista eli meni sitten vähän alamäkeä. No, uuden muutoksen kautta pääsin taas elämään kiinni ja nyt siis ollaan hyvässä vauhdissa "normielämän" suhteen.

Sh:ssa vain tuo turvallisuus-turvattomuus ovat niin tyypillisiä. Aina samat kaavat (syöminen ja liikunta) tuovat turvaa. Elämää on vaikea hallita muuten, joten ruuasta ja liikunnasta etsii itselleen säännöstöjä, joiden avulla ikään kuin pakenee todellisuutta.

Pointtini on kuitenkin se: "Ahdistus on vain tunne, ei siihen kuole!"
Tuota on hokenut terapeuttini minulle ja hoen sitä itselleni. Masuni näyttää turvonneelta, ehkä se onkin sitä, mutta so what? Jos ahdistaa, antaa ahdistaa. Eikä se mun maha ole tässä maailmassa tärkein juttu. Paljon tärkeämpää mulle on nykyään hyvinvointi - se, että jaksan liikkua ja elää. En kiellä, etteikö se kroppa olisi tärkeä, mutta kauneusihanne on jotain muuta ja olen oppinut hyväksymään itseni. Treeni tekee hyvää psyykkisestikin, en silloin ajattele vain muokkaavani kehoani. Peili voi näyttää, että olen muka lihava. Onko se totta? Ei. Pukeudunko XL-kokoisiin vaatteisiin? Onko painoindeksini lähemmäs 30? Ei. Järjenääni voittaa: mä en ole lihava, se on anoreksiaa.

jotenki tuntuu, että viime aikoina tänne on tullu normia surkuttelevampia viestejä. Meneekö kaikilla nyt huonommin, vai mikä tän on laukassu? Itsekin voin todeta, että on asiat vähän hakusessa taas... Toiseen suuntaan tavallaan: en bulimioi, mut syön vähän väliä ja mietin ruokaa 24/7. Ahdistaa mun maha, siinä on kouralliset ylimääräistä. Muuten oon ihan normi-hoikka.
Ahdistaa, että oon tapasyöjä. Ahdistaa, että syön iltaisin niin paljon, että tuntuu etten voi mennä nukkumaan, että ylimääräiset sulais paremmin, ja ettei tulis aamulla ongelmia: helpompi syödä aamulla. Vittu.
Tarvitsisin jonku neuvon miten saada itsensä ruotuun, syömisen tasapainoiseksi ja sellaisen ruokavalion joka ois bra. Kyllä itse jotain tiedänkin... Tänä päivänä moni ruoka aine aihauttanut oksetusta: pakaste keittojuurekset nuudeleissa: yök, pikkelssi/etikkasalaatit: yök.

Ja kaiken lisäksi oon just sellanen säälittävä nolla-% tuotteita ostava, joka puputtaa tunteisiinsa. Ei laihdu.. peräti lihon noilla mäskeillä? Sokerittomia karkkeja, mehuja, jugurttia... Taitaa tulla seinä vastaa.

Ihme tilitystä. Kaoken lisäksi oon just sellainen kirjoittaja, ettei mun juttuja koskaan kukaan kommentoi, parhaillaan ketjujen kulku pysähtyy mun skriivauksiin... Silti aina japatan-

Jacueselle:Sä sanot että olet tapasyöjä eli onko niin että iltaisin on mukavampi esim.telkkarin edessä syödä tms? Koska usein tommonen tapasyöntikin korjautuis sillä,että saat päivän aikana tarpeeks kaloreita ja sitä kautta se helpottais myös iltasyömistä! Nollatuotteissa ei sinänsä ole mitään vikaa mutta kannattaa huomioida se, että niissä voi olla aivan älyttömät määrät sitten sokeria joten se siitä "hyödystä"..:) Parempi vois vaikka olla (jos niitä nollatuotteita haluut käyttää) et ostat esim.maustamatonta jogurttia johon sitten lisäilet vaikka hedelmiä,pähkinöitä jne.Lisäks sokerittomat karkit vetää helposti mahan "rullalle" ts.ne sisältää niin paljon keinotekosia makeutusaineita että voivat aiheuttaa niitä kuuluisia laksatiivisia vaikutuksia.

Jos jotain neuvoja kaipaat tohon syömiseen niin syö kunnolla muutaman tunnin välein (mainitsin siitä joissain aiemmissa postauksissanikin),tarpeeks protskua,rasvaa ja hyviä hiilareita. Aamun vois alottaa esim.puurolla johon lisäät raejuustoa/rahkaa,lorauksen öljyä tai vaihtoehtosesti vaikka auringonkukansiemeniä jos se öljy tökkii,hedelmiä/marjoja ja juomaks mitä haluut.Älä turhaan lähde miettimään kaloreita jos vaan suinkin pystyt, se ahdistaa ihan turhaan :) Välipala parin,kolmen tunnin kuluttua,joka ois tasapainonen eli ei pelkkää leipää vaan jotain sellasta mistä saat tarpeeks energiaa ja jaksat taas. Lounas ja päivällinen tulis taas olla tasapainossa-eli tarpeeks kaikkea. Tossa "mitä olet tänään syönyt"-ketjussa mimmit kertoilee omista ruokavalioistaan, sieltä saat loistavia vinkkejä siihen että millaset lounaat ja päivälliset toimii! Ja illalla-ei pelkkää hiilaria vaan mielellään melko prodepainonen iltapala.Miks niin paljon prodea koko ajan? Koska se pitää sun nälkää. Pelkkä hiilareitten mutustaminen aiheuttaa niiitä verensokeripiikkejä ja himoitset sitten koko ajan jotain. Samoin jos vaan mahdollista niin jätä ne karkit vaikka vaan yhdelle päivälle viikossa,ne nostaa noita piikkejä ihan turhaan ja sillon sä korvaat kunnon ruoan turhalla. Juo vettä tarpeeks,vähintään se 1,5-2litraa päivässä ja jos liikut paljon niin muista kunnon nesteytys.Myös se, ettet juo tarpeeks voi näkyä ns."nälkänä".

Toivottavasti näistä edes jokunen vinkki tuntuis helpolta toteuttaa!:) Yrittäisit olla turhaan stressaamatta (mikä on kyllä helpommin sanottu kun tehty) ja heitä vaaka männikköön ja pidä se siellä. Sä huomaat kyllä mikä ero on kun syöt kunnolla ja jaksat taas vaikka kiivetä Mount Everestille :rock:

Suositut

Back
Ylös Bottom