Omakotitalon ostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LazyJ
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Pointti ei ole tuo etteikö vanhasta voisi maksaa, vaan mielestäni asuntomarkkinat on noilta osin vääristyneet kunnolla kun vanhasta maksetaan uuden hinta. Ei kukaan tavallisesta vanhasta autostakaan maksa uuden hintaa, jostain tietyistä tapauksista maksetaankin ja näin sen pitäisi talojenkin kohdalla olla.

No, onhan tuossa uudessa tekemistä, vaikka tilaisi ns. "avaimet käteen" periaatteella. Luulisi sinun tietävän ;)
Aika helppo ostaa vanha, nimi paperiin ja rahat tilille + huonekalut sisään.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No, onhan tuossa uudessa tekemistä, vaikka tilaisi ns. "avaimet käteen" periaatteella. Luulisi sinun tietävän ;)
Aika helppo ostaa vanha, nimi paperiin ja rahat tilille + huonekalut sisään.

Juu, toki. Joutuuhan siinä tekemään ison kasan valintoja, mutta siellä raksalla ei oikeasti tarvi tehdä mitään jos ostaa kaiken työn. No onko tuo sitten enää uutta halvempi, en tiiä. Mutta ainakin saa sellasen minkä haluaa. Toki uuden ostaminen on aina helpointa kaikin puolin, jos vaan lompakko sen kestää tehdä.

Avaimet käteen on yleensä se taloa ja pihahommat tietysti unohdetaan vielä tuossa vaiheessa. Tosin nekin saa kyllä avaimet käteen. Tai oikeastaan ruohonleikkuri valmiiksi tankattuna vois olla parempi termi tähän kohtaan. :D

No me kateltiin vaimon kanssa näitä ostokohteita sivusilmällä pitkään ennenkuin rakentamisesta tehtiin päätös. Vanhat oli niin hinnakkaita, ettei ollut mieltä ottaa isoa lainaa kohteeseen, johon saa rahaa polttaa remppaan jatkuvasti. Millä sitä olisi rempannut jos ois pitänyt 200 k lainaa ottaa jo kämpän ostoon? Tonnilla ei paljon remppailla jos ei nyt mistään "pientä pintaremppaa" jutusta puhuta. Vanhassa talossa kun joutuu uusimaan kattoa, lämmitysjärkkää, sähköjä, ulkoverhousta yms. "pientä".

Taasen täällä Jyväskylän landella uudet ja uudehkot okt on siellä 300.000 euroa ja ylöspäin. Pitää lähteä jo tosi kauas tai ostaa joku älväri jos haluaa johonkin lähelle 250.000 euroa saada. Siksi mekin päädyimme rakentaan, vaikka sitten lopulta rahaa menikin paljon enempi mitä ihan alussa ajateltiin. Tämä oli omia tietoisia valintoja, joten si siitä voi syyttää huonoa budjetointiaan vaan enempi sitä että nälkä kasvaa syödessä. No nyt on kyllä kiva talo jossa asua, vaikka lainaa onkin "ihan vitusti". No pitääpä mielen virkeenä kun pitää koko ajan kehitellä lisäansiolähteitä.

Mutta jos joku nyt ei ihan oikeasti halua jotain tiettyä taloa tietyltä paikalta, niin ihan uuden saa avaimet käteen yleensä halvemmalla mitä vastaava valmis maksaa. Selvä juttu tietysti siksi, että kuka sitä viittii uutta taloa persnetolla huvikseen myydä. Suosittelen siis jokaista edes harkitsemaan sitä rakentamista. Ja jos tänne Jyväskylän nurkille haluaa, niin alkaa meikäläiseltä löytyä kanavat jolla sen talon saa siihen ihan oikeasti ilman säätämistä ja vaikka avaimet käteen jos itse ei raksalla halua vasaroida. Tästä toivottavasti tulee vielä blogiin paljon matskua, ensiviikko lienee ratkoo hyvin paljon hommaa taas eteenpäin. Siis sitä että saanko hyvän kohteen seurattavaksi blogiin, tällaisen joka valmistuu sitten avaimet käteen periaatteella. Jos sellainen saadaan starttaamaan mun kotinurkille, niin sitten se onnistuu hyvin. Kauemmaksi pitäisi löytyä maksaja matkakuluille ja se tuskin sitten edes järkevästi onnistuu.

Mutta siitä sitten raksaketjussa enempi sikäli mikäli eteenpäin päästään.

Pitkään rakentamisesta / rakennuttamisesta kiinnostuneena oon seuraillut tätä foorumia (erittäin hyvää ja mielenkiintoista keskustelua), mutta pitipä nyt oikeen rekisteröityä, koska tossa sun mailissa oli pointti johon halusin ottaa kantaa. Asutaan tällä hetkellä pk-seudulla, mutta siirtyminen jyväskylään lienee jossain vaiheessa edessä. Jos/kun siinä vaiheessa tarjoat yllä mainitsemaasi palvelua, olen erittäin kiinnostunut keskustelemaan sun kanssa tarkemmin. Et varmaankaan ole ainoa etkä ehkä edes halvin ton tyyppistä palvelua tarjoava, mutta tällä foorumilla ja blogissa sulla on kyllä aika hyvä cv. Näissä kuvioissa luottamus on kaikki kaikessa, ja raksa-alalle mahtuu erittäin monenlaista suhaajaa.

t. Andy

Kyllä se vaan on niin että "vanhojen" talojen hinnat on jotain aivan tolkutonta ja vaikka tässä itsellä haku päällä niin on myös talon rakentaminen/rakennuttaminen ollut mielessä pitkään. Talosta josta me tehtiin tarjous oli vielä suht järki pyynti ja meillä oli siinä itsellä ajatus että jos joutuu tekemään remppaa niin talo pitää saada sellaiseen hintaan että on vielä varaa oikeasti tehdä niitä korjauksia.
Pahasti pelkään että talojen hinnat ei tule laskemaan ihan lähivuosina ja siitä syystä täällä voi ollakin toinen perhe joka ottaa Timbaan yhteyttä kun aika on oikea ;).
Jäädään seuraamaan josko saatte Timba sitä projektia, josta sit vois vähän seurata menoa ja sitä mihin kustannuksiin tulee talon teettäminen.
Itseä kiinnostais tehdä omin pikku kätösin talo , mut raaka totuus on että vaikka apumiehenä parissa talon rakennuksessa olen joskus ollut niin ei oma tieto taito kyllä riitä kovin pitkälle :D.
Eli mielenkiinnolla luetaan tota talon rakennuttamis topiccia.

Ja on muuten edelleen se talo josta tarjottiin myytävänä. Mä kun luulin että se viedään käsistä salamana niiltä myyjiltä , mut ilmeisesti se sijainti,sijainti&sijainti vaikuttaa aika paljon talon ostoon muillakin.

Pitkään rakentamisesta / rakennuttamisesta kiinnostuneena oon seuraillut tätä foorumia (erittäin hyvää ja mielenkiintoista keskustelua), mutta pitipä nyt oikeen rekisteröityä, koska tossa sun mailissa oli pointti johon halusin ottaa kantaa. Asutaan tällä hetkellä pk-seudulla, mutta siirtyminen jyväskylään lienee jossain vaiheessa edessä. Jos/kun siinä vaiheessa tarjoat yllä mainitsemaasi palvelua, olen erittäin kiinnostunut keskustelemaan sun kanssa tarkemmin. Et varmaankaan ole ainoa etkä ehkä edes halvin ton tyyppistä palvelua tarjoava, mutta tällä foorumilla ja blogissa sulla on kyllä aika hyvä cv. Näissä kuvioissa luottamus on kaikki kaikessa, ja raksa-alalle mahtuu erittäin monenlaista suhaajaa.

t. Andy

Tämä nyt on ihan rakennusateella vasta, että en mä vielä edes haaveile ottavani mitään hintaan keltään tai mistään. Yritän saada vähän sponsseja blogiin tavarantoimittajista jotta saa kuluja pois. Jos saisi tässä vaikka pari projektia seurattavaksi niin voisi vähän tätä harjoitella. Saattaa olla että tässä joskus ois mahollisuus vaikka leipääkin tienata.

Mutta siis jos tota laajemmin tekee, niin tietysti siitä pitää pystyä laskuttamaankin. Muuten tulee vähän turhan aikaavievä harrastus.

Eli siis katellaan Andy ihan milloin vain että mitä on mielessä ja miten voin auttaa.

Siis uuden rakentaminen on halvempaa kyllä, mutta on vanhoissakin oma pointtinsa. Jos rakentajaranet laskee itselle, appiukolle, isällensä ja tutuille 30 euron tuntipalkan jokaisesta minuutista minkä on raksan eteen tehnyt ja lisää sen rakennuskustannuksiin niin ei tuossa isoja marginaaleja enää jää. itseasiassa aika monta rakennusfirmaa vetänyt kupin nurin, joten edes kirkossa ei ole kuulutettu rakentamisen kannattavuus kokonaan avaimet käteen. Rakennusliike henri kataja, joka oli yksi suht suuri tekijä vetäs konkat joka kertoo karua kieltä rakentamisen kannattavuudesta. Pisteenä ii:n päälle heitti ite henri katajakin konkan jälkeen henkensä ja elämäntyönsä, eli eipä herra vaihtanut vaan nimeä ja alottanut uutta vuotta uudella nimellä.

Kaikki ei halua tehdä itse. Ei kaikki halua käydä korkeakouluakaan ja tienata mahdollisesti mukavasti mukavassa sisätyössä. Elämä on valintoja. Jotkuu käy sitten korkeakoulun ja rakentaa talon ja kirjottelee typeriä nettiin uskotellen itelleen, et tietää asioista jotain:). Silti joskus ajattelee, et helpommalla pääsis jos ei tarviis pelätä vatsahaavaa töissä ja kotona. Jos edes toisen voi eliminoida voi se talon ostaminen valmiina olla ihan hyvä vaihtoehto.

Siis uuden rakentaminen on halvempaa kyllä, mutta on vanhoissakin oma pointtinsa.
Vanhassa säästää sitten esim. pihatöissä äkkiä sen 50ke ja on heti valmis piha, eikä tartte odotella 10 vuotta aidan kasvamista.

Kaikki ei halua tehdä itse. Ei kaikki halua käydä korkeakouluakaan ja tienata mahdollisesti mukavasti mukavassa sisätyössä. Elämä on valintoja. Jotkuu käy sitten korkeakoulun ja rakentaa talon ja kirjottelee typeriä nettiin uskotellen itelleen, et tietää asioista jotain:). Silti joskus ajattelee, et helpommalla pääsis jos ei tarviis pelätä vatsahaavaa töissä ja kotona. Jos edes toisen voi eliminoida voi se talon ostaminen valmiina olla ihan hyvä vaihtoehto.

Jos tuo boldattu kohta oli minulle tarkoitettu, niin en ole käynyt korkeakoulua, kirjoitain kyllä nettiin...paljonkin, enkä todellakaan kuvittele tietäväni asioista kaikkea, mutta eipä tuosta rakentamiseta nyt tartte välttämättä niin saatanan vaikeetakaan tehdä. Sen onnistuminen on hyvin pitkälti kiinni siitä minkälaiset yhteistyökumppanit projektiinsa valitsee ja miten siihen asennoituu. Jos täytyy pelätä vatsahaavaa, niin ei varmasti kannata edes aloittaa, ei edes avaimet käteen. Jos asenne on se ettei siellä ehdi olla, niin ei kannata aloittaa edes, ei edes avaimet käteen. Mutta jos suhtautuu siihen, että se 1-2 vuotta kaiken vapaa-ajan ja vähän ylikin, niin sitten kannattaa jo miettiä.

Ja mitä tulee appiukkojen yms osallistumiseen (vissiin mulle tuokin tarkoitettu) niin mikäs tässä nyt on erikoista? Eikös sitä sukulaisten avulla ole maailman tai ainakin ihmiskunnan alusta asti mökit ja tuvat rakennettu? Normaalia mielestäni.

Mutta edelleen, ei ole todellakaan pakko tehdä itte eikä edes teettää itse. Senkun kattoo Etuovesta sopivan ja lyö eurot tiskiin. Ei tartte rakennella. Mutta jos asenne on se ettei mitään viitti nikkaroida, niin ei kannata edes ostaa sitä omakotitaloa vaan maksimissaan rivarin ja mielellään kerrostalon. Rivareissa tehdään paljon esim. lumitöitä talkoina, kerrostaloissa ei käytännössä ikinä. Kerrostalossa ei tartte oikeasti kantaa huolta kun siitä että maksaa vastikkeensa.

Vanhassa säästää sitten esim. pihatöissä äkkiä sen 50ke ja on heti valmis piha, eikä tartte odotella 10 vuotta aidan kasvamista.

Huppe vissiin nyt sitten vetää tahallaan överiä tässä, koska saahan siihen pihaan menemään vaikka 150.000 euroa jos haluaa, mutta paljon saa 5000 eurollakin, eikä sitä kaikkea tartte heti väsätä.

Puska-aita kyllä kasvaa ikuisuuden, mutta kannattaa rakentaan landelle isolle tontille niin ei ole tuota ongelmaa ollenkaan kun ei tartte puska-aitoja edes pistää, luontoa senverran rajoilla että hoitaa puska-aidan antaman suojan hienosti.

Elämä on valintoja, tässäkin kohdassa.

Mä sanoin messuilla jokaiselle rakentamaan aikovalle nuorelle parille, että asennoitukaa siihen että se vapaa-aika, yhteinen aika ja laatuaika on sen vuoden ja rapiat siellä raksalla. Sitten ei tule sen RAKSAN takia avioero, sitä tosin voi käyttää tekosyynä jos muutenvaan toisen naama vituttaa. Mutta jos se parisuhde on sitä että joka ilta pitää istuu telkkarin ääressä pari tuntia käsi kädessä, niin ei kannata vaivautua rakentamaan eikä kannata vaivautua edes omakotitaloon.

Siis uuden rakentaminen on halvempaa kyllä, mutta on vanhoissakin oma pointtinsa. Jos rakentajaranet laskee itselle, appiukolle, isällensä ja tutuille 30 euron tuntipalkan jokaisesta minuutista minkä on raksan eteen tehnyt ja lisää sen rakennuskustannuksiin niin ei tuossa isoja marginaaleja enää jää. itseasiassa aika monta rakennusfirmaa vetänyt kupin nurin, joten edes kirkossa ei ole kuulutettu rakentamisen kannattavuus kokonaan avaimet käteen. Rakennusliike henri kataja, joka oli yksi suht suuri tekijä vetäs konkat joka kertoo karua kieltä rakentamisen kannattavuudesta. Pisteenä ii:n päälle heitti ite henri katajakin konkan jälkeen henkensä ja elämäntyönsä, eli eipä herra vaihtanut vaan nimeä ja alottanut uutta vuotta uudella nimellä.

Aina se ei ole kiinni edes rahasta. Yksi ongelma tuntuu olevan se että ammattimiehiä ei kiinnosta. Suurin osa ostotyöstä oli paskaa. Ehkä me yhden talon tehneet viisastelijat emme tiedä rakennubisneksestä mitään, mutta sen verran opin että jos haluaa olla tyytyväinen niin itse pitää tehdä. Rakennusporukka tietää miten homma tehdään nopeasti ja oman kokemuksen perusteellla myös huonosti.

Aina se ei ole kiinni edes rahasta. Yksi ongelma tuntuu olevan se että ammattimiehiä ei kiinnosta. Suurin osa ostotyöstä oli paskaa. Ehkä me yhden talon tehneet viisastelijat emme tiedä rakennubisneksestä mitään, mutta sen verran opin että jos haluaa olla tyytyväinen niin itse pitää tehdä. Rakennusporukka tietää miten homma tehdään nopeasti ja oman kokemuksen perusteellla myös huonosti.

Tästä ei voi olla enempää samaa mieltä. Ei tällä raksalla montaa ammattimiestä käynyt ja ei ne kauaa olleet, mutta ne mitä kävi, niin jälki on ollut järjestään huonompaa kuin mitä itse olen tehnyt. Kyllä tympii siitä sitten maksaa. Kaikki laskutkin pitää syynätä ja vähän väliä siihenkin touhuun saa hermot menemään. Kilometrikorvaukset vedetään hatusta ja näemmä laskutetaan ne tuplana (eri asiakkailta) ja käytetty aika nousee yhtäkkiä 25%. Vaikea on kertoa suosituksia, mutta osaan kertoa monta sellaista ketä ei ainakaan kannata ottaa. (Hyvä putkari mulla on tiedossa, jos joku tarvii.) Taisin joskus raksan alkuvaiheilla tästä jotain kirjoitella ja ihmettelinkin, että miksi paljon ulkopuolista työvoimaa käyttävillä rakentajilla se rakentaminen on niin raskasta ja hermot menee jatkuvasti. Nyt sen ymmärtää. Jos haluat hyvän sekä haluat olla menettämättä hermoja, tee itse ajan kanssa. Mulla oli raskasta, mutta lähes ainoastaan fyysisesti. Jos et pysty itse tekemään, niin yritä löytää edes hyvä vastaava mestari, jolla on pitkältä ajalta kokemusta noista tekijöistä. Ei muutaman työmaan suosittelutkaan aina auta, vaan se kaveri pitää tuntea vuosien ajalta. Mulla kävi kahden jannun kanssa juuri noin. Hyvät suositukset, mutta aivan paskoja ja niiden takia rahaa ja aikaa paloi tolkuttomasti. Jälkiä pitää vieläkin korjata.

EDIT: lisätään vielä sen verran että tässä touhussa on oletusarvo se, että takkiin tulee. Sen kun ymmärrät, puolet stressistä tippuu pois. Talon rakentamiseen kuuluu se, että maksat muiden jälkien korjaamisesta, aikatauluongelmista, tavaroiden oudosta hinnoittelusta jne tavalla tai toisella. Yks kymppitonni tuollaiseen on ihan hyvä lähtökohta ja jos sen alle pääsee, niin se on vaan jotain extraa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo paska työnlaatu ja välinpitämättömyys on arkipivää. Eikä tuo koske pelkkää raksaa, ei todellakaan. Sinne vaan jostain syystä pesiytynyt kaikkia ihme vilunkiveikkoja. Siksikin tätä palvelua tässä vähän ideoin. Hyvät yhteistyökumppanit on edelleen se juttu. Paskat timpurit eivät ole hyviä yhteistyökumppaneita ja MIKÄÄN ei toimi ilman valvontaa. Se on sitä nykypäivä haihatusta ettei duunissakaan tartteta kunnon työnjohtajia kun kaikki ottaa vastuuja ja kaikki tekee kaikkea. Juu, paperilla!

Tästä ei voi olla enempää samaa mieltä. Ei tällä raksalla montaa ammattimiestä käynyt ja ei ne kauaa olleet, mutta ne mitä kävi, niin jälki on ollut järjestään huonompaa kuin mitä itse olen tehnyt. Kyllä tympii siitä sitten maksaa. Kaikki laskutkin pitää syynätä ja vähän väliä siihenkin touhuun saa hermot menemään. Kilometrikorvaukset vedetään hatusta ja näemmä laskutetaan ne tuplana (eri asiakkailta) ja käytetty aika nousee yhtäkkiä 25%. Vaikea on kertoa suosituksia, mutta osaan kertoa monta sellaista ketä ei ainakaan kannata ottaa. (Hyvä putkari mulla on tiedossa, jos joku tarvii.) Taisin joskus raksan alkuvaiheilla tästä jotain kirjoitella ja ihmettelinkin, että miksi paljon ulkopuolista työvoimaa käyttävillä rakentajilla se rakentaminen on niin raskasta ja hermot menee jatkuvasti. Nyt sen ymmärtää. Jos haluat hyvän sekä haluat olla menettämättä hermoja, tee itse ajan kanssa. Mulla oli raskasta, mutta lähes ainoastaan fyysisesti. Jos et pysty itse tekemään, niin yritä löytää edes hyvä vastaava mestari, jolla on pitkältä ajalta kokemusta noista tekijöistä. Ei muutaman työmaan suosittelutkaan aina auta, vaan se kaveri pitää tuntea vuosien ajalta. Mulla kävi kahden jannun kanssa juuri noin. Hyvät suositukset, mutta aivan paskoja ja niiden takia rahaa ja aikaa paloi tolkuttomasti. Jälkiä pitää vieläkin korjata.

EDIT: lisätään vielä sen verran että tässä touhussa on oletusarvo se, että takkiin tulee. Sen kun ymmärrät, puolet stressistä tippuu pois. Talon rakentamiseen kuuluu se, että maksat muiden jälkien korjaamisesta, aikatauluongelmista, tavaroiden oudosta hinnoittelusta jne tavalla tai toisella. Yks kymppitonni tuollaiseen on ihan hyvä lähtökohta ja jos sen alle pääsee, niin se on vaan jotain extraa.

Tässä on kyllä hyviä pointteja mitkä voi kyllä varauksetta allekirjoittaa. Itse olen jo alkanut miettiä että olenko yksinkertaisesti niin pilkunnussija että muiden kuin omaa työnjälkeä ottaa päähän katsella lähes poikkeuksetta. Vähän on tullut ulkopuolisia projektissa käytettyä, mutta suurin syy siihen kyllä on se että se vaan sapettaa niin perhanasti maksaa paskasta työjäljestä.

Pistipä tossa oikeen naurattaamaan kun pari kaupparatsua sattui työmaalle ja halusi tarjota talon puuverhousta avaimetkäteen periaatteella. Meillä julkisivua noin 300m2, joista ikkunoita 40m2. Urakkaan kuului 170mm panelista ulkoverhous, nurkkalaudat ja ulkosmygit valmiina pintana. Urakan he tarjosivat vaatimattomaan hintaan 18500€ eli +70€/m2. :hyvä: On siinä työlle varattu aika kivasti hintaa kun tarjousten mukaan tarvikkeet saa kuitenkin alle 5000€ hintaan. Vähän tätä uskalsin pelätäkkin kun herrat auliisti puhelivat firmastaan ja paljastivat että organisaatioon kuuluu noin 15 toimihenkilöä ja 10 työmiestä, jotka varsinaisen asennustyön tekevät. Käytännössä näiden 10 ukon on siis tehtävä työtä niin kovalla katteella että kaikki 15 toimihenkilöäkin tienaavat palkkansa..

Vastaavat mestartihan ovat yleensä ihan paskoja. Pelkkiä maksullisia leimasimia. Hyvin harvoin heillä on mitään huomautettavaa mistään, mitä raksaporukka tontilla puuhaa. Eli yleensä he ottavat sen muutaman tonnin palkkion, käyvät raksalla pari kertaa vuodessa ja kerran kunnanvirastossa. Eli kovasti tulee pettymään se kokematon nuoripari, joka raksalehtien perusteella palkkaa tunnollisen mestartin, joka kilpailuttaa hinnat, tuntee paikalliset firmat, valvoo laatua, neuvoo ongelmissa ja takaa onnistuneen lopputuloksen. Tällaista joulupukkia ei taida Suomesta löytyä.

Prkl jos kerrankin tulisi mestari raksalle, ja sanoisi: "kaljapullonkorkit pois, tuo seinä suoraksi, viemäri siirretään oikeaan paikkaan heti, viroaliset pimeäukot vittuun nyt samantien ja ulko seinän sävy väärin malatkaa kaikki uusiksi". Ja valvoisi että näin tapahtuu tai muuten nyrkki.

Joku tarjosi meille talon maalausta, ei kuulemma kannata tehdä itse. (Talo on maalattava vain kerran).
5000 euroa taisi olla hinta, joka on kuulemma halpa. 1-kerroksinen puutalo, eli käytännössä mun kannattais olla vaikka karkeasti 2kk palkattomalla vapaalla ja maalailla itse tuo aika, eli lauta per päivä. Minun mielestä toi on parin illan hommasta / vkl hommasta aika paljon.

Sitten ihmetellään kun kaikki maksaa. Talon sisäseinien ylitasoitus oli myös "niin halpa ettei kannata kittailla". 7500 euroa taisi olla tarjous tuohon. Kittasin itse, ja hioin. Taisi mennä iltapuhteina muutama ilta. 3kk samalla kaavalla kannattais olla palkattomalla ja tehdä itse.

Vois kyllä ostaa vaikka ylitasoitusvehkeet (tai pensseleitä + henkilönostimen) ja kusettaa rakentajilta rahat pois. No, onko se sitten kusettamista, ei välttämättä, mutta hyvän tilin sillä tekis. Palkkais virosta tekijät ja toimis itse työnjohtajana, eli ei tekis mitään muuta kuin laskuttais. Ois kohta miljonääri.

Vastaavat mestartihan ovat yleensä ihan paskoja. Pelkkiä maksullisia leimasimia. Hyvin harvoin heillä on mitään huomautettavaa mistään, mitä raksaporukka tontilla puuhaa. Eli yleensä he ottavat sen muutaman tonnin palkkion, käyvät raksalla pari kertaa vuodessa ja kerran kunnanvirastossa. Eli kovasti tulee pettymään se kokematon nuoripari, joka raksalehtien perusteella palkkaa tunnollisen mestartin, joka kilpailuttaa hinnat, tuntee paikalliset firmat, valvoo laatua, neuvoo ongelmissa ja takaa onnistuneen lopputuloksen. Tällaista joulupukkia ei taida Suomesta löytyä.

Prkl jos kerrankin tulisi mestari raksalle, ja sanoisi: "kaljapullonkorkit pois, tuo seinä suoraksi, viemäri siirretään oikeaan paikkaan heti, viroaliset pimeäukot vittuun nyt samantien ja ulko seinän sävy väärin malatkaa kaikki uusiksi". Ja valvoisi että näin tapahtuu tai muuten nyrkki.

Tämän takia ajattelin itse opiskella tällä iällä mestariksi, eli yksi ammatti lisää listaan. En tiedä onko tuolla uralla mitään tulevaisuutta, mutta juuri pientalojen kohdalla tälläinen amatöörikin jo erottaa paskan jäljen ja tajuaako koska kustaan silmään. Oli sitten opiskellut tai ei. Eri asia sitten haluaako talonrakentaja maksaa siitä. Itse uskon että haluaa, jos saisi vähän hyvää mainetta alle ja osaa käyttää nettiä hyödyksi. Sama juttu se on tällä IT-puolella; hyvä ja osaava ostaja tekee isoja säästöjä projekteissa, jos pitää konsultit kurissa ja valvoo työnlaatua.

Zone-sarja -42%
Joku tarjosi meille talon maalausta, ei kuulemma kannata tehdä itse. (Talo on maalattava vain kerran).
5000 euroa taisi olla hinta, joka on kuulemma halpa. 1-kerroksinen puutalo, eli käytännössä mun kannattais olla vaikka karkeasti 2kk palkattomalla vapaalla ja maalailla itse tuo aika, eli lauta per päivä. Minun mielestä toi on parin illan hommasta / vkl hommasta aika paljon.

Sitten ihmetellään kun kaikki maksaa. Talon sisäseinien ylitasoitus oli myös "niin halpa ettei kannata kittailla". 7500 euroa taisi olla tarjous tuohon. Kittasin itse, ja hioin. Taisi mennä iltapuhteina muutama ilta. 3kk samalla kaavalla kannattais olla palkattomalla ja tehdä itse.

Vois kyllä ostaa vaikka ylitasoitusvehkeet (tai pensseleitä + henkilönostimen) ja kusettaa rakentajilta rahat pois. No, onko se sitten kusettamista, ei välttämättä, mutta hyvän tilin sillä tekis. Palkkais virosta tekijät ja toimis itse työnjohtajana, eli ei tekis mitään muuta kuin laskuttais. Ois kohta miljonääri.

Kärjistetysti noin, mutt totuus on, että ei noi pienet raksafirmat mitään kultakaivoksia ole. Siis esim. noi, jotka tekee tasoituksia / maalauksia ok-työmailla. Tottakai aina löytyy noita, jotka kokeilevat "kepillä jäätä" noiden ylihintojensa kanssa.

Itse maksettiin sisäseinien (pääosin harkko) ja kipsikattojen tasoituksesta (+harkkoseinien verkotuksesta) + ikkunasmyygien teosta + maalauksesta 18te (sisältäen kaikki tarvikkeet, maalit ja tasoitteet). Pintoja muistaakseni n. 800m2. + 30 ikkuna- / oviaukkoa joihin smyygit. Urakalla tehtiin ja en pidä hintaa yhtään pahana. Jälkikin on ensiluokkaista. Pari-kolme kuukautta tota kaveri meillä teki. Ei ainakaan päälle päin näyttänyt mitenkään urakkameiningillä tekevän, vaan teki kyllä todella huolella työnsä. Itselle ei olisi tullut mieleenkään edes yrittää tota. Jos ammattilaisella menee tohon kolme kuukautta, niin itsellä ois mennyt varmaan viisi ja jälki ois ollut huonompaa... Sain neljä tarjousta, joista kallein tarjous taisi olla 26te. Eli kyllähän noissa hajontaa tietty on.

Uskomattoman paljon hommaa on kyllä noitten harkkoseinien kanssa. Ensin hioivat pahimmat pykälät. Sitten kertatasoitus (säkkikamalla), märkätilat eri kamalla. Sitten kaikkien seinien verkotus. Sitten taas tasoitus. Sitten hionta ja paikkailua. Sitten pohjamaalaus ja sen jälkeen vielä tasoitusta. Siten pariin kertaan pintamaalit. Oma lukunsa on sitten noitten smyygien teko kanssa. Meillä kun tehtiin noi todella tarkkaan ja millilleen, ihme että kaverilla kesti hermot tehdä noita...

Tämän takia ajattelin itse opiskella tällä iällä mestariksi, eli yksi ammatti lisää listaan. En tiedä onko tuolla uralla mitään tulevaisuutta, mutta juuri pientalojen kohdalla tälläinen amatöörikin jo erottaa paskan jäljen ja tajuaako koska kustaan silmään. Oli sitten opiskellut tai ei. Eri asia sitten haluaako talonrakentaja maksaa siitä. Itse uskon että haluaa, jos saisi vähän hyvää mainetta alle ja osaa käyttää nettiä hyödyksi. Sama juttu se on tällä IT-puolella; hyvä ja osaava ostaja tekee isoja säästöjä projekteissa, jos pitää konsultit kurissa ja valvoo työnlaatua.

Voi olla kyllä vaikeaa löytää maksuhalukkaat asiakkaat. Miten erotat hyvän mestarin huonosta? Valitettavasti valintatilanteessa raha painaa aika paljon. Itsekin harkitsin pitkään rakennuttajakonsultin käyttö talon rakentamisen valvontaan (ois ollut 2-3 käyntiä viikossa työmalla). Mutta yli 10te tarjous pisti miettimään ja en siihen lähtenyt. Oikean ratkaisun tein. Nyt tuli itse valvottua tarkasti kaikkea ja tuskin kukaan ulkopuolinen olisi tarkemmin syynännyt. Mestari meillä kyllä oli ihan hyvä (itse asiassa runkopystytysfirman omistaja) siltä sai vastauksia, kun vain jaksoi kysellä. Tietämystä tuntui olevan, vähän vain vaati omatoimisuutta tosiaan kysellä asioista. Mestari kyllä valvoi myös tiettyjen vaiheden tekoa tarkasti ja ohjeisti useampaan kertaan timpureita jne.

Vastaavat mestartihan ovat yleensä ihan paskoja. Pelkkiä maksullisia leimasimia. Hyvin harvoin heillä on mitään huomautettavaa mistään, mitä raksaporukka tontilla puuhaa. Eli yleensä he ottavat sen muutaman tonnin palkkion, käyvät raksalla pari kertaa vuodessa ja kerran kunnanvirastossa.
Ja tästä syystä mulla on hakusessa raksainssin paperit, jotta pääsen osalliseksi tästä yrittämisen muodosta. :D

Eikä tarkoitus ole edes olla paska inssi. Mua vaan kiehtoo ajatus kovasta taloudellisesta korvauksesta ja suhteellisen pienestä työmäärästä.

Voi olla kyllä vaikeaa löytää maksuhalukkaat asiakkaat. Miten erotat hyvän mestarin huonosta?

Referensseillä, tyytäväisillä asiakkailla ja siinä sitä nettiä apuna käyttäen. Lisäksi verkostoitumalla ja hankkimalla hyvät yhteistyökumppanit. Kyllähän sen hinnankin pitää olla jotenkin järkevä suhteutettuna projektin hintaan. Suomessa on aina tämä kannustava ilmapiiri :D

Voi olla kyllä vaikeaa löytää maksuhalukkaat asiakkaat. Miten erotat hyvän mestarin huonosta? Valitettavasti valintatilanteessa raha painaa aika paljon. Itsekin harkitsin pitkään rakennuttajakonsultin käyttö talon rakentamisen valvontaan (ois ollut 2-3 käyntiä viikossa työmalla). Mutta yli 10te tarjous pisti miettimään ja en siihen lähtenyt. Oikean ratkaisun tein. Nyt tuli itse valvottua tarkasti kaikkea ja tuskin kukaan ulkopuolinen olisi tarkemmin syynännyt. Mestari meillä kyllä oli ihan hyvä (itse asiassa runkopystytysfirman omistaja) siltä sai vastauksia, kun vain jaksoi kysellä. Tietämystä tuntui olevan, vähän vain vaati omatoimisuutta tosiaan kysellä asioista. Mestari kyllä valvoi myös tiettyjen vaiheden tekoa tarkasti ja ohjeisti useampaan kertaan timpureita jne.

Meilläkin oli hyvä mestari, mutta oli sillä sitten työmaitakin, eli ei ne tosiaan seiso siellä raksalla vahtimassa mitä tapahtuu. Käyt tarkistamassa pakolliset kohdat, neuvovat kun kysytään ja tietysti hoitavat likaiset työt rakennusvalvonnassa. Täälläpäin ne rakentajalle lähinnä vittuilee siellä, mestari osasi vittuilla takaisin ja homma toimi hyvin. ;)

Jos se mestari oikeasti käy siellä 2-3 kertaa viikossa, syynää nurkat, kilpailuttaa tarjoukset sun muut niin ei varmasti kymppi riitä. Mutta jos siellä raksalle ei itse kykene vahtimaan, niin melkein kannattaa harkita maksaa ennemmin tuosta kuin tuo pariin kertaan muutevaan vituiksi männeistä töistä.

Kyllähän sitä itsekin kiehtoisi vähän joku raksamestarin paperit suorittaa. Mutta se pitäs olla nimenomaan tuo raksamestari eikä inssi jonka koulutus on suureksi osin jotain lujuuslaskentaa yms. jota tarvitaan suunnittelupuolella ja joka minua ei kiinnosta pätkääkään. Jyväskylässä vaan ei käsittääkseni tuota vanhan liiton mestarikoulutusta tarjota.

Back
Ylös Bottom