Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
No mä oon tästä asiasta eri mieltä teidän kanssa. Musta taidokkaasti valaistut talot ja pihat vaan on hyvännäköisiä.
Periaatteessa joo. Ei valaistu rakennus musta ruma ole, mutta mun mielestä on valtiovallan tasolta hanurista pakottaa ihmiset energiatalkoisiin tai yleensäkkää kohkata energiansäästämisestä sekä vihreistä arvoista, jos samanaikaisesti sallitaan jotakin tuon kaltaista. Hölmöläisten hommaa, se mulla oli lähinnä pointtina.

Ja etenkin toi Timba79n mainitsema esimerkki puitten hakemisesta otsalampun valossa kuulostaa omaan korvaan aika huvittavalta ;). Meillä on puuvajassa valaistus liiketunnistuksella, ei sinne pimeässä lähtis hipsimään.
Oon Timban kanssa samoilla linjoilla tuossa(kin) asiassa, sillä mä hipsin myöskin pihan perällä oleville puupinoille otsalampun turvin... :D

No mä oon tästä asiasta eri mieltä teidän kanssa. Musta taidokkaasti valaistut talot ja pihat vaan on hyvännäköisiä. En mäkään mitään ylenpalttista linjaa kannata, mutta kyllä jonkinlainen valaistus aina täysin pimeän pirtin voittaa. Suomessa kumminkin tuppaa olemaan iso osa vuodesta melko hämärää. Juu, ehkä siellä ei ite sillä hetkellä oleskella, mutta ainakin näin asuinalueilla kyllä siellä jonkun verran liikettä on, autoja, lenkkeilijöitä jne. ja kyllä tuo musta sellaista alueen yleistä viihtyisyyttä lisää.

Ja etenkin toi Timba79n mainitsema esimerkki puitten hakemisesta otsalampun valossa kuulostaa omaan korvaan aika huvittavalta ;). Meillä on puuvajassa valaistus liiketunnistuksella, ei sinne pimeässä lähtis hipsimään.

Ei mulla ole edes mitään vajaa vielä. Pinot vaan tuossa tontin rajalla. On ne varmaan jatkossakin siellä, enkä minä sinne ala mitään sähköjä vetämään. Ei ole vaivan arvoista. Joutuu sitä takinkin päälle pistämää kun sinne pakkasella menee. Siinä naulassa se otsalamppukin roikkuu. Saa joku muu kaivaa sähköt sinne jos niitä tarvitsee.

Puuvajakin tulee sellaseen kohtaan, että tuskin alan sinnekään vetämään sähköjä. Tuo olisi pitänyt tajuta tehdä jo ennenkuin taloa edes pystytettiin. Silloin vain ei ollut edes mitään puuvajaa suunnitteilla. Eli luulenpa että puuvajassa valon virkaa toimittaa joku akkukäyttöinen tapaus + sitten mukana kulkeva valaisin.

Itseasiassa minä tykkään painella lampun kanssa pusikossa. Että ehkä siksi mulle on yksi ja sama onko siellä valoa vai ei. Minä en sitä koe hankalaksi ja niinkauan kuin minä olen se joka ne puut hakee, saa asiaa pitää muut miten huvittavana tykkää.

Mutta joo, olen samaa mieltä että tyylikkäästi valaistut jutut on hienoja. Niitä saa ihailla Jyväskylässä keskustassa ja kirkkkopuistossa esimerkiksi. En mä silti omaan pihaan tänne landelle mitään valoteoksia kaipaa. Ei oikein MINUN MIELESTÄNI edes sovi tänne.

- - - Updated - - -

Oon Timban kanssa samoilla linjoilla tuossa(kin) asiassa, sillä mä hipsin myöskin pihan perällä oleville puupinoille otsalampun turvin... :D

Ja sinne voi hipsiä himmeemmän lyhdyn kanssa vaikka munasilleen jos kelit ja/tai luonne sallii. Ei näe kukaan kun ei ole mitään valonheittimiä pihat täynnä. ;)

Ootan oikein kun loppus tämä saatanan kurapaskakeli ja pääsis kunnolla lenkkeileen tuonne maastoon pimeään aikaan otsalamppujen kanssa. Mahtavaa kun ei ole sitä katuvalosaastetta ollenkaan!

