Ongelma kyykyssä - "perse koukistuu"

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Eli kun menen kyykkyyn, niin alaselkä hiukan pyöristyy ja perse kääntyy alaspäin. Eikä auta vaikka kuinka yrittäisi pitää selän suorana.

Tämä saattaa liittyä siihen, että normaalisti selkärankani on sivultakatsottuna mutkalla, sehän on siis normaalistikin mutkalla, mutta mulla se on liikaa.

Kysymys kuuluu.. Onko tämän hoitamiseen mitään kotikonsteja,
ja mistä ongelma mahdollisesti voisi johtua? Kireät takareidet, kireät lonkankoukistajat?

Olen jättänyt kokonaan istumaannousut pois ja vaihtanut takakyykyn etukyykkyyn.

Voisin lyödä vetoa, että johtuu liikkuvuuden puutteesta.

Pohkeet, takareidet, pakarata ja alaselkä auki + lisää liikkuvuutta.

Jos liikkuvuus on huono, niin ei tule muutamassa päivässä, vaan vaattii säännöllistä, määrätietoista ja kehittävää venyttelyä.

Luulen et kyse on nilkkojen jäykkyydestä. Itellä sama homma ja nilkkojen liikkuvuus sekä venyvyys on aivan onneton. Takakyykyssä pidän kantapäiden alla 2,5kg lätkiä niin pystyy kyykkiin ilman alaselän pyöristymistä syvemmälle.

Luulisin, että syynä on liikkuvuuden puute, juurikin kireät (ylä-)takareidet. Takareisien venyttely jalat koukussa voisi auttaa. JTO suositteli jossain threadissä istumaan hajareisin penkillä ja painamaan napaa penkkiä kohti.

Itse kärsin vähän samasta vaivasta ja vuosien syväkyykyt alaselkä pikkusen pyöristyen ovatkin varmaan aiheuttaneet jotain pysyvää vikaa selkään, koska nykyään sattuu niin pirun helposti selkä suorassakin kyykkäillessä painojen mennessä yli sadankahdenkympin. Tyhmä olin, kun en välittänyt pikkukivuista aikanaan ja hoitanut liikkuvuutta kohdilleen. Kunnon raskaat takakyykyt on pois laskuista mullakin. Olen silloin tällöin yrittänyt ottaa takakyykkyä vajaana, semmosena penkille tehtynä pyrkien näin välttämään alaselkäkivun. Selkä ei oikein tunnu tykkäävän tästäkään.

Tekniikasta sen enempää kommentoimatta, niin kyllä kaikilla menee jos tehdään syväkyykkyä oikeen syvään, niin perse "alaspäin" ja selkä hieman kaarelle. Se on ihan normaalia eikä johdu mistään kankeudesta tai muusta. Taas melkein sinne ala-asentoon asti sen selän pitäisi pysyä sopivalla kaarella.

Luulen et kyse on nilkkojen jäykkyydestä. Itellä sama homma ja nilkkojen liikkuvuus sekä venyvyys on aivan onneton. Takakyykyssä pidän kantapäiden alla 2,5kg lätkiä niin pystyy kyykkiin ilman alaselän pyöristymistä syvemmälle.

Näin mäkin luulin ja tein samoin kuin sinä (eli lauta kantapäiden alla).

Sitten kun ihan muista syistä kehitin liikkuvuuttani (erityisesti takareisien osalta), alkoi kyykkääminen onnistua ilman lautaa. Pohkeiden liikkuvuus tuskin lisääntyi tuona aikana juurikaan, mutta niin vain alkoi kyykky onnistua ilman lautaa ja muutenkin alkoi tuntua helpommalta.

Toki kaikki on yksilöitä, eikä kaikilla auta samat kikat, mutta venyttelyä kannattaa ehdottomasti kokeilla.

EDIT: niin puhun itse vaakatason kyykystä tai vähän syvemmästä, mutta en mistää pohjaan kyykkäyksestä (siitä ei ole kokemusta)

Lonkkanivelen liikkuvuuskin voi olla rajoittava tekijä. Jos nivelen liikealue loppuu, alkaa selkä pyöristyä. Lonkkanivelen liikealuetta voi testata makaamalla selällään ja nostamalla koukistettua polvea päätä kohti niin, että lantion asento ei muutu. Jos minkään lihaksen kiristyminen ei tule rajoittavaksi tekijäksi ja liikealue tuntuu sellaiselta, että se asettaa rajoja kyykyyn, on todennäköistä, että syy on tässä.

Itselläni tämä näytti olevan selän pyöristymistä aiheuttava syy ja reilusti leveämpi jalkojen asento auttoi koska:
- Leveämmässä asennossa reisiluu pääsee pidemmälle ylös. (En tiedä päteekö kaikkiin ihmisiin)
- Leveämmässä asennossa selän voi pitää pystymmässä.

Jos syynä on lonkkanivelen liikealueen rajat, eikä lihaskireys, kannattaisi kokeilla leveämpää kyykkyasentoa. Kannattaa myös muistaa, että tekniikkamuutoksia tehdessä on parempi pudottaa painoja ja nostaa ne vähitellen ennalleen.

Kiitos kaikille vastauksista!

Kokeilen ainakin leveämpää asentoa, sekä venyttelyä.
Täytyy myös kokeilla tuota kantapäiden korotusta, en kuitenkaan aio siitä pysyvää ratkaisua.

Pertti123, millaista venyttelyä suosittelisit, että pääsee alkuun.
Eli esim muutama tunti treenin jälkeen pienen lämmittelyn jälkeen staattisia venytyksiä? Vai jotain dynaamisia venytyksiä? Vai kumpaakin :D

Tämä ketju tulikin hyvään aikaan. :thumbs: Olen tehnyt nyt kolme viikkoa jonkinlaista kevennettyä ("vain" 2krt viikossa) Smolov-kyykkyohjelmaa. Tänä aamuna kyykkäilin peilin edessä hieman jalkoja auki eileisestä ja huomasin että omalla (kapealla ja syvällä) tyylillä alaselkä tosiaan hieman pyöristyy ala-asennossa.

Takareidet ovat olleet mulla todella kireät niin kauan kuin muistan joten täytyy nyt lisätä niiden venyttelyä entisestään. Samallahan alaselkäkin hieman notkistuu?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Pertti123, millaista venyttelyä suosittelisit, että pääsee alkuun. Eli esim muutama tunti treenin
jälkeen pienen lämmittelyn jälkeen staattisia venytyksiä? Vai jotain dynaamisia venytyksiä?
Vai kumpaakin :D

Tosiaan, olisi kiva saada joltain jotain vinkkiä tuohon venyttelyyn.:thumbs:

Itse olen yrittänyt venyttää erityisesti lantion seutua, lonkankoukistajia ja takareisiä,
mutta vielä vaan pyöristyy alaselkä kyykyn ala-asennossa, vaikken ihan pohjasta
kyykkääkään.

Tosiaan, olisi kiva saada joltain jotain vinkkiä tuohon venyttelyyn.:thumbs:

Itse olen yrittänyt venyttää erityisesti lantion seutua, lonkankoukistajia ja takareisiä,
mutta vielä vaan pyöristyy alaselkä kyykyn ala-asennossa, vaikken ihan pohjasta
kyykkääkään.

Miten olisi seuraava:

Tästä edes venyttelet joka reenin jälkeen lyhyesti ne lihakset, joita olet harjoitellut.

Tämän lisäksi alat käymään 1krt/vko ohjatussa venyttelyssä. Kun alat oppia erilaisia venyttelyliikkeitä, teet niitä joka ilta (pari tuntia reenin jälkeen) reenatuille lihaksille ja kireille lihaksille esim. telkkua töllätessä. Toimii.! :thumbs:

Ensinnäkin tahtoisin sanoa, että jos joku ei vielä tiedä, niin kyykätessä pitää mennä jalkojen väliin.

Kannattaa kattoa tuo video. Ja jos ei osaa englantia, niin kannattaa opetella, ihan vaan siksi, että voi kattoa tuon videon. Pääpointti tosin oli jo entuudestaan tiedossa (kiitos nerokkaan 5x5 threadin): Kyykätessä pitää mennä jalkojen väliin.

Nimim. "Kyykätessä pitää mennä jalkojen väliin"

PS: Kaikilla EI pyöristy alaselkä Ass to Grass-kyykyssä. Jos pyöristyy, niin ei vaan osaa.

Viimeksi muokattu:
Oli muuten erinomainen tuo Dan Johnin video. Loistavaa materiaalia on myös sen kotisivuilla.

Ainakin kaikille painonnostosta kiinnostuneille.
http://www.danjohn.org/

Mulla ainakin kyykkytekniikka parani huomattavasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom