Omakotitalon energiankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
jm1, luitko ollenkaan muutamaa viimeistä sivua? sieltähän se selviää mihin Hupella se sähkö mahdollisesti menee! Kyllä se nyt pikkasen laittaa miettimään ja tuijottelemaan kilowatteja, jos lämmitysjärkkä joka huilaa vie sen verran sähköä mitä muitten normaali sähkön kulutus on päivässä mukaan lukien kaikki sähkö.

Nyt tuli ennätyskuukausi sähkönkulutuksessa. Tammikuu 4.-Helmikuu 4. yht:1831 Kw/h. -80 luvun tiiliverhoiltu omakotitalo, 125m2 ja lämmitys ilmalämpöpumpulla. Matelijahuoneessa myös 900w sähköpatteri ja terraariolamput. Oulussa siis ja pakkanen ollut -30 astetta parhaimmillaan.

Viimeisin vuorokausi jälleen huippulukemissa:

Kokonaiskulutus sähköä: 113kWh
Sähkökattilan kulutus tuosta lukemasta: 64kWh. Eilen kävimme pesulla ja kylvyssä mutta kylpyvesikin lämmitettiin puilla (kiukaassa vesisäiliö).

Ei oo enää mitään järkeä tässä touhussa. 21 euroa meni taas. Eli 600e/kk.

Eli jotain 3.4MWh /kk? Tuo on musta jo aika ok lukema näille keleille, mulla on maksimit jotain vastaavaa luokkaa kuukausitasolla. Onhan se paljon, mutta on pakkastakin.

Perkeles että harmittaa että on taas jäänyt korjaamatta kennon ohitusautomatiikka. Pakko pitää nyt LTO:n kesäpeltiä auki koko aika kun ei jaksa paria kertaa päivässä käydä ruuvaamassa konetta. Ilmanvaihto toki minimissä.

Ensimmäinen viikko takana uudessä kämpässä. Kulutus keskiarvo n 60 kwh/päivä. Vähän opettelemista noiden laitteiden kanssa, melkein koko viikko ilmastointi huusi 2kw vastusten lämmittämänä, mutta nyt otin ne pois päältä. Ei haitallista vedon tunnetta ja nyt pitäs taas kelitkin lämmetä. Mlp:stä löysin aika hyvät säädöt ja lämpö pysynyt tasaisesti n. 21-22 tienoilla.

Eli jotain 3.4MWh /kk? Tuo on musta jo aika ok lukema näille keleille, mulla on maksimit jotain vastaavaa luokkaa kuukausitasolla. Onhan se paljon, mutta on pakkastakin.

Perkeles että harmittaa että on taas jäänyt korjaamatta kennon ohitusautomatiikka. Pakko pitää nyt LTO:n kesäpeltiä auki koko aika kun ei jaksa paria kertaa päivässä käydä ruuvaamassa konetta. Ilmanvaihto toki minimissä.

Ei se ole OK jos ei edes käytä ko. lämmitysjärkkää ja silti se kuluttaa yli puolet talouden sähköstä. Tällä hetkellä Hupella katoaa 200€ - 300€ taivaan tuuliin. Tolla rahalla lyhentäisi jo mukavastai sitä lainaa, mitä meillä OKT-miljonääreillä reilusti on.

Vilho muuten mun pumpussa on siis 3+0 se käyrä. Pudottelin sitä silloin syksyllä kun niitä säätöjä tein ja tuo Ouman saatiin peliin mukaan. Lämpötila siis pääsee sisälle tuohon 20-20,5 välille jos ei takkaa käytä ollenkaan. Jos ei takkaa käyttäisi pitäisi varmaan olla 3+1 tai jopa 3+2.

Itselläni rivarikämpässä on tässä kans ollut ongelmia LTO-koneen kanssa. Kyseinen masiina on varustettu 1kw:n esilämmitysvastuksella ja 500w:n jälkilämmityksellä. Jostain syystä automaattisulatus ei toiminut laisinkaan, jolloin esilämmitys ei käynyt koskaan päällä ja koko kenno jäätyi. Tuloksena sitten kämppään puhallettiin alle 10c asteista ilmaa ja tuo jälkilämmitysvastus oli päällä kokoajan. Sähköä kone vei ~13kwh/päivä.

Eilen kävi huoltomies jotain tuolle masiinalle tekemässä ja rupesi sulatuskin toimimaan. Nyt tuloilma kämppään on mukavat 19 astetta ja jälkilämmitysvastusta ei käytännössä tarvi käyttää päällä ollenkaan. Muutaman tunnin välein tuo esilämmitysvastus käy jonkun aikaa päällä pitääkseen kennon sulana. Ja sähköä kone vie enää alle 3kwh/päivä...

