Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Paljonko porukalla on sisälämpötila kämpässä?
22-23C ja itelläni on jo näissä lämpötiloissa villasukat jalassa ja huppari niskassa :jahas:

2v. sähkösoppari päätty täälläkin just ja ois taas vertailu ajankohtaista. Nyt pitänee ainakin vaihtaa yösähköstä pois, kun ei mlp:n kanssa enää ole sillä vaikutusta, vaikka sit taas pesu- ja pyykkikoneet vanhasta tottumuksesta jauhaakin iltaisin/aamuisin.

Mistä tuo siirtohinta tulee? Onkos kannattavampaa ottaa "vanhana" asiakkaana vain siirto vanhasta uuteen vai muijan "uutena" asiakkaana kokonaan ns. puhtaalta pöydältä? Joudumme pitämään päällekkäin kuitenkin 1.5kk sähköjä molemmissa remontoinnin vuoksi.

Sähkön siirtohinta on hinta, joka maksetaan sähkön siirrosta verkon haltijalle. Sähkönkäyttöpaikan muutos ei vaikuta siirtohintaan, ellei verkon haltija muutu. Siirtohinta on aina vakio, sitä et voi kilpailuttaa. Siirtohinta ei siis tarkoita sinun muutosta johtuvaa siirtymää, siitä ei mene mitään lisämaksua.

Vanha tai uusi asiakas, ei paljon sähköyhtiöitä liikuta. Verkonhaltija kerää omat rahansa ja energian myyjän voit vapaasti valita mieltymyksesi mukaan, toki kilpailuttaminen kannattaa aina. Ensin olisi vaan hyvä perehtyä mitä on ostamassa.

Pyrkinyt pitään 21-22 asteen haarukassa. joskus kovasti takkaa lämmitellessä menee jonnekin 24 asteen huitteille.
Meillä sama. Mulla on himassa aina pelkät shortsit jalassa, sillai huomaa kyllä nopeesti jos rupee hirveesti lämpötila tippumaan. Naisväeltä on turha kysyä mitään, vaikka tuvassa olis yli 30, siellä varmaan silti iltasella telkkarin edessä palelisi :)

Meillä sama. Mulla on himassa aina pelkät shortsit jalassa, sillai huomaa kyllä nopeesti jos rupee hirveesti lämpötila tippumaan. Naisväeltä on turha kysyä mitään, vaikka tuvassa olis yli 30, siellä varmaan silti iltasella telkkarin edessä palelisi :)

Täsmälleen näin. Itseäni ei juuri koskaan palele ja vaimo aina jonkun paksun täkin alla.

Minä pystyn ruudulta seuraamaan missä kämpän lämmöt liikkuu ja se piirtää siitä myös siistiä käyrää. Eli talvella pystyy hyvin katteleen jo siitä milloin kannattaa lämmittää, kunhan siis pitää tuon sisälämmön pyynnin vähän alle tavoitteen ja lämmittelee sitten takalla loput. Myös puusauna ja hyvä LTO nostaa koko kämpän lämpöjä lämmityskaudella.

Mulla lämmöt seilaa 19-23 välillä vähän miten sattuu. Tulisijakohtaisen puulämmityksen ja puunpolttajan suhde on vähän mitä on. :D Aamulla on kämpässä viileämpää ja illalla sitten taas lämpimämpää. Kalsareillani sekä t-paidassa mä kotona kuljen.

Mistä tietää, minkälainen sähkösopimus kannattaa tehdä? Faktat: uusi sopimus, omakotitalo, sähkölämmitys lattialämmityksellä ja sähköllä lämmitetään myös vesi. Entiset asukit kertoivat, että yösähkö lämmittää heillä. Mitä noi tariffit, siirtomaksut ym. meinaa? Nykyinen soppari kerrostalossa on mun nimissä ja uusi olisi tarkoitus tehdä muijan nimissä uutena sopparina eli ei kait siitä siirtomaksua mene?

Onko sulla varaava sähkölämmitys vai ei? Tänä päivänä ei välttämättä yösähkö ole järkevää vaan ottaa yleissähkösopimus, koska hinnoissa ei ole paljon eroa. Jos sulla on varaava sähkö sit asia saattaa olla eri. Siirtohinnoista on jo moni kirjoittanutkin eli et voi itse vaikuttaa.

Meillä lämmöt on +20-22 nykyään.

Onko sulla varaava sähkölämmitys vai ei? Tänä päivänä ei välttämättä yösähkö ole järkevää vaan ottaa yleissähkösopimus, koska hinnoissa ei ole paljon eroa. Jos sulla on varaava sähkö sit asia saattaa olla eri. Siirtohinnoista on jo moni kirjoittanutkin eli et voi itse vaikuttaa.

Meillä lämmöt on +20-22 nykyään.

Kannattaa ottaa myös huomioon onko uudessa kohteessa 1- vai 2-tariffimittari. 2- tariffimittariin ei voi ottaa yleissähköä mittaria vaihtamatta ja se mittarinvaihdon hinta löytynee tuolta sähköverkonhaltijan hinnastosta. Lienee liki 100e yleensä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Alakerrassa varaava(Legalett) ja yläkerrassa normivastukset. Tulee myös ILP.

Kannattaa ottaa myös huomioon onko uudessa kohteessa 1- vai 2-tariffimittari. 2- tariffimittariin ei voi ottaa yleissähköä mittaria vaihtamatta ja se mittarinvaihdon hinta löytynee tuolta sähköverkonhaltijan hinnastosta. Lienee liki 100e yleensä.

Just esim. tuo tariffi ei kerro mulle yhtään mitään.

2 -tariffi tarkoittaa siis sitä, että sulla on erillinen yösähkö ja päiväsähkö. Tuo mainittu mittariasia kannattaa selvittää. Ehkä edellinen asukas tietää tai alueesi siirtoyhtiö. Jos tiedät, että pystyt painottamaan kulutustasi yöaikaan niin varmaan yösähkö voi tulla hieman halvemmaksi. Katsoin äsken oman sahkonhinta.fi:n kautta, että keskihinta meidän alueella esim. 15000kWh kulutuksella on sama yleissähköllä ja 2-aikamittauksella kun laitoin päiväkulutukseksi 6000 ja yölle 9000.

Pöllömpikin voi erottaa 1- ja 2-tariffisysteemin toisistaan sillä että sähkökeskuksessa on kaksi (2) mittaria ja sähkönkulutuslukemaa. 2-tariffissa päiväsähkön (esim. klo 07-22) kulutus kertyy päivämittariin ja yösähkö (klo 22-07) siihen toiseen. Siksikin siirtyminen 1-tariffiin vaatii mittarin vaihdon sekä muutostyön keskukseen sähkönsiirtäjän toimesta koska päivä/yö-kytkentä mittareineen on "sisäänrakennettu".

^ En asu edelleenkään vielä talossa. Perjantaina saadaan avaimet, mutta sähköt pitäs kytkeä etukäteen.
Kiitoksia vlk77 ja 69T infosta.

Sähkösopimusasiat ehtii tekemään omistussuhteen vaihdon jälkeenkin. Myyjä joutuu purkamaan oman sopparinsa ko. kohteeseen sekä antamaan lukemat. Yleensä ovat sähköyhtiössä kiinnostuneita mitä tapahtuu jatkossa eli sähköjä ei katkaista kun uusi omistaja on tiedossa. Em. rumba eli perusrunko hoidetaan aina sähköä siirtävän yhtiön kanssa (joka hoitaa tiedot sähkön myyjälle jos eri kuin siirtoyhtiö). Kiinteistönvälittäjän kautta pitäisi kyllä saada siirtoyhtiön nimi (jos ei tiedossa) ja kohteen tiedot (käyttöpaikan tunnus, pääsulakkeet, tariffi jne.) selviää soittamalla ko. yhtiöön.

Voipi tietenkin olla että jossain päin Suomea on toiset säännöt mutta näin ainakin Fortumin siirtoalueella.

Just laitto myyjät tänään viestiä, että he ovat sulkeneet sähköt alkaen perjantaista, et osataan "avata" oma soppari. Että sen takia mulla ON kiire.

Se on ihan sama käsittääkseni kenen kanssa sopparin avaat ja minkälaisen kunhat ET TEE MÄÄRÄAIKAISTA SOPIMUSTA. Eli teet sopparin vaikka sen yhtiön kanssa joka hoitaa siirron ja sitten kilpailutat ihan rauhassa ja teet päätökset sen mukaisesti.

Just laitto myyjät tänään viestiä, että he ovat sulkeneet sähköt alkaen perjantaista, et osataan "avata" oma soppari. Että sen takia mulla ON kiire.

Ei se sähköyhtiö sähköjä poikki laita vaikka et heti sopparia teekkään. Muutat rauhassa, teet sopparin ja maksat perjantaista eteenpäin. Yhtiö lukee mittarin kun vanha sopimus päättyy ja jää odottelemaan yhteydenottoasi.

Ei se sähköyhtiö sähköjä poikki laita vaikka et heti sopparia teekkään. Muutat rauhassa, teet sopparin ja maksat perjantaista eteenpäin. Yhtiö lukee mittarin kun vanha sopimus päättyy ja jää odottelemaan yhteydenottoasi.

Juurikin jälkimmäisen mukaan ja JOS myyjät olisivat jostain syystä onnistuneet OIKEASTI katkaisemaan sähköt niin sitten maksavat uudelleenkytkennän koska sille ei ole perusteita. Muistaakseni sähkön katkaisukin maksaa että ei sitä ihan hevillä tehdä :)

EDIT: Ihan ekaksi kun pääsette sinne uuteen kämppään niin mittarilukemat ylös heti kun löydätte sen keskuksen ja mittarin(t). Koskee myös vesimittaria, koska senkin maksaja pitää vaihtaa ja lukemat vaihdetaan vastaavasti myyjän ja ostajan kesken.

Tuli alkuviikosta vuosi täyteen siitä, kun vesimittari asennettiin ja asteltiin sivistyksen piiriin juoksevan veden muodossa. Laskiskelin kuluneen vuoden kunniaksi veden kulutuksen ja yllätyin siitä, että kuinka paljon vettä kuluukaan. Olin ollut aivan varma, että ei meillä veden kanssa lutrata. Siksi olikin pienimuotoinen yllätys, että kahden hengen taloutemme käyttää 150 litraa vettä vuorokaudessa eli 75 litraa/vrk/hkl. 75 litraa on käsittääkseni valtakunnallinen keskiarvo.

Kummasti tuntuu kuluvan. Meillä on yksi vessanpytty ja se on kaksoishuuhtelulla. Yksi suihku, jossa kumpikaan ei todellakaan asu eli suihkuttelusta selviää muutamalla minuutilla. Lisäksi suihkussa on pieni virtaus eli vettä ei tule ns. täydeltä tuutilta. Pihaa ei kastella vesijohtovedellä eikä autoa pestä. Kylpytynnyri tietysti hörppää vettä, mutta sen otin laskuissa huomioon ja vähensin pois, kun kerran sen käyttämät vesimäärät tiedän. Tiskiä tietysti tulee aika paljon, kun ruokaa päivittäin tehdään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom