Minä uskon että tulevaisuudessa nämä takat ja piippuvaraajat voisi olla kovakin juttu jos niitä vaan kehitetään. Tuo piippuvaraaja oli itselläkin pitkälle mukana vaihtoehtona. Mutta se kaatui sitten siihen, että sen kauppaaja vähän odotti pilottihenkeä mutta ei ollut kiinnostunut tarjoamaan pilottihintaa. Väitän että heille olisi ollut hyvä kauppaa antaa tuo minulle halvalla ja olisin siitä varmasti kirjoitellut juttuja todella paljon. Tosin jos se ei toimi niin ei se sitten ois ollut kenellekään hyvä juttu. ;)
Mutta mutta, se on paljon talon koostakin kiinni että kannnattaako maalämpöä edes harkinta. Itse en tosin pistäisi minkään kokoiseen taloon vain sähkökaapeleita lattiaa, siitä syystä että sitä et sitten muuta yhtään mihinkään muuhun lämmitykseen kuin sähköön purkamatta niitä lattioita.
Kyllä minä sen tiedän ettei ne kaapelit lattiaan mitään maksa kun itsekin meinasin ne pistää. Ois jollain 1500 eurolla meidänkin taloon saanut vertaa veskiertoinen 4000 euroa.
Kirjoittelin blogiin enempi omia ajatuksia taas noista lämmitysjutuista:
http://rakennusprojekti.fi/?p=2327
On siellä lopussa vähän pihajuttujakin.
Mutta noiden talopakettien vertailu on erittäin haastavaa jo samantyyppistenkin ratkaisuiden kanssa. Pitäisi olla aikaa ja energiaa purkaa niiden toimitussisällöt täysin.
Ehkä tän voisi ratkaista niin että pyytäisi avaimet käteen tarjouksen joltakin passiivivalmistajalta ja sitten vaikka Jukka-Taloilta tai vastaavalta joka tekee paljon keskihintaisia taloja. Pitäisi vain olla muuten vertailukelpoiset talot.