Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
150m2 kokonaispinta-ala yhdessä tasossa ja korotettua kattoa puolet tuosta, eli kuutioita reilusti enemmän mitä normaalilla katolla. Puista joutuu täällä pääkaupunkiseudulla maksamaan. Enkä viitsi itse ruveta edes tekemään, että ostaisi rankoina pihaan. Silti hyvät suhteet kannattaa pitää pariin puutoimittajaan ja saanut puut ainakin vähän halvemmalla,m itä bauhaussi myy:) . Mutta silti menee noihin useampi satanen vuodessa.

Huppe:Eikö vesikiertoinen lämmitys kuluta tuota kattilan tehoa? Mikset käännä pääkeskukselta kattilaa pelkälle yösähkölle. Ei tuossa oo mitään järkee kyllä mun korviin. Jos mulla lämpiää 250litranen kattila yösähköllä ja ikinää ei oo tarvinnu kääntää päivällä päälle. Vesi riittää vaikka ois kuinka monta vierasta ja saunojaa. Jos taas lattialämmitys vie energiaa niin täysin mahdollista tuo kulutus. Itse en ole ikinään uskonut varaavaan lattialämmitykseen.

Eli lämmitettävä pinta-ala jotain 135 luokkaa. Onks tuossa puolilämpöisiä? En lähtisi vertaamaan pelkkää sähkön kulutusta jos laitat puihin kuitenkin useamman satasen. Enregian ostoa se on sekin, niin kuin öljyn, pellettien tai kaukolämmön. 200€:llä ostaa jo 1800kwh sähköä.

Tervetuloa. Mielenkiintoisen oloinen projekti sulla ollut. Heittele ihmeessä kokemuksia ja kommentteja tänne vastaisuudessakin. Helppoa tämä foorumin käyttö on kun tottuu. Voit lisätä seuraavaan viestiin vähän vaikeusasetta ja kokeilla laittaa vaikka hymiön johonkin väliin :)

Kyllä mä yritin, mutta hukkus...:)

Mökin kulutusta on tullut seurattua ja tässä olisi pientä arviota (laittelen lukuja Exceliin, joka sitten laskee vuodelle). Elikkä vajaan 8kk perusteella sähköä 4200kWh, ölppää 1400l ja vettä menee 3 hengellä n. 8m3/kk (96m3/v). Noi siis ostettavaa, auringosta tulee joku 3000kWh ja puuta menee 2-3 mottia takkaleivariin ja saunaan. Noista kun laskee niin kokonaiskulutus olisi luokkaa 100kWh/brm2/a eli aikalailla siinä mitä oli suunnitelmissa kuviteltu A-luokkaa (virallinen "väärin laskettu" energiatodistus on vielä B). No, syksyllä näkee sitten totuuden kun seuraavan kerran täytetään tankki.

Mutta pitää tuohon Pingviiniin vielä perehtyä tarkemmin. Ei vaan nyt ole ollut oikein energiaa kun tuntus että se ihan ok pelittää nyt. Ei raaskis alkaa ehjää korjaamaan kun ei siitä mitään ymmärrä, eikä ole nyt mitään vertailupohjaa kenenkään säädöistä tarjolla.

En tarkoittanutkaan perussäätöjä jos ne on kunnossa. EDA-automatiikassa on kaikenlaista toiminnetta, joita voi hyödyntää... Mm. ohjauspaneelista saa lämpötila-alueen rajoitettua vaikka pariin asteeseen jos esim. mukulat keksii rassata sitä. Sitten nuo erilaiset tilanneohjaukset, tehostukset ja vko/vuosikellot. Mulla on esim. jälkilämmitys kytketty kokonaan pois tietyn ajan vuodesta koska muuten tuo 400W vastus saattaa posottaa lämpöä putkeen jos mittarit niin vaatii.

Eikä vaan rakentajat vaan ylipäänsä okt-asujat. Veikkaan että helposti 3/4 on autuaan tietämättömiä talotekniikkansa perusteista ja ajelee niillä säädöillä mitä joku on joskus sattunut koneisiin vääntämään.

Ympäristöministeriö onneksi energiatalkoissaan keskittyy kuitenkin olennaiseen eli laatimaan koko ajan enemmän ja monimutkaisempaa tekniikkaa edellyttäviä vaatimuksia.

Sinäpä sen sanoit naulan kantaan..:wtf:

Lisää tekniikkaa ja kuitenkin valtaosa alan "ammattilaisista" osaa laittaa nippanappa sähkölämmitystalon (kaapeleilla). Omassa projektissa tuli tuohon talotekniikkaan perehdyttyä suunnitteluvaiheessa kohtuullisesti, mutta sekään ei sitten riittänyt kun on kaikki pitänyt loppujen lopuksi sitten itse selvittää, korjata ja säätää. Laitan sen verran esim:iä tähän treadiin että talo olisi ylipaineessa, kv-pumppu kierrättäisi vain kattilan ja varaajan välissä...

Eli lämmitettävä pinta-ala jotain 135 luokkaa. Onks tuossa puolilämpöisiä? En lähtisi vertaamaan pelkkää sähkön kulutusta jos laitat puihin kuitenkin useamman satasen. Enregian ostoa se on sekin, niin kuin öljyn, pellettien tai kaukolämmön. 200€:llä ostaa jo 1800kwh sähköä.

Juu tietysti puut pitää laskea mukaan. Useampi satanen menee talvessa puihin rahaa(silti jos kokonaiskustannuksen laskee niin ollaan suurinpiirtein tasoissa maalämmön kanssa). Puolilämpimäksi tilaksi vaimo o tavannut kutsua makuuhuonetta. Niin siis kulutuksia tässä verrattiin ja uskon oman kulutuksen olevan varsinkin hupelle hyvä verrokki, johon pääsee pelkällä takan lämmityksellä. Muutenhan meidän perheet on samasuuruiset, joten vertailukelpoiset sitenkin. Tuossakin tullaan siihen, että 2 lasta kuluttaa älyttömän määrän lämmintä vettä, eli jos ihan kaikkia juttuja haluaa verrata niin pinta-alan lisäksi toinen yhtä iso kulutuksen kohde on henkilömäärä.

En tarkoittanutkaan perussäätöjä jos ne on kunnossa. EDA-automatiikassa on kaikenlaista toiminnetta, joita voi hyödyntää... Mm. ohjauspaneelista saa lämpötila-alueen rajoitettua vaikka pariin asteeseen jos esim. mukulat keksii rassata sitä. Sitten nuo erilaiset tilanneohjaukset, tehostukset ja vko/vuosikellot. Mulla on esim. jälkilämmitys kytketty kokonaan pois tietyn ajan vuodesta koska muuten tuo 400W vastus saattaa posottaa lämpöä putkeen jos mittarit niin vaatii.

Joo, täytyykin tsekata nuot. Tuon ohjaus on tulossa EBTS:ään. Sillloin kun laitettiin kaikki loput kilkkeet paikoillee, ei Enerventillä ja EBTS:llä ollut vielä yhteistä softaa tuohon, eli olisi joutnut ohittaan Enerventin oman hyvän säätimen kokonaan. Nyt pitäisi tuollainen softa olla. Katotaan milloin tuo ehditään rassaamaan tulille, varmaan joskus keväällä.

Itse oon tässä miettiny eniten sitä, että onko tuo 19 astetta jälkilämmityksen kautta turhan paljon vai olisiko tuota syytä tiputtaa? Mutta jostain se lämpö on otettava sitten kuitenkin...

Ei se ole OK jos ei edes käytä ko. lämmitysjärkkää ja silti se kuluttaa yli puolet talouden sähköstä. Tällä hetkellä Hupella katoaa 200€ - 300€ taivaan tuuliin. Tolla rahalla lyhentäisi jo mukavastai sitä lainaa, mitä meillä OKT-miljonääreillä reilusti on.

Meinaat että jos sulkee kaikki termostaatit, niin vesi ei lattiassa kierrä vaan kiertovesipumppu vaan jauhaa painetta? Kyllä siellä taitaa osa lenkeistä olla vailla toimilaitetta ja talo lämpenee nyt niillä. Ellei huppe sitten ehtinyt pistää jo pumppua pois päältä?

Helvetti! Rakentamisessa tuntuu että itse toimii jonain saatanan pioneerina ja betatestaajana kaiken paskan suhteen. Kukaan ei kerro mitään, sitten kun virhe on tapahtunut, sanotaan ettei tiedetty ja lopulta sitten jollain kusipäillä on otsaa tulla jälkiviisastelemaan, että "mikset tehnyt niin". Haistakoon paskan! (yleinen huomio, ei kenellekään henkilökohtaisesti)

Tähän pystyn samaistumaan. :D

Helvetti, kenno on niin umpijäässä niin eihän se sula ohitettunakaan. Pistin koneen sisälle nyt sisätilalämppärin huutamaan että saadaan hommat taas skulaan. Olis pitänyt laittaa esilämmityksellä oleva kone.

Meinaat että jos sulkee kaikki termostaatit, niin vesi ei lattiassa kierrä vaan kiertovesipumppu vaan jauhaa painetta? Kyllä siellä taitaa osa lenkeistä olla vailla toimilaitetta ja talo lämpenee nyt niillä. Ellei huppe sitten ehtinyt pistää jo pumppua pois päältä?...

OK. Ymmärsin että Huppe olisi jakotukin päässä laittanut kierrot kiinni.

....Itse oon tässä miettiny eniten sitä, että onko tuo 19 astetta jälkilämmityksen kautta turhan paljon vai olisiko tuota syytä tiputtaa? Mutta jostain se lämpö on otettava sitten kuitenkin...

Mulla on tuloilma nyt +18C eli pudotin asteella sen jälkeen kun alkoi pyytämään jälkilämpöä, jota käytännössä tarvitaan pikkuhiljaa apuun kun ulkoilma putoaa pakkaselle. Käytännössä voi olla +17C varsinkin jos on porukkaa tms. lämpöä reilusti, meillä tuo ei vielä aiheuta vetoa/kylmää. Heti kun kelit lämpiää ja talteenotto suo niin nostan takaisin +19C kun sen puhaltimen sähköllä saa. Loppukeväästä ehkä +20C jos sillä voi pudottaa lattiakierron lämpötasoa vaikka asteella.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
On kyllä hyvä että asiasta kirjoitetaan. Tuon jälkeen kun löysin omasta IV-koneesta tuon talviasentohässäkän, niin on vissiin viitisen vastaavaa keissiä tullut vastaan. Eli kyllä täällä maassa tosiaan lämpöä puhalletaan harakoille.

Aivan takuuvarmasti. Monella ei ole edes mitään kiinnostusta näitä laitteita kohtaan ja osa on niin avuttomia, ettei ne osaa tai uskalla edes koskea säätöihin. miten siis voisi edes olettaa, että nämä olisi keskimäärin edes sinneppäin? Tehdasasetuksilla sitä varmasti posotetaan eteenpäin monessakin paikassa. Toivottavasti joku täällä ja mun blogissa ja muualla kirjoitettujen juttujen perusteella tulee tarkastaneeksi oman laitteistonsa säädön ja kunnon ylipäätään. Kiva jos investoit isosti esim. maalämpöön ja sitten väärillä säädöillä maksat kuitenkin saman kuin että lämmittäisit suoralla sähköllä...

Aivan takuuvarmasti. Monella ei ole edes mitään kiinnostusta näitä laitteita kohtaan ja osa on niin avuttomia, ettei ne osaa tai uskalla edes koskea säätöihin. miten siis voisi edes olettaa, että nämä olisi keskimäärin edes sinneppäin? Tehdasasetuksilla sitä varmasti posotetaan eteenpäin monessakin paikassa. Toivottavasti joku täällä ja mun blogissa ja muualla kirjoitettujen juttujen perusteella tulee tarkastaneeksi oman laitteistonsa säädön ja kunnon ylipäätään. Kiva jos investoit isosti esim. maalämpöön ja sitten väärillä säädöillä maksat kuitenkin saman kuin että lämmittäisit suoralla sähköllä...

Maalämmittäjillä vaikuttaa aika usein olevan patterilämmitys IV-koneessa. Se ei kuluta käytännöllisesti katsoen mitään, mutta jäätyy ja pätkii väärillä asetuksilla.

Mökin kulutusta on tullut seurattua ja tässä olisi pientä arviota (laittelen lukuja Exceliin, joka sitten laskee vuodelle). Elikkä vajaan 8kk perusteella sähköä 4200kWh, ölppää 1400l ja vettä menee 3 hengellä n. 8m3/kk (96m3/v). Noi siis ostettavaa, auringosta tulee joku 3000kWh ja puuta menee 2-3 mottia takkaleivariin ja saunaan. Noista kun laskee niin kokonaiskulutus olisi luokkaa 100kWh/brm2/a eli aikalailla siinä mitä oli suunnitelmissa kuviteltu A-luokkaa (virallinen "väärin laskettu" energiatodistus on vielä B). No, syksyllä näkee sitten totuuden kun seuraavan kerran täytetään tankki.

Itse tässä aurinkojärjestelmää kun juuri olen hommaamassa (tyhjiöputkia tod näk), niin kiinnostaisi kovin minkälainen aurinkosysteemi katolla on?

Itse tässä aurinkojärjestelmää kun juuri olen hommaamassa (tyhjiöputkia tod näk), niin kiinnostaisi kovin minkälainen aurinkosysteemi katolla on?

Itse olen miettinyt kovasti myös aurinkolämpöä veden lämmitykseen. Jos pyydät tarjouksia ja saat jotakin hintoja niin laitapa tänne tietoa. Aurinkolämmöstä taitaa olla erillinen threadikin.

LTO -koneen säätämisessä meidänkin "LVI ammattilainen" tuntui olevan pihalla kuin lumiukko. Mulla meni lämpöä hukkaan kun äijä neuvoi kesäpeltiasennon juuri päinvastoin kuin se oikeasti on. Samoin tuloilman lämmitys oli aivan liian kovalla alussa.

Oli sitten taas sellanen mukava 10 h sähkökatkos. Vissiin nuot linjat ei kestä sitäkään että pakkanen lauhtuu. Kunhan tässä on aikaa ja inspiraatiota, niin blogiin lähtee sellanen rakentava palautekirjoitus ja linkki verkkoyhtiön aspaan. Ei saatana jos nuot tekee puolet liikevaihdostaan voittoa, niin ei pitäisi tuollaisia 10 h sähkökatkoja olla ilman mitään oikeaa syytä. Tähän pitäisi jo saada noilla sellaset tuntuvat sanktiot, että pistäisi vähän prioriteettia korkeemmalle pitää noista linjoista huolta. Nuo katkot ymmärtää myskyjen kanssa jotenkin, mutta ei helvetti tavallisena päivän 10 h katkoa.

No kämppä ei taaskaan juuri jäähtynyt. Ulkona oli 10 astetta pakkasta.

Juu tietysti puut pitää laskea mukaan. Useampi satanen menee talvessa puihin rahaa(silti jos kokonaiskustannuksen laskee niin ollaan suurinpiirtein tasoissa maalämmön kanssa). Puolilämpimäksi tilaksi vaimo o tavannut kutsua makuuhuonetta. Niin siis kulutuksia tässä verrattiin ja uskon oman kulutuksen olevan varsinkin hupelle hyvä verrokki, johon pääsee pelkällä takan lämmityksellä. Muutenhan meidän perheet on samasuuruiset, joten vertailukelpoiset sitenkin. Tuossakin tullaan siihen, että 2 lasta kuluttaa älyttömän määrän lämmintä vettä, eli jos ihan kaikkia juttuja haluaa verrata niin pinta-alan lisäksi toinen yhtä iso kulutuksen kohde on henkilömäärä.

Jos menee talvikuukauisina se 10 - 15 heittomottia puuta ja niihin rahaa useampi satanen niin jos oletetaan että vaikka 100€ puihin viime kuussa. Sillä saa yli 800kwh sähköä, eli päästää 2000 kwh:n kulutukseen. 2000 kwh:ta kun jakaa 135m2:lla tulee 14 kwh/m2/kk. Meidän perheessä 2 aikuista ja 2 lasta ja vettä meni viime kuussa se 13 mottia. Kulutus muuten suhteessa Timban kanssa ja talokin neliöiltään ja kuutioiltaan saman kokoinen. Itse asiassa Timballa menee vähemmän sähköä kun mulla.

Minulla menee viime kuussa sähköä 1574 kwh eli 8,7 kwh/m2/kk. Kulutus siis 60% Massen kultuksesta.

Meillä kokonaiskulutus 66kwh/asuinneliö/vuosi ja silti talo parasta C-luokkaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom