SUPERCARB 1kg -40%

Omena

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nunza
  • Aloitettu Aloitettu
Gluteeni pois, sokeri ja keinomakeutusaineet kokonaan pois, maitotuotteet pois. Enemmän rasvaa ja kasviksia (ei palkokasveja, sipulia, paprikaa). Kokeile 2 viikkoa ja mittaa vyötärö.

En voi jättää maitotuotteita kokonaan pois, mulla on noita kivuliaita luuston haurastumia syövän liitännäishoitona syödyn lääkityksen takia, ja lääkäri on ehdottomasti käskenyt käyttää maitotuotteita. Onko mitään mahdollisuutta saada tätä toimimaan niin että käyttäisin myös maitotuotteita? Rasvattomia siis. Rahkan ja raejuuston saisi ainakin vaihtaa rasvattomiin tms?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mitkä sun kokonaiskalorit on? Mikä makrojakauma? Paljonko sitä rasvaa on ja minkälaista? Syötkö paljon nopeita hiilareita ja milloin?

Oliko aerobista yhtään? Pari 20-30 min Intervalliharjoiusa viikossa voisi auttaa?

Ennemmin kai ne hiilarit ja taatusti stressi sitä rasvaa vyötärölle tuo kuin ruokasi hyvä rasva. Noita keinomakeutusaineita on paljon, itse en suin surminkaan niitä syö yhtään, paitsi aitoa steviaa, ja keinomakeutusaineethan sekoittavat kropan toimintaa myös. Mehukeittoahan on myös pelkästä marjasta tehtynä. Ehkä voisit kokeilla iltaa ilman leipää ja illalla yöksi jotain proteiinia ja rasvaa, esim. pähkinöitä, munakas tms. Osa tarvii hiilaria illalla nukkuakseen, minä en.

Eihän nämä helppoja juttuja ole, mutta kärsivällisyyttä ja rentoutta. Stressi ja kyttääminen ei taatusti auta, vaikka se ymmärrettävää on.

Mites ne herkkuateriat? Onko niitä usein, paljon? Kokeile kuukausi täysin ilman sokeria?

Mitkä sun kokonaiskalorit on? Mikä makrojakauma? Paljonko sitä rasvaa on ja minkälaista? Syötkö paljon nopeita hiilareita ja milloin?

Oliko aerobista yhtään? Pari 20-30 min Intervalliharjoiusa viikossa voisi auttaa?

Ennemmin kai ne hiilarit ja taatusti stressi sitä rasvaa vyötärölle tuo kuin ruokasi hyvä rasva. Noita keinomakeutusaineita on paljon, itse en suin surminkaan niitä syö yhtään, paitsi aitoa steviaa, ja keinomakeutusaineethan sekoittavat kropan toimintaa myös. Mehukeittoahan on myös pelkästä marjasta tehtynä. Ehkä voisit kokeilla iltaa ilman leipää ja illalla yöksi jotain proteiinia ja rasvaa, esim. pähkinöitä, munakas tms. Osa tarvii hiilaria illalla nukkuakseen, minä en.

Eihän nämä helppoja juttuja ole, mutta kärsivällisyyttä ja rentoutta. Stressi ja kyttääminen ei taatusti auta, vaikka se ymmärrettävää on.

Mites ne herkkuateriat? Onko niitä usein, paljon? Kokeile kuukausi täysin ilman sokeria?

Makrojakauma?? Juntti tässä hei, mutta mikäs se on? :nolo::nolo: :D Kalorimäärä lienee jotain 1900-2000 luokkaa, en ole kyllä laskenutkaan hetkeen. Mutta siis missään nimessä kaloreita ei ole liian vähän, mietinkin, onko niitä jopa liikaa. Toisaalta syön juuri niin paljon kuin mitä täältä olen ottanut onkeeni, että ehkei niitä liikaa ole. Nopeita hiilareita saan käsittääkseni banaanista, jota laitan esim mustikan ja rahkan kanssa smoothieen tai sit kun teen niitä proteiinilättyjä kananmunasta+banaanista. Joskus syön banaanin välipalaksi.
Mietin tuota Fast-juoman sukraloosia, olisko mun hyvä vaihtaa se esim natural-versioon jos ottaisin sitä rasvattoman maidon seassa (veden kanssa en saata sitä juoda, maistuu ihan kylmettyneeltä liian laihalta pussimuusilta :urjo: )?
Mehukeiton voin helposti vaihtaa vaikka pakastemustikoihin. Voisin myös kokeilla tota hiilariköyhää iltapalaa, munakasta tai ehkä vhh-pannuleipää.. Herkkujuttuja ei ole nyt pariin viikkoon ollut kuin perjantaina ja lauantaina yhdet hyväskät; viime viikonloppuna yksi mustikkapiirakanpala molempina päivinä kahvin kanssa. Samaan tyyliin meni sitä edeltävä viikonloppu. No, illalla leffan ääressä söin muutaman sipsin. Voisin kokeilla tuota että olisin vaikka kuukauden täysin ilman sokeria.

Tunnistan itsessäni kyttääjän ja ressaajan,ja tottahan se on, ettei sillä pitkälle pötki. Tänään salilla ajatukset pyöri vain läskimahassa ja olin lopulta vain tosi kiukkuinen ja loukkasin vielä sormeni kun ranskalaisessa punnerruksessa laskin puntin alas sarjan jälkeen. :down: Ehkä olis hyvä taas palata maanpinnalle ja olla tyytyväinen siitä kun olen näinkin hyvässä kuosissa; pari vuotta sitten olin ladattu täyteen sytostaatteja ja sieltä kuopasta nouseminen kesti kaaaauaaan. Ja siis ehdottomasti haluan jatkaa vain eteenpäin ja saada lisää tuloksia tässä lihasmassahankkeessani.

Aerobista on epäsäännöllisesti punttisalin välipäivinä pyöräilyä, kävelyä tai juoksu-kävely-juoksu-lenkkiä.

En sano tätä todellakaan arvostellen tai moralisoiden, kun ihmettelen vatsarasvasta ahdistumista tuossa mittakaavassa tilanteessa, jossa olet sairastanut syövän.

Jätä oikeasti ainakin kaikki terveyttä mahdollisesti uhkaavat aineet kuten keinomakeutukset, sokeri JA gluteeni kokonaan pois. Ja syö vähintään 2000 kaloria jo terveydenkin takia.

Makrojakauma eli paljonko syöt päivässä proteiinia, rasvoja ja hiilareita. Grammoina ja prosentteina kokonaisenergiasta. Mutta pärjäähän sitä ilmankin laskemista, siitäkin tulee helposti kahlitsevaa ja stressaavaa. Jos vaan jatketaan ja iloitaan elämästä ja liikkumisesta, eikä stressata?

Tuoteselosteet kannattaa kyllä silti lukea tarkkaan. Mulla nousee karvat kaikista light- ja vhh-tuotteista. Mun mielestä syödään aitoa ruokaa mahd. paljon, ja jos hiilareita vähennetään, ne vähennetään ruoasta, eikä syödä mitään keinotekoisesti vhh:ta. Niissä on usein kaikkea moskaa täytteenä ja koostumuksen parantajina. Samoin en syö mitään gluteenittomia leipiä, ja niistä saan iho-oireita, koska ovat täynnä kaikenmaailman moskaa ja lisäaineita. Nämä paahdettavat "ihan kuin vehnä, 100% ruis" -leivät ovat ihan syvältä, niihinhän lisätään erikseen vehnägluteenia että saadaan se kuohkeus aikaan. Miten niin 100% ruista?! Mutta mä olenkin aika nipo näissä, ei kaikkien tarvii olla...

Tunnistan itsekin tuota itsekyttäämismentaliteettia joka mulle on muodostumassa (on sitä toki aiemminkin ollut, mutta eri tavalla), mietin sitä aika paljonkin nyt, ja se saa nyt jäädä. Tai ainakin muuttua stressaavasta ja kriittisestä realistisen ja hyväksyvän toteavaksi. Aika mahdoton yhtälö mullakin samaan aikaan yrittää kasvattaa pitkiin tikkusääriin lihasta ja samalla kytätä vatsarasvaa... Ei se pieni vatsarasva mua ennenkään niin kauheasti haitannut, miksi sen pitäisi nyt haitata. Ihan epärealistista odottaa, että yhtäkkiä olisi rasvaton sixpacki... Sitä rupeaa helposti vaatimaan itseltään ihan naurettavia, kun pyörii tässä "virmajokien" maailmassa, huomaan. Ja taatusti nämä virmajoet ammattilaisina treenaavat ja syövät ihan eri tavalla kuin me tavikset amatöörit.

Kun tarpeeksi murehtii ruokavaliotaan, rasvaa siellä tai täällä, lihaksen puutetta tuolla ja siellä, laskee ja suunnittelee ja mittaa kaiken, menee liikunnasta kaikki ilo, omakuva vääristyy ja peili näyttää ihan jotain muuta mitä se oikeasti on. Ja paradoksaalista kyllä, sitä siis rupeaa näyttämään omasta mielestä "huonommalta" vaikka itse asiassa edistyy ja näyttää entiseen, ei-puntteilevaan verrattuna paljon paremmalta. Ihan hullua. Ja vaikka monen muun mielestä täällä varmaan olenkin kynismummo pahimmasta päästä, niin mitä sitten! Itse olen tyytyväinen nykytilanteeseen, ja kiva jos siitä vielä petraantuu. Voihan ne ongelmakohdatkin (jos ne niitä edes ovat!) ottaa positiivisena, tsemppiä tuovana haasteena, eikä murehtia niitä niin, ettei näe metsää puilta. Jokaisella on vahvuutensa ja heikkoutensa, eikä kukaan ole täydellinen. Suhteellisuudentaju häviää välillä aika pahasti (perua myös omasta perfektionismista).

Syövästä jos on selvinnyt, on kaikki kuitenkin aika hyvin :).

- - - Updated - - -

Niin se vielä nunzalle, että ihan hyvältä tuo kuulostaa, korjaa jotain pientä jos haluat ruokavaliossa, mutta muuten jatka samaan malliin ja syö riittävästi. Ja lepopäiviä tietysti myös mukaan ja riittävästi unta.

En sano tätä todellakaan arvostellen tai moralisoiden, kun ihmettelen vatsarasvasta ahdistumista tuossa mittakaavassa tilanteessa, jossa olet sairastanut syövän.

Jätä oikeasti ainakin kaikki terveyttä mahdollisesti uhkaavat aineet kuten keinomakeutukset, sokeri JA gluteeni kokonaan pois. Ja syö vähintään 2000 kaloria jo terveydenkin takia.

Mulla on myöskin ollut kaksi kertaa raskausdiabetes, sekä huomattava sukurasite aikuistyypin diabetekseen. Sen lisäksi onkologi on puhunut, että ylipainoa ei saa tulla, koska mahdolliset kehossa lymyävät syöpäsolut saavat kasvuvoimaa rasvasta. Niin ja sokerista kans. :) Periaatteessa nuo muutamat ylisentit ei tietenkään haittaa, kun miettii asiaa kokonaisuudessaan, mutta haluan tehdä kaikkeni, etten enää sairastuisi, en syöpään enkä diabetekseen. Ja ihan ihan vähän olen myös turhamainenkin. :D

Jep, rankalta kuulostaa ja varmasti onkin. Mä olen kuullut/lukenut syöpasolujen ottavan ravintonsa nimenomaan sokerista (hiilareista), eikä ravinnon rasvasta. Mun mielestä sun olisi paras ennen kaikkea välttää stressiä, unohtaa pitkäkestoinen aerobinen treeni kokonaan ja puhdistaa ruokavalio kaikesta, minkä on todettu altistavan sairauksille. Kehotan siis edelleen tutustumaan paleoruokavalioon ja riittävä uni ja lepo ovat myös a ja o.

Tiedän kokemuksesta, että joskus ahdistusta tavallaan lievittää ulkonäköön keskittyminen, mutta kestävä muutos onnistuu parhaiten itsensä hyväksymällä myös siinä kunnossa kuin parhaillaan on :)

Transrasvaa tietysti pitää välttää kuin ruttoa, ja "mätössä" sitä usein on. Oletko nunza lukenut kirja Ruokavalio ja syöpä? Béliveau & Gingras. Mielenkiintoinen kirja, ja siinä kerrotaan hyvistä syöpää ehkäisevistä ruoista. Kirjasta on joku jatko-osakin. Kasviksia vaan ihan perkeleesti, ja vihreää teetä.

Tarkoititko nunza tuossa, että syöpä hyötyy kehossa olevasta rasvasta vai ruoan rasvasta? Ilmeisesti kehossa olevasta? Painoharjoittelu ainakin on hyväksi, "Lihastohtori" Hulmi juuri kertoi Iltalehdessä, että syöpäpotilaissa niiden ihmisten, joilla on pieni lihasmäärä, kuolleisuus on selvästi suurempi. Ja lihasmäärä korreloi muutenkin kuolleisuuteen eli lihakset suojaavat ihmistä.

Transrasvaa tietysti pitää välttää kuin ruttoa, ja "mätössä" sitä usein on. Oletko nunza lukenut kirja Ruokavalio ja syöpä? Béliveau & Gingras. Mielenkiintoinen kirja, ja siinä kerrotaan hyvistä syöpää ehkäisevistä ruoista. Kirjasta on joku jatko-osakin. Kasviksia vaan ihan perkeleesti, ja vihreää teetä.

Tarkoititko nunza tuossa, että syöpä hyötyy kehossa olevasta rasvasta vai ruoan rasvasta? Ilmeisesti kehossa olevasta? Painoharjoittelu ainakin on hyväksi, "Lihastohtori" Hulmi juuri kertoi Iltalehdessä, että syöpäpotilaissa niiden ihmisten, joilla on pieni lihasmäärä, kuolleisuus on selvästi suurempi. Ja lihasmäärä korreloi muutenkin kuolleisuuteen eli lihakset suojaavat ihmistä.

Nimenomaan siis kehossa olevasta rasvasta. Ruuan mukana tuleva rasva on välttämätöntäkin, siis pehmeä tyydyttymätön rasva, mutta senhän kaikki jo tiesikin.
Olen kuullut tuosta Ruokavalio ja syöpä-kirjasta, muutama vertaissisko taitaa sitä noudattaakin. Itse en ole perehtynyt sen kummemmin, jotenkaan mun keskittymiskyky ei ole niin hyvä että jaksaisin noudattaa mitään tiettyä ruokavaliota, siis jotain tiettyä kaavaa. Mutta ihan varmasti hyvä kirja. :)

Mä muuten tartuin asiaan eilen, ja laitoin Facebook-statukseeni haasteen itselleni, että niin monta tykkääjää kuin tulee, niin monta päivää olen ilman sokeria (Iltalehdessä oli juttu tytöstä joka oli laihduttanut huimat määrät, ja alkuun oli päässyt juurikin tuolla tavalla, kun oli laittanut tuollaisen tilapäivityksen itselleen.. nyt tuo samankaltainen status leviää ainakin mun fb-kaveripiirissä :) )
Sain yli 70 tykkäystä, joten taitaapi tulla sokuriton syyskuu! :D Aloitan huomisaamusta. :)

^kirjassa ei ole mitään ruokavalioita tai dieettejä, puhutaankohan samasta kirjasta. Siinä kerrotaan ensin yleisesti syövän synnystä ja miten itse voi eri tavoin vaikuttaa ihan jokaiselle ilmestyvien syövänalkujen kohtaloon: kyse on siitä, onko syöpäsoluilla hyvät kasvuolosuhteet vai ei. Todella mielenkiintoista. Tärkeää tietoa jokaiselle ja varsinkin syövän sairastaneille.

sitten siinä kerrotaan joistain tutkitusti syöpää ehkäisevistä ruoka-aineista (joita useimmat täälläkin varmaan syövät usein), mutta kyse ei ole dietistä. Niillä taitaa olla toinekin kirja, jossa on reseptejä, ehkä kavereillasi on se.

^kirjassa ei ole mitään ruokavalioita tai dieettejä, puhutaankohan samasta kirjasta. Siinä kerrotaan ensin yleisesti syövän synnystä ja miten itse voi eri tavoin vaikuttaa ihan jokaiselle ilmestyvien syövänalkujen kohtaloon: kyse on siitä, onko syöpäsoluilla hyvät kasvuolosuhteet vai ei. Todella mielenkiintoista. Tärkeää tietoa jokaiselle ja varsinkin syövän sairastaneille.

sitten siinä kerrotaan joistain tutkitusti syöpää ehkäisevistä ruoka-aineista (joita useimmat täälläkin varmaan syövät usein), mutta kyse ei ole dietistä. Niillä taitaa olla toinekin kirja, jossa on reseptejä, ehkä kavereillasi on se.

Jaa, niin just, voi olla että oon sekoittanu mielessäni puurot ja vellit. :D Voisin kyllä tutustua tuohon kirjaan ihan noin muutenkin. Pitää koittaa kytätä jos huutiksessa tms olisi. :)

Sokerilakko alkoi siis viime lauantaina ja nyt näytti puntari -2kg ja mittanauha vyötärön kohdalta -1cm. Ruokaa olen syönyt nyt mielestäni hyvin, reippaita määriä ja ~kolmen tunnin välein. Salitreeni sujuu ja sain jo yhden huomion eräätä miespuoliselta työkaveriltani, joka kysyi "ootko sä laihtunu?" :dance: :)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Jaa, niin just, voi olla että oon sekoittanu mielessäni puurot ja vellit. :D Voisin kyllä tutustua tuohon kirjaan ihan noin muutenkin. Pitää koittaa kytätä jos huutiksessa tms olisi. :)

Sokerilakko alkoi siis viime lauantaina ja nyt näytti puntari -2kg ja mittanauha vyötärön kohdalta -1cm. Ruokaa olen syönyt nyt mielestäni hyvin, reippaita määriä ja ~kolmen tunnin välein. Salitreeni sujuu ja sain jo yhden huomion eräätä miespuoliselta työkaveriltani, joka kysyi "ootko sä laihtunu?" :dance: :)

Vau, hyvin menee! :) Tuon kirjan painos on ollut loppu jo vuosia, mutta kirjastoista löytyy.

Hei, täällä kans yks omppu saman ongelman kanssa tuskailee! Vatsan ja rinnan seutu on hyvin pullea, samoin selkäpuoli, kun taas peppu ja jalat ihan minit. Kädet on aika normit ja vähän lihastakin näkyy, mutta olkapäissä ei ole kehumista. Olin kesällä Jutan superdieetillä 6 vk, rasvaa paloi (otin ennen ja jälkeen -kuvat) mutta paino ei tippunut, joten lihasta kaiketi tuli. Keskivartalossa ei tapahtunut muutosta.

Olen hyvin lyhyt, vähän päälle 150cm mut paino huitelee jossain 60kg tienoilla. Käyn salilla 2-4krt/viikko (jos en käy 4krt viikossa, teen silloin kotitreeniä painoilla ja/tai kahvakuulalla) ja treenaan kiertoharjoitteluna 3 kierrosta koko kropaan (kyykky, mave/SJMV, askelkyykyt, kulmasoutu, vinopena, pystypunnerrus, ojentajat ja habat sekä vatsat). Treeniin menee 45min-60min, sillä liikkeet tehdään putkeen ja kierrosten välissä lepoa 2-3min. Hiki tulee, mutta jaksan treenit tehdä. Lisäksi teen matalasykkeistä aerobista 45-60 min 2-4 krt/vk (pyöräily/kävely).

Ruokavalio:
Aamupala: rasvaton maitorahka 250g, 100g marjoja, steviaa, 10g vehnäleseitä, 10g pähkinöitä
Lounas: 100g lihaa/kanaa/kalaa, runsaasti salaattia/wokkia, salaatinkastike öljypohjainen
Välipala: rahka 125g+100g mustikoita/prodepatukka, 15g pähkinöitä
Illallinen: sama kuin lounas
Iltapala: sama kuin aamupala

Salipäivinä syön treenin jälkeisellä ruualla riisiä/pastaa ja toisinaan leivän. Vettä juon paljon, samoin vihreää teetä (ja vishyä/light kokista...).

Joku tässä mättää, mutta mikä??

Siis AARRGGHHH!!! :wall::down::itku::curs: ja mielellään vielä kaikki muutkin maailman kamalimmat hymiöt.
Paino on pudonnut nyt yhteensä 3kg kahden sokerittoman viikon aikana, mikä oli odotettavissakin. Oon koittanut syödä juuri niin tunnollisesti kuin mitä mua on neuvottu, ainoastaan makeutusaineet Fast-juomissa (sukraloosi) sekä minimimäärä mehukeittoa rahkan kanssa (aspartaami, asesulfaami?) on jäännöstä entisestä. Banaania syön aina välillä, olen toki sitäkin vähentänyt. Proteiinia ja kasviksia ja marjoja syön reippaasti. PIdän huolena että ateriavälit on korkeintaan 4h. Mutta tuo vyötärö ei kapene ei sitte millään? Ulkoinen olemus näyttää kaventuneen, mahamakkara on pienentynyt ja oikeassa valossa tiiraten alkaa vähän lihaksiakin ehkä erottua (toiveajattelua!!? :rock: ) Mittanauha näyttää sen raivostuttavan saman lukeman kuin aiemminkin. Eikö ny luulis että vyötäröläski katoais pikkuhiljaa? Vai oonkohan mä nyt vain vähän liian hysteerinen mittanauhani kanssa? :nolo: Yhtäkaikki, raivostuttavaa.

^Öö, minusta tuo kyllä kuulostaa hiton hyvältä...? Paino putoaa, olemus tiivistyy, vatsamakkarat katoaa. Ruokavalio kunnossa. Taidat olla vähän hätäinen...?

Keinotekoiset makeutusaineet kyllä itse jättäisin pois jossain vaiheessa, itse en koskaan niitä käytä. Keho menee niistä sekaisin eikä osaa tulkita niitä oikein. Lisäksi niissä on/saattaa olla terveyshaittoja. Aspartaamissa ainakin riskejä.

Mitä vikaa mehukeitossa, jos se on makeuttamaton, lisäaineeton, 100% marjaa?

Stressaatko paljon? Vyötäröläski kuulemma tulee juuri stressistä. Miten olisi jotkut rentoutusharjoitukset, meditaatio tms.? Voisit halutessasi huviksesi lainata kirjastosta Kaisa Jaakkola: Hormonidieetti ja Max Tomlinson: Nyt se onnistuu! Vihdoinkin eroon itsepintaisista rasvakertymistä. Ehkä niistä saisi jotain kokeilemisenarvoisia vinkkejä.

Mittanauha näyttää sen raivostuttavan saman lukeman kuin aiemminkin. Eikö ny luulis että vyötäröläski katoais pikkuhiljaa? Vai oonkohan mä nyt vain vähän liian hysteerinen mittanauhani kanssa? :nolo: Yhtäkaikki, raivostuttavaa.
Mittavirhe, joten relaa vähän ja nauti tuloksista!

Hei pitkästä aikaa! En ole täällä kirjoitellut mutta treeni ja ruokavalio on edelleen samalla lailla käytössä ja nyt on tullut tulostakin. :) Sokerittomuuslakkoa on nyt takana 37 päivää ja painoa on pudonnut 4kg ja vyötäröltä sen perhanan mittanauhan kanssa mitattuna yhteensä 6cm!!! :D En ole ollut näissä mitoissa kertaakaan se jälkeen kun aloin odottaa toisiksi nuorinta lastani. Lihakset on tulleet esiin, rasvaa on kadonnut. Ikävä kyllä rasvaa on kadonnut myös lantiolta ja reisistä, ja vaikka takapuoli alkaa olla ihan jees, oon mä silti ihan olemattoman pieni alavartalostani. Mutta, nyt alkaa näyttää vähän sopusuhtaisemmalta kun keski- ja ylävartalokin ovat hoikemmat. Saan palautettakin siitä että olen "kutistunut" ja "laihtunut". Salilla yksi nainen seurasi mun lankkuilua ja tuli jälkeenpäin sanomaan ihmetelleensä, että "miten kauan tuo ihminen tuossa lankussa oikein viettää". :D
Nojoo, tuo nyt ei liity syömisiin millään lailla, kunhan elvistelin. :hyvä:

^mun mielestä Tavin kirjoitus oli aika asiallinen kuitenkin ja sanoi, että kaikessa on puolensa. Kai hänkin aika hyvin myy. Varmaan Jaakkolan kirjassa on heikkouksiakin ja virheitäkin, kuten monessa muussakin, mutta myös asiaa. Tavin pari kirjaa olen lukenut ja pitänyt, niissä on ihan järkeä, ja hiilaritietoinenhan hänkin on eikä kammoa rasvaa. Hänhän on Kukka Laaksonkon kanssa tehnyt yhteistyötä. No, tutustun kuitenkin Jaakkolankin kirjaan. Lisäaineita en todellakaan kyllä rupea kilokaupalla syömään, ja proteiinia hankin muualtakin kuin lihasta, vaikken maitotuotteita voikaan käyttää. Totta on, että naiset rääkkää itseään ihan liikaa kortisolia tuottavilla tuntikausien aerobisella, kun salista olisi iso hyöty. Eikös Jaakkolakin pilannut terveytensä kilpailufitness-diettauksella, joten vaaransa siinäkin, kuten täälläkin todettu.

Se mikä minua Tavissa ihmetytti, oli se, että kun viimeksi näin hänet tv:ssä. Ihan tosi tosi isot vatsamakkarat... Jos saarnaajalla itsellään on ne ongelmat, joista opettaa, mulla herää aina epäilys.

En nyt mitenkään yritä puolustella, olen oikeasti vilpitön arvostellessani kirjoja.Toki näkemykseni on oma, mutta en ole niin henkisesti pieni, että olisin kade. Ehkä hiukan teidän bodykeskeisyyteen selvennykseksi: olen 56-vuotias ja elän postmenopaussiaikoja. Joo, ja minulla on maha. Palataaan asiaan, kun kaikilla teillä yii 56-vuotiailla naisilla on *leikkaamaton* maha :)

yst. terv. Varpu

En nyt mitenkään yritä puolustella, olen oikeasti vilpitön arvostellessani kirjoja.Toki näkemykseni on oma, mutta en ole niin henkisesti pieni, että olisin kade. Ehkä hiukan teidän bodykeskeisyyteen selvennykseksi: olen 56-vuotias ja elän postmenopaussiaikoja. Joo, ja minulla on maha. Palataaan asiaan, kun kaikilla teillä yii 56-vuotiailla naisilla on *leikkaamaton* maha :)

yst. terv. Varpu
Kenen tahansa ulkomuodon arvostelu on hieman tai erittäin asiatonta, tai ainakin ajattelematonta. Mutta toki ammatinvalintasi siihen hieman altistaa, vaikkei sitä oikeutakaan. Ja koen fat shamingin kurjaksi ja turhaksi, mutta sama pätee imo fit shamingin kohdalla. :)

Turhaksi koen myös yleiset myytit ja lannistamisen kulttuurin. Ei kannata siinä iässä tai tässä. Mitä sitä enää välittää. Ja ei, ulkonäkö ei suinkaan ole kaikki kaikessa, eikä mahan timmiys tee kenestäkään parempaa ihmistä. Paitsi että siinä mielessä saattaa tehdä, että varsinkin keskivartalolihavuus on terveysriski. Ja ainakin itse olen nykyisessä painossa (vuoden takaisesta n. 8 kg) itseasiassa jopa parempi ihminen siinä mielessä, että viihdyn taas omassa kropassani ja voin fyysisesti paremmin kuin koskaan kiitos ruokavalioni ja treenin, ja jotka sitä bodykeskeisyyttä sitten kaiketi ovat.

Ja minä sanon että p*skat siitä iästä ainakaan vielä, nyt nelikymppisenä vetäisin itseni puolessa vuodessa takaisin, ellei yli siihen tikkiin, jossa olin vajaa kymmenen vuotta sitten. Ja ilman mitään leikkauksia saati taikatemppuja. Yhtään laihdutusopastakaan en lukenut. Pakkiksesta ja muutamasta blogista toki oli hyötyä, että sain dieetilläkin kalorinsaannin optimoitua niin, että lihaskuntoharjoittelun myötä palautunut nopea aineenvaihdunta säilyi, ja saavutettua lihasmassaa ei tullut kadotettua.

Perussairaudet ja menopaussi kieltämättä varmasti mutkistavat asioita. Muuten laihdutus on mielestäni puhdasta matematiikkaa; syö vähemmän kuin kuluttaa, ja painottaa syömisessä laatuun, eli kurat kuten nopea hiilari ja kovat rasvat pois. Iän myötä hidastuvan aineenvaihdunnan piikkiinkään asioita ei voi laittaa kovin aikaisin, koska afaik aineenvaihdunnan hidastuminen tapahtuu konkreettisemmin vasta siinä seitsemänkympin paikkeilla. Ja yleisestihän ikä on vaan plussaa kroppaprojektissa, sitä on sallivampi itseään kohtaan, osaa iloita pienistäkin muutoksista, eikä tarvi olla siinä kunnossa, kuin kaksikymppisenä. Vaikka tietty omalla kohdalla taidan olla paremmassa kunnossa kuin silloin, jos mittareina käytetään kehonkoostumusta ja yleiskuntoa.

Ja tjeu:

Bodybuilding.com - Body Transformation: Ellie Lyons Lost 78 Pounds At Age 63!

Onhan tuo saitti jenkkihöplää, ja usempi varmaan myös legurissa ylimääräisiä nahkoja kiristellyt, mutta kuvat ja numerot puhukoon puolestaan.

Back
Ylös Bottom