- Ikä
- 45
Kyllä se on niin, että jos ei täysin idiootti (lienee kylläkin perusvaatimus raksahommissa), osaa varmasti perussäätää ainakin osan konetyypeistä eli tuntee toimintaperiaatteet. Se pitäisi kyllä ymmärtää jos meinaa säätää ylipäätään oikein. Ei ole kysymys pelkästään siitä että saadaan päätelaitteisiin suunnitelman mukaiset ilmamäärät. IV-järjestelmä talteenottoineen on hiukan "isompi" kokonaisuus. Tämä ihan omasta kokemuksesta kun jälkikäteen olen tämänkin alueen joutunut opettelemaan ja vielä pitäisi kerran säätää Pingu ja venttiilit uusiksi.
Laitteissa on toki eroja, esim. Enerventit EDA-ohjauksella taitaa mennä keskiarvosti ihan tehdasasetuksilla. Noissa kun ei ole isoa jälkilämmitystäkään niin siinä ei hirveitä laskuja saa aikaiseksi. Mutta mitä olen seurannut niin useimmissa kuutiokoneissa perusasetus lienee "päin sitä". Mutta kyllä se perusasetus pitäisi osata tehdä, sehän lukee siellä koneen manuaalissa että "IV-asentaja säätää ja neuvoo", käyttäjä vain käyttää...
Aina on tietysti makueroja ja niitä jotka "nuukailevat" eli käyttävät konetta väärin, mutta todennäköisyys sille pienenee jos kone toimii keskinormisti oikein. Ei tule kylmää eikä kuumaa ja ilma vaihtuu...
Joo, totta puhut. Meilläkin appiukko LVI asentajana sanoi, ettei se noiden säätämistä osaa tehdä ja hommasi siihen kaverinsa säätämään. Ainut mitä minä olen huomennut niin ei välttämättä tuo tuloilma tarvinnut missään 19 asteessa olla, vaan asteittainen tiputus 16 asteeseen asti toimi hyvin. Ei tunnu vetoa, eikä tuo vastus porota pikkupakkasilla ollenkaan. Lattiatkin ehkä hieman lämpimämmät kun huonelämpötila kuitenkin sama. Tosi kovia pakkasia ei säätöjän jälkeen enää ollut, joten tuo jäi tältä talvelta vielä havaitsematta.
Mutta täysin käsittämättömiä on nämä, että koneita ajetaan ympäri vuoden kesäasetuksilla!
Tämä lämpömpumppupuoli on sitten monimutkaisempi. Itsellä ei kokemusta ole kuin maalämmöstä, mutta tuskin nuot ilmavesipumput sen helpompia on. Eli vaikka ois lämpökäyrät oikein, niin tehdasasetuksilla ei litkut kierrä maapiirissä kovinkaan optimaalisesti kuin hyvällä tuurilla, eikä tuo lämmityksen kiertovesipumpun ohjauskaan nyt paras mahdollinen ole. Eikä näitä sitten todellakaan ymmärrä manuaalia lukemalla, vaan se vaatii omaehtoista opiskelua netistä. Tämä foorumi ollut jälleen kerran isona apuna. Olen oppitnut LoftYokelilta todella paljon, kuten olen jo sanonutkint. Nyt voin samat tiedot jakaa taas itse eteenpäin ja osaan kyllä jo Niben pumput pistää perushyviin säätöihin. Eikä noiden muidenkaan merkkien opettelu varmaan hankalaa olisi, koska perusasiat on kuitenkin samat, koneet vaan keskenään erilaisia softiltaan.