Ei ylimääräistä lämpöä harakoille puhalleta. Tuloilman annetaan mennä yli asetusarvon silloin kun se pystytään tekemään talteenoton voimin.

Eli jos kesällä kone on talviasennossa ja ulkona on 30 lämmintä, niin se myös puhaltaa sisään niin kuumaa kuin pystyy sisäilmasta saamaan irti tuon ulkoilman päälle, vaikka asetusarvo on esim. 10-astetta? (Eli voi puhaltaa vaikka 40-asteista, mikäli koneessa ei ole jotain rajoituksia päällä?)

Nappasin kuvaruudunkaappausta tuosta EBTS:n seurannasta. Suurinpiirtein kuvassa olevalla syklillä pumppu käy tällä hetkellä. Oikeasta reunasta näkyy ulkolämpötila, joka näyttää jo päälle 30 astetta pakkasta ja sisälämpötila pysynyt näköjään vieläkin päälle 23 asteen vaikka aamulla jo takkaa polttelin.

Tuo yksi kulutuspiikku tuolla on kun käryttelin broileria liedellä. ;)

kulutusta_helmikuussa_2012.webp

Eli jos kesällä kone on talviasennossa ja ulkona on 30 lämmintä, niin se myös puhaltaa sisään niin kuumaa kuin pystyy sisäilmasta saamaan irti tuon ulkoilman päälle, vaikka asetusarvo on esim. 10-astetta? (Eli voi puhaltaa vaikka 40-asteista, mikäli koneessa ei ole jotain rajoituksia päällä?)

Jos ulkona on 30 ja sisällä 25 niin itse asiassa kenno tällöin viilentää tuloilmaa. Yöksi kannattaa kenno sitten ohittaa että saadaan mahdollisimman viileää ilmaa sisään. Tähän on valloxissakin automatiikkaa, kts. lämmöntalteenoton ohitustoiminto.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Terse ukkelit ja mammat!

Oukei, mikähän sitten olisi sellainen yleishyvä asteluku tuohon? Meillä tuon sääti joku alan kaveri, mistä mä tiedän sitten että mitä se osaa tai on osaamatta. Ei vaan viitti alkaa tuon kanssa kikkaileen jos siinä ei mitään järkeä ole...

Tässä yksi "hartiapankkirakentaja" joka rakensi eukon kanssa suurelementistä 6/2008 - 6/2011
mökin eläkepäiviksi (saakka). Ollaan siis 40-50v ja lapset teinejä. Meillä on tehty (tai yritetty) matalaenergiataloa (2008 määrityksillä) joka I-taso 136+54m2. Lämmityksenä aurinko-öljy(en ole sheikki), mutta lämpöä saa pienellä agregaatilla jos ei tule sähköä ja kesällä liian kanssa...

Olen tässä seuraillut Pakkista ja varsinkin Huben seikkaluja oman tekemisen ohella ja nyt ei hermo enää kestänyt (piti siis kirjautua). Rakennusprojektista voisi kirjoittaa pari romaania ja meilläkin alumiinipaperi "läpyttää" pesuhuoneen ja MBR:in kylppärin katossa kun avaa ja sulkee ovea. Ongelmaa kun ei huomaa ennen oven asennusta. Mutta, mutta....

Timba79, meillä myös Enervent ECO EDE ja jos teillä perussäädöt kunnossa niin hyvä on, mutta kun teikäläinen räpää sen MLP:n kanssa niin kyllä sieltä Pingviinistäkin kaikkea kivaa irtoaa.. Kannattaa muuten kytkeä se IV siihen EBTS:ään, mitä se kone turhaa käy normiteholla jos ollaan pois. Meillä on kytketty hälyyn ja pudottaa "POISSA" tilaan kun viimeinen lähtee...

Hubbe on hifistellyt yli normien talonsa kanssa ja silti ihan pihalla IV-koneen ja lämmitysjärkän kanssa. No good, kyllä niistä manuskoista saa asian irti kun malttaa keskittyä...

Meillä taitaa olla kuitenkin "matalaenergia", kun piti tuossa säätää lämmitystä pienemmälle. Lämmityskäyrä oli luokkaa -20/+33 ja nyt on -20/+31 ja silti sisälämmöt 24C kun lämmitellään paikalla muurattua kuorellista tlu:ta 2-3 krt vko. Siinä pintalämmöt (B&D scannerin mukaan +30-40C) ja nostaa 1-2C keskialueen (k+rt+oh+et+wc+tk) lämpötiloja. Poltellaan siis vain pesällinen kerrallaan...