Ja sinne voi hipsiä himmeemmän lyhdyn kanssa vaikka munasilleen jos kelit ja/tai luonne sallii.
Maalle rakentaneena osaan arvostaa tätä piirrettä. Jos mun pitää illalla pimeän aikaan hakea kopallinen puita ulkoa, niin en mä rupee sen takia vaatteita päälleni pukemaan. :D Kyllä mä kalsarit jalassa sinne pihan perälle painelen kopan täyttämään.

Maalle rakentaneena osaan arvostaa tätä piirrettä. Jos mun pitää illalla pimeän aikaan hakea kopallinen puita ulkoa, niin en mä rupee sen takia vaatteita päälleni pukemaan. :D Kyllä mä kalsarit jalassa sinne pihan perälle painelen kopan täyttämään.

Juuri näin. Sitten kun on enempi pakkasta niin ei viitti kalsarit jalassa hilpasta. Mutta näillä keleillä voi juoksennella vaikka munasillaan.

Energiankulutuksesta kun puhutaan, niin mulla on ajastimella nuot etupihan valot alkaen tuosta klo 16.00 kun alkaa tuleen jo pimeetä tänäpäiänä ja jolloin tässä itse liikutaan töistä ja kauppareissuilta jne. Ne on ajastimella puolille öin, mutta pistän ne kytkimestä pois sitten kun ei enää lapsetkaan ulkosalla leiki. Yleensä saavat palaa johonkin kasiin tai ysiin asti. Silleen seon mukava että taloissa vähän on valoja kun niitä katuvaloja ei ole. Näkee paremmin nämä pakolliset liikkumiset suorittaa. Mutta yöllä kun nukutaan, voi ulkonakin olla säkkipimeää. Turhaa polttaa rahaa valaisemalla jotain talon seiniä ja pihoja ja puskia silloin kun NUKUTAAN!

Mun mielestä ulkovalaisu kuuluu asiaan. Ei mikään jenkkityylinen, että koko kylä valaistuu, mutta oikein sijoitetut ulkovalot (ledit tottakai) kyllä kruunaa talon ulkoapäin. Mikään ei ole niin tympeän näköistä kuin 80- lukuinen omakotitaloalue, jossa ei ole juuri valon valoa... Tuollaisella kun on iltakävelyllä, niin kyllä on synkkää...

Enpä tota sähkönkulutustakaan voi juuri moittia, kun ledeillä mennään. Esim. meillä on 6kpl 3W ledejä + 4kpl 1W ledejä koko hämärän ajan päällä. 22W siis yhteensä. Noi kaikki on kulkuvaloja etupihan suuntaan ja oville. Sitten on 4kpl 6W lamppuja ja pari 30W ledivalonheitintä, jotka menee päälle kytkimestä ja joita poltellaan iltaisin valaisemaan muutamaa puuta takapihalla. Kun on suuret ikkunat, niin näin syksyllä on mukavaa, että ulos katsoessa näkee muutakin kuin mustaa... Meillä kun on vain pimeää metsää ja kalliota tuolla suunnalla.

Mun mielestä ulkovalaisu kuuluu asiaan. Ei mikään jenkkityylinen, että koko kylä valaistuu, mutta oikein sijoitetut ulkovalot (ledit tottakai) kyllä kruunaa talon ulkoapäin. Mikään ei ole niin tympeän näköistä kuin 80- lukuinen omakotitaloalue, jossa ei ole juuri valon valoa... Tuollaisella kun on iltakävelyllä, niin kyllä on synkkää...

Enpä tota sähkönkulutustakaan voi juuri moittia, kun ledeillä mennään. Esim. meillä on 6kpl 3W ledejä + 4kpl 1W ledejä koko hämärän ajan päällä. 22W siis yhteensä. Noi kaikki on kulkuvaloja etupihan suuntaan ja oville. Sitten on 4kpl 6W lamppuja ja pari 30W ledivalonheitintä, jotka menee päälle kytkimestä ja joita poltellaan iltaisin valaisemaan muutamaa puuta takapihalla. Kun on suuret ikkunat, niin näin syksyllä on mukavaa, että ulos katsoessa näkee muutakin kuin mustaa... Meillä kun on vain pimeää metsää ja kalliota tuolla suunnalla.

Tässä selvästi käytetty järkeä kun noita on suunniteltu!

Ja unohtui, että autokatoksessa on noita samoja 3W ledejä katossa 6 kpl liiketunnistimen takana. Mutta senverran vähän noi palasa, että ei mitään merkitystä. Terasseilla on kanssa yhteensä 8 kpl GU10 ledejä, mutta noita poltetaan varmaan kerta viikkoon, jos silloinkaan... Ulkovalaistuksen merkitys ainakin meidän talossa sähkönkulutukseen on niin marginaalinen, että siitä on turha kenenkään valittaa.

Ja ketään ei ole pihassa, mutta valot palaa?

Olkoonkin, että nykyisellään valaisimet ovat verrattain vähän virtaa kuluttavia, mutta kyllä se mun mielestä on hölmöä. Ne rakennukset ja pihat näkee sitten päivänvalolla.

Mä pidän pihavaloja päällä vaan jotta naapureita vituttaisi. Enkä jaksa muutenkaan nuukailla, kaikki lamput on halogeeneja ja sisällä on 25 astetta lämmintä. Sähkösauna nytkin ollut pari tuntia päällä ja meinaan lotrata suihkussa pitkään niin kuumalla vedellä kun nahka kestää.

Mä pidän pihavaloja päällä vaan jotta naapureita vituttaisi. Enkä jaksa muutenkaan nuukailla, kaikki lamput on halogeeneja ja sisällä on 25 astetta lämmintä. Sähkösauna nytkin ollut pari tuntia päällä ja meinaan lotrata suihkussa pitkään niin kuumalla vedellä kun nahka kestää.

Tässä on mun mielestä vinha perä kun katselee nykymeininkiä. Valaistus ei ole enää pelkästään sitä varten että näkisi. Itekkin aattelin tulla pikkujouluista kotiin taksilla ja saada esimiehen maksamaan koko matkan ihan sen takia vaan, että mulla on piha täynnä valoja. Kyllä se ymmärtää että meidän firman väen on tärkeä näyttää hyväpalkkaisilta. Toinen syy: naapurilla on talo ruma ku mikä (tai no, ihan normi älvsby) ja niillä on kai joku 6kpl hehkulamppuja valaisemassa mustaa maata ja taivaalle. Eli piha on aivan pimeä. Olen laittanu joka kerta paraativalaistuksen päälle, kun naapurissa on juhlat. Viime talvena oli melkeen joka viikonloppu, mutta eipä ole tänä syksynä enää ollut, kun sain valot päälle. Toivottavasti muuttavat kohta pois, koska niiden talossa ei vaan kehtaa pitää juhlia, eikä kukaan pimeään pihaan viitsi tulla. Paraativalaistushan on myös erittäin käytännöllinen kun hakee puuvajasta lisää puita kesken saunomisen, eikä kesken saunomista mitään vaatteita kukaan ala pukemaan. Joka kerta näkyy kun naapurit puumat vilkuilevat verhojen takaa salaa. Itse tiedän kyllä missä maanpinta on, joten en näe syytä valaista mustaa maata, vaan käytän kaiken valotehon mieluummin seinien ja sisäkattojen valaisemiseen. Näin en kävele seiniin, kun haen saunapuita tai tulen pikkujouluista. Ulkovalaistuksella voi ehkäistä myös kaamosmasennusta. Sellainen se nykyihminen vaan on.

;)

-----------
Oon kyllä seinien, kattojen, tolppien jne valaisemisen kannalla oikeasti, koska siten saa useimmin valolähteen piiloon ja siksi riittää paljon pienempi valoteho. Silmä ei häikäisty kirkkaasta valopisteestä, vaan pintojen kautta heijastuva valo tuntuu riittävän paljon pitemmälle. Mieluummin monta harkittua valopistettä oikeisiin paikkoihin, kuin muutama iso valo keskelle pihaa valaisemaan taivaalle. Leikkialueet yms. ei tietenkään valaistu tarpeeksi millään epäsuoralla ulkovalaistuksella.

Tää ei oo LoftYokelille, vaan ihan yleisenä avautumisena. :D

Mun mielestä on ihan v*tun hanurista vouhottaa jostain energian säästämisestä, jos rakennukset valaistaan ulkoa päin. Sen lisäksi, että rakennukset valaistaan ulkoapäin, niin valaistaan jotain muitakin pihasta löytyviä speksejä, kuten kivimuureja, puita tai muuta vastaavaa. Ja sen lisäksi, että valaistaan rakennusta eli rakennuksen seiniä ulkoapäin sekä niitä pihan speksejä, niin koko helvetin piha on valaistu muutenkin, kun kulkuväylät ovat valoa väärällään. Ja ketään ei ole pihassa, mutta valot palaa?

Olkoonkin, että nykyisellään valaisimet ovat verrattain vähän virtaa kuluttavia, mutta kyllä se mun mielestä on hölmöä. Ne rakennukset ja pihat näkee sitten päivänvalolla.

Justiin (joskus 3 vuotta sitten kun oli vielä aikaa) katselin televisiosta jotain dokumenttia sähköstä. Siinä oli lämpökamerakuvattu lähiöitä ja kyllähän ne ihan punaisenaan hehkuivat. Aika suuri ongelma oli tuolla ameriikan maalla (lähinnä kulutuksen ja -> luonnon kannalta). Olis hauska nähdä miltä se lämpökamera täällä pohjolassa näyttäis.

Mun mielestä nykyään on hyvää se, että on mahdollista tehdä funktionaalista valaistusta, kun on valaisimia vähän joka lähtöön. Voi tehdä eri tilanteisiin valaisua eri osiin pihoja. Tuntuu, että omassa nuoruudessa silloin 50-luvulla oli pihassa 5 hehkulamppua keskellä pihaa ja ne paloi aina kun joku oli pihalla missä tahansa osassa pihaa tekemässä ihan mitä tahansa. Mulla on nykyään varmaan 30 valoa pitkin poikin pihalla, mutta niistä palaa vain ne mitä tarvitaan kulloinkin. Tein autokatoksen sisäkatostakin "kupolin" (eli vaalea katto ja vaaleat reunukset joka puolelle yläosaan, ei valo karkaa), jotta valo riittäisi mahdollisimman hyvin. Eli valaisen taas näitä pahamaineisia pintoja, mutta sillä saan sen vaikutelman, että valoa olis hirveästi, vaikka sitä ei juurikaan ole. 14W sähköä 30m2 katoksessa tuntuu riittävän yhtä hyvin mitä sisätiloissa vastaavassa kokoluokassa. Parveke on samalla systeemillä, valaisen seinät ja sisäkaton.

Muuten aiheesta olen kyllä kaikkien kanssa samaa mieltä :)

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Joo meillä ei vielä pihavaloja ole laitettu, mutta kyllähän pihavalaistuksessa ledit puolustaa paikkaansa. Sisätiloissa valaisimien hukkalämpö tulee vielä osittain hyödyksi, mutta ulkona hukkalämpö menee suoraan naakoille.

Pihavalaistuksessa itse painottaisin toiminnallisuutta. Kulkuvälät ja paikat missä oleskellaan pitää pystyä valaisemaan ja varsinkin kulkuväylien valot liiketunnistimien taakse, ne valot mitä ei tarvita kykimien taakse. Talon julkisivujen ja pihapuiden valaisu on toki näyttävää, mutta loppupelissä ihan turhaa pröystäilyä. Ymmärrän kyllä että taajamissa voidaan kaupungintalon seinä valaista näyttäväksi kun se vaikuttaa kaupungin julkisivuun, mutta se menee kyllä vähän haaskauksen puolelle että jokainen yksityishenkilökin alkaa oman talonsa seiniä valaisemaan yötäpäivää..

Meillä on juurikin samoin. Kulkuväylät ja terassit on liiketunnistimen takana ja valot palaa silloin kun tarvitaan. Numerovalo hämärän perässä (valaisee myös tallin edustan) ja muut pihavalot kytkimen takana. Ei meillä ole varaa poltella valoja jotta julkisivu näyttäisi hyvältä ja toisaalta kun se ei ole mikään arkkitehdin luomus niin lienee parempi (ainakin ohikulkijoiden kannalta) ettei valaistakaan vaikka olisi varaa :D

Onkos jollain Vattenfallin energywatch käytössä? Tai joku vastaava.

EnergyWatch

näyttää tietoja sähkönkulutuksesta – reaaliajassa
auttaa tunnistamaan, kuinka paljon sähköä kodin eri laitteet kuluttavat
koostaa sähkönkulutuksen helposti vertailtaviksi kaavioiksi
auttaa säästämään sähköä ja pienentämään sähkökuluja.

Ton saisi nyt 99e hintaan ja ilman kuukausimaksuja 2013 loppuun saakka. Siitä eteenpäin 2e/kk.

Kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta viitsiikö tohon satkua törsätä...

Onkos jollain Vattenfallin energywatch käytössä? Tai joku vastaava.

EnergyWatch

näyttää tietoja sähkönkulutuksesta – reaaliajassa
auttaa tunnistamaan, kuinka paljon sähköä kodin eri laitteet kuluttavat
koostaa sähkönkulutuksen helposti vertailtaviksi kaavioiksi
auttaa säästämään sähköä ja pienentämään sähkökuluja.

Ton saisi nyt 99e hintaan ja ilman kuukausimaksuja 2013 loppuun saakka. Siitä eteenpäin 2e/kk.

Kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta viitsiikö tohon satkua törsätä...

Miten tuo oikeasti eroaa siitä jos on etäluettava mittari ja saa tuon datan ilmatteeksi Vattenfallin verkkopalvelusta?

Miten tuo oikeasti eroaa siitä jos on etäluettava mittari ja saa tuon datan ilmatteeksi Vattenfallin verkkopalvelusta?

Toi on reaaliaikainen. Vattenfallin palvelussahan pienin aikayksikkö on tunti. Tossa asennetaan joku pieni mokkula sähkömittarille, joka kerää dataa reaaliajassa / lähettää sitä wifin yli. Näet jokaisen laitteen käynnistyksen ym.

Tota hyötyä tossa itsekin mietin. Toistaiseksi noi Vattenfallin normigraafit on tarpeeksi mulle.

http://www.vattenfall.fi/fi/energywatch.htm

Toi on reaaliaikainen. Vattenfallin palvelussahan pienin aikayksikkö on tunti. Tossa asennetaan joku pieni mokkula sähkömittarille, joka kerää dataa reaaliajassa / lähettää sitä wifin yli. Näet jokaisen laitteen käynnistyksen ym.

Tota hyötyä tossa itsekin mietin. Toistaiseksi noi Vattenfallin normigraafit on tarpeeksi mulle.

http://www.vattenfall.fi/fi/energywatch.htm
Mulla on Fortumin kotinäyttö, oletettavasti toi Vattenin versio on sama systeemi led laskee led-blinkkieja sähkökaapista ja lähettää niistä lasketun kulutustiedon eteenpäin. Ihan kiva systeemi, tosin tuossa Fortum kotinäytön tapauksessa ei wifiä käytetä ja radiolinkin kantama "näytölle" on luvattoman huono (pakko säilyttää ikkunan vieressä sähkökaapin yläpuolella), mutta kyllä tuolla on helppo tarkistaa eri laitteiden sähkökulutus, koska toi näyttö näyttää koko ajan reaaliaikaisen kulutuksen 0.01 kW tarkkuudella. Wifi + tulosten katselu PC:ltä hukkaisi noi range-ongelmat ja tekis käytöstä muutenkin mukavampaa.

Varsin mukava esim. standby virtojen tutkimiseen: menet ja repäiset yöllä TV-tason jatkojohdon/jakajan seinästä ja näet heti paljonko kulutus tippui.

Yksi vedenlotraaja vähemmän taloudessa. Kerran poltettu takkaa. Sähkösauna laulanut 2-3 krt viikko. Toinen telkkari hankittu. Vähällä menee mutta menkööt. En olisi ikinä uskonut, että päästään kymppikerhoon kun vaimo yrittää tuhlata sähköä sen minkä ehtii.

Marraskuu sähkö 817 kWh, vesi 7.5m3, pumppu: käynnistykset 428, päällä 222h josta vettä 33h.

Sähkö yhteensä tammikuu-marraskuu = 8255 kWh.

Käikäle sanoi:
Helmikuu sähkö 1378 kWh, vesi 8m3
Maaliskuu sähkö 838 kWh, vesi 8m3
Huhtikuu sähkö 851 kWh, vesi 8m3
Toukokuu sähkö 558kWh, vesi 9,5m3
Kesäkuu: sähkö 468kWh, vesi 8,5m3, pumppu: käynnistykset 214, päällä 82h josta vettä 36h
Heinäkuu sähkö 400 kWh, vesi 8m3, pumppu: käynnistykset 145, päällä 44h josta vettä 31h
Elokuu sähkö 483kWh, vesi 7,5m3, pumppu: käynnistykset 185, päällä 66h, joista vettä 30h
Syyskuu sähkö 535kWh, vesi 7,5m3, pumppu: käynnistykset 274, päällä 121h josta vettä 34h
Lokakuu sähkö 732 kWh, vesi 8.5m3, pumppu: käynnistykset 387, päällä 184h josta vettä 37h

Talo 2011, 1-kerros 149m2 + 21m2 ilmatilavuus 456m3, asukkaita 4

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom