Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kun kuuntelee ihmisten juttuja, niin oma rintamiestalo vaatii lämmitysenergiaa yhtä vähän kuin uudet mökit :)

Juu ja toki unohdetaan kertoa että on puuta poltettu parikymmentä mottia maksettu siitä 60-70 euroa per motti. No mitäs pienistä. ;)

Kai tuo oma syyskuu paikkansa pitää kun vähän kaikki raportoineet alhaisia kulutuksia syyskuulle. Tais olla aika lämmin keskilömmöiltään elokuuhun verrattuna?

Ja Vattenfallin asiakaspalvelu vastasi, että se kk kulutus päivittyy laskutusjakson mukaan. Eli mulla 4 kk välein. Kysyin että jos ei tule ylimääräsiä kuluja kun tihentää laskutusväliä niin otan sitten vaikka 1 kk välein laskut niin saan nuot luvut reaaliajassa. Typerä systeemi mutta näillä mennään.

Huvitti muuten kun selasin sitä Kodinrakentaja lehteä tänään. Siellä joku hehkutti passiivitaloaan kun päässyt 15.000 kwh kulutukseen vuodessa. Joo-o. On se vähän suoralla sähköllä, mutta eipä siinäkään kerrottu monta mottia menee puuta kun oli vaan että takkaa lämmitetty 2-3 kertaa viikossa. Ei ollut mainintaa että minkä kokonen takka ja paljon poltettu. Niin tai näin. Ei se passiivitalokaan ole todellakaan ilmaista tehdä jos ei ole maalämpökään ilmaista laittaa.

Että kai sitä pakko on olla omiin valintoihin tyytyväinen.

Joo, tyytyväinen voi olla. En ole missään nähnyt mitään megapieniä kulutuksia passiivitaloissa. Ja varmasti ovat maksaneet enemmän kuin perustalo + maalämpö.

Joo, tyytyväinen voi olla. En ole missään nähnyt mitään megapieniä kulutuksia passiivitaloissa. Ja varmasti ovat maksaneet enemmän kuin perustalo + maalämpö.

+ että montako niistä on tehty ns. vituiks män kun ei ole kyseisitä taloja ennen ollut. Yleensä aina joku "uusi metodi" tuo alussa lastentautisia kappaleita. Enempi ja vähempi koekaniinina alussa aina ollaan.

Aika paljon kiinni lämmitysjärjestelmässäkin myös invenstointikuluissa. Jos kyseiseen passiivitaloon ei ole tarvinnut tehdä suuria investointeja lämmityksen osalta valittaessa suora sähkö niin saattaa olla aika kauan kannattavaakin. Esim. jos nyt kulutus on 15000kWh ja maalämmön kans 10000kWh. Tuo 5000 kWh vuodessa on 600 euroa nykyhinnoilla ja maalämpö sen 15000 euroa investointina..

Aika paljon kiinni lämmitysjärjestelmässäkin myös invenstointikuluissa. Jos kyseiseen passiivitaloon ei ole tarvinnut tehdä suuria investointeja lämmityksen osalta valittaessa suora sähkö niin saattaa olla aika kauan kannattavaakin. Esim. jos nyt kulutus on 15000kWh ja maalämmön kans 10000kWh. Tuo 5000 kWh vuodessa on 600 euroa nykyhinnoilla ja maalämpö sen 15000 euroa investointina..

Tahtoo vaan passiivitaloissakin olla omat investointinsa. Ikkunat ja ilmanvaihto nyt 1. tulee mieleen.

Ja meinasit sitten että iso kerros Finnfoamia laatan alla, 44 senttiä paksut seinät. Passiivitaloon kelpaavat ikkunat ja ovet ja 60 cm puhallusvillaa yläpohjassa ei sitten maksa noin niinkuin yhtään mitään vai?

Ja tuossakaan ei sitten oltu vaivauduttu kertomaan, että paljonko sitä puuta on poltettu ja mitä se maksoi. Laskelmissa ei voida olettaa polttopuiden olevan ilmaisia.

Väitän kyllä että passiivitalon lisäeristäminen maksaa äkkiä sen mitä tuo maalämpökin. Itsekin kysyin parista passiivitalosta tarjouksia ja silloin pari vuotta sitten tai 2,5 vuotta sitten ne oli ainakin kalliita tapauksia.

Itselläni jotenkin vähän sellainen fiilis, että tuo passiivitalo on enemmänkin markkinamiesten juttu. Vaikkakin suuntaus varmaan on se, että passiivimaisia ratkaisuja näistä kaikista uudistaloista hiljakseen tulee ja ehkä joskus onkin tilanne se, että ainakaan yhden talon takia ei maalämpöä kannata edes laittaa.

Jos jollakulla on jotain vertailulaskelmaa että paljonko maksaa tehdä passiiviluokituksella oleva samankokoinen talo vertaa tällainen jossa on 250 milliä villaa seinissä ja 500 yläpohjassa niin tuosta saisi vähän faktaa investoinnille. Tuntuu vaan ettei näitä kerrota missään, ehkä siksi että se passiivitalon edullisuus romuttuisi siinä samalla...

Juu en meinannu sitä, etteikö passiivitalon rakentaminen maksaisi eristyksineen. Parhaiten varmaan selviäis kun vertaa talopakettien hintoja aiempiin. Lisäeristys vähentää tietenkin lämmönlähteiden tarvetta ja saattaa olla, että kuumuus on ongelmallisempaa lämmityskauden ulkopuolella.
Mun pointti oli enemmänkin se, ettei maalämpö ole todellakaan aina paras ja ainoa hyvä vaihtoehto lämmittämiseen. Nykyään on monta vaihtoehtoa. Tulisijoilla lämmittämisen uskon olevan kestävämpi ja huoltovapaampi vaihtoehto pitkällä tähtäimellä + aurinko ym.
Mä maksoin taloni sähkötöistä kaiken kaikkiaan 10t eur, joka piti sisällään talokeskuksen, antennin, kaikki kiinteät valaisimet ulkona ja sisällä ja lämmityskaapelit ja patterit jne. Esimerkiksi mun tapauksessa ei olisi ollut mitään järkeä asentaa maalämpöä kun nytkin kulutus on se 10000kWh vuodessa. Maalämmöllä tippuisi varmaan kulutus alle puolet ja investointi on kallis.

Juu en meinannu sitä, etteikö passiivitalon rakentaminen maksaisi eristyksineen. Parhaiten varmaan selviäis kun vertaa talopakettien hintoja aiempiin. Lisäeristys vähentää tietenkin lämmönlähteiden tarvetta ja saattaa olla, että kuumuus on ongelmallisempaa lämmityskauden ulkopuolella.
Mun pointti oli enemmänkin se, ettei maalämpö ole todellakaan aina paras ja ainoa hyvä vaihtoehto lämmittämiseen. Nykyään on monta vaihtoehtoa. Tulisijoilla lämmittämisen uskon olevan kestävämpi ja huoltovapaampi vaihtoehto pitkällä tähtäimellä + aurinko ym.
Mä maksoin taloni sähkötöistä kaiken kaikkiaan 10t eur, joka piti sisällään talokeskuksen, antennin, kaikki kiinteät valaisimet ulkona ja sisällä ja lämmityskaapelit ja patterit jne. Esimerkiksi mun tapauksessa ei olisi ollut mitään järkeä asentaa maalämpöä kun nytkin kulutus on se 10000kWh vuodessa. Maalämmöllä tippuisi varmaan kulutus alle puolet ja investointi on kallis.

Minä uskon että tulevaisuudessa nämä takat ja piippuvaraajat voisi olla kovakin juttu jos niitä vaan kehitetään. Tuo piippuvaraaja oli itselläkin pitkälle mukana vaihtoehtona. Mutta se kaatui sitten siihen, että sen kauppaaja vähän odotti pilottihenkeä mutta ei ollut kiinnostunut tarjoamaan pilottihintaa. Väitän että heille olisi ollut hyvä kauppaa antaa tuo minulle halvalla ja olisin siitä varmasti kirjoitellut juttuja todella paljon. Tosin jos se ei toimi niin ei se sitten ois ollut kenellekään hyvä juttu. ;)

Mutta mutta, se on paljon talon koostakin kiinni että kannnattaako maalämpöä edes harkinta. Itse en tosin pistäisi minkään kokoiseen taloon vain sähkökaapeleita lattiaa, siitä syystä että sitä et sitten muuta yhtään mihinkään muuhun lämmitykseen kuin sähköön purkamatta niitä lattioita.

Kyllä minä sen tiedän ettei ne kaapelit lattiaan mitään maksa kun itsekin meinasin ne pistää. Ois jollain 1500 eurolla meidänkin taloon saanut vertaa veskiertoinen 4000 euroa.

Kirjoittelin blogiin enempi omia ajatuksia taas noista lämmitysjutuista: http://rakennusprojekti.fi/?p=2327

On siellä lopussa vähän pihajuttujakin.

Mutta noiden talopakettien vertailu on erittäin haastavaa jo samantyyppistenkin ratkaisuiden kanssa. Pitäisi olla aikaa ja energiaa purkaa niiden toimitussisällöt täysin.

Ehkä tän voisi ratkaista niin että pyytäisi avaimet käteen tarjouksen joltakin passiivivalmistajalta ja sitten vaikka Jukka-Taloilta tai vastaavalta joka tekee paljon keskihintaisia taloja. Pitäisi vain olla muuten vertailukelpoiset talot.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minä uskon että tulevaisuudessa nämä takat ja piippuvaraajat voisi olla kovakin juttu jos niitä vaan kehitetään. Tuo piippuvaraaja oli itselläkin pitkälle mukana vaihtoehtona. Mutta se kaatui sitten siihen, että sen kauppaaja vähän odotti pilottihenkeä mutta ei ollut kiinnostunut tarjoamaan pilottihintaa. Väitän että heille olisi ollut hyvä kauppaa antaa tuo minulle halvalla ja olisin siitä varmasti kirjoitellut juttuja todella paljon. Tosin jos se ei toimi niin ei se sitten ois ollut kenellekään hyvä juttu. ;)

Mutta mutta, se on paljon talon koostakin kiinni että kannnattaako maalämpöä edes harkinta. Itse en tosin pistäisi minkään kokoiseen taloon vain sähkökaapeleita lattiaa, siitä syystä että sitä et sitten muuta yhtään mihinkään muuhun lämmitykseen kuin sähköön purkamatta niitä lattioita.

Kyllä minä sen tiedän ettei ne kaapelit lattiaan mitään maksa kun itsekin meinasin ne pistää. Ois jollain 1500 eurolla meidänkin taloon saanut vertaa veskiertoinen 4000 euroa.

Kirjoittelin blogiin enempi omia ajatuksia taas noista lämmitysjutuista: http://rakennusprojekti.fi/?p=2327

On siellä lopussa vähän pihajuttujakin.

Mutta noiden talopakettien vertailu on erittäin haastavaa jo samantyyppistenkin ratkaisuiden kanssa. Pitäisi olla aikaa ja energiaa purkaa niiden toimitussisällöt täysin.

Ehkä tän voisi ratkaista niin että pyytäisi avaimet käteen tarjouksen joltakin passiivivalmistajalta ja sitten vaikka Jukka-Taloilta tai vastaavalta joka tekee paljon keskihintaisia taloja. Pitäisi vain olla muuten vertailukelpoiset talot.

Selvitä ihmeessä mikä on ero matalaenergiapaketin ja passiivitalon kustannuksissa. Ois mielenkiintoista tietää.

En minäkään kannata kaapeleiden lattiaan laittamista vaikka ne meillä onkin. Vesikiertoinen lämmitys on paljon järkevämpää juuri tuon monipuolisuutensa vuoksi. Jos tulevaisuudessa auringon palauttamisesta verkkoon maksetaan järkevästi, niin varmasti se lisää auringon hyödyntämistä. Muutkin pumput kuin maa-, ja ilmalämpöpumppu ovat varmasti hyviä kuten vesi-ilmalämpöpumppu ja harkinnan arvoisia. Jos puuta riittää ja vaikka viljelee maata niin voihan sitä polttaa vaikka hukkakauraa ja puuta lämmitykseen. Ehkä mennään enemmän tonne lämmitysjärjestelmäketjuun kuuluviin asioihin..

Selvitä ihmeessä mikä on ero matalaenergiapaketin ja passiivitalon kustannuksissa. Ois mielenkiintoista tietää.

En minäkään kannata kaapeleiden lattiaan laittamista vaikka ne meillä onkin. Vesikiertoinen lämmitys on paljon järkevämpää juuri tuon monipuolisuutensa vuoksi. Jos tulevaisuudessa auringon palauttamisesta verkkoon maksetaan järkevästi, niin varmasti se lisää auringon hyödyntämistä. Muutkin pumput kuin maa-, ja ilmalämpöpumppu ovat varmasti hyviä kuten vesi-ilmalämpöpumppu ja harkinnan arvoisia. Jos puuta riittää ja vaikka viljelee maata niin voihan sitä polttaa vaikka hukkakauraa ja puuta lämmitykseen. Ehkä mennään enemmän tonne lämmitysjärjestelmäketjuun kuuluviin asioihin..

Joo ja jos asuu vähän täällä landella niinkuin me, niin tuntuu että sitä polttopuuta saa ilmatteeksi kun vähän näkee vaivaa, eli käy luvan kanssa naapurin metsästä ottamassa tuulen kaatamia ja just joutuivat kaataan muutaman koivun tuosta tien viereltä ojien tieltä pois. Sain nekin puut hakea talteen kun vaan kysäisin. Itse asuvat kaupungissa, nämäkin siis kolme siskosta joista kaksi vielä asuu poissa näiltä nurkilta. Eli mitäs ne ees niillä puilla tekisi? Heille hyvä kun minä siivoan ne rungot pois ja minä saan polttopuita. Ilmaista lämmitysenergiaa jos ei omalle työlle laske hintaa.

Mutta voishan sitä jonkun tarjouskyselyn tehdä ja kirjoittaisi siitä blogijutun.

Jos täältä senverran saisi jeesiä, että millasen yksilöiden tarjouspyynnön sinne tehtäisiin jotta vertailu olisi helppoa.

Tietysti talon koko pitää olla sama, voisi vaikka käyttää näitä mun speksejä. Eli 165 neliötä kahdessa kerroksessa ja suht kuution muotoinen talo.

Oisko noihin jo listattava vähän kaikkea kattomateriaalista lähtien? Sillä jos ne sisällöt sitten kuitenkin on kovin erilaisia, niin niistä vertailun teko on tuskaa...siihen ei ainakaan minun aika sitten enää riitä.

Jos jollakulla on omista tajouspyynnöistään jotain "spksilistaa" olemassa niin voisi laittaa tulemaan, voisi käyttää pohjana. Itsellä näitä oli mutta ne meni kun tuo kone kippasi silloin joskus puoli vuotta sitten. Ei mulla tuollaisia tiedostoja ollut misään tallessa erikseen.

- - - Updated - - -

Nopealla googlauksella löytyi tällainen, joka ei ole mahdottoman kaukana meidän pohjasta. Tuossa ei ole erkkereitä mutta yläkerta hyvin saman tyyppinen ja neliöt melkein samat.

http://www.passiivitalo.net/index.php/2-kerrosmallit/passiivitalo-158

Tuolta vaan en löydä toimitussisältöä tai sitten olen puusilmä. Mutta muutama tällainen tapaus pitää kaivaa ja pyytää niiltä tarjoukset samaan vaiheeseen tehtynä. Sellainen voisi olla valmiiksi ilman pintatöitä tai jotain vastaavaa. Pinnat kun voi tehdä niin monesta materiaalista ja monella tavalla että ehkä se tuo vaan työtä ja tuskaa. Tai sitten vain kipsilevypinnoille. Mutta se lämmitysmuoto pitää ehdottomasti olla mukana, kattomateriaalit samat. Perustukset samat tai ilman perustuksia. Vertailussa tosin voisi kyllä olla ihan perus antura ja harkot + maanvarainen laatta.

Sinähän pääset oikein energiansäästötalkoisiin, kunhan ensin metsästät sen syöpön :)

Että kaikki kylmäkoneet, uunit, tiskarit, pyykkärit yms. auki ja siivoukseen. Sitten tutkii kaikki piuhojen päässä olevat laitteet ja lopuksi tietysti talotekniikka huollon ja asetusten suhteen eli pumput, MLP, IV-kone jne.

Jääkaappi ja pakastin putsattiin eilen. Ei näyttänyt kylläkään kovin pahalta, eli tuskin tulee laskemaan kulutusta sen kummemmin. Ilmanvaihto voisi tietysti olla yksi syöppö, jos vaikka jotain vikaa olisi. No nyt on hyvä syyskuukausina seurailla katsoa miten kulutuksen käy. Ainakin syyskuu oli vähän parempi kuin elokuu. Vesiautomaattia voisin syytellä, mutta kun ei paljon tänä "kesänä" ole tarvinnut kastella.

Paljonko porukalla on sisälämpötila kämpässä? Ite havahduin eile ku mittari näyttää 17 astetta, mutta tuskin tuo vielä puurakenteiselle talolle liian alhanen lämpö on? Kyllähän täällä päivällä pärjää, ja jos ei talo kärsi ni yöks voi aina vetää villasukat jalkaan :D

Lämmitysmuoto sähkö + ilmalämpöpumppu ja talven aikana jokainen säästetty euro on plussaa siitä 140e/kk laskusta...

Pyrkinyt pitään 21-22 asteen haarukassa. joskus kovasti takkaa lämmitellessä menee jonnekin 24 asteen huitteille.

EDIT: Ja Vattenfalilla tosiaan tuo kk kulutus päivittyy laskutuskauden mukaan. Eli muuten nyt sitten laskutusväliksi 1 kk kun niillä ei mitään laskutuslisiä ole.

Paljonko porukalla on sisälämpötila kämpässä? Ite havahduin eile ku mittari näyttää 17 astetta, mutta tuskin tuo vielä puurakenteiselle talolle liian alhanen lämpö on? Kyllähän täällä päivällä pärjää, ja jos ei talo kärsi ni yöks voi aina vetää villasukat jalkaan :D

Lämmitysmuoto sähkö + ilmalämpöpumppu ja talven aikana jokainen säästetty euro on plussaa siitä 140e/kk laskusta...

Makuuhuoneet 19, sauna 80 ja muut tilat 21.

Jääkaappi ja pakastin putsattiin eilen. Ei näyttänyt kylläkään kovin pahalta, eli tuskin tulee laskemaan kulutusta sen kummemmin. Ilmanvaihto voisi tietysti olla yksi syöppö, jos vaikka jotain vikaa olisi. No nyt on hyvä syyskuukausina seurailla katsoa miten kulutuksen käy. Ainakin syyskuu oli vähän parempi kuin elokuu. Vesiautomaattia voisin syytellä, mutta kun ei paljon tänä "kesänä" ole tarvinnut kastella.

No nyt ne on kuitenkin putsattu :) ja yleisesti ottaen homma tahtoo unohtua kun voi olla vähän hankalaa tms. Sun tarvii varmaan kaivaa se kulutusmittari esiin jos et muuten osaa paikallistaa. Voihan jossain koneessakin olla vikaa vaikka se muuten toimisi normaalisti.

Btw. onko teillä ollut kulutus koko ajan tuota tasoa vaiko noussut hiljan vai oletko peräti vasta nyt "herännyt" asiaan kun näitä lukuja täällä ruoditaan ;)

Mistä tietää, minkälainen sähkösopimus kannattaa tehdä? Faktat: uusi sopimus, omakotitalo, sähkölämmitys lattialämmityksellä ja sähköllä lämmitetään myös vesi. Entiset asukit kertoivat, että yösähkö lämmittää heillä. Mitä noi tariffit, siirtomaksut ym. meinaa? Nykyinen soppari kerrostalossa on mun nimissä ja uusi olisi tarkoitus tehdä muijan nimissä uutena sopparina eli ei kait siitä siirtomaksua mene?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom