Omena

Liittynyt
24.5.2013
Viestejä
55
Voi apua. Mä olen varsinainen omenan-, etten sanoisi suorastaan varoituskolmion muotoinen. Muualta olen hoikka; takapuoli ja reidet mitättömän pienet (olen aloittanu treeni-osioonkin ketjun, ja treeni kulkee siis hyvin nyt uuden ohjelman kera). Mun ongelma on siis vyötärön alue, joka ei pienene, ei sit millään. Olen syönyt nyt suunnilleen näin:
-aamupalaksi rahkaa+sokeritonta mehukeittoa
-töissä aamukahvilla vähän puuroa ja mansikkahilloa, vapaapäivänä ehkä banaani tai proteiinipatukka, toisinaan ei mitään, riippuen siitä milloin herään
-lounaaksi töissä paljon salaattia, vähänlaisesti hiilaripitoista lisäkettä, muuten melko normiannos tavallista ruokaa, ei ikinä leipää. Kotona lämmin ruoka jää joskus väliin, riippuen tosiaan siitä minkälainen aikataulu on.
-välipalaksi ehkä hedelmä tai ruisleivän siivu+juustoa, maitoa
-kahvia pitkin päivää liian paljon, vettä kait liian vähän?
-päivällinen jää liian usein väliin, usein käyn salilla juuri niihin aikoihin kun en muulloin pääse. Muutoin päivälliseksi jotain samanlaista kuin lounaaksikin, tavallista ruokaa, töissä usein valmisruokaa. Salaattia reilusti, jos sitä sattuu olemaan
-iltapalaksi sitten yleensä ruisleivän, esim reissumiehen, molemmat puolet, maitoa, juustoa

-heraproteiinijuomaa juon salipäivinä 1-2 annosta

Okei, nyt kun tuon näkee itse mustana valkoisella, se näyttääkin typerältä. Seuraava kysymykseni oliskin ollut, että mikä on kun mun vyötärönseutu ei kapene? Mutta siis, mä tattisin jotain apua tähän ihan selkeästi. Laihdutus ei ole mielessäni, varsinaisesti, ainoastaan tuo vyötärönseutu saisi kaventua. Haluan isommat lihakset, joten ruokaa saa ilmeisesti olla melko paljon? Mutta oikeanlaista. Mitä?

Auttakaa nyt jos vain viitsitte, tai vinkatkaa joku hyvä linkki mistä löytyy neuvoja. Mihinkään personaltrainereihin mulla ei valitettavasti ole varaa..


muoks* niin joo, kesän ajan olen tehnyt kolmivuorotyötä, jonka ansiosta syömiset onmyös epäsäännöllisemmät. Elokuun alussa lopetan työt tuolla ja palaan hoitovapaalle sekä opiskelun pariin, jolloin päivärytmi palautuu normaaliksi.
 
Liittynyt
7.1.2007
Viestejä
1 543
Ikä
39
Mun ongelma on siis vyötärön alue, joka ei pienene, ei sit millään. Olen syönyt nyt suunnilleen näin:
-aamupalaksi rahkaa+sokeritonta mehukeittoa
-töissä aamukahvilla vähän puuroa ja mansikkahilloa, vapaapäivänä ehkä banaani tai proteiinipatukka, toisinaan ei mitään, riippuen siitä milloin herään
-lounaaksi töissä paljon salaattia, vähänlaisesti hiilaripitoista lisäkettä, muuten melko normiannos tavallista ruokaa, ei ikinä leipää. Kotona lämmin ruoka jää joskus väliin, riippuen tosiaan siitä minkälainen aikataulu on.
-välipalaksi ehkä hedelmä tai ruisleivän siivu+juustoa, maitoa
-kahvia pitkin päivää liian paljon, vettä kait liian vähän?
-päivällinen jää liian usein väliin, usein käyn salilla juuri niihin aikoihin kun en muulloin pääse. Muutoin päivälliseksi jotain samanlaista kuin lounaaksikin, tavallista ruokaa, töissä usein valmisruokaa. Salaattia reilusti, jos sitä sattuu olemaan
-iltapalaksi sitten yleensä ruisleivän, esim reissumiehen, molemmat puolet, maitoa, juustoa

-heraproteiinijuomaa juon salipäivinä 1-2 annosta
No ei tuo kovin säännölliseltä ja tasapainoiselta syömiseltä näytä kun "jää usein väliin" -kommentteja on. Tärkeintä on säännöllinen ja monipuolinen syöminen, proteiinipainotteisesti, hyviä hiilareita ja hyviä rasvoja unohtamatta. 2 kunnon ateriaa ja 3 välipalaa niin sillä pääsee jo pitkälle. Molemmilla pääaterioilla reilusti proteiinia ja myös vähän joka aterialla, niin sillä selviää jo pitkälle.

Miten treenaat? Entäs minkä kokoinen olet? Jos olet normipainoinen niin kovalla punttitreenillä ja fiksulla vatsatreenillä tekee jo paljon jos syönti on "perus ok".
 
Liittynyt
24.5.2013
Viestejä
55
Treenaan kaksijakoisella ohjelmalla, raskaita painoja käyttäen. Käyn joka toinen- tai kolmas päivä. Välipäivinä joskus kävely- tai pyöräilylenkkejä tai vain hyötyliikuntaa. Olen 170cm/63kg, paino ei ole parin kuukauden aikana heilahtanut mihinkään suuntaan, eikä ole tarkoituskaan. Siis ainakaan pudota. Huomasin tänään mitatessani, että hauiksen ympärys on muuttunut 26cm:stä 27cm:iin ja lantioon on tullut sentti lisää jipii!
Nojoo, takaisin aiheeseen. :D Eikai tässäkään muuta ongelmaa olisi, kuin se, että ottaa itseään "niskasta kiinni" ja pitää huolen siitä että se ruokailu tapahtuu säännöllisesti. Huolimattomuuttahan tuo mun syöminen on ollut, ja vähän myös laiskuutta. :down:
 
Liittynyt
7.1.2007
Viestejä
1 543
Ikä
39
Treenaan kaksijakoisella ohjelmalla, raskaita painoja käyttäen. Käyn joka toinen- tai kolmas päivä. Välipäivinä joskus kävely- tai pyöräilylenkkejä tai vain hyötyliikuntaa. Olen 170cm/63kg, paino ei ole parin kuukauden aikana heilahtanut mihinkään suuntaan, eikä ole tarkoituskaan. Siis ainakaan pudota. Huomasin tänään mitatessani, että hauiksen ympärys on muuttunut 26cm:stä 27cm:iin ja lantioon on tullut sentti lisää jipii!
Nojoo, takaisin aiheeseen. :D Eikai tässäkään muuta ongelmaa olisi, kuin se, että ottaa itseään "niskasta kiinni" ja pitää huolen siitä että se ruokailu tapahtuu säännöllisesti. Huolimattomuuttahan tuo mun syöminen on ollut, ja vähän myös laiskuutta. :down:
Hyvältä kuulostaa! Treenaathan monipuolisesti myös vatsaa? Sekä hoovereita jne eli syviä lihaksia että painojen / vastuksen kanssa pinnallisia lihaksia? Kyllä se sieltä tulee kun saat ruokailusta säännöllistä ja järkevää ja jatkat sitkeesti tiukkaa treeniä.
 
Liittynyt
8.6.2013
Viestejä
401
Mä olen huomannut (ja lukenut), että nimenomaan treenaamalla (ja syömällä riittävästi) se x-vartalo syntyy, verrattuna vaikka verrokkiryhmään, jolla samat kalorit viivan alla eivätkä liiku, joille jää se I-vartalo. Joten eiköhän se sullakin muutu pikku hiljaa. Itsellä ainakin vyötärö kapenee koko ajan.

Teetkö ohjelmassasi myös isoja perusliikkeitä kuten kyykky ja maastaveto? Niillä se hyvä perse ja sääret tehdään kuulemani mukaan jo pitkälle ja keskivartalokin kehittyy.
 
Liittynyt
15.1.2011
Viestejä
544
Kaupunki
Kainuu
Samaa mieltä kyykystä, parasta peppu-reisi-vatsajumppaa! Omissa treeneissä ei ole ollut erikseen vatsalihasliikkeitä yli viiteen kuukauteen, kun isot perusliikkeet rasittavat niitä myös tehokkaasti, mutta ei vatsalihasliikkeistä muutaman kerran viikkoon varmasti haittaakaan ole (omien lihaksien kehittymisestä ei näkyviä huomioita, kun ovat rasvan alla piilossa, mutta vaikka painoa on tullut 3kg lisää, ei vyötärönympärys ole senteissä kasvanut).
 

Mopsy80

Hopeless Gage
Liittynyt
22.7.2012
Viestejä
7 111
Mä teen nykyään vatsat jalkojen nostolla telineessä, tuntuu tosi raskaalta ja myös yläkropassa ja reisissä. Etenkin kyykyn, penkin ja sjmv:n jälkeen :) Niin ja todellakin se x-vartalo muotoutuu juuri kuten BM ja Mankki sanoi, ainakin munkin tapauksessa!
Just eilen yks kaveri hämmästeli, miten voin painaa 56kg, oli luullut mun painavan alle 50. Eli sen vaakanumeron voi todellakin unohtaa, tai ainakin seurata enemmän peilikuvaa kuin vaakaa.
 
Liittynyt
24.5.2013
Viestejä
55
Teetkö ohjelmassasi myös isoja perusliikkeitä kuten kyykky ja maastaveto? Niillä se hyvä perse ja sääret tehdään kuulemani mukaan jo pitkälle ja keskivartalokin kehittyy.
Jep, ohjelmassani on kyykkyjä ja maastavetoa. Lisäksi jalkaprässi, pakarakone, joskus yhdenjalan kyykyt, sekä lähentäjät + loitontajat. Yläkroppaa treenaan myös, olkapäitä vipunostoilla, pystysoudulla ja vipunostoilla taakse. Selkää ylätaljassa, soutukoneessa ja/tai kulmasoudulla. Olkaliikkeisiin tarttisin varmaan lisävinkkejä, vai riittääköhän nuo.
Syöminen on vähän hankala juttu. MUn pitäis varmaan laittaa joku hälytys puhelimeen muistuttamaan että SYÖ TOLLO!!! Muuten en muista. Herkkupäivinä syön kuin possu, tokikaan en enää yhtä paljon kuin ennen.
 
Liittynyt
8.6.2013
Viestejä
401
Mä en oikein tajua noita herkku-/mättöpäiviä... Kun olen vihdoin alkanut syödä riittävästi ruokaa (ennen en vaan tajunnut syöväni ihan liian vähän...:nolo:), ei mun edes tee mieli juurikaan mitään moskaa. Olen vierottautunut sokerista (joka minulla oli tummassa halpissuklaassa) aika hyvin. Ennen söin ilmeisesti ihan vain nälkääni iltaisin suklaata, popcornia ja salmiakkia. Jos ei ole rankalla dietillä (esim. jotain kisaa tai painoluokka varten), eikä tarvii herätellä aineenvaihduntaa, niin mihin sitä mättöpäivää tarvitsee? Jostain luin, että se voi hyvinkin olla monen ongelman syy. Pitäisi ennemmin pitää (jos nyt välttämättä haluaa) mättölounas kerran viikossa, siis vain yksi mättöruokailu eikä koko hemmetin päivää :wtf:. Toisaalta, mulla ei ole kokemusta mättöpäivistä/-lounaista, eikä ainakaan tällä hetkellä mitään kiinnostustakaan. Tässäkin on ihan tarpeeksi hakemista ja testaamista muutenkin, että löytää oikeat kaloreiden ja treenien suhteet, ilman että sekoitan sitä vielä joillain mättöpäivillä. Toisaalta sitten taas syön jäätelöä, pizzaa tms. jos tilanne sitä vaatii (esim. seurassa, tarjotaan tms.) tai vaan tekee mieli. Eli pipo ei kiristä minään päivänä ruoan suhteen. Salmiakkia syön päivittäin, mutta vain muutamia, koska ei tarvii nälkäänsä enää skeidaa vetää.

Mutta jos syöt treeniarkipäivinä helposti liian vähän ja mättöpäivinä kuin possu, niin kyllä siinä joku ongelma saattaa olla? Kokeile siirtyä vähempään mättöön ja enempään kunnon ruokaan? :) Ei siinä mitään ainakaan häviä. Treenisihän kuulostaa ymmärtääkseni ihan hyvältä.
 
Liittynyt
24.5.2013
Viestejä
55
^Puhut asiaa, todellakin. :nolo: Enhän mä oikeasti mitään mättöpäiviä tarvitse, kaipa se vain on huono tapa. Ja kyllä ne herkuttelupäivät sekoittaa hyvin alkaneen syömisrutiinin (silloin jos sellaisen on siis saanut alkuun) ja olo on ihan pöhö sen jälkeen.
Ongelma todellakin, tuo viimeisen kappaleen kirjoituksesi sai vähän hymyä huulille, niin oikeaan kohtaan se osui ja upposi. :D Sokerivieroituksen minäkin tarttisin, taas. Koko viime vuoden olin ilman karkkia ja hyvin meni. Kunnes joulun aikaan päätin "vähän maistella" ja tässä sitä ollaan taas. Pitää lopettaa, se kyllä onnistuu jos sitä vain tarpeeksi haluan. Mun siskoni on nyt myös sokerivieroituskuurilla, mehän voidaan toinen toistamme tässä tsempata.

Kiitos vastauksesta BonyMoronie (ja tietty muutkin!), tällainen suora teksti on parasta. :) Treeniin olen minäkin tyytyväinen, voimaa tulee kokoajan lisää, eli eikös se tarkoita sitä että homma toimii siltä osin!? :)
 
Liittynyt
8.6.2013
Viestejä
401
nunza, kiva, jos pohdinnastani oli enemmän hyötyä kuin jotain muuta ;). "Cheat meal" sen termikin on, ei "cheat day" ;).

Mulla tulee ihan hirveän huono ja heikko olo nykyisin, jos en syö tarpeeksi usein ja paljon, sitä ruokaa. Jos sulla normaali näläntunne on hävinnyt (jos sun pitää muistuttaa itseäsi syömään), niin tosiaan se ruokailun normalisointi ja vähempi mättö vois normalisoida sitä aineenvaihduntaakin pois mahdolliselta säästöliekiltä tms.

Kerrohan sitten, miten homma on edennyt eli oletko saanut toivomiasi tuloksia? Itsekin koko ajan kokeilun ja erehdyksen kautta aloittelijana haen itselle sopivaa syömistä ja treenaamista. Ei se kenellekään aina niin yksinkertaista ole :).
 
Liittynyt
24.5.2013
Viestejä
55
Noh, nyt on pari päivää mennyt aika hyvillä ruokailuilla. Laitan esimerkin tämän päivän syömisistä (koska en muista enää eilisiä!). Huomautettakoon, että mulla oli tänään vapaapäivä ja heräsin vasta kymmenen jälkeen, joten söin aamupalan vasta suunnileen lounasaikaan.. :nolo:
aamupala: rahkapurkki + valion sokeritonta vadelmakeittoa, kahvia
lämmin ruoka: 2x Kokkikartanon jauhelihapihviä + reippaasti jääsalaatti/kurkku/kirsikkatomaatti-salaattia, raejuustoa, salaatinkastiketta, rasvatonta plus-maitoa
välipala: 1,5 proteiinilettua (Fastin heraprot.-jauhetta, 2 banaania, kaurahiutaleita, rasvatonta plus-maitoa, 3 kananmunaa) sekä mustikoita
iltapala: 2 x ruispuikulaa + 2 viipaletta maksamakkaraa + kurkkua, rasvatonta plus-maitoa

..eli päivällinen jäi näin ollen välistä, mutta nuo ruokailuajankohdatkin olivat myöhäisempiä kuin normipäivänä.
Mietin tässä, onkohan viisasta syödä esim iltapalalla kaksi ruisleivän siivua (eli siis esim ruispuikulan molemmat puolet jne) vai olisko parempi syödä illalla vähemmän? Entäs lounaalla/päivällisellä, kun tapaan syödä just esim kaksi pihviä, olisko paree jättää yhteen vai onko se tosiaan niin että saan syödä ihan reippaasti sekä salipäivinä että välipäivinä?
Arki sujuu ihan mukavasti näin, mutta tulevaa viikonloppua mä kyllä jännitän, kun päätettiin miehen kanssa (joka myös treenaa kovasti), että entisen herkuttelun sijaan syödäänkin vain yksi hyväskä koko viikonlopun aikana, esim jäätelötuutti/kahvipulla/jokin muu. :)

Mutta siis, mitä mieltä noista ylläolevista? :)
 
Liittynyt
7.1.2007
Viestejä
1 543
Ikä
39
aamupala: rahkapurkki + valion sokeritonta vadelmakeittoa, kahvia
lämmin ruoka: 2x Kokkikartanon jauhelihapihviä + reippaasti jääsalaatti/kurkku/kirsikkatomaatti-salaattia, raejuustoa, salaatinkastiketta, rasvatonta plus-maitoa
välipala: 1,5 proteiinilettua (Fastin heraprot.-jauhetta, 2 banaania, kaurahiutaleita, rasvatonta plus-maitoa, 3 kananmunaa) sekä mustikoita
iltapala: 2 x ruispuikulaa + 2 viipaletta maksamakkaraa + kurkkua, rasvatonta plus-maitoa

--

Mutta siis, mitä mieltä noista ylläolevista? :)
Syöt aivan naurettavan vähän jos tosiaan aiot saada lihasta etkä laihtua.
 
Liittynyt
24.5.2013
Viestejä
55
Syöt aivan naurettavan vähän jos tosiaan aiot saada lihasta etkä laihtua.
No apua? Mä oon kyllä ollut ihan kylläinen noiden jälkeen eikä nälkää ole tuntunut ennenku sitten vasta kun alkaa olla taas ruoka-aika. Taidan vissiin tarvita jonku ravintoterapeutin nyt tähän hommaan. :confused: :)
 

Mopsy80

Hopeless Gage
Liittynyt
22.7.2012
Viestejä
7 111
No apua? Mä oon kyllä ollut ihan kylläinen noiden jälkeen eikä nälkää ole tuntunut ennenku sitten vasta kun alkaa olla taas ruoka-aika. Taidan vissiin tarvita jonku ravintoterapeutin nyt tähän hommaan. :confused: :)
Äsh, lisää vain rasvaa niin hormonitoimintas kiittää.
 
Liittynyt
7.1.2007
Viestejä
1 543
Ikä
39
No mäpä pistän tähän sun omaan pohjaan sellaisen hyvän lihaksia kasvattavan neitokaisen päivän ruuat, esimerkiksi siis:

aamupala: rahkapurkki + vadelmakeittoa / marjoja, ruisleipä kinkulla ja rehuilla + kahvia
lounas: 2x Kokkikartanon jauhelihapihviä, perunamuussia, reippaasti jääsalaatti/kurkku/kirsikkatomaatti-salaattia, raejuustoa, salaatinkastiketta, rasvatonta plus-maitoa
välipala: 1,5 proteiinilettua (Fastin heraprot.-jauhetta, 2 banaania, kaurahiutaleita, rasvatonta plus-maitoa, 3 kananmunaa) sekä mustikoita
päivällinen: Kanasalaatti, isolla kasassa rehuja, kananmuna / avocadoa, papuja, siemeniä / pähkinöitä + öljypohjaista salaatinkastiketta, täysjyväsämpylä
iltapala: 2 x ruispuikulaa + 2 viipaletta maksamakkaraa + kurkkua, rasvatonta plus-maitoa

Jos jostain tuon tyyppisestä lähtisit liikkeelle?
 
Liittynyt
24.5.2013
Viestejä
55
Jep, nyt on lisätty ruokaa ja syöty kellontarkasti. :) Viikonloppu sujui ilman ongelmia; perjantai-iltana söin yhden mustikkapiirakan palasen kahvin kanssa ja lauantai-iltana pienehkön annoksen jäätelöä ja mutaman suolatun cashew-pähkinän. Siinä kaikki herkut. Aika suuri ero siihen, mitä yleensä vedän. :)

Nyt mietin seuraavaa; toimiiko tuo Fitfarmin Gofatgo-dieetti sellaisenaan lihasten kasvattamis-treenin kanssa? Kannattaako aloittaa se? Miten kauan sitä noudatetaan?
 
Liittynyt
6.6.2008
Viestejä
55
En tiedä oletko tutustunut yhtään tarkemmin siihen Gofatgo-ruokavalioon, mutta sehän on tosi matalakalorinen ja suunnattu nimenomaan laihduttajille. Tuskin siis soveltuu lihasmassan kasvattamiseen?!
Siellä Jutan ohjelman sivuilla (Liv.fi) on myös Advanced-ruokavalio, joka on tarkoitettu massan hankkijoille. Lisäksi kannattaa tutustua myös Fastin Mucle Challenge -ruokavaliohin, jos valmista ohjelmaa kaipaat.
 

Mopsy80

Hopeless Gage
Liittynyt
22.7.2012
Viestejä
7 111
Ei kannata :)

Jos haluaa pysyä terveenä ja hyvällä mielellä. On se kerpele kun ihmiset eivät tunnu keksivän muuta dieettiä kuin juttailla. Hyvin on osattu markkinointipuoli siinä firmassa.
 
Liittynyt
8.6.2013
Viestejä
401
Ei missään nimessä mitään Jutta-diettiä, apua! Se olisi paha takaisku. Et tarvitse mitään "diettiä" muutenkaan, vaan kunnon ruokaa ja riittävästi, ja sitten sitä kyykkyä, suorin jaloin maastavetoa ym. isoja liikkeitä. Mä syön 2000-2500 ckal päivässä, eikä koskaan ole ollut näin kapea vyötärö ja läskiä on palanut kuin itsestään ja "kiinteytynyt".
 
Ylös