- Ikä
- 45
Timba tuossa manaa kun ei ehdi laittaa mittaria Enerventtiin, mutta voin kertoa että Pingu vie 50% teholla 50-60W/h eli n. 37-44kWh/kk. Siihen sitten pientä jälkilämmitystä ala 400W eli tähän aikaan vuodesta ehkä 42-45kWh/kk (pyynti 18C).
Hupen sähkökattila lämmittää 1=1 joka ei mielestäni ole kuitenkaan paljon jos lasketaan että veden lämmittämiseen on mennyt joku 180kWh (3m3 ja dT50C). Siitä jää n. 420kWh lämmitykseen jaettuna jollain 168m2 eli tulisko 0,08kWh/m2/pvä (Vilho taisi laskea omiaan näin). Vesikiertoinen lattialämmitys ottaa aina jotain jos sitä pyörittää. Mikäli välillä on paikat kylmänä ja välillä lämmitetään niin varmasti vie paljon koska ympäröivä massa pitää myös lämmittää. Siihen ei sovi on/off tyyli.
Alustukset linkkinä siihen, mikä tuossa mättää eli käyttösähkö ja IV-kone. Niitä kun lähtee selvittämään niin tulee säästöä. Meillä meni viime kuussa sähköä 440kWh (siinä oli kaikki) ja IV-koneen jälkilämmityskin oli päällä jollain 30-40% keskiarvolla.
Onkos tuo ILPin säädöt miten? Yleisesti olen nähnyt että peruslämpö (lattialämmitys) x astetta pyynnin alapuolelle ja ILPpi sitten nostaa loput. Lämpötaso pitäisi varmaan olla jossain 22C luokassa, sitä suurempi nostaa varmasti kulutusta.
Jos nyt vielä spekuloidaan noita kulutuksia Hupen kohdalla, niin onhan tuo käyttösähkö sis ilp kohtuu kova, sillä jos tuohon ottaa mukaan IV koneen niin ollaan suurinpiirtein mun lukemissa ja tuossa on vielä tuon reilun 600 kwh menoreikä.
Eli olen itsekin maalaismutulla sitä mieltä, että ratkaisu löytyy konffaamalla nuot yhteen. Jotenkin tuntuu omituiselta, että tänäpäivänä mikään perus sähkökattila veisi hurjasti toista enempi sähköä. Luulisi että kielletään edes myydä moista...
Mä en ole tuohon ILP puoleen perehtynyt yhtään, mutta monesti kuullut että niitä ajetaan väärin ja sähkölaskut vain nousee. Tietty osansa tekee kesällä jäähdyttäminen mutta talviaikainen lämmitys pitäisi tuon tasata ja pelkkä lämmittäminen tuoda jokatapauksessa joskus merkittävääkin säästöä.
Niin tai näin, tuntuu että nyt tuotu markkinoilla miljoona eri konetta, joiden kokonaisuutta ei hallitse kukaan. Tässä ois varmaan nyt jollakin alansa osaavalle tilinteon paikka.
EDIT: Eli jos mä nyt Hupen kohdalla tän oikein ymmärsin, niin sähkökattilalla ei ole nyt käytännössä lämmitetty ja silti se polttaa 600 kwh, eli jokin tuossa on pakko mättää ja pahasti. Sitten taas ymmärtää tuon IV koneen ja käyttösäsähkön sis ILP suurehkon kulutuksen kun ne hoitaa käytännössä koko torpan lämmittämisen.
Voisiko tosiaan olla niin, että kattilassa on joku anturi paskana?
Ja paljonko Huppe sulla lämpimän käyttöveden minimi ja maksimi ja miten usein on legionellakuumennus ja mihin asteeseen?