Keskustelu jatkuu, kunhan pääsen jyvälle tästä "teknikkapuolesta". Nytkin meni ainakin tunti, että sain viestin näkymään...

...
Hubbe on hifistellyt yli normien talonsa kanssa ja silti ihan pihalla IV-koneen ja lämmitysjärkän kanssa. No good, kyllä niistä manuskoista saa asian irti kun malttaa keskittyä...

Meillä taitaa olla kuitenkin "matalaenergia", kun piti tuossa säätää lämmitystä pienemmälle. Lämmityskäyrä oli luokkaa -20/+33 ja nyt on -20/+31 ja silti sisälämmöt 24C kun lämmitellään paikalla muurattua kuorellista tlu:ta 2-3 krt vko. Siinä pintalämmöt (B&D scannerin mukaan +30-40C) ja nostaa 1-2C keskialueen (k+rt+oh+et+wc+tk) lämpötiloja. Poltellaan siis vain pesällinen kerrallaan...
...

Tervetuloa. Mielenkiintoisen oloinen projekti sulla ollut. Heittele ihmeessä kokemuksia ja kommentteja tänne vastaisuudessakin. Helppoa tämä foorumin käyttö on kun tottuu. Voit lisätä seuraavaan viestiin vähän vaikeusasetta ja kokeilla laittaa vaikka hymiön johonkin väliin :)

Itse ihmetellyt Hupen touhuissa samaa (en ole vaan suoraan uskaltanut sanoa, mutta nyt kun 69T otti puheeksi...). Kateellisena olen sivusta katsellut kuinka vimosen päälle on Huppe kämppäänsä väsännyt. Nyt kun pitäisi tehdä sama energiatouhujen kanssa, niin tuntuu ettei oikeen kiinnosta. Sähkökun kulutusseuraantaakin piti oikein potkia ;). Huppe tuntuu kuitenkin tarkalta kaverilta, joka ei varmasti tällaisia satojen eurojen turhia kuluja kuukaudessa purematta niele.

Joo hermot on menny tähän koko touhuun eikä tuo energiahommeli ilman Vilhon potkimista olisi kai alkanut kiinnostamaankaan. Kiitos Vilho. Suurin virhe oli kai että luotin "ammattilaisiin", nykyaikaiset vehkeet on asennettu ammattimiesten toimesta, talo on energiatehokas, käytännössä matalaenergiatalo, niin tuudittauduin vain ja luotin kaikkeen sokeana. Eihän näitä asentajia kiinnosta mikään muu kuin se että työmaa saadaan päätökseen ja vehkeet tulille + lasku postiin. Sehän on ihan ymmärrettävääkin, bisnestähän he tekevät, en siis suinkaan syytä ketään muita tästä. Oma vikani. Nyt kun kuitenkin aloin sitä seuraamaan niin hermot meni vielä enemmän.

Tarkoitus on kyllä nyt opetella käyttämään noita vehkeitä ja sähkökattilan asetusarvot alkaakin olla TEOREETTISELLA pohjalla jo aikalailla jotenkuten hanskassa. LTO on aivan hepreaa minulle, vaikka kaikesta tekniikasta olenkin aina ollut kiinnostunut. Tuossa on niin hämäriä termejä jo valikoissa että tarvitsee sivistyssanakirjan ja googlen kanssa katsoa joka ikinen sanakin erikseen. Eikä asiaa auta Valloxin täydellisen alkeellinen paska käyttöliittymä ja totaalisen surkea näppäintuntuma. Nappuloita saa painaa välillä kaikin voimin ja kun nappi joskus "painaltuu", on siinä sitten joku 2 sekunnin viive että valikon teksti vaihtuu. Ei tuota yksinkertaisesti vaan voi käyttää. Vallox saisi ottaa tuohon 80-luvun systeemiinsä oppia vaikkapa Applelta.

Se vituttaa myös että kukaan ei tiennyt että Valloxiin saa ERILLISEN takkakytkimen, ilman että tarvitsee kahlata surkeiden valikkojen läpi valitakseen moisen toiminnon päälle. Hyvähän se nyt on vetää pintavetona. Helvetti! Rakentamisessa tuntuu että itse toimii jonain saatanan pioneerina ja betatestaajana kaiken paskan suhteen. Kukaan ei kerro mitään, sitten kun virhe on tapahtunut, sanotaan ettei tiedetty ja lopulta sitten jollain kusipäillä on otsaa tulla jälkiviisastelemaan, että "mikset tehnyt niin". Haistakoon paskan! (yleinen huomio, ei kenellekään henkilökohtaisesti)

Jälkiviisaana olisi pitänyt sijoittaa se muutama ylimääräinen tonni kaiken tuon vanhan tekniikan vaihtamiseksi automatiikkaan ja nykyaikaisiin säätömahdollisuuksiin. Lattialämmityksen termostaatitkin ovat tuollaisia 80-luvun paskoja. Rullattava kiekko, jossa epätarkka mitta-asteikko, eikä edes on/off -kytkintä. Varmaan joku 15e/kpl jos ostaisi erikseen. Noiden tilalle olisi pitänyt myös pistää digitaaliset vehkeet. Kyllä kateeksi käy vaikkapa Timban kaikkia käyriä, kun itse katselee analogisista viisareista juttuja päivittäin ja kirjoittelee lukemia paperille ja siitä sitten importtaa Exceliin.

Pointtina siis, että olen kyllä tekniikasta kiinnostunut, mutta tämä on kuin opettelisi jotain 90-luvun alkupuoliskon paskaa ja alkaisi asentamaan Windows 3.1:stä korpuilta johonkin 386SX -koneeseen. Ei vois vähemmän kiinnostaa. Tosin pakkohan se on.

Voisikin tuonne "missä ei kannata säästää" threadiin kirjoittaa samat löpinät. Vaikka semmosena yleisenä pointtina että: "älkää ny saatana säästäkö!" ;)

1183 kwh vika sähkölasku mulla. Takassa menny puita aivan helvetisti. Mut siis jos oon lueskellut oikein niin maalämpömies vetäs isomman sähkölaskun ku mä:). Tosin mulla talo täällä etelässä. Automatiikkaa talossa on ilmanvaihtokone, jonka vivun käännän syksyllä kesäasennosta talveen ja nostan iv koneen lämmityksen 20 asteeseen. 21 sisälämpö talossa kokoajan. Vesi lämpiää pannussa yösähköllä pelkästään. Eli sähkölaskun euromäärä näytti 140euroa. Mihinkään asetuksiin en oo koskenut talossa. Varaajassa vesi kaiketi jotain 80 asteista. Talossa 4 perheenjäsentä, eli vettä kyllä kuluu.

Mitä puiden kulutukseen tulee niin n. 10-15 heittomottia menee puita talven aikana. Sekapuuta.

Hupella on kyllä jotain tosi pahasti pielessä, jos uusi talo syö noin paljon. Hiljaiseksi vetää. Lähtisin varmaan poistamaan töpseleitä seinästä ekana iv kone ja siitä tiputtelemaan laitteita pois kunnossa mittari lopettaa raksuttamisen.

.. Suurin virhe oli kai että luotin "ammattilaisiin", nykyaikaiset vehkeet on asennettu ammattimiesten toimesta, talo on energiatehokas, käytännössä matalaenergiatalo, niin tuudittauduin vain ja luotin kaikkeen sokeana. Eihän näitä asentajia kiinnosta mikään muu kuin se että työmaa saadaan päätökseen ja vehkeet tulille + lasku postiin. Sehän on ihan ymmärrettävääkin, bisnestähän he tekevät, en siis suinkaan syytä ketään muita tästä. Oma vikani. Nyt kun kuitenkin aloin sitä seuraamaan niin hermot meni vielä enemmän...

No eihän se vieläkään myöhästä ole. Kuitenkin vasta pari kuukautta pakkasia menty.

Mietityttää vaan se että kuinka moni 'avaimet käteen' rakentaja nukkuu sitä tuutu-untaan vieläkin. Maksaa helvetin isot sähkölaskut kun ammattilaiset hoitaneet homman vimosen päälle.

Hupella on kyllä jotain tosi pahasti pielessä, jos uusi talo syö noin paljon. Hiljaiseksi vetää. Lähtisin varmaan poistamaan töpseleitä seinästä ekana iv kone ja siitä tiputtelemaan laitteita pois kunnossa mittari lopettaa raksuttamisen.

En tiedä miten monesti pitää kertoa ettei käyttösähköä niin kamalasti(?) edes mene. Sähkökattila on se sähkösyöppö. Eli tuo joka lämmittää vettä ja vain vettä. Ei tee mitään muuta kuin lämmittää vettä. Hörppii tosiaan sen 60kWh per päivä. Tunti vielä puoleen päivään mutta reilun 23h aikana on nyt ottanut ennätysalhaiset 56kWh sähköä. Kokonaissähköä mennyt 95kWh.

Mainittakoon että pesulla ei vuorokauden aikana käynyt kukaan, saunoimme naapurissa. Talo lämmennyt takalla ja ILPillä. Eli pelkkä tyhjäkäynti tuolle sähkökattilalle jälleen kerran lähes 60kWh vuorokaudessa.

1183 kwh vika sähkölasku mulla. Takassa menny puita aivan helvetisti. Mut siis jos oon lueskellut oikein niin maalämpömies vetäs isomman sähkölaskun ku mä:). Tosin mulla talo täällä etelässä. Automatiikkaa talossa on ilmanvaihtokone, jonka vivun käännän syksyllä kesäasennosta talveen ja nostan iv koneen lämmityksen 20 asteeseen. 21 sisälämpö talossa kokoajan. Vesi lämpiää pannussa yösähköllä pelkästään. Eli sähkölaskun euromäärä näytti 140euroa. Mihinkään asetuksiin en oo koskenut talossa. Varaajassa vesi kaiketi jotain 80 asteista. Talossa 4 perheenjäsentä, eli vettä kyllä kuluu.

Mitä puiden kulutukseen tulee niin n. 10-15 heittomottia menee puita talven aikana. Sekapuuta.
...

Minkäs kokonen tupa Massella? Myös kuutiot vaikuttaa kulutukseen. Saatko puut ilmaiseksi?

Mietityttää vaan se että kuinka moni 'avaimet käteen' rakentaja nukkuu sitä tuutu-untaan vieläkin. Maksaa helvetin isot sähkölaskut kun ammattilaiset hoitaneet homman vimosen päälle.

Eikä vaan rakentajat vaan ylipäänsä okt-asujat. Veikkaan että helposti 3/4 on autuaan tietämättömiä talotekniikkansa perusteista ja ajelee niillä säädöillä mitä joku on joskus sattunut koneisiin vääntämään.

Ympäristöministeriö onneksi energiatalkoissaan keskittyy kuitenkin olennaiseen eli laatimaan koko ajan enemmän ja monimutkaisempaa tekniikkaa edellyttäviä vaatimuksia.

Jos maalämpömiehellä minua meinasit, niin on tosiaan mennyt enempi kuin sinulla. Vaan en nyt sitten muista että mikä lämmitysmuoto itselläsi on? Jos suora sähkö ja todellakin lämmität puilla, niin ei tuo mikään ihme ole. Mä vaan en tän kokosta kämppää tuolla yhdellä alta 2000 kg tulisijalla saa edes lämmitettyä eikä se ole tarkoituskaan. Jos tuohon olisi ruvennut, olisi kannattanut laittaa tuplaten isompi uuni ja ehkä joku tulisija yläkertaankin. Maalämmön olisi tällöin voinut unohtaa.

Ei mulla puuta ole mennyt tänä talvena kun n. 2 mottia. Näillä pakkasilla polttanut pesällisen päivässä, menisköhän tuohon pärekoriin n. 20 kg puuta. Se mahtuu siis kerralla pesään. Pikkupakkasilla polteltiin 2-3 kertaa viikossa takkaa.

Mutta pitää tuohon Pingviiniin vielä perehtyä tarkemmin. Ei vaan nyt ole ollut oikein energiaa kun tuntus että se ihan ok pelittää nyt. Ei raaskis alkaa ehjää korjaamaan kun ei siitä mitään ymmärrä, eikä ole nyt mitään vertailupohjaa kenenkään säädöistä tarjolla.

150m2 kokonaispinta-ala yhdessä tasossa ja korotettua kattoa puolet tuosta, eli kuutioita reilusti enemmän mitä normaalilla katolla. Puista joutuu täällä pääkaupunkiseudulla maksamaan. Enkä viitsi itse ruveta edes tekemään, että ostaisi rankoina pihaan. Silti hyvät suhteet kannattaa pitää pariin puutoimittajaan ja saanut puut ainakin vähän halvemmalla,m itä bauhaussi myy:) . Mutta silti menee noihin useampi satanen vuodessa.

Huppe:Eikö vesikiertoinen lämmitys kuluta tuota kattilan tehoa? Mikset käännä pääkeskukselta kattilaa pelkälle yösähkölle. Ei tuossa oo mitään järkee kyllä mun korviin. Jos mulla lämpiää 250litranen kattila yösähköllä ja ikinää ei oo tarvinnu kääntää päivällä päälle. Vesi riittää vaikka ois kuinka monta vierasta ja saunojaa. Jos taas lattialämmitys vie energiaa niin täysin mahdollista tuo kulutus. Itse en ole ikinään uskonut varaavaan lattialämmitykseